Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Niinhän siinä ilmoituksessa lukeekin. Mutta prosenteista ei lue mitään. Ja koria, moottoria ja vaihteistoa ei kyllä mitenkään saa kaikkia vaihdettua alle 50% prosenteilla. Ja yli 50% ei nykyaikana voi mitenkään mennä, koska auton pitää silloin täyttää uusimmat määräykset.

Eli luultavasti auto on pompannut prosenteista katsastuksessa pari vuotta tekniikan vaihdon jälkeen ja jäänyt seisomaan. Ainut tapa saada laillisesti ajoon on vaihtaa chevelle alkuperäistä vastaava kone ja laatikko.

Ei prosenttipeliä saa käytännössä mitenkään lailliseksi sen jälkeen, jos prosentit todetaan menneen yli. Ei riitä, että vaihdetaan alkuperäistä vastaavia osia vaan niiden osien tulee olla samat mitkä sinne on tehtaalta alunperin kiinni pultattu.
 
... ...
Eli luultavasti auto on pompannut prosenteista katsastuksessa pari vuotta tekniikan vaihdon jälkeen ja jäänyt seisomaan. Ainut tapa saada laillisesti ajoon on vaihtaa chevelle alkuperäistä vastaava kone ja laatikko.
Se on leimattu hyväksytysti 1.7.2021 ja leima voimassa 3.7.2023. Eli toistaiseksi tieliikenteeseen hyväksytty, mulla milloin vain voi toki pompata.
 
Ei prosenttipeliä saa käytännössä mitenkään lailliseksi sen jälkeen, jos prosentit todetaan menneen yli. Ei riitä, että vaihdetaan alkuperäistä vastaavia osia vaan niiden osien tulee olla samat mitkä sinne on tehtaalta alunperin kiinni pultattu.

Mielestäni kyllä saa lailliseksi maksamalla uudelleen autoveron. Ei se taida mahdoton summa olla tuommoiseen museoautoon?
 
Se olisi uuden vastaavan vero. Ja siinä pitäisi olla euro 6, turvatyynyt, törmäystestit yms. Eli ei.

Ei vaan vertailukohtana toimii vastaava samanikäinen auto Suomen markkinoilla. Tilanne verotuksen suhteen on sama kuin käytetyn auton maahantuonnissa.

Autovero - Veronmaksajain Keskusliitto ry (veronmaksajat.fi)

Auton rakenteen ja käyttötarkoituksen muutos
Autoveroa voi joutua maksamaan myös silloin, kun aikaisemmin verotetun ajoneuvon rakennetta tai käyttötarkoitusta on muutettu. Tällaisessa tapauksessa ajoneuvo verotetaan uudelleen. Autovero on maksettava uudelleen mikäli 50 % tai enemmän ajoneuvon osista on vaihdettu.

Jos esimerkiksi kuorma-autoksi rekisteröidyn, autoverottoman (N2-luokka) auton rakennetta muutetaan siten, että se tulisi rekisteröidä pakettiautoksi, autovero joudutaan maksamaan vastaavalla tavalla kuin tilanteessa, jossa auto tuotaisiin käytettynä pakettiautona maahan. Vero laskettaisiin auton yleisen vähittäismyyntiarvon ja hiilidioksidipäästöjen/kokonaismassan perusteella.
 
Ei vaan vertailukohtana toimii vastaava samanikäinen auto Suomen markkinoilla. Tilanne verotuksen suhteen on sama kuin käytetyn auton maahantuonnissa.

Autovero - Veronmaksajain Keskusliitto ry (veronmaksajat.fi)

Auton rakenteen ja käyttötarkoituksen muutos
Autoveroa voi joutua maksamaan myös silloin, kun aikaisemmin verotetun ajoneuvon rakennetta tai käyttötarkoitusta on muutettu. Tällaisessa tapauksessa ajoneuvo verotetaan uudelleen. Autovero on maksettava uudelleen mikäli 50 % tai enemmän ajoneuvon osista on vaihdettu.

Jos esimerkiksi kuorma-autoksi rekisteröidyn, autoverottoman (N2-luokka) auton rakennetta muutetaan siten, että se tulisi rekisteröidä pakettiautoksi, autovero joudutaan maksamaan vastaavalla tavalla kuin tilanteessa, jossa auto tuotaisiin käytettynä pakettiautona maahan. Vero laskettaisiin auton yleisen vähittäismyyntiarvon ja hiilidioksidipäästöjen/kokonaismassan perusteella.


Jos osia on vaihdettu yli 50 % tai ajoneuvoon on vaihdettu itsekantava kori, se verotetaan kuten uusi ajoneuvo.
 

Jos osia on vaihdettu yli 50 % tai ajoneuvoon on vaihdettu itsekantava kori, se verotetaan kuten uusi ajoneuvo.

Jep, tuolla Veronmaksajien Keskusliiton linkissä asia oli esitetty epäselvästi.
 

Jos osia on vaihdettu yli 50 % tai ajoneuvoon on vaihdettu itsekantava kori, se verotetaan kuten uusi ajoneuvo.

Vuosia sitten yks kaveri toi saksasta pienen kolhun saaneen auton. Siitä lähti vaihtumaan moottori, neliveto, sisusta, jousitus ym. alustan osat, jopa kattoluukku. Lopulta alkuperäisestä ei ollut paljoa muuta jäljellä kun runkonumero... pidempi projekti ja parit katsastukset siinä välissä. Kyseessä ei ollut edes mikään harvinainen auto.
Sitä en tiedä mitä prosentteja oli merkitty papereihin.
 
:sbsmile:
Jos viittasit tuohon japanin tuonti aiheeseen, niin mielipiteitä täällä on varmasti yhtä paljon kuin kirjoittajiakin. En itse ole todellakaan mikään suuri autotietäjä, mutta hauskahan se on omia mielipiteitä tuoda esille.

Sinulla on monesta aiheesta todella hyviä näkemyksiä, joten kommentoi rohkeasti jatkossakin vaan :tup:

Alun perin piti kommentoida siitä huoltamattomuudesta, tavallaanhan siinä oli kommentoija ihan oikeassa. Autot ovat siellä aika erilaisessa käytössä ja olosuhteistaa. Huoltovälit varmasti saattavat venähtää mutta en ehkä ihan ensimmäisenä olisi huolissani siitä öljynvaihdosta jos se nyt on sitten lipsahtanut vaikka vuoden tai kaksi pitkäksi. Ajomäärät on aika pieniä ja ainakin harrastepuolen autoissa harvemmin tulee sitä ruuhkassa jonottamista. Ja kuka sieltä sitten taas perus käyttistä jaksaa tuoda kun riskittömämmin sellaisen saa täältäkin...
Mulla on ainakin omien japsituontien pohjalta tullut kuva että katsastusten yhteydessä tehtävät huoltotoimet on ihan riittävät pitämään auto oikeinkin hyvässä kuosissa, mutta ajoprofiili ja keliolot aiheuttavat ongelmia lähinnä vaihdelaatikon sekä muovi ja -kumiosien puolelle.

Silläpä jos itse olisin tuollaista SL:ää ostamassa luottaisin ennemmin omiin silmiin ja auton tsekkaamiseen kunnolla paikan päälle kuin siihen että autossa on "huoltovihko" joka voi tai voi olla olematta aito ja paikkansapitävä.
 
Niinhän siinä ilmoituksessa lukeekin. Mutta prosenteista ei lue mitään. Ja koria, moottoria ja vaihteistoa ei kyllä mitenkään saa kaikkia vaihdettua alle 50% prosenteilla. Ja yli 50% ei nykyaikana voi mitenkään mennä, koska auton pitää silloin täyttää uusimmat määräykset.

Eli luultavasti auto on pompannut prosenteista katsastuksessa pari vuotta tekniikan vaihdon jälkeen ja jäänyt seisomaan. Ainut tapa saada laillisesti ajoon on vaihtaa chevelle alkuperäistä vastaava kone ja laatikko.

Ei ihan pidä paikkaansa. Jos on erillinen runko, niin silloin moinen kikka olisi ollut mahdollista toteuttaa.
Tosin Corveten tapauksessa voisi olla perin haastavaa hyödyntää kanta-auton sisustan osia.
 
En vähättele, huoltovihko on toki hyvä olla mutta ei se autuaaksi tee näiden vanhempien laitteiden kanssa. Tutki huviksesi nettiauton tarjontaa niin huomaat että tietyn tyyppisissä autoissa km lukema on aina "300tkm" oli se sitten 5 tai 20v vanha. Mistähän voisi johtua?
 
Mikä tarve sitä huoltovihkoa on vähätellä? Kirjallinen dokumentaatio tukee myös myyjän väitteitä paremmin auton pidosta.

EDIT:
Ihan vaan, että sen paskankin voi meikata näyttämään hyvältä. :D
Eikös kaikki huotovihot ala olemaan jo sähköisiä muutenkin. Isäukon Mazdassakin oli jo vuonna 2005 pelkkä sähköinen, ei paperia ollenkaan. Mielestäni yli 10v sitten bemarin huollossa riitti kun vei avaimen tiskille niin saatiin auton tiedot pihalle eikä kukaan vihkoja huoltoon viedessä kysellyt?

Luulisi että tuosta bemaristakin saisi vähintään runkonumerolla tiedot irti merkkitiskillä - vai onko Japanin BMW jotenkin irrallinen organisaatio?
 
Luulisi että tuosta bemaristakin saisi vähintään runkonumerolla tiedot irti merkkitiskillä - vai onko Japanin BMW jotenkin irrallinen organisaatio?
Sama se on esim. Lexuksella, ettei Kaivoksela näe tietokoneelta mitä Tallinnan merkkihuollossa on tehty.
 
Aasia on alueena eri aika monella merkillä. Samaten USA jolloin sähköinen historia ei näy ristiin. Varusteet näkyy mutta muut tiedot ei.
 
Japanin tuonti taas on ehkä ollut heikolla huollolla, mutta keskimäärin käyttö on muuten aika kevyttä (poislukien tuning vehkeet) ja ajo olosuhteet Suomi-autoon verrattuna helpot.
Omiin kokemuksiini perustuen Japanissa pidetään autoista keskimäärin erittäin hyvää huolta ja ne öljytkin käydään vaihtamassa säännöllisesti (6kk väli tuntuu olevan melko yleinen). Tyhjäkäyntitunteja noille suurten kaupunkien autoille toki kertyy väkisinkin.
 
Mistä tiedät, että nykyinen omistaja edes tietää tuosta?

Eipä moni noista kai tiedä. Kaveri osti parisen viikkoa sitten melksoisen hintavan beramin, tuontiauto, ei suomen kilvissä. No kilvet tuli kun kaupat syntyi.

Ja mä olin sille sanonut että kattelee noista nyt VIN numerolla historiaa ennenkun mitään päätöksiä tekee. Autokuume oli niin kova että eipä tainnut katella kun kysyin. Pitääpä laittaa rekkari muistiin kun seuraavan kerran näen ja vilkaisen itse. Trafin sivuille pitää poiketa kun ei noista biltemoista ja muista selviä mitään. Edellinenkin oli tuontivehje.
 
Japanissa auton tieliikenteessä pitäminen vaatii jo niin suuria panostuksia että normaali huolto sen rinnalla ei vanhemmassa autossa enää ole merkittävä kuluerä eikä ole mitään järkeä / syytä jättää sitä tekemättä. Tästä johtuen meikäläisittäin suhteellisen tuoreet ja hyväkuntoisetkin autot ovat siellä huutokauppatavaraa ja suuri osaa menee exportiin "pilkkahinnalla".

Poikkeuksia löytyy toki aina.
 
Miksi ja mitä ne suuret panostukset on?


Sellaista mikä on normaalisti ihan tavallista ylläpitoa, mutta suomalaisille jotain utopistista ylihuoltamista. Japanissa esim pyöränkulmat katsotaan joka katsastuksessa ja esim mitään öljyn hikoilua tmv. ei saa olla. Suomessa suurin piirtein pääsee leimasta läpi kunhan ei ole läpimätä, puslat ei kolise hulluna, päästöt on OK ja jarrut toimii eikä alle ilmesty öljylätäkköä katsastuksen aikana. Paljon muuta ei täällä tutkita.

Tässä on mielestäni ihan neutraalisti kerrottu vähän yleisesti japsien export markkinoista Japanese used vehicle exporting - Wikipedia


Varmasti on paljon näitäkin jotka ovat seisseet, tosin itsellä on ollut käsitys että ne ovat enemmänkin niitä selvästi vanhempia laitteita.
Mulla on ollut vaan 4kpl jap-importteja ja kaveripiirissä joitakin kymmeniä, joten otanta ei ole suuren suuri. Nämä on kuitenkin olleet käytännössä poikkeuksetta selvästi parempikuntoisia kuin EU-importti verrokkinsa. Toki varmasti osansa on silläkin että niitä paskaläjiä ei sieltä yleensä kannata tuoda kun niitä saa lähempääkin. Kannattaa tutustua tarkemmin Japsihuutokauppojen Grade-järjestelmään. Tuntuu hiukan että nyt väitetään vastaan väittämisen ilosta eikä oikein tarkempaa tietoa aiheesta ole. Hesarin artikkelia en pidä kovin luotettavana lähteenä :D Autotalli.comikin taitaa saada elantonsa suurimmaksi osaksi UUSIEN autojen myyntiportaalina joten on aika luonnollista että mitään harmaatuontia ei heidän puolelta kannusteta.

Artikkeli on tuolta japsituonti-osuudeltaan siinä mielessä heti lähtökohtaisesti aika erikoinen kannanotto, että moni ostaa harrasteauton japanista sen takia että koppa on usein täysin ruosteeton eikä tarvitse ensimmäiseksi alkaa tekemään mätähommia johonkin 20v vanhaan autoonkaan. Käyttistä tuskin sieltä nyt jaksaisin alkaa roudaamaan, niitä saa helpommalla ja halvemmalla täältäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Sellaista mikä on normaalisti ihan tavallista ylläpitoa, mutta suomalaisille jotain utopistista ylihuoltamista.
En vieläkään ymmärrä, onko siellä jokin natsejakin tiukempi katsastusjärjestelmä, omistajan tehtävä rituaaliseppuku jos tuottaa häpeää isänmaassa tuotetuille autoille vai mikä on se syy että siellä "ylihuolletaan utopistisesti"?
Verotusaspektit vielä ymmärtäisin mutta kun niillä ei ole tekemistä auton kunnon kanssa, jos ovat ikä- ja kilometriperusteisia.
 
En vieläkään ymmärrä, onko siellä jokin natsejakin tiukempi katsastusjärjestelmä, omistajan tehtävä rituaaliseppuku jos tuottaa häpeää isänmaassa tuotetuille autoille vai mikä on se syy että siellä "ylihuolletaan utopistisesti"?
Verotusaspektit vielä ymmärtäisin mutta kun niillä ei ole tekemistä auton kunnon kanssa, jos ovat ikä- ja kilometriperusteisia.

Olen elänyt siinä käsityksessä että tarkastuskohteet on suunnilleen samat kuin EU-maissakin, mutta liikkumavara yleisesti tiukempi. Eli esim mitään hikoilevia venttiilikopan tiivisteitä ei saa olla tms.
Tämä nyt on vain yksi esimerkki. En lähde asiasta tappelemaan, jos sinulla on jotain tarkempaa tietoa niin jaa ihmeessä, olen ihan avoin kyllä muillekin näkemyksille. Suurin osa omista tiedoista ja käsityksistä on jo pidemmän ajan takaa, kun villein JDM import buumi oli sillon joskus 10-15v sitten jolloin itsekin jaksoin näiden kanssa enemmän puljata.

Edit: ja ei, ei ole, mutta auton ylläpito on siellä yleisesti sen verran arvokasta ja haastavaa että auton ikääntyessä helpommalla pääsee kun myy sen exportiin. Ei ne jokainen ole sen takia myynnissä että olisivat jotenkin "paskoja".

Joskus kouluaikoina kuuntelin japsi-vaihtarin tarinoita siitä että hänen isällään oli joku ihan tavan Camry tms. jolla sitten koko perhe lähti ajelemaan ehkä kerran kuukaudessa, kun autolle ei varsinaista tarvetta ollut ja pysäköintipaikkakin oli 30-40min päässä asuinpaikasta. Auto oli sen takia että isä oli "automies" ja tämäkin luopui sitten joskus autosta koska pitäminen oli liian hankalaa. Voihan se olla kusetustakin mutta epäilen.
 
Wikin artikkeli on melko suppea ja suoraviivainen. Olisi hauska löytää tuosta oikeaa tarkempaa faktatietoa enemmän. Japania ei vain itseltä oikein taivu ja kauhean vähän näitä on muille kielille käännetty.
 
Edit: ja ei, ei ole, mutta auton ylläpito on siellä yleisesti sen verran arvokasta ja haastavaa että auton ikääntyessä helpommalla pääsee kun myy sen exportiin. Ei ne jokainen ole sen takia myynnissä että olisivat jotenkin "paskoja".
Tuosta edellä linkkaamallasi wiki-sivulla lukee että autojen hävittäminen olisi myös hyvin kallista Japanissa, ehkä siitäkin syystä niitä myydään ulkomaille ettei tarvitse maksaa kierrätysmaksuja tmv.
 
Juuri näin, mutta miksi esim 5v autoja myydään niin paljon exportiin? Tuskinpa hävittäminen sanan varsinaisessa merkityksessä on se itse syy vaan juurikin ylläpidon kalleus.
 
Myyjän mielestä etulokarissa on vain "pieni painauma" . Ostajan mielestä tuo on aika helvetin iso lommo, varsinkin 18650e autossa :rolleyes:

Vuosimalli ja kilometrit viittaavat että kyseessä papan/mummon viimeinen auto joka myynnissä kun lääkäri tai sukulaiset ottivat kortin pois. Käteisellä totta kai aikanaan ostettu ja kasko-vakuutus on osaamattomille... :hmm:
 
Tarvittaisiin joku robotti kahlaamaan kaikki torin, nettiauton, huutokauppasivujen, copartin ja muiden sivustojen ilmoitukset ja tallentaa tulokset tietokantaan. Näin voisi helposti tarkistaa auton aiemmat myyntihinnat(edit:tai hintapyynnöt) ja kilometrit rekisterinumerolla tai runkonumerolla. Mieluusti tuo nappaisi kuvat vielä talteen, mutta se ei taida olla luvallista.

Sitten toki alkaisi ilmoituksista katoamaan rekisterinumerot ja muut tunnistetiedot.
 
Eipä tuo nyt niin pahasti ylihintainen ole peilaten muihin myynnissä oleviin F3x korimallin 335 bensoihin, etenkin jos antaa ees jotakin arvoa modeille/ulkonäölle + kilsoille. Vaihtoehtoja ei tosin ole yleisestikään paljon, jos haluaa välttämättä m sportin ja 100tkm tai alle ajetun. Ja varusteitakin tuossa on kolmossarjalaiseen runsaasti. Äkkiseltään "isoista" vain sähkösäädöt/täysnahat puuttuu, mutte sekin lienee makukysymys tykkääkö enempi alcantroista.

Omaan silmään noissa on kyllä kaikissa ylihintaa, ja varsinkin E9x versioissa, jotka on pitänyt ainakin nettiautossa hintansa hyvin. Tiedä toki toteutuneita hintoja.
 
Eipä tuo nyt niin pahasti ylihintainen ole peilaten muihin myynnissä oleviin F3x korimallin 335 bensoihin, etenkin jos antaa ees jotakin arvoa modeille/ulkonäölle + kilsoille. Vaihtoehtoja ei tosin ole yleisestikään paljon, jos haluaa välttämättä m sportin ja 100tkm tai alle ajetun. Ja varusteitakin tuossa on kolmossarjalaiseen runsaasti. Äkkiseltään "isoista" vain sähkösäädöt/täysnahat puuttuu, mutte sekin lienee makukysymys tykkääkö enempi alcantroista.

Omaan silmään noissa on kyllä kaikissa ylihintaa, ja varsinkin E9x versioissa, jotka on pitänyt ainakin nettiautossa hintansa hyvin. Tiedä toki toteutuneita hintoja.

Tarjonta Suomessa voi olla huono mutta 45.7k 8v vanhasta 100tkm ajetusta yksityiseltä on rajua ylihintaa. Saksasta vastaavilla ulkonäkö modeilla olevia saa alle 30k. Tämä ei f30 mutta f36 uudempana liikkeestä hieman enemmän ajettuna: https://www.nettiauto.com/bmw/440/12089154
 
Vaikuttaisi olevan Salvage historia ko. mussella. Mutta eipä yllätä, mitä olen noita aikaisemmin katsonut, niin kaikki on poikkeuksetta kolaroituja yms. lunastettuja. Tärkeintä olisi tietää, miksi se salvage eli lunastushistoria on olemassa. Bilteman sivulle vaan rekkari, sieltä VIN ja hakukoneeseen hakemaan, välillä löytyy kuvatkin. Itse olen kyllä kovasti tuollaisesta mustangista joskus haaveillut, mutta taustat voi olla mitä tahansa niin se vähän intoa laimentaa.
 
Tämä tuli vastaan ku kaupasta olin tulossa ja ajoin ohi. katoin et ei voi olla noin halpa, no ei voikaan
 
Tarvittaisiin joku robotti kahlaamaan kaikki torin, nettiauton, huutokauppasivujen, copartin ja muiden sivustojen ilmoitukset ja tallentaa tulokset tietokantaan. Näin voisi helposti tarkistaa auton aiemmat myyntihinnat(edit:tai hintapyynnöt) ja kilometrit rekisterinumerolla tai runkonumerolla. Mieluusti tuo nappaisi kuvat vielä talteen, mutta se ei taida olla luvallista.

Sitten toki alkaisi ilmoituksista katoamaan rekisterinumerot ja muut tunnistetiedot.

Tietääkseni tällainen tietokanta on olemassa, vakuutusyhtiöt näitä käyttävät vanhojen ilmoitusten kaivamiseen esim. vakuutuspetosten estämiseksi. Sitä en tiedä, onko yksityisillä pääsyä tähän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 787
Viestejä
4 499 078
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom