Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo oli ysin maissa illalla, saakohan noita kalliimpia pidemmille koeajoille? Terv. köyhä
Ei varmaan liittynyt tuo koeajokommentti suoraan tohon sun tilanteeseesi, mutta hyvä tiedostaa, että sitä teslaa tms voi tosiaan ajaa myös joku ensikertalainen ihan koeajomielessä. Omastakin mielestä on kyllä huono idea, että tollasessa "perusautossa" on tollasia kiihtyvyyksiä saatavilla, koska valitettavasti rahalla ei saa sen auton oston yhteydessä esimerkiksi ajotaitoa.
 
Polttoaineen hintojen takia rupesin tutkimaan nettiautosta löytyviä sähköautoja.. Joko tää helmi oli täällä? :D

Haluaisin kysyä myyjältä "Miksi myyt? Eikö se enää toimi?".

Luin ilmoituksen nopeasti ja jäi vähän auki käykö se nyt litiumioni- vai lyijyakuilla, vai molemmilla. Joskus aikoinaan jotkut tekivät noita tee-se-itse sähköautoja lyijyakuilla, ihan kiva harrastus varmaan.

EDIT: Okei, siis ostajan pitäisi ostaa siihen useamman tonnin arvoinen litium-akku, jos oikein ymmärsin?

Voishan tuon käydä koeajamassa.
 
Joskus aikoinaan jotkut tekivät noita tee-se-itse sähköautoja lyijyakuilla, ihan kiva harrastus varmaan.
Mersuforumilla tms. oli w123 korinen mersu johon lyötiin vuosia sitten sähkömoottori keulille. Se oli ainakin siihen aikaan ihan hyvin toteutettu projekti ja muutenkin kaikinpuolin siisti auto. En muista tosin oliko lyijyakulla vai millä.
 
Polttoaineen hintojen takia rupesin tutkimaan nettiautosta löytyviä sähköautoja.. Joko tää helmi oli täällä? :D
Löysitkö mitään varteenotettavaa, mikä sitten onkaan hintaluokkasi?

Sinänsä voin tarkkailla sivusta koska on jo sähköauto johon olen varsin tyytyväinen, mutta pikaisesti kun tuolta selailin, suunnilleen kaikissa jouduin joko toteamaan "liian kallis" tai "liian pieni akku/toimintamatka".

Eka silmiini osuva joka herätti kiinnostukseni ja varmaan rientäisin koeajamaan oli tämä Hyundai Kona:


Vaikuttaa ihan menevältä peliltä, yli 60kWh akku ja hinta siedettävä. Jos ei ole jotain piilotettua vikaa, luulisi että menisi jo? Voisin jopa harkita vaihtoa jos en montaa tonnia joutuisi maksamaan väliä, mutta ei ole pakottavaa tarvetta...
 

Ei mikään löytö mutta tyypillinen lajinsa edustaja. :(
Kuvat on mitä sattuu ja suunta ylösalaisin jne. Huoltokirjaa kuvattu sivulta1 ja näköjään tehty 35tkm päähän tuleva huolto pelkkänä öljynvaihtona.
" yht otot mieluusti täällä taikka viestillä ja kysymällä lisä tiettoo. " eli puhelimeen ei vastaa koska???
 
Eka silmiini osuva joka herätti kiinnostukseni ja varmaan rientäisin koeajamaan oli tämä Hyundai Kona:

Hyvin on tullut käytettyä Konaa markkinoille. Kun kävin 2019 koeajamassa autoliikkeessä, myyjä oikein pyysi, että pitää ajon lyhyenä ja tuo ehjänä takaisin. Oli silloin vielä harvoja maahan saatuja esittelymalleja ja uusien toimitus kesti vähintään 12 kk. Silloista hintaa en enää muista.

Vaikka citymaasturit eivät ole oikein miellyttäneet silmää niin ajokokemus oli hieno. Tehoa oli sitä luokkaa, että neliveto potki tyhjää kiihdytyksissä ja oma 100 hv bensa-auto tuntui mopolta. Kapasiteetti näytti 500+ km talvella, kabiinin lämmitys päällä ja tilaakin oli pitkälle henkilölle. Sisusta oli edullista muoviverhoilua mutta eipä se haitannut.
 
Hyvin on tullut käytettyä Konaa markkinoille. Kun kävin 2019 koeajamassa autoliikkeessä, myyjä oikein pyysi, että pitää ajon lyhyenä ja tuo ehjänä takaisin. Oli silloin vielä harvoja maahan saatuja esittelymalleja ja uusien toimitus kesti vähintään 12 kk. Silloista hintaa en enää muista.

Vaikka citymaasturit eivät ole oikein miellyttäneet silmää niin ajokokemus oli hieno. Tehoa oli sitä luokkaa, että neliveto potki tyhjää kiihdytyksissä ja oma 100 hv bensa-auto tuntui mopolta. Kapasiteetti näytti 500+ km talvella, kabiinin lämmitys päällä ja tilaakin oli pitkälle henkilölle. Sisusta oli edullista muoviverhoilua mutta eipä se haitannut.
Kona electric on etuvetoinen joten miten sen neliveto potkii tyhjää?
 
Kona electric on etuvetoinen joten miten sen neliveto potkii tyhjää?

No muistin sitten väärin. Oletin että citymaasturit ovat awd mutta aika harva lopulta on. Ajattelin varmaan jonkun Honda CRV:n perusteella, kun vastaantulleista tyypeistä niitä on yhdeksän kymmenestä.
 
Viimeksi muokattu:
On ollut Kona Electric (isommalla akulla) ja sisarmalli Kia Niro useamman kerran vuokralla työmatkalla.
Ei noilla oikeasti pääse, kuin reilu 300km jos ajaa "nuukailematta" tai vauhtia yli 100km/h, edes + keleillä saatikka oikealla talvella.
20-24kWh/100km kuluttaa reippaammassa kyydissä. Nuukaillen pääsee 16-17 nurkille ja taajamassa oikein yrittäen alle 15.

Ei kannata huijata itseään ja sitten pettyä.

ps. Niro on omasta mielestä huomattavasti parempi autona, kuin Kona.
 
No muistin sitten väärin. Oletin että citymaasturit ovat awd mutta aika harva lopulta on. Ajattelin varmaan jonkun Honda CRV:n perusteella, kun vastaantulleista tyypeistä niitä on yhdeksän kymmenestä.
Puhdas säästösyy - hybridit on useimmiten koska bensamotti vetää edestä ja sähköt (jos sitä on :P ) takaa. Puhtaat polttoaine/sähköt voi olla mitä vain ja hinna-alkaen-mallit usein vajaavetoisia...
 
On ollut Kona Electric (isommalla akulla) ja sisarmalli Kia Niro useamman kerran vuokralla työmatkalla.
Ei noilla oikeasti pääse, kuin reilu 300km jos ajaa "nuukailematta" tai vauhtia yli 100km/h, edes + keleillä saatikka oikealla talvella.
20-24kWh/100km kuluttaa reippaammassa kyydissä. Nuukaillen pääsee 16-17 nurkille ja taajamassa oikein yrittäen alle 15.

Ei kannata huijata itseään ja sitten pettyä.

ps. Niro on omasta mielestä huomattavasti parempi autona, kuin Kona.
Nyt noin 3kk ja 4tkm omistaneena huomiot Hyundai Kona 64kwh -22.

Yhteiskulutus 19,6kwh/100km. On sisältänyt niin -20 pakkasia, kuin +4 lämpöjä - mitä täällä pääkaupunkiseudulla onkaan esiintynyt joulu-maaliskuu välillä. Ei tallia, ei katosta, pääosa ajoista lähdetty kylmiltään liikenteeseen pl. kabiini lämmitetty aina lämpöiseksi.

100km/h motariajossa kulutus ollut 18,0-20kwh/100km, riippuen hieman ajokelistä ja onko ollut loskapaskaa/sadetta/pakkasasteita kuinka paljon. -5 ja selkeällä, hyvällä kelillä n. 19kwh/100. Sisälämmön pyynti 21,5.

Kaupungissa kulutus pakkasella 20-22kwh, ja 0- +5 15,5-17kwh. Latailujen jälkeen kovemmallakin pakkasella toki kulutus sen 17kwh/100km, koska akku lämmin.

Kokonaisuudessaan olen hyvinkin tyytyväinen hankintaan. Neliveto puuttuu, mutta päässyt kinoksissakin eteenpäin ihan jees, koska alusta hieman korkeampi kuin normi autossa. Tehoa riittävästi, tilaa riittävästi ainakin lapsettomalle pariskunnalle (koira on). Pakkasilla lataus hieman vituttaa, pikalaturilla mennään ensimmäinen vartti sillä 22kwh nopeudella, sitten vasta nousee 50+ jos laturi sallii. Itse latailen kuitenkin pääosin kerrostalon tolpasta, josta irtoaa sen 2,1kwh, hyvin on riittänyt. 11kwh type2:lla kotona olisi ihan erinomainen kulkuväline about kenelle tahansa. Jos minkäänlaista kotilatausta ei ole, en kyllä suosittele - julkisten latinkien varassa talvella menee hermot ja aika, ainakin niin kauan kun akun esilämmitystä ei saada ohjelmoitua...
 
On ollut Kona Electric (isommalla akulla) ja sisarmalli Kia Niro useamman kerran vuokralla työmatkalla.
Ei noilla oikeasti pääse, kuin reilu 300km jos ajaa "nuukailematta" tai vauhtia yli 100km/h, edes + keleillä saatikka oikealla talvella.
20-24kWh/100km kuluttaa reippaammassa kyydissä. Nuukaillen pääsee 16-17 nurkille ja taajamassa oikein yrittäen alle 15.
Ei kannata huijata itseään ja sitten pettyä.
ps. Niro on omasta mielestä huomattavasti parempi autona, kuin Kona.
Kaikki varmasti ihan totta, mutta minusta kuitenkin vaikutti että jos on nyt äkillinen tarve sähköautolle polttoaineiden hinnan takia eikä ole aikaa odottaa 6-12 kuukautta uuden toimitusta, eikä maksaa 50000€ tai enemmän sähköautosta, tuo voisi olla tosi asiallinen, tarjolla oleva vaihtoehto. Minä ainakin olisin käynyt heti koeajamassa, jos ei jo olisi sähköautoa (ja kokisin sellaiselle olevan tarve nyt eikä vuoden kuluttua).

Tuo on kuitenkin melko vähän ajettu sähköauto jossa on ihan kohtuullisen kokoinen akku, suht taloudellinen sähkönkuluttaja enkä tiedä onko siinä mitään perustavanlaatuisia tyyppiongelmia miksi sitä ei kannattaisi ostaa.

Oli miten oli, ilmeisesti tuo ilmoituksen Kona on ehditty jo myydä tässä jutellessani? :D En yhtään ihmettele... Tai ainakaan hintaa ei enää näy ja alhaalla lukee "Myyty Nettiauton kautta".
 
Pakkasilla lataus hieman vituttaa, pikalaturilla mennään ensimmäinen vartti sillä 22kwh nopeudella, sitten vasta nousee 50+ jos laturi sallii.
Lämmittelee akkua ensin?
Jos minkäänlaista kotilatausta ei ole, en kyllä suosittele - julkisten latinkien varassa talvella menee hermot ja aika, ainakin niin kauan kun akun esilämmitystä ei saada ohjelmoitua...
Itsekin suosittelen sähköautoa lähinnä henkilöille joilla on kotilatausmahdollisuus edes 8A (minulla on vaikka asun kerrostalossa)... mutta riippuen missä asuu, miten paljon ajaa (eli kuinka monta kertaa viikossa tarvitsee ladata) ja miten hyvä latausasematarjonta on, voisin kuvitella että pärjäisin myös ilman kotilatausta.

Jos minulla ei olisi kotilatausta, luultavasti lataisin ainakin kauppakäyntien yhteydessä. "Lähellä" (alle 5km säteellä) on kolmekin Lidliä joissa on jopa ilmainen lataus, lähin latausasema n. 1km päässä on K-Supermarket jossa maksullinen K-Lataus, ja parit lämpimät kauppakeskusten hallitkin on latausmahdollisuudella (niissä varmaan mukavinta latailla juuri kovimmilla pakkasilla, sulaa auto muutenkin).

Siinä sitten vaan auto aina lataukseen jos käy kaupassa ostoksilla, 50kW latauksella tulee ihan ok vaikka 30 min kauppareissulla. Tosin jos tuo kauppareissu tarttisi joka päivä tehdä...

Vähiten stressaavaa se toki on että tietää että kotiin voi aina mennä lataamaan, ilman että tarvitsee keksiä mitään tekemistä latailun ajaksi.
 
Lämmittelee akkua ensin?
Joo, pakkasesta riippuen menee ne ekat 10-20min, että akun saa lämpöiseksi, jonka jälkeen vasta pystyy täydellä teholla tykittämään. Ennen sitä latausnopeus on jotain 19-22kwh. Mutta tosiaan voi olla, että saa akun esilämmityksen jossain päivityksessä - sitten sen voi laittaa päälle jo ajaessa lataukseen, jolloin latauksen alusta lähtien voi pistää täydellä vauhdilla tulemaan.
 
Joo, pakkasesta riippuen menee ne ekat 10-20min, että akun saa lämpöiseksi, jonka jälkeen vasta pystyy täydellä teholla tykittämään. Ennen sitä latausnopeus on jotain 19-22kwh. Mutta tosiaan voi olla, että saa akun esilämmityksen jossain päivityksessä - sitten sen voi laittaa päälle jo ajaessa lataukseen, jolloin latauksen alusta lähtien voi pistää täydellä vauhdilla tulemaan.
Toivottavasti olisi manuaalinen esilämmityksen päällelaitto, ettei tarvitse aina kikkailla kuten ilmeisesti Teslalla pitää (eli käyttää navigaattoria mennäkseen latauspaikalle, ja systeemi sitten päättää milloin aloitetaan esilämmitys... tuo ei kai sitten edes toimi jos menet latauspaikalle jota Teslan navi ei tunne?).

Mun puolesta saisi itse päättää vaikka puoli tuntia ennemmin että nyt ala lämmittää, riippumatta siitä käyttääkö navia latauspaikalle menemiseen vai ei.
 
Toivottavasti olisi manuaalinen esilämmityksen päällelaitto, ettei tarvitse aina kikkailla kuten ilmeisesti Teslalla pitää (eli käyttää navigaattoria mennäkseen latauspaikalle, ja systeemi sitten päättää milloin aloitetaan esilämmitys... tuo ei kai sitten edes toimi jos menet latauspaikalle jota Teslan navi ei tunne?).

Mun puolesta saisi itse päättää vaikka puoli tuntia ennemmin että nyt ala lämmittää, riippumatta siitä käyttääkö navia latauspaikalle menemiseen vai ei.

Offtopic seis ja takaisin aiheeseen
 
Ohjaus väärällä puolella, pixeli vika mittaristossa ja toi navigaattori kruunaa kokonaisuuden :facepalm:
ja tietenkin etuveto manuaalivaihteistolla :D

E: ajattelin toista ja kirjoitin toista... eli siis automaattivaihteisto tuossa on (IMO huonontaa siis tilannetta ennestään).
 
Viimeksi muokattu:
"Ryssäveneen" (V-Boats Voyager 700) omistajana miettinyt, miten Venäjän maineteko vaikuttaa veneen jälleenmyyntiarvoon. Vaikka tilanne ei itse venettä huononna, silti hieman vaivaa, että vene on "ryssävene". En silti tiedä, tuodaanko veneitä vielä maahan. Vaikka tuotaisiin, lienee suosio laskenut. Jos tuonti loppuu, vaikuttaako käytettyjen hintoihin nostaen vai laskien? Siinä mielessä tilanne ei silti ole merkityksellinen, että myynti ei ole ajankohtaista. Ainakin Walticin liikevaihtoon tehnee melkoisen loven, jos V-Boatsin ja Masterin maahantuonti loppuu.

Hieno vene, tosin pilalla. Moottori(t) lienee länsimaisia, joten ongelmia ei pitäisi olla!
 
voihan tuo olla aika arvokas keräilykappale joku päivä. Ei pitäisi toista löytyä maailmasta..
 
Saiskohan tota millään järjellä liikenteeseen?

Jos tyyppihyväksynnät puuttuvat, niin kilpiin saamisen voi käytännössä unohtaa, vaikka auton saisi liikkumaan. Sähköautojen tekniikkakin on kehittynyt, että liekö enää kukaan autonvalmistajakaan kiinnostunut. Ainakaan hinta ei ole silloin este.

Aasinsiltana Tukholman Tekniikan museossa esillä on saman kohtalon kokenut sähköauto Solon vuodelta 1994.
 
Jos tyyppihyväksynnät puuttuvat, niin kilpiin saamisen voi käytännössä unohtaa, vaikka auton saisi liikkumaan. Sähköautojen tekniikkakin on kehittynyt, että liekö enää kukaan autonvalmistajakaan kiinnostunut.

Tukholman Tekniikan museossa esillä on saman kohtalon kokenut sähköauto Solon vuodelta 1994.

Nuo toki totta ainakin Suomessa. Saksassa olisi varmaan helpompi juttu kerta onnistuu saada mikroautokin tieliikennekäyttöön.
 
Aika uskomaton kötöstys - mutta toki prototyyppi. Webasto lämmittimenä :cool:
 
kieltämättä ei tuo mikään Koenigsegg hiilikuidun viimeistelyn osalta ole, on voinut olla haastavaa myydä tuon näköistä autoa maailmalle. Tulee vähän mieleen entisen opinahjoni Helsingin Ammattisurkean silloisen Stadian Raceabout


Sittemmin tekivät sähköisen version joka näytti jo varsin hyvältä ja tekniikkaa tai jotain siitä on jopa mennyt eteenpäin tuotantoon:

 
kieltämättä ei tuo mikään Koenigsegg hiilikuidun viimeistelyn osalta ole, on voinut olla haastavaa myydä tuon näköistä autoa maailmalle. Tulee vähän mieleen entisen opinahjoni Helsingin Ammattisurkean silloisen Stadian Raceabout


Sittemmin tekivät sähköisen version joka näytti jo varsin hyvältä ja tekniikkaa tai jotain siitä on jopa mennyt eteenpäin tuotantoon:


Voin iloksesi kertoa, että myös Electric Raceaboutin hiilikuitutyöt ( ja muu viimeistely ) olivat samalla tasolla, kuin tuossa Toroidionin prototyypissä.

Tosin tämä on aivan ymmärrettävää, kun kyseessä oli ( ilmaisin ) opiskelijavoimin tavoitteeseen nähden melko pienellä budjetilla toteutettu one-off prototyyppi, eikä miljoonia maksava loppuunsa hierottu superauto.

Itse sekaannuin tuon ERA projektin alkuvaiheisiin ( esimerkiksi rungon hiilikuituhommiin ) joskus silloin, kun Stadia muutti nimensä trendikkääksi Metropoliaksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 092
Viestejä
4 589 424
Jäsenet
75 563
Uusin jäsen
KrisuHoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom