NVIDIA esitteli GeForce RTX 50 -näytönohjaimet – 5090 maksaa 2455€

Jo yksinään Davincin ja topazin paraslaatuinen kohinanpoisto 8k60 matskuun on niin hidas, että 5090 on perusteltavissa ajansäästöllä.
No jos on perusteltavaa ensin käyttää moista. Pitää matsku olla ihan puuroa jotta moiselle (paraslaatuiselle kohinanpoistolle) on mitään tarvetta. Harvassa mediatalossakaan moiseen lähdetään, sillä keskitason lähes reaaliaikainen kohinanpoisto on ihan riittävän hyvä kaikkeen käyttöön. Ei sillä että ne sitä 8k60 matskuakaan kuvaisivat. Se tarttee ihan uskomattoman studion jotta kuvassa olisi mitään käytännön eroa vaikka 4k kuvaan, samaan aikaan kovalevytilaa palaa nelinkertaisesti ja kaikki työstäminen on hankalaa ja hidasta.

Ei kyllä ole minulta pois perustelit näennäisen tarpeen itsellesi miten hyvänsä. Eri asia sit jos muille yrität hommaa perustella, silloin on hyvä olla jotain verrokkeja näyttää kanssakeskustelijoille. Voidaan sit niitä ihmetellä ja nyökkäillä että parempi tuli, joo-o.
 
No jos on perusteltavaa ensin käyttää moista. Pitää matsku olla ihan puuroa jotta moiselle (paraslaatuiselle kohinanpoistolle) on mitään tarvetta. Harvassa mediatalossakaan moiseen lähdetään, sillä keskitason lähes reaaliaikainen kohinanpoisto on ihan riittävän hyvä kaikkeen käyttöön. Ei sillä että ne sitä 8k60 matskuakaan kuvaisivat. Se tarttee ihan uskomattoman studion jotta kuvassa olisi mitään käytännön eroa vaikka 4k kuvaan, samaan aikaan kovalevytilaa palaa nelinkertaisesti ja kaikki työstäminen on hankalaa ja hidasta.

Ei kyllä ole minulta pois perustelit näennäisen tarpeen itsellesi miten hyvänsä. Eri asia sit jos muille yrität hommaa perustella, silloin on hyvä olla jotain verrokkeja näyttää kanssakeskustelijoille. Voidaan sit niitä ihmetellä ja nyökkäillä että parempi tuli, joo-o.
Tämä on mulle harrastus. Tykkään puuhata. En käy töissä niin aikaa on värkätä.

Jaat 8k lähdemateriaalin vr:aan kahden silmän kesken 190 astetta ja lopputulos on todella low res. Kohinanpoisto yksinäänkin niin hidas, että nykyinen desktopin 3070fe ja läppärin m4 max hyytyy ja järki jäätyy.

Aikaisemmin linkattu iso ja painava 30k$ hintainen blackmagicin kamera antaa 8k per silmä mikä on aika optimi tämän hetken parhaille vr-kypärille. Tuo kamera suunniteltu leffoihin/pro käyttöön, ei esimerkiksi lomareissussa mukana kulkevaksi. Ei myöskään kiinnitellä perus gimbaaliin. Gimbaali pakollinen vr-videoihin jos meinaa liikuttaa kameraa. Tuolla hinnalla saa isomman resoluution lisäksi muutakin kuten paremmat kennot, optiikat jne.

 
Viimeksi muokattu:
Kohinanpoisto yksinäänkin niin hidas, että nykyinen desktopin 3070fe ja läppärin m4 max hyytyy ja järki jäätyy.
Sitä voi sit miettiä että onko äärimmäinen kohinanpoisto kuinka pakollista. Usein tuottaa semmosta laveeratun näköstä kamaa maksimiasetuksilla, tai omituisia artefakteja liikkuviin kohteisiin tai niiden ympärille, vähän dlss:n tapaan. Ja kyllä, olen käyttänyt mainitsemiasi työkaluja, ei tarvitse niistä alkaa selittelemään fiitsöreitä. Laveerattuun kuvaan sit vissiin ai loihtii uudet yksityiskohdat ja stillikuvia kattomalla saa wau -elämyksiä?

Useimmiten noita ääriasetuksia joutuu käyttämään pakon edessä jos joku otos on mennyt teknisesti aivan mönkään ja se on kuitenkin pakon edessä laitettava timelinelle, koska toista otosta ei ole eikä tule tuotannon mahdottomuuden takia. En ymmärrä miten moista tarvetta lomaklipeille syntyy, mutta kaikki on näköjään mahdollista.

Mitä taas tulee 8k60 lähdemateriaaliin, niin laadukasta sellaista ei saa alle kymppitonnin investoinnilla mitenkään, ja kannattaa mielummin kuvata korkean bitraten 4k kuvaa. On ihan järjetöntä kuvattaessa haaskata bitrate 8k kohinan tallentamiseen.

Edit: eikä tässä ole tarkoitus kenenkään harrastelua dumata. Ihmetyttää vaan tää että pitää muille perustella omia harrastuksia joita ei voi järjellä selittää.

Jos on kova tarve pikselien generoimiselle, niin varmaan kannattaa hankkia kerralla täys pakka kortteja koneeseen, resolve osaa ainakin niitä hyödyntää. Tai sit laittaa kymppitonnin laitteistoon joka saa tallennettua maailmasta yksityiskohtia, niin ei tarvi jälkikäteen niitä keksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos @finWeazel haluaa kuvata ja tehdä asiat omalla tavallaan, niin mitä se muilta on pois? Varsinkin kun kyseessä on harrastus. Hän tykkää, kukaan ei kärsi, kaikki on iloisia. Sen kuuluisi olla lorun loppu.

E: en halua pilata ketjua OT:lla liikaa, joten vastaan tähän:

Jos hänen kantansa on tullut selväksi, niin miksi vääntämistä tarvitsee jatkaa?
 
Jos @finWeazel haluaa kuvata ja tehdä asiat omalla tavallaan, niin mitä se muilta on pois? Varsinkin kun kyseessä on harrastus. Hän tykkää, kukaan ei kärsi, kaikki on iloisia. Sen kuuluisi olla lorun loppu.
Ei kyllä ole minulta pois perustelit näennäisen tarpeen itsellesi miten hyvänsä. Eri asia sit jos muille yrität hommaa perustella, silloin on hyvä olla jotain verrokkeja näyttää kanssakeskustelijoille. Voidaan sit niitä ihmetellä ja nyökkäillä että parempi tuli, joo-o.

Vähän ku kasuaaligameri perustelis itteleen uusinta parin tonnin 480hz oledia sillä että tarvitsee sen vikan millisekunnin pois jostakin jotta vois voittaa tms.

Parempi vaan sanoa että on rahaa ja hauska juttu kun on viimesimmät lelut käytössä ja pääsee niillä leikkimään tekniikan aallonharjalla.
 
Sitä voi sit miettiä että onko äärimmäinen kohinanpoisto kuinka pakollista. Usein tuottaa semmosta laveeratun näköstä kamaa maksimiasetuksilla, tai omituisia artefakteja liikkuviin kohteisiin tai niiden ympärille, vähän dlss:n tapaan. Ja kyllä, olen käyttänyt mainitsemiasi työkaluja, ei tarvitse niistä alkaa selittelemään fiitsöreitä. Laveerattuun kuvaan sit vissiin ai loihtii uudet yksityiskohdat ja stillikuvia kattomalla saa wau -elämyksiä?

Useimmiten noita ääriasetuksia joutuu käyttämään pakon edessä jos joku otos on mennyt teknisesti aivan mönkään ja se on kuitenkin pakon edessä laitettava timelinelle, koska toista otosta ei ole eikä tule tuotannon mahdottomuuden takia. En ymmärrä miten moista tarvetta lomaklipeille syntyy, mutta kaikki on näköjään mahdollista.

Mitä taas tulee 8k60 lähdemateriaaliin, niin laadukasta sellaista ei saa alle kymppitonnin investoinnilla mitenkään, ja kannattaa mielummin kuvata korkean bitraten 4k kuvaa. On ihan järjetöntä kuvattaessa haaskata bitrate 8k kohinan tallentamiseen.

Edit: eikä tässä ole tarkoitus kenenkään harrastelua dumata. Ihmetyttää vaan tää että pitää muille perustella omia harrastuksia joita ei voi järjellä selittää.
No tää kiertää kehää. Laitoin viime syksynä kaikkinensa about 20ke kamerakamoihin. Runko canonin r5 mkii ja canonin dual fisheye linssi, dji rs4 pro gimbaali. Laitoin samalla 2d käyttöön putket, 360 kameran, akkuja, latureita, ssd:ta, reppua yms. Toi on mun kompromissi niin saa reissussa kuvattua kaiken mikä kiinnostaa linnuista vr-juttuihin. Välineistö yksin käytettävissä ja raahattavissa

Kuvassa osa kamoista
1736526259152.png

1736526180168.png

Jätän vänkäämisen tähän, ostan 5090 ja jatkan väärin harrastamista.
 
Viimeksi muokattu:
Tää vääntö on olennaista kun se yksin kannattelee 5090 hintaa, olettaisin siis keskustelun aiheen takia :thumbsup:
 
No tää kiertää kehää. Laitoin viime syksynä kaikkinensa about 20ke kamerakamoihin. Runko canonin r5 mkii ja canonin dual fisheye linssi, dji rs4 pro gimbaali. Laitoin samalla 2d käyttöön putket, 360 kameran yms. Toi on mun kompromissi niin saa reissussa kuvattua kaiken mikä kiinnostaa linnuista vr-juttuihin. Välineistö yksin käytettävissä ja raahattavissa

Kuvassa osa kamoista
1736526259152.png

1736526180168.png
6090:lla riittää kun antaa ai:lle pari kännykkäkuvaa ja kuvailee mitä videolla tapahtuu, näykkäri tykittelee sit pikselit ja yksityiskohdat esille, 3d vr tai ilman. Resoluutionki voi valita vapaasti. ;)

Sillon voi kamerat laittaa myyntiin sitten.

Edit: 7090 riittää gps koordinaatit ja kellonaika ja saa videon koko elämästään generoitua. Voi jättää kännykänki kaappiin.


Edelleen, kiva jos sulla on hauskaa noiden laitteiden ja tekniikan kanssa. Toivon vaan että homma ei yleisty, sillä ai:lla on pilattu jo läjäpäin elokuvajulkaisuja ja pilaamattomat originaalit katoaa pikkuhiljaa palveluista ja kaupoista.
 
Viimeksi muokattu:
Tää vääntö on olennaista kun se yksin kannattelee 5090 hintaa, olettaisin siis keskustelun aiheen takia :thumbsup:
Varmaan lähti mun aikaisemmasta postauksesta missä linkkasin 50x0 sarjan video enkooderi ja dekooderi parannukset. Mun käyttöön hyviä parannuksia
 
No joko te päätitte, että onko 16GB VRAMia liian vähän vai ei?
Itse ajattelin tuon 5080 ostaa ja sen olisi parempi riittää sitten seuraavat 5-8 vuotta.

Nykyisessä 1080 on 8GB VRAMia, enkä ole huomannut, että olisi jotain ongelmaa pelien kanssa 2K resoluutiolla.
Tarkoitus jossain vaiheessa todennäköisesti siirtyä 3440 x 1440 34" näyttöjen maailmaan.
 
No joko te päätitte, että onko 16GB VRAMia liian vähän vai ei?
Itse ajattelin tuon 5080 ostaa ja sen olisi parempi riittää sitten seuraavat 5-8 vuotta.

Nykyisessä 1080 on 8GB VRAMia, enkä ole huomannut, että olisi jotain ongelmaa pelien kanssa 2K resoluutiolla.
Tarkoitus jossain vaiheessa todennäköisesti siirtyä 3440 x 1440 34" näyttöjen maailmaan.
Liian vähän niille jotka viettää suurimman osan ajasta Redditissä, pelikäytössä ei ongelma ihan lähitulevaisuudessa mutta varmasti 5-8 vuoden sisällä joudut karsimaan jo useammassa pelissä asetuksia.
 
No joko te päätitte, että onko 16GB VRAMia liian vähän vai ei?
Itse ajattelin tuon 5080 ostaa ja sen olisi parempi riittää sitten seuraavat 5-8 vuotta.

Nykyisessä 1080 on 8GB VRAMia, enkä ole huomannut, että olisi jotain ongelmaa pelien kanssa 2K resoluutiolla.
Tarkoitus jossain vaiheessa todennäköisesti siirtyä 3440 x 1440 34" näyttöjen maailmaan.
Onhan niitä pelejä jo vaikka kuinka paljon joilla se 8GB voi tulla esteeksi 2560x1440.

- The last of us
- Hogwarts legacy
- Stalker 2
- Indiana Jones
- MS flight simulator 24
- cyberpunk (RT yms. kanssa)

Mutta 1080 kanssa varmaan se itse kortin laskentateho tulee vastaan ennenkuin asetukset saa nostettua niin tappiin että muisti alkaa loppua. Ilman kristallipalloa aika vaikea vastata onko se 5080 5v päästä samassa tilanteessa vai tuleeko muistimäärä sitä ennen vastaan. 4k resolle ei nyt ainakaan tule riittämään, UW 1440p voi riittää.
 
Eipä sitä oikein vielä osaa myöskään sanoa lähteekö tuo RTX Neural Texture Compression lentoon, sillä SDK tulee vasta kuun lopussa tarjolle ja tämänkin jälkeen pelinkehittäjien pitää se peleihinsä (joko uusiin tai päivityksenä) lisätä.

Jos tuosta tulee uusien pelien kohdalla arkipäivää kuten eri skaalaustekniikoista on tullut, niin voi muuttaa asioita huomattavasti ja todennäköisesti on myös yksi hevosista mihin Nvidia panostaa ja miksi 5080 tason kortissakin edelleen 16GB on.
 
Tarvii muistaa, että vaikka 2v päästä 24GB 256bit kortit olisivat täysin mainstream hintojen puolesta niin suurin osa pelaajista käyttää 16GB tai alle kortteja. Pelit sekä pelintekijöiden että nvidian avustuksella optimoidaan toimimaan 16GB ja 12GB korteillakin. Eiköhän tuollainen 16GB kortti ole maailman tappiin asti muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kelpo 1440p kortti mistä dlss:lla taiotaan 4k:ta ruudulle.

Toki modaamalla tai joissain peleissä tappiasetuksilla 4k:ssa saa 16GB loppumaan mutta se on helppo ratkaista niissä harvoissa peleissä käyttämällä sopivia asetuksia.

Jos 16GB pelottaa niin odottelee 24GB 5080 superin(läppäreissä on jo 24GB) tai sitten ostaa 5070ti 16GB vähän halvemmalla kuin 5080 ja päivittää korttia myöhemmin.
 
No joko te päätitte, että onko 16GB VRAMia liian vähän vai ei?

Riittää taatusti seuraavaksi 3-4 vuodeksi. Loppupäässä voi löytyä joku peli jossa ei voi ihan kaikkea vetää tappiin asetuksista.

Poislukien jotkut "laitetaan kilo skyrimin tekstuurimodeja ja ajetaan 8k resolla" älyttömyydet.

Alle 16GB voi ottaa vastaan turhan pian, mutta 16 kyllä riittää. Kukaan devaaja ei lähde tekemään ainakaan pariin vuoteen peliä jota joutuu 16GB kortilla karsimaan raskaasti koska konsoleissa on se 16GB unified muistia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 289
Viestejä
4 578 595
Jäsenet
75 404
Uusin jäsen
MiikaK82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom