Nikkelimetallisotkujen laatu ja lionin huikeus

Kapasiteetti, sekä purkuvirtakin pysynyt hyvinä, vaikka latailtu miten sattuu?

Ajoneuvokäyttöön tuskin LSD-akkuja kaytetään, kuten myös mihinkään muuhunkaan isoon pakettiin.
 
Kapasiteetti, sekä purkuvirtakin pysynyt hyvinä, vaikka latailtu miten sattuu?

Ajoneuvokäyttöön tuskin LSD-akkuja kaytetään, kuten myös mihinkään muuhunkaan isoon pakettiin.

En ole kaikkia kennoja mittaillut, mutta muutaman kyllä testasin, eikä niissä ollut oikeastaan mitään eroa uusiin. Eikös NiMhejä nimenomaan ylistetty siitä, että niissä ei ole muisti-ilmiötä ja sen vuoksi ei tarvitse miettiä milloin latailee. Missään ohjeissakaan ei ole muistaakseni tullut vastaan kehotusta siitä, että pitäisi välttää osittaisia purkusyklejä.

Minkä vuoksi tuo vajaan syklin käyttö vahingoittaa kennoja?
 
Kyllä sitä samaa ilmiötä on jonkin verran myös nimhheissä. Tosin niiden vikaantumismekanismi on yleensä kuivuminen. Jos laturi on tyhmä pientä vakiohkoa virtaa tuuppaava, on hankala arvioida aika kennoille, jos eivät ole täysin tyjiä. Toinen tyhmä laturi on ajastinpohjainen; tuuppaa suurehkoa, vakiohkoa virtaa tietyn ajan.

Älyttömipiä latureita ovat esim. BC-700 ja 900. Antavat pulssilla kolmea ampeeria per kenno. AAA-kennot ainakin varmasti kiittävät :D Eivätkä nuo ikinä tunnista kennon tulleen täydeksi; joko lataavat hetken, tai sitten grillaavat kennot paskaksi...
 
Liitokala Lii-500 osaa ladata täysin tyhjiäkin, että ei tartte kikkailla kuten bc-900:lla. Noita Ladda 500:sia on ladannut mittareidensa mukaan johonkin vähän päälle 600mAh ja aina siellä yksi enemmän tyhjempi niin jonkun 20-30mAh lataa enemmän, mutta muissa tosi tasainen tuo kapasiteetti.

Toisekseen olihan nuo ylilatautunut, kun BC-900 vuosien jälkeen ei suostunut lopettamaan latausta yhdestäkään kennosta.

Vellerillä on selvästikin ollut jotain maanantaikappaleita, jos ei ole ikinä toiminut latauksen lopetus. Näistäkin on niin paljon klooneja, että jotkut on feikkejäkin. Pitää olla niin monia eri nimiä samalla tuotteella, mutta Liitokalasta ei näyttäisi olevan klooneja/feikkejä ja Aliexpressissä Liitokalan virallinen myyntikanava.

Esimerkiksi NiteCore brändi on paskottu lukuisilla feikeillä. En edes käsitä missä aitoja myydään. Niillä on sivut, mutta sitä kautta eivät niitä myy.
 
Kyllä sitä samaa ilmiötä on jonkin verran myös nimhheissä. Tosin niiden vikaantumismekanismi on yleensä kuivuminen. Jos laturi on tyhmä pientä vakiohkoa virtaa tuuppaava, on hankala arvioida aika kennoille, jos eivät ole täysin tyjiä. Toinen tyhmä laturi on ajastinpohjainen; tuuppaa suurehkoa, vakiohkoa virtaa tietyn ajan.

Älyttömipiä latureita ovat esim. BC-700 ja 900. Antavat pulssilla kolmea ampeeria per kenno. AAA-kennot ainakin varmasti kiittävät :D Eivätkä nuo ikinä tunnista kennon tulleen täydeksi; joko lataavat hetken, tai sitten grillaavat kennot paskaksi...

No tietysti paskat laturit keittävät kennot, mutta se ei sinänsä liity mitenkään NiMh kennojen paskuuteen. Asiallisia latureita saa nykyään ihan edullisesti. Ainakin oma laturini näyttää osaavan homman, sillä se ei jää keittämään kennoja tuntikausiksi, jos tyrkkään lataukseen lähes täyden kennon. Muotoillaanpa asia toisin: onko hyvällä laturilla ongelmallista ladata osittain purettuja NiMh kennoja? Ei ainakaan pikaisella googletuksella löytynyt mitään viitteitä siihen, että NiMh kennot pitäisi aina käyttää välissä tyhjäksi..

Kaikella kunnioituksella Velleri, tuntuu siltä, että kokemuksesi "nikkelikurapaska"-akuista perustuvat huonoihin latureihin ja huonoihin akkuihin. Nykyään on toimiviakin latureita ja akkuja. Kuten jo totesin, itsellänikin oli aiemmin huonoja kokemuksia näistä, mutta nykyään ei valittamista, kun kalusto on kunnossa.
 
Niin, kokemukset tosiaan usea BC-700 ja 900 laturi ja Pansun (en muista, että minkä firman tekemiä ne olivatkaan, mutta ei ainakaan Sanyon) LSD -mallit AA ja AAA-koossa. RC-hommiin tehty iMax kyllä näyttää tekevän asian ainakin suunnilleen oikein.

Jostain siitä aikoinaan luin, että myös Nimh kärsii muisti-ilmiöstä, mutta aika oli ennen LSD-kemiaa.
 
Itselläni nykyään XTAR: Review of Charger Xtar VC4

Ei nopein mahdollinen laturi, mutta toiminut oikein hyvin ja lataa myös litium-akut. Hyviä akkuja saa halvalla Ikeasta (= Eneloop Pro Ikean kuorissa, ellei tilanne muuttunut viimeaikoina).
 
Joo, enpä noita nikkeleitä tarvitse juuri mihinkään. Kaket sun muut pienivirtaiset toimivat ostetuilla tai dyykatuilla pattereilla, jollei lionille kehtaa modata.

Kaikki luotettavuutta ja tehoa vaativa saa akun, paristot/akkuparistot saavat olla...

Jotkut harvat kohteet, jotka vaativat yksittäisen kennon (esim. ledvalaisimet) toimivat hyvin romu-18650-kennoilla. Laittaa sitten patterinkeräykseen, jos ei kehtaa enää ladata :D Noille harvinaisuuksille kelpaa laturiksi joku perushalpa kiinanpommi, kunhan katsoo, ettei hirveästi 4,2V ylity. Tahtovat usein ladata lähes 4,3 volttiin, ei hyvä. Eräät kuusi kappaletta jotain ultraväsyneitä kennoja karkasivat joskus vahingossa 4,65 volttiin, eivät huonontuneet, eivätkä parantuneetkaan :D

Läppärin akkuja on patterinkeräyslootissa vähän väliä. Usein tullut vastaan esim. Sonyn 2600mAh -kennoisia, joissa joka ikinen kenno täydessä iskussaan. Varmaankin esim. omppu tai HevonPaska mädännyt ja akku nakattu keräykseen. Fujihutsu-siemenissä ei käytännössä koskaan ole käytetty laatukennoja.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo läppärin akut ovat kyllä hyviä dyykkauskohteita. Purin juuri jonkun oikeasti ikivanhan läppärin (sellainen 10cm paksu "raahattava" tietokone) akun. Sisällä oli sonyn 18650 kennoja. Vielä löytyi kapasiteettia muistaakseni n. 1500mAh edestä, vaikka olin täysin varma, että niillä kennoilla ei tee yhtään mitään. Vähän heikommatkin kennot kelpaavat hyvin moneen käyttöön. Itse tyrkkään usein omiin yhden kennon väkerryksiini tällaisen latausmodulin, niin ei tarvitse edes kaivella mitään latureita kaapista, kun pitää latailla akkua. Suojapiirikin löytyy valmiina ja hinta on olematon. USB Lithium Battery Charger Module Board With Charging And Protection
 
Jep, just tuo kortti on hyväksi osoittautunut. Itsekin niitä tullut moneen kohteeseen laitettua. Ebayssa taitaa olla 10kpl muutamaan egeen. Plussana microusbiliitin suoriltaan, monista korteista puuttuu suojaus ja liittimenä paska miniusbi...

Tuo 1500mAh voi hyvinkin olla alkuperäinen kapasiteetti, jos kone on tosiaankin antiikin ajoilta. Silloiset sonyt todellakin kestävät isältä pojalle...
 
OT: Mistä noita läppärin akkuja kannattaisi etsiä dyykkays mielessä?

edit: Kysyin paikalliselta jäteasemalta ja ei tipu mitään, kun se roska on niin kuin niiden omaisuutta ja pitäisi olla jotkut käsittelyluvat. Konttikin oli sillä hetkellä niin täynnä tietokonekoteloa ja kuvaputkipönttöä, että ei ihan äkkiseltään sinne ängetä tutkimaan.
Pitää katella jotain viemistä sinne vähän tyhjempänä hetkenä ja sitten..

Näinköhän ne kierrättää ehjiä akkuja? Menee suoraan vaan ongelmajäte laatikkoon?
 
Viimeksi muokattu:
Tutuilta ja sukulaisilta voi ainakin kysellä. Monella lojuu vanhoja läppäriraatoja nurkissa. Työpaikan it-osasto voi myös olla myötämielinen. Meillä ainakin menee ihan jäätävä määrä käyttökelpoista it-rompetta suoraan serriin. Harvoin vaan kehtaa dyykkailla sieltä pöntöstä, kun työkaverit katsovat oudolla ilmeellä :D
 
Meillä ainakin menee ihan jäätävä määrä käyttökelpoista it-rompetta suoraan serriin. Harvoin vaan kehtaa dyykkailla sieltä pöntöstä, kun työkaverit katsovat oudolla ilmeellä :D
Ihan rohkeasti vaan dyykkaamaan, sehän on kierrätystä parhaimmillaan. Itsekin olen jo monen tonnin edestä tavaraa dyykannut SER-lootasta, muunmuassa muutaman UPSin joissa ei ollut muuta vikaa kuin akut happamat, 8x8 audiomatriisin/DSP:n jossa flekti finaalissa ja täysin ehjän 4x240W PA-päätteen. Sekalaisia vähän käytettyjä eri laitteiden akkujakin olisi ollut mutta niille ei ole itsellä ollut juuri nyt käyttöä, otetaan niitä sitten kun tarvis tulee kun niitä kuitenkin melko säännöllisesti "jäteakkulaarista" löytyy.
 
Ihan rohkeasti vaan dyykkaamaan, sehän on kierrätystä parhaimmillaan. Itsekin olen jo monen tonnin edestä tavaraa dyykannut SER-lootasta, muunmuassa muutaman UPSin joissa ei ollut muuta vikaa kuin akut happamat, 8x8 audiomatriisin/DSP:n jossa flekti finaalissa ja täysin ehjän 4x240W PA-päätteen. Sekalaisia vähän käytettyjä eri laitteiden akkujakin olisi ollut mutta niille ei ole itsellä ollut juuri nyt käyttöä, otetaan niitä sitten kun tarvis tulee kun niitä kuitenkin melko säännöllisesti "jäteakkulaarista" löytyy.

Juu, kyllähän sieltä on tullut otettua varsinkin läppärin virtalähteitä ja laitetuulettimia eri projekteihin. Yritän tosin vähän hillitä himojani tuon bonkin haalimisen suhteen, ettei koti täyty tarpeettomasta tavarasta.
 
Ei mulla ole mennyt jumiin ysisatasen softa koskaan.
Ainoa ärsyttävä piirre vain, että ei lähde lataamaan liian tyhjiä nikkelimetallisotkuja, että ne pitää herätellä muulla laturilla.

Yhden tapauksen olen todistanut missä softa meni sekaisin ja laturi grillasi akut pulleaksi sekä kotelo hieman suli.
Toimiessaan lataa ihan riittävän mallikkaasti "laadukkaita" akkuja vaikkei nyt mihinkään maksimeihin lataussykleihin päästäisikään.
Mutta eipä tuolla lataustavalla ole mitään väliä, koska kyseistä laturia ei kannata yksinkertaisesti käyttää mahdollisen sekoamisen takia.
Tuskinpa tuota on korjattu uudemmissakaan revisioissa.
Onhan tuolla melko hankalaa saada tulipaloa aikaiseksi, mutta sotku lienee melkoinen, jos akut päättää poksahtaa.

Mutuilisin, ettei tuossa ole kuin kaksi suuremman luokan suunnittelumokaa.
Itse vitun älykkäällä piirillä ei ole käsittääkseni jännitevahtia joka resetoisi vehkeen käyttöjännitteen kyykätessä.

Ja miksi se jännite muka kyykkää? No vaikka sen takia, että on täysin järjetöntä käyttää löystyvää ja likaantuvaa "DC-liitintä" noin pienellä jännitteellä ja isolla virralla.
Jos tuon powerin johdon juottaa suoraan piirilevyyn kiinni, niin tuskinpa enää sekoilee, olettaen että kaikki elkot powerissa sekä laturissa ovat kunnossa, mutta paljon parempia vehkeitä saa halvemmalla, joten miksi kikkailla jollain wannabe-insinöörin suunnittelemalla räpellyksellä.

Itse latailen nykyisin akkuni Nitecoren D4:llä ja ainakin toistaiseksi sillä on uskaltanut ladata pilipaliakkuni tiskipöydän päällä tai peltilootassa. Tuohan lataa myös peruslitiumit ilmeisen asiallisesti, mutta eipä ole niille ollut vielä tarvetta. (Elkothan tuohonkin pitäisi periaatteessa vaihtaa jo uutena, mutta vähäisellä käytölläni kestänee muutaman vuoden ilman ongelmia. Hieman nimittäin alkanut kyllästyttämään tuo elkojen vaihto, vaikka sillä saakin moneen laitteeseen 10-25 vuotta lisää elinkaarta.)
Toisena laturina on melko edullisesti hommattu Energizer CH1HR-2 eli tuommoinen oikeasti akkuja raiskaava pikalaturi. Joskus kiireessä saatan tuota käyttää. Tuuletinhan tuohon pitäisi modata, mutta ei ole inspannut vähäisen käytön takia. Speksien mukaan tunkee AA:lle 4x2,5A ja AAA:lle 4x1A. (Don't try this at home)

Miksi sitten käytän nikkelipaskoja? Siksi koska ovat ihan toimivia pienissä otsalampuissa ym. tuikuissa, parissa kamerassa sekä tasku-gepsissäni.
Akkuina käytän vanhohen Eneloopien lisäksi Lidlin alelaarista silloin tällöin löytyviä tuoreita "Ready to use" kuraripulisontakakkapaska-Troniceja. Niitä kun saa kahdella eurolla neljä kappaletta (Tai no C- ja D-paskoja ei saa kuin kaksi) ja maksavat itsensä takaisin yhdellä latauksella. Mittaan jokaisen akun jännitteen ennen käyttöönottoa ja välillä paketista löytyy yksi oletettavasti ultimatekuraripulisontakakkapaska-yksilö. Eli jännitte on selvästi matalampi kuin muissa saman paketin akuissa. Olen ilman sen syvempää pohdiskelua päätellyt, että kyseessä on nopeammin itsekseen purkautuva yksilö, joten sen lahjoitan esim. jonkun hienoon aurinkokennokoristevalaisimeen tai sitten käytän sitä vain yhden akun tarvitsevassa ledituikussa ym. turhuudessa.

Langattomissa laitteissani ym. kaukosäätimissä sekä hituvirtavehkeissä käytän pelkkiä alkaaliparistoja, koska noissa ne kestävät puolesta vuodesta kymmeneen vuoteen, joten turha niihin on mitään nikkeliä laittaa mädäntymään. Saati sitten litiumia, mikä vaatisi myös modausta.
Alkaaleistakaan ei tosin kiinnosta maksaa mitään premium-hintoja, koska noitakin löytyy välillä "halvalla". Esim. 10 kpl Energizer ultra+ ("power seal, up to 10 years locked in power") maksoi kaksi euroa ja parasta ennen päiväys näkyy olevan 2023. Mainoslauseista päätellen maailman parhaita ultimate power supereita, mutta olkoon nyt mitä ovat kunhan toimivat. Duracelejakin olen erehtynyt about samalla rahalla ostamaan, mutta eiköhän nekin toimi siinä missä Pirkkakin.

Toki suurin osa mobiilielektroniikastani toimii litiumilla, mutta kaukosäätimiin ym. seinäkelloihin en niitä kaipaa.

Kuinkas vanha keksintö tuo 4,35 voltin litiumkurakenno on? Älyluurini akusta tuommoisen bongasin ja hieman kävi ihmetyttämään, että mitä eksoottista noihin on lisätty, että ne saadaan kestämään? Vanhan kansan kennohan olisi finaalissa jo muutamassa kuukaudessa moisesta raiskauksesta. Tämä voi hyvin vielä 1,5 vuoden jälkeenkin.
En muista tarkkaan mihin jännitteeseen tuo sen lataa, mutta oli se ainakin reilusti yli 4,2 volttia, mikä sekin oli jo perinteisille akuille "aivan liikaa".
Eihän se jännite tosin luurissa pysy pitkään överinä, jos ei ole 24/7 laturissa kiinni, mutta silti asia ihmetyttää.
Joihinkin RC-suristimien 4,35 voltin akkuihin törmäsin, kun yritin joskus asiaa googlella tutkia, mutta aika nihkeästi tuntui tietoa silloin löytyvän.
 
Viimeksi muokattu:
Ne lidlin uudemmat LSD tronicit ovat tosiaan ihan kelvollisia hintaansa nähden, vaikka eivät toki pärjää eneloopeille.

Onkohan muuten jotain helppoa ratkaisua, jos haluan ladata litiumkennoja vain n. 4.1V tasolle pidemmän käyttöiän toivossa? Optimaalinen olisi joku halpa tp4056 -tyylinen mokkula, jonka voisi integroida suoraan laitteeseen. Pystyisiköhän tuota tp-mokkulaa modaamaan helposti latausjännitteen pudottamiseksi?
 
Ne lidlin uudemmat LSD tronicit ovat tosiaan ihan kelvollisia hintaansa nähden, vaikka eivät toki pärjää eneloopeille.

Onkohan muuten jotain helppoa ratkaisua, jos haluan ladata litiumkennoja vain n. 4.1V tasolle pidemmän käyttöiän toivossa? Optimaalinen olisi joku halpa tp4056 -tyylinen mokkula, jonka voisi integroida suoraan laitteeseen. Pystyisiköhän tuota tp-mokkulaa modaamaan helposti latausjännitteen pudottamiseksi?

Noitakin näyttää olevan ainakin kahta sorttia ja hieman ristiriitaista tietoa, että kumpi on parempi.
Viimeisin paketti oli niitä "punaisia" eli pakkauksessa on punaista ja akussa punainen raita ym. punaista. Noita en ole juurikaan käyttänyt, mutta ihan toimivilta tuntuvat. Jossain sanottiin, että "punaiset" ovat aivan paskoja, mutta liekö sitten niin, että ensin myytin "punaisia" ja sitten "vihreitä" (Jotka ovat minulla toimineet ok) ja sitten taas näitä punaisia.
Esim. vihreä AAA on speksattu 950 mAh:ksi ja uudet punaiset 900 mAh:ksi. Jälkimmäinen kuulostaa paremmalta ja uskottavammalta, jos noita tykkää raiskata övereillä purkuvirroilla, mutta onhan sekin mahdollista ja aika todennäköistäkin, että kyseessä on täysin sama tuote eri painatuksilla.

Et kertonut, että lataatko irrallisia akkuja vai meinasitko modata jonkin valmiin tuotteen latamaan 4,1 volttiin, mutta ainakin iMax-kopioilla homma onnistuu halvalla, jos kyseessä on irtoakut.
iMAX B6 AC Digital LCD RC Lipo NiMh NiCD Battery Balance Charger Power Adapter | eBay
Luonnollisesti myös litiumin varastointilataus onnistuu, eli se suositeltu 3,7 volttia (Tuskin ovat softaa huonontaneet noissa uudemmissa versioissa?). Ja lataahan tuolla tietenkin muitakin kemioita.
Itse syötän tuota vanhalla ilmaisella läppärilaturilla (15V 8A), joten halvaksi tuli laturi vaikka aikoinaan tuosta joutui maksamaan jopa reilut 20 euroa.
 
Ne lidlin uudemmat LSD tronicit ovat tosiaan ihan kelvollisia hintaansa nähden, vaikka eivät toki pärjää eneloopeille.

Ei vaikuttaisi olevan. Yksi tuossa paskoontui sellainen LSD Tronic 2100, että kapasiteettiä oli vain neljäsosa. Ehkä ne Ikean akut on parempia samoissa hinnoissa. Kapasiteetitkin ollut alikanttiin Troniceissa jo ihan uutena(uusimmat..siis sellainen hyvin pitkälti metallin väriset). Sitä aikaisemmissa ei ollut vastaavaa ongelmaa. Tulokset taitaapi näkyä tämän triidin alkupäässä.
 
Noitakin näyttää olevan ainakin kahta sorttia ja hieman ristiriitaista tietoa, että kumpi on parempi.
Viimeisin paketti oli niitä "punaisia" eli pakkauksessa on punaista ja akussa punainen raita ym. punaista. Noita en ole juurikaan käyttänyt, mutta ihan toimivilta tuntuvat. Jossain sanottiin, että "punaiset" ovat aivan paskoja, mutta liekö sitten niin, että ensin myytin "punaisia" ja sitten "vihreitä" (Jotka ovat minulla toimineet ok) ja sitten taas näitä punaisia.
Esim. vihreä AAA on speksattu 950 mAh:ksi ja uudet punaiset 900 mAh:ksi. Jälkimmäinen kuulostaa paremmalta ja uskottavammalta, jos noita tykkää raiskata övereillä purkuvirroilla, mutta onhan sekin mahdollista ja aika todennäköistäkin, että kyseessä on täysin sama tuote eri painatuksilla.

Et kertonut, että lataatko irrallisia akkuja vai meinasitko modata jonkin valmiin tuotteen latamaan 4,1 volttiin, mutta ainakin iMax-kopioilla homma onnistuu halvalla, jos kyseessä on irtoakut.
iMAX B6 AC Digital LCD RC Lipo NiMh NiCD Battery Balance Charger Power Adapter | eBay
Luonnollisesti myös litiumin varastointilataus onnistuu, eli se suositeltu 3,7 volttia (Tuskin ovat softaa huonontaneet noissa uudemmissa versioissa?). Ja lataahan tuolla tietenkin muitakin kemioita.
Itse syötän tuota vanhalla ilmaisella läppärilaturilla (15V 8A), joten halvaksi tuli laturi vaikka aikoinaan tuosta joutui maksamaan jopa reilut 20 euroa.

Punaiset Tronicit taitavat olla perinteisiä "ei-LSD" kennoja.

Ja toki noilla kunnon akkulatureilla onnistuu 4.1V, mutta etsin siis laitteeseen sisäänrakennettavaa pientä, halpaa mokkulaa, tyyliin tp4056. Olisi monessa käytössä fiksumpaa ladata akku vain 90% tasolle ja moninkertaistaa sitä myötä sen elinkaari.

Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä tapahtuisi, jos laittaisin TP4056 laturin ja akun välille vaikka diodin pudottamaan hieman akulle menevää jännitettä? Veikkaan, ettei ole hyvä idea, mutta kysytään nyt viisaammilta :)
 
@velleri Onkos muut piste hitsaillut omia akku kenno virityksiä. Löytyi mielenkiintoinen akulla toimiva juotin/piste hitsaus vehje ja pitihän se laittaa korean pojalta tilaukseen.
아두이노 스폿 화면 바꾸어보았습니다. ^^;

Väsäilin hiljattain neljällä 500F superkonkalla ja mosfeteilla toimivan pistehitsauskojeen. Konkat 2S2P setupissa. Liipaisu tapahtuu ihan manuaalisesti, eli ei mitään hienoja ajastimia tms. Muutaman koehitsauksen ehdin sillä jo tehdä ja tuntuisi toimivan. Kaapelit pitäisi vaihtaa vielä järeämpiin, vaikka nykyisetkin ovat suht järeää kuparia. Virtaa tuntuisi riittävän, kun kaapelit lämpenevät nopeasti...
 
Punaiset Tronicit taitavat olla perinteisiä "ei-LSD" kennoja.
:)

Niin muuten taitaa ollakin. En ostaessani lukenut pakkausta sen tarkemmin, kun oletin noiden tietenkin olevan niitä perus LSD-akkuja, koska kaikki aikaisemmin ostamanikin olivat. Tai ei noissa ainakaan lue sitä maagista ready to use-tekstiä.
Lukeehan tuossa pakkauksessa tosin Tronic professional eli ovat varmasti parasta A-luokkaa.
Eli paskaa tuli vahingossa ostettua. No onneksi ei ole kuin yksi paketti noita. Kaksi euroa on silti aivan ryöstöhinta neljästä perinteisestä paska-akusta.
En muista latasinko nuo joskus täyteen, mutta nyt näkyy napajännitteet olevan 1,280-1,283 volttia. Tuosta voisi päätellä, että ainakin purkautuvat suurinpiirtein samaa tahtia eikä jännite putoa muutamassa viikossa alle volttiin, kuten jollain valmiiksi paskoilla Vansoneilla oli joskus tapana.

edit: Latasinhan minä nuo tosiaan joskus kun ne suurinpiirtein toimiviksi totesin, mutta en muista montako kuukautta siitä on. Ja hieman, jos jaksaisin järkeä käyttää, niin voihan tuon jo jännitteestäkin todeta, että ladannut ne olen. 04/2016 näyttää olevan valmistusajankohta.

11/14 valmistetut vihreät olen näköjään merkintöjen perusteella ladannut viimeeksi 8/16 ja jännitteet ovat 1.270-1.275, joten ei nuokaan nyt ihan hetkessä itsekseen tyhjene.

En näköjään malttanut lukea lausettasi loppuun asti, josta olisi selvinnyt, että haet integroitavaa laturia.
Sama meno jatkuu, joten jaksoin lukea viisi sekuntia piirin dataläpyskää ja siinä luki: "The charge voltage is fixed at 4.2V".
 
Viimeksi muokattu:
Ja toki noilla kunnon akkulatureilla onnistuu 4.1V, mutta etsin siis laitteeseen sisäänrakennettavaa pientä, halpaa mokkulaa, tyyliin tp4056. Olisi monessa käytössä fiksumpaa ladata akku vain 90% tasolle ja moninkertaistaa sitä myötä sen elinkaari.

Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä tapahtuisi, jos laittaisin TP4056 laturin ja akun välille vaikka diodin pudottamaan hieman akulle menevää jännitettä? Veikkaan, ettei ole hyvä idea, mutta kysytään nyt viisaammilta :)

Schottky tuli itselläkin mieleen, voihan tuota kokeilla. Sen joko pitäisi olla pieni, jotta kynnysjännite olisi matala kuuman lastun takia. Tai sitten suuri, jolloin suhteessa virta on matala, joka voisi johtaa pieneen tiputukseen. Mutta varmaankin molemmilla pääsee n. 4,0 volttiin. Jos se riittää, niin ok.

TP4056 -kortteja kun hommaat reilusti, niin voisi löytyä suoraan 4,1 volttia antava, tai sitten 4,3 volttia tyrkkäävä. Näissä luonnollisesti matalan jänön antava suoriltaan ja korkeaa antavalle schottky kaveriksi.

Laitoin huvikseen 20kpl t4056 -kortteja tulemaan, niin näkee että paljonko yksilöeroja on...

Edit: Lisäys; tuossa pienen Vf:n schottky: https://www.digikey.fi/product-deta...on/LSM115JE3-TR13/LSM115JE3-TR13CT-ND/1634547 Voin noita 25kpl himoita, jos jollakulla tilausta digikeyltä.
 
Viimeksi muokattu:
Miksiköhän tuo korostaa Li-Po akkujen käyttöä koko ajan? Luulisi kahden sarjaan kytketyn autonakun (24 V) tms. käyvän yhtä hyvin? Toki kannettavuus ei ole samaa luokkaa.
 
Miksiköhän tuo korostaa Li-Po akkujen käyttöä koko ajan? Luulisi kahden sarjaan kytketyn autonakun (24 V) tms. käyvän yhtä hyvin? Toki kannettavuus ei ole samaa luokkaa.

Ilmeisesti mahdollisimman suuri hetkellinen purkuvirta tuossa tärkein ja isompi jännite sitten polttaa jo reiän ja laitteen ja sulat metalli roiskeet jo käyttäjälle vaarallisia. Suositus ~12v jännitettä käyttää ja jossain oli että jos kupari liuskoja välttämättä haluaa tuolla hitsata niin sitten 4s akkua. Mutta joo kai tuo normi auton akullakin pelaisi. itse ostin tälläsen akun tuohon kaveriksi joka antaa hetkellisesti 780A Turnigy Graphene 6000mAh 3S 65C Lipo Pack w/XT90
 
Ei tuolle vehkeelle kyllä mitään "12 V" jännitettä suositeltu vaan enemmän. Tais olla 19 V.

Autonakusta kyllä lähtee "käskyä" satoja ampeereita siitäkin, tuskin se siitä voi kiinni olla?
 
Ei tuolle vehkeelle kyllä mitään "12 V" jännitettä suositeltu vaan enemmän. Tais olla 19 V.

Autonakusta kyllä lähtee "käskyä" satoja ampeereita siitäkin, tuskin se siitä voi kiinni olla?

Elikkä tuossa 2 vehjettä samassa eli tina kolvi ja piste hitsi. Piste hitsille Lipo 3S suositus ja tinakolville 19-35v. Itsellä meininki laittaa makitan akku tuohon tinaus puolelle tai jos pöydässä tinailee niin vaikka sitten tuo 19v läppärin virtis.
 
Elikkä tuossa 2 vehjettä samassa eli tina kolvi ja piste hitsi. Piste hitsille Lipo 3S suositus ja tinakolville 19-35v. Itsellä meininki laittaa makitan akku tuohon tinaus puolelle tai jos pöydässä tinailee niin vaikka sitten tuo 19v läppärin virtis.

Ok, kiitos oikaisusta, enpä ollut tuota seikkaa huomannut. No siinä tapauksessa yksi kappale auton 13,2 Voltin lyijyakkuja riittää hitsaukseen.
 
Ok, kiitos oikaisusta, enpä ollut tuota seikkaa huomannut. No siinä tapauksessa yksi kappale auton 13,2 Voltin lyijyakkuja riittää hitsaukseen.

Kyllä pitäisi ihan yhtälailla pelata. Toki koko tuossa raahattava mutta jos joku irto akku löytyy niin miksei sitä kannata käyttää. Itse nyt tuli hommattua riittävän järeä lipo akku kun voihan sitä käyttää sitten vaikka talvella auton jump startterina kun webasto imee akun tyhjäksi. :D
 
Jos auton 12 voltin akussa on huoneenlämmössä 13,2 volttia, voi se olla aika kuivakka... Lepojänönä täydessä voisi joku 12,9V olla lähempänä totuutta. Satojen ampeerien kuormalla sitten joku 6-9V...

Kovassa pakkasessa ei ole mitenkään erikoista, vaikka löytyisi reilusti yli 13 volttiakin. Silloin ei pahemmin akusta tule mitään, jos siinä on vain 12V, koska se on jäässä...
 
@blurris eka pistehitsi testi korean pojan vehkeellä.
20170821_233008.jpg

Hyvin tuntuu tarttuvan
 
Jos auton 12 voltin akussa on huoneenlämmössä 13,2 volttia, voi se olla aika kuivakka... Lepojänönä täydessä voisi joku 12,9V olla lähempänä totuutta. Satojen ampeerien kuormalla sitten joku 6-9V...

Kovassa pakkasessa ei ole mitenkään erikoista, vaikka löytyisi reilusti yli 13 volttiakin. Silloin ei pahemmin akusta tule mitään, jos siinä on vain 12V, koska se on jäässä...

Käytän 10-14,5 Voltin autonakkua tarkoitukseen. Lämpötilasta ja ilmakehästä riippuen. Saatan olla myös vaikka Mt. Everestin huipulla tai IIS avaruusasemalla hitsailemassa ja akkukin voi olla AGM.

Siis 10-14,5 Volttia. Onko nyt riittävän tarkasti ilmoitettu vaihtelualue, että Vellerillekin kelpaa vai vieläkö pitää korjata voltti-ilmoitusta? :facepalm:
 
Itsellä Powerexin MH-C9000 laturi. Uskaltaako sillä nyt ladata noita Enelooppeja vai paskooko se ne nyt alta aikayksikön? ;)
 
Taitaa olla yksilöstä kiinni delta-tunnistus monissa latureissa. Itsellä ollut useita lassie/mitälie BC-x00 -roskia, yksikään ei tunnistanut täydeksi tulevaa kennoa. Joillain nuo taasen tuntuvat toimivan kuin pika(hidas)junan vessa.

Toki jollain 200 milliampeerilla AA-sotkua ladaillessa ei ole oikeastaan mitään väliä, että sattuuko laturi lopettamaan joskus. Toki jos se päättää lopettamaan hillittömän aikaisin, niin patteri ei ole vielä täppö.

Pystyykö siinä powerpoks -räpsyssä määrittelemään, että millä nimellisellä virralla loodataan? BC-paskoissa kun se on kolme ampeeria per AAA tai AA, pulssisuhde vain muuttuu asetuksen mukaan...

Kyllä se on melkein patterikatiskojen kanssa niin, että serriin, tai lionimodia.
 
MH-C9000 lataa 2 A ja purkaa 1 A pulssilla. Ei pasko Eneloopeja, eikä muitakaan akkuja alta aikayksikön, vaan toimii erinomaisesti. Monta vuotta on ollut moinen käytössä, eikä mitään ongelmia ole ollut.
 
Mitä tekee erinomaisella laturilla, kun akut kuitenkin omaavat erittäin paskan kemian?
 
Mitä tekee erinomaisella laturilla, kun akut kuitenkin omaavat erittäin paskan kemian?
Mitä tekee älyttömillä kommenteillasi, jollei sinulla ole käyttökokemuksia kyseisestä kemiasta ja itse on siihen tyytyväinen. Miksi ostat halpaa paskaa ja purat täällä patoumiasi? Sama meininki monen muunkin aiheen kohdalla.
 
Ei, _EN_ osta nikkelipaskaa, en. Vittuako sitä paskasta maksamaan?

Niinno, nikkelirauta-akkuja voisin ostaa, ne kun ovat toimivia.
 
Viimeksi muokattu:
He, tuli vielä antiikin ajoista Mieleen, että nokiat olivat kovia kuivaamaan nikkelipaskoja. Kuivaustoiminto oli jo melkein BC:n tasoa hipova...

Kyllä ne pellet itkivät kun tuli kuustoikkoset; kanttissanyot kestivät muutaman viikon, sitten taas muutama mummon satku uuteen patteriin. Se nyt on vaan tyhmää ostaa paskaa...
 
Mietimpä jos rakentelun kannalta laittaisi tuohon electroluxin rikkaimuriin lion akut. (3x 18650 .. alkuperäinen 10x 1.2 c kennoja).

Onkohan mitään valmiita piirilevyjä suojaksi/hallinnoimaan latausta tuolle 3s pakalle? Ei oikein tällä hetkellä olis aikaa lähteä itse suunnittelemaan tai piirtelemään alusta asti. Kiinasta toki löytyy 1dollarilla kaikenlaisia, tiedä vaan yhtään miten mahtavat hoitaa hommansa toisekseen menee näin joulun lähestyessä pahimmillaan 2kk että sieltä saa jotain :)

Ehdotuksia otetaan vastaan. Fyysisesti 18650 ja protection piirilevy näyttäis mahtuvan mukavasti kyllä rungon sisälle.
 
Mietimpä jos rakentelun kannalta laittaisi tuohon electroluxin rikkaimuriin lion akut. (3x 18650 .. alkuperäinen 10x 1.2 c kennoja).

Onkohan mitään valmiita piirilevyjä suojaksi/hallinnoimaan latausta tuolle 3s pakalle? Ei oikein tällä hetkellä olis aikaa lähteä itse suunnittelemaan tai piirtelemään alusta asti. Kiinasta toki löytyy 1dollarilla kaikenlaisia, tiedä vaan yhtään miten mahtavat hoitaa hommansa toisekseen menee näin joulun lähestyessä pahimmillaan 2kk että sieltä saa jotain :)

Ehdotuksia otetaan vastaan. Fyysisesti 18650 ja protection piirilevy näyttäis mahtuvan mukavasti kyllä rungon sisälle.

aliexpressistä löytyy noita joka lähtöön.
 
Mitään lediä ei taida noista boardeista löytyä, edes yksinkertaista sellaista kertomassa lataako laite vai onko valmis. Ihan jo tietonakin olisi mukava tietää hierooko laturi vielä akkuihin virtaa vai onko todennut että täynnä olevat?

Kiitokset vinkeistä kuitenkin, tuon ledin kun vielä olisivat keksineet niin olisi juuri mitä haen (tai sitten zoomaillessa kuvaa ohitin pintaliitos ledin piirilevyltä).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 433
Viestejä
4 537 653
Jäsenet
74 798
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom