NVIDIA esitteli GeForce RTX 2080 Ti-, 2080- ja 2070-näytönohjaimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Halpa ;)
Tuolla rahalla saa jo ihan hyvän PC:n.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


No kyllähän näille osattiinkin odottaa kunnon hintaa. Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon tuota tukea tulee traytrasingille. Jos tulee paljon niin hyvä, jos ei niin käy kuin tessalaatiolle, jota on nykylääketieteen lähinnä demoissa. Ei kaihoisat vieläkään itse peleissä ihan uusimpia lukuunottamatta. Fiksuinta on ostaa säteistä jäljittelevä kortti kolmen vuoden kuluttua kun sille on oikeasti ehkä tukea tarjolla. Sama kuin dx12 peleissä joita alkaa ehkä pikkuhiljaa valua oikeasti ulos... hitaasti tosin vieläkin.
Mutta potentiaalia on! Kyllä noita kelpaa katsella silloin kun nuo toimii!
Tesselatiota käytetään nykyään vähän jokapaikassa (kun se ei ole Nvidia only lukittu ominaisuus) mutta GPU PhysX:ää ei enää pariinvuoteen olla käytetty yhtään missään (koska se on Nvidia only).

Tämä Nvidia versio säteen seurannasta on Nvidia only lukittu ominaisuus (vaikka softat joilla sille kehitetään pelejä on avoimia),
niin että tälle Nvidia only säteenseurannalle tulee hyvinsuurella todennäköisyydellä käymään samoin kuin PhysX:lle on käynyt ts Nvidia pystyy tällä verukkeella myymään kalliilla näytönohjaimia muutamia vuosia ja pelaajat pääse sillä kovalla hinnalla pelaamaan jotain n. neljää peliä joissa sitä Nvidia only sätenseurantaa on kunnolla käytetty.
Physx:ää oli käytetty warframessa aina siihen asti kunnes nvidia kaikessa älykkyydessään lopetti sen physx:n version tuen jota warframe käytti.

Sitten he rakensivat oman toteutuksensa joka toimi kaikilla näyttiksillä. AMD:n omistajat saivat vihdoin partikkelitulvan.

Se taisi olla suurin physx:ää ikinä käyttänyt peli. Sitä ei oikein voinut käyttää mihinkään millä oli merkitystä itse pelaamisen kannalta, koska se ei toimisi kuin nvidian korteilla. Joten se jäi valtaosalta ottamatta käyttöön, ja niiltä jotka ottivat sen käyttöön, se oli tarkoitukseen jolla ei ollut mitään pelaamisen kannalta olennaisia vaikutuksia.

Eli jos joku kuvittelee että ray tracing olisi pelissä tyyliin "varas voi hiipiä paremmin lasketuissa varjoissa eivätkä vartijat näe", ei tule onnistumaan. Ne varjot joilla on pelillistä merkitystä tulevat olemaan edelleen samaa vanhaa tekniikkaa jota AMD:lläkin on.
 
Ei siihen softaa tarvitse kehittää jos kortti osaa vanhat temput tarpeeksi paljon nopeammin. Resoa ja FPS:ää on vielä varaa nostaa siitä mitä 1080ti tällä hetkellä jaksaa pyörittää.



Eikö nvidian markkinaosuus ala olla sellainen, että ominaisuuksia kannattaa hyödyntää, vaikka AMD-leiriläiset eivät niitä pääsisikään hyödyntämään?

Kokonaisuutena ehdottomasti on tällä hetkellä, mutta RT:n suhteen ongelma on se, että se on vain nyt uusissa korteissa, joiden markkinaosuus on vielä muutama vuosi olematon.
MUTTA jonkun räytyy jokatapauksessa tuoda tuo yleisesti saataville ja PC puolella MS ja Nvidia toivat nyt ilmeisesti oikeasti käyttökelpoisen ratkaisun. Tuon päälle on nyt sitten hyvä käydä rakentamaan sovellutuksia.
 
Eli jos joku kuvittelee että ray tracing olisi pelissä tyyliin "varas voi hiipiä paremmin lasketuissa varjoissa eivätkä vartijat näe", ei tule onnistumaan. Ne varjot joilla on pelillistä merkitystä tulevat olemaan edelleen samaa vanhaa tekniikkaa jota AMD:lläkin on.
Jos meinaat tekoälyvartijat niin ei ne kauheasti taida grafiikasta katsoa mitä näkevät. Ihan vain määritelty mihin suuntaan ja minkä sektorin "näkevät", oli sitten valossa tai varjossa.

Yksi peli jonka haluaisin käyttävän tuota sädeseurantaa olisi Shattered Horizon. Siinä oli jo perinteisellä rendauksella todella tehokaat valot ja varjot. Varjossa saattoi oikeasti olla ilman että sinua nähtiin. Tuntui vain että oli liian vaikea peli suurimmalle osalle pelaajista, eli onlinessä ei enää pitkään aikaan ketään. :/
 
Ray tracing näyttää kyllä toimiessaan uskomattoman hyvältä, samoin sen tuomat off screen reflections, että heijastusten kautta saadaan tietoa kuvan ulkopuolelta. Keksin heti monta kohdetta, miten tuo mullistaa monia pelejä, mm AAA fps mätöt, vaikka joku rainbow six siege, jos peilistä pääsee tiiraamaan nurkan taa tai ikkunoista voi nähdä pelaajan heijastumisen. Toki tämä on nyt ensimmäinen tuota teknologiaa tukeva julkaisu ja hinnat varmasti osaltaan siksi huipussaan (toki enimmäkseen markkinatilanteen vuoksi), mutta 2-3 vuoden sisällä uskoisin hyvinkin olevan mainstreamia ainakin isojen pelitalojen tuotteissa.

Nämä ovat olleet viimeiset 20 vuotta ihan jokaisessa ajopelissä, jossa on takapeili ja/tai sivupeilit. Ei ole mitään uutta ja mullistavaa ja ihan samalla tavalla sen olisi voinut toteuttaa halutessaan myös FPS-peleihin..
 
Nämä ovat olleet viimeiset 20 vuotta ihan jokaisessa ajopelissä, jossa on takapeili ja/tai sivupeilit. Ei ole mitään uutta ja mullistavaa ja ihan samalla tavalla sen olisi voinut toteuttaa halutessaan myös FPS-peleihin..

Eikös heijastus ajopeleissä taka- ja sivupeileissä ole nykyään staattinen, ei dynaaminen kuten RTX:n demoissa?
 
Tesselatiota käytetään nykyään vähän jokapaikassa (kun se ei ole Nvidia only lukittu ominaisuus) mutta GPU PhysX:ää ei enää pariinvuoteen olla käytetty yhtään missään (koska se on Nvidia only).

Tämä Nvidia versio säteen seurannasta on Nvidia only lukittu ominaisuus (vaikka softat joilla sille kehitetään pelejä on avoimia),
niin että tälle Nvidia only säteenseurannalle tulee hyvinsuurella todennäköisyydellä käymään samoin kuin PhysX:lle on käynyt ts Nvidia pystyy tällä verukkeella myymään kalliilla näytönohjaimia muutamia vuosia ja pelaajat pääse sillä kovalla hinnalla pelaamaan jotain n. neljää peliä joissa sitä Nvidia only sätenseurantaa on kunnolla käytetty.
NVIDIAn säteenseurantasetit pyörivät DXR:n päällä, ei ole mitään syytä olettaa etteikö ne toimi valmistajasta riippumatta kunnes toisin osoitetaan.
 
Ei siihen softaa tarvitse kehittää jos kortti osaa vanhat temput tarpeeksi paljon nopeammin. Resoa ja FPS:ää on vielä varaa nostaa siitä mitä 1080ti tällä hetkellä jaksaa pyörittää.



Eikö nvidian markkinaosuus ala olla sellainen, että ominaisuuksia kannattaa hyödyntää, vaikka AMD-leiriläiset eivät niitä pääsisikään hyödyntämään?
Varmasti voidaan - joskus tulevaisuudessa. Nyt RTX-korttien markkinaosuus on tasan 0,00%.
 
Voi olla että jossain jo kirjoitettu, mutta piti vielä kysellä että oliko näihin RT ominaisuuksiin nyt joku (avoin) standardi vai onko tämä joku Nvidian proprietary tekniikka taas?

EDIT: Jaa sokea kun olen niin tästähän onkin pari viestiä yläpuolella juttua. :D
 
Ei siihen softaa tarvitse kehittää jos kortti osaa vanhat temput tarpeeksi paljon nopeammin. Resoa ja FPS:ää on vielä varaa nostaa siitä mitä 1080ti tällä hetkellä jaksaa pyörittää.



Eikö nvidian markkinaosuus ala olla sellainen, että ominaisuuksia kannattaa hyödyntää, vaikka AMD-leiriläiset eivät niitä pääsisikään hyödyntämään?
Olet todella lyhyt näköinen kun et ota olenkaan huomioon Nvidia GTX 1060, 1070, 1070Ti, 1080, 1080Ti ja Titan malleja jotka on jo myyty tai/ja tullaan myymään.

Et myöskään ottanut huomioon tulevia Nvidia GTX 2060 malleja joita tullaan myymään paljon eikä niissäkään ole säteenseurantakykyä.

Eli sillä mikä AMD markkinaosuus on ei ole mitään merkitystä kun tällähetkellä myynissäolevat ja suurinosa ensivuonna myytävistä Nvidia korteista ei tue säteenseurantaa.

On todella yksioikoista fanipoikuutta kuvitella että tämä koskisi vain AMD kortteja
, varsinkin kun AMD:lla on omaan säteenseuranta kykyä tulossa korteileen.

Tällähetkellä ja ensivuonna tämä koskee nimenomaan suurintaosaa myytävistä korteista jotka on Nvidia kortteja (koska Nvidialla on suurin markkinosuus ja suurinosa myytävistä Nvidia korteista ei tue eikä tule tukemaan säteenseurantaa).


On pahimman luokan haloefekti vihersilmäisyyttä ostaa GTX 2060 kortti ja kuvitella että nyt on mahtava valaistuis peleissä kun mulla on uusi Nvidia kortti koneessa.
 
Viimeksi muokattu:
U69Aq98.jpg
 
Viimeksi muokattu:
NVIDIAn säteenseurantasetit pyörivät DXR:n päällä, ei ole mitään syytä olettaa etteikö ne toimi valmistajasta riippumatta kunnes toisin osoitetaan.
Mutta eikös se DXR (ts DX12 säteenseuranta) ole siinämielessä poikeukselline DX ominaisuus että siihen tuli eriksen Nvidia versio ja AMD versio sisään ja ne ei tue toisiaan ristiin ts pelintekijän tarvii täysipainoisesti säteenseurantaa hyödyntäessään tehdä peliisä polut sekä Nvidia versiolle että AMD versiolle siitähuolimatta että käyttää sitä DX12 DXR ominaisuutta.

Ts tuo DXR on poikkeama aikaisemmista DirectX ominaisuuksista siinä että se ei ole täysin valmistajariipumattomasti geneerinen toteutus.

Jos olen väärässä niin korjatkaa.

Voi olla että jossain jo kirjoitettu, mutta piti vielä kysellä että oliko näihin RT ominaisuuksiin nyt joku (avoin) standardi vai onko tämä joku Nvidian proprietary tekniikka taas?

EDIT: Jaa sokea kun olen niin tästähän onkin pari viestiä yläpuolella juttua. :D
Niin kuin sanoin homma on tällähetkellä vähän monimutkainen kun kaikki käyttää periaateessa samaa avointa DX12 DXR ominaisuutta mutta se ominaisuus on kumminkin jakautunut sisäisesti suljetuun Nvidia versiooon ja AMD versioon.

Eli juu homma on periaatetasolla avoin mutta käytännössä ei.

Tämä selittää myös sen miksi Nvidia on julkaissut avoimet säteenseuranta pelien kehitystyökalut (jippo on se että ne työkalut tekee koodia avoimen DX12 DXR rajapinan Nvidia versiolle (ts ovat periaatessa avoimet mutta eivät käytännössä)).
 
Viimeksi muokattu:
Mutta eikös se DXR (ts DX12 säteenseuranta) ole siinämielessä poikeukselline DX ominaisuus että siihen tuli eriksen Nvidia versio ja AMD versio sisään ja ne ei tue toisiaan ristiin ts pelintekijän tarvii täysipainoisesti säteenseurantaa hyödyntäessään tehdä peliisä polut sekä Nvidia versiolle että AMD versiolle siitähuolimatta että käyttää sitä DX12 DXR ominaisuutta.

Ts tuo DXR on poikkeama aikaisemmista DirectX ominaisuuksista siinä että se ei ole täysin valmistajariipumattomasti geneerinen toteutus.

Jos olen väärässä niin korjatkaa.
Olet väärässä, on vain yksi DXR-rajapinta, ei mitään valmistajakohtaisia versioita. RTX on vain kasa NVIDIAn työkaluja pyörimässä sen päällä
edit:
Saatat jostain syystä sekoittaa millä tahansa (DX12) näyttiksellä toimivan "fallback tason" ja kiihdytysrautaa vaativan "normitason" jotenkin valmistajakohtaisiksi versioiksi
 
2070 on niin karvalakki että ei tue montaa näyttistä samaan aikaan.. Näillä näkymin
 
Tässä ollaan just asian ytimessä jota ei tunnu kovin moni ymmärtävän.
2080 ja 2080Ti on tosiaan uudessa teho segmentissä.
Ja mahdollisesti (mutu) Rtx2070 "korvaa" Gtx1080Ti tehojensa puolesta ja halvempaan hintaan.
sama tapahtui myös Gtx1080 ja Gtx1080Ti kanssa jolloin Gtx1070 korvasi tehojensa puolesta Gtx980Ti mutta halvempaan hintaan
" Nvidia ei sinänsä ole nostanut hintoja, vaan ainoastaan tehotasoa ja käyttää samoja mallinimiä uuden tuotesegmenttien kohdalla. Meillä ei aikaisemmin ole ollut nykyisiä GTX 2080 ja GTX 2080 Ti teholuokan kortteja olemassakaan"
No tämä on juurikin se Nvidian lähes monopoliaseman tuoma vääristymä. Ideana on se, että saat enemmän samalla hinnalla tai edullisemmin kuin ennen ja siis selkeästi. Toisin sanoen jos kilpailu olisi tervettä hintojen nousua ei pahemmin nähtäisi tai se olisi hyvin paljon maltillisempaa ja low/medium/high-end-luokat pysyisivät suunnilleen samoina mutta tehonkasvu säilyisi. Autoissa riittää kun vertaa sitä 80-luvun golffia nykyversioon. Intelhän teki tätä aivan samaa kunnes AMD onnistui pääsemään rinnalle; vuosi vuoden perään tuli hieman tehokkaampi prosessori, joka maksoi hieman enemmän, mutta kun kilpailua tuli, niin yhtäkkiä pystyttiinkin parantamaan nopeus/euro-mittaria huomattavasti. Puhelinpuolella kiinalaiset valmistajat kaivavat kuoppaa taas kovaa vauhtia Samsungin ja muiden perinteisten valmistajien jalkojen alta tuomalla melkein puoleen hintaan vastaavia ominaisuuksia luureihinsa jeeänee. Ja koska kilpailua ei ole, niin pakkohan se on niellä jos haluaa keikkua siellä aallon harjalla..."nymmä saan vähän enemmän, niin täytyyhän mun maksaa lisää" on enemmänkin jotain lohdutusselittelyä itselle/lompakolle kuin validi perustelu itse tilanteelle.

Hyvin suuri osa hintojen noususta johtuu myös ihan cryptorahahölmöilystä, sinne myytiin korkeillakin hinnoilla paljon kortteja ja jos tulee todella suorituskykyistä rautaa sillekin puolelle, niin tn menee edelleen kaupaksi kohtuuhintaan..
No seurasin tuota piikkiä hyvin tiiviisti kun oma näytönohjainpäivitys ajoittui sille jaksolle ja sain odotella turhankin kauan aikaa että oli järkeä ostohousut vetää jalkaan. Silti alkuhintoihin verrattuna, ei Pascal-näyttisten hinnat pahemmin muuttuneet edullisemmiksi ajan saatossa. Ti:t, XP:t tuli, mutta vaan kalliimmalla kuin vanhat sen sijaan että edellisten huippumallien hinnat olisivat laskeneet ja uudet mallit olisivat tulleet vanhojen huippumallien hintalapuilla. Ja kun miettii paljonko nyt oikeasti jonkun Titanin valmistaminen poikkeaa jo tutulla valmistustekniikalla vaikka 1080:stä, niin puhdasta rahastustahan tuo on.

Siis hetkinen, ei niitä voi todellakaan tuolla perustella kun esim Pascalin piirikoot olivat säälittävän pieniä, viimeinen täysi chippi mikä tehty oli gtx 780. Koot ovat pienentyneet ja saannot parantuneet erittäin paljon, mutta silti hinta nousee. Nvidiahan toimi Pascal kaudella hiukan yli 140% profit marginilla, kun taas esim "ahne" Apple toimii vain noin 44%. Kyllä noi uudet hinnat, varsinkin 1200$ FE 1080ti ovat täysin naurettavia ja aika karua menoa.
Mainitsin nuo saannot yms, koska niihin monet vihreitä laseja käyttävät tukeutuvat perustellakseen näitä poskettomiksi kasvaneita hintoja.
 
Tosin myös se fakta kannaattaa muistaa, että ennemmin nautittiin "ilmaisia lounaita", kun viivanleveys pieneni, niin saatiin lisää trankkuja ja lisää suorituskykyä vaikka kehitystä ei niinkään muuten tapahtunut.

Nyt tuosta edusta on pitänyt luopua miltei kokonaan ja tilanne vaikeutuu kokoajan lisää.
 
  • Tykkää
Reactions: BOT

Statistiikka

Viestiketjuista
296 080
Viestejä
5 062 089
Jäsenet
81 024
Uusin jäsen
RoosaTheGangster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom