Ja sulla on joku lähde tälle? Mitään API dokkareita ei DLSS:stä ole vapaasti saatavilla. UE4 DLSS kehitysversiossa ei ole mitään parametreja millä vaikuttaa DLSS:n laatuun noiden resoluutiokertoimien lisäksi.
Ei ole, en rehellisesti osannut epäillä että tekemäni väite tarvitsisi sellaista. Olen itse 100% varma, että DLSS:n terävöitysfiltteri ottaa sisään joitain parametreja, joilla efekti määritellään. Toki olen nähnyt tästä keskusteluita netissä, mutta en nyt tältä istumalta osaa niihin linkata, eivätkä ne ole lähteitä siinä mielessä, että ne jollakin lailla vahvistaisivat asian todella olevan näin.
On aivan ilmeistä, että Nvidia ei näitä parametreja ole paljastanut kolmansille osapuolille, mutta että niitä parametreja ei lainkaan olisi tuntuu kyllä todella isolta väitteeltä minulle. Ja jos ne parametrit siellä on, niin DLSS-implementoinnissa kaiken järjen mukaan käydään läpi Nvidian ja pelinkehittäjän yhteistoiminnassa, että kuinka paljon terävöintiä ko. peliin kannattaa laittaa ja halutaan laittaa. Ts. vaikka pelinkehittäjät eivät näkisi ko. parametreja, niin totta kai Nvidia ne näkee ja voi ne laittaa haluttuun kuosiin.
Kyllä on, sinne peliin tehdään johonkin kohtaan pipelineä nvidian kirjaston käytölle vaaditut jipot. Siinä tännekkin pariin otteeseen linkatussa pitkässä videossa käydään riittävällä tarkkuudella läpi että mitä muutoksia pelimoottoriin pitää pelinkehittäjän tehdä.
Oma käsitykseni Nvidian suljettujen kirjastojen soveltamisprosessista on kyllä huomattavasti vivahteikkaampi. Vuosien varrelta on lukuisia tarinoita siitä, miten Nvidialta lähtee dev-tiimi ihan fyysisesti istumaan pelinkehittäjän fasiliteetteihin tunkkaamaan heidän kirjastonsa pelikoodiin. Eli tämäkin on minulle uutinen, että Nvidia-tuki kehittäjille onkin nykyään pelkkä vakiokirjaston droppaaminen ja sen hookkaaminen pelikoodiin.
Kuvasta sen näkee. Haluatko läjän 800% zoomattuja pikseleitä ja kuvatekniset selitykset joiden perusteella voidaan olla varmoja siitä että kuvassa on terävöitysfiltteri, vai uskotko ihan kylmilteen asian?
En usko ihan kylmiltään. En oikein usko sun objektiivisuuteen, mitä tulee DLSS:ään. Millä en tarkoita sanoa, ettenkö arvosta näkemyksiäsi tai että uskoisin omiin silmiini enemmän. Mä olen puusilmä, mutta tiedän myös ihmisten näkevän tuhottoman paljon asioita pelkästään uskon voimalla. Mun tekninen ymmärrykseni ei riitä eriyttämään, mikä osa terävöitystä on kuvassa "luonnostaan", mikä taas on DLSS:n lisäämää (tai mahdollisesti jopa pois ottamaa), ja mikä osa taas on lisätty vain ei-DLSS-kuvaan. Sulla on tästä selvästi ammatillista kokemusta, joten jos osaat kertoa, mistä tiedät minkäkin terävöitysartefaktin olevan mistäkin filtteristä johtuvaa, niin luen mielenkiinnolla. Ihan aidosti ja oikeasti.
Se lisätty terävöitysfiltteri voi ihan hyvin olla vain osa pelin taiteellista näkemystä. Itse en ymmärrä että miksi moiseen olisivat lähteneet (useimmiten terävöitys on vapaavalintainen asetus), mutta onhan tuo peli muutenkin aika keskeneräinen. DLSS antaa tästä syystä johtuen mielestäni paremman (artefaktittomamman) kuvan. En missään nimessä yritä invalidoida DLSS ja ”natiivi” vertailua, vaan esitän perusteita sille miksi tämän pelin kohdalla DLSS on kuvanlaadullisesti terävöitysartefaktien osalta selkeästi parempi valinta.
Sitä en missään nimessä väitä, etteikö terävöitysfiltteriä voisi olla. Aika iso osa porukasta tykkää terävöitetystä kuvasta, siksi niitä käytetään ja myös ylikäytetään monessa tapauksessa. Mutta nämä on tietoisia päätöksiä, ei ne vahingossa koodiin ajaudu, ja en usko että ajautuvat eri tavalla DLSS- ja ei-DLSS pipelineihin. Ts. jos terävöitettyä halutaan, niin sitä halutaan varmasti molempiin.