NVIDIA esitteli GeForce RTX 50 -näytönohjaimet – 5090 maksaa 2455€

Jo yksinään Davincin ja topazin paraslaatuinen kohinanpoisto 8k60 matskuun on niin hidas, että 5090 on perusteltavissa ajansäästöllä.
No jos on perusteltavaa ensin käyttää moista. Pitää matsku olla ihan puuroa jotta moiselle (paraslaatuiselle kohinanpoistolle) on mitään tarvetta. Harvassa mediatalossakaan moiseen lähdetään, sillä keskitason lähes reaaliaikainen kohinanpoisto on ihan riittävän hyvä kaikkeen käyttöön. Ei sillä että ne sitä 8k60 matskuakaan kuvaisivat. Se tarttee ihan uskomattoman studion jotta kuvassa olisi mitään käytännön eroa vaikka 4k kuvaan, samaan aikaan kovalevytilaa palaa nelinkertaisesti ja kaikki työstäminen on hankalaa ja hidasta.

Ei kyllä ole minulta pois perustelit näennäisen tarpeen itsellesi miten hyvänsä. Eri asia sit jos muille yrität hommaa perustella, silloin on hyvä olla jotain verrokkeja näyttää kanssakeskustelijoille. Voidaan sit niitä ihmetellä ja nyökkäillä että parempi tuli, joo-o.
 
No jos on perusteltavaa ensin käyttää moista. Pitää matsku olla ihan puuroa jotta moiselle (paraslaatuiselle kohinanpoistolle) on mitään tarvetta. Harvassa mediatalossakaan moiseen lähdetään, sillä keskitason lähes reaaliaikainen kohinanpoisto on ihan riittävän hyvä kaikkeen käyttöön. Ei sillä että ne sitä 8k60 matskuakaan kuvaisivat. Se tarttee ihan uskomattoman studion jotta kuvassa olisi mitään käytännön eroa vaikka 4k kuvaan, samaan aikaan kovalevytilaa palaa nelinkertaisesti ja kaikki työstäminen on hankalaa ja hidasta.

Ei kyllä ole minulta pois perustelit näennäisen tarpeen itsellesi miten hyvänsä. Eri asia sit jos muille yrität hommaa perustella, silloin on hyvä olla jotain verrokkeja näyttää kanssakeskustelijoille. Voidaan sit niitä ihmetellä ja nyökkäillä että parempi tuli, joo-o.
Tämä on mulle harrastus. Tykkään puuhata. En käy töissä niin aikaa on värkätä.

Jaat 8k lähdemateriaalin vr:aan kahden silmän kesken 190 astetta ja lopputulos on todella low res. Kohinanpoisto yksinäänkin niin hidas, että nykyinen desktopin 3070fe ja läppärin m4 max hyytyy ja järki jäätyy.

Aikaisemmin linkattu iso ja painava 30k$ hintainen blackmagicin kamera antaa 8k per silmä mikä on aika optimi tämän hetken parhaille vr-kypärille. Tuo kamera suunniteltu leffoihin/pro käyttöön, ei esimerkiksi lomareissussa mukana kulkevaksi. Ei myöskään kiinnitellä perus gimbaaliin. Gimbaali pakollinen vr-videoihin jos meinaa liikuttaa kameraa. Tuolla hinnalla saa isomman resoluution lisäksi muutakin kuten paremmat kennot, optiikat jne.

 
Viimeksi muokattu:
Kohinanpoisto yksinäänkin niin hidas, että nykyinen desktopin 3070fe ja läppärin m4 max hyytyy ja järki jäätyy.
Sitä voi sit miettiä että onko äärimmäinen kohinanpoisto kuinka pakollista. Usein tuottaa semmosta laveeratun näköstä kamaa maksimiasetuksilla, tai omituisia artefakteja liikkuviin kohteisiin tai niiden ympärille, vähän dlss:n tapaan. Ja kyllä, olen käyttänyt mainitsemiasi työkaluja, ei tarvitse niistä alkaa selittelemään fiitsöreitä. Laveerattuun kuvaan sit vissiin ai loihtii uudet yksityiskohdat ja stillikuvia kattomalla saa wau -elämyksiä?

Useimmiten noita ääriasetuksia joutuu käyttämään pakon edessä jos joku otos on mennyt teknisesti aivan mönkään ja se on kuitenkin pakon edessä laitettava timelinelle, koska toista otosta ei ole eikä tule tuotannon mahdottomuuden takia. En ymmärrä miten moista tarvetta lomaklipeille syntyy, mutta kaikki on näköjään mahdollista.

Mitä taas tulee 8k60 lähdemateriaaliin, niin laadukasta sellaista ei saa alle kymppitonnin investoinnilla mitenkään, ja kannattaa mielummin kuvata korkean bitraten 4k kuvaa. On ihan järjetöntä kuvattaessa haaskata bitrate 8k kohinan tallentamiseen.

Edit: eikä tässä ole tarkoitus kenenkään harrastelua dumata. Ihmetyttää vaan tää että pitää muille perustella omia harrastuksia joita ei voi järjellä selittää.

Jos on kova tarve pikselien generoimiselle, niin varmaan kannattaa hankkia kerralla täys pakka kortteja koneeseen, resolve osaa ainakin niitä hyödyntää. Tai sit laittaa kymppitonnin laitteistoon joka saa tallennettua maailmasta yksityiskohtia, niin ei tarvi jälkikäteen niitä keksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos @finWeazel haluaa kuvata ja tehdä asiat omalla tavallaan, niin mitä se muilta on pois? Varsinkin kun kyseessä on harrastus. Hän tykkää, kukaan ei kärsi, kaikki on iloisia. Sen kuuluisi olla lorun loppu.

E: en halua pilata ketjua OT:lla liikaa, joten vastaan tähän:

Jos hänen kantansa on tullut selväksi, niin miksi vääntämistä tarvitsee jatkaa?
 
Jos @finWeazel haluaa kuvata ja tehdä asiat omalla tavallaan, niin mitä se muilta on pois? Varsinkin kun kyseessä on harrastus. Hän tykkää, kukaan ei kärsi, kaikki on iloisia. Sen kuuluisi olla lorun loppu.
Ei kyllä ole minulta pois perustelit näennäisen tarpeen itsellesi miten hyvänsä. Eri asia sit jos muille yrität hommaa perustella, silloin on hyvä olla jotain verrokkeja näyttää kanssakeskustelijoille. Voidaan sit niitä ihmetellä ja nyökkäillä että parempi tuli, joo-o.

Vähän ku kasuaaligameri perustelis itteleen uusinta parin tonnin 480hz oledia sillä että tarvitsee sen vikan millisekunnin pois jostakin jotta vois voittaa tms.

Parempi vaan sanoa että on rahaa ja hauska juttu kun on viimesimmät lelut käytössä ja pääsee niillä leikkimään tekniikan aallonharjalla.
 
Sitä voi sit miettiä että onko äärimmäinen kohinanpoisto kuinka pakollista. Usein tuottaa semmosta laveeratun näköstä kamaa maksimiasetuksilla, tai omituisia artefakteja liikkuviin kohteisiin tai niiden ympärille, vähän dlss:n tapaan. Ja kyllä, olen käyttänyt mainitsemiasi työkaluja, ei tarvitse niistä alkaa selittelemään fiitsöreitä. Laveerattuun kuvaan sit vissiin ai loihtii uudet yksityiskohdat ja stillikuvia kattomalla saa wau -elämyksiä?

Useimmiten noita ääriasetuksia joutuu käyttämään pakon edessä jos joku otos on mennyt teknisesti aivan mönkään ja se on kuitenkin pakon edessä laitettava timelinelle, koska toista otosta ei ole eikä tule tuotannon mahdottomuuden takia. En ymmärrä miten moista tarvetta lomaklipeille syntyy, mutta kaikki on näköjään mahdollista.

Mitä taas tulee 8k60 lähdemateriaaliin, niin laadukasta sellaista ei saa alle kymppitonnin investoinnilla mitenkään, ja kannattaa mielummin kuvata korkean bitraten 4k kuvaa. On ihan järjetöntä kuvattaessa haaskata bitrate 8k kohinan tallentamiseen.

Edit: eikä tässä ole tarkoitus kenenkään harrastelua dumata. Ihmetyttää vaan tää että pitää muille perustella omia harrastuksia joita ei voi järjellä selittää.
No tää kiertää kehää. Laitoin viime syksynä kaikkinensa about 20ke kamerakamoihin. Runko canonin r5 mkii ja canonin dual fisheye linssi, dji rs4 pro gimbaali. Laitoin samalla 2d käyttöön putket, 360 kameran, akkuja, latureita, ssd:ta, reppua yms. Toi on mun kompromissi niin saa reissussa kuvattua kaiken mikä kiinnostaa linnuista vr-juttuihin. Välineistö yksin käytettävissä ja raahattavissa

Kuvassa osa kamoista
1736526259152.png

1736526180168.png

Jätän vänkäämisen tähän, ostan 5090 ja jatkan väärin harrastamista.
 
Viimeksi muokattu:
Tää vääntö on olennaista kun se yksin kannattelee 5090 hintaa, olettaisin siis keskustelun aiheen takia :thumbsup:
 
No tää kiertää kehää. Laitoin viime syksynä kaikkinensa about 20ke kamerakamoihin. Runko canonin r5 mkii ja canonin dual fisheye linssi, dji rs4 pro gimbaali. Laitoin samalla 2d käyttöön putket, 360 kameran yms. Toi on mun kompromissi niin saa reissussa kuvattua kaiken mikä kiinnostaa linnuista vr-juttuihin. Välineistö yksin käytettävissä ja raahattavissa

Kuvassa osa kamoista
1736526259152.png

1736526180168.png
6090:lla riittää kun antaa ai:lle pari kännykkäkuvaa ja kuvailee mitä videolla tapahtuu, näykkäri tykittelee sit pikselit ja yksityiskohdat esille, 3d vr tai ilman. Resoluutionki voi valita vapaasti. ;)

Sillon voi kamerat laittaa myyntiin sitten.

Edit: 7090 riittää gps koordinaatit ja kellonaika ja saa videon koko elämästään generoitua. Voi jättää kännykänki kaappiin.


Edelleen, kiva jos sulla on hauskaa noiden laitteiden ja tekniikan kanssa. Toivon vaan että homma ei yleisty, sillä ai:lla on pilattu jo läjäpäin elokuvajulkaisuja ja pilaamattomat originaalit katoaa pikkuhiljaa palveluista ja kaupoista.
 
Viimeksi muokattu:
Tää vääntö on olennaista kun se yksin kannattelee 5090 hintaa, olettaisin siis keskustelun aiheen takia :thumbsup:
Varmaan lähti mun aikaisemmasta postauksesta missä linkkasin 50x0 sarjan video enkooderi ja dekooderi parannukset. Mun käyttöön hyviä parannuksia
 
No joko te päätitte, että onko 16GB VRAMia liian vähän vai ei?
Itse ajattelin tuon 5080 ostaa ja sen olisi parempi riittää sitten seuraavat 5-8 vuotta.

Nykyisessä 1080 on 8GB VRAMia, enkä ole huomannut, että olisi jotain ongelmaa pelien kanssa 2K resoluutiolla.
Tarkoitus jossain vaiheessa todennäköisesti siirtyä 3440 x 1440 34" näyttöjen maailmaan.
 
No joko te päätitte, että onko 16GB VRAMia liian vähän vai ei?
Itse ajattelin tuon 5080 ostaa ja sen olisi parempi riittää sitten seuraavat 5-8 vuotta.

Nykyisessä 1080 on 8GB VRAMia, enkä ole huomannut, että olisi jotain ongelmaa pelien kanssa 2K resoluutiolla.
Tarkoitus jossain vaiheessa todennäköisesti siirtyä 3440 x 1440 34" näyttöjen maailmaan.
Liian vähän niille jotka viettää suurimman osan ajasta Redditissä, pelikäytössä ei ongelma ihan lähitulevaisuudessa mutta varmasti 5-8 vuoden sisällä joudut karsimaan jo useammassa pelissä asetuksia.
 
No joko te päätitte, että onko 16GB VRAMia liian vähän vai ei?
Itse ajattelin tuon 5080 ostaa ja sen olisi parempi riittää sitten seuraavat 5-8 vuotta.

Nykyisessä 1080 on 8GB VRAMia, enkä ole huomannut, että olisi jotain ongelmaa pelien kanssa 2K resoluutiolla.
Tarkoitus jossain vaiheessa todennäköisesti siirtyä 3440 x 1440 34" näyttöjen maailmaan.
Onhan niitä pelejä jo vaikka kuinka paljon joilla se 8GB voi tulla esteeksi 2560x1440.

- The last of us
- Hogwarts legacy
- Stalker 2
- Indiana Jones
- MS flight simulator 24
- cyberpunk (RT yms. kanssa)

Mutta 1080 kanssa varmaan se itse kortin laskentateho tulee vastaan ennenkuin asetukset saa nostettua niin tappiin että muisti alkaa loppua. Ilman kristallipalloa aika vaikea vastata onko se 5080 5v päästä samassa tilanteessa vai tuleeko muistimäärä sitä ennen vastaan. 4k resolle ei nyt ainakaan tule riittämään, UW 1440p voi riittää.
 
Eipä sitä oikein vielä osaa myöskään sanoa lähteekö tuo RTX Neural Texture Compression lentoon, sillä SDK tulee vasta kuun lopussa tarjolle ja tämänkin jälkeen pelinkehittäjien pitää se peleihinsä (joko uusiin tai päivityksenä) lisätä.

Jos tuosta tulee uusien pelien kohdalla arkipäivää kuten eri skaalaustekniikoista on tullut, niin voi muuttaa asioita huomattavasti ja todennäköisesti on myös yksi hevosista mihin Nvidia panostaa ja miksi 5080 tason kortissakin edelleen 16GB on.
 
Tarvii muistaa, että vaikka 2v päästä 24GB 256bit kortit olisivat täysin mainstream hintojen puolesta niin suurin osa pelaajista käyttää 16GB tai alle kortteja. Pelit sekä pelintekijöiden että nvidian avustuksella optimoidaan toimimaan 16GB ja 12GB korteillakin. Eiköhän tuollainen 16GB kortti ole maailman tappiin asti muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kelpo 1440p kortti mistä dlss:lla taiotaan 4k:ta ruudulle.

Toki modaamalla tai joissain peleissä tappiasetuksilla 4k:ssa saa 16GB loppumaan mutta se on helppo ratkaista niissä harvoissa peleissä käyttämällä sopivia asetuksia.

Jos 16GB pelottaa niin odottelee 24GB 5080 superin(läppäreissä on jo 24GB) tai sitten ostaa 5070ti 16GB vähän halvemmalla kuin 5080 ja päivittää korttia myöhemmin.
 
No joko te päätitte, että onko 16GB VRAMia liian vähän vai ei?

Riittää taatusti seuraavaksi 3-4 vuodeksi. Loppupäässä voi löytyä joku peli jossa ei voi ihan kaikkea vetää tappiin asetuksista.

Poislukien jotkut "laitetaan kilo skyrimin tekstuurimodeja ja ajetaan 8k resolla" älyttömyydet.

Alle 16GB voi ottaa vastaan turhan pian, mutta 16 kyllä riittää. Kukaan devaaja ei lähde tekemään ainakaan pariin vuoteen peliä jota joutuu 16GB kortilla karsimaan raskaasti koska konsoleissa on se 16GB unified muistia.
 
Liian vähän niille jotka viettää suurimman osan ajasta Redditissä, pelikäytössä ei ongelma ihan lähitulevaisuudessa mutta varmasti 5-8 vuoden sisällä joudut karsimaan jo useammassa pelissä asetuksia.
No se selittää. Reddittiin ei ole tunnuksia, mutta hakukoneen kautta tulee sieltä joskus jotain luettua :D
Olisihan se toivo, että riittäisi mahdollisimman pitkään kun GTX 1080 8GB on riittänyt nyt 8 vuotta.

Onhan niitä pelejä jo vaikka kuinka paljon joilla se 8GB voi tulla esteeksi 2560x1440.

- The last of us
- Hogwarts legacy
- Stalker 2
- Indiana Jones
- MS flight simulator 24
- cyberpunk (RT yms. kanssa)

Mutta 1080 kanssa varmaan se itse kortin laskentateho tulee vastaan ennenkuin asetukset saa nostettua niin tappiin että muisti alkaa loppua. Ilman kristallipalloa aika vaikea vastata onko se 5080 5v päästä samassa tilanteessa vai tuleeko muistimäärä sitä ennen vastaan. 4k resolle ei nyt ainakaan tule riittämään, UW 1440p voi riittää.
Aivan. En ole noista listan peleistä yhtäkään pelannut, joten ei ihmekään, että ei ole ollut ongelmia.
 
Stalker 2 ja Last of Us high asetuksilla 1440p resolla ei tullut ongelmia 10Gt kortilla. Kummassakin olisi toivonut enemmän fps noilla asetuksilla, mutta aikamonelle riittää tuo 60fps
 
Stalker 2 ja Last of Us high asetuksilla 1440p resolla ei tullut ongelmia 10Gt kortilla. Kummassakin olisi toivonut enemmän fps noilla asetuksilla, mutta aikamonelle riittää tuo 60fps
Stalker 2 vie alle 8 gigaa VRAM, mutta Last of Us haukkaa korkeimmillaan jo 11,5 gigaa. Eihän asetuksia ole missään nimessä pakko vääntää maksimiin, mutta tekstuurit on helpoin tapa saada peli näyttämään nätiltä, vaikka muualta joutuisikin karsimaan.

Itse pärjäsin vuonna 2014 julkaistulla AMD:n R9 390:llä niinkin pitkään kuin pärjäsin, koska kortin 8 GB VRAM:n avulla pystyi laittamaan tekstuurit maksimille vielä kauan sen jälkeen, kun muu laskentateho loppui ja muita asetuksia piti laskea. Varmasti olisin vaihtanut näytönohjainta jo paljon nopeammin, jos olisi pitänyt jotain puurotekstuureja alkaa katselemaan. Esim. samana vuonna julkaistussa GTX 970:ssä oli vain 3,5 GB VRAM:ia (myyntipuheissa 4, mutta kun 3,5 ylitettiin niin alkoivat ongelmat), joka olisi loppunut aika äkkiä kesken, kun näytön vaihtoi 1080p --> 1440p.

Veikkaan, että jo 12 GB kortilla tulee pärjäämään hamaan tappiin asti, jos aikeissa pelata 1440p:llä, eikä välitä RT:stä (tai on ainakin valmis karsimaan siitä), sillä eiväthän tesktuurien koot voi ikuisesti kasvaa (?). 16 gigaa antaa jo pelivaraa, että voi halutessaan vaihtaa 4K näyttöön kortin elinaikana (muutos, jonka varmasti vain harva tekee).
 
Jännä nähdä minkä verran 50x0 sarjassa muistia säästyy kun säteenseurannassa bvh paremmin pakattu. DLSS4 taitaa säästää kaikilla korteilla muistia versus dlss3. Jännä nähdä käyttääkö dlss4 fp4 ja viekö dlss4 vähemmän muistia 50x0 sarjalla kuin vanhemmilla korteilla. Ei nuo toki isoja juttuja ole, mutta jossain kohtaa voi puolikin gigaa olla se mikä katkaisee tai ei katkaise kamelinselkää.
 
Stalker 2 vie alle 8 gigaa VRAM, mutta Last of Us haukkaa korkeimmillaan jo 11,5 gigaa. Eihän asetuksia ole missään nimessä pakko vääntää maksimiin, mutta tekstuurit on helpoin tapa saada peli näyttämään nätiltä, vaikka muualta joutuisikin karsimaan.

Itse pärjäsin vuonna 2014 julkaistulla AMD:n R9 390:llä niinkin pitkään kuin pärjäsin, koska kortin 8 GB VRAM:n avulla pystyi laittamaan tekstuurit maksimille vielä kauan sen jälkeen, kun muu laskentateho loppui ja muita asetuksia piti laskea. Varmasti olisin vaihtanut näytönohjainta jo paljon nopeammin, jos olisi pitänyt jotain puurotekstuureja alkaa katselemaan. Esim. samana vuonna julkaistussa GTX 970:ssä oli vain 3,5 GB VRAM:ia (myyntipuheissa 4, mutta kun 3,5 ylitettiin niin alkoivat ongelmat), joka olisi loppunut aika äkkiä kesken, kun näytön vaihtoi 1080p --> 1440p.

Veikkaan, että jo 12 GB kortilla tulee pärjäämään hamaan tappiin asti, jos aikeissa pelata 1440p:llä, eikä välitä RT:stä (tai on ainakin valmis karsimaan siitä), sillä eiväthän tesktuurien koot voi ikuisesti kasvaa (?). 16 gigaa antaa jo pelivaraa, että voi halutessaan vaihtaa 4K näyttöön kortin elinaikana (muutos, jonka varmasti vain harva tekee).
R390 meni vuosi sitten vaihtoon kun ei yhtään tykännyt kun oli kolme näyttöä kiinni joista yksi 4K, nyt on 4070 Super joka muuten hyvä mutta jos on näyttöjen automaattinen sammuminen käytössä esim 2 tunnin päästä, kuva välillä jäätyy noin 5 sekunniksi ja sitten palautuu normaaliin. Jotenkin liittyy tuohon 4k telkkariin joka on "sammutettuna" (lepotilassa) kiinni HDMI kaapelilla. Ilman automaattista sammumista ei ongelmaa.
 
R390 meni vuosi sitten vaihtoon kun ei yhtään tykännyt kun oli kolme näyttöä kiinni joista yksi 4K, nyt on 4070 Super joka muuten hyvä mutta jos on näyttöjen automaattinen sammuminen käytössä esim 2 tunnin päästä, kuva välillä jäätyy noin 5 sekunniksi ja sitten palautuu normaaliin. Jotenkin liittyy tuohon 4k telkkariin joka on "sammutettuna" (lepotilassa) kiinni HDMI kaapelilla. Ilman automaattista sammumista ei ongelmaa.
Omalla RTX 3000-sarjalaisella myös aika paljon yhdistyvyysongelmia, kun näyttö kiinni DP:llä ja toisena ruutuna 4K telkkari kiinni HDMI:llä, joka on useimmin pois päältä. Liekö jotain Nvidian ajuriongelmia, ei olisi ensimmäinen kerta.
 
Stalker 2 vie alle 8 gigaa VRAM, mutta Last of Us haukkaa korkeimmillaan jo 11,5 gigaa. Eihän asetuksia ole missään nimessä pakko vääntää maksimiin, mutta tekstuurit on helpoin tapa saada peli näyttämään nätiltä, vaikka muualta joutuisikin karsimaan.

Itse pärjäsin vuonna 2014 julkaistulla AMD:n R9 390:llä niinkin pitkään kuin pärjäsin, koska kortin 8 GB VRAM:n avulla pystyi laittamaan tekstuurit maksimille vielä kauan sen jälkeen, kun muu laskentateho loppui ja muita asetuksia piti laskea. Varmasti olisin vaihtanut näytönohjainta jo paljon nopeammin, jos olisi pitänyt jotain puurotekstuureja alkaa katselemaan. Esim. samana vuonna julkaistussa GTX 970:ssä oli vain 3,5 GB VRAM:ia (myyntipuheissa 4, mutta kun 3,5 ylitettiin niin alkoivat ongelmat), joka olisi loppunut aika äkkiä kesken, kun näytön vaihtoi 1080p --> 1440p.

Veikkaan, että jo 12 GB kortilla tulee pärjäämään hamaan tappiin asti, jos aikeissa pelata 1440p:llä, eikä välitä RT:stä (tai on ainakin valmis karsimaan siitä), sillä eiväthän tesktuurien koot voi ikuisesti kasvaa (?). 16 gigaa antaa jo pelivaraa, että voi halutessaan vaihtaa 4K näyttöön kortin elinaikana (muutos, jonka varmasti vain harva tekee).
Vielä tarkastin tuon Stalker 2 alun Zalissya baarin ekan kohtauksen High ja Epic asetuksilla nyt kun tullut näitä korjauksia.
Zalissyan Baariin asti päästyä ram käyttö pyöri 17Gt paikkeilla ja vram vähän alle 8Gt high asetuksilla eikä ollut ongelmia.

Epic asetuksilla vram käyttö hyppää 8.5Gt ja baarin välikohtauksessa tai heti sen jälkeen alkaa jäätävä lagitus vaikka vapaata vrammia on vielä 1.5Gt jäljellä.

Positiivisesti yllättynyt että 10Gt kortti riittää esim Stalker 2, Senua's Saga Hellblade 2 ja wukong ynm UE5 pelit ihan hyvillä textuuri asetuksilla pelattavaksi.
Mutta kyllä seuraava kortti saisi olla sen 16Gt niin välttyy ongelmilta muissa pelimoottoreissa.
 
Cameron on kyllä täys idiootti, kusi myös Avatar 4K painoksen tekoälyllä ja sen päälle 4K levyllä on teatraalinen versio eikä parempi extended cut. Mitä tulee tuohon aiheeseen noin yleisesti niin itse ainakin näkisin sen niin että jos taiteilija ei itse tiedä mitä tekee vaan antaa tekoälylle ns vapaat kädet niin lopputulos on huonolaatuista.

Alkaa pikemminkin vain naurattaa tämä miten nykyään kokoajan useampi isompi peli on järjestään jonkun urpotiimin toimesta paskasti koodattu ja täytetty pakollisilla vaativilla ominaisuuksilla. Sitten paskaa perffiä täytyy paikata feikkifreimeillä ja sitten vielä uutta rautaa myydään tällä miten hyvin se generoi feikkifreimiä. :lol: Jos kehittäjät olisivat taitavia, näille DLSS ym ei olisi mitään tarvetta.
 
Jatkan yhden postauksen verran AI:sta video/kuvakäsittelyssä ja etenkin vr-skoopissa. Tarkoitus noilla on ajaa kuvanparannusta eikä megahallusinointia missä materiaali alkaa näyttämään ai-generoidulta. Neuroverkot tekevät todella hyvää(joskin raskasta ja aikaa vievää) työtä sen kanssa että kohina saadaan kuriin, yksityiskohdat paremmaksi, resoluutio isommaksi. Alla video aikaleimalla mistä voi yrittää vr-kypärän sisällä bongata erottaako 4k->8k ai skaalatun materiaalin natiivista 8k:sta. Video sen verran vanha, että topaz video ai ja neuroverkot päivittyneet useamman kerran videon julkaisun jälkeen paremmaksi. Jos on jotain vanhoja vhs-videoita tms. niin niistä saa remasteroitua AI:n avulla hd-versiot paljon paremmin kuin ilman AI:ta. AI hanskaa erilaisia kompressio, lika yms. artifaktoja todella nätisti verrattuna perinteisiin filttereihin.

Still kuvien editoinnissakin AI todella hyvä apuri. Vaikkapa Skylum luminar neo tarjoaa todella hyvät AI avustetut maskaamiset, kohinanpoistot, terävöityksen, super resoluution, elementtien/roskien poistamisen yms. Nämä efektit 8k lähdekuviin sen verran nopeita että joku 3070fe:n/macbook pro m4 max:in käyttäminen on yleensä mielekästä vaikka toisinaan menee 30s napin painamisesta siihen että näkee lopputuloksen. Toinen puoli joku adoben firefly ja regeneratiivisen AI:n käyttäminen.

Still kuvissa AI:n avulla saa hyvin apuja esim. jos joutuu croppailemaan pienempiä kohteita kuten lintuja aamu/iltahämärästä. Kohinanpoisto+superscale ja sen jälkeen normaalit editoinnit ennen kuvan julkaisua.

 
Viimeksi muokattu:
Ei tekoälyskaalaus nyt mustavalkoista ole, esimerkiksi Lossless Scaling- softan testejä kun lukee youtubesta tai tai Steamista, moni "mopomman" kortin, vaikka gtx1660 omistaja saanut lisäaikaa kun hieman uudemmatkin pelit pyörii, paljon on tekniikalla onnellisia käyttäjiä. AAA-pelien viimeistely toki on asia mikä sitten negatiivista, kun jätetään skaalauksen varaan että fps riittävä.

Mitä Cameroniin tulee, ei yllätä että AI- puuskuttaa remasteroinneissa, mies kun on nykyään niin tekniikkaan päin kallellaan kuin ohjaaja vain voi olla. Ja sen siitä nyt saa, kun ihmissilmää ei sitten ilmeisesti käytetä kun elokuvat ajetaan laiskasti softien läpi, etukäteen määritellyillä parametreillä. Ai:hin pätee mielestäni sama kuin muihinkin työkaluihin, se on hyvä työkalu kun sitä käytetään oikein. Valitettavasti näin ei aina tapahdu, nopea lopputulos takaa halvemmat kulut ja ihmissilmää ei vaivauduta tai ehditä käyttämään.

Esimerkki hyvästä AI:n käytöstä peleihin liittyen on Elden Ringin maisemat. AI teki ison osan "bulkki"-maisemoinneista, mutta taiteilija teki sen jälkeen omin käsin hienosäädöt ja muutokset mitä tunsi että visuaalisesti tarvitaan. Katsoin dokkarin ohjaaja Miyazakista, siinä se kertoili muun muaassa että AI:lla nopeutetaan työtä, mutta taiteilija tekee tarvittavat visuaaliset muutokset lopuksi. Sanoi että ainakin heillä taiteilijoita tarvitaan siis samalla tavalla kuin ennenkin, vaikka työkalut kehittyy.

Off-topiciksi meni, mutta hyviä ja huonoja puolia asiaan liittyy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 385
Viestejä
4 581 866
Jäsenet
75 419
Uusin jäsen
AatuP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom