Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Olen itsekin törmännyt vastaaviin tapauksiin. Pitää löytää tietyn mallin käytetty auto tietyillä varusteilla ja vieläpä jonkin tietyn värisenä. Ehkä tyhmintä on asettaa tietty mittarilukemaraja. Pidän touhua erikoisena ja myös jonkinverran yksinkertaisen ihmisen ratkaisuna.
Mikäs tässä on outoa? Itsekin ostin nykyisen siten että halusin sen juuri tietyn värisenä ja tietyt varusteet piti olla. No eihän sellaista tietenkään sillä hetkellä ollut myynnissä mutta kun ilmaantui niin ostin.
Todella erikoisena ja yksinkertaisen ihmisen ratkaisuna olisin ennemminkin pitänyt että pakko saada heti ja olisin sen saman rahan laittanut melkeen sellaiseen ku haluisin väärän värisenä ja ilman haluttuja varusteita.

tein vieläpä sen mielestäsi kaikista typerimmän teon että halusin sen vähän ajettuna ja laitoin että maks 50tkm.

noh, ilmeisen typerä ratkaisu kaikenkaikkiaan oli ostaa sellainen minkä halusin?
 
noh, ilmeisen typerä ratkaisu kaikenkaikkiaan oli ostaa sellainen minkä halusin?
Ihmiset on erilaisia. Toiset vaihtaa autoa kerran vuoteen ja toisilla on mielenkiintoa jahdata sitä just oikeaa yksilöä vuoden verran, tai enemmän. Mä ostin ekan auton jossa sattui olemaan neliveto ja bensakone ja mahtui budjettiin. Aikaa meni noin tunti. Kuka idiootti ostaa ensimmäisen vastaan tulevan auton..?
 
Ihmiset on erilaisia. Toiset vaihtaa autoa kerran vuoteen ja toisilla on mielenkiintoa jahdata sitä just oikeaa yksilöä vuoden verran, tai enemmän. Mä ostin ekan auton jossa sattui olemaan neliveto ja bensakone ja mahtui budjettiin. Aikaa meni noin tunti. Kuka idiootti ostaa ensimmäisen vastaan tulevan auton..?

Itsellä nuo viiimeisimmät autonvaihdot on menneet muutamassa päivässä. Netti tekee helpoksi sen että vaihtoehdot voi käydä läpi niin isolta alueelta kuin haluaa ja sitten kun löytyy mieleinen niin puhelinta käteen. Ymmärrän toki että kun valinta kohdistuu autoon, joka on harvinaisempaa laatua, voi etsimistä joutua tekemään vähän pidempään. Perusautoissa tuo on toiminut ihan hyvin eikä suurempia yllätyksiä ole tullut.
 
Ärsyttävä tyyli joillain merkata kilsat koneen, ei korin mukaan. Ihan kuin 200 000km ei näkyisi missään ja auto olisi 20 000km ajetun kunnossa joka puolelta https://www.nettiauto.com/audi/a3/12734377
Ikävästi myös vaihteistorempan kuitti on hukkunut jonnekin... Joo, eiköhän kenen tahansa Audia ostavan kannata katsoa jotain muuta yksilöä ihan varmuuden välttämiseksi
 
Onkohan muuten Torsen Audi kestävämpi? Mutta ei taida pikku-Audiin saada sitä.

Vaikea sanoa. Oma kokemus useammasta Torsen Audista ja lähipiirillä yhteensä useampia kymmeniä ollut, niin kellään ei ole ollut mitään ongelmia niissä. Toisaalta Haldexeja ollut myös useammilla enkä nyt muista olleen ikinä puhetta mistään ongelmista. Foorumeilta kyllä nähnyt valituksia haldexeista joskus.
 
Juu vituttaahan se jos joku haluaa ostaa mieleisensä auton.

noh, ilmeisen typerä ratkaisu kaikenkaikkiaan oli ostaa sellainen minkä halusin?
Tottakai kaikki ostavat sellaisen auton, kuin haluavat. Yleisestikin ihmisellä on tapana toimia, kuten haluaa. Sen asian ihmettelyn sijaan kummeksun niitä kovin tärkeinä pidettyjä yksityiskohtia eli halun kohteita. Pahin tietämäni tapaus, jonka halujen kohteet olivat niin yksityiskohtaiset ja vaativat, että sopivan yksilön löytäminen oli vaikeaa, löysi lopulta himonsa tyydyttävän lämmitysöljyllä käyvän mopokoneisen 300-sarjan farmaribemmin. :love: Tietääkseni ei kuitenkaan nuku sen kanssa, eikä ole yrittänyt lisääntymistä. Näiden toimien tavallisemman kohteen valinnan kanssa ei ulkopuolisen silmin arvioituna olekaan ollut sitten läheskään yhtä tarkkana. Yksityiskohtaiset vaikeatkin himon kohteet eivät siis näyttäisi esiintyvän kaikilla elämän osa-alueille, vaan ennemmin vain kehon siirtimen valinnassa.

[EDIT] Siitä tulikin mieleeni, että oireilisiko esimerkkitapauksen tärkeämmällä elämän alueella tehdyt epäonniset valinnat korostuneina yksityiskohtaisina hankaluuksina auton hankinnassa.
 
Valitettavasti mikään sähköauto ei pysty tarjoamaan sitä riemua minkä mekaaninen polttomoottori ja vaihteisto saa aikaan...

Kaikki ne äänet, hajut, tuntuma...
No jaa, työkaveri vaihtoi bemarinsa Tesla Model 3 Performanceen, ja sanoi että olo on taas kuin teininä...

Minulle puolestaan auto on työkalu, ja välitän noista "fiilistelyasioista" suunnilleen yhtä paljon kuin pölynimurini kanssa. Toivon että pölynimurini on mahdollisimman hiljainen mutta kuitenkin imee tehokkaasti, en tarvitse mörisevää miehekästä ääntä pölynimurileni jne. Edes pölynimurin värillä ei ole juurikaan merkitystä, saa olla perusvalkoinen.
 
No jaa, työkaveri vaihtoi bemarinsa Tesla Model 3 Performanceen, ja sanoi että olo on taas kuin teininä...
Näin käytännössä viime kesän lopulla mitä tämä tarkoittaa, Pirkkalassa taajama-alueella joku valkoinen Taycan, olisiko ollut vielä ”turbo” veteli menemään aivan reikäpäisesti muun liikenteen joukossa. Lyhyt suora Prisman ja Burger kingin välissä niin ehti kelata reilusti yli 100km/h nopeutta siinä, ja tuossa varsinkin moni nuorempi ylittää tuossa tien ennalta arvaamatta. Ja sitten tämä sankari Taycanissa myös ohitteli autoja vasemmalta JA oikealta bussikaistoja ja kaikkia muita mahdollisia ”ohituspaikkoja ”hyödyntäen. Selvästi täysin huumaantuneena kiihtyvyydestä. Ennen näin pystyi tekemään moottoripyörällä ja tappamaan lähinnä itsensä siinä samalla, mutta nyt tuolla liikkuu yli 2 tonnin järkäleitä tappamassa muutkin siinä samalla kun jokin menee siinä vauhtikiimassa virhearvioinnin johdosta vähän pieleen.

Tähän pitäisi saada jokin rajoitus millä noita 3sek 0-100 kiihtyviä tykkejä ihmisille käsiin annetaan. Sitä rahaa joskus kun siunaantuu idiooteillekin…
 
Tähän pitäisi saada jokin rajoitus millä noita 3sek 0-100 kiihtyviä tykkejä ihmisille käsiin annetaan. Sitä rahaa joskus kun siunaantuu idiooteillekin…
Mielestäni autoja pitäisi antaa vain ajokortin omaaville henkilöille. Ajokortti pitäisi myös pystyä ottamaan edes joksikin aikaa pois, jos joku reikä- tai taulapää törttöilee liikenteessä.

Toisaalta tuollaista "revittelyä" voi kai joskus tehdä turvallisemminkin. Esim. suoralla motarilla uskaltaa paremmin kokeilla miten se Tesla kiihtyy esim. 80-120km/h, ja valoistakin voi yleensä lähteä aika pikaisesti, tietenkin pitäen nopeusrajoitukset mielessä.

Eri asia tietenkin jos joku tosiaan ajaa jalkakäytävillä ja päiväkotien pihoilla tuhatta ja sataa yrittäen keilata niin monta muksua kumoon kuin ennättää ennenkuin tarhan tädit puuttuvat asiaan, sitä ei kukaan voi puolustella. Ei elämä ole GTA-peliä, tai toisinpäin.
 
Tuo oli ysin maissa illalla, saakohan noita kalliimpia pidemmille koeajoille? Terv. köyhä
Ei varmaan liittynyt tuo koeajokommentti suoraan tohon sun tilanteeseesi, mutta hyvä tiedostaa, että sitä teslaa tms voi tosiaan ajaa myös joku ensikertalainen ihan koeajomielessä. Omastakin mielestä on kyllä huono idea, että tollasessa "perusautossa" on tollasia kiihtyvyyksiä saatavilla, koska valitettavasti rahalla ei saa sen auton oston yhteydessä esimerkiksi ajotaitoa.
 
Polttoaineen hintojen takia rupesin tutkimaan nettiautosta löytyviä sähköautoja.. Joko tää helmi oli täällä? :D

Haluaisin kysyä myyjältä "Miksi myyt? Eikö se enää toimi?".

Luin ilmoituksen nopeasti ja jäi vähän auki käykö se nyt litiumioni- vai lyijyakuilla, vai molemmilla. Joskus aikoinaan jotkut tekivät noita tee-se-itse sähköautoja lyijyakuilla, ihan kiva harrastus varmaan.

EDIT: Okei, siis ostajan pitäisi ostaa siihen useamman tonnin arvoinen litium-akku, jos oikein ymmärsin?

Voishan tuon käydä koeajamassa.
 
Joskus aikoinaan jotkut tekivät noita tee-se-itse sähköautoja lyijyakuilla, ihan kiva harrastus varmaan.
Mersuforumilla tms. oli w123 korinen mersu johon lyötiin vuosia sitten sähkömoottori keulille. Se oli ainakin siihen aikaan ihan hyvin toteutettu projekti ja muutenkin kaikinpuolin siisti auto. En muista tosin oliko lyijyakulla vai millä.
 
Polttoaineen hintojen takia rupesin tutkimaan nettiautosta löytyviä sähköautoja.. Joko tää helmi oli täällä? :D
Löysitkö mitään varteenotettavaa, mikä sitten onkaan hintaluokkasi?

Sinänsä voin tarkkailla sivusta koska on jo sähköauto johon olen varsin tyytyväinen, mutta pikaisesti kun tuolta selailin, suunnilleen kaikissa jouduin joko toteamaan "liian kallis" tai "liian pieni akku/toimintamatka".

Eka silmiini osuva joka herätti kiinnostukseni ja varmaan rientäisin koeajamaan oli tämä Hyundai Kona:


Vaikuttaa ihan menevältä peliltä, yli 60kWh akku ja hinta siedettävä. Jos ei ole jotain piilotettua vikaa, luulisi että menisi jo? Voisin jopa harkita vaihtoa jos en montaa tonnia joutuisi maksamaan väliä, mutta ei ole pakottavaa tarvetta...
 

Ei mikään löytö mutta tyypillinen lajinsa edustaja. :(
Kuvat on mitä sattuu ja suunta ylösalaisin jne. Huoltokirjaa kuvattu sivulta1 ja näköjään tehty 35tkm päähän tuleva huolto pelkkänä öljynvaihtona.
" yht otot mieluusti täällä taikka viestillä ja kysymällä lisä tiettoo. " eli puhelimeen ei vastaa koska???
 
Eka silmiini osuva joka herätti kiinnostukseni ja varmaan rientäisin koeajamaan oli tämä Hyundai Kona:

Hyvin on tullut käytettyä Konaa markkinoille. Kun kävin 2019 koeajamassa autoliikkeessä, myyjä oikein pyysi, että pitää ajon lyhyenä ja tuo ehjänä takaisin. Oli silloin vielä harvoja maahan saatuja esittelymalleja ja uusien toimitus kesti vähintään 12 kk. Silloista hintaa en enää muista.

Vaikka citymaasturit eivät ole oikein miellyttäneet silmää niin ajokokemus oli hieno. Tehoa oli sitä luokkaa, että neliveto potki tyhjää kiihdytyksissä ja oma 100 hv bensa-auto tuntui mopolta. Kapasiteetti näytti 500+ km talvella, kabiinin lämmitys päällä ja tilaakin oli pitkälle henkilölle. Sisusta oli edullista muoviverhoilua mutta eipä se haitannut.
 
Hyvin on tullut käytettyä Konaa markkinoille. Kun kävin 2019 koeajamassa autoliikkeessä, myyjä oikein pyysi, että pitää ajon lyhyenä ja tuo ehjänä takaisin. Oli silloin vielä harvoja maahan saatuja esittelymalleja ja uusien toimitus kesti vähintään 12 kk. Silloista hintaa en enää muista.

Vaikka citymaasturit eivät ole oikein miellyttäneet silmää niin ajokokemus oli hieno. Tehoa oli sitä luokkaa, että neliveto potki tyhjää kiihdytyksissä ja oma 100 hv bensa-auto tuntui mopolta. Kapasiteetti näytti 500+ km talvella, kabiinin lämmitys päällä ja tilaakin oli pitkälle henkilölle. Sisusta oli edullista muoviverhoilua mutta eipä se haitannut.
Kona electric on etuvetoinen joten miten sen neliveto potkii tyhjää?
 
Kona electric on etuvetoinen joten miten sen neliveto potkii tyhjää?

No muistin sitten väärin. Oletin että citymaasturit ovat awd mutta aika harva lopulta on. Ajattelin varmaan jonkun Honda CRV:n perusteella, kun vastaantulleista tyypeistä niitä on yhdeksän kymmenestä.
 
Viimeksi muokattu:
On ollut Kona Electric (isommalla akulla) ja sisarmalli Kia Niro useamman kerran vuokralla työmatkalla.
Ei noilla oikeasti pääse, kuin reilu 300km jos ajaa "nuukailematta" tai vauhtia yli 100km/h, edes + keleillä saatikka oikealla talvella.
20-24kWh/100km kuluttaa reippaammassa kyydissä. Nuukaillen pääsee 16-17 nurkille ja taajamassa oikein yrittäen alle 15.

Ei kannata huijata itseään ja sitten pettyä.

ps. Niro on omasta mielestä huomattavasti parempi autona, kuin Kona.
 
No muistin sitten väärin. Oletin että citymaasturit ovat awd mutta aika harva lopulta on. Ajattelin varmaan jonkun Honda CRV:n perusteella, kun vastaantulleista tyypeistä niitä on yhdeksän kymmenestä.
Puhdas säästösyy - hybridit on useimmiten koska bensamotti vetää edestä ja sähköt (jos sitä on :P ) takaa. Puhtaat polttoaine/sähköt voi olla mitä vain ja hinna-alkaen-mallit usein vajaavetoisia...
 
On ollut Kona Electric (isommalla akulla) ja sisarmalli Kia Niro useamman kerran vuokralla työmatkalla.
Ei noilla oikeasti pääse, kuin reilu 300km jos ajaa "nuukailematta" tai vauhtia yli 100km/h, edes + keleillä saatikka oikealla talvella.
20-24kWh/100km kuluttaa reippaammassa kyydissä. Nuukaillen pääsee 16-17 nurkille ja taajamassa oikein yrittäen alle 15.

Ei kannata huijata itseään ja sitten pettyä.

ps. Niro on omasta mielestä huomattavasti parempi autona, kuin Kona.
Nyt noin 3kk ja 4tkm omistaneena huomiot Hyundai Kona 64kwh -22.

Yhteiskulutus 19,6kwh/100km. On sisältänyt niin -20 pakkasia, kuin +4 lämpöjä - mitä täällä pääkaupunkiseudulla onkaan esiintynyt joulu-maaliskuu välillä. Ei tallia, ei katosta, pääosa ajoista lähdetty kylmiltään liikenteeseen pl. kabiini lämmitetty aina lämpöiseksi.

100km/h motariajossa kulutus ollut 18,0-20kwh/100km, riippuen hieman ajokelistä ja onko ollut loskapaskaa/sadetta/pakkasasteita kuinka paljon. -5 ja selkeällä, hyvällä kelillä n. 19kwh/100. Sisälämmön pyynti 21,5.

Kaupungissa kulutus pakkasella 20-22kwh, ja 0- +5 15,5-17kwh. Latailujen jälkeen kovemmallakin pakkasella toki kulutus sen 17kwh/100km, koska akku lämmin.

Kokonaisuudessaan olen hyvinkin tyytyväinen hankintaan. Neliveto puuttuu, mutta päässyt kinoksissakin eteenpäin ihan jees, koska alusta hieman korkeampi kuin normi autossa. Tehoa riittävästi, tilaa riittävästi ainakin lapsettomalle pariskunnalle (koira on). Pakkasilla lataus hieman vituttaa, pikalaturilla mennään ensimmäinen vartti sillä 22kwh nopeudella, sitten vasta nousee 50+ jos laturi sallii. Itse latailen kuitenkin pääosin kerrostalon tolpasta, josta irtoaa sen 2,1kwh, hyvin on riittänyt. 11kwh type2:lla kotona olisi ihan erinomainen kulkuväline about kenelle tahansa. Jos minkäänlaista kotilatausta ei ole, en kyllä suosittele - julkisten latinkien varassa talvella menee hermot ja aika, ainakin niin kauan kun akun esilämmitystä ei saada ohjelmoitua...
 
On ollut Kona Electric (isommalla akulla) ja sisarmalli Kia Niro useamman kerran vuokralla työmatkalla.
Ei noilla oikeasti pääse, kuin reilu 300km jos ajaa "nuukailematta" tai vauhtia yli 100km/h, edes + keleillä saatikka oikealla talvella.
20-24kWh/100km kuluttaa reippaammassa kyydissä. Nuukaillen pääsee 16-17 nurkille ja taajamassa oikein yrittäen alle 15.
Ei kannata huijata itseään ja sitten pettyä.
ps. Niro on omasta mielestä huomattavasti parempi autona, kuin Kona.
Kaikki varmasti ihan totta, mutta minusta kuitenkin vaikutti että jos on nyt äkillinen tarve sähköautolle polttoaineiden hinnan takia eikä ole aikaa odottaa 6-12 kuukautta uuden toimitusta, eikä maksaa 50000€ tai enemmän sähköautosta, tuo voisi olla tosi asiallinen, tarjolla oleva vaihtoehto. Minä ainakin olisin käynyt heti koeajamassa, jos ei jo olisi sähköautoa (ja kokisin sellaiselle olevan tarve nyt eikä vuoden kuluttua).

Tuo on kuitenkin melko vähän ajettu sähköauto jossa on ihan kohtuullisen kokoinen akku, suht taloudellinen sähkönkuluttaja enkä tiedä onko siinä mitään perustavanlaatuisia tyyppiongelmia miksi sitä ei kannattaisi ostaa.

Oli miten oli, ilmeisesti tuo ilmoituksen Kona on ehditty jo myydä tässä jutellessani? :D En yhtään ihmettele... Tai ainakaan hintaa ei enää näy ja alhaalla lukee "Myyty Nettiauton kautta".
 
Pakkasilla lataus hieman vituttaa, pikalaturilla mennään ensimmäinen vartti sillä 22kwh nopeudella, sitten vasta nousee 50+ jos laturi sallii.
Lämmittelee akkua ensin?
Jos minkäänlaista kotilatausta ei ole, en kyllä suosittele - julkisten latinkien varassa talvella menee hermot ja aika, ainakin niin kauan kun akun esilämmitystä ei saada ohjelmoitua...
Itsekin suosittelen sähköautoa lähinnä henkilöille joilla on kotilatausmahdollisuus edes 8A (minulla on vaikka asun kerrostalossa)... mutta riippuen missä asuu, miten paljon ajaa (eli kuinka monta kertaa viikossa tarvitsee ladata) ja miten hyvä latausasematarjonta on, voisin kuvitella että pärjäisin myös ilman kotilatausta.

Jos minulla ei olisi kotilatausta, luultavasti lataisin ainakin kauppakäyntien yhteydessä. "Lähellä" (alle 5km säteellä) on kolmekin Lidliä joissa on jopa ilmainen lataus, lähin latausasema n. 1km päässä on K-Supermarket jossa maksullinen K-Lataus, ja parit lämpimät kauppakeskusten hallitkin on latausmahdollisuudella (niissä varmaan mukavinta latailla juuri kovimmilla pakkasilla, sulaa auto muutenkin).

Siinä sitten vaan auto aina lataukseen jos käy kaupassa ostoksilla, 50kW latauksella tulee ihan ok vaikka 30 min kauppareissulla. Tosin jos tuo kauppareissu tarttisi joka päivä tehdä...

Vähiten stressaavaa se toki on että tietää että kotiin voi aina mennä lataamaan, ilman että tarvitsee keksiä mitään tekemistä latailun ajaksi.
 
Lämmittelee akkua ensin?
Joo, pakkasesta riippuen menee ne ekat 10-20min, että akun saa lämpöiseksi, jonka jälkeen vasta pystyy täydellä teholla tykittämään. Ennen sitä latausnopeus on jotain 19-22kwh. Mutta tosiaan voi olla, että saa akun esilämmityksen jossain päivityksessä - sitten sen voi laittaa päälle jo ajaessa lataukseen, jolloin latauksen alusta lähtien voi pistää täydellä vauhdilla tulemaan.
 
Joo, pakkasesta riippuen menee ne ekat 10-20min, että akun saa lämpöiseksi, jonka jälkeen vasta pystyy täydellä teholla tykittämään. Ennen sitä latausnopeus on jotain 19-22kwh. Mutta tosiaan voi olla, että saa akun esilämmityksen jossain päivityksessä - sitten sen voi laittaa päälle jo ajaessa lataukseen, jolloin latauksen alusta lähtien voi pistää täydellä vauhdilla tulemaan.
Toivottavasti olisi manuaalinen esilämmityksen päällelaitto, ettei tarvitse aina kikkailla kuten ilmeisesti Teslalla pitää (eli käyttää navigaattoria mennäkseen latauspaikalle, ja systeemi sitten päättää milloin aloitetaan esilämmitys... tuo ei kai sitten edes toimi jos menet latauspaikalle jota Teslan navi ei tunne?).

Mun puolesta saisi itse päättää vaikka puoli tuntia ennemmin että nyt ala lämmittää, riippumatta siitä käyttääkö navia latauspaikalle menemiseen vai ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 759
Viestejä
4 495 257
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom