Nikkelimetallisotkujen laatu ja lionin huikeus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Käytän vessassa liiketunnistinvalossa 4kpl AAA-akkuja ja tällä kertaa oli käytössä Lidlin Tronic Energy 850mAh AAA-akkuja valmistuspäivä 2011/06 niin eihän nämä kestänyt kuin joitakin kymmeniä kertoja ja näyttävät olevan jo entisiä. Laturi ei juurikaan noita kahta akkua lataa juuri ollenkaan.
Kuitenkin aikaisemmin käytin eniTime 750mAh AAA-akkuja niin kestivät ehkä sen 100 kertaa latausta ja yksikään niistä ei mennyt tuollaiseen kuntoon kuin nuo kaksi. Toki nekin on SER-kamaa, että ovat sen takia sivussa.

Toki technoline bc-900 laturi voi olla jo vanhuuttaan huono. Liialla latausvirralla ei kuitenkaan ei ole ladattu, kun vaan 200mA aina.

Laitoin tilalle Ikean Ladda 500mAh AAA-akut testiin ja saapa nähdä miten käy..
"Uudelleenladattavissa noin 1500 kertaa."

Se on vaan jännä, kun monesti akuille luvataan vähintään 500 latauskertaa, että mistä ne sen on oikein repässyt?
 
Viimeksi muokattu:
Ei pidä sekaantua paskimpaan akkukemiaan, eli nikkelimetallisotkuihin. Laita kunnollinen lionikenno siihen, tai laita räpsy serriin.
 
Ei pidä sekaantua paskimpaan akkukemiaan, eli nikkelimetallisotkuihin. Laita kunnollinen lionikenno siihen, tai laita räpsy serriin.

Aika heikosti löytyy mitään valmiita lionikennolla varustettuja liiketunnistinvaloja. Lionikenno tekee vielä itsarin, jos ei ole suojaukset kohdallaan ja pääsee tyhjäksi.
Jos nikkelisotkut kestää 100 kertaa latausta niin se on ajassa muistaakseni vuosi ehkä enemmän. Ei huono.
 
Noissa NIMH kennoissa on muistaakseni 1,2 V vs 1,5V alkalit. Sekin voi olla yks syy ongelmiin.
Ei ole mullakaan mitään hyvää sanottavaa NIMHeistä. :D Langattomassa hiiressä sellainen ja on kyllä yhtä tyhjän kanssa, kun tuntuu ettei nämä kestä juuri ollenkaan.

Siitä rakenteluprojektia ku korvaa noi AAA:t 18650 akulla. ;)

Itsellä hyrrää tossa just selän takana vanhoja läppärin akusta purettuja 18650 akkuja latauksessa. Joku Lenovon -tarvikeakku, jossa ChangJing ping pong kennot, mutta osassa kapasiteetti vielä parin vuoden jälkeen ~2100mAh. Nää tosin tarttee joo suojapiirin, ettei mene alle 3V.
 
Tyhjä nihmi on 1,2 voltissa, samoin kuin tyhjä alkaalipaska. Erona vaan se, että alkaalipaskapatteri antaa surkeasti virtaa elinkaarensa aikana, varsinkin tyhjänä.

Lioni on se toimiva, suotta leikkiä kurapaskeen kanssa.
 
Noissa NIMH kennoissa on muistaakseni 1,2 V vs 1,5V alkalit. Sekin voi olla yks syy ongelmiin.
Ei ole mullakaan mitään hyvää sanottavaa NIMHeistä. Langattomassa hiiressä sellainen ja on kyllä yhtä tyhjän kanssa, kun tuntuu ettei nämä kestä juuri ollenkaan.

Siitä rakenteluprojektia ku korvaa noi AAA:t 18650 akulla. ;)

Itsellä hyrrää tossa just selän takana vanhoja läppärin akusta purettuja 18650 akkuja latauksessa. Joku Lenovon -tarvikeakku, jossa ChangJing ping pong kennot, mutta osassa kapasiteetti vielä parin vuoden jälkeen ~2100mAh. Nää tosin tarttee joo suojapiirin, ettei mene alle 3V.

Ilmankos olen pysynyt langallisissa hiirissä, että ei ole tuota jatkuvaa lataamisen tarvetta.:D

Kyllä tuossa yhdessä langattomassa hiiressä kesti yllättävän kauan vähän itsekseen purkautuva NIMH-akku ja niillä tavallisilla ei kyllä tee yhtään mitään, jos ei heti latauksen jälkeen käytä.

Minkälainen tuo suojapiiri 18650 akuissa?


IKEA oli laittanut lisätietoja noihin LADDA akkuihin, että niiden elinkaari on 5 vuotta. En vaan aikaisemmin huomannut moista lisäystä.
 
Tyhjä nihmi on 1,2 voltissa, samoin kuin tyhjä alkaalipaska. Erona vaan se, että alkaalipaskapatteri antaa surkeasti virtaa elinkaarensa aikana, varsinkin tyhjänä.

Lioni on se toimiva, suotta leikkiä kurapaskeen kanssa.

Jotkut typerät vanhat patterivehkeet ei suostunut lähtemään edes päälle akuilla joskus muinoin.

Ei se lioni autuaaksi tee niin kuin tuossa aikaisemmin mainitsin niin lioni tekee itsarin, jos pääsee tyhjäksi.
Kaveri oli hommannut isoja LiFePo 10Ah tai 15Ah niin yksi niistä pääsi tyhjäksi ja latauksessa pääsi pieni toimintasavu ja semmonen yli 20 euroa katosi taivaan tuuliin. Suojaukset olisi pitänyt olla.
 
Ilmankos olen pysynyt langallisissa hiirissä, että ei ole tuota jatkuvaa lataamisen tarvetta.:D

Kyllä tuossa yhdessä langattomassa hiiressä kesti yllättävän kauan vähän itsekseen purkautuva NIMH-akku ja niillä tavallisilla ei kyllä tee yhtään mitään, jos ei heti latauksen jälkeen käytä.

Minkälainen tuo suojapiiri 18650 akuissa?


IKEA oli laittanut lisätietoja noihin LADDA akkuihin, että niiden elinkaari on 5 vuotta. En vaan aikaisemmin huomannut moista lisäystä.

Olen aina ihmetellyt, että miksi näitä langattomia hiiriä ei ole tehty sellaisilla alustoilla, että olisi joku langaton energiansiirto. Eipä tuollainen hiiren radiopiiri montaa milliwattia niele. :confused:

Joissakin 18650 akuissa on suojapiiri, joka estää latauksen yli ~4,25 V ja purkamisen alle ~2,7 V ja liian suuret purkuvirrat. Eli käytännössä nuo kolme kriittisintä suojausta.

https://cdn.sparkfun.com/assets/learn_tutorials/2/5/1/DW01-P_DataSheet_V10.pdf

Kiinalaisissa akuissa löytyy tuommoista. Tai mulla on ainakin yhdessä laturissa tuommoinen, joten veikkaan, että samaa varmaan käyttävät akuissakin. :p Toi suojapiiri on usein asennettu tuollaisen 18650 kennon tasaisen pohjan alle (negatiivinen napa), ja positiiviselle navalla johdin viety pienenä liuskana akun reunaa pitkin eristeen alla.

Tuossa itse asiassa tailtaa olla piirilevyllä juuri tuollainen.
http://fcdn.mtbr.com/attachments/li...li-ion-rechargeable-cell-pcb-panasonic-18.jpg
Kuusjalkainen sot-23-6 on tuo suojapiiri, ja isot IC:t on kytkin mosfet. (tässä laitettu kaks x tuplafetit, ilmeisesti "high end" ratkaisu :lol:)

Tuossa artikkeli noista suojauksista:
https://www.digikey.com/en/maker/blogs/lithium-ion-cell-protection/aee8cf348b194141a17e7f698eff7e1e
 
Olen aina ihmetellyt, että miksi näitä langattomia hiiriä ei ole tehty sellaisilla alustoilla, että olisi joku langaton energiansiirto. Eipä tuollainen hiiren radiopiiri montaa milliwattia niele. :confused:

Joissakin 18650 akuissa on suojapiiri, joka estää latauksen yli ~4,25 V ja purkamisen alle ~2,7 V ja liian suuret purkuvirrat. Eli käytännössä nuo kolme kriittisintä suojausta.

https://cdn.sparkfun.com/assets/learn_tutorials/2/5/1/DW01-P_DataSheet_V10.pdf

Kiinalaisissa akuissa löytyy tuommoista. Tai mulla on ainakin yhdessä laturissa tuommoinen, joten veikkaan, että samaa varmaan käyttävät akuissakin. :p Toi suojapiiri on usein asennettu tuollaisen 18650 kennon tasaisen pohjan alle (negatiivinen napa), ja positiiviselle navalla johdin viety pienenä liuskana akun reunaa pitkin eristeen alla.

Tuossa itse asiassa tailtaa olla piirilevyllä juuri tuollainen.
http://fcdn.mtbr.com/attachments/li...li-ion-rechargeable-cell-pcb-panasonic-18.jpg
Kuusjalkainen sot-23-6 on tuo suojapiiri, ja isot IC:t on kytkin mosfet. (tässä laitettu kaks x tuplafetit, ilmeisesti "high end" ratkaisu :lol:)

Tuossa artikkeli noista suojauksista:
https://www.digikey.com/en/maker/blogs/lithium-ion-cell-protection/aee8cf348b194141a17e7f698eff7e1e

Joskus tilasin DX:stä 18650 kennoja niin niiden piti olla suojattuja niin eipä ollutkaan. Sääli, kun ne muuton yhteydessä katosi niin olisi voinut purkaa ne ja katsoa, että möivätkö muutenkin feikkiä. Löytyisikin jotain läppäreitä joista saada aitoja kennoja sitten niihin noita pieniä suojapiiriä yksittäiskäyttöön.

Tuosta langattomuudesta projekti--> Qi Wireless Charger PCBA Circuit Board Coil Wireless Charging Micro USB Port DIY | eBay

Ja hiireen vielä vastakappale(keskellä reikä, kun siinä on muutenkin tyhjää laser/led pääsee paistamaan) ja varmaankin lioni varmistus?
 
Nikkelikurien käyttäjille tiedoksi: ÄLKÄÄ ladatko niitä ainakaan BC-ysisatasella. Mittasin joskus, niin kys. "laturi" "lataa" (lue paistaa) kennot kolmen ampeerin virralla. Virta-asetus vain muuttaa pulssinleveyttä. Todella surkeita latureita, en ole paskempaan vielä törmännyt.

Lisäksi vielä se, että softa voi mennä jumiin milloin tahaansa ja fettien ohjaus voi silloin jäädä tulille. Silloin katiska ja kennot sulahtelevat...
 
Nikkelikurien käyttäjille tiedoksi: ÄLKÄÄ ladatko niitä ainakaan BC-ysisatasella. Mittasin joskus, niin kys. "laturi" "lataa" (lue paistaa) kennot kolmen ampeerin virralla. Virta-asetus vain muuttaa pulssinleveyttä. Todella surkeita latureita, en ole paskempaan vielä törmännyt.

Lisäksi vielä se, että softa voi mennä jumiin milloin tahaansa ja fettien ohjaus voi silloin jäädä tulille. Silloin katiska ja kennot sulahtelevat...

Ei mulla ole mennyt jumiin ysisatasen softa koskaan.
Ainoa ärsyttävä piirre vain, että ei lähde lataamaan liian tyhjiä nikkelimetallisotkuja, että ne pitää herätellä muulla laturilla.
 
Itsellä useampi yksilö jumahtanut, vaikka 3 (vai olikohan ne neljän) ampeerin poweri oli viimeisen päälle korjattu. Softat taisi olla jotain 2.1 2.2 ja 2.3. Yksikään niistä ei tainnut muistaakseni onneksi jäädä kennoja grillaamaan. Mistään napista ei vaan tapahdu mitään, ei näytön, eikä surinan suhteen jota ne ladatessaan pitävät.

BC-700 on kesympi, kiitos surkeamman powerin.

Joka tapauksessa _aina_ tunnistavat kennojen tilan väärin. Tavallisesti lataavat jonkun 200mA n. 2000mAh AA-kennoon, vaikka kenno on ehjä. Tai sitten jäävät paistamaan loputtomiin, jolloin kennon voikin kantaa patterinkeräykseen...
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä useampi yksilö jumahtanut, vaikka 3 (vai olikohan ne neljän) ampeerin poweri oli viimeisen päälle korjattu. Softat taisi olla jotain 2.1 2.2 ja 2.3. Yksikään niistä ei tainnut muistaakseni onneksi jäädä kennoja grillaamaan. Mistään napista ei vaan tapahdu mitään, ei näytön, eikä surinan suhteen jota ne ladatessaan pitävät.

BC-700 on kesympi, kiitos surkeamman powerin.

Joka tapauksessa _aina_ tunnistavat kennojen tilan väärin. Tavallisesti lataavat jonkun 200mA n. 2000mAh AA-kennoon, vaikka kenno on ehjä. Tai sitten jäävät paistamaan loputtomiin, jolloin kennon voikin kantaa patterinkeräykseen...

Tässä on softa V33. Eihän ne nyt vaan ole jotain feikkejä? La Crosse/Technoline softaversioita on V32, V33, V35 mitä tuli löydettyä.
 
Joo, en muista tarkkaan, että mitkä softat niissä olivat. Jossain romukopassa voisi olla vielä niitä paskoja, mutten jaksa penkoa. La Cäryjä kuitenkin ovat, surkeat sisukset identtisiä vanhemmalla, tai uudemmalla softalla olevissa jokaisessa.

Toki samaa kuraa saa muullakin "merkillä". *ttaa nuo toimimattomat pirkkarojut...

Olisi toki hauskaa, jos v1.0 on ollut olemassa. Mitenhän olisi toiminut? Ainakin noin niinkuin sulamistoiminnoltaan?


Mutta joka tapauksessa; pulssitettu 3A virta ei ole oikea latausmetodi AA:lle, AAA:sta puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, en muista tarkkaan, että mitkä softat niissä olivat. Jossain romukopassa voisi olla vielä niitä paskoja, mutten jaksa penkoa. La Cäryjä kuitenkin ovat, surkeat sisukset identtisiä vanhemmalla, tai uudemmalla softalla olevissa jokaisessa.

Toki samaa kuraa saa muullakin "merkillä". *ttaa nuo toimimattomat pirkkarojut...

Olisi toki hauskaa, jos v1.0 on ollut olemassa. Mitenhän olisi toiminut? Ainakin noin niin kuin sulamistoiminnoltaan?


Mutta joka tapauksessa; pulssitettu 3A virta ei ole oikea latausmetodi AA:lle, AAA:sta puhumattakaan.

Maha laturissakin noita pulsseja--> Review of Charger Powerex MH-C9000

Review of Charger La Crosse RS1020

Kalliit laturit tappaa akut typerillä latausmetodeilla..

Ikean laturissakin pulsseja sekä sen lisäksi sahalaitaa. Painii vaan alemmassa hintaluokassa.

Mikä on sitten hyvä laturi noille, että akut kestää latauskertoja?
 
Jonkinhintainen RC-käyttöön tehty laturi ja kaveriksi 0e hintainen poweri. Itellä tuossa suksiboksi 360:n powa. Dellin rajuja 12V powereita tullut jemmattua myös joitakin. Jossain varaston rojujen alimmaisena ovat varmaankin...

Mutta kuitenkin, ei nekään lataa kovinkaan tarkasti tasan asetellulla virralla. Parempi kuitenkin, kuin 0A/3A pulssi... Myös varaustason arvionti on parempi ja ylläpidon voi asetella.

Toki myös antiikin laturi, joka on tarkoitettu antiikki 400-500mAh nicadelle toimii, mutta aikaa menee.
 
Jonkinhintainen RC-käyttöön tehty laturi ja kaveriksi 0e hintainen poweri. Itellä tuossa suksiboksi 360:n powa. Dellin rajuja 12V powereita tullut jemmattua myös joitakin. Jossain varaston rojujen alimmaisena ovat varmaankin...

Mutta kuitenkin, ei nekään lataa kovinkaan tarkasti tasan asetellulla virralla. Parempi kuitenkin, kuin 0A/3A pulssi... Myös varaustason arvionti on parempi ja ylläpidon voi asetella.

Toki myös antiikin laturi, joka on tarkoitettu antiikki 400-500mAh nicadelle toimii, mutta aikaa menee.

Osaako RC-käyttöiset laturit ladata kennokohtaisesti?

Onhan tossa esim. älyvapaa laturi niin siihen, kun unohtaa akut niin ovat entiset --> Review of Charger USB AA-AAA

Satuin vaan joskus muinoin lataamaan älyvapaalla laturilla NICD-akkuja ja sattuivat olemaan melko täynnä niin jonkun tunnin päästä alkoi hieman savuttamaan ja akut oli entiset. Sen takia en innostu noista vanhoista älyvapaista latureista.
La Crossessa on kuitenkin ainakin tuplasuojaus siihen, että osaa lopettaa akkujen latauksen ajoissa.
 
No tekee sitten purkajan; diodi ja vastus kennokohtaisesti. Käyttää samoja sarjaa ja samasta erästä olevia samanlaisia kennoja ladatessa sarjassa. Ebaskasta saa surkealaatuisia patterikoppeja, jostain muualta kunnollisia. Tai sitten tekee roskalaturista moisia, niitä saa SER-lootista.

Joka tapauksessa, oikea laturi on paskoja latureita parempi vaihtoehto.

Paras keino on toki muuttaa patteriroskeet käyttämään lionia. Esim. patterikäyttöiset matkapuhelimet ovat aika harvassa; taisi olla hilirimpsiksellä ja/tai rotomoliskolla moinen...

Ja balansoitu lataus on tunnettu lioneissa. Balansoimaton purku on tunnettu nikkelipaskoissa.
 
Ei ole siis yhtään hyvää kaupallista laturia?
Taidat puhua lämpimiksesi paskaa.
 
Nuo vanhemmat LIDLin Tronic akut olivat ihan paskoja. Uudemmat LSD-tyyppiset Tronicit ovat jo ihan kohtuullisia. Kuitenkin kannattaa panostaa vähän laadukkaampaan ja ostaa Enelooppeja (tai niitä IKEAn kalliimpia akkuja, jotka ovat käytännössä samoja kuin Eneloopit).

Kuten todettua, laturiin kannattaa myös panostaa, sillä moni laturi paistaa akut pilalle. Itselläni on joku XTARin malli, mikä vaikuttaa ihan hyvältä.

Kyllä laadukkaat NiMh akut ovat oikein käytettynä päteviä moneen käyttöön.

edit: tässä vielä testailua Enelooppien elinkaaresta:
Eneloops: 5000 cycles and still going...
 
Viimeksi muokattu:
Nuo vanhemmat LIDLin Tronic akut olivat ihan paskoja. Uudemmat LSD-tyyppiset Tronicit ovat jo ihan kohtuullisia. Kuitenkin kannattaa panostaa vähän laadukkaampaan ja ostaa Enelooppeja (tai niitä IKEAn kalliimpia akkuja, jotka ovat käytännössä samoja kuin Eneloopit).

Kuten todettua, laturiin kannattaa myös panostaa, sillä moni laturi paistaa akut pilalle. Itselläni on joku XTARin malli, mikä vaikuttaa ihan hyvältä.

Kyllä laadukkaat NiMh akut ovat oikein käytettynä päteviä moneen käyttöön.

edit: tässä vielä testailua Enelooppien elinkaaresta:
Eneloops: 5000 cycles and still going...

Tosiaan pitää olla vähintään LSD-akkuja. Noissa LSD Troniceissa vanhemmat oli parempia, että kapasiteetti piti paremmin paikkansa, mutta nuo kaksi jotka nyt hajosi olivat kylläkin niitä vanhempia ja ei ne kaksi muutakaan vaikuta hyvältä, kun virtaa mennyt niihin noin 3Ah 850mA akkuun..
Samoja lukemia tuli Enitimen akuille, kun alkoivat tekemään loppua.
Katsotaan nyt miten pitkään LADDA akut kestää latauskertoja. Toki olivat niitä halvempia, mutta kapasiteetti pienempi, mutta teoreettiset latauskerrat triplat.

Jos laturiin on sijoittanut melkein satasen niin on vaikea uskoa, että joku monta kertaa halvempi olisi mukamas parempi.
Näköjään tuo sun Xtar VC4 on parempi ja tommoset 30 euroa--> Review of Charger Xtar VC4
Testaajan mukaan hyvä laturi ja tossa omassa ihmettelee tuota omituista latausalgoritmia sekä ei suosittele, että akkuja jätetään laturiin, kun ne on laturin mielestä täynnä. Velleri ei tykkäisi tuostakaan, kun siinä on niitä pirun pulsseja.

Aika erikoinen testi, mutta tuo varmaan kennokohtaisesti purkanut noita tasaisesti ja näköjään tehnyt jonkinlaisen super laturin--> UltraSmartCharger
 
Mahtaiskohan Roombaan saada pienellä diy hengellä tehtyä kunnollista akkua entisen nimh -sotkun tilalle?

iRobot Roomba 5xx 6xx 7xx 8xx battery pack rebuild, mod and fix

Tuollainen akku kyseessä. Mietin pystysikö rakentamaan esim 18650 kennoista ja järkevästä lataus/suojapiiristä pitempi aikaisen ja turvallisen akun? Vai onko vaan parasta etsiä laadukkaita nimh kennoja ja pistää itse tai joku muu kennottamaan uusi akku? Vai sotkeeko tuo nimh lataus "tekniikka" mitä roomba akulle tarjoilee tuon että lionia vois järkevästi käyttää.

En tiedä paljon tuollainen vie käytössä virtaa maksimissaan, mutta luulisi 18650 kennojen siitä selviävän.

edit: Tollasia läppärin akkujakin löytyisi kaksi en oo kyllä kerennyt selvittelemään onko noiden sisällä mitään kennoja millä on mitään käyttöarvoa.
IMG_20170423_225109.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Teki temput tuo technoline bc-900 laturi. Latasi LADDA akkuja jokaista neljää 2,7Ah ja mikään ei myöskään täynnä sen mielestä. Grillasiko nuo akut kaikki paskaksi. Nyt vituttaa.

Osaako joku sanoa, mikä noista latureista pitäisi parhaiten akut pitkäikäisinä? -->Batteries and chargers

Liitokala Lii-500 olisi jonkinlainen, mutta jättää nikkelisotkut lataamatta loppuun.
Xtar VC4 olisi ihan hyvä, mutta pienin latausvirta kait 0,5A.
NiteCore Intellicharger D4 osaa ladata ihan kaikkea ja näyttäisi saavan latausvirran peräti niinkin alas kuin 0,15A.

D4 kait?

Jaahas nuo D4:set on hyvin pitkälti feikkejä. Liitokalaa myisi mukamas virallinen myyjä Aliexpressissä. VC4 myy vähän kuka sattuu.

Tilasin Lii-500 16 eurolla ja virallinen myyjä. Tota ne tuolla taskulamppu foorumeilla suosittelee. VC4:sta oli juttua, että joillakin saattaa ladata ohi(maanantai mallit?) ja tuota samaahan tuo ysisatanen viimeksi teki. Mielummin lataa, vaikka hieman vajaaksi kuin aloittaa grillijuhlat. Kuitenkaan tuosta VC4:stä ei kait ole feikkiä? Nihkeästi juttua koko laturista, että enemmän sellaista diipadaappaa.
Näytöttömiin Liitokaloihin on tehty modeja, että voi säätää virtaa sekä loppujännitettä sopivammaksi vaihtamalla vastuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Ikean Laddat ovat kaiketi suunnilleen samaa tavaraa kuin Eneloopit, sillä nuo ovat Japanissa tehtyjä. Isommat ovat ilmeisesti Eneloop Pro ja pienemmät tavallisia. Muutaman paketin noita ostin, eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut valittamista, kuten ei Eneloopeissakaan. Toimivat ainakin meikäläisen käytössä erinomaisesti. Markettiakuissa onkin sitten tullut monia heikkoja tapauksia vastaan, enkä enää noihin sorru.

Täällä aiemmin mainittu Powerex MH-C9000 on ollut täällä käytössä jo vuosia ja kokemukset ovat pelkästään positiiviset. En ole havainnut laturin pilaavan akkuja ja onhan tuota kehuttu paljon muuallakin.
 
Ikeako ei ole marketti? Voi olla, että Laddat ovat juuri nyt hyviä, mutta huomenna niistä voi olla yksi D-kirjain jäänyt pois...
 
Ikeako ei ole marketti? Voi olla, että Laddat ovat juuri nyt hyviä, mutta huomenna niistä voi olla yksi D-kirjain jäänyt pois...

Onko jotain esimerkki todisteita, että Ikea olisi alentunut moiseen? Olen vaan huomannut, että jotkut hyvät tuotteet vaan häviää kokonaan Ikean hyllystä.
 
Ikeako ei ole marketti? Voi olla, että Laddat ovat juuri nyt hyviä, mutta huomenna niistä voi olla yksi D-kirjain jäänyt pois...
No on mikä on, niin tällä hetkellä sieltä saa japanilaisia Eneloopeja, jotka täyttävät tehtävänsä erinomaisesti. Toki voivat jatkossa muuttaa valmistajaa, mutta silloin voi sitten taas ostaa niitä Eneloopeiksi brändättyjä akkuja.
 
Tulikin tuo Liitokala Lii-500 ja tämä osasi lopettaa Ladda akkujen latauksen. En tiedä kuinka pahasti ottivat osumaa aikaisemman laturin ylilatauksesta.
Näyttää aika turhakkeelta nuo akkujen sisäisten vastuksen mittaukset. Monissa aivan sama lukema esim. 52mohm AA- ja AAA-akuissa. Lionissa oli sentään erilaisempi lukema.
 
Joo, lionikennosta kun vaan löytää tyypin ja datat sille, niin sisäisestä vastuksesta näkee sen kunnon. Tietenkin joku 0,5 ohmia on pikkuruiselle kennollekin varma pilalla olo, joku hyvillä johdoilla ja hyvällä kontaktilla mitattu alle 0,05 ohmia 18560 -kennolle on ehjän merkki.

Nikkelikemian paskeet tunnistaa varmasti paskaksi siitä, että ovat oikosulussa. Muutapa niistä ei voi sanoa. Sanotaan, että joku 0,2 volttiakin riittää toteamiseen, että ei ole oikkarissa, voi vielä toimia jotenkin. Testailut näyttää onko kenno kuivattu, jos on pakko käyttää onnettoman kemian "akkua" (alkalipatteriakin voi ladata lähes sen, mitä nimhhiäkin). Toki nikkelirautakenno on ok, mutta kun se kestää liian pitkään, niin ei kauppa käy...
 
Oisko joku tuhat kertaa, ilman että kapasiteetti on alle 80%. Laatulioni menee. Nikkelikemian, poíslukien nikkeliraudan, haluaisin nähdä menevän. Varsinkin kun nimh menee sen jotain sata kertaa, kun käytetään markkinoiden kalleinta laturia ja käytetään kenno aina ennen seuraavaa latausta tyhjäksi.
 
Mitä muistelen muinaisissa kännyköissä olleen noita nikkelisotkuja niin ei kyllä vakuuttanut, kun vertaa näihin lioneihin ja lipoihin.

Kuitenkin 18650 kennon kestoksi annetaan speksien mukaan monesti 500 latauskertaa, kun nikkelisotkulla esim. Eneloopilla se voi olla erikoisversiolla sen 2000 latauskertaa. Jostain ne on nuo repinyt. Aika tappaa kyllä nikkelisotkun ja tuubipätkässä olen nähnyt, että laatu 18650 lioni voi kukkua vielä 10 vuoden jälkeenkin. Toki kapasiteetti on hiipunut esim. puoleen.
 
Loppupeleissä esimerkiksi aika harvassa taitavat olla kymmenen vuotta kestävät kännykän akut. Ja aika se tappaa litium-akutkin, joko käytön runsaudesta tai puutteesta.

Kuten yllä jo sanottiinkin, menee Eneloop heittämällä satoja latauksia, vaikka ovatkin tätä ihan paskaa kemiaa.
 
Kele, en kirjoita uudestaan samaa uusiksi, uusiksi, enkä oikein uusiksikaan...

Joo, patterit ovat hyviä poksuja akkuihin nähden, lionit ja osittain lyijytkin ovat akkuja.
 
Loppupeleissä esimerkiksi aika harvassa taitavat olla kymmenen vuotta kestävät kännykän akut. Ja aika se tappaa litium-akutkin, joko käytön runsaudesta tai puutteesta.
Yllättävän pitkään jotkin noista kestää lähes jatkuvalla 100% latauksella. Kuvittelin että tuo tappaisi akun jo parissa vuodessa, mutta toimivat siedettävästi vielä ~5 vuoden iässä.
 
Onko jotain esimerkki todisteita, että Ikea olisi alentunut moiseen? Olen vaan huomannut, että jotkut hyvät tuotteet vaan häviää kokonaan Ikean hyllystä.

Ikeassa vaihtuu 2x vuodessa sortimentti. Tai siis toimitussopimukset neuvotellaan 2x vuodessa eli riskinä on, että joku hyvä tuote katoaa 6 kk sisällä tai vaihtuu toiseen toimittajaan. Joten ihan viikosta toiseen sortimentti ei sentään vaihtele.
 
Ikeassa vaihtuu 2x vuodessa sortimentti. Tai siis toimitussopimukset neuvotellaan 2x vuodessa eli riskinä on, että joku hyvä tuote katoaa 6 kk sisällä tai vaihtuu toiseen toimittajaan. Joten ihan viikosta toiseen sortimentti ei sentään vaihtele.

Onneksi Ikea mainitsee aina valmistusmaan toisin kuin Lidl tai se turha tieto on aina niiden pääkonttori Saksassa. Noissa mitä löytyy niin ne on valmistettu Japanissa, että se kuulostaa hyvältä. Sitten, kun vaihtuu Kiinaksi tai muuksi niin sitten menee jännäksi. Ei sekään välttämättä tarkoita, että laatu heikkenisi.
 
Outo firma tuo ikea. Liidersheibeni taasen ei koskaan kerro mistään mitään, vaikka sitä ikeatasolla pidänkin.

No mutta helpoin kun ei käy kummassakaan, ei edes patteriakkujen perässä :D

PS: Miettikääpä mitä japsilaatu oli joskus. Ja miettikääpä mitä saksan teettämä laatu on loputtomalta vaikuttavahkon oloisesti... Se meinasi vielä unohtua, että kuin niin kuin noin sen Ikävän laatu keskinmäärin :D
 
En kyllä täysin ymmärrä tuota Vellerin "nikkelimetallisotku" -vihaa. Totta kai NiMhit häviävät litiumille tietyillä osa-alueilla, mutta toisaalta toisissa ominaisuuksissa voittavat ne. Itselläni oli aikanaan myös aika huono kuva NiMh -akuista, mutta nykyiset laatu LSD-kennot ovat monessa käytössä varsin mainioita. Esim. eneloopit kestävät niin monta lataus/purkusykliä, että ihan marginaalinen osa käytössä olevista kennoista tulee koskaan pääsemään siihen pisteeseen säännöllisessäkään käytössä.

Isoin haaste NiMh kennoissa lienee se, että niiden oikeaoppinen lataaminen on vähän hankalaa sarjaan kytketyissä paketeissa. Toisaalta, kyllähän ne litiumitkin tarvitsevat balansoidun latauksen.
 
Enpä oo pahemmin AA ja AAA koossa 1,2V (tai 1,5V) jännitteellä nähny ladattavia lioneja. Joten voishan sitä lionia laittaa vaikka mihin, jos vaan olis mitä laittais.
 
14500 li-ion kenno vastaa AA kokoa. Pitäisi vaan olla suojat li-ionille, että ne ei mene purkuvaiheessa pilalle, jos jäävät vielä pitkäksi aikaa siihen purkavaan laitteeseen.


Kyllähän nuo maksaa ja perinteiset 18650 kennot olisi repiä jostain läppärinakusta. Löytyi vaan tuolta tuubista suuri testi kiinalaisista irto 18650 akuista niin paskaa kaikki surkeilla kapasiteeteillä, että läppäriakuista voi löytyä helmiä.

Tässä se testi-->

Älkää ostako paskaa..
 
Sahtimonni: Totta tuo, että marginaalinen määrä (käytännössä vain eneloopit) ovat varsin kelvollisia.

Se ei ole totta, että li-ion tarvitsee aina balansoidun latauksen. Varsinkin tehokennot pysyvät kyllä 0,01 voltin tarkkuudella tasallaan todella monta sykliä. Sonyn VTC:t ovat oiva esimerkki siitä. Kiinanpaskat sitten asia erikseen; balansoitava joka kerta, hirveitä yksilöeroja kennojen välillä. Nimhheissä jos tuuri käy, niin joku järjetön 18V sarja ei ensimmäisen vuoden sisään kennovikaistu.

Suojausta lionit tarvitsevat ehdottomasti, kuten myös pitkät sarjat nikkelimetallipattereita.

Lionin parhaita puolia on kuitenkin se, että kennojännitteestä voi päätellä varaustason ja niistä ei tarvitse tehdä niin pitkiä ketjuja, kiitos korkean kennojännitteen. Myös äärettömän helppo lataus on lionille plussaa.
 
Kuitenkin 18650 kennon kestoksi annetaan speksien mukaan monesti 500 latauskertaa
Mitenhän ajoneuvoakustot on toteutettu? Onko niissä jokin flash muisteista tuttu ylikapasiteetti ja kierrätysjärjestelmä jotta saadaan edes joku siedettävä lataussyklikestävyys. Noita kuitenkin ladataan ainakin sen kerran päivässä.
 
Mitenhän ajoneuvoakustot on toteutettu? Onko niissä jokin flash muisteista tuttu ylikapasiteetti ja kierrätysjärjestelmä jotta saadaan edes joku siedettävä lataussyklikestävyys. Noita kuitenkin ladataan ainakin sen kerran päivässä.

Muistaakseni sähköauton litiumakkuja ei koskaan ladata ihan täyteen asti ja tämä parantaa syklikestoa merkittävästi. Akut lienee myös mitoitettu siten, että purkuvirta per kenno ei ole järjettömän suuri.

Ylivoimaisesti nopeiten olen saanut lipo akun kyrvähtämään omatekoisessa dronessa, kun vauhdikkaasti lennellessä purkuvirta nousee todella kovaksi. Pahimmillaan akku on pullistunut jo muutamassa kymmenessä syklissä...
 
Mitenhän ajoneuvoakustot on toteutettu? Onko niissä jokin flash muisteista tuttu ylikapasiteetti ja kierrätysjärjestelmä jotta saadaan edes joku siedettävä lataussyklikestävyys. Noita kuitenkin ladataan ainakin sen kerran päivässä.

Sori en ole Elon Musk, mutta tämän tyypin pätkistä voi löytyä vastaus akkujen kestävyydestä ja muusta-->
jehugarcia

Kaveri kasaa akkuja, omistaa diy akkuauton, Teslan akkuja purkaa jne.
 
Jive: Ymmärrätkös sellaisen pienen yksityiskohdan, että ajoneuvoksissa ei _ehkä_ ajeta täyttä sykliä päivittäin???

Lioni kestää älyttömästi, jos sitä ei ladata kuin johonkin 85% asti ja toisaalta ei päästetä koskaan typötyhjäksi. Lisäksi säilytys ja käyttölämpötila ei saisi olla korkea. Pidempiaikainen säilytys luokkaa 50% varaustasossa ja lähellä nollaa astetta.

Nimhhi menee pilalle, jos sitä ei käytetä lähes täyttä sykliä kerrallaan. Hankala kemia siis, jos ei voi vaihtaa uutta täyttä pakettia tyhjän tilalle ja laittaa tyhjää heti lataukseen.

Lyijis tykkää olla täynnä ja viileässä, ei saisi purkaa alle luokkaa 30 prosentin. Jos joutuu purkamaan, niin lataus mahdollisimman pian. Balansointi korkealla jännitteellä sillointällöin, AGM:n kanssa oltava varovainen, koska vettä ei voi lisätä.
 
Viimeksi muokattu:
Jive: Ymmärrätkös sellaisen pienen yksityiskohdan, että ajoneuvoksissa ei _ehkä_ ajeta täyttä sykliä päivittäin???
Itselläni menisi kyllä akusto tyhjäksi plugin hybrideillä yleisellä 50km toimintasäteellä päivittäin. Tainno tyhjäksi ja tyhjäksi, mutta niin tyhjäksi kuin elektroniikka sen antaa mennä. Ehkä juju on siinä että akusto tosiaan mitoitetaan yli ja nominaalikapasiteetista käytetään mainitsemasi alue jossakin vähän nollan yli ja 85% alle maastossa. Täyssähköauto on vielä ehkä oma juttunsa, mutta varmaankin vastaava ylimitoitus toimisi myös niissä.
 
NiFe olisi hyvä, mutta kertakäyttölyijisbisnes tuhosi sen.

No, jos speksejä katselee Wikipediasta, niin eipä toi NiFe vaikuta mitenkään mahtavalta lyijiksen korvaajalta paitsi toki elinkaarensa puolesta.

Esim:
  • Charge/discharge efficiency <65%
  • Energy density 30Wh/l
  • Self discharge rate 20-30% month
Toki ihan pätevä akkukemia tietynlaiseen käyttöön, mutta häviää lyijikselle monessa asiassa. Aurinkojärjestelmän akkuna tuo olisi muuten hyvä, mutta tuo charge/discharge efficiency on aika syvältä. Tiedä sitten kuinka paljon noita arvoja saataisiin parannettua, jos lähdettäisiin aktiivisesti kehittämään.
 
Nimhhi menee pilalle, jos sitä ei käytetä lähes täyttä sykliä kerrallaan. Hankala kemia siis, jos ei voi vaihtaa uutta täyttä pakettia tyhjän tilalle ja laittaa tyhjää heti lataukseen.

Onkos tästä jotain faktaa, että pätisi myös laadukkaiden Enelooppien kohdalla? Olen itse lataillut näitä miten sattuu. Useimmiten ei ole ollut läheskään täyttä sykliä. En ole huomannut mitään ongelmia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 408
Viestejä
4 537 047
Jäsenet
74 795
Uusin jäsen
karhuluu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom