Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu


Taas katsastusmies hajottanut ehjää autoa!

"katastus mies hajotti ehjän helman joten siinä pieni reikä"

rth.PNG


Tuo ei ole nähnytkään "EHJÄÄ" helmaa! :facepalm:
Eipä tossa ole kun kiveniskusuoja jonka läpi vasara on menny, ehjältä voinu päällepäin näyttää mutta sisäpuolelta ruostunu jo täysin kaikki metalli.
Vanhat autot noi katsastuksessa osataan kyllä koputella huolella jos näyttää siltä ettei oo entisöity hiljattain, itsekin 90-luvun auton just katsastin mutta kävin itse läpi noi helmat ja pohjan ennekun edes vein konttorille, löytyhän sieltä lahoa niin hitsasin noi ennen leimalle vientiä niin meni niiltä osin sitten läpi
 
Ei sinänsä löytö tai helmi, mutta tämä oli hetki sitten myynnissä 8-9K€ hintaan yksityisellä :)

Tietenkin autoliike joutuu myydä kalliimmalla kuin yksityinen. Siellä on vähän kulurakennetta taustalla ja myyntivoitosta menee verotkin. Ja tuon hintainen auto on paljon nopeampi vaihtaa tai päästä eroon autoliikkeelle kuin yrittää myydä itse.
 
Niin ja olennaisesti liike noudattaa kuluttajansuojalakia. Hieman eri asia ostaa kuluttajien välisellä ns. perävalotakuulla. Tuonkin saa varmasti helposti tingattua 11k tai alle a niin ei siinä paljon jää katetta Kamuxille.

Sinällään ihmeellistä, että joku ihmettelee miksi autoliikkeessä auto kalliimpi. :)
 
En ihmettele ja tietenkin liikkeen pitää tehdä voittoa :D Ihmettelen ettei kukaan ostanut tuota yksityiseltä kun mielestäni oli aika hyvä hinta. Itse olisin mennyt katsomaan ostomielessä jos olisi ollut lähempänä.
Perävalotakuu taitaa olla kyllä parempi kuin Kamuxin takuu. Ei mene aikaa hukkaan kun tietää ettei takuuta ole :)
 
Niin ja olennaisesti liike noudattaa kuluttajansuojalakia. Hieman eri asia ostaa kuluttajien välisellä ns. perävalotakuulla. Tuonkin saa varmasti helposti tingattua 11k tai alle a niin ei siinä paljon jää katetta Kamuxille.

Sinällään ihmeellistä, että joku ihmettelee miksi autoliikkeessä auto kalliimpi. :)
Veikkaan että Kamuxi on maksanut/hyvittänyt tosta autosta max 6-7k jos yksityinen myyjä on yrittänyt 8-9k saada. Kyllä ne useamman tonnin ottaa aina välistä.
 
En ihmettele ja tietenkin liikkeen pitää tehdä voittoa :D Ihmettelen ettei kukaan ostanut tuota yksityiseltä kun mielestäni oli aika hyvä hinta. Itse olisin mennyt katsomaan ostomielessä jos olisi ollut lähempänä.
Perävalotakuu taitaa olla kyllä parempi kuin Kamuxin takuu. Ei mene aikaa hukkaan kun tietää ettei takuuta ole :)

Yksityinen tarjoaa jotain vaihdossa + tarvii rahoituksen = ei oikein toimi näppärästi.
 
Yksityinen tarjoaa jotain vaihdossa + tarvii rahoituksen = ei oikein toimi näppärästi.

Otatteko rahoituksen (Kamux/Saka-koroilla) alle kymppitonnin autoon? Ja vois luulla, tuon hintaluokan auton ostajalla olisi romutettava pommi eikä mitään oikeaa vaihtoautoa.
 
Otatteko rahoituksen (Kamux/Saka-koroilla) alle kymppitonnin autoon? Ja vois luulla, tuon hintaluokan auton ostajalla olisi romutettava pommi eikä mitään oikeaa vaihtoautoa.

Kuka mitenkin. Eihän kaikilla ole sitä 10k heittää suoraan. Romutettavat pommit menee huutikseen liikkeestä riippumatta (josta jobbarit huutaa ne itselleen) näin siis karkeasti yleistäen.

...ja laitetaas vähän sitä isompaa jämäriä niin ei kk maksu tunnu niin pahalta..
 
Otatteko rahoituksen (Kamux/Saka-koroilla) alle kymppitonnin autoon? Ja vois luulla, tuon hintaluokan auton ostajalla olisi romutettava pommi eikä mitään oikeaa vaihtoautoa.
Olipas humoristinen heitto. Ja joo, otetaan. 10k on aika iso raha. Omista vain yksi auto maksanut noin paljon ja kohta 25 vuotta ollut kortti. Itse ainakin niin paska rahan käytössä, että tulee otettua osarit ihan vaan kuukausittaisen maksutaakan helpotukseksi, vaikka maksaakin koko ajalta enemmän. Tyhmää, mutta eipä ole muutakaan keinoa.
Enpä tosin ole (toivottavasti) enää kasvattamassa velkataakkaani typerillä autojutuilla, sitä on ihan riittämiin loppuiäksi.
 
Olipas humoristinen heitto. Ja joo, otetaan. 10k on aika iso raha. Omista vain yksi auto maksanut noin paljon ja kohta 25 vuotta ollut kortti. Itse ainakin niin paska rahan käytössä, että tulee otettua osarit ihan vaan kuukausittaisen maksutaakan helpotukseksi, vaikka maksaakin koko ajalta enemmän. Tyhmää, mutta eipä ole muutakaan keinoa.
Enpä tosin ole (toivottavasti) enää kasvattamassa velkataakkaani typerillä autojutuilla, sitä on ihan riittämiin loppuiäksi.

Kun ostaa kymppitonnilla tuollaisen perusauton, jolla on mittarissa 100 tkm ja ikää 13 vuotta, niin 3v/50tkm eteenpäin ja sitä autoa ei kukaan enää halua. Autoliike voi toki ottaa sen vaihdossa ja hyvittääkin muutaman tonnin muodon vuoksi, ja sitten se auto menee edelleen jonkun kanaverkkojobbarin myytäväksi.

Ts. jos tuollaisen auton ostaa, niin ainoa järkevä tapa tehdä niin on pitää auto loppuun saakka itsellä. Vaihdokkina se on jo muutaman vuoden päästä käytännössä arvoton, vaikka käyttöarvoa voi olla jäljellä vielä kymmeneksikin vuodeksi. Uudempaan vaihto on ajankohtaista vasta kun romuttamon portti jo kutsuu vanhaa autoa.
 
Kun ostaa kymppitonnilla tuollaisen perusauton, jolla on mittarissa 100 tkm ja ikää 13 vuotta, niin 3v/50tkm eteenpäin ja sitä autoa ei kukaan enää halua. Autoliike voi toki ottaa sen vaihdossa ja hyvittääkin muutaman tonnin muodon vuoksi, ja sitten se auto menee edelleen jonkun kanaverkkojobbarin myytäväksi.

Ts. jos tuollaisen auton ostaa, niin ainoa järkevä tapa tehdä niin on pitää auto loppuun saakka itsellä. Vaihdokkina se on jo muutaman vuoden päästä käytännössä arvoton, vaikka käyttöarvoa voi olla jäljellä vielä kymmeneksikin vuodeksi. Uudempaan vaihto on ajankohtaista vasta kun romuttamon portti jo kutsuu vanhaa autoa.
Kuulostaa vähän hassulta, että sisäänajettua autoa ei "kukaan" enää haluaisi (kunhan huollot on tehty ajallaan tietty). Itsellä ei ainakaan ikinä ole kiikarissa alle 200tkm ajettuja, ellei satu joku löytö silmään. Nykyisellä on ajettu 245 tkm ja tulee ehkä 3-4k vuodessa lisää.
Tuntuu, että joku taitaa elää vähän omissa ympyröissään?
 
Kuulostaa vähän hassulta, että sisäänajettua autoa ei "kukaan" enää haluaisi (kunhan huollot on tehty ajallaan tietty). Itsellä ei ainakaan ikinä ole kiikarissa alle 200tkm ajettuja, ellei satu joku löytö silmään. Nykyisellä on ajettu 245 tkm ja tulee ehkä 3-4k vuodessa lisää.
Tuntuu, että joku taitaa elää vähän omissa ympyröissään?
Hassummalta se kuulostaa että 250tkm olisi juuri "sisäänajettu".
 
Kuulostaa vähän hassulta, että sisäänajettua autoa ei "kukaan" enää haluaisi (kunhan huollot on tehty ajallaan tietty). Itsellä ei ainakaan ikinä ole kiikarissa alle 200tkm ajettuja, ellei satu joku löytö silmään. Nykyisellä on ajettu 245 tkm ja tulee ehkä 3-4k vuodessa lisää.
Tuntuu, että joku taitaa elää vähän omissa ympyröissään?

Autokaupat eivät halua, kun niillä on virhevastuut sun muut rasitteet. Sitten jos/kun jotain hajoaa, niin käytät työaikaa asiakkaan kanssa vääntämiseen, vastauksiin kuluttajariitalautakunnalle ja liike kärsii mainehaitan, kun asiakas kirjoittelee nettiin paskat arvostelut autoliikkeestä, joka ei maksa kaikkea, kun melkein 20-vuotiaasta autosta hajoaa moottori. (Tekniikan Maailmassa oli just juttu autoliikkeestä, joka erehtyi myymään moisen semi-pommin...) Ja asiakaskuntakin pohtii, onko mitään järkeä ostaa tuollaista autoa liikkeestä, kun yksityiseltä sen voisi saada pari tonnia halvemmalla...

Muutenkin sinä saatat elää omissa ympyröissäsi ajamalla noin vähän. Kauppalehti mainitsee suomalaisen ajavan 14 tkm vuodessa ja Kymen-Sanomat keskivertoautolla ajettavan 17 tkm vuodessa. Nämä parituhatta kilometriä vuoteen on vanhojen mummojen ja pappojen juttuja, ja oikeastaan noilla kilometreillä taksi voisi olla järkevämpi.
 
Hassummalta se kuulostaa että 250tkm olisi juuri "sisäänajettu".
Puhuttiin 100tkm ajetusta. Ja autoille joilla ajaa helposti puol miljoonaa, se on sisäänajo. Sitä kutsutaan myös huumoriksi. Ainakin tälleen Saabbiin ja Toyotaan tottuneelle se on sitä.

Muutenkin sinä saatat elää omissa ympyröissäsi ajamalla noin vähän. Kauppalehti mainitsee suomalaisen ajavan 14 tkm vuodessa ja Kymen-Sanomat keskivertoautolla ajettavan 17 tkm vuodessa. Nämä parituhatta kilometriä vuoteen on vanhojen mummojen ja pappojen juttuja, ja oikeastaan noilla kilometreillä taksi voisi olla järkevämpi.
Toki, tossa suhteessa elän omissa maailmoissani tällä hetkellä, kun tulee tehtyä etänä duunit ja auto on lähinnä hätävara. Taannoin oli tilanne, että taksia tarvitsi vähän väliä ja niitä sai odottaa ikuisuuden täällä landella. Ja toki tuolloin autosta vietiin katti kahdesti, kun sille olis oikeasti ollut tarvetta.
Ehkä massikeisarina sinäkin elelet uusien autojesi kanssa vastaavasti ylellisessä yksinäisyydessäsi.
 
Viimeksi muokattu:
Puhuttiin 100tkm ajetusta. Ja autoille joilla ajaa helposti puol miljoonaa, se on sisäänajo.

Puhuttiin autosta, jolla on ikää pitkälti toistakymmentä vuotta, lähemmäs kaksikymmentäkin jos sitä muutaman vuoden kuluttua tarjoaisi vaihtoon. Kyllä noissa yleensä alkaa jo olla kukintoa pohjassa (japseissa varsinkin) ja pienet kilometritkin saattaa olla seurausta pätkäajosta... Vaikka kone ja laatikko kestäisivät puoleen miljoonaan, niin kori ja alusta ei kestä ja täydellisen restauroinnin tekeminen tuollaiseen autoon ei ole oikein järkevää, jos siitä jollekulle pitää maksaa.

Lisäksi muotoilu, väri, turvallisuus, varusteet jne. ovat harvoin nykypäivän tasolla tuollaisessa kärryssä, joten se rajaa kiinnostunutta ostajakuntaa. Lisäksi kun vanhaan autoon tulee pieniä parkkipaikkanaarmuja, niin niitä harvemmin enää viitsitään korjauttaa, mutta samalla ne alkavat rumentaa autoa, mikä on monelle ostajalle no-go. Muutenkaan Mazda ei merkkinä herätä ostajissa samanlaista intohimoa kuin edustusluokan Audit, Mersut ja Bemarit.
 
Toki, tossa suhteessa elän omissa maailmoissani tällä hetkellä, kun tulee tehtyä etänä duunit ja auto on lähinnä hätävara. Taannoin oli tilanne, että taksia tarvitsi vähän väliä ja niitä sai odottaa ikuisuuden täällä landella. Ja toki tuolloin autosta vietiin katti kahdesti, kun sille olis oikeasti ollut tarvetta.
Ehkä massikeisarina sinäkin elelet uusien autojesi kanssa vastaavasti ylellisessä yksinäisyydessäsi.

Olen massikeisarista aika kaukana. Tosin Excelöin siinä missä massikeisaritkin ja suhtaudun siksi skeptisesti tuon käytetyn Mazda 6:n kaltaisiin autoihin.

1. Arvonalenema on edelleen merkittävä kuluerä kymppitonnin autossa.
2. Auton haluttavuus vaihtoautona heikentyy rajusti jo lähivuosien aikana.
3. Korjauskustannukset on lähdössä kasvuun.
4. Auto on vielä niin arvokas, että siitä luopuminen isomman ja kalliimman vian osuessa kohdalle on vaikeaa. Toisaalta liki auton hintaisen korjauksen maksaminen itse lähentelee hulluuden rajoja.
5. Auto kuluttaa joko paljon polttoainetta (kuten tuollainen Mazda 6 automaattina) tai sitten riski neloskohdan mukaiselle kalliille vikaantumiselle on sietämättömän iso (downsizing-moottori ja DSG).

Järkevät vaihtoehdot ovat käytännössä uusi/uudehko auto tai sitten tonnin pommi. Näin siis kustannusmielessä.
 
Olen massikeisarista aika kaukana. Tosin Excelöin siinä missä massikeisaritkin ja suhtaudun siksi skeptisesti tuon käytetyn Mazda 6:n kaltaisiin autoihin.

1. Arvonalenema on edelleen merkittävä kuluerä kymppitonnin autossa.
2. Auton haluttavuus vaihtoautona heikentyy rajusti jo lähivuosien aikana.
3. Korjauskustannukset on lähdössä kasvuun.
4. Auto on vielä niin arvokas, että siitä luopuminen isomman ja kalliimman vian osuessa kohdalle on vaikeaa. Toisaalta liki auton hintaisen korjauksen maksaminen itse lähentelee hulluuden rajoja.
5. Auto kuluttaa joko paljon polttoainetta (kuten tuollainen Mazda 6 automaattina) tai sitten riski neloskohdan mukaiselle kalliille vikaantumiselle on sietämättömän iso (downsizing-moottori ja DSG).

Järkevät vaihtoehdot ovat käytännössä uusi/uudehko auto tai sitten tonnin pommi. Näin siis kustannusmielessä.

Kyseisessä yksilössä vielä 13v vanhat kitkat alla, mahtaa olla hyvät… Kamuxin myyjä varmasti kehuu hyviksi jos pintaa on. Myös huoltokirjaa kannattaa aika tarkasti katsoa japsien huolto-ohjelma ajanpuolesta usein kireämpi vs eurooppalaisten longlifet ja vajaa 7 tkm/vuosi, voisi jollain unohtua.

Jos kyseessä sokean papan saaressa sunnuntaisin ajama niin koeajolla tunnustelee kunnollq moottorin, vaihteiston, jarrut ja alustan.
 
Eikös nuo mazdat ole muutenkin kovia ruostumaan? Vaikea uskoa että kukaan maksaisi 9k teini-ikäisestä perus kauppakassista.
 
Olen massikeisarista aika kaukana. Tosin Excelöin siinä missä massikeisaritkin ja suhtaudun siksi skeptisesti tuon käytetyn Mazda 6:n kaltaisiin autoihin.

1. Arvonalenema on edelleen merkittävä kuluerä kymppitonnin autossa.
2. Auton haluttavuus vaihtoautona heikentyy rajusti jo lähivuosien aikana.
3. Korjauskustannukset on lähdössä kasvuun.
4. Auto on vielä niin arvokas, että siitä luopuminen isomman ja kalliimman vian osuessa kohdalle on vaikeaa. Toisaalta liki auton hintaisen korjauksen maksaminen itse lähentelee hulluuden rajoja.
5. Auto kuluttaa joko paljon polttoainetta (kuten tuollainen Mazda 6 automaattina) tai sitten riski neloskohdan mukaiselle kalliille vikaantumiselle on sietämättömän iso (downsizing-moottori ja DSG).

Järkevät vaihtoehdot ovat käytännössä uusi/uudehko auto tai sitten tonnin pommi. Näin siis kustannusmielessä.

Kymppitonnin autossa se arvonalema ei voi enää olla edes kymmmenessä vuodessa enempää kuin sen kymppitonnin.

Joku uusi tai uudenkarhea isompi premium-auto, niin sehän arvo sillä tippuu jo vuodessa sen kymppitonnin.

Noin 3-4 vuoden välein auton arvo puolittuu.
 
Kymppitonnin autossa se arvonalema ei voi enää olla edes kymmmenessä vuodessa enempää kuin sen kymppitonnin.

Joku uusi tai uudenkarhea isompi premium-auto, niin sehän arvo sillä tippuu jo vuodessa sen kymppitonnin.

Noin 3-4 vuoden välein auton arvo puolittuu.

Teini-ikäinen Mazda ja uusi premium ei ehkä ole ne relevanteimmat verrokit?

Perinteisesti on käytetty 14% arvonalenemaa per vuosi. Viiden vuoden jälkeen uuden auton arvosta olisi jäljellä 47 prosenttia ja perusautoissa se tuntuu pitävän suht hyvin paikkansa. Tietysti mitä isompi, lisävarustellumpi ja premiumimpi, sitä kovempi arvonalenema. Toisaalta pienempi auto ja paremmin arvonsa säilyttävä merkki, niin voi päästä pienemmälläkin arvonalenemalla.

Mutta otetaan Mazdan sijaan Corolla Touring Sports Hybrid reiluun 30 kiloon. 5 vuodessa ja 75 tkm ajolla ehkä 15 kiloa pois auton arvosta eli n. 3000€/vuosi. Mazdassa arvonalenemaa tonni vuoteen plus tonnilla ylimääräistä ylläpitoa vuosittain (korjauksia ja renkaiden uusimisia) plus polttoaineeseen tonni enemmän vuodessa (Spritmonitorin mukaan automaatti Mazda 6 imee yhdeksän litraa satasella, Corolla menee viiteen). Vakuutukset, verot, katsastukset, rahoituskulut, hyvä/huono tuuri ylläpidossa jne. heittää sitten laskelmaa suuntaan jos toiseenkin, mutta karkeasti samasta suuruusluokasta puhutaan kokonaiskustannuksissa. Ja onhan se uusi auto aina uusi (naapurit kateellisiksi jne.) ja löytyy uusimmat herkut (ACC jne.). Sopivaa sähköautoakin voisi yrittää mahduttaa samaan kustannukseen.

Tonnin pommi olisi sitten se toinen vaihtoehto Mazdalle. Vaikkapa se täällä kovasti mainostettu pahkakylki-V70. Arvonalenema paljon pienempi kuin Mazdassa eikä kaskoakaan tarvitse parin tonnin koslaan. Ylläpito vähän kalliimpaa vanhemmassa ja enemmän ajetussa, mutta tuskin kuitenkaan niin kallista, että saisi Mazdaa kiinni kokonaiskustannuksissa.
 
Tonni vuoteen alkaa olemaan jo semmoinen summa, että ei sitä saa useampana vuonna peräkkäin mitenkään upotettua johonkin 10k peruskippoon.
 
Tonni vuoteen alkaa olemaan jo semmoinen summa, että ei sitä saa useampana vuonna peräkkäin mitenkään upotettua johonkin 10k peruskippoon.

Tonni vuodessa paljon? Jos olisin ostamassa tuollaista karvan alle 100tkm ajettua, niin seuraavan 5v/75 tkm aikana eteen tulisi todennäköisesti ainakin:

-Rengassarjan uusinta 500€ x 2 (jos kesärenkaatkin 13-vuotiaat, kuten ne kitkat)
-Uudet levyt ja palat akselille 500€ x 2 (automaattivaihteiset tykkää kuluttaa jarruja)

Tuohon menee jo pelkästään kaksi tonnia, jää kolme tonnia. Hypoteettisesti rahaa voisi kuluttaa lisäksi jumittaviin jarrusatuloihin, pyöränlaakereihin, alapalloniveliin, raidentangonpäihin, vuotaviin iskareihin, outoon käynti-/sytytyshäiriöön, käsijarrukaapeleihin, vikaantuvaan lambda-anturiin/termostaattiin/puhallinmoottoriin, ruostevikoihin ja niin edelleen. Tai sitten isompi paukku moottorissa tai vaihdelaatikossa, niin menee kerralla ne kolme tonnia...
 
Missä 10k€ autossa on niin paljon vikoja että kuluu tonni tai yli vuosittain? Ja mitkä ne kyseiset korjaukset on?
Et ole tainnut ruostevikaista japsia lähtenyt tekohengittämään, jos joudut tällaista kysymään? Oikea kysymys minusta olisi miksi tuollainen ruostepommi on 10 k€ auto ylipäätään. Tekniikka kyllä kestää, kori riippuu jo yksilöstäkin ja sijainnissta missä sitä on ajettu/pidetty.
 
Et ole tainnut ruostevikaista japsia lähtenyt tekohengittämään, jos joudut tällaista kysymään? Oikea kysymys minusta olisi miksi tuollainen ruostepommi on 10 k€ auto ylipäätään. Tekniikka kyllä kestää, kori riippuu jo yksilöstäkin ja sijainnissta missä sitä on ajettu/pidetty.
Yksi japanilainen auto on ollut. 20v vanha ja ruosteeton. Sen takia kysyinkin että minkälaisesta hommasta on kyse. Kuvittelin että jos on ruostetta, niin saisi korjattua kerralla/suojattua eikä siihen tonnia mene vuodessa.
 
Ai nopeasti päästiin ruostepommiin :D BTW Nyt alla 24 vuotta vanha auto jolla ajettu 200tkm ja ei ruostetta. Eihän se pohja uusi ole, mutta ei sinne reikiä vielä pariin vuoteen ole tulossa.
Mistä muuten näitte että kitkat on orggikset vai onko se oletus kilometrien perusteella ?
 
Missä 10k€ autossa on niin paljon vikoja että kuluu tonni tai yli vuosittain? Ja mitkä ne kyseiset korjaukset on?

Nyt aletaan olla jo aika kaukana ketjun aiheesta, mutta jos minua ei nyt bännättäisi offtopicista... Alla oma Focus, lähtökilsat 137tkm ja ikää 21 vuotta. Nyt 2v 4kk ja 37tkm myöhemmin Excel näyttää seuraavaa:

1732483278378.jpeg


Toki listassa on myös korjausten/renkaiden lisäksi "määräaikaishuollot" (öljyjen ja suodattimien vaihdot), mutta ne ei paljoa ole teettäneet kokonaisuudessa. Lisäksi mukana on turhamaisuutta - olisihan sitä voinut laittaa vaikkapa huulirasvaa kalliiden erikoisrasvojen sijaan sekä uusia vain se tyhjää pyörivä pinnapultti/mutteri - mutta kun ne muutkin oli todennäköisesti menossa piakkoin, niin mieluummin tekee kerralla. Käynnistysakku uusittiin varmuuden vuoksi, kun sillä ikää 13 vuotta, vaikka jännitemittaus olikin OK. Talvirenkaillakin olisi voinut vielä ajaa pinnan puolesta (6-7 mm) vuosikaudet, mutta kahdeksan talvea ja 40 tkm oikeutti mielestäni vaihtoon. Toisaalta on hyödynnetty esimerkiksi edellisen auton kesärenkaat laskematta niille mitään hintaa...

Oletan, että tammikuussa tulee katsastuksen muodossa taas lisää korjattavaa. Alusta kuitenkin käytännössä koskematon, niin eiköhän siellä ole jossakin jotakin väljää...

Ai nopeasti päästiin ruostepommiin :D BTW Nyt alla 24 vuotta vanha auto jolla ajettu 200tkm ja ei ruostetta. Eihän se pohja uusi ole, mutta ei sinne reikiä vielä pariin vuoteen ole tulossa.
Mistä muuten näitte että kitkat on orggikset vai onko se oletus kilometrien perusteella ?

Noissa kuvissahan se näkyy, Contivikingcontact 5 (nyt jos rengasliikkeestä kysyt Contin kitkoja, niin ollaan jo VC8:ssa) ja DOT-koodikin näkyvissä.
 
Yksi japanilainen auto on ollut. 20v vanha ja ruosteeton. Sen takia kysyinkin että minkälaisesta hommasta on kyse. Kuvittelin että jos on ruostetta, niin saisi korjattua kerralla/suojattua eikä siihen tonnia mene vuodessa.
No mulla lähti yksi Jazz vaihtoon, kun 4 vuoden kohdalla alkoi oven sisäpuolelta karkaamaan ruoste jo ulospäin näkyväksi. Pohja oli karun näköinen ja 3 v. jälkeen. Noi Mazdat ovat vielä surullisen kuuluisia ruostumisestaan. Sen voin sanoa, että 20 v. ja ruosteeton on täyttä paskapuhetta, jos kyseessä on käyttöauto. Ruostetta ei mitenkään "korjata" vaan vain hidastetaan vääjäämätöntä, kun se kerran on lähtenyt etenemään. Kerralla kunnostaen tonnien homma, katsastusmiehin kehoituksesta palikka kerrallaan (helmat, kaaret,...) helposti tonnin vuosi. Toki Rane hoitaa kilikalilla halvemmalla, mutta sitten on turha teeskennellä edes 10 k€ autoa saati ongelman korjausta. Pari vuotta ja samassa paikassa laajempi ongelma.
 
No mulla lähti yksi Jazz vaihtoon, kun 4 vuoden kohdalla alkoi oven sisäpuolelta karkaamaan ruoste jo ulospäin näkyväksi. Pohja oli karun näköinen ja 3 v. jälkeen. Noi Mazdat ovat vielä surullisen kuuluisia ruostumisestaan. Sen voin sanoa, että 20 v. ja ruosteeton on täyttä paskapuhetta, jos kyseessä on käyttöauto. Ruostetta ei mitenkään "korjata" vaan vain hidastetaan vääjäämätöntä, kun se kerran on lähtenyt etenemään. Kerralla kunnostaen tonnien homma, katsastusmiehin kehoituksesta palikka kerrallaan (helmat, kaaret,...) helposti tonnin vuosi. Toki Rane hoitaa kilikalilla halvemmalla, mutta sitten on turha teeskennellä edes 10 k€ autoa saati ongelman korjausta. Pari vuotta ja samassa paikassa laajempi ongelma.
Voit sanoa mitä sanot, se ei paljon kosketa. Ruostetta kyseisessä autossa ei ollut. Uusi ovi Jazziin olisi varmasti ollut pari sataa euroa.

Ja kai ruosteen voi korjata jos osaa. Toki vaatii peltityötä ja hitsaamists.
 
Voit sanoa mitä sanot, se ei paljon kosketa. Ruostetta kyseisessä autossa ei ollut. Uusi ovi Jazziin olisi varmasti ollut pari sataa euroa.

Ja kyllähän ruosteen voi korjata jos osaa. Toki vaatii peltityötä ja hitsaamists.

Ehkä sinulla on ollut se harvinainen poikkeusyksilö, joka oli ruostesuojattu uutena ja tehty jatkokäsittelyt säännöllisesti? Harvoin vain vanhoissa autoissa on...
 
Voit sanoa mitä sanot, se ei paljon kosketa. Ruostetta kyseisessä autossa ei ollut. Uusi ovi Jazziin olisi varmasti ollut pari sataa euroa.

Ja kai ruosteen voi korjata jos osaa. Toki vaatii peltityötä ja hitsaamists.
En tiedä mitä Jazzia kuvittelet korjaavasi, mutta 3 v. vanhaan autoon ei parilla sadalla maalattua uutta ovea saa. Ovenkahvakin voi tehdä tiukkaa. Ja tietysti ruosteen voi poistaa, mutta sellaista ei kannata 10 k€ autoon oikeasti tehdä. Josta päästiin siihen sun ihmettelyyn, että miten tonni/v voi mennä tuollaiseen vanhempaan autoon.
Ehkä sinulla on ollut se harvinainen poikkeusyksilö, joka oli ruostesuojattu uutena ja tehty jatkokäsittelyt säännöllisesti? Harvoin vain vanhoissa autoissa on...
20 v. vanha japanilainen auto vaatisi jo aikamoisen ihmeen, että ruostetta ei ole olisi. Toki jos käsitys "ei ruostetta" tarkoittaa vain näkyvää ruostetta, niin äärimmäisen hyvällä tuurilla ja suojauksella joku yksilö voi löytyä. Sekin päättyy sitten tietysti siihen, kun ikävä katsastusmies rikkoo ehjän pinnan.

e: Noi renkaat ovat kyllä täysin edesvastuuttomat myydä. Varmasti aivan korput, jotka eivät pidä liukkaalla yhtään.
 
e: Noi renkaat ovat kyllä täysin edesvastuuttomat myydä. Varmasti aivan korput, jotka eivät pidä liukkaalla yhtään.

Tätä olen kyllä aina miettinyt ja ihmetellyt, että jotkut autoliikkeet laittaa kuvaan just tuollaiset ikivanhat nakit tai jotkut kiinalaiset nastarenkaat. Ja sitten voi olla, että kolme vuotta vanha auto kaksilla renkailla, mutta toisia renkaita ei edes näytetä, jotta näkisi, millaisilla vanteilla ne on ja onko ne kitkat vai nastat.

Miksi? Renkaiden piilottelija yrittää saada asiakkaan ottamaan yhteyttä ja kysymään toisista renkaista, jotta päästään kontaktiin? Ja vanhoja renkaita esittelevä taas antaa asiakkaalle suoraan tinkimisen perusteen?
 
En tiedä mitä Jazzia kuvittelet korjaavasi, mutta 3 v. vanhaan autoon ei parilla sadalla maalattua uutta ovea saa. Ovenkahvakin voi tehdä tiukkaa. Ja tietysti ruosteen voi poistaa, mutta sellaista ei kannata 10 k€ autoon oikeasti tehdä. Josta päästiin siihen sun ihmettelyyn, että miten tonni/v voi mennä tuollaiseen vanhempaan autoon.

20 v. vanha japanilainen auto vaatisi jo aikamoisen ihmeen, että ruostetta ei ole olisi. Toki jos käsitys "ei ruostetta" tarkoittaa vain näkyvää ruostetta, niin äärimmäisen hyvällä tuurilla ja suojauksella joku yksilö voi löytyä. Sekin päättyy sitten tietysti siihen, kun ikävä katsastusmies rikkoo ehjän pinnan.

e: Noi renkaat ovat kyllä täysin edesvastuuttomat myydä. Varmasti aivan korput, jotka eivät pidä liukkaalla yhtään.
Katsastusmiesten suusta tullut kyseinen kommentti. En usko että useampi valehtelisi, mutta kai se on ennemmin uskottava mitä netissä kerrotaan.

Turha tästä offtopicina sen enempää kirjoitella.
 
Heh, katsastusmiehen ruosteeton tarkoittaa lähinnä sitä, että ei mene piikki läpi. Sen takia tuollainenkin Mazda kannattaa käyttää jossain asemalla tarkastuksessa, jos oikeasti meinaa ostaa. Kokenut kaveri tietää v-mäisen hyvin automallien heikot pisteet mihin kannattaa piikkiä tökkiä.
 
Heh, katsastusmiehen ruosteeton tarkoittaa lähinnä sitä, että ei mene piikki läpi. Sen takia tuollainenkin Mazda kannattaa käyttää jossain asemalla tarkastuksessa, jos oikeasti meinaa ostaa. Kokenut kaveri tietää v-mäisen hyvin automallien heikot pisteet mihin kannattaa piikkiä tökkiä.

Omaanikin kehuttiin viimeksi "eihän siinä oo ruostettakaan missään", oli vähän pokassa pitelemistä kun olen kuitenkin nostanut mm. taka-akselipalkin kohdalta ja tiedän, että hieman rusehtavaa siellä jo on. Toki voisi olla törkeämmässäkin kunnossa tässä iässä.
 
Nyt aletaan olla jo aika kaukana ketjun aiheesta, mutta jos minua ei nyt bännättäisi offtopicista... Alla oma Focus, lähtökilsat 137tkm ja ikää 21 vuotta. Nyt 2v 4kk ja 37tkm myöhemmin Excel näyttää seuraavaa:

1732483278378.jpeg

Eihän tuo paha ole jos tonnilla olet vuodessa selvinnyt vanhan auton huolloista ja korjailuista. Tosin hintaa selittänee osin se oman työn määrä.

Jossain vaiheessa se vanhan käyttöauton korjailu alkaa olla niin kallista, että halvemmaksi tulee ajaa paaliin se ja ostaa hieman tuoreempi ja ehyempi tilalle.

Sähköautojen osalta sitten se akuston uusimistarve taitaa olla se hetki kun koko auto kannattaa paalata tyypillisesti.


Jotta ei mene ihan offtopic jutuksi, niin
Tämä auto myydään vain herrasmiehelle.


Polo 1.9 SDI, vm.00/317tkm, hp. 950€

Hintapyynti nyt 780 euroa.

Tuon hintaluokan autoissa se jo vaikuttaa paljon auton hintaan onko millaiset renkaat alla ja onko polttoainetankissa miten paljon polttoainetta. Ja toki se montako kuukautta ajoaikaa ennen seuraavaa katsastusta.
 
Viimeksi muokattu:
Hintapyynti nyt 780 euroa.

Tuon hintaluokan autoissa se jo vaikuttaa paljon auton hintaan onko millaiset renkaat alla ja onko polttoainetankissa miten paljon polttoainetta. Ja toki se montako kuukautta ajoaikaa ennen seuraavaa katsastusta.

Tuossa asiat päällisin puolin ok, katsastus ensi kesänä ja varmaan noilla kiinannastoillakin talven pärjäilisi. Jos joulu-huhtikuun ajelee (5 kk), niin arvonalenema on 156€/kk. Ja nastat nyppimällä voi ajaa vielä pari kuukautta lisää katsastukseen. Mutta ehkä tuossa on jotakin vikaa, kun ei ole käynyt kaupaksi.
 
Pikkuautot pitävät arvonsa hyvin, kuten altakin nähdään. Uutena tuollaisen listahinta on ollut n. 24000€ lisävarusteineen ja toimituskuluineen. Pari-kolme tonnia pois hinnasta, niin voisi alkaa kiinnostaa itseäkin.


Volkswagen Polo​

Style Business 1,0 TSI 70 kW **Peruutuskamera**
16 700 €
Mittarilukema
76 000 km
Moottori
1.0 l, Bensiini
Vuosimalli
2022 (ensirek. 1-2022)
Vaihteisto
Manuaali
Vetotapa
Etuveto
Toimistomaksu
199 €
 
Nyt on kyllä kohtuullisen makean värinen laite. Ei haittais tämmösellä tähtäimellä ajella :cool:

Ilmoituksesta sanoi:
Vielä erikoisemman autosta tekee oikean puolen ohjaus, sillä auto on Aasianvienti-mallisarjaa. Minulla on ollut muutama JDM-auto käyttiksenä, ja henkilökohtaisesti olen tykännyt ajaa oikeanpuoleisella ohjauksella, se on vain yksi hieno lisäerikoisuus autossa, herättää kysyviä katseita ihmisissä.
Tässä on varmaan yksi "parhaista" myyntipuheista, millä yritetään RHD-autoa myydä.
Muutenkin tuommoinen all show no go yhdistettynä tuohon hintaan on aika varmasti sen tae, että pääsee Saber jatkossakin nauttimaan hienosta lisäerikoisuudesta nimeltä oikeanpuoleinen ohjaus mersun ratissa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 825
Viestejä
4 567 128
Jäsenet
75 028
Uusin jäsen
frog5345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom