Nikkelimetallisotkujen laatu ja lionin huikeus


Tuli aivan vastaavat eilen parin kuukauden toimituksella. Laitoin Lii-500:seen latautumaan niin toisessa 125 mohmia, mutta toisessa vaan vähän päälle 64 mohmia, mitä sekin sitten kertoo. Latasin kuitenkin molempia 300mA ja meni molempiin noin 1200mAh. Nyt kun laitoin takaisin laturiin niin molemmissa noin 50 mohmia..mielenkiintoista.

edit: Ainakaan ekalla Lii-500 pikatestillä ei tullut kuin 2960mAh ja toiseen 2963mAh. Oliko näissä sitten se ominaisuus, että sisäänajojen jälkeen vasta voisi tulla isommat kapasiteetit.
 
Viimeksi muokattu:
Tekeekö vuonna 2015 valmistetuilla ja käyttämättömillä lipo akuilla enää mitään?

Ainakin aidot 18650 li-ionit voi olla 10 vuoden jälkeenkin ihan toimivia, vaikka kapasiteetti hiipunut. Eräs vaan laittoi tälläisiä sähköpyörään.
Miten paljon sitten lipot eroaa noista..
 
Tuli vertailtua-->

pari suojattua Samsung 18650 2600mAh icr18650-26f m: 2400mAh & 2402mAh n. 30 mohm
pari suojattua VariCore 18650 3400mAh NCR18650B : 2960mAh & 2963mAh n. 50 mohm

Samsungit ehkä parempia vähävirtaisempiin projekteihin, koska sisäinen vastus pienempi kuin VariCoressa.
 
Onko kellään tietoa Dyson V6 imureiden akkupaketeista?

Tässä yksi "modifiointi" video aiheesta.


Ajattelin lähinnä sitä että onko tuolla akun elektroniikassa jotain käyttö kerta rajotteita tai onko esim ongelmaa laittaa vaikkapa 2kpl 18650 rinnan jokaisen yksittäisen kennon tilalle. Tulisi siis 2parannel 6series paketti, ainoa mikä tulee mieleen on joku maksimi latausajan katkaisu tai mAh maksimi tuossa elektroniikassa mikä akun sisällä näkyy.

Videossa käytetty jotain piirilevyä, mutta ei ole ihan täysin varmuutta onko tuo täysin vakio rikkinäisestä akusta ollut piirilevy vai joku muokattu. Eikä toki siitäkään juttua tai mittauksia latautuuko akut täysiin tuolla elektroniikalla.

Mietteissä olis siis tehdä joko 2parannel 6s tai 3parannel 6s akku tuohon testiksi, mutta ei viitsisi alkaa rakentamaan jos on joku selkeä ongelma tuon elektroniikan kanssa joka akun sisällä näkyy.
 
Tuli vertailtua-->

pari suojattua Samsung 18650 2600mAh icr18650-26f m: 2400mAh & 2402mAh n. 30 mohm
pari suojattua VariCore 18650 3400mAh NCR18650B : 2960mAh & 2963mAh n. 50 mohm

Samsungit ehkä parempia vähävirtaisempiin projekteihin, koska sisäinen vastus pienempi kuin VariCoressa.

Tarkoittanet päinvastoin?
 
Enemmän arvelluttaa se, että miksi Varicoresta puuttuu n. 13% nimelliskapasiteetistä, kun Samsungista uupuu vain n. 7%. Mahdollisesti vanhaa erää? Tietty voihan suojapiiri laueta ennen aikoja, että tulos tälläinen.

Kokeilin uudestaan käyttää noita laturissa niin toinen Samsung heitti sisäiseksi vastukseksi noin 60 mohmia eli tässä olikin sitten isoin tuo sisäinen vastus sillä kertaa. Näyttää riippuvan varaustilasta ja ties mistä, kun heittelee noita arvoja.
 
Enemmän arvelluttaa se, että miksi Varicoresta puuttuu n. 13% nimelliskapasiteetistä, kun Samsungista uupuu vain n. 7%. Mahdollisesti vanhaa erää? Tietty voihan suojapiiri laueta ennen aikoja, että tulos tälläinen.

Kokeilin uudestaan käyttää noita laturissa niin toinen Samsung heitti sisäiseksi vastukseksi noin 60 mohmia eli tässä olikin sitten isoin tuo sisäinen vastus sillä kertaa. Näyttää riippuvan varaustilasta ja ties mistä, kun heittelee noita arvoja.

Edit: Äh, nyt vasta luin tarkemmin.

Tuo ~2900mAh on ihan normaali kapasiteetti suojapiirilliselle NCR18650B:lle 2A kuormalla.

Suojapiirin laatukin vaikuttaa tällaisessa mutta enemmän tässä nyt varmaan menty sekoittamaan Panasonicin yltiöoptimistiset kapasiteetti numerot oikeaan purkukapasiteettiin.

NCR18650B:n "tyypillinen" kapasiteetti kun on 3350mAh ja "minimi" on 3200mAh.
Edes 0.2A kuormalla et pääse lähellekään tuota 3400mAh lukemaa, lygte-info.dk sivuston testauksessa em. kuormalla kapasiteetti oli 3326mAh 2.8V cut-offilla.
Vastaavasti 2A kuormalla 3130mAh ja 5A kuormalla 3080mAh.
Eli jos otetaan tuo 3130mAh ja 2960mAh (millä kuormalla?) niin 5.5%.

Siinä missä tuon Samsungin 26F:n 2600mAh on melkein saavutettavissa 2A kuormalla.
Ja suojapiirilliseltä voi odottaa ~2450-2550mAh väliltä.
Eli vaikkapa ~2570mAh ja 2450mAh niin 4.6%

Eipä se niin suuri ero enää olekaan.

AkkuDB: Umgelabelte Akkus der jeweiligen Rohzelle zugeordnet
AkkuDB: Umgelabelte Akkus der jeweiligen Rohzelle zugeordnet
AkkuDB

Test of Samsung ICR18650-26F 2600mAh (Pink)
Test of BattEnergy 18650 2600mAh (Black)
Test of Panasonic NCR18650B 3400mAh (Green)
Test of Panasonic NCR18650B Protected 3400mAh (Green)

Edit2: Ja kyllä, kuten velleri sanoi niin pienempi sisäinen vastus = parempi korkeamman purkuvirran projekteihin. Mitä korkeampi sisäinen vastus niin sitä enemmän se kenno vastustaa sitä sen energian purkamista siitä joka tarkoittaa korkeampaa lämpöä (> kapasiteetti laskee) ja suurempaa jännite kyykkyä kuormassa.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: Äh, nyt vasta luin tarkemmin.

Tuo ~2900mAh on ihan normaali kapasiteetti suojapiirilliselle NCR18650B:lle 2A kuormalla.

Suojapiirin laatukin vaikuttaa tällaisessa mutta enemmän tässä nyt varmaan menty sekoittamaan Panasonicin yltiöoptimistiset kapasiteetti numerot oikeaan purkukapasiteettiin.

NCR18650B:n "tyypillinen" kapasiteetti kun on 3350mAh ja "minimi" on 3200mAh.
Edes 0.2A kuormalla et pääse lähellekään tuota 3400mAh lukemaa, lygte-info.dk sivuston testauksessa em. kuormalla kapasiteetti oli 3326mAh 2.8V cut-offilla.
Vastaavasti 2A kuormalla 3130mAh ja 5A kuormalla 3080mAh.
Eli jos otetaan tuo 3130mAh ja 2960mAh (millä kuormalla?) niin 5.5%.

Siinä missä tuon Samsungin 26F:n 2600mAh on melkein saavutettavissa 2A kuormalla.
Ja suojapiirilliseltä voi odottaa ~2450-2550mAh väliltä.
Eli vaikkapa ~2570mAh ja 2450mAh niin 4.6%

Eipä se niin suuri ero enää olekaan.

AkkuDB: Umgelabelte Akkus der jeweiligen Rohzelle zugeordnet
AkkuDB: Umgelabelte Akkus der jeweiligen Rohzelle zugeordnet
AkkuDB

Test of Samsung ICR18650-26F 2600mAh (Pink)
Test of BattEnergy 18650 2600mAh (Black)
Test of Panasonic NCR18650B 3400mAh (Green)
Test of Panasonic NCR18650B Protected 3400mAh (Green)

Edit2: Ja kyllä, kuten velleri sanoi niin pienempi sisäinen vastus = parempi korkeamman purkuvirran projekteihin. Mitä korkeampi sisäinen vastus niin sitä enemmän se kenno vastustaa sitä sen energian purkamista siitä joka tarkoittaa korkeampaa lämpöä (> kapasiteetti laskee) ja suurempaa jännite kyykkyä kuormassa.

NCR18650B ja Samsung 26F purkautui vain Lii-500:ssa 250mA virralla speksiensä mukaan, kun tuli nuo kapasiteettiarvot.
Latausvirta vain 500mA molemmissa.

Kuitenkin pienemmän sisäisen vastuksen akku lämmittää vähemmän "harakoita"?

Ehkä se on hyvä vaan, jos suojapiiri katkaisee ajoissa purkamisen ja lataamisen. Käsittääkseni noita ei kannattaisi ladata ihan täyteen niin kestävät pidempään käyttöä.

Enemmän mietin, että kummat akut on parempia. Tietty voihan tuo Lii-500 pätkäistä ennen kuin akun suojapiiri laukeaa.
 
AA akut ja laturi hakusessa, mikä on hyvä?, tulee hiirelle virraksi. En tiedä onko oikea ketju kysellä.
 
Hyviä ehdotuksia edulliseksi perus 18650 (protected) malliseksi kennoksi? Nuo kiinalaisten kennot mitä tullut lamppujen mukana on ihan luokattomia, osasta jo painosta huomannut että mah puuttuu ja rajusti, laturilla testit ajettu niin antaneet jotain 500-700mA väliltä ulos, luvattu on toki 2600-3000mAh. Tämä halvimpia mitä itse löytänyt laadukkaana, mutta onko vielä edullisempia vaihtoehtoja? Esim ulkomailla vai onko tuo Akkulan valinta hyvä ja halvimmasta päästä muutenkin? Biltemankin ehdokas tuli vastaan tuossa selaillessa, mutta hinta sama.

18650 Keeppower Samsung 2600 mAh 5A Li-Ion akku 3,7 V - Suojapiirillä - Flat-top

Ladattava ICR18650-akku, 2950 mAh

Toki hirveän iso ero ei ole sitten selvästi isompaan kapasiteettiinkaan:
18650 Keeppower 3400 mAh 7A Li-Ion akku 3,6 V suojapiirillä (button-top)
 
Viimeksi muokattu:
Kiinasta saa kyllä panasonicin aitoja kennoja suojattuina jollain 4€ kappale yksittäin ja isomman määrän ostamalla hinta laskee. Ncr18650b haulla löytyy ainakin AliExpressistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liitokalan virallista storea koitin 3kpl suojattuja 9dollaria ei ole todellakaan hinnoissaan jos vielä sattuvat aitoja pansuja olemaan. Kiitokset vinkistä.
 
Kellään muulla kokemuksia LiFePo4 32700 kennoista: https://www.aliexpress.com/wholesal...id=SB_20191216132643&SearchText=lifepo4+32700

Itsellä läjä Varicoren ja Liitokalan ko. kennoja. Alustavat kokemukset varsin hyviä: satunnaisella testauksella kapasiteettia oli ~6.5Ah ja hinta ei ole todellakaan paha, jos oikeasti kestävät 2000 sykliä. Tein jo yhden isomman akun ko. kennoista ja hyvin toimii, mutta pitkän aikavälin kokemusta ei vielä ole. Vaikuttavat kuitenkin hyviltä kennoilta kohteeseen, jossa toivotaan turvallisuutta ja pitkää elinkaarta. Energiatiheyskään ei taida olla järkyttävän paljon huonompi normi litiumkennoihin verrattuna ja noista saa aika hyvin virtaa ulos.
 
Juuri mietin että tekisin sähköperämoottorin akun noista 32700 kennoista. Olisivat turvallisia ja pitkällä eliniällä. Otin Liitokalan kennoja muutaman testiin. Lataus taitaa olla hieman monimutkaisempi kun normaali li-ion kennolla. Toki taitaa olla helpoin ostaa vaan älylaturi ja antaa sen hoitaa tuo latailu puoli.

VOisi 3d tulostella kopan tai laittaa kennot vaikkapa ip65 muovikoteloon ja pistää samalla kapasiteetti näytön kylkeen mistä näkee vähän missä tilassa akku on. Toki jonkunmoisen määrän tarvitsee kennoja että saa jonkun kokoisen akun tehtyä. Mietin 4sarjaan 4rinnan kytkentää: saisi reilusti purkuvirtaa, suurinpiirtein lyijyakkua vastaavan jännitteen ja kapasiteettia about 28Ah.

Itseäkin siis kiinnostelee kokemukset jos sellaisia löytyy, akkuhan pitäisi olla kohtuu bulletproof kestävyydeltään käsittääkseni. Jossain näin jopa ratkasuja että ei tasata kennoja erikseen ollenkaan vaan loppu puoli ladataan niin hitaasti että kennot tasoittuu sillä, mutta kuulostaa aika hasardilta. Sikäli tulee kyllä varmaan käytettyä älylaturia balansoinnilla, varmasti ainakin pidentään kennojen ikää selkeästi.
 
Juuri mietin että tekisin sähköperämoottorin akun noista 32700 kennoista. Olisivat turvallisia ja pitkällä eliniällä. Otin Liitokalan kennoja muutaman testiin. Lataus taitaa olla hieman monimutkaisempi kun normaali li-ion kennolla. Toki taitaa olla helpoin ostaa vaan älylaturi ja antaa sen hoitaa tuo latailu puoli.

VOisi 3d tulostella kopan tai laittaa kennot vaikkapa ip65 muovikoteloon ja pistää samalla kapasiteetti näytön kylkeen mistä näkee vähän missä tilassa akku on. Toki jonkunmoisen määrän tarvitsee kennoja että saa jonkun kokoisen akun tehtyä. Mietin 4sarjaan 4rinnan kytkentää: saisi reilusti purkuvirtaa, suurinpiirtein lyijyakkua vastaavan jännitteen ja kapasiteettia about 28Ah.

Itseäkin siis kiinnostelee kokemukset jos sellaisia löytyy, akkuhan pitäisi olla kohtuu bulletproof kestävyydeltään käsittääkseni. Jossain näin jopa ratkasuja että ei tasata kennoja erikseen ollenkaan vaan loppu puoli ladataan niin hitaasti että kennot tasoittuu sillä, mutta kuulostaa aika hasardilta. Sikäli tulee kyllä varmaan käytettyä älylaturia balansoinnilla, varmasti ainakin pidentään kennojen ikää selkeästi.

Itse tein juurikin sähköperämoottoria varten 4s10p paketin, jonka koteloin filmivanerista tehtyyn boksiin. Laitoin tuohon myös 100A BMS -mokkulan, joka pitää huolen yli- ja alijännitesuojauksesta, oikosulkutilanteista, sekä jossain määrin balansoinnista. En ehtinyt vielä kovin paljon testailemaan laitosta ennen talven tuloa, mutta ihan hyvin tuntui pelaavan. Ainoa ihmetyksen aihe oli se, että tuo paketti tuntui ottavan yllättävän hitaasti virtaa vastaan (14.6V laturi) ja vasta jännitettä nostaessa virtaa meni sisään vähän vauhdikkaammin. Paketti taisi tosin olla melko täynnä ladattaessa, mikä osaltaan selittää pienen latausvirran.

Itse tilasin noita kennoja pitkälti neljän kappaleen erissä, koska silloin eivät jämähtäneet tulliin. Isommat erät menivät tulliselvitykseen. Toimitus oli hidasta, koska noita ei varmaan saa rahdata lentokoneella.

Ihmeen vähän näistä kennoista löytyy mitään tietoa, vaikka speksit, hinta ja alustavat kokemukset ovat hyviä.
 
Pari noita LiFePo4 32700 akkuja pitäisi tulla ja luvattu 2000 sykliä/70% latauksella. Li-402 epävirallisten tietojen mukaan pystyisi noin isoja ladata ja sitten TP5000 latauspiirin pitäisi pystyä lataamaan näitä. Saiko peräti jopa säädettyä latauksenkin juuri tuohon 70%:lle. Imax B6 feikki pystyi myöskin näitä lataamaan, mutta ei hirveästi herätä luottamusta, kun taisi viimeksi paskoa lyijyakun.

Aurinkopaneeleilla olisi tarkoitus ladata enimmäkseen niin nuo kaksi ensiksi mainittua saattaisi olla passeleita. Kuulemma ne "halvat" aurinkopaneelisäätimet li-ioneille ja lifepo4:lle ovat surkeita. Käyttävät väärää latausmenetelmää sekä ylijännitettä hakevat. Enemmänkin ne on lyijyakuille. Siellä on sellaisia ihmeellisiä hybridimalleja, jotka käyvät melkein kaikkeen kuten tuo Imax B6.
 
Pari noita LiFePo4 32700 akkuja pitäisi tulla ja luvattu 2000 sykliä/70% latauksella. Li-402 epävirallisten tietojen mukaan pystyisi noin isoja ladata ja sitten TP5000 latauspiirin pitäisi pystyä lataamaan näitä. Saiko peräti jopa säädettyä latauksenkin juuri tuohon 70%:lle. Imax B6 feikki pystyi myöskin näitä lataamaan, mutta ei hirveästi herätä luottamusta, kun taisi viimeksi paskoa lyijyakun.

Aurinkopaneeleilla olisi tarkoitus ladata enimmäkseen niin nuo kaksi ensiksi mainittua saattaisi olla passeleita. Kuulemma ne "halvat" aurinkopaneelisäätimet li-ioneille ja lifepo4:lle ovat surkeita. Käyttävät väärää latausmenetelmää sekä ylijännitettä hakevat. Enemmänkin ne on lyijyakuille. Siellä on sellaisia ihmeellisiä hybridimalleja, jotka käyvät melkein kaikkeen kuten tuo Imax B6.
Eikös tuo tarkoittanut enemminkin 2000 sykliä 70% DoD (Depth of Discharge) -tasolle? En nyt jaksa tarkistaa spekseistä, mutta näin muistelen. Jos maksimaalista syklikestoa haetaan, niin toki silloin optimaalisinta lienee, että akun varaustasoa pidettäisiin jatkuvasti esim. 40%-80% välillä, mutta nämä LiFePo4 akut kestävät todella pitkään ilman kikkailuakin.
 
Itselle myös veneen perämoottoriin akku tekeillä noista 32700 lifepo4 kennoista. Mietiskelin olisiko järkevää jättää älylaturi stoppaamaan jokaisen kennon jännite 3.55v tai peräti 3.5v. Onkohan tuosta mitään haittaa/hyötyä, tietysti sen lisäksi ettei ihan täyttä kapasiteettia saa käyttöön akusta? Olisi helppo tuo icharger 106b laittaa niin ettei lataa ikinä yli tuon 3.5 tai 3.55v kennoja.
 
Itselle myös veneen perämoottoriin akku tekeillä noista 32700 lifepo4 kennoista. Mietiskelin olisiko järkevää jättää älylaturi stoppaamaan jokaisen kennon jännite 3.55v tai peräti 3.5v. Onkohan tuosta mitään haittaa/hyötyä, tietysti sen lisäksi ettei ihan täyttä kapasiteettia saa käyttöön akusta? Olisi helppo tuo icharger 106b laittaa niin ettei lataa ikinä yli tuon 3.5 tai 3.55v kennoja.
2000 purkusykliä on ihan älyttömän paljon jossain sähköperämoottorikäytössä ja senkään jälkeen akku ei ole kuollut, vaan kapasiteetti on pudonnut jonkin verran. Lisäksi useimmiten syklit ovat vain pieni osa akun kapasiteetista, joten todellisia käyttösyklejä tuo kestää paljon enemmänkin (olettaen, että akun datasheet pitää paikkansa). Onko oikeasti tarvetta kikkailla vajaalla latauksella?
 
2000 purkusykliä on ihan älyttömän paljon jossain sähköperämoottorikäytössä ja senkään jälkeen akku ei ole kuollut, vaan kapasiteetti on pudonnut jonkin verran. Lisäksi useimmiten syklit ovat vain pieni osa akun kapasiteetista, joten todellisia käyttösyklejä tuo kestää paljon enemmänkin (olettaen, että akun datasheet pitää paikkansa). Onko oikeasti tarvetta kikkailla vajaalla latauksella?

Eipä välttämättä ole tuli vaan mieleen olisiko tarpeen mutta toki tuo 2000 sykliä on hurja määrä. Yleisesti vaan tottunut että lixxxx tekniikat kärsii yleisesti eniten niistä viimeisten prosenttien lataamisesta.

Kuuluuko muuten lifepo tekniikan akut "säilöä" varastointi latauksessa kun ei käytetä kuten esim lithium polymeeri akut joita suositellaa isolla kädellä säilömään aina noin 3.7-3.8v jännitteessä (about 50% varaus asteessa) vai onko lifepo tässäkin helpompi eli voi säilöä aina täynnä?
 
Säilöntä ~50% varaus asteella pätee yhtälailla LiFePO4:ään kuten muihinkin lithium ion kennoihin. Siinä tilassa ne tehtaaltakin lähtee :D
 
Eikös tuo tarkoittanut enemminkin 2000 sykliä 70% DoD (Depth of Discharge) -tasolle? En nyt jaksa tarkistaa spekseistä, mutta näin muistelen. Jos maksimaalista syklikestoa haetaan, niin toki silloin optimaalisinta lienee, että akun varaustasoa pidettäisiin jatkuvasti esim. 40%-80% välillä, mutta nämä LiFePo4 akut kestävät todella pitkään ilman kikkailuakin.

On nämä sitten huikeita. Niissä suojaamattomissa ruskeissa 18650 lioneissa oli vaan 500 sykliä minimit.
 
Säilöntä ~50% varaus asteella pätee yhtälailla LiFePO4:ään kuten muihinkin lithium ion kennoihin. Siinä tilassa ne tehtaaltakin lähtee :D

Näin varmaankin on, mutta oma käsitykseni on se, että LiFePo4 ei kärsi yhtä paljoa täytenä säilyttämisestä. Nämähän eivät ole edes ylilataamiselle yhtä herkkiä, kuin perinteiset litiumakut.

Itse pidän tästä akkukemiasta syklikeston, turvallisuuden ja huolettomuuden vuoksi (ei ole yhtä tarkka latauksesta). Energiatiheys ei toki pääse parhaimpien litiumkennojen tasolle, mutta useimmissa käyttötarkoituksissa tämä ei ole ongelma. Toivottavasti hinta putoaa tulevaisuudessa reippaasti, niin näillä voi korvata kaikki lyijyakut.
 
Suattaapi olla vähän väärä ketju kysellä, mutta yritän tässä elvyttää 5 vuotta vanhaa ruuvikoneen nicd akkua. Pitää sähköä sen verran että pystyy porailemaan noin 30-60 sekuntia kerrallaan, sitten akku pakastimeen 5 minuutiksi, laturiin 5 minuutiksi ja taas mennään 60 sekuntia.
Lueskelin että kadmiumkristallien poisto (eli muistin nollaus) saattaisi onnistua jos akut purkaa hitaalla latausvirralla (itse käytän 20mA, onkohan tämä siltikin liian nopea ?) noin 0.4 volttiin per kenno, eli 10-kennoisella 12v akulla siis 4v tienoille. Tällä hetkellä napajännite kuormitettuna on 6.5 voltin luokkaa, mutta jos irroitan kuorman, alkaa napajännite heti nousemaan, hetken päästä oltiin jo päälle 9 voltin.
Oliko tuo 4 volttiin purkaminen tarkoitus siis tehdä kuorman kera, vai lepojännitte saada tuohon, vai nakkaanko koko paskan roskiin ja ostan uuden kiinalaisen akun tilalle :confused:
 
Suattaapi olla vähän väärä ketju kysellä, mutta yritän tässä elvyttää 5 vuotta vanhaa ruuvikoneen nicd akkua. Pitää sähköä sen verran että pystyy porailemaan noin 30-60 sekuntia kerrallaan, sitten akku pakastimeen 5 minuutiksi, laturiin 5 minuutiksi ja taas mennään 60 sekuntia.
Lueskelin että kadmiumkristallien poisto (eli muistin nollaus) saattaisi onnistua jos akut purkaa hitaalla latausvirralla (itse käytän 20mA, onkohan tämä siltikin liian nopea ?) noin 0.4 volttiin per kenno, eli 10-kennoisella 12v akulla siis 4v tienoille. Tällä hetkellä napajännite kuormitettuna on 6.5 voltin luokkaa, mutta jos irroitan kuorman, alkaa napajännite heti nousemaan, hetken päästä oltiin jo päälle 9 voltin.
Oliko tuo 4 volttiin purkaminen tarkoitus siis tehdä kuorman kera, vai lepojännitte saada tuohon, vai nakkaanko koko paskan roskiin ja ostan uuden kiinalaisen akun tilalle :confused:

Joskus herätin vanhoja ajoakkuja tyhmällä auton akkulaturilla.
Käsipelillä kenno kerrallaan akkulaturiin ja heti kun alkaa lämmetä pois ja jäähtymään. Toistetaan kunnes jäähtymisen jälkeen pysyy >= 1V/kenno.
Sen jälkeen purku aika hitaasti tuonne 0.4V ja sen jälkeen hidas lataus (max 0.1C) aikaa laskennallisesti 120% C, seuraavaksi vähän nopeampi tyhjennys mutta ei ihan loppuun ja uusi hidas lataus.

Osa kennoista heräsi, osa ei.

Tätä ei koskaan saa tehdä pakettina vaan yksi kerrallaan. Paketissa akut on peräkkäin ja 4V voi tarkoittaa sitä että osa on jo täysin nollilla ja osassa enemmän, ei toimi.

Eikä ehkä muutenkaan kannata, tilalle saa varmaan nykyään tarvike nimh- akun tai ainakin kennot. Omaan vanhaan koneeseen löytyi sellaisella hinnalla uusi akku etten jaksanut edes kennottaa vanhaa vaikka olisi ehkä päässyt vähän halvemmallakin.
 
Juu, halvimmillaan näkyy uusia akkuja saavat 15 eurolla, pelkät irtokennotkit ovat jo päältä 2e kpl.

Piti alkaa kennoja latailemaan tänään, mutta olen ilmeisesti keksinyt ehtymättömän energian lähteen, napajännite edelleen saman ~6 volttia vaikka ledejä polteltu eilispäivän ja yön aikana taas 0.5Ah edestä. :confused:
 
Nojoo, tuli purettua tuo 20mA purkuvirralla ollut akku atomeiksi ja mitattua kennot yksitellen. Näytti löytyvän 8 kennoa joissa napajännite noin voltin luokkaa, ja kaksi jotka 0.1 voltissa.

Nopeat modailut vanhalle AA-laturille ja katsotaan josko tuo näyttäisi mitään järkeviä kapasiteetteja edes puolille kennoista, jos vaikka kahdet paskat akut yhdistämällä saisi yhden toimivan. Toisten kuorien sisään nakkaan varmaan suorat johdot jotka voi sitten kytkeä 12v virtalähteeseen suoraan.

Tiedä vaikka tästä innostuneena tulee vielä modailtua jokin liporatkaisu tuonne sisuksiin, lieköhän tuollainen nimellisesti 12v moottori kestää esim. 16v jatkuvaa?

37E6F4D8-21FB-48D2-956C-107D09084366.jpeg
 
Nojoo, tuli purettua tuo 20mA purkuvirralla ollut akku atomeiksi ja mitattua kennot yksitellen. Näytti löytyvän 8 kennoa joissa napajännite noin voltin luokkaa, ja kaksi jotka 0.1 voltissa.

Nopeat modailut vanhalle AA-laturille ja katsotaan josko tuo näyttäisi mitään järkeviä kapasiteetteja edes puolille kennoista, jos vaikka kahdet paskat akut yhdistämällä saisi yhden toimivan. Toisten kuorien sisään nakkaan varmaan suorat johdot jotka voi sitten kytkeä 12v virtalähteeseen suoraan.

Tiedä vaikka tästä innostuneena tulee vielä modailtua jokin liporatkaisu tuonne sisuksiin, lieköhän tuollainen nimellisesti 12v moottori kestää esim. 16v jatkuvaa?

37E6F4D8-21FB-48D2-956C-107D09084366.jpeg

Moottori itse varmaan kestää, tietysti kiertää vähän enemmän ja lämpenee myös.
Luulisi kestävän. Vai olisiko 3 kennoa suoraan lähempänä oikeaa jännitettä?
 
Tässä itseasiassa pyöritellyt kaikenlaisia ratkaisuja mielessä. Tarkoitus on ollut hankkia 18v litiumvehkeitä jollain aikataululla, rälläkkä ja tehokkaampi iskevä väännin ainakin. Mietin että josko ostaisi niille käyvän 5Ah akun latureineen ensi alkuun, ja 3d-tulostetun soviteadapterin akulle jonka pulttaa vanhan 12v akun muoveihin kiinni, ja josta sitten karvat step-down muuntajan kautta vanhalle ruuvikoneelle. Ruuvista vääntämällä lisää jänöä moottorille jos potku loppuu kesken 14-15 voltillakin, ja käytellään tuota niin pitkään kunnes savu nousee vanhasta koneesta :cigar:
 
Juuri mietin että tekisin sähköperämoottorin akun noista 32700 kennoista. Olisivat turvallisia ja pitkällä eliniällä. Otin Liitokalan kennoja muutaman testiin. Lataus taitaa olla hieman monimutkaisempi kun normaali li-ion kennolla. Toki taitaa olla helpoin ostaa vaan älylaturi ja antaa sen hoitaa tuo latailu puoli.

VOisi 3d tulostella kopan tai laittaa kennot vaikkapa ip65 muovikoteloon ja pistää samalla kapasiteetti näytön kylkeen mistä näkee vähän missä tilassa akku on. Toki jonkunmoisen määrän tarvitsee kennoja että saa jonkun kokoisen akun tehtyä. Mietin 4sarjaan 4rinnan kytkentää: saisi reilusti purkuvirtaa, suurinpiirtein lyijyakkua vastaavan jännitteen ja kapasiteettia about 28Ah.

Itseäkin siis kiinnostelee kokemukset jos sellaisia löytyy, akkuhan pitäisi olla kohtuu bulletproof kestävyydeltään käsittääkseni. Jossain näin jopa ratkasuja että ei tasata kennoja erikseen ollenkaan vaan loppu puoli ladataan niin hitaasti että kennot tasoittuu sillä, mutta kuulostaa aika hasardilta. Sikäli tulee kyllä varmaan käytettyä älylaturia balansoinnilla, varmasti ainakin pidentään kennojen ikää selkeästi.

Nostellaan täälläkin jos joku sattui projektia seurailemaan eli tuo projekti akku joutaisi nyt eteenpäin jollekkin harrastajalle, kuka haluaa tuon rakennella loppuun. Täältä tarkemmat tiedot ja yv:llä tavoittaa jos kiinnostuu akusta: LiFePo4 akun rakentelua
 
Tulipa vahingossa hieman yliladattua vanhan kannettavan akusta otetuista 18650 kennoista tehtyä 12 V akkua 13.65 Viin eli 4.55 V iin / kenno. Kennot ei kuumentuneet tai turvonneet ei jännitekkään putoa 1.5 A purkausvirralla kovin nopeasti.
Kapasiteettia en ole akusta viellä mitannut.
 
Luulin ostavani 18650 nitecoren, niinhän se onkin, mutta miksi se on n 3mm sompi kuin nuo muut 18650 akut? Mikä tässä nyt on takana. Laturiinkaan tuo nitecore ei sovi...
 

Liitteet

  • 20211105_204528.jpg
    20211105_204528.jpg
    2,7 MB · Luettu: 59
Suojapiiri se kasvattaa kokoa. Kiinalaiset tekivät 10vuotta sitte sopivan kompakteja suojattuja mutta nykyään merkkituotteet ovat kyllä hemmetin pitkiä.
 
Luulin ostavani 18650 nitecoren, niinhän se onkin, mutta miksi se on n 3mm sompi kuin nuo muut 18650 akut? Mikä tässä nyt on takana. Laturiinkaan tuo nitecore ei sovi...
Okei, pitemmässä onkin suojapiiri. Latureita ei varmaan tehdä erikseen vaan kaikki käy niihin?
 
Kyllä käy. Ilman suojapiiriä saa olla varovainen mitä tekee.

edit: Tuon keskimmäisen heittäisin suoraan kierrätykseen.
 
Kai tuohon Airamin usb.ladattavaan valaisimen sinisen akun tilalle voi vaihtaa ton Nitecoren? Vai kuin tarkkoja noi valaisimet on hajoaako nätisti vai poksahtaen?
 

Liitteet

  • 20211105_212343.jpg
    20211105_212343.jpg
    1,2 MB · Luettu: 36
Kyllä voi ja onkin suositeltavaa. Tuo sininen on joku kiinalainen feikkiakku. Se sininen on se, joku joka poksahtaa :)
 
Enemmän arvelluttaa se, että miksi Varicoresta puuttuu n. 13% nimelliskapasiteetistä, kun Samsungista uupuu vain n. 7%. Mahdollisesti vanhaa erää? Tietty voihan suojapiiri laueta ennen aikoja, että tulos tälläinen.

Kokeilin uudestaan käyttää noita laturissa niin toinen Samsung heitti sisäiseksi vastukseksi noin 60 mohmia eli tässä olikin sitten isoin tuo sisäinen vastus sillä kertaa. Näyttää riippuvan varaustilasta ja ties mistä, kun heittelee noita arvoja.

Millä laturilla noita testaat?
 
Kysytäämpä viisaammilta kun täällä tietoa varmasti löytyy. Osaako joku selittää miksi lithium AA pattereita (ei ladattavia) suositellaan poikkeuksetta joka puolella ehdottomasti valinnaksi jos käytetään laitetta pakkasessa. Kuitenkin jos puhutaan lipo/li-ion ladattavista akuista niin nekin mielestäni kyykkäävät aika pahasti pakkasessa. Johtuuko tämä sitten että Alkaline / nimh on niin täysi surkeita pakkasessa, että jopa lithium AA on selkeästi parempi vai mistä tämä johtuu että AA lithium (ei ladattava) on niin ylivertainen AA koko luokassa verrattuna normaaliin alkalineen / nimh -kemiaan?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 433
Viestejä
4 537 653
Jäsenet
74 798
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom