Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
On muuten hinnassakin jonkin verran ilmaa. Päässyt myyjältä unohtumaan, että noi teipit ei varsinaisesti auton arvoa kasvata.
 
Todella hieno tuollainen Integrale mutta on myös kallis ostaa ja pitää. Sijoituksena varmasti aika hyvä, 10v päästä hinnat on jotain vielä muuta kuin nyt.
 
Aika harvinaista, että yksityinen myyjä antaa 6kk takuun Audi A4 Sedan 2,0 TDI DPF multitronic Business Plus Porrasperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto

"Annan auton moottorille, voimansiirrolle, vaihteistolle, ohjaukselle , jarruille sekä jousitukselle 6 kk:n/10000 km:n takuun."
"Tarvittaessa rahoitus järjestyy 109 - 181 euron kuukausimaksulla. " vai meniskö kaupat sitten lopulta kuitenkin jonkun jobbari liikkeen kautta ja sitä kautta tuo 6kk virhevastuu on siellä, mutta kun kirjotat tuon 10tkm paperin niin vieläkin huonompana?
 
Takuu ja autokaupan 6kk virhevastuuhan on eriasia virhevastuussa huomioidaan auton ”paraneminen” jos vaihdetaan kuluvia osia ja jos auton iän, hinnan ja kilometrien mukaan kyseessä voi olla tavanomaisia yms. Takuu taas korvaa kaikki kustannukset jos jotain hajoaa takuu aikana, pois lukien jos takuuehdoissa on määritelty muuta. Virhevastuu on liikkeiden pakko antaa ja takuu on vapaaehtoinen, kuten monet käytettyjä autoja kauppaavat ketjut tarjoavat takuuta x kk/ x km, joko rahaa vastaan tai kaupan päälisiksi.

Kyseistä tapausta tarkemmin tiedä mutta voihan kaksi yksityishenkilöäkin tehdä sopimuksen että henkilö x tarjoaa takuuta vastaavan toiminnan, jos jotain vikaa tulee sopimuksen voimassa olo aikana.
 
Mitenhän pitävä tollanen yksityishenkilön kanssa sovittu takuu sitten lienee olisi, vaikka olisi ihan paperille kirjoiteltukkin?
 
Eikös nuo hevosvoimatkin ollut JDM-autoissa rajoitettu tuohon 280hv asti, jonka vuoksi kaikki vähänkään tykimmät vehkeet on spekseiltään sen tasan 280hv valmistajasta riippumatta?
 
Eikös nuo hevosvoimatkin ollut JDM-autoissa rajoitettu tuohon 280hv asti, jonka vuoksi kaikki vähänkään tykimmät vehkeet on spekseiltään sen tasan 280hv valmistajasta riippumatta?
Herrasmies sopimus josta saa poiketa sitten spessuissa ja todelliset tehot vs ilmoitetut on jotain ihan kaks eri asiaa. Herrasmiesdiili määräsi xhevosta, todellisuus että se todellinen voi olla jopa toista sata heppaa eri kun mitä ilmoitettu. Ja usein oli että joo joo se ja se heppamäärä mutta oikeasti vähintään tuo renkailta.
 
Herrasmies sopimus josta saa poiketa sitten spessuissa ja todelliset tehot vs ilmoitetut on jotain ihan kaks eri asiaa. Herrasmiesdiili määräsi xhevosta, todellisuus että se todellinen voi olla jopa toista sata heppaa eri kun mitä ilmoitettu. Ja usein oli että joo joo se ja se heppamäärä mutta oikeasti vähintään tuo renkailta.
Joo näin olin vähän käsittänyt, ettei tuo lukema aina ole todellisia tehoja kuvastava
 
Tuokin 280hv/180km/h herrasmiessopimus (JAMA:n, eli autovalmistajien liiton oma - ei mitään tekemistä lakien kanssa, siis) loppui jo vuonna 2004. Silloin huomattiin ettei nopeudella ole mitään tekemistä tieliikennekuolemien kanssa (suurin osa kuitenkin tapahtuu alle 200km/h ja 100hv autollakin tappaa itsensä).

Lisää voi lukea vaikka tuolta:
Moments in Car History: The Japanese Gentleman’s Agreement
 
Eikö se 180 km/h rajoitus ole edelleen voimassa? Ainakin top gearin Nissan GTR revikassa mainittiin muistaakseni että tiellä ajettaessa (Japanissa) on rajoitettu 180 km/h ja radalla GPS poistaa rajoittimen. No varmaan tonkin vois helposti kiertää vaikka olis.
 
Tästä hyvä bemari BMW 335 Ci E92 Coupe 335i **UPEA JA NOPEA**RAHOITUS JOPA ILMAN KÄSIRAHAA** Coupé 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Myyty purettavaksi/varaosiksi (total loss vehicle) ison kolarin jälkeen jenkkilässä ja uitettu Liettuaan, jossa parsittu kasaan. Sieltä tuotu Suomeen ja Arsi myy autoa mukavien saatesanojen kera "Ei ole ollut nuorisokäytössä. Hieno vaalea nahkasisustus. Viimeisin huolto 171tkm. kohdalla. Ei vikoja eikä puutteita" :D

Ja mikä parasta niin jo jenkkilässä mainittu kilsojen (mailien) kohdalla, etteivät pidä todennäköisesti paikkansa. Mutta eihän sitä täällä tarvitse mainita...:facepalm:

Carfaxista saa auton VIN numerolla lisätiedot, maksullinen palvelu.



Linkkaan vain vielä videon tähän liittyen, minkä näköinen tuleva autosi voi olla kun ostaa pajalla entratun pikkuvikaisen. Jos täällä on vielä joku joka ei ole nähnyt.


 
Linkkaan vain vielä videon tähän liittyen, minkä näköinen tuleva autosi voi olla kun ostaa pajalla entratun pikkuvikaisen. Jos täällä on vielä joku joka ei ole nähnyt.



Nättihän siitä tulee.. kerran vääntyneet ja suoristetut metalliosat vaan ei ole enää yhtä vahvoja seuraavassa nokkakolarissa. :confused2:
 
Nättihän siitä tulee.. kerran vääntyneet ja suoristetut metalliosat vaan ei ole enää yhtä vahvoja seuraavassa nokkakolarissa. :confused2:
Kun oikea etukulma on irroitettu näkyy videolla helmojen kerrosrakenne, kolmesta viiteen päällekkäistä palkkia. Seppä heppailee päälimmäisen pellin ja kitillä loput...
Sama a-pilarin kanssa. Olisi oikein jos näitä lunastushistorian omaavia ei saisi lainkaan kilpiin suomessa ilman asiallista dokumentointia korjauksista.
 
Mistä tuollaisenkin vekottimen lunastushistorian saat välttämättä selville.
 
Mistä tuollaisenkin vekottimen lunastushistorian saat välttämättä selville.
Kun vekotin tuodaan maahan, se on yleensä jossain muissa kuin täkäläisissä kilvissä ja ne kilvet näkyvät trafin tiedoissa. Sitten vaan selvittää lähtömaasta tiedot. Eri asia onko ne saatavilla miten helposti/ollenkaan, mutta sitten toisaalta, ei välttämättä kannata ostaa kärryä jos tietoja ei saa ja epäilyttää tuonkin verran.
 
Onko esim Baltian maissa tällaista järjestelmää?
Carfax yms. järjestelmätkin ovat parhaimmillaan vain "Suurinpiirtein" toimivia.

Eihän kaikkia autoja lunasteta vaikka olisi mennyt 100x katon kautta ympäri, jos esim vakuutusta ei ole.
Ihan yhtälailla suomessakin sitten korjaillaan nyrkkipajalla autoja joita ville 18v on kietonut tolpan ympärille.

Kukaan ei ilmota mitään mihinkään ja paikallinen rane korjaa kyljen kymmenellä kilolla kittiä ja vähän paukuttelemalla pilareita suoraan.

Nopeasti ajateltuna hieno ja jalo idea, käytännössä toimii kuitenkin vain osaksi kuten suunnittelit.

Ja tuossa kohtaa mennään jo metsään että oletetaan auton olevan muun maan kilvissä maahantuontihetkellä. Esim Saksassa kilvet ovat henkilökohtaiset eivätkä autokohtaiset. Ei kilpiä autoissa ole kiinni kun auto tuodaan. Toki vanhat kilvet näkyvät fahrzeugbriefissä joka on paikallinen rekisteriote ja vaaditaan kun auto kilvitetään Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan helpoin olisi jos autolla ei ole aukotonta historiaa niin se pitäisi erikseen selvittää maahantuodessa. Helpompaa oikomisen sijaan on siirtää kolariauton tiedot varastettuun eikä niidenkään kilvittäminen suomeen ole kovin harvinaista ollut.

Itse vetäisin aikanaan Datsun 120 Y:n suoraksi ojaanajon jälkeen (akselivälissä eroa 5 cm) etukulma ketjulla roskalavaan ja kuorma-autolla takakulmasta.:rolleyes:
Muistaakseni tuohonkin vielä pari leimaa sai ennenkuin siitä luovuin.
 
Niin. Sitä juuri yritin sanoa että ajatus varmaan ihan hyvä mutta käytäntö mahdoton. Eihän millään laitteella ole siinä mielessä "aukotonta" historiaa ettäkö kaikki sille tehdyt asiat olisivat tiedossa. Käytännössä tekisi mahdottomaksi maahantuoda autoja käytettynä yhtään mistään.

Kuka sitten määrittelee mikä on aukoton ja millaisia "vaurioita" autolle saa olla kirjattu historiaan? Onko esimerkiksi puskurin vaihto sellainen? Olisi kiva nähdä tilastoja esim autojen maalauksista. Muistan joskus kaivaneeni jostain taulukon jonka mukaan 80% yli 5-vuotiaista autoista on maalattu jossain kohtaa. Alle vuoden vanhoissakin prosenttiosuus oli jotain ihan käsittämättömän suurta. Tavan tallaaja kun ei jaksa miettiä mahdollisia kuljetusvaurioita, maalivirheitä tmv. joita tutkitaan ja korjaillaan ennen ensimmäistä luovutusta.
 
Itsekkin muistan lukeneeni jonkun luvun kuinka monta autoa paikataan jo ennen luovutusta ja se oli yllättävän suuri. Varmaankin ostajalle kerrotaan viivästyksen syyksi jotain ongelmaa lohkolämmitien saatavuudessa tjsp. kun rahtausvaurioita paikkaillaan.
 
Kaikki varmasti tuntee tuttavapiiristään sen yhden kaverin, jonka mielestä tämän ottaminen ilmaiseksi olisi jotenkin hyvä idea. Mutta niitä jotka tosta mitään maksaisi taitaa olla harvemmassa. Todennäköisesti tuo päätyy lopulta jollekin Vesa Keskiselle kyläkaupan pihaan, ellei sitten ole liian mauton jopa sinne.
Näyttää tuo Mitsuoka Le-Seyde MITSULOKA LE SEYDE 1.8 TWIN CAM 16 VALVE AUT. *MUOTIVÄRILLÄ, NÄITÄ TULEE VAAN VASTAAN YOUTUBE VIDEOILLA* Porrasperä 1991 - Vaihtoauto - Nettiauto ilmestyneen erään TV:stä tutun persoonallisen Etelä-Savolaisen hotellinpitäjän pihaan :kahvi: Sinänsä ei ihmetytä, tuo kun tuntuu haalivan kaikkea enemmän tai vähemmän turhaa isompaa tai pienempää roinaa nurkat täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Linkkaan vain vielä videon tähän liittyen, minkä näköinen tuleva autosi voi olla kun ostaa pajalla entratun pikkuvikaisen. Jos täällä on vielä joku joka ei ole nähnyt.




Kyllä mä voisin ostaa auton missä pintapeltejä vaihdeltu, mutta tälläinen on jo vähän liikaa, mun mielestä pitäsi suruttaa tuhota koko auto.
 
Kyllä mä voisin ostaa auton missä pintapeltejä vaihdeltu, mutta tälläinen on jo vähän liikaa, mun mielestä pitäsi suruttaa tuhota koko auto.
Olen nähnyt miten tuommoista alle vuoden vanhaa 70-80 tonnin arvoista A6:sta on parsittu Audi Centerissä kasaan sen jälkeen kun joku oli vetänyt takakulman sladissa tolppaan. Tuli kyllä välittömästi mieleen "toivottavasti ei osu omalle kohdalle autoliikkeessä joskus". Ja tämä siis tosiaan suomessa, tehtaan ohjeilla ja osilla.

Mutta jos korjaus kustantaa 20 tonnia ja autosta pitäisi maksaa asiakkaalle 70 tonnia, niin tietäähän sen mikä vakuutusyhtiön päätös on...
 
Ei kai siinä auton kokoon parsimisessa sinäänsä ole mitään vikaa. Noissa miljoonaluokan autoissahan tätä varsinkin harrastetaan.

Tosin onhan siinä eroja miten nuo korjataan. Varmaan suurin riskiryhmä on tollaset semi-kalliit, mutta ei kuitenkaan tosi kalliit autot (esim. yllä mainitut 70k A6 tai toi bemari). Periaatteessa kannattaa korjata, mutta ei niihin nyt ihan täysillä viitsi kukaan panostaa. Pahimillaan korjataan jossain nyrkkipajalla, eikä se jälki välttämättä ole huippulaatua vaikka täällä Suomessa korjataan jossain merkkiliikkeessä.

Ne tosi kalliit autot sitten viedään ihan tehtaalle korjattavaksi, melkeinpä rakentavat uuden auton ja lätkäisevät vanhan tunnisteet siihen kiinni. Sillon ei paljon haittaa vaikka se olisi useampaankin kertaan mällätty ja parsittu kasaan. Esim. Rowan Atkinson McLaren, jonka se tais kahteen kertaan kolaroida.
 
Kun oikea etukulma on irroitettu näkyy videolla helmojen kerrosrakenne, kolmesta viiteen päällekkäistä palkkia. Seppä heppailee päälimmäisen pellin ja kitillä loput...
Sama a-pilarin kanssa. Olisi oikein jos näitä lunastushistorian omaavia ei saisi lainkaan kilpiin suomessa ilman asiallista dokumentointia korjauksista.
Juuri näin! Itellä sattu kohdalle S40 Volvo, josta oli keula vaihdettu puolesta välistä.
 
Juuri näin! Itellä sattu kohdalle S40 Volvo, josta oli keula vaihdettu puolesta välistä.
Kaveri otti farkku escortin (vuoden vanha) kylkeen pakettiauton jolla vauhtia 70-90 kmh. Esco mutkalle, katon kautta ympäri ojaan. Tasaisella toinen eturengas oli 10 cm irti maasta.

Vuoden päästä saman värinen esco samoilla kilvillä oli kaupan parkkipaikalla, toivottavasti oli alkuperäisestä jäljellä vain tunnistiedot. Tuohon aikaan kun chattiautoa ym. palveluja ei vielä ollut oli AVK-korjatut todellinen mustapekkakortti autokaupoilla.
 
Mitenhän pitävä tollanen yksityishenkilön kanssa sovittu takuu sitten lienee olisi, vaikka olisi ihan paperille kirjoiteltukkin?

Lain mukaan ihan yhtä pitävä kuin liikkeenkin kanssa tehtävä, mutta se vaan että jos vastapuoli ei pitäisikään sopimuksestaan kiinni joutuisit yksityisen kanssa sitten menemään käräjäoikeuteen saadaksesi oikeutta asiassa.
 
Tuossa mainio esimerkki kunnon banaanista jonka voi joku pajallansa takoa suurin piirtein oikoiseksi ja missään ei olisi tietoa kolarihistoriasta.

Huutokaupat.com
Tällasissa tän ikäsissä japseissa ei oo mitään korkealujuuspeltejä, niin jos ton tosta oikasee, uudet helmat pellistä, uus ovi ja uus etulokari niin toihan on vielä ihan yhtä hyvä ku uutena. Isoimpana riskinä jälkikäteen tuleva ruoste jos korjataan huonosti. Tossa tuskin muuta on mutkalla ku helmakotelo ja osa lattiaa. Ovi ja lokari saadaan ehjinä irto-osina tollaseen käytettyinä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 202
Viestejä
4 548 114
Jäsenet
74 942
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom