Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Kohtuu pienellä ahtimella tulee yleensä se kaikkein miellyttävin lopputulos, ja tuntuma on pitkälti samanlainen kuin ihan tehdastekoisissakin.

Sellaisella ämpäritubolla varustettu auto on kuitenkin arkiajossa ikävä, kun se ei ensin mene mihinkään, ja sitten se menee poikittain.

Ja jos ei ajeta millään järjettömillä paineilla ei coolerinkaan tarvitse olla niin iso.

Mutta, miksi tuo ei käy muutoskatsastamassa tuota? Voisi hieman helpottaa myymistä kun autolla saisi ihan laillisestikin ajaa liikenteessä.
Korkeapuristeinen Kutonen pienellä turbolla ja coolerilla, on takuuvarma resepti moottorin hajoittamiseen.
 
Korkeapuristeinen Kutonen pienellä turbolla ja coolerilla, on takuuvarma resepti moottorin hajoittamiseen.
En tiedä tarkoititko tuolla kutosella konetta vai mitä mutta nelipyttyinen tuo on. Lisäksi avaatko hieman miten pieni turbo ja pieni cooleri vaikuttaa koneen kestoon? Eikös pieni turbo=pienemmät paineet ja pieni cooleri=lämpimämpää ilmaa=pienemmät tehot. Vai olenko ymmärtänyt aivan väärin?
 
En tiedä tarkoititko tuolla kutosella konetta vai mitä mutta nelipyttyinen tuo on. Lisäksi avaatko hieman miten pieni turbo ja pieni cooleri vaikuttaa koneen kestoon? Eikös pieni turbo=pienemmät paineet ja pieni cooleri=lämpimämpää ilmaa=pienemmät tehot. Vai olenko ymmärtänyt aivan väärin?

Suorakutonen se kyllä on.
 
En tiedä tarkoititko tuolla kutosella konetta vai mitä mutta nelipyttyinen tuo on. Lisäksi avaatko hieman miten pieni turbo ja pieni cooleri vaikuttaa koneen kestoon? Eikös pieni turbo=pienemmät paineet ja pieni cooleri=lämpimämpää ilmaa=pienemmät tehot. Vai olenko ymmärtänyt aivan väärin?
Pienellä ahtimella pakopaineet on liian kovat, mikä rasittaa konetta. Lämmin ilma meinaa pienempää tehoa, ja melko varmaa nakuttamista ja moottori on taas rikki.
 
Seuraako kukaan jenkkejä, olisko arviota mikä tämmöisestä voisi olla ok raha? GMC Sierra Silverado 3500 Avolava 1993 - Vaihtoauto - Nettiauto

Toinen moottori menossa, motinvaihto ei ainakaan ammattilaisen tekemä kun bilteman sulakerasiaa jne. konetilassa, ja hukkaa virtaa johonkin seisoessa..."service engine soon" killuttaa taulussa, leimalistalla ei jarruja mitattu, vilkkurele tjsp. vikaa kun toista puolta vilkuttaa nopeaa, lisävalot ei toimi, yksi rengas vaihtoon, ja sanomattakin varmaan selvää että naftaa syö sen mitä tankkiin laittaa :D
 
Pienellä ahtimella pakopaineet on liian kovat, mikä rasittaa konetta. Lämmin ilma meinaa pienempää tehoa, ja melko varmaa nakuttamista ja moottori on taas rikki.

Ei se nyt ihan noin yksioikoista ole, mutta en jaksa alkaa asiasta vääntämään niin käyn vain tämän verran toteamassa:

Mikä tahansa kokoonpano joka on koottu / säädetty niin että se pääsee nakuttelemaan hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Suoranaisesti pelkästä pienestä turbosta tätä ei kuitenkaan voi päätellä, vaan kokonaisuus / säätö merkitsee.

Toki yksi typeryys mitä näkee aika paljon on että säädetään auto "nakua vasten" joka on melko riskialtista hommaa.
 
Ei se nyt ihan noin yksioikoista ole, mutta en jaksa alkaa asiasta vääntämään niin käyn vain tämän verran toteamassa:

Mikä tahansa kokoonpano joka on koottu / säädetty niin että se pääsee nakuttelemaan hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Suoranaisesti pelkästä pienestä turbosta tätä ei kuitenkaan voi päätellä, vaan kokonaisuus / säätö merkitsee.

Toki yksi typeryys mitä näkee aika paljon on että säädetään auto "nakua vasten" joka on melko riskialtista hommaa.
10,5 puristeiseen koneeseen kun nakataan tuommoinen pilleri ja onneton välijäähdytin, niin lopputuloksena on lähes varma koneremppa.
 
10,5 puristeiseen koneeseen kun nakataan tuommoinen pilleri ja onneton välijäähdytin, niin lopputuloksena on lähes varma koneremppa.

En ala nyt vääntämään sun kanssas, en ees kyseistä autoa/setuppia vilkaissut, mutta pysyn kannassani että pienestä turbosta yksinään oli se missä tahansa koneessa ei pysty päättelemään nakuttaako se kone vai ei. Mutta tämä on viimeiseni aiheesta.
 
En ala nyt vääntämään sun kanssas, en ees kyseistä autoa/setuppia vilkaissut, mutta pysyn kannassani että pienestä turbosta yksinään oli se missä tahansa koneessa ei pysty päättelemään nakuttaako se kone vai ei. Mutta tämä on viimeiseni aiheesta.
Vilkaiseppa ennen kommentointia, näistä nettiauto linkkien kärryistähän täällä keskustellaan.
 
10,5 puristeiseen koneeseen kun nakataan tuommoinen pilleri ja onneton välijäähdytin, niin lopputuloksena on lähes varma koneremppa.

Eipä tuo nyt vielä kovin korkea puristussuhde ole.. Jos E85:sta käytettäis ni vois olla enemmänkin.

Mut kuten @outonaapuri mainitsi niin ei tuo autojen virittäminen ihan yksoikoista ole.. Tuosta ei ilmoituksesta tai omista mielipiteistä ei voi päätellä yhtään mitään. Pelkästään kun kannentiiviste vaihdetaan paksumpaan -> päästään jo puristussuhteessa melkoisesti alaspäin.
Ihan btw. tietona niin vapaastihengittävään 2JZ-GE(10,5:1 puristussuhde) moottoriin voi pultata turbokitin kiinni suoraan tekemättä moottorille mitään ja se ei siitä hajoa kun ei mene älyttömyyksiin.
 
Eipä tuo nyt vielä kovin korkea puristussuhde ole.. Jos E85:sta käytettäis ni vois olla enemmänkin.

Mut kuten @outonaapuri mainitsi niin ei tuo autojen virittäminen ihan yksoikoista ole.. Tuosta ei ilmoituksesta tai omista mielipiteistä ei voi päätellä yhtään mitään. Pelkästään kun kannentiiviste vaihdetaan paksumpaan -> päästään jo puristussuhteessa melkoisesti alaspäin.
Ihan btw. tietona niin vapaastihengittävään 2JZ-GE(10,5:1 puristussuhde) moottoriin voi pultata turbokitin kiinni suoraan tekemättä moottorille mitään ja se ei siitä hajoa kun ei mene älyttömyyksiin.
2JZ-GE kestää vakiona mukavat 700hp, mutta ei todellakaan kys. Bemarin setupilla.
 
2jz-ge ja gte sama kellari muuten mutta oliko öljysumut männille gtessä. Hattu taas parempi kuulemma ge:ssä tai nokat. Kestävyydessä ei pitäisi hurjaa eroa olla.
 
Näkeekö joku jostain mikä turbo tossa 320 bemarissa on?

Siis jos tuo kuva on ainoa peruste jolla on keksitty että turbo on pieni, niin morjestapäivää vaan. Silmämääräisesti tuo on ihan normaalin kokoinen turbo 2 litraiselle koneelle. Se että turbo ei näytä siltä että se imee sisäänsä kaiken oravaa pienemmän ei tarkoita sitä että se olisi pieni. Tietysti jos käsitys turbon koosta tulee jostain 700+hv kiihdytysvehkeistä joiden ei ole tarkoituskaan toimia alle 4000rpm, niin kyllähän tuo vaikuttaa pieneltä.

Käytännössä 2l vakiomoottoreiden turbot ei ulkomitoiltaan ole ainakaan tuota isompia, ja niissäkin tapauksissa joissa tuon kokoinen turbo ei riitä, sinne laitetaan yleensä toinen tai käytetään jotain muuttuvaa geometriaa, ne ämpäriturbot eivät vakiomoottoreissa ole asennettu mihinkään alle 10 litraisiin koneisiin.
 
Tässä tuo avokätinen vaihtotarjous "3000e autosta kuin autosta" haiskahtaa, että öljynsyönti (kallis mäntäremppa) remontti on vielä tekemättä ja takakontissa pitää aina olla kannu moottoriöljyä jota lisätään aina tankkauksella :D

Audi A4 2.0 TFSI Sport Edition 4d **Hyvitys vaihtoautosta väh.3000e** Sportpenkit** Led/xenon valot** Juuri kats** Täyd.huoltohistoria** Porrasperä 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto

"Maalipinnaltaan siisti" No ei tuo etupuskuri (maalit hilseilleet) oikein siltä näytä :D
 
Viimeksi muokattu:
Näkeekö joku jostain mikä turbo tossa 320 bemarissa on?

Siis jos tuo kuva on ainoa peruste jolla on keksitty että turbo on pieni, niin morjestapäivää vaan. Silmämääräisesti tuo on ihan normaalin kokoinen turbo 2 litraiselle koneelle. Se että turbo ei näytä siltä että se imee sisäänsä kaiken oravaa pienemmän ei tarkoita sitä että se olisi pieni. Tietysti jos käsitys turbon koosta tulee jostain 700+hv kiihdytysvehkeistä joiden ei ole tarkoituskaan toimia alle 4000rpm, niin kyllähän tuo vaikuttaa pieneltä.

Käytännössä 2l vakiomoottoreiden turbot ei ulkomitoiltaan ole ainakaan tuota isompia, ja niissäkin tapauksissa joissa tuon kokoinen turbo ei riitä, sinne laitetaan yleensä toinen tai käytetään jotain muuttuvaa geometriaa, ne ämpäriturbot eivät vakiomoottoreissa ole asennettu mihinkään alle 10 litraisiin koneisiin.
Veikkaisin että jostain 1.8t VW otettu vakio ahdin, täydellinen ahdin pieneen neloskoneeseen alle 190hp tehoilla. Viritysturboksi kuutoseen jossa on jo vakiona 150hp, ihan liian pieni. Hx40 kokoinen ahdin olis just passeli 2l kutoseen, 3l koneessa jo vähän liian pieni.
Toyota Aristo Manuaali Porrasperä 1996 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Parhaimmillaan otettu vakio kellarilla olevasta GE koneesta 750hp.
Vapari suprilla hyvin tuo hinta noussut, pari vuotta sitten sai nuita halvimmillaan 4-5k€
Toyota Supra 0 Coupé 1993 - Vaihtoauto - Nettiauto
"Ylimaalattu särähtää joka kerta korvaan. Tulee mieleen, että on vain maalattu koko auto ja vedetty samalla kertaa ruosteet piiloon.

Veikkaisin että jostain 1.8t VW otettu vakio ahdin, täydellinen ahdin pieneen neloskoneeseen alle 190hp tehoilla. Viritysturboksi kuutoseen jossa on jo vakiona 150hp, ihan liian pieni. Hx40 kokoinen ahdin olis just passeli 2l kutoseen, 3l koneessa jo vähän liian pieni.
Toyota Aristo Manuaali Porrasperä 1996 - Vaihtoauto - Nettiauto
Mitä tämän veikkauksen taustalla on? Eikö tuo kuvan perusteella voisi yhtä hyvin olla esimerkiksi mitsun 16T, jolla otetaan 2-litraisista 300 hv?
 
"Ylimaalattu särähtää joka kerta korvaan. Tulee mieleen, että on vain maalattu koko auto ja vedetty samalla kertaa ruosteet piiloon.


Mitä tämän veikkauksen taustalla on? Eikö tuo kuvan perusteella voisi yhtä hyvin olla esimerkiksi mitsun 16T, jolla otetaan 2-litraisista 300 hv?
Ahdettu pikku garretilla lukee tekstissä. Taitaa tarvita 18t tuohon 300hp tehoon, 2.3l T5 saa sillä vakio 16t turbolla 275-280hp.

Tässä olisi oiva viritys kohde, kilometrit ei näy missään ja laatikkonakin ydinpommin kestävä m56.
Volvo V70 T5 Spwagon 5d *Huippusiisti tehopakkaus* Juuri katsastettu * Rahoitus alk 69e /kk * Farmari 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tollasella sitten pitäis virtettynä tehdä? Sutia suoraan? Eihän tollasessa nyt ole mitään fiilistä vaikka olis kuinka paljon voimaa. Oon ihmetelly monasti noita saabivirittäjiä joilla on 500hv etuvetomöhkössä joilla ei sitten pärjätä v1600 sivikille radalla.
 
Mitä tollasella sitten pitäis virtettynä tehdä? Sutia suoraan? Eihän tollasessa nyt ole mitään fiilistä vaikka olis kuinka paljon voimaa. Oon ihmetelly monasti noita saabivirittäjiä joilla on 500hv etuvetomöhkössä joilla ei sitten pärjätä v1600 sivikille radalla.
Makunsa kullakin, radalle tuolla on turha mennä. Lentokentällä sitä fiilistä on sit useammalle "riittävästi"
 
Makunsa kullakin, radalle tuolla on turha mennä. Lentokentällä sitä fiilistä on sit useammalle "riittävästi"

No melkein arvasin että tulee linkkiä jostain mailin vedosta. Eikö tollanen kannattais siltikin tehdä vähän kevyemmästä kopasta ihan alunperinkin.
 
No melkein arvasin että tulee linkkiä jostain mailin vedosta. Eikö tollanen kannattais siltikin tehdä vähän kevyemmästä kopasta ihan alunperinkin.
V70 olisi lähtökohtaisesti parempi.
Paras aihio rahamiehelle on tämä.
Chevrolet Corvette 5.7 V8 A Coupe Targa vaihto/rahoitus käsiraha alk. 2200e!!! Coupé 1998 - Vaihtoauto - Nettiauto
Köyhille sit tämä.
Toyota Aristo Toyota Aristo Single Turbo Porrasperä 1996 - Vaihtoauto - Nettiauto
Kuten sanottu, makunsa kullakin. Nettiauto on täynnä mielenkiintoisia aihioita, oli mieltymys sitten radalla kurvailu tai suoralla paahtaminen.
 
Miksi pitää edes kommentoida, jos ei ole mitään mielenkiintoa linkkien autoja kohtaan?

Ihan tarkoitin tuota rata vs maili vs allshownogo vs jotain muuta vääntöä joka taidettiin täällä jo käydä alle kuukausi sitten. Sinäkin muistaakseni olit mukana ja sun mielipiteet jo tiedetään.

Ihan ketjun luettavuutta ajattelin että turha samaa vääntöä on uudestaan käydä. Se kun vielä vähemmän liittyy linkkien autoihin.
 
Ihan tarkoitin tuota rata vs maili vs allshownogo vs jotain muuta vääntöä joka taidettiin täällä jo käydä alle kuukausi sitten. Sinäkin muistaakseni olit mukana ja sun mielipiteet jo tiedetään.

Ihan ketjun luettavuutta ajattelin että turha samaa vääntöä on uudestaan käydä. Se kun vielä vähemmän liittyy linkkien autoihin.
Ketjun luettavuutta parantaa kummasti se linkki nettiautoon, oli sen auton käyttötarkoitus ihan mikä tahansa. Millaiseksi muut esimerkiksi mieltää hyvän auton radan kiertämiseen yms.
 
Ketjun luettavuutta parantaa kummasti se linkki nettiautoon, oli sen auton käyttötarkoitus ihan mikä tahansa. Millaiseksi muut esimerkiksi mieltää hyvän auton radan kiertämiseen yms.

Luetun ymmärtäminen? Ei mulla sun linkkejäsi vastaan mitään ole. Viittasin näiden parin muun hemmon virittelemään "mutta kun se vaan sutii lentokentällä" keskusteluun.
 
Luetun ymmärtäminen? Ei mulla sun linkkejäsi vastaan mitään ole. Viittasin näiden parin muun hemmon virittelemään "mutta kun se vaan sutii lentokentällä" keskusteluun.
Eikä tuo ollut mikään piikki sinua kohtaan, en vaan halua lainata näitä "ne vaan sutii" kirjoittelijoita, siitä kun ei seuraa mitään lukukelpoista.
 
Tossa on pökötin kanssa samaa teholuokkaa (ei tosiaankaan hintaluokkaa), ja taatusti hauska radalla:
Opel Speedster 2.2 Targa 2d Avoauto 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto

:D

Speedster, eli omaa sukuaan Lotus Elise mk2, on ollut aina yksi niistä avoautoista, joita olen himoinnut omaan talliini.
Valitettavasti hinnat ovat rajoitetusta valmistusmäärästä johtuen korkealla, eivätkä ainakaan laskussa.
Samoin 2.0 turbolla varustetut yksilöt ovat 2.2 vaparilla varustettuja huomattavasti harvinaisempia ja kalliimpia.
 
Tuolla jo kerkeis radalla, ainakin tuo GTI on pirun kiva ajaa. Tämäkin vois olla ihan mielenkiintoinen aihio, vaikka on tosin huomattavasti painavampi kuin pösö.
Toyota Corolla 1.8 T Sport 3d kats. 11/2018! Viistoperä 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto
Muistaakseni näitä T Sportteja on vaivannut alustan, jarrujen ja ohjauksen riittämättömyys tehoihin(?) En kyllä ole koskaan moista ajanut mutta taitaa tuossa luokassa Type R olla se paree vaihtoehto, toki kalliimpi. Sellasen meinasin jo ostaakkiin (-04 EP3) mutta viime hetkellä vaihdoin mielipidettä kun piti järkevämpi käyttis saada alle.
 
Muistaakseni näitä T Sportteja on vaivannut alustan, jarrujen ja ohjauksen riittämättömyys tehoihin(?) En kyllä ole koskaan moista ajanut mutta taitaa tuossa luokassa Type R olla se paree vaihtoehto, toki kalliimpi. Sellasen meinasin jo ostaakkiin (-04 EP3) mutta viime hetkellä vaihdoin mielipidettä kun piti järkevämpi käyttis saada alle.
Joskus kun kummatkin (T-sport Corolla ja Type-Rä) tulivat niin kävin peräkanaa koeajamassa kummatkin; voi jeesus tuo gorilla tuntui lullalta ja tehottomalta tuon Civicin jälkeen.

Radalle en veisi. Type-Rälle pisteet 10-0. Varusteista T-sportille (Hondassa ei edes ilmastointia :D ).
 
Muistaakseni näitä T Sportteja on vaivannut alustan, jarrujen ja ohjauksen riittämättömyys tehoihin(?) En kyllä ole koskaan moista ajanut mutta taitaa tuossa luokassa Type R olla se paree vaihtoehto, toki kalliimpi. Sellasen meinasin jo ostaakkiin (-04 EP3) mutta viime hetkellä vaihdoin mielipidettä kun piti järkevämpi käyttis saada alle.
Eli perus Corolla tehokkaammalla koneella, taidan sittenkin tyytyä vähän piristämään tuota GTI pögöä:D
Honda olis kyllä rata kireä kampe jo valmiiksi, ei taida monella samantehoisella autolla pysyä radalla perässä.
 
Eli perus Corolla tehokkaammalla koneella, taidan sittenkin tyytyä vähän piristämään tuota GTI pögöä:D
Honda olis kyllä rata kireä kampe jo valmiiksi, ei taida monella samantehoisella autolla pysyä radalla perässä.
Ilmeisesti jotain sellaista. Kävin kolmea eri typerää ajamassa ja kaikki ne istui käteen kyllä todella nätisti. Niissä vaan tuntui olevan kaikki suoraan kohdallaan.
 
Ilmeisesti jotain sellaista. Kävin kolmea eri typerää ajamassa ja kaikki ne istui käteen kyllä todella nätisti. Niissä vaan tuntui olevan kaikki suoraan kohdallaan.
Etenkin se härön näköinen vaihdekeppi. Se vain toimi. Juuri oikea paikka, juuri oikea etäisyys yms. Saisi omasta puolestani olla monessa muussakin performance kipossa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 173
Viestejä
4 484 790
Jäsenet
74 178
Uusin jäsen
Haamulauri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom