Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Tuntuu että joissain autoissa hintaa ei olla päivitetty siinä mielessä, että bensan hinta on 2€/litra ja sähköautot valtaa alaa.

Varsinkin noita kalliita saksalaisia isolla koneella tuntuu olevan kovalla pyynnillä. Jossain kohdassa tulee varmaan se tilanne, että niistä pitää oikeasti päästä eroon.

Esimerkkinä nyt vaikka tämä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/10834816

Vaikea kuvitella kovaa ostoryntäystä näihin ~12 vuotta vanhoihin >200tkm ajettuihin yli 10 litraa /100 km kuluttaviin ei-neliveto, ei-AMG yksilöihin. Tämä on vain esimerkki, mut voisin kuvitella että noista olisi kiire päästä eroon kun pääomaa varmasti kiinni yli 20t€.
Luettelit tuossa juuri ominaisuudet jota normaalilta käyttöautolta kaivataan, noin ajatteleva ei voi ymmärtää miksi tuollaisen hinta tulee ennemminkin nousemaan tulevaisuudessa kuin laskemaan.
Mitä harvinaisemmaksi tuollainen tulee liikenteessä kaikenmaailman bensan hintojen ja muiden epäkäytännöllisyyksien takia, niin sen eksoottisemmaksi ja haluttavammaksi se tulee sellaiselle joka tuon tyyppisen auton(& voimalinjan) haluaa.
Tuskin kukaan sitä arkiautoksi ostaa, mutta kaikille harvinaisemmiksi käyville moottoriratkaisuille löytyy kyllä ostajansa niin kauan kun maailmasta vielä bensaa jollakin hinnalla saa.
 
Jossain ketjussa porukka optimoi sähkösopimuksia ehkä 20€/vuosi hyödyllä, joten kyllä se isolle massalle alkaa olla 10l/100km epäkiinnostava. Toki niille kiva jotka niitä haluaa ja ymmärrän kyllä hyvin senkin.

Itse haaveillut kans jostain sporttisesta kesäautosta. Nyt tuntuu melkein vastenmieliseltä joku bensa v8 vs sähkö.
 
Jossain ketjussa porukka optimoi sähkösopimuksia ehkä 20€/vuosi hyödyllä, joten kyllä se isolle massalle alkaa olla 10l/100km epäkiinnostava. Toki niille kiva jotka niitä haluaa ja ymmärrän kyllä hyvin senkin.

Itse haaveillut kans jostain sporttisesta kesäautosta. Nyt tuntuu melkein vastenmieliseltä joku bensa v8 vs sähkö.

Sähkösopimuksen optimoinnissa ostetaan sama tuote halvemmalla.

Autojen kanssa hieman eri.
 
Sähköllä kulkeva avoauto, sellaista saa odottaa varmaan aika pitkään. Muutenkin nuo ei-järkiautot varmaan kulkee bensalla vielä pitkään. Voihan se olla, että (käytetyn) hinta jopa nousee kun tarjontaa ei enää ole. Aika näyttää.
 
Sähköllä kulkeva avoauto, sellaista saa odottaa varmaan aika pitkään. Muutenkin nuo ei-järkiautot varmaan kulkee bensalla vielä pitkään. Voihan se olla, että (käytetyn) hinta jopa nousee kun tarjontaa ei enää ole. Aika näyttää.
Ehkä sähköautoketjuun paremmin sopiva. (jotkot sähköauto ketjuun)

Mutta onko kyse siis ihan teknisistä jutuista, eli painosta, jäykkyydestä (siis nykypohjalevyt), jne. Onko ilmanvastus hanskattavissa yhtä tehokkaasti ?
Vai ihan siitä että pienenkysynnän malleja ei nyt kannata tehdä, kun ei pystytä tyydyttään edes normi markkinaa.

Ja totta varmaan se että usein ovat vähemmän ajossa, joten ei se ole niin ilmastokustannus tehokasta.
 
Sähköllä kulkeva avoauto, sellaista saa odottaa varmaan aika pitkään. Muutenkin nuo ei-järkiautot varmaan kulkee bensalla vielä pitkään. Voihan se olla, että (käytetyn) hinta jopa nousee kun tarjontaa ei enää ole. Aika näyttää.

Onhan noita ainakin yksi, meinaan Lotus Elisen runkoon tehty Tesla Roadster, tosin näitä ei ole tehty kuin 2450 kpl vuosina 2008-2012 ja hintaa moisella kikottimella on 100-180 k€.

Sitten on läjä pikku pajojen ja harrastajien eri tekniikoilla ( Teslan tekniikka taitaa olla aika suosittua ) sähköistämiä avoja ja ainakin briteissa oli jokunenkin paja, jotka tekivät ainoastaan sähkömuunnoksia harrasteautoihin.

Luulen että sähköavoja ja -urheiluautoja tulee aika pian markkinoille, kun autovalmistajat saavat perusautoja riittävät määrät liikenteeseen / tuotannon rullaamaan ja akut sekä pohjalevyt järkeistettyä.
Sitten samalle pohjalevylle voidaan helposti kasata vaikka millaisia autoja käytettävissä olevista palikoista.

Samoin uskon, että urheiluautojen valmistajat tuovat sähkömallinsa tuotantoon kolmen-neljän vuoden sisään.
 
Tälläisen nähnyt joskus livenä, olisi justiinsa sopivan kokoinen auto omaan käyttöön mutta ei nyt huvita laittaa autoon noin paljon rahaa kiinni https://www.nettiauto.com/audi/s3/12580706

Yksi puolituttu metsästi joku vuosi sitten tuollaista käytettyä S3 sedania ympäri eurooppaa yli vuoden päivät, kun piti löytää Arablau värinen yksilö manuaalina ja tietyillä varusteilla ( mm. digimittaristo ).
Välillä hän oli jo luopumassa manuaalista ja hamuamassa Nardo grau väristä RS3 sedania, mutta sitten Stuttgartista löytyi sopiva yksilö, jonka hän varasi ja ponkaisi heti hakemaan.
 
"Lyhyellä koeajolla teimme seuraavat havainnot:

- (esim. havaitut viat ja muutama kehu ranskalaisin viivoin)
-
-"
:D
 
"Lyhyellä koeajolla teimme seuraavat havainnot:

- (esim. havaitut viat ja muutama kehu ranskalaisin viivoin)
-
-"
:D
Yleensähän kamuxi jättää autot pesemättä myyntikuviin, mutta nyt on menty niin pitkälle, että on myynti ilmoituksessakin jätetty template-tekstit pyyhkimättä :D
 
Yksi puolituttu metsästi joku vuosi sitten tuollaista käytettyä S3 sedania ympäri eurooppaa yli vuoden päivät, kun piti löytää Arablau värinen yksilö manuaalina ja tietyillä varusteilla ( mm. digimittaristo ).
Olen itsekin törmännyt vastaaviin tapauksiin. Pitää löytää tietyn mallin käytetty auto tietyillä varusteilla ja vieläpä jonkin tietyn värisenä. Ehkä tyhmintä on asettaa tietty mittarilukemaraja. Pidän touhua erikoisena ja myös jonkinverran yksinkertaisen ihmisen ratkaisuna. Käytettyjen markkinoilla voi kuitenkin tehdä löytöjä, jos etimistä ei tee liian vaikeaksi. Vaikka unohtaisi löytöjen tekemisen, ovat kaikki käytetyt autot yksilöitä sen osalta, millaisessa käytössä ovat olleet ja millaisella pidolla ovat olleet. Ei ole paljon mahdollisuuksia valita edellä mainittujen suhteen, jos etsii tietyn väristä autoa tietyillä varusteilla. Naurettavinta on tietämissäni tapauksissa ollut, että etsitty auto ei todellakaan ole ollut mikään DMC De Lorean tai vasemmalta ajettava Toyota Crown, vaan samanlainen kinneri, joita on kaikki markettien parkkipaikat täynnä. Silti kyseisestä etsinnän kohteesta on saatu jotenkin itse säädettyä harvinainen.
 
Olen itsekin törmännyt vastaaviin tapauksiin. Pitää löytää tietyn mallin käytetty auto tietyillä varusteilla ja vieläpä jonkin tietyn värisenä. Ehkä tyhmintä on asettaa tietty mittarilukemaraja. Pidän touhua erikoisena ja myös jonkinverran yksinkertaisen ihmisen ratkaisuna. Käytettyjen markkinoilla voi kuitenkin tehdä löytöjä, jos etimistä ei tee liian vaikeaksi. Vaikka unohtaisi löytöjen tekemisen, ovat kaikki käytetyt autot yksilöitä sen osalta, millaisessa käytössä ovat olleet ja millaisella pidolla ovat olleet. Ei ole paljon mahdollisuuksia valita edellä mainittujen suhteen, jos etsii tietyn väristä autoa tietyillä varusteilla. Naurettavinta on tietämissäni tapauksissa ollut, että etsitty auto ei todellakaan ole ollut mikään DMC De Lorean tai vasemmalta ajettava Toyota Crown, vaan samanlainen kinneri, joita on kaikki markettien parkkipaikat täynnä. Silti kyseisestä etsinnän kohteesta on saatu jotenkin itse säädettyä harvinainen.
Juu vituttaahan se jos joku haluaa ostaa mieleisensä auton.
 
Olen itsekin törmännyt vastaaviin tapauksiin. Pitää löytää tietyn mallin käytetty auto tietyillä varusteilla ja vieläpä jonkin tietyn värisenä. Ehkä tyhmintä on asettaa tietty mittarilukemaraja. Pidän touhua erikoisena ja myös jonkinverran yksinkertaisen ihmisen ratkaisuna.
Mikäs tässä on outoa? Itsekin ostin nykyisen siten että halusin sen juuri tietyn värisenä ja tietyt varusteet piti olla. No eihän sellaista tietenkään sillä hetkellä ollut myynnissä mutta kun ilmaantui niin ostin.
Todella erikoisena ja yksinkertaisen ihmisen ratkaisuna olisin ennemminkin pitänyt että pakko saada heti ja olisin sen saman rahan laittanut melkeen sellaiseen ku haluisin väärän värisenä ja ilman haluttuja varusteita.

tein vieläpä sen mielestäsi kaikista typerimmän teon että halusin sen vähän ajettuna ja laitoin että maks 50tkm.

noh, ilmeisen typerä ratkaisu kaikenkaikkiaan oli ostaa sellainen minkä halusin?
 
noh, ilmeisen typerä ratkaisu kaikenkaikkiaan oli ostaa sellainen minkä halusin?
Ihmiset on erilaisia. Toiset vaihtaa autoa kerran vuoteen ja toisilla on mielenkiintoa jahdata sitä just oikeaa yksilöä vuoden verran, tai enemmän. Mä ostin ekan auton jossa sattui olemaan neliveto ja bensakone ja mahtui budjettiin. Aikaa meni noin tunti. Kuka idiootti ostaa ensimmäisen vastaan tulevan auton..?
 
Ihmiset on erilaisia. Toiset vaihtaa autoa kerran vuoteen ja toisilla on mielenkiintoa jahdata sitä just oikeaa yksilöä vuoden verran, tai enemmän. Mä ostin ekan auton jossa sattui olemaan neliveto ja bensakone ja mahtui budjettiin. Aikaa meni noin tunti. Kuka idiootti ostaa ensimmäisen vastaan tulevan auton..?

Itsellä nuo viiimeisimmät autonvaihdot on menneet muutamassa päivässä. Netti tekee helpoksi sen että vaihtoehdot voi käydä läpi niin isolta alueelta kuin haluaa ja sitten kun löytyy mieleinen niin puhelinta käteen. Ymmärrän toki että kun valinta kohdistuu autoon, joka on harvinaisempaa laatua, voi etsimistä joutua tekemään vähän pidempään. Perusautoissa tuo on toiminut ihan hyvin eikä suurempia yllätyksiä ole tullut.
 
Ärsyttävä tyyli joillain merkata kilsat koneen, ei korin mukaan. Ihan kuin 200 000km ei näkyisi missään ja auto olisi 20 000km ajetun kunnossa joka puolelta https://www.nettiauto.com/audi/a3/12734377
Ikävästi myös vaihteistorempan kuitti on hukkunut jonnekin... Joo, eiköhän kenen tahansa Audia ostavan kannata katsoa jotain muuta yksilöä ihan varmuuden välttämiseksi
 
Onkohan muuten Torsen Audi kestävämpi? Mutta ei taida pikku-Audiin saada sitä.

Vaikea sanoa. Oma kokemus useammasta Torsen Audista ja lähipiirillä yhteensä useampia kymmeniä ollut, niin kellään ei ole ollut mitään ongelmia niissä. Toisaalta Haldexeja ollut myös useammilla enkä nyt muista olleen ikinä puhetta mistään ongelmista. Foorumeilta kyllä nähnyt valituksia haldexeista joskus.
 
Juu vituttaahan se jos joku haluaa ostaa mieleisensä auton.

noh, ilmeisen typerä ratkaisu kaikenkaikkiaan oli ostaa sellainen minkä halusin?
Tottakai kaikki ostavat sellaisen auton, kuin haluavat. Yleisestikin ihmisellä on tapana toimia, kuten haluaa. Sen asian ihmettelyn sijaan kummeksun niitä kovin tärkeinä pidettyjä yksityiskohtia eli halun kohteita. Pahin tietämäni tapaus, jonka halujen kohteet olivat niin yksityiskohtaiset ja vaativat, että sopivan yksilön löytäminen oli vaikeaa, löysi lopulta himonsa tyydyttävän lämmitysöljyllä käyvän mopokoneisen 300-sarjan farmaribemmin. :love: Tietääkseni ei kuitenkaan nuku sen kanssa, eikä ole yrittänyt lisääntymistä. Näiden toimien tavallisemman kohteen valinnan kanssa ei ulkopuolisen silmin arvioituna olekaan ollut sitten läheskään yhtä tarkkana. Yksityiskohtaiset vaikeatkin himon kohteet eivät siis näyttäisi esiintyvän kaikilla elämän osa-alueille, vaan ennemmin vain kehon siirtimen valinnassa.

[EDIT] Siitä tulikin mieleeni, että oireilisiko esimerkkitapauksen tärkeämmällä elämän alueella tehdyt epäonniset valinnat korostuneina yksityiskohtaisina hankaluuksina auton hankinnassa.
 
Valitettavasti mikään sähköauto ei pysty tarjoamaan sitä riemua minkä mekaaninen polttomoottori ja vaihteisto saa aikaan...

Kaikki ne äänet, hajut, tuntuma...
No jaa, työkaveri vaihtoi bemarinsa Tesla Model 3 Performanceen, ja sanoi että olo on taas kuin teininä...

Minulle puolestaan auto on työkalu, ja välitän noista "fiilistelyasioista" suunnilleen yhtä paljon kuin pölynimurini kanssa. Toivon että pölynimurini on mahdollisimman hiljainen mutta kuitenkin imee tehokkaasti, en tarvitse mörisevää miehekästä ääntä pölynimurileni jne. Edes pölynimurin värillä ei ole juurikaan merkitystä, saa olla perusvalkoinen.
 
No jaa, työkaveri vaihtoi bemarinsa Tesla Model 3 Performanceen, ja sanoi että olo on taas kuin teininä...
Näin käytännössä viime kesän lopulla mitä tämä tarkoittaa, Pirkkalassa taajama-alueella joku valkoinen Taycan, olisiko ollut vielä ”turbo” veteli menemään aivan reikäpäisesti muun liikenteen joukossa. Lyhyt suora Prisman ja Burger kingin välissä niin ehti kelata reilusti yli 100km/h nopeutta siinä, ja tuossa varsinkin moni nuorempi ylittää tuossa tien ennalta arvaamatta. Ja sitten tämä sankari Taycanissa myös ohitteli autoja vasemmalta JA oikealta bussikaistoja ja kaikkia muita mahdollisia ”ohituspaikkoja ”hyödyntäen. Selvästi täysin huumaantuneena kiihtyvyydestä. Ennen näin pystyi tekemään moottoripyörällä ja tappamaan lähinnä itsensä siinä samalla, mutta nyt tuolla liikkuu yli 2 tonnin järkäleitä tappamassa muutkin siinä samalla kun jokin menee siinä vauhtikiimassa virhearvioinnin johdosta vähän pieleen.

Tähän pitäisi saada jokin rajoitus millä noita 3sek 0-100 kiihtyviä tykkejä ihmisille käsiin annetaan. Sitä rahaa joskus kun siunaantuu idiooteillekin…
 
Tähän pitäisi saada jokin rajoitus millä noita 3sek 0-100 kiihtyviä tykkejä ihmisille käsiin annetaan. Sitä rahaa joskus kun siunaantuu idiooteillekin…
Mielestäni autoja pitäisi antaa vain ajokortin omaaville henkilöille. Ajokortti pitäisi myös pystyä ottamaan edes joksikin aikaa pois, jos joku reikä- tai taulapää törttöilee liikenteessä.

Toisaalta tuollaista "revittelyä" voi kai joskus tehdä turvallisemminkin. Esim. suoralla motarilla uskaltaa paremmin kokeilla miten se Tesla kiihtyy esim. 80-120km/h, ja valoistakin voi yleensä lähteä aika pikaisesti, tietenkin pitäen nopeusrajoitukset mielessä.

Eri asia tietenkin jos joku tosiaan ajaa jalkakäytävillä ja päiväkotien pihoilla tuhatta ja sataa yrittäen keilata niin monta muksua kumoon kuin ennättää ennenkuin tarhan tädit puuttuvat asiaan, sitä ei kukaan voi puolustella. Ei elämä ole GTA-peliä, tai toisinpäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 095
Viestejä
4 589 482
Jäsenet
75 564
Uusin jäsen
Junssi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom