Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
En rehellisesti usko, että Suomessa mikään varaosaliike hankkii kehitysmaihin tarkoitettuja osia vanhoihin autoihin. Kehitysmaiden mallit ovat usein ihan erilaisia ulkonäöltä ja tekniikkakin eri. Osia tuskin on edes tyyppihyväksytty, että niitä saa maahantuoda.
Eihän sillä loppujenlopuksi ole merkitystä mihin se varaosa on tarkoitettu.. Jos yhteensopiva osa löytyy ja kysyntää riittää, niin miksei tukkurit sitä ottaisi?

Käytännössä tietysti varaosissa on se etu että melko harva osa on vain yhteen tiettyyn automalliin tarkoitettu (koripeltejä ja valaisimia lukuunottamatta), joten yksittäisten osien elinkaari on usein moninkertainen automalleihin nähden.
 
Voi ihan hyvin olla joo. En jaksa etsiä tilastoa, mutta syön hattuni, olen väärässä :)
Todennäköisesti uusi auto on teknisesti huolettomampi kuin 20v vanha.
Kyllä. Kun oma tonnin pommi ei starttaa niin varaosa irronnee satasella tai parilla ja vaihto tunneissa. Kun vasta sisäänajettu vag-sukuinen ei starttaa vika yleensä vaatii tominta-tonneja, viikkoja ja riitelyä.:).
Myös huolto-osat vanhempiin usein paljon edullisempia kuin uudempiin, esimerkiksi jarruremppa joka ilmestyy ajokilometrien myötä eikä käyttöönottopäivän mukaan.

Itsellä huolettomimmat ja edullisimmat ajot olivat uudella autolla jossa kahden vuoden huoltosoppari+takuu ja vaihdoin toiseen kun aika tuli täyteen. Ainoastaan lasinpesuneste oli bensan isäksi nostamassa kuluja. Toki huollot ym. oli leivottu ostohintaan joka oli minulle todella edullinen tuolloin.
 
Voi ihan hyvin olla joo. En jaksa etsiä tilastoa, mutta syön hattuni, olen väärässä :)
Todennäköisesti uusi auto on teknisesti huolettomampi kuin 20v vanha.
Olet ihan varmasti oikeassa. Kuitenkin suhteessa pääomakuluihin ja sijoitettuun rahamäärään, vanhempi auto voi hyvinkin olla huimasti parempi kuin uusi. Olet varmasti nähnyt uutisia kun esim USA:ssa farmarit ovat alkaneet kunnostella vanhoja traktoreita koska ovat toimintavarmempia ja järkevämmin korjattavia kuin uudet ja hienot värkit joissa on kaikkea turhaa ympätty väkisin mukaan koska global warming etc.


Tämänkin voi ajatella monelta kantilta. Itselläni on sattunut kohdalle uudehkoja alle 5v ikäisiä autoja joita on joutunut remppaamaan 5-numeroisilla summilla, toisaalta taas kaikki "halpis" pommit on toimineet aivan loistavasti, toimittaneet toki lähinnä kakkosauton virkaa, mutta näihinkin kuitenkin tullut kilometrejä luokkaa 10 000km vuoteen, joten ihan pelkästään pihakoristeena nekään ei ole olleet. Huoltokohteet on sitten olleet lähinnä kuluvaa osaa ja jotain halpoja yksittäisiä kohteita jotka nyt voi olettaakin 20v ikäisessä autossa olevansa tiensä päässä.

Mielestäni asia on ihan maalaisjärjelläkin perusteltavissa niin että jossakin 2005 ikäisessä V70 bensavolvossa esim, ei ole EGR:ää, DPF:ää eikä montaa muutakaan uutta eko-viher-supersäästö -varustetta, eikä autoa suunnitellessa ole rakenteita moottoria myöden suunniteltu mahdollisimman kevyiksi ja kertakäyttöisiksi päästöjä vaaliessa. Tästä syystä moni vanhempi yksinkertaisempi auto voi hyvin rullata pidempään kuin uusi pakasta vedetty.
 
Viimeksi muokattu:
Tämänkin voi ajatella monelta kantilta. Itselläni on sattunut kohdalle uudehkoja alle 5v ikäisiä autoja joita on joutunut remppaamaan 5-numeroisilla summilla, toisaalta taas kaikki "halpis" pommit on toimineet aivan loistavasti, toimittaneet toki lähinnä kakkosauton virkaa, mutta näihinkin kuitenkin tullut kilometrejä luokkaa 10 000km vuoteen, joten ihan pelkästään pihakoristeena nekään ei ole olleet. Huoltokohteet on sitten olleet lähinnä kuluvaa osaa ja jotain halpoja yksittäisiä kohteita jotka nyt voi olettaakin 20v ikäisessä autossa olevansa tiensä päässä.

Mielestäni asia on ihan maalaisjärjelläkin perusteltavissa niin että jossakin 2005 ikäisessä V70 bensavolvossa esim, ei ole EGR:ää, DPF:ää eikä montaa muutakaan uutta eko-viher-supersäästö -varustetta, eikä autoa suunnitellessa ole rakenteita moottoria myöden suunniteltu mahdollisimman kevyiksi ja kertakäyttöisiksi päästöjä vaaliessa. Tästä syystä moni vanhempi yksinkertaisempi auto voi hyvin rullata pidempään kuin uusi pakasta vedetty.

Itsellä on ollut useimmiten noita 3-5v vanhoja autoja. Osassa on selvinnyt aika vähillä korjauskuluilla, osassa vähän suuremmilla. Yleensä on ostettu vuoden takuu jotta suurimmat viat saa menemään sen piikkiin.

yli 10v autot taas on itsellä pelanneet pääasisassa hyvin - johtunee siitä että silloin ei ostettu mitään mallisarjan parhaita vehkeitä vaan lähinnä japseja vähillä varusteilla. Niistä myöhemmät varmaan pelaisivat vielä tänäkin päivänä - sen verran idioottivarmaa tekniikkaa ne olviat.
 
Taas oli jollekin googlaamattomalle jenkkiauton ostajalle tullut ikävä yllätys jälkikäteen


KULUTTAJA osti syksyllä 2020 kuusi vuotta aiemmin käyttöönotetun Ford Mustangin. Hän maksoi Amerikan herkusta 33 486 euroa. Kauppahintaa sisältyi lähes 2 600 euron edestä lisävarusteita: renkaat, vanteet, lohkolämmitin, sisähaara ja rengaspaineanturit.

Kaupantekohetken mittarilukema oli 107 000 kilometriä.

Kuluttaja kohensi ostostaan lähes 4 300 euron edestä. Autoon oli teetetty ruostesuojaus, vaihdettu navigaattori, tietoviihdekeskus peruutuskameralla, vaihdettu konepelti ja lisätty sivuäärivalot. Parannukset lisäsivät auton arvoa kuluttajan mielestä huomattavasti.

Ennakkoon vaasalainen kuluttaja ei osannut aavistaa, mitä hänen ostamansa Ford Mustang oli kokenut kotimaassaan Yhdysvalloissa.

Noin vuosi kului ja kuluttaja käynnisti kaupan purkamisen. Hänelle oli selvinnyt, että Mustang oli lunastuskuntoisena poistettu rekisteristä Yhdysvalloissa.
 
Erikoista. Audissa on mielestäni aika kova pinta... Mulla on ollut mustia autoja jotka olleet paljon vanhempia eikä noin hiekkapuhalletun näköisiä. Paljon varmaan on kiinni myös ajotyylistä ja olosuhteista.
 
Erikoista. Audissa on mielestäni aika kova pinta... Mulla on ollut mustia autoja jotka olleet paljon vanhempia eikä noin hiekkapuhalletun näköisiä. Paljon varmaan on kiinni myös ajotyylistä ja olosuhteista.

Erittäin ohut maalipinta noissa uudemmissa B8/B9 malleissa on. Toki riippuu ajeleeko paljon hiekkateillä tai roikkuuko edellä ajavan takapuskurissa kiinni.
 
paljon vanhempia
Jos oikein vanhoiksi mennään, niin maalit ei ole enää sitten vesiohenteisia.

Toki mistä tahansa mustasta saa aika kauhean näköisen kun vetää normaalit värittömät vahat pintaan ja pyyhkii huolettomasti niin jää kaikkiin kiveniskemiin korostetusti vaaleat kohdat. :D
 
Pelkän linkin sijaan voisi hieman avata mikä tässä nyt on niin erikoista?

Samaa vähän mietiskelin. Katsastus tuossa on kohta edessä ja hinta ehkä vähän yläkanttiin 20 vuotta vanhalle autolle. Muuta ihmeellistä en tuosta ilmoituksen perusteella keksi.
 
Näyttää skeittilaudalta jolla ajelee justiinsa joku no-pokemon-shit tason bensalenkkari. Auto jolla kuuluisi oikeasti ajaa, on muokattu sellaiseksi ettei sillä voi oikein tehdä mitään. Varsin toimivan vakioalustan tilallekin laitettu joku BC-Racingin ripulikiikku.

Yariksesta ei muutenkaan saa oikein mitään kauneuden riemuvoittoa niin miksi on tarvinnut edes yrittää mitään taideteosta tehdä sellaisesta.

Samalla rahalla saisi näin kauniin auton: Challenge Validation
 
Samaa mieltä täydelliseen balanssiin rakennetun auton ajettavuuden pilaamisesta, mutta pitkästä aikaa joku kunnon tuuninkipaske on visuaalisesti hienompi kuin alkuperäinen. Ihan tässä pussihousukin syttyy.
 
Näyttää skeittilaudalta jolla ajelee justiinsa joku no-pokemon-shit tason bensalenkkari. Auto jolla kuuluisi oikeasti ajaa, on muokattu sellaiseksi ettei sillä voi oikein tehdä mitään. Varsin toimivan vakioalustan tilallekin laitettu joku BC-Racingin ripulikiikku.

Yariksesta ei muutenkaan saa oikein mitään kauneuden riemuvoittoa niin miksi on tarvinnut edes yrittää mitään taideteosta tehdä sellaisesta.

Samalla rahalla saisi näin kauniin auton: Challenge Validation
Omasta mielestä tuo maserati gran turismo on ollut aina ruma. Oikein auton irvikuva. Makuasioita…
 
Vähän ajettu Type-R mutta on aika kova hintapyyntökin 13v vanhasta autosta https://www.nettiauto.com/honda/civic/12927012

EP3:nen on ainut oikea Type-R, tuossa avaruus sammakossa on kymppi liikaa hintaa.


Nepparikaaret sopivat lähinnä oikeisiin kilpureihin ja offi vehkeisiin, joissa tarvitaan oikeasti tilaa pyörien liikkua, katuvehkeissä nuo ovat pääasiassa naurettavan näköisiä.
 

Oon varmaan pudonnut aikoja sitten tästä skenestä jo pois, vaikka aikanaan on tullut kierreltyä näyttelyitä ym. ihan Tanskaa ja Saksaa myöden ja siellä on myös ollut ihan kalustoa mukana.

Mut miten mä muistelisin, että NPS ja myöh. cdlc pakotus perustui nimenomaan siihen, että kaikki ylimääräiset lipat ja läpät sun muut F&F systeemit oli vitun rumia ja pelkästään simppelit vanteet & alustajutut oli in? Nyt kuitenkin tuntuu et koko homma on kääntyny ihan päälaelleen. Joku joka on paremmin "inessä" nykyään niin voi toki korjata.
 
Mut miten mä muistelisin, että NPS ja myöh. cdlc pakotus perustui nimenomaan siihen, että kaikki ylimääräiset lipat ja läpät sun muut F&F systeemit oli vitun rumia ja pelkästään simppelit vanteet & alustajutut oli in? Nyt kuitenkin tuntuu et koko homma on kääntyny ihan päälaelleen. Joku joka on paremmin "inessä" nykyään niin voi toki korjata.

Pitää paikkansa, NPS ja CDLC lähti liikkeelle enemmän oem+ henkisestä tyylisuunnasta, mutta on nykyään huomattavasti enemmän vain kaikkien autoharrastajien kohtaamispaikka. Nykyinen slogan on enemmänkin ”death before driving stock” eli nimenomaan tyylejä kun jo suomestakin löytyy monia niin tärkeintä että siitä omasta tyylistä pitää kiinni ja sen mukaan tehään. Oli se sitten stance, race, drifter, hotboi, lowrider, classics, overlanding tai mitä vaan niin kaikki on tervetulleita. Niin se aika muokkaa tätäkin skeneä.
 
Mulla on ollut molempia ja FN sekä EP on paikkansa mun sydämessä.
EP rajumpi, racehenkisempi mutta FN jaksaa ajella vähän maantielläkin.

FN ei ollut mielestäni ollenkaan niin huono kuin kuvittelin. Turhaan sillon aikanaan hylkäsin sen vääntösauvojen takia. Sitten kun se aikanaan tuli kuitenkin ostettua, tuli silläkin pidettyä kivaa kyllä koko rahan edestä. Ei se nykypäivän autoihin verrattuna niin painavalta ja kömpelöltä enää tunnu :)
 
Joka autossa on nykyään valkoista valoa, eli xenonit, ledit tai valkoiset halogeenit tjsp. niin kellertävällä valolla erottuu joukosta. :cool:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 008
Viestejä
4 586 506
Jäsenet
75 554
Uusin jäsen
Partahenkka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom