Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Noitahan nimenomaan nykyään tuntuu tulevan joka kylällä vastaan. Tai jotain A3, A4 sisarmalleja, jotka nyt ei ulkonäöstä paljoo eroa.

No onhan tuo nyt vähän massasta erottuva väriltään ja tuunauksiltaan, en vertaisi johonkin karvalakki A3 tai A4 joita on sata kpl joka pitäjässä
 
No onhan tuo nyt vähän massasta erottuva väriltään ja tuunauksiltaan, en vertaisi johonkin karvalakki A3 tai A4 joita on sata kpl joka pitäjässä

On kyllä todella massasta erottuva. Mitä massasta erottuvaa on sinisessä värissä?
 
Onkohan nuo A5 vanteet aidot Fefen vanteet, en ole nähnyt että noista olisi replicoita tehty (joka ei tietysti tarkoita etteikö sellaisia voisi olla olemassa).

Tuo harmaa GTI taitaa olla sama legendaarinen vehje joka on ollut skenessä jo varmaan ainakin sen 15v. Joskus jonkun omistajan kanssa koitin jotain vaihtokauppaa silloiseen omaan autoonkin hieroa varmaan 15-16v sitten. Tästä samasta autosta on muistaakseni jossain tuben syövereissä perunalla kuvattua videota kun painetaan +300kmh motarilla.

Edit: olisikohan tämä sama

Lataaja on joku eri, mutta tämä pyöri joskus aikanaan foorumeilla ahkerastikin =)
 
On kyllä todella massasta erottuva. Mitä massasta erottuvaa on sinisessä värissä?

Monta prosenttia liikenteessä olevista A5 on juuri tuolla sinisellä värillä? Ei montaa. Valkoisia, punaisia ja mustia suurin osa.
 
Onkohan nuo A5 vanteet aidot Fefen vanteet, en ole nähnyt että noista olisi replicoita tehty (joka ei tietysti tarkoita etteikö sellaisia voisi olla olemassa).

Tuo harmaa GTI taitaa olla sama legendaarinen vehje joka on ollut skenessä jo varmaan ainakin sen 15v. Joskus jonkun omistajan kanssa koitin jotain vaihtokauppaa silloiseen omaan autoonkin hieroa varmaan 15-16v sitten. Tästä samasta autosta on muistaakseni jossain tuben syövereissä perunalla kuvattua videota kun painetaan +300kmh motarilla.

Edit: olisikohan tämä sama

Lataaja on joku eri, mutta tämä pyöri joskus aikanaan foorumeilla ahkerastikin =)


Tuo harmaa Golffi näyttää kyllä pahasti juurikin tuolta mainitsemaltasi legendaariselta yksilöltä, joka on pyörinyt rakenneltuna pitkin Etelä-Suomea sen 15-20 vuotta.
Tietääkseni tuo yksilö on joskus 90-luvun lopulla tai 2000-luvun alussa Valtonen Motorsportin rakentama ja käsittääkseni tuo peruna videokin on kuvattu silloin, kun auto oli Cridde Valtosen omistuksessa.
 
Vai suti ympäri :D Ihan silleen itsestään, vähän liikennevaloista lähdön jälkeen... Mitäs romuraudan kilohinta on? 0,1e/kg? Siinä on sopiva lähtötaso.
 
Vai suti ympäri :D Ihan silleen itsestään, vähän liikennevaloista lähdön jälkeen... Mitäs romuraudan kilohinta on? 0,1e/kg? Siinä on sopiva lähtötaso.

Älä nyt, romurauta on nykyisin hinnoissaan, noin 300 € / tonni, kun aiemmin oli pitkään 140-170 € / tonni.

Eli kyllä tuosta saa romuna jo useamman satasen, toki osina myymällä useamman tonnin, tuolla hinnalla ei kyllä kiinnosta korjaajia tai romuna myyjiä, ehkä tonnin tai kaksi voi saada.
 
Suottanutkohan tulla nolla liikaa hintapyyntiin?
tuossahan on pakko olla ihan kaikki alustasta solmussa:rofl:


Aika kovalta tuntuu tuo hintapyyntö vaikka olisi kolaroimaton auto:
- 4900 eur
- 18 vuotta ikää, 2003
- 266 000 km
- Katsasastamaton
- Dieselvero 950 eur / vuosi
- Kaikki renkaat sojottavat mihin sattuu
- Ajettu betoniporsaaseen tai ties mihin
 
Viimeksi muokattu:
Aika kovalta tuntuu tuo hintapyyntö vaikka olisi kolaroimaton auto:
- 4900 eur
- 18 vuotta ikää, 2003
- 266 000 km
- Katsasastamaton
- Dieselvero 950 eur / vuosi
- Kaikki renkaat sojottavat mihin sattuu
- Ajettu betoniporsaaseen tai ties mihin

Ei tuu myyjä tuollaista tonnin arvoista kolaroidusta bemarista saamaan melkein 5000€.
 
Onkohan nuo A5 vanteet aidot Fefen vanteet, en ole nähnyt että noista olisi replicoita tehty (joka ei tietysti tarkoita etteikö sellaisia voisi olla olemassa).

On tehty replicana, löytyy ainakin sellasina kuin "River R4". Tosin sillä merkillä en löytäny 20-tuumasina.
 
Viimeksi muokattu:
En välttämättä jaksaisi siitä stressata tuollaisessa, varsinkin japsituonneissa valitettavasti melko yleistä ettei huoltokirjaa ole samaan tapaan kuin Euroopassa tunnetaan. Jos kunto on hyvä eikä osta sitä flipattavaksi niin mitä sitten.

5v päästä myydessä Suomihistoriaakin on takana jo niin paljon että nekin jotka pelkäävät kirjatonta japsituontia ovat jo rauhoittuneet.
 
Otteessa todennäköisesti lukee korinvaihto, noitahan tehtailtiin Suomessa aikoinaan ihan urakalla. Triumph heraldeista tuli spitfirejä, ambulanssimersuista sedaneita, opel asconasta mantoja jne...
 
Otteessa todennäköisesti lukee korinvaihto, noitahan tehtailtiin Suomessa aikoinaan ihan urakalla. Triumph heraldeista tuli spitfirejä, ambulanssimersuista sedaneita, opel asconasta mantoja jne...

Niinhän siinä ilmoituksessa lukeekin. Mutta prosenteista ei lue mitään. Ja koria, moottoria ja vaihteistoa ei kyllä mitenkään saa kaikkia vaihdettua alle 50% prosenteilla. Ja yli 50% ei nykyaikana voi mitenkään mennä, koska auton pitää silloin täyttää uusimmat määräykset.

Eli luultavasti auto on pompannut prosenteista katsastuksessa pari vuotta tekniikan vaihdon jälkeen ja jäänyt seisomaan. Ainut tapa saada laillisesti ajoon on vaihtaa chevelle alkuperäistä vastaava kone ja laatikko.
 
Puhelinnumeron katsominen lasketaan puheluksi - kun klikkaa sitä kysymysmerkkiä ? näytä numero kohdalla.

Jep mutta harvalla sitä numeroakaan on katsottu noin monta kertaa, yleensä sellainen mielenkiinto johtaa myös joihinkin puheluihin
 
Niinhän siinä ilmoituksessa lukeekin. Mutta prosenteista ei lue mitään. Ja koria, moottoria ja vaihteistoa ei kyllä mitenkään saa kaikkia vaihdettua alle 50% prosenteilla. Ja yli 50% ei nykyaikana voi mitenkään mennä, koska auton pitää silloin täyttää uusimmat määräykset.

Eli luultavasti auto on pompannut prosenteista katsastuksessa pari vuotta tekniikan vaihdon jälkeen ja jäänyt seisomaan. Ainut tapa saada laillisesti ajoon on vaihtaa chevelle alkuperäistä vastaava kone ja laatikko.

Ei prosenttipeliä saa käytännössä mitenkään lailliseksi sen jälkeen, jos prosentit todetaan menneen yli. Ei riitä, että vaihdetaan alkuperäistä vastaavia osia vaan niiden osien tulee olla samat mitkä sinne on tehtaalta alunperin kiinni pultattu.
 
... ...
Eli luultavasti auto on pompannut prosenteista katsastuksessa pari vuotta tekniikan vaihdon jälkeen ja jäänyt seisomaan. Ainut tapa saada laillisesti ajoon on vaihtaa chevelle alkuperäistä vastaava kone ja laatikko.
Se on leimattu hyväksytysti 1.7.2021 ja leima voimassa 3.7.2023. Eli toistaiseksi tieliikenteeseen hyväksytty, mulla milloin vain voi toki pompata.
 
Ei prosenttipeliä saa käytännössä mitenkään lailliseksi sen jälkeen, jos prosentit todetaan menneen yli. Ei riitä, että vaihdetaan alkuperäistä vastaavia osia vaan niiden osien tulee olla samat mitkä sinne on tehtaalta alunperin kiinni pultattu.

Mielestäni kyllä saa lailliseksi maksamalla uudelleen autoveron. Ei se taida mahdoton summa olla tuommoiseen museoautoon?
 
Se olisi uuden vastaavan vero. Ja siinä pitäisi olla euro 6, turvatyynyt, törmäystestit yms. Eli ei.

Ei vaan vertailukohtana toimii vastaava samanikäinen auto Suomen markkinoilla. Tilanne verotuksen suhteen on sama kuin käytetyn auton maahantuonnissa.

Autovero - Veronmaksajain Keskusliitto ry (veronmaksajat.fi)

Auton rakenteen ja käyttötarkoituksen muutos
Autoveroa voi joutua maksamaan myös silloin, kun aikaisemmin verotetun ajoneuvon rakennetta tai käyttötarkoitusta on muutettu. Tällaisessa tapauksessa ajoneuvo verotetaan uudelleen. Autovero on maksettava uudelleen mikäli 50 % tai enemmän ajoneuvon osista on vaihdettu.

Jos esimerkiksi kuorma-autoksi rekisteröidyn, autoverottoman (N2-luokka) auton rakennetta muutetaan siten, että se tulisi rekisteröidä pakettiautoksi, autovero joudutaan maksamaan vastaavalla tavalla kuin tilanteessa, jossa auto tuotaisiin käytettynä pakettiautona maahan. Vero laskettaisiin auton yleisen vähittäismyyntiarvon ja hiilidioksidipäästöjen/kokonaismassan perusteella.
 
Ei vaan vertailukohtana toimii vastaava samanikäinen auto Suomen markkinoilla. Tilanne verotuksen suhteen on sama kuin käytetyn auton maahantuonnissa.

Autovero - Veronmaksajain Keskusliitto ry (veronmaksajat.fi)

Auton rakenteen ja käyttötarkoituksen muutos
Autoveroa voi joutua maksamaan myös silloin, kun aikaisemmin verotetun ajoneuvon rakennetta tai käyttötarkoitusta on muutettu. Tällaisessa tapauksessa ajoneuvo verotetaan uudelleen. Autovero on maksettava uudelleen mikäli 50 % tai enemmän ajoneuvon osista on vaihdettu.

Jos esimerkiksi kuorma-autoksi rekisteröidyn, autoverottoman (N2-luokka) auton rakennetta muutetaan siten, että se tulisi rekisteröidä pakettiautoksi, autovero joudutaan maksamaan vastaavalla tavalla kuin tilanteessa, jossa auto tuotaisiin käytettynä pakettiautona maahan. Vero laskettaisiin auton yleisen vähittäismyyntiarvon ja hiilidioksidipäästöjen/kokonaismassan perusteella.


Jos osia on vaihdettu yli 50 % tai ajoneuvoon on vaihdettu itsekantava kori, se verotetaan kuten uusi ajoneuvo.
 

Jos osia on vaihdettu yli 50 % tai ajoneuvoon on vaihdettu itsekantava kori, se verotetaan kuten uusi ajoneuvo.

Jep, tuolla Veronmaksajien Keskusliiton linkissä asia oli esitetty epäselvästi.
 

Jos osia on vaihdettu yli 50 % tai ajoneuvoon on vaihdettu itsekantava kori, se verotetaan kuten uusi ajoneuvo.

Vuosia sitten yks kaveri toi saksasta pienen kolhun saaneen auton. Siitä lähti vaihtumaan moottori, neliveto, sisusta, jousitus ym. alustan osat, jopa kattoluukku. Lopulta alkuperäisestä ei ollut paljoa muuta jäljellä kun runkonumero... pidempi projekti ja parit katsastukset siinä välissä. Kyseessä ei ollut edes mikään harvinainen auto.
Sitä en tiedä mitä prosentteja oli merkitty papereihin.
 
:sbsmile:
Jos viittasit tuohon japanin tuonti aiheeseen, niin mielipiteitä täällä on varmasti yhtä paljon kuin kirjoittajiakin. En itse ole todellakaan mikään suuri autotietäjä, mutta hauskahan se on omia mielipiteitä tuoda esille.

Sinulla on monesta aiheesta todella hyviä näkemyksiä, joten kommentoi rohkeasti jatkossakin vaan :tup:

Alun perin piti kommentoida siitä huoltamattomuudesta, tavallaanhan siinä oli kommentoija ihan oikeassa. Autot ovat siellä aika erilaisessa käytössä ja olosuhteistaa. Huoltovälit varmasti saattavat venähtää mutta en ehkä ihan ensimmäisenä olisi huolissani siitä öljynvaihdosta jos se nyt on sitten lipsahtanut vaikka vuoden tai kaksi pitkäksi. Ajomäärät on aika pieniä ja ainakin harrastepuolen autoissa harvemmin tulee sitä ruuhkassa jonottamista. Ja kuka sieltä sitten taas perus käyttistä jaksaa tuoda kun riskittömämmin sellaisen saa täältäkin...
Mulla on ainakin omien japsituontien pohjalta tullut kuva että katsastusten yhteydessä tehtävät huoltotoimet on ihan riittävät pitämään auto oikeinkin hyvässä kuosissa, mutta ajoprofiili ja keliolot aiheuttavat ongelmia lähinnä vaihdelaatikon sekä muovi ja -kumiosien puolelle.

Silläpä jos itse olisin tuollaista SL:ää ostamassa luottaisin ennemmin omiin silmiin ja auton tsekkaamiseen kunnolla paikan päälle kuin siihen että autossa on "huoltovihko" joka voi tai voi olla olematta aito ja paikkansapitävä.
 
Niinhän siinä ilmoituksessa lukeekin. Mutta prosenteista ei lue mitään. Ja koria, moottoria ja vaihteistoa ei kyllä mitenkään saa kaikkia vaihdettua alle 50% prosenteilla. Ja yli 50% ei nykyaikana voi mitenkään mennä, koska auton pitää silloin täyttää uusimmat määräykset.

Eli luultavasti auto on pompannut prosenteista katsastuksessa pari vuotta tekniikan vaihdon jälkeen ja jäänyt seisomaan. Ainut tapa saada laillisesti ajoon on vaihtaa chevelle alkuperäistä vastaava kone ja laatikko.

Ei ihan pidä paikkaansa. Jos on erillinen runko, niin silloin moinen kikka olisi ollut mahdollista toteuttaa.
Tosin Corveten tapauksessa voisi olla perin haastavaa hyödyntää kanta-auton sisustan osia.
 
En vähättele, huoltovihko on toki hyvä olla mutta ei se autuaaksi tee näiden vanhempien laitteiden kanssa. Tutki huviksesi nettiauton tarjontaa niin huomaat että tietyn tyyppisissä autoissa km lukema on aina "300tkm" oli se sitten 5 tai 20v vanha. Mistähän voisi johtua?
 
Mikä tarve sitä huoltovihkoa on vähätellä? Kirjallinen dokumentaatio tukee myös myyjän väitteitä paremmin auton pidosta.

EDIT:
Ihan vaan, että sen paskankin voi meikata näyttämään hyvältä. :D
Eikös kaikki huotovihot ala olemaan jo sähköisiä muutenkin. Isäukon Mazdassakin oli jo vuonna 2005 pelkkä sähköinen, ei paperia ollenkaan. Mielestäni yli 10v sitten bemarin huollossa riitti kun vei avaimen tiskille niin saatiin auton tiedot pihalle eikä kukaan vihkoja huoltoon viedessä kysellyt?

Luulisi että tuosta bemaristakin saisi vähintään runkonumerolla tiedot irti merkkitiskillä - vai onko Japanin BMW jotenkin irrallinen organisaatio?
 
Luulisi että tuosta bemaristakin saisi vähintään runkonumerolla tiedot irti merkkitiskillä - vai onko Japanin BMW jotenkin irrallinen organisaatio?
Sama se on esim. Lexuksella, ettei Kaivoksela näe tietokoneelta mitä Tallinnan merkkihuollossa on tehty.
 
Aasia on alueena eri aika monella merkillä. Samaten USA jolloin sähköinen historia ei näy ristiin. Varusteet näkyy mutta muut tiedot ei.
 
Japanin tuonti taas on ehkä ollut heikolla huollolla, mutta keskimäärin käyttö on muuten aika kevyttä (poislukien tuning vehkeet) ja ajo olosuhteet Suomi-autoon verrattuna helpot.
Omiin kokemuksiini perustuen Japanissa pidetään autoista keskimäärin erittäin hyvää huolta ja ne öljytkin käydään vaihtamassa säännöllisesti (6kk väli tuntuu olevan melko yleinen). Tyhjäkäyntitunteja noille suurten kaupunkien autoille toki kertyy väkisinkin.
 
Mistä tiedät, että nykyinen omistaja edes tietää tuosta?

Eipä moni noista kai tiedä. Kaveri osti parisen viikkoa sitten melksoisen hintavan beramin, tuontiauto, ei suomen kilvissä. No kilvet tuli kun kaupat syntyi.

Ja mä olin sille sanonut että kattelee noista nyt VIN numerolla historiaa ennenkun mitään päätöksiä tekee. Autokuume oli niin kova että eipä tainnut katella kun kysyin. Pitääpä laittaa rekkari muistiin kun seuraavan kerran näen ja vilkaisen itse. Trafin sivuille pitää poiketa kun ei noista biltemoista ja muista selviä mitään. Edellinenkin oli tuontivehje.
 
Japanissa auton tieliikenteessä pitäminen vaatii jo niin suuria panostuksia että normaali huolto sen rinnalla ei vanhemmassa autossa enää ole merkittävä kuluerä eikä ole mitään järkeä / syytä jättää sitä tekemättä. Tästä johtuen meikäläisittäin suhteellisen tuoreet ja hyväkuntoisetkin autot ovat siellä huutokauppatavaraa ja suuri osaa menee exportiin "pilkkahinnalla".

Poikkeuksia löytyy toki aina.
 
Miksi ja mitä ne suuret panostukset on?


Sellaista mikä on normaalisti ihan tavallista ylläpitoa, mutta suomalaisille jotain utopistista ylihuoltamista. Japanissa esim pyöränkulmat katsotaan joka katsastuksessa ja esim mitään öljyn hikoilua tmv. ei saa olla. Suomessa suurin piirtein pääsee leimasta läpi kunhan ei ole läpimätä, puslat ei kolise hulluna, päästöt on OK ja jarrut toimii eikä alle ilmesty öljylätäkköä katsastuksen aikana. Paljon muuta ei täällä tutkita.

Tässä on mielestäni ihan neutraalisti kerrottu vähän yleisesti japsien export markkinoista Japanese used vehicle exporting - Wikipedia


Varmasti on paljon näitäkin jotka ovat seisseet, tosin itsellä on ollut käsitys että ne ovat enemmänkin niitä selvästi vanhempia laitteita.
Mulla on ollut vaan 4kpl jap-importteja ja kaveripiirissä joitakin kymmeniä, joten otanta ei ole suuren suuri. Nämä on kuitenkin olleet käytännössä poikkeuksetta selvästi parempikuntoisia kuin EU-importti verrokkinsa. Toki varmasti osansa on silläkin että niitä paskaläjiä ei sieltä yleensä kannata tuoda kun niitä saa lähempääkin. Kannattaa tutustua tarkemmin Japsihuutokauppojen Grade-järjestelmään. Tuntuu hiukan että nyt väitetään vastaan väittämisen ilosta eikä oikein tarkempaa tietoa aiheesta ole. Hesarin artikkelia en pidä kovin luotettavana lähteenä :D Autotalli.comikin taitaa saada elantonsa suurimmaksi osaksi UUSIEN autojen myyntiportaalina joten on aika luonnollista että mitään harmaatuontia ei heidän puolelta kannusteta.

Artikkeli on tuolta japsituonti-osuudeltaan siinä mielessä heti lähtökohtaisesti aika erikoinen kannanotto, että moni ostaa harrasteauton japanista sen takia että koppa on usein täysin ruosteeton eikä tarvitse ensimmäiseksi alkaa tekemään mätähommia johonkin 20v vanhaan autoonkaan. Käyttistä tuskin sieltä nyt jaksaisin alkaa roudaamaan, niitä saa helpommalla ja halvemmalla täältäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
265 266
Viestejä
4 594 736
Jäsenet
75 585
Uusin jäsen
fran

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom