Amerikan autoissa katalysaattori oli jo -73/-74 lähtien mutta Suomessa ei silloin ollut edes lyijytöntä bensaa myytävänä joten "katti" oli revittävä pois. Lyijybensa polttaa katalysaattorin pilalle välittömästi joten kannattaa olla varovainen edelleen jos esim. liikkuu vaikkappa itäisessä naapurimaassa.Joskus -75/76 oli jossain lehdessä juttu itäsuomalaisesta, tais olla naisihminen joka oli tuonut uuden auton USA:sta muuttoautona mutta ei voinut sillä juuri ajella, kun siinä oli katti ja silloin oli lähin bensis josta sai lyijytöntä niin kaukana että tankillisella olis päässy himaan ja takas bensikselle. Jutussa omistaja oli "hiukan" kitkerä pohjoisen sivistysvaltiomme "edistyksellisyydestä", ymmärrettävästi.
Se että meillä ajettiin niin pitkään 92 oktaanisella lyijybensalla vaikka (Amerikan)autoissa olis jo pitänyt käyttää lyijytöntä johtu varmaan siitä kun mikään Eurooppalainen tai Aasialainen auto ei ollu varustettu katalysaattorilla. Moni varmaan muistaa vielä ekat Eurokatti autot jotka päästeli rikinkatkuisia pöläyksiä takanatulijan matkanautinnon takaamiseksi, tais olla jotain -70--80 luvun taitetta.
Katalysaattorin poistossa on tärkeää se mitä lukee rekisteri otteessa eli jos on maininta - vähäpäästöinen- on katti oltava ja sen on myös toimittava, Lamda arvo (muistaakseni) max. 1.03 +/- 0.003 kertoo kunnon. Jos mainintaa ei ole ja päästöarvot alittuu voi maininnan katista rekisteriotteessa saada pois. Jos rekisteriotteessa lukee vain katalysaattori on siitä oltava kuoret mutta sen ei tarvitse toimia, siis jos muut arvot on kohdallaan, tosi loogista ja fiksua mutta näin meillä autoilun edelläkävijä maassa Suomessa tää silmän palvonta pelaa.
Kun -70/-80 luvun Amerikanautoja aina haukutaan saastuttaviksi lotjiksi pitäis muistaa että Amerikan saastemääräykset on ollu ja on edelleen paljon tiukemmat kuin eurooppalaiset vastaavat. Jonku -70 luvun loppupuolen isolohkon päästöarvot on moninverroin puhtaammat kuin vastaavien euro/aasia pikkukone mallien. Niinsanotun vanhanmantereen autonvalmistajat on joutunu kehittämään moottoreitaan puhtaammiksi jotta saisivat niille myyntiluvan Yhdysvalloissa.