Tämän nyt pitäisi olla ihan selvää ilman sanomistakin; vaikka tuo 3.0TDI on edelleen melkolailla suosittu motti ja sitä on löytynyt niin Audin A4:sta aina VW:n Touaregiin tai Porschen maasturiin, niin sitä ei ole samalla lailla joka toisen Skodan tai Volkkarin keulilla - varsinkin kun miettii miten suosittu diesel on jenkeissä vs bensa.
Mutta siinä ei sinänsä ole koskaan ollut
täyttä suunnittelumokaa joka *takaa* että jokaisen tehtaalta ulos tulleen yksilön ketju paskoo kun öljynpaineella toimiva kiristimen takia tai koska ketju tulee samalta tehtaalta kuin Helkaman Kulkureille (
). Tai että jokaisen yksilön sihti menee takuulla tukkoon jossain vaiheessa. Mäntäremppa on oikeastaan ainoa joka ei 100% varmuudella koske jokaista mottia.
Ja ennen kuin vänkääminen taas alkaa, niin kaikki mainitut viat eivät koske kaikkia 2.0TFSI:tä eikä varsinkaan samaan aikaan, vaan kaikkia tietyllä aikavälillä valmistettuja yksilöitä - ja silti voidaan puhua vuosista eikä kuukausista vuosien 2005 ja 2012 välillä viasta ja motin iteraatiosta riippuen. Eli käytännössä voi sanoa että 2.0TFSI:ssä on
jokin perustavanlaatuinen suunnittelumoka noissa 7 mallivuodessa joka ilmenee yleensä helposti ennen 100tkm:ää...
Ei mielestäni voi mitenkään verrata 2.7/3.0/4.0 TDI:n jossa *saattaa* jollain pienellä prosentilla ilmetä ongelma >200tkm:ssä...