Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Sellaista mikä on normaalisti ihan tavallista ylläpitoa, mutta suomalaisille jotain utopistista ylihuoltamista.
En vieläkään ymmärrä, onko siellä jokin natsejakin tiukempi katsastusjärjestelmä, omistajan tehtävä rituaaliseppuku jos tuottaa häpeää isänmaassa tuotetuille autoille vai mikä on se syy että siellä "ylihuolletaan utopistisesti"?
Verotusaspektit vielä ymmärtäisin mutta kun niillä ei ole tekemistä auton kunnon kanssa, jos ovat ikä- ja kilometriperusteisia.
 
En vieläkään ymmärrä, onko siellä jokin natsejakin tiukempi katsastusjärjestelmä, omistajan tehtävä rituaaliseppuku jos tuottaa häpeää isänmaassa tuotetuille autoille vai mikä on se syy että siellä "ylihuolletaan utopistisesti"?
Verotusaspektit vielä ymmärtäisin mutta kun niillä ei ole tekemistä auton kunnon kanssa, jos ovat ikä- ja kilometriperusteisia.

Olen elänyt siinä käsityksessä että tarkastuskohteet on suunnilleen samat kuin EU-maissakin, mutta liikkumavara yleisesti tiukempi. Eli esim mitään hikoilevia venttiilikopan tiivisteitä ei saa olla tms.
Tämä nyt on vain yksi esimerkki. En lähde asiasta tappelemaan, jos sinulla on jotain tarkempaa tietoa niin jaa ihmeessä, olen ihan avoin kyllä muillekin näkemyksille. Suurin osa omista tiedoista ja käsityksistä on jo pidemmän ajan takaa, kun villein JDM import buumi oli sillon joskus 10-15v sitten jolloin itsekin jaksoin näiden kanssa enemmän puljata.

Edit: ja ei, ei ole, mutta auton ylläpito on siellä yleisesti sen verran arvokasta ja haastavaa että auton ikääntyessä helpommalla pääsee kun myy sen exportiin. Ei ne jokainen ole sen takia myynnissä että olisivat jotenkin "paskoja".

Joskus kouluaikoina kuuntelin japsi-vaihtarin tarinoita siitä että hänen isällään oli joku ihan tavan Camry tms. jolla sitten koko perhe lähti ajelemaan ehkä kerran kuukaudessa, kun autolle ei varsinaista tarvetta ollut ja pysäköintipaikkakin oli 30-40min päässä asuinpaikasta. Auto oli sen takia että isä oli "automies" ja tämäkin luopui sitten joskus autosta koska pitäminen oli liian hankalaa. Voihan se olla kusetustakin mutta epäilen.
 
Wikin artikkeli on melko suppea ja suoraviivainen. Olisi hauska löytää tuosta oikeaa tarkempaa faktatietoa enemmän. Japania ei vain itseltä oikein taivu ja kauhean vähän näitä on muille kielille käännetty.
 
Edit: ja ei, ei ole, mutta auton ylläpito on siellä yleisesti sen verran arvokasta ja haastavaa että auton ikääntyessä helpommalla pääsee kun myy sen exportiin. Ei ne jokainen ole sen takia myynnissä että olisivat jotenkin "paskoja".
Tuosta edellä linkkaamallasi wiki-sivulla lukee että autojen hävittäminen olisi myös hyvin kallista Japanissa, ehkä siitäkin syystä niitä myydään ulkomaille ettei tarvitse maksaa kierrätysmaksuja tmv.
 
Juuri näin, mutta miksi esim 5v autoja myydään niin paljon exportiin? Tuskinpa hävittäminen sanan varsinaisessa merkityksessä on se itse syy vaan juurikin ylläpidon kalleus.
 
Myyjän mielestä etulokarissa on vain "pieni painauma" . Ostajan mielestä tuo on aika helvetin iso lommo, varsinkin 18650e autossa :rolleyes:

Vuosimalli ja kilometrit viittaavat että kyseessä papan/mummon viimeinen auto joka myynnissä kun lääkäri tai sukulaiset ottivat kortin pois. Käteisellä totta kai aikanaan ostettu ja kasko-vakuutus on osaamattomille... :hmm:
 
Tarvittaisiin joku robotti kahlaamaan kaikki torin, nettiauton, huutokauppasivujen, copartin ja muiden sivustojen ilmoitukset ja tallentaa tulokset tietokantaan. Näin voisi helposti tarkistaa auton aiemmat myyntihinnat(edit:tai hintapyynnöt) ja kilometrit rekisterinumerolla tai runkonumerolla. Mieluusti tuo nappaisi kuvat vielä talteen, mutta se ei taida olla luvallista.

Sitten toki alkaisi ilmoituksista katoamaan rekisterinumerot ja muut tunnistetiedot.
 
Eipä tuo nyt niin pahasti ylihintainen ole peilaten muihin myynnissä oleviin F3x korimallin 335 bensoihin, etenkin jos antaa ees jotakin arvoa modeille/ulkonäölle + kilsoille. Vaihtoehtoja ei tosin ole yleisestikään paljon, jos haluaa välttämättä m sportin ja 100tkm tai alle ajetun. Ja varusteitakin tuossa on kolmossarjalaiseen runsaasti. Äkkiseltään "isoista" vain sähkösäädöt/täysnahat puuttuu, mutte sekin lienee makukysymys tykkääkö enempi alcantroista.

Omaan silmään noissa on kyllä kaikissa ylihintaa, ja varsinkin E9x versioissa, jotka on pitänyt ainakin nettiautossa hintansa hyvin. Tiedä toki toteutuneita hintoja.
 
Eipä tuo nyt niin pahasti ylihintainen ole peilaten muihin myynnissä oleviin F3x korimallin 335 bensoihin, etenkin jos antaa ees jotakin arvoa modeille/ulkonäölle + kilsoille. Vaihtoehtoja ei tosin ole yleisestikään paljon, jos haluaa välttämättä m sportin ja 100tkm tai alle ajetun. Ja varusteitakin tuossa on kolmossarjalaiseen runsaasti. Äkkiseltään "isoista" vain sähkösäädöt/täysnahat puuttuu, mutte sekin lienee makukysymys tykkääkö enempi alcantroista.

Omaan silmään noissa on kyllä kaikissa ylihintaa, ja varsinkin E9x versioissa, jotka on pitänyt ainakin nettiautossa hintansa hyvin. Tiedä toki toteutuneita hintoja.

Tarjonta Suomessa voi olla huono mutta 45.7k 8v vanhasta 100tkm ajetusta yksityiseltä on rajua ylihintaa. Saksasta vastaavilla ulkonäkö modeilla olevia saa alle 30k. Tämä ei f30 mutta f36 uudempana liikkeestä hieman enemmän ajettuna: https://www.nettiauto.com/bmw/440/12089154
 
Vaikuttaisi olevan Salvage historia ko. mussella. Mutta eipä yllätä, mitä olen noita aikaisemmin katsonut, niin kaikki on poikkeuksetta kolaroituja yms. lunastettuja. Tärkeintä olisi tietää, miksi se salvage eli lunastushistoria on olemassa. Bilteman sivulle vaan rekkari, sieltä VIN ja hakukoneeseen hakemaan, välillä löytyy kuvatkin. Itse olen kyllä kovasti tuollaisesta mustangista joskus haaveillut, mutta taustat voi olla mitä tahansa niin se vähän intoa laimentaa.
 
Tämä tuli vastaan ku kaupasta olin tulossa ja ajoin ohi. katoin et ei voi olla noin halpa, no ei voikaan
 
Tarvittaisiin joku robotti kahlaamaan kaikki torin, nettiauton, huutokauppasivujen, copartin ja muiden sivustojen ilmoitukset ja tallentaa tulokset tietokantaan. Näin voisi helposti tarkistaa auton aiemmat myyntihinnat(edit:tai hintapyynnöt) ja kilometrit rekisterinumerolla tai runkonumerolla. Mieluusti tuo nappaisi kuvat vielä talteen, mutta se ei taida olla luvallista.

Sitten toki alkaisi ilmoituksista katoamaan rekisterinumerot ja muut tunnistetiedot.

Tietääkseni tällainen tietokanta on olemassa, vakuutusyhtiöt näitä käyttävät vanhojen ilmoitusten kaivamiseen esim. vakuutuspetosten estämiseksi. Sitä en tiedä, onko yksityisillä pääsyä tähän.
 
Huomaa että nuorisolla on nykyään rahaa, kun omien tuttujen autot oli tyyliin kaljakorilla ostettu sierra ja mk2 golffi.
 
Huomaa että nuorisolla on nykyään rahaa, kun omien tuttujen autot oli tyyliin kaljakorilla ostettu sierra ja mk2 golffi.

Lainarahaa varmaan ja sitten jossain vaiheessa huomataan, että kk-erät ovatkin liian kovat ja rahaa ei riitä muuhun kuin auton seisottamiseen pihalla :D
 
Joo, mutta jollain rahalla noi tuunauksetkin ostetaan. Kallista hilpettä kun vanteita myöden oltava merkkitavaraa kaiken ja lisäksi enenevässä määrin nämä tuunaukset teetään muilla -> sekin maksaa.

Ei varmaan rahulointi nykypäivänä paljon jonneja jännitä.
 
Yhden kaverin poikien autojuttuja seurannut sivusta. Ostellaan tosi preemiumia, eli puoli miljoonaa ajettua audia, bmw, volvo... eihän ne montaa tonnia maksa, rempat ja tulevat sellaiset sitten maksaakin. Moni kakku päältä kaunis mutta. Yhdenkin myynti-ilmoituksen bongasin, niin siinä oli jo ihan riittävästi vikoja lueteltava, mutta eikun ostohousut jalkaan. Eihän siitä ehjää saanut, mutta toinen teini sitten osti sen. Ja näitä autoja nyt on tullut ja mennyt aika paljon.
Toki omilla kesätyörahoilla ostettu, vanhemmat vähän auttaneet muissa asioissa jollain tavoin. Kaveripiirikin samanlaisia bensalenkkareita ja autot vaihtuu.

Yhtään ei tunnu tulevan mieleen, että mitä hienompi, niin sitä kalliimaat ongelmat voi olla edessä.
Ei minun nuoruudessa, tosin eipä ollut valinnanvaraakaan samalla tavalla mitä nyt:og::psmoke:
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Yhden kaverin poikien autojuttuja seurannut sivusta. Ostellaan tosi preemiumia, eli puoli miljoonaa ajettua audia, bmw, volvo... eihän ne montaa tonnia maksa, rempat ja tulevat sellaiset sitten maksaakin. Moni kakku päältä kaunis mutta. Yhdenkin myynti-ilmoituksen bongasin, niin siinä oli jo ihan riittävästi vikoja lueteltava, mutta eikun ostohousut jalkaan. Eihän siitä ehjää saanut, mutta toinen teini sitten osti sen. Ja näitä autoja nyt on tullut ja mennyt aika paljon.
Toki omilla kesätyörahoilla ostettu, vanhemmat vähän auttaneet muissa asioissa jollain tavoin. Kaveripiirikin samanlaisia bensalenkkareita ja autot vaihtuu.

Yhtään ei tunnu tulevan mieleen, että mitä hienompi, niin sitä kalliimaat ongelmat voi olla edessä.
Ei minun nuoruudessa, tosin eipä ollut valinnanvaraakaan samalla tavalla mitä nyt:og::psmoke:

En tiedä minkä verran ennen ulkomailta uittamisen buumia liikenteessä muutenkaan oli esim 3/5-sarjan bemareita. Epäilen että uusienkin myynnit Suomessa ovat lisääntyneet jonkun verran 2000-luvulla.
 
Arvon io-techiläiset!

Tällä hetkellä taloudessamme on yksi auto. Jos ilmenee syksyn mittaan, että toinen auto pitää olla niin se olisi joku pienempi auto.
Silmiini osui juuri nyt myynnissä oleva Peugeot 207 täällä Mikkelissä. Eli sama paikkakunta missä asun.
Alla linkki tuohon autoon. Siinä olisi ketjukone. En sen tarkemmin tiedä miten kestävä auto on kyseessä. Mutta kommentoikaa toki jos tiedätte asiasta.
https://www.nettiauto.com/peugeot/207/12349062
 
Arvon io-techiläiset!

Tällä hetkellä taloudessamme on yksi auto. Jos ilmenee syksyn mittaan, että toinen auto pitää olla niin se olisi joku pienempi auto.
Silmiini osui juuri nyt myynnissä oleva Peugeot 207 täällä Mikkelissä. Eli sama paikkakunta missä asun.
Alla linkki tuohon autoon. Siinä olisi ketjukone. En sen tarkemmin tiedä miten kestävä auto on kyseessä. Mutta kommentoikaa toki jos tiedätte asiasta.
https://www.nettiauto.com/peugeot/207/12349062

Ketjukoneen huolettomuus on suhteellista. Ketjuja on jouduttu vaihtamaan, niin vti-, Kuin thp-koneisiin. Hyvällä huollolla ja ajoissa vaihdetulla jakoketjusarjalla on luotettava moottori.

Wanhanajan ketjukoneet (merseedes ym) oli niitä missä puolenmiljoonan huollossa kirrattiin ketju, nykyisin on eri tilanne.
 
Arvon io-techiläiset!

Tällä hetkellä taloudessamme on yksi auto. Jos ilmenee syksyn mittaan, että toinen auto pitää olla niin se olisi joku pienempi auto.
Silmiini osui juuri nyt myynnissä oleva Peugeot 207 täällä Mikkelissä. Eli sama paikkakunta missä asun.
Alla linkki tuohon autoon. Siinä olisi ketjukone. En sen tarkemmin tiedä miten kestävä auto on kyseessä. Mutta kommentoikaa toki jos tiedätte asiasta.
https://www.nettiauto.com/peugeot/207/12349062
Jos autolla ei oikeasti ole mitään väliä ja tulee puhtaasti vain pakosta mahdollisimman edullinen niin suosittelen c1, 107 tai aygo, kaikki samoja Toyotan tekniikalla olevia pomminvarmoja mihin osat ei juuri mitään maksa, kulutus on kohtuullinen ja ilmastoituja saa alle 3k€ 150tkm ajettuina...
 
Pilaamisesta en tiedä kun on orkkisteltavissa helposti mutta aika tehokkaasti kebaboitu ulkonäön puolesta. Tai korrektisti sanottuna "Nuoreen etniseen makuun laitettu".
Mustat valot edessä ja takana, kemal special vanteet, mustat mallimerkinnät, maski. Eiköhän muutakin vielä löydy kun tarkkaan katsoo. Tuon kun orkkistelisi niin olisi aika paljon paremman näköinen. Asuin härmälässä pari kuukautta missä tuo näkyy pyörivän ja katselin että nyt on pizzamiehet päässeet toteuttamaan itseään, mutta yllätys oli suuri kun kuskina olikin nuori valkoihoinen kaveri.
 
Kivoja nää jotka ilmoitaa nettiautossa 100tkm ajetuksi, mutta tekstissä selviää että mittari vaihdettu kun 200tkm ajettuja. Joo, voisi heti filtteröidä halvimmat pois, koska jos jokin on liian halpaa ollakseen totta, niin se ei ole totta.
 
Kivoja nää jotka ilmoitaa nettiautossa 100tkm ajetuksi, mutta tekstissä selviää että mittari vaihdettu kun 200tkm ajettuja. Joo, voisi heti filtteröidä halvimmat pois, koska jos jokin on liian halpaa ollakseen totta, niin se ei ole totta.
Lisänä vielä noi "moottori vaihdettu 200tkm kohdalla", ilmoituksessa 100tkm kun todellisuus 300tkm mittarissa. Vielä kun ei aina ole edes ilmoitettu edes siinä tekstissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 259
Viestejä
4 594 471
Jäsenet
75 585
Uusin jäsen
fran

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom