Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Täytyy mielenkiinnosta melkeen kysyä, että mitä harrastamista tuommosessa autossa on? Varmatoiminen, käytännöllinen, etuvetoinen, taloudellinen/pienitehoinen japsikippo. Itse näkisin ennemmin nimenomaan käyttöautona tai "kauppakassina". Oikealta ohjaukseen tottuu todella nopeaa. 4 vuotta ollut itsellä kesäautona oikealta ajettava 500+hv japsisportti.

mielestäni Nissan cube on jotenkin vielä veikeämmän näköinen kuutio :)

Nissan Cube M 1.5 CVT # JAPSIBOXI # KUUTIO # alk.99 EUR/KK Tila-auto 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Onhan toi harrasteauton hinnoissa ainakin, vastaavanikäisen ei-japsituonti kauppakassin saa aika paljon halvemmalla. Jonkinlainen harrastuneisuus/kiinnostus JDM-autoihin pitää olla että tuollaisen tuohon hintaan ostaa. Eihän se tosiaan näitä "menee kovaa & koko ajan saa ropata" kriteereitä täytä. Näitä kai tuunaillaan ja laitellaan erikoisen ulkomuodon vuoksi.

Jos joku ei ymmärtänyt loppunajetun X5:n hintaa, niin minä en ymmärrä noitten yli kymmenvuotiaiden postilaatikkoautojen hinnoittelua. Myyjät varmaan pitää noita jotenkin harvinaisina ja hintaa sen takia kovana, vaikka tosiasia on että kuka tahansa voi tuoda tuollaisen postilaatikon koolla ja -tehoilla varustetun rumiluksen Japanista jossa niitä jaetaan käytännössä ilmaiseksi.

Verot eivät kuitekaan kolminkertaista tuollaisen paskan hintaa jos sellaisen saa tuotatettua Hangon satamaan alle 2500 eurolla... :facepalm:

Hinta on kyllä kova. Nettiautossa tällä hetkellä 6 BB:tä myynnissä ja halvin niistä 6000e, eli kysyntää kai sitten on.

Samalla firmalla ykköskopan BB myynnissä samalla pyynnillä:
Toyota BB 109hv / NCP31 / Härski ja pirteä JDM-hupiboksi (Rotiform&BC-Racing) - Rahoitus saatavilla 0€ käsirahalla Tila-auto 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Onhan toi harrasteauton hinnoissa ainakin, vastaavanikäisen ei-japsituonti kauppakassin saa aika paljon halvemmalla. Jonkinlainen harrastuneisuus/kiinnostus JDM-autoihin pitää olla että tuollaisen tuohon hintaan ostaa. Eihän se tosiaan näitä "menee kovaa & koko ajan saa ropata" kriteereitä täytä. Näitä kai tuunaillaan ja laitellaan erikoisen ulkomuodon vuoksi.



Hinta on kyllä kova. Nettiautossa tällä hetkellä 6 BB:tä myynnissä ja halvin niistä 6000e, eli kysyntää kai sitten on.

Samalla firmalla ykköskopan BB myynnissä samalla pyynnillä:
Toyota BB 109hv / NCP31 / Härski ja pirteä JDM-hupiboksi (Rotiform&BC-Racing) - Rahoitus saatavilla 0€ käsirahalla Tila-auto 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto

Itsellä oli tarkoitus tuoda jossain kohtaa japseista itselle yksi JDM farkku käyttöautoksi koska pienet kilometrit ja hyvä kunto. Homma meni aikalailla jäihin siinä kohtaa kun sisäistin suomen verotuksen noille joka pienen automäärän takia pohjautui nettiauton hintoihin.

Toisin sanoen autosta olisi joutunut maksamaan ainakin pari kertaa auton arvon verona johtuen suomessa olevien järjettömistä pyyntihinnoista. (Huom: Verotetaan pyyntihintojen perusteelle, ei myynti....)
 
Jos joku ei ymmärtänyt loppunajetun X5:n hintaa, niin minä en ymmärrä noitten yli kymmenvuotiaiden postilaatikkoautojen hinnoittelua. Myyjät varmaan pitää noita jotenkin harvinaisina ja hintaa sen takia kovana, vaikka tosiasia on että kuka tahansa voi tuoda tuollaisen postilaatikon koolla ja -tehoilla varustetun rumiluksen Japanista jossa niitä jaetaan käytännössä ilmaiseksi.

Verot eivät kuitekaan kolminkertaista tuollaisen paskan hintaa jos sellaisen saa tuotatettua Hangon satamaan alle 2500 eurolla... :facepalm:

Onhan tuo kallis matolaatikko ja joku niistä vielä maksaakin rahaa, kun niitä tuodaan.

Jos tuon saa vaikka 3000 €:lla satamaan ( oletettavasti jotain lisäkuluja tulee tuon nettisivun hintojen päälle ) ja siihen veroja & katsastusmaksuja ehkä 1000 € ja jokunen satanen ehkä pakollisiin myyntifiksauksiin ja pieni tinkivara / vaihtoauton hintariski + kohtuullinen 20-30 % myyntikate, niin aletaan olla noissa liikkeiden pyyntihinnoissa.
 
Onhan tuo kallis matolaatikko ja joku niistä vielä maksaakin rahaa, kun niitä tuodaan.

Jos tuon saa vaikka 3000 €:lla satamaan ( oletettavasti jotain lisäkuluja tulee tuon nettisivun hintojen päälle ) ja siihen veroja & katsastusmaksuja ehkä 1000 € ja jokunen satanen ehkä pakollisiin myyntifiksauksiin ja pieni tinkivara / vaihtoauton hintariski + kohtuullinen 20-30 % myyntikate, niin aletaan olla noissa liikkeiden pyyntihinnoissa.

Tässäkin vaan lahjakkaasti taas unohdetaan osa kuluista ja lasketaan osa alakanttiin.

- Pelkkä autovero on tämän vuoden puolella tuoduissa Toyota BB:ssä jo vähän reilua tonnia niin katsastuksen ja muiden papereiden kanssa ollaan todellisuudessa siellä 1500e hujakoilla.

- Lahjakkaasti myös unohdit, että rahteineen 3000e autosta saa maksaa tullia ja alvia myös päälle 1000e

Tässä kohtaa se puoli ilmainen auto onkin maksanut jo 5500e ja eikä mukaan ole laskettu mitään ylimääräistä laittamista. Yllättäen alkaakin nuo liikkeiden pyynnit olemaan ihan järkeviä kun ottaa huomioon, että jotain pitäisi voittoakin jäädä ja niistä vielä verotkin maksaa.
 
Tässä kohtaa se puoli ilmainen auto onkin maksanut jo 5500e ja eikä mukaan ole laskettu mitään ylimääräistä laittamista. Yllättäen alkaakin nuo liikkeiden pyynnit olemaan ihan järkeviä kun ottaa huomioon, että jotain pitäisi voittoakin jäädä ja niistä vielä verotkin maksaa.
Jos joku pulju noita myyntiin tuo, niin tuskin yhtä autoa kerralla kuitenkaan?

Lienee jotain "alennusta" kun tuo kontillisen kerralaan, tjsp. Eli nuo, sinänsä kalliit, lähes parin tonni rahtikulut ennen tulleja ja alveja eivät välttämättä näihin JDM-erikoistuneisiin firmoihin ihan suoraan päde...

Mutta silti hyvä esimerkki miten "alle tonnin pommista" saadaan 5000-6000 euron auto, "koska Suomi". :D
 
Jdm outletilla muistaakseni oli rahti jpn-fin 800€ välityspalkkio 500-1000€ riippuen montako ne tuovat kerralla sitten ne tekee valojen muutokset, huollon, katsastuksen, asiakkaan haluamat renkaat alla oleville vanteille ja jtn muita pieniä juttuja :)
 
nykyäänhän ei tarvi valoihin mitään muutoksia tehdä, muuta kun kääntää vaan valokuvio oikeakätiseksi.
 
Itsellä oli tarkoitus tuoda jossain kohtaa japseista itselle yksi JDM farkku käyttöautoksi koska pienet kilometrit ja hyvä kunto. Homma meni aikalailla jäihin siinä kohtaa kun sisäistin suomen verotuksen noille joka pienen automäärän takia pohjautui nettiauton hintoihin.

Toisin sanoen autosta olisi joutunut maksamaan ainakin pari kertaa auton arvon verona johtuen suomessa olevien järjettömistä pyyntihinnoista. (Huom: Verotetaan pyyntihintojen perusteelle, ei myynti....)

Ei, kyllä ne verotetaan myyntihinnan perusteella. Yleisestä pyyntihinnasta määritetään verotusarvo ja se on selvästi matalampi kuin pyyntihinta. Katso vaikka mahti-järjestelmästä.

Esim tässä tuo yleinen myyntihinta on se verotusarvo:

https://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/naytaKaytettyajoneuvointernet.do?kaupallinennimikeSID=235218
 
Viimeksi muokattu:
Ei, kyllä ne verotetaan myyntihinnan perusteella. Yleisestä pyyntihinnasta määritetään verotusarvo ja se on selvästi matalampi kuin pyyntihinta. Katso vaikka mahti-järjestelmästä.

Esim tässä tuo yleinen myyntihinta on se verotusarvo:

https://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/naytaKaytettyajoneuvointernet.do?kaupallinennimikeSID=235218

Niin, paitsi tapauksissa joissa ei ole tarpeeksi isoa tietokantaa myyntiarvon määrittämiseksi joka tuo tilanne usein on JDM autoissa.
 
No silloinhan se menee Marvoon? Ei marvonkaan päätöksistä verotusarvo suoraan pyyntihinta ole?
 
Itse luulen ymmärtäväni aika pitkälle näitä fiilispohjalta hommattuja autoja, mutta yksi kategoria mitä en ymmärrä on isot jenkki pick-upit suomessa, ja varsinkin kaupunkiympäristössä. Onko se niin äijää ajaa isolla kärryllä, ja pölläyttää cumminsista jokaisessa mahdollisessa välissä talon kokoinen pilvi savua ilmoille? Jos jotain pidän jatkeina niin näitä...
Onhan siinä oma fiiliksensä kepitellä isoa dieselkonetta. Maalla asuessa saattaisi tuommoinen iso pick-up olla ihan hyödyllinenkin, varsinkin nelikkona. Minusta ne eivät ole jatkeita yhtään sen enempää kuin jokin (kallis) urheiluauto.
 
Tässäkin vaan lahjakkaasti taas unohdetaan osa kuluista ja lasketaan osa alakanttiin.

- Pelkkä autovero on tämän vuoden puolella tuoduissa Toyota BB:ssä jo vähän reilua tonnia niin katsastuksen ja muiden papereiden kanssa ollaan todellisuudessa siellä 1500e hujakoilla.

- Lahjakkaasti myös unohdit, että rahteineen 3000e autosta saa maksaa tullia ja alvia myös päälle 1000e

Tässä kohtaa se puoli ilmainen auto onkin maksanut jo 5500e ja eikä mukaan ole laskettu mitään ylimääräistä laittamista. Yllättäen alkaakin nuo liikkeiden pyynnit olemaan ihan järkeviä kun ottaa huomioon, että jotain pitäisi voittoakin jäädä ja niistä vielä verotkin maksaa.

Laskelmani oli suuntaa antava ja selitys sille, miten saadaan satamaan tuotuna 2500 € maksavan auton pyynniksi vaikkapa 6500 € nettiautoon.

En ole näiden japanin kuutioiden tarkkoihin veroihin tai muihinkaan tarvittaviin papereihin ja niiden kuluihin perehtynyt.
Tulli ja alv kylläkin unohtuivat tuosta laskelmasta, kun tuli jonkinlainen ajatuskatko ja ajattelin "normaalia" EU alueelta tulevaa autoa.

Myyntikatetta liikkeen on kuitenkin laitettava tuollaiseen halpaan japanin kuutioonkin 20-40% tai muuten menee harrastamisen ja hyväntekeväisyyden puolelle.
 
Onhan siinä oma fiiliksensä kepitellä isoa dieselkonetta. Maalla asuessa saattaisi tuommoinen iso pick-up olla ihan hyödyllinenkin, varsinkin nelikkona. Minusta ne eivät ole jatkeita yhtään sen enempää kuin jokin (kallis) urheiluauto.
.. Eli ovat 100% pelkkiä jatkeita? :bored:
 
olis siisti mitsu mutta ihmeenä pidän jos ei oo maalipintaa koskaan fiksailtu mistään
Huutokaupat.com

No näkeehän sen jo kuvista, että maalailtu on kun ihan täysi kittipallo tuo kuskin takakylkikin on, maalia tiivisteissä jne.
minun huomio kiinnitty ekana puuttuviin kylkilistoihin ja eu-kilpiin.

"Nyt on Löytö! Täysin alkuperäinen Colt ensimmäiseltä omistajalta kainuun suolattomilta teiltä.
Tammikuussa 2020 museoikäinen Colt hämmästyttää. Kuinka 1990 japanilainen perusauto voi olla enää tässä kunnossa? Valkoisessa korissa ei ruostetta näy ja sisustus lähes virheetön"
"Korissa kulumia, ruostetta tai kolhuja:Kyllä, kohta 30v autosta löytyy kulumia, ruostetta tai kolhuja."
:facepalm:
 
Onhan siinä oma fiiliksensä kepitellä isoa dieselkonetta. Maalla asuessa saattaisi tuommoinen iso pick-up olla ihan hyödyllinenkin, varsinkin nelikkona. Minusta ne eivät ole jatkeita yhtään sen enempää kuin jokin (kallis) urheiluauto.
Suorituskykynsä puolesta varmasti mukava auto ajella, mutta itsellä ei ainakaan pää kestäisi kuunnella tuollaista avaruusrakettia. Hävettäisi vielä kaiken muun lisäksi.
 
Siis kirjoitit "Minusta ne eivät ole jatkeita yhtään sen enempää kuin jokin (kallis) urheiluauto."

Eihän urheiluautolla ole muuta funktiota kuin olla "jatke"
Heh, tämä sinun ajatustapasi taitaa olla melko yleinen. Joten kysymys: Eikö mielestäsi urheiluauton funktio voi olla ajamisen nautinto kuskille? Vai ajatteletko tosiaan että urheiluauto ostetaan aina että voidaan vain näyttää ulkopuoliselle että nyt löytyy massia ja statusta? koska ainoastaan jälkimmäisen vaihtoehdon voin ymmärtää ”jatkeeksi”.
Ymmärrän myös jenkki-pickupit jos niiden ajokokemus tuottaa jotain erityistä/parempaa fiilistä mitä ei muunlaisen auton ratissa saa. Jos taas se pointti olisi vain se auton jäätävä koko ja ajettavuus paskaa, niin menee jatke -kategoriaan omasta mielestä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä 2 paikkainen urheiluauto ainakin mulle antaa mahdollisuuden nauttia yksin tai kaksin ajamisesta Suomen suvessa. Muijakin sanoi, että muulla ei väliä kunhan sinne mahtuu vaan kaks ettei kersat yritä mukaan. :D
 
Kyllähän urheiluautolla on kivaa käydä myös esim ratapäivillä nauttimassa, kiihdyttely on mukavaa, pieni sutiminen silloin tällöin mutkassa jne.
 
Kyllähän urheiluautolla on kivaa käydä myös esim ratapäivillä nauttimassa, kiihdyttely on mukavaa, pieni sutiminen silloin tällöin mutkassa jne.
Vielä jos katto aukeaa niin ihan perus työmatkatkin tuntuu kesällä huviajeluilta. Ei olisi tullu mieleenkään ostaa vanhaa 2-paikkaista avosporttia status/munajatkesyistä, varmaan jonkun muun tyyppinen auto ajaisi sen asian tuhat kertaa paremmin.
 
Ylläoleviin lisäyksenä, että urheiluautoksi jos valitsee jonkun vähän "klassisemman" kulkupelin a la E46 M3, E39 M5 jne, niin menee mukavana harrastelunakin siinä ohessa - voi rankan työpäivän päätteeksi mennä talliin ropaamaan jotakin, tai ihan vain hinkkaamaan puhtaammaksi. Samalla kun suorittaa huoltoja ja pitää autoa muutenkin kunnossa, niin tietää ettei arvo ainakaan laske vaan pysyy vähintäänkin samana ellei jopa kasva. Tietysti vaatii omanlaisen mielentilan, ns. harrastuneisuuden että tästä kaikesta pystyy nauttimaan, koska harvemminhan urheiluautolla ihan vaan ajellaan huollettomia kilometrejä vailla mitään murheita.

Jos taas ei kiinnosta ylläolevat touhut, niin ymmärrän hyvin ettei urheiluautot itsessäänkään sitten varmaan hirveästi kiinnosta. Nuo ropaamiset kuitenkin koskee yhtälailla uudempiakin urheiluautoja ja harvemmin niitä omistaa ihmiset, jotka haluaa autolta vain mahdollisuuden päästä paikasta A paikkaan B. Miljonäärejä en ota tähän nyt vertailuksi, niitä ei kenties muu kuin status kiinnostakaan siinä uudessa ferrarissa.
 
Kävisikö funktioksi vaikkapa töissä/kaupassa/harrastuksissa/lomalla jne käynti? Vai eikö urheiluauto mielestäsi sovellu tähän?

Heh, tämä sinun ajatustapasi taitaa olla melko yleinen. Joten kysymys: Eikö mielestäsi urheiluauton funktio voi olla ajamisen nautinto kuskille? Vai ajatteletko tosiaan että urheiluauto ostetaan aina että voidaan vain näyttää ulkopuoliselle että nyt löytyy massia ja statusta? koska ainoastaan jälkimmäisen vaihtoehdon voin ymmärtää ”jatkeeksi”.
Ymmärrän myös jenkki-pickupit jos niiden ajokokemus tuottaa jotain erityistä/parempaa fiilistä mitä ei muunlaisen auton ratissa saa. Jos taas se pointti olisi vain se auton jäätävä koko ja ajettavuus paskaa, niin menee jatke -kategoriaan omasta mielestä.

Vielä jos katto aukeaa niin ihan perus työmatkatkin tuntuu kesällä huviajeluilta. Ei olisi tullu mieleenkään ostaa vanhaa 2-paikkaista avosporttia status/munajatkesyistä, varmaan jonkun muun tyyppinen auto ajaisi sen asian tuhat kertaa paremmin.

Tässä pitäisi ehkä mennä tuon "jatkeen" määritelmään. Jokainen normaalein henkisin kyvyin varustettu ymmärtää että tuo jatke ei tietenkään fyysisesti saa aikaan mitään muutoksia munaskuissa, vaan kuse on vain siitä miltä se tuntuu, joillain munaskuissa tai sitten ihan muuten vaan.

Jatke tarkoittaa siis itsetunnon kohotusta, jota aiheuttaa oikeastaan kaikki kiva, mukava ja hauska tekeminen josta tulee hyvä olo.

Puhtaasti funktionaalisen tarpeen liikkua täyttää se perus pikkukippo, ja oikeastaan kaikki sen jälkeen on ylimääräistä, jotka tehdään mielihyvän saavuttamiseksi, joka useimmiten on pelkkää vaivan vähentämistä. Eli kun hankitaan kulkuneuvo, joka on vaivattomuuden lisäksi mukava, ja sillä voi leikkiä, niin kaikkihan nuo ovat pelkästään oman itsensä takia tehtyjä lisäyksiä.

En minäkään tarvitse nykyisiä ajoneuvojani, ainakaan siinä muodossa missä ne on hankittu, vaan ihan henkilökohtaisia munanjatkeita ne ovat. Tietysti moni ei voi ikinä nähdä joitain valintojani millään muotoa jatkeena, vaan pikemminkin masokismina, mutta itseni takia mä olen valintani tehnyt. Jopa vihreä* Joponi on omalaisensa jatke, ei se täytä mitään todellista tarvetta.

Mua kummastutta eniten noissa jatkeissa se, että jotkut tuntevat tarvetta perustella ne järkeviksi.

* Väri, ei ympäristöarvo.
 
En tiedä, mielestäni on "munanjatkeita" ja munanjatkeita. Toiset ovat jopa hyvin huomaamattomia ja merkityksettömän näköisiä oloisia ja kuuloisia ulkopuolisille mutta ovatkin ihan jotain muuta ja tarkoituksena tuottaa hyvää oloa (oli se sitten katto alhaalla ajelu, kiihdyttely, ratapäivät jne jne) omistajalleen ja/tai kyydissä olijoille ja on niitä toisenlaisia jotka tekevät ehkä tuon ensimmäisen munanjatkeen tehtävät mutta pääasia on enemmän siinä minkä vaikutelman se luo ulkopuolisille ja/tai matkustajille kuskin sijaan.

EDIT: Omasta mielestäni noita jatkeita löytyy yllättävänkin tavallisista kipoista. Otetaan vaikka joku BMW 316i M-sport paketilla, isoilla aluilla ja ilman mallimerkintää. Mielellään lisänä vielä pientä tuunausteippausta ja isompaa putkenpäätä. Tavoitteena viestittää enemmänkin että katsokaa juu mulla on iso nopea BMW vaikka tosiasiassa hinta on täysin sama tai pienempi kuin siinä oikeasti nopeassa Leon Cuprassa/i30n:ssä/isokoneisessa ties missä kipossa joka ei ole ns premium merkki ja ei välttämättä näytä niin pramealta ja BMW taas on all show no go.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä pitäisi ehkä mennä tuon "jatkeen" määritelmään. Jokainen normaalein henkisin kyvyin varustettu ymmärtää että tuo jatke ei tietenkään fyysisesti saa aikaan mitään muutoksia munaskuissa, vaan kuse on vain siitä miltä se tuntuu, joillain munaskuissa tai sitten ihan muuten vaan.

Jatke tarkoittaa siis itsetunnon kohotusta, jota aiheuttaa oikeastaan kaikki kiva, mukava ja hauska tekeminen josta tulee hyvä olo.

Puhtaasti funktionaalisen tarpeen liikkua täyttää se perus pikkukippo, ja oikeastaan kaikki sen jälkeen on ylimääräistä, jotka tehdään mielihyvän saavuttamiseksi, joka useimmiten on pelkkää vaivan vähentämistä. Eli kun hankitaan kulkuneuvo, joka on vaivattomuuden lisäksi mukava, ja sillä voi leikkiä, niin kaikkihan nuo ovat pelkästään oman itsensä takia tehtyjä lisäyksiä.

En minäkään tarvitse nykyisiä ajoneuvojani, ainakaan siinä muodossa missä ne on hankittu, vaan ihan henkilökohtaisia munanjatkeita ne ovat. Tietysti moni ei voi ikinä nähdä joitain valintojani millään muotoa jatkeena, vaan pikemminkin masokismina, mutta itseni takia mä olen valintani tehnyt. Jopa vihreä* Joponi on omalaisensa jatke, ei se täytä mitään todellista tarvetta.

Mua kummastutta eniten noissa jatkeissa se, että jotkut tuntevat tarvetta perustella ne järkeviksi.

* Väri, ei ympäristöarvo.
Niin mutta yleensä jatkeella tarkoitetaan sitä, että pitää näyttää muille, ei sitä että on itsestä kivempaa.
 
Niin mutta yleensä jatkeella tarkoitetaan sitä, että pitää näyttää muille, ei sitä että on itsestä kivempaa.
Eihän tuonkaan vaikutus tapahdu kuin pään sisällä. Jos saa kiksit kateudesta, niin se oletus jonkun toisen katellisuudestahan on päänsisällä.

Sama pätee kyllä toisinkin päin, jos olet jostain kateellinen, ei se kateuden kohteena oleva ihminen siitä välttämättä mitään iloa saa - ei itse katellisuutta aiheuttavasta asiasta, tai siitä että joku on kateellinen.
 
Niin mutta yleensä jatkeella tarkoitetaan sitä, että pitää näyttää muille, ei sitä että on itsestä kivempaa.
Juuri näin.

Autosta (tai miksei mistä tahansa muustakin materiasta) tulee munanjatke jos se hankitaan vain että voidaan leuhkia, esitellä, tulla "hyväksytyksi" haluamassaan seurassa ja olla olevinaan.

"Pienimunainen" siis hankkii munanjatkeen pönkittääkseen jotai mitä ei ole, jotta näyttää muiden silmissä "isommalta".

Se että ostaa itselle jotain mistä tykkää, ei tee hankinnasta automaattisesti jatketta vaikka siitä itse nauttisikin.
 
Onhan siinä oma fiiliksensä kepitellä isoa dieselkonetta. Maalla asuessa saattaisi tuommoinen iso pick-up olla ihan hyödyllinenkin, varsinkin nelikkona. Minusta ne eivät ole jatkeita yhtään sen enempää kuin jokin (kallis) urheiluauto.


En itse nyt hokaa tota fiilistä, joka tulee kepittämisestä?
Yli 6 vuotta ajoin työkseni sora-autoa, jossa oli fullerin 18 lovinen suorahampainen laatikko, enkä siitä kyllä mitään fiilistä saanut:confused:
Nykyisessä sora-autossa taas robottivaihteisto, jota tosin pidän 95% ajasta manuaalikäytöllä. Lyö keppivehkeen kuitenkin 100-0 normaalissa ajossa, ehkä 1-2 kertaa vuodessa tulee fullerin keppiä ikävä, lähinnä, että se tietyssä tilanteessa nopea.
 
En itse nyt hokaa tota fiilistä, joka tulee kepittämisestä?
Yli 6 vuotta ajoin työkseni sora-autoa, jossa oli fullerin 18 lovinen suorahampainen laatikko, enkä siitä kyllä mitään fiilistä saanut:confused:
Nykyisessä sora-autossa taas robottivaihteisto, jota tosin pidän 95% ajasta manuaalikäytöllä. Lyö keppivehkeen kuitenkin 100-0 normaalissa ajossa, ehkä 1-2 kertaa vuodessa tulee fullerin keppiä ikävä, lähinnä, että se tietyssä tilanteessa nopea.
Varmaan halutaan noilla isoilla vehkeillä olla ”niin rekkakuskia” kun voi ilman riittävää ajokorttiluokkaa ja oikeasti isoa kalustoa. Tämmöinen kuva jäi silloinkin kun eräs B-korttilainen tuttu esitteli oma pitkää Hiaceaan venetraileri perässä ja oli kuulemma melkein yhtä pitkä kuin rekka-auto, woohoo :confused::lol:
(Ne sitten jotka ammatikseen näitä touhuavat eivät siitä siviilissä voisi vähempää kiinnostua?)
 
Varmaan halutaan noilla isoilla vehkeillä olla ”niin rekkakuskia” kun voi ilman riittävää ajokorttiluokkaa ja oikeasti isoa kalustoa. Tämmöinen kuva jäi silloinkin kun eräs B-korttilainen tuttu esitteli oma pitkää Hiaceaan venetraileri perässä ja oli kuulemma melkein yhtä pitkä kuin rekka-auto, woohoo :confused::lol:
(Ne sitten jotka ammatikseen näitä touhuavat eivät siitä siviilissä voisi vähempää kiinnostua?)
En ammatikseni touhua mutta ei kyllä siltikään vähempää voisi kiinnostaa olla mikään rekkamies, saatika joku "niin rekkakuski". Jotenkin mulla iskostunut, että rekkamiehiä (ja varastotyöläisiä) on ne jotka ei koskaan keksinyt muuta ja joiden rahkeet/kunnianhimo ei vain riittänyt. Ei pahalla. Jos joku oikeasti haluaa olla rekkakuski sitä olematta, niin psykiatriselta osastolta saa varmaan helpohkosti nykyään persoonallisuushäiriöisen paperit.
 
En ammatikseni touhua mutta ei kyllä siltikään vähempää voisi kiinnostaa olla mikään rekkamies, saatika joku "niin rekkakuski". Jotenkin mulla iskostunut, että rekkamiehiä (ja varastotyöläisiä) on ne jotka ei koskaan keksinyt muuta ja joiden rahkeet/kunnianhimo ei vain riittänyt. Ei pahalla. Jos joku oikeasti haluaa olla rekkakuski sitä olematta, niin psykiatriselta osastolta saa varmaan helpohkosti nykyään persoonallisuushäiriöisen paperit.
Joo no ei ainakaan minulle tarvitse pahoitella, melko lailla samaa mieltä eikä ole oma juttu nuo. Luulempa että moni pikkupoika haaveilee vaikka tuosta rekkakuskin urasta, siitä sitten kuitenkin kasvaa muihin ammatteihin. Arvelen silti että joillekkin jää kytemään se halu ajaa jotain isoa edes joku päivä... :)
Mutta se offtopicista omalta osaa.
 
En itse nyt hokaa tota fiilistä, joka tulee kepittämisestä?
Yli 6 vuotta ajoin työkseni sora-autoa, jossa oli fullerin 18 lovinen suorahampainen laatikko, enkä siitä kyllä mitään fiilistä saanut:confused:
Nykyisessä sora-autossa taas robottivaihteisto, jota tosin pidän 95% ajasta manuaalikäytöllä. Lyö keppivehkeen kuitenkin 100-0 normaalissa ajossa, ehkä 1-2 kertaa vuodessa tulee fullerin keppiä ikävä, lähinnä, että se tietyssä tilanteessa nopea.

Ei se "kepittely" ja ison dieselin vihellys kaikkia sytytä, toiset vannovat ehdottomasti automaatin nimeen kaikissa autoissa, toiset eivät taas ota automaattia mistään hinnasta, eli pitkälti tottumis ja fiilistely kysymys.

Itse kun olin noin 15 vuotta sitten opiskeluaikoina ajohommissa, niin ajoin mielelläni vanhalla Volvon FH7:lla, jossa oli aluevaihtajalla varustettu laatikko ja jonka kanssa piti oikeasti ennakoida vaihteenvaihdot ja keskittyä kepittämään.
Muut kuskit eivät siitä pitäneet ja robottilaatikolla varustetut Axorit / Actrossit hävisivät pihasta ensimmäisenä, jos vaan kuski itse pääsi valitsemaan.

Nyt kun on satunnaisesti veivannut omia hommia Veholta vuokratulla kuorma-autolla, niin onhan tuollainen automaatilla oleva uusi pulla Atego aika kätevä peli veivata kaupungissa, vaikka pakokaasujarrun ja vaihteiston toiminta onkin joissain tilanteissa "kulmikkaampaa" kuin se olisi käsivaihteisen kanssa.

Sen voin sanoa, että en veivannut 6,2 metriä pitkän pakettiautoni ja 9 metriä pitkän 3500 kg venetrailerin kanssa yhtään sen enempää, kuin oli veneen nostamisen ja talvisäilytykseen viennin takia pakollista, on sen verran nihkeä yhdistelmä ajaa, että ei sitä huvikseen kisko.
 
toiset vannovat ehdottomasti automaatin nimeen kaikissa autoissa, toiset eivät taas ota automaattia mistään hinnasta, eli pitkälti tottumis ja fiilistely kysymys.
Kyllä se on vanhemmassa kalustossa myös kustannuskysymys sekä luottokysymys.

Joku jakelufirma joka vaihtaa autot jossain 2-3v iässä ja <300tkm ajettuina voi hyvin pitää tomaatteja, mutta ne ketkä joutuu ajelemaan pidempään tai hankkimaan käytettynä kalustot yleensä välttävät niitä vaikka mukava niillä olisi pullaa kaupungissa jaella. Meilläkin on menossa vanhempi Atego pian vaihtoon (reilusti yli 700tkm ajettu) eikä emännällä käynyt edes mielessä että hommaa automaatin tilalle vaikka itsekin ajelee Ategoilla lenkkilä vähän väliä. (Toki myös ilmajousien tarve vähentää jo muutenkin vaihtoehtoja, niin automaatti ei ainakaan tuo lisää vaihtoehtoja... ;) )

Sama homma pakun kanssa; "mukavahan se olisi", mutta korkeintaan vain kustannuserä jos hajoaa ja pahimmillaan *ttumainen ongelma autossa jolla pitää olla liikkeellä 5 tai 6 päivää viikossa.


Ja mitä tuollaisella kuorma-autolla ajelemiseen tulee, niin vaikken itse työkseni aja niin on se välillä ihan kivaa vaihtelua muistuttaa miltä se liikennemaailma näyttää sieltä "isompien ja hitaiden" näkökulmasta. Muistaa paremmin vähän varoa ja antaa tilaa kun perspektiivi ei ole pelkkää henkilöautoa ja pyörällä ajoa... :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 991
Viestejä
4 649 228
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
nSTii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom