Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
1M oli lyhyen aikaa tehty erikoismalli. Tuo vielä oikean värinen. Tuon kun ostaa ja kilometrit pysyy alle 100k niin tosta saa aina omansa takaisin.

Huutava vääryys ostaa tollainen säästöön, ajettavaksi tarkoitettu radalla vierailu vähintään suositeltavaa. Näyttää olevan aito Suomi-auto business mankka ja karvalakki stereot :rofl2:
 
Laittaisin tämän: Citroen C5 Farmari 2001 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tai tämän: Peugeot 307 SW 2.0 Farmari 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tai tämän: Renault Laguna 1.8 16V Authentique 5d Viistoperä 2001 - Vaihtoauto - Nettiauto

Hankintahinnat halpoja, huollot halpoja. Tuollaisella C5:lla ajoin taannoin elämäni halvimmat 80tkm. Ja ajettavuus on "hieman" toista maata kuin jossain miljoonan rullanneessa Corollassa, jonka kestävyys varsinkin 1.8 bensakoneella on tuulihousukansan ylläpitämä myytti. Öljysyöppö paska suoraan sanottuna, kahdella kaverilla mennyt vuoden sisään "varma käyttis" Avensis paaliin.

Täältä löytyy ääni C5 patongille. Meillä on ollu 2.0hdi C5 vajaa pari vuotta. Muistaakseni vuosikertaa -03. Suunnilleen 1000 euroa siitä köyhdyin ja mittarissa oli ostohetkellä noin 300tkm. Nyt on tullut mittariin sen 56tkm lisää ja vain kuluvia osia on mennyt. Joitakin pieniä sähkövikoja, mutta hintaansa nähden on osoittautunut hyväksi autoksi. Jos miinus pitää antaa jostain niin automaattilaatikon välitykset on surkeat ja talvella tuntuma tiehen on ajottain jopa (jos ajaa vähänkään rivakammin) vaarallinen. Mutta rauhallisessa, kiireettömässä ajossa ja varsinkin kesällä tuo on mukava ja miellyttävä matka-auto...
 
Laguna II:sesta pysyisin kyllä kaukana, mutta esim tuo Pösö 307 on ihan ok, jos osaa itse korjata liitinvikoja yms peruspösön murheita. Kone ja laatikko on ihan ok ja vakkarinkin saa suurella mahdollisuudella asennettua, itselläni se onnistui 40e hintaan.
 
C5-sitikassa on yksi tympeämpi tyyppivika itse korjattavaksi eli lämppärin läpät menee johonkin jumiasentoon. Siinä sitten tuurista riippuen ei lämpene auto sisältä tai vaihtoehtoisesti jotain muuta ongelmaa. Saa purkaa kojelaudan edestä pois, että saa laitettua asiallisesti. Jotku kai värkänneet pienemmälläkin purkuhommalla sahaten koteloihin reikiä tms. Itsellä tuli tietenkin tuollainen ongelma eteen aikanaan joten myin äkkiä pois sen asiasta ymmärtävälle. Kyseessä oli automaatti-ilmastoinnilla varustettu facelift, en tiedä koskeeko muita malleja. Sama homma kuitenkin kaiketi myös 407 Pösössä.
 
C5-sitikassa on yksi tympeämpi tyyppivika itse korjattavaksi eli lämppärin läpät menee johonkin jumiasentoon. Siinä sitten tuurista riippuen ei lämpene auto sisältä tai vaihtoehtoisesti jotain muuta ongelmaa. Saa purkaa kojelaudan edestä pois, että saa laitettua asiallisesti. Jotku kai värkänneet pienemmälläkin purkuhommalla sahaten koteloihin reikiä tms. Itsellä tuli tietenkin tuollainen ongelma eteen aikanaan joten myin äkkiä pois sen asiasta ymmärtävälle. Kyseessä oli automaatti-ilmastoinnilla varustettu facelift, en tiedä koskeeko muita malleja. Sama homma kuitenkin kaiketi myös 407 Pösössä.
Muovinen akseli menee poikki ja sitten ei enää toimi. 407 on tosiaan sama juttu.

Itse korjasin 407 yksiaalueisesta auto ilmastoinnista. Siirsin vasemmalla puolella akselia olevan säätömoottorin akselin oikeaan päähän, joka oli tietysti vielä ehjä. Vähän piti sähköjohtoja jatkaa. Netistä löysin ohjeet miten säätömoottorin sai kytkettyä pyörimään päinvastaisesti.

Kaksialueisessa on tietysti kaksi omaa akselia, eli sama kikka ei siinä toimi ollenkaan. 407 säästyi siis kojelaudan purkamiselta tai reikien sahaamiselta. Akselissa oli siis sopiva pää vasemmassa ja oikeassa päässä.
 
C5-sitikassa on yksi tympeämpi tyyppivika itse korjattavaksi eli lämppärin läpät menee johonkin jumiasentoon. Siinä sitten tuurista riippuen ei lämpene auto sisältä tai vaihtoehtoisesti jotain muuta ongelmaa. Saa purkaa kojelaudan edestä pois, että saa laitettua asiallisesti. Jotku kai värkänneet pienemmälläkin purkuhommalla sahaten koteloihin reikiä tms. Itsellä tuli tietenkin tuollainen ongelma eteen aikanaan joten myin äkkiä pois sen asiasta ymmärtävälle. Kyseessä oli automaatti-ilmastoinnilla varustettu facelift, en tiedä koskeeko muita malleja. Sama homma kuitenkin kaiketi myös 407 Pösössä.

Oman käsitykseni mukaan tuo vika koskee nimenomaan vain facelift-C5:ttä (ja sisarmallia 407:aa), eli pre-faceliftien kanssa ei tarvitsisi harmitella tuota. Muistaakseni 2-alueinen automaatti-ilmastointi oli vakiovarusteena kaikissa C5:ssa, eli karvalakkia valitsemalla ei pääse ongelmasta eroon.
 

Moottori takuuvaihdettu 100tk/2018. Pitäisi jakohihnallakin olla vielä siis matkaa jäljellä. Olisko tuossa perheautoksi?
 

Moottori takuuvaihdettu 100tk/2018. Pitäisi jakohihnallakin olla vielä siis matkaa jäljellä. Olisko tuossa perheautoksi?

No itsellä ei ainakaan herätä luottamusta, että kone on vaihdettu 100tkm kohdalla ja nyt mittarissa 184tkm. Miten mahtaako kone mennä uudestaan vaihtoon 200tkm kohdalla ja sitten ei takuu enää korvaakaan?
 
Ainakin siihen on ympätty isolla vaivalla korisarja jotta corvette saadaan näyttämään datsun 280 zetalta
 
Nyt on meselle laitettu kunnon hinta. o_O


Jos edes yrittäisi kirjoitta merssun oikein, ja sitten kun kattoo mitä muuta on myytävänä niin...

Muuten ei ole mahdottomuus että jollain on oikeasti vähän ajettu vähän ajettu Mesredz Pens. Tässä lähistöllä on W123 joka on tiettävästi uutena ostettu, ajettu joskus varovaisesti ja pesty sen jälkeen, ja talliin. Kilsoja en tiedä mutta ei varmaankaan paljon.
 
Ajattelin että tässä on ku k24 alakertaswappi, kepit + muuta hilpettä ja 300 vapariheppaa mutta ei, vakio. Väsyny vehje.
 
Täytyy sanoa että kerrankin näen auton mikä vastaa tekstiä ja hintaa!

Hienossa kunnossahan noi japsituonnit useimmiten on.
Teksti "Ei talvirenkaita eikä talviajoa. Sadekelejäkin vältetty." On kyllä vähän niinjanäin. Huutokaupasta kun japseista noita ostaa niin missä käytössä on ollut ekat joku +15-vuotta ei ole kyllä aavistustakaan.
 
Taitaa olla aika vähissä ostajat tuolla hinnalla,jonneilla joita tuo kiinnostaa ei riitä massit ja niillä joilla riittää eivät koske tuohon edes pitkällä tikulla.
 
Taitaa olla aika vähissä ostajat tuolla hinnalla,jonneilla joita tuo kiinnostaa ei riitä massit ja niillä joilla riittää eivät koske tuohon edes pitkällä tikulla.
Etenkin kun räpeltämättömän saa puoleen hintaan puolilla noista kilsoista.
 
Kiva sisusta ja ihan OK varusteilla, mutta tekniikkapuoli onkin sitten kaikkea muuta kuin mitä pitäisi

Tuossahan on tehokkaampi 155kw motti (siinä laiskemmassa 2.0tfsi muistaakseni 132kw) ja öljynsyöntiremppakin jo tehty vai mitä tarkoitit tekniikkapuolella?
 
Ottaa suoraan S60 T koneella. Samat tehot ja helppo vetää 50hp lisää softalla. Ei mitään isompia teknisiä murheita tai ongelmakohtia ja kuitenkin puhutaan yli 10v autosta, niin säästää hankintahinnassakin pari tonttua Audiin nähden. Onhan se ruma, mutta niinhän ne kaikki vanhat on.
 
Sama väsynyt läppä että audi pitää olla aina vähintään quattro ja jos ei riitä niin 6-mukinen kone.

e: ja joidenkin mielestä manuaali :)
Lähinnä koska tuon ikäisten ollessa kyseessä ottamalla sen V6 dieselin quattrolla saa huomattavasti luotettavamman (ei-ketjuvikaisen) motin ja hemmetisti paremman automaatin (tipin multin sijaan, DSG:stä puhumattakaan).

Jos välttämättä haluaa mäntä-, ketju,- öljysumpuvikaa, niin valitsee 2.0TFSIn sen haluamansa vika-cocktailin mukaan... :D
 
Tippi voi olla parempi kuin multi tai DSG, mutta en vannoisi senkään nimeen. Tämä omien (v6q tipillä) sekä läheisten audituttujen tippiloota kokemuksella. Kyllä se tippilootan pitäis hyvin kestää auton arvioidun ~160tkm eliniän, mikä on kai kohtuullista. Olen nähnyt kyllä yli 700tkm ajetun tippilootan, tosin sen toiminta alkoikin olla jo tahmeaa. Käytettynä vähän pommi kun ei tiedä onko vaihdettu öljyjä kun ei kuulu öljynvaihto ohjelmaan (Audi sanoo ettei tarvi huoltaa ja valmistajan dokumenteissa lukee että pitää huoltaa). Ei kannata edes ajatella käytetyn audin tippilootan korjausta Suomessa meidän maan hinnoilla (4-5k€+ työt sen tonni päälle). Tietysti voi mennä lomaileen Latviaan ja käyttää auto Recrolla ja maksaa se ~2500e veroineen laatikon uudelleen rakennuksesta.
 
Lähinnä koska tuon ikäisten ollessa kyseessä ottamalla sen V6 dieselin quattrolla saa huomattavasti luotettavamman (ei-ketjuvikaisen) motin ja hemmetisti paremman automaatin (tipin multin sijaan, DSG:stä puhumattakaan).

Jos välttämättä haluaa mäntä-, ketju,- öljysumpuvikaa, niin valitsee 2.0TFSIn sen haluamansa vika-cocktailin mukaan... :D

Eikös B8 3.0 tdiq yhteydessä vaihteisto muuttunut tiptronicista -> stroniciin ensimmäisen vuoden jälkeen.
 
Lähinnä koska tuon ikäisten ollessa kyseessä ottamalla sen V6 dieselin quattrolla saa huomattavasti luotettavamman (ei-ketjuvikaisen) motin ja hemmetisti paremman automaatin (tipin multin sijaan, DSG:stä puhumattakaan).

Jos välttämättä haluaa mäntä-, ketju,- öljysumpuvikaa, niin valitsee 2.0TFSIn sen haluamansa vika-cocktailin mukaan... :D
Niinpä niin... mulla on ollut nyt 110k km nykyinen 2.0TFSI. Ajettu yhteensä 162k. Huohottimen olen ennakoivasti vaihtanut (joku 30€) ja N80 vaihdoin kun rämisteli (13€). Muuten konehuone moottorin osalta koskematon. Tässä on tosin tippi, eikä DSG, mutta öljyjä olen siihen vaihdellut pari kertaa ja solenoidit uusin jälkimmäisessä vaihdossa. Edellisellä 2.0 TFSI:llä ajoin 50k km ja siinä kallein remppa oli teettämäni nokkaketjun vaihto. Tais olla 1200€, kun säädin vaihdettiin myös. Se auto meni lunariin tarpeettoman nopeasti, kun liikennevaloissa toinen sukelsi perään (tosin vissiin joku sen oikoi takaisin tai purki osiksi).

Kaksi työkaveria on sen sijaan joutunut tuon 3.0TDI:n kanssa vekslaamaan. Toisella se söi öljyä jonkun 1l/3000km ja lopuksi jakoketju alkoi ääntää. Auto meni vaihdossa jossain 200k km jälkeen. Toinen joutui vaihdattamaan tuon ketjun á 3000€ (merkkihuolto tarjosi muistamani keskustelun mukaan yli 6000€). Kilometrejä en ihan varmaksi tästä muista, mutta taisi ostaa sen 200k ajettuna ja siitä noin vuosi-pari jälkeen kerrattiin autorintaman kuulumisia.
Lisäksi nuo uudet 3.0TDI koneet on monesti varustettu DSG:llä, paitsi isoissa katumaastureissa.
 
ZF:stä puheenollen.


Eikö noilla modeilla ole laatikon kohtalo sinetöity?
Nopeasti tutkein että ZF 8HP50 max. 500nm.

Lisätiedoissa lukee XHP stage3 joka pikaisen googlauksen tuloksena lisää lootan kestävyyden 1000nm asti
 
Kaksi työkaveria on sen sijaan joutunut tuon 3.0TDI:n kanssa vekslaamaan. Toisella se söi öljyä jonkun 1l/3000km ja lopuksi jakoketju alkoi ääntää. Auto meni vaihdossa jossain 200k km jälkeen. Toinen joutui vaihdattamaan tuon ketjun á 3000€ (merkkihuolto tarjosi muistamani keskustelun mukaan yli 6000€). Kilometrejä en ihan varmaksi tästä muista, mutta taisi ostaa sen 200k ajettuna ja siitä noin vuosi-pari jälkeen kerrattiin autorintaman kuulumisia.
Lisäksi nuo uudet 3.0TDI koneet on monesti varustettu DSG:llä, paitsi isoissa katumaastureissa.

Tuo jakoketju on tietyn ikäisissä 3.0TDI koneissa heikko kohta, muuten nuo kestävät yllättävän hyvin käyttöä.

Yksi kaveri vaihdatti alle 200k ajettuna A6:sen ketjun uuteen merkkiliikkeessä, kun rallatteli, olisi saanut 7000 eurosta vähän kahvirahaa takaisin, mutta kun Delta oli uittanut auton saksasta ja antanut sille vuoden Deltatakuun, niin sinne sulivat katteet muutamasta kaupasta ( tai rahat menivät vakuutusyhtiön kassasta ).

Toinen kaveri, jolla on Mäntsälässä koripaja ja korjaamo on näitä 3.0TDI:n jakopäitä vaihtanut VAG:in ohjetta ( jossa koko kone nostetaan pois ) helpommalla tekniikalla.
Hän on vain irroittanut moottorin tukikumit ja vähän muuta hilpettä, jolloin koneen kääntö sen takapään alas laskemiseksi on mahdollista ja jakoketjun vaihto onnistuu kohtuullisen nopeasti.
Tällaisen remontin hinta osineen on ollut siinä 1500-3000 € välillä, kun ilmeisesti laadukkaat varaosat maksavat kaikkine hiluineen sen 500-1000 € riippuen mitä kaikkea vaihdetaan samalla.
 
Veikkaan että 3.0TDI:stä on mennyt promilleja siitä ketjumäärästä mitä noista 2.0TFSI:stä meni - varsinkin kun puhutaan, niin kuin sanoin, kyseisen ikäluokan autoista eli noista ~10 vuotiaista.
 
Veikkaan että 3.0TDI:stä on mennyt promilleja siitä ketjumäärästä mitä noista 2.0TFSI:stä meni - varsinkin kun puhutaan, niin kuin sanoin, kyseisen ikäluokan autoista eli noista ~10 vuotiaista.
En nyt lähde tilastotiedettä harrastamaan mututuntumalla, mutta lienee myös 3 litraisten patojen osuus vähäinen vs pienemmät motit. Jo tästä syystä tapausten yleisyys on kohtuullista olettaa olevan pienempi.
 
En nyt lähde tilastotiedettä harrastamaan mututuntumalla, mutta lienee myös 3 litraisten patojen osuus vähäinen vs pienemmät motit. Jo tästä syystä tapausten yleisyys on kohtuullista olettaa olevan pienempi.
Tämän nyt pitäisi olla ihan selvää ilman sanomistakin; vaikka tuo 3.0TDI on edelleen melkolailla suosittu motti ja sitä on löytynyt niin Audin A4:sta aina VW:n Touaregiin tai Porschen maasturiin, niin sitä ei ole samalla lailla joka toisen Skodan tai Volkkarin keulilla - varsinkin kun miettii miten suosittu diesel on jenkeissä vs bensa.

Mutta siinä ei sinänsä ole koskaan ollut täyttä suunnittelumokaa joka *takaa* että jokaisen tehtaalta ulos tulleen yksilön ketju paskoo kun öljynpaineella toimiva kiristimen takia tai koska ketju tulee samalta tehtaalta kuin Helkaman Kulkureille ( :D ). Tai että jokaisen yksilön sihti menee takuulla tukkoon jossain vaiheessa. Mäntäremppa on oikeastaan ainoa joka ei 100% varmuudella koske jokaista mottia.

Ja ennen kuin vänkääminen taas alkaa, niin kaikki mainitut viat eivät koske kaikkia 2.0TFSI:tä eikä varsinkaan samaan aikaan, vaan kaikkia tietyllä aikavälillä valmistettuja yksilöitä - ja silti voidaan puhua vuosista eikä kuukausista vuosien 2005 ja 2012 välillä viasta ja motin iteraatiosta riippuen. Eli käytännössä voi sanoa että 2.0TFSI:ssä on jokin perustavanlaatuinen suunnittelumoka noissa 7 mallivuodessa joka ilmenee yleensä helposti ennen 100tkm:ää...

Ei mielestäni voi mitenkään verrata 2.7/3.0/4.0 TDI:n jossa *saattaa* jollain pienellä prosentilla ilmetä ongelma >200tkm:ssä... :facepalm:
 
Motin iteraatio. Well hello sailor. Hyvä että teitä on miettimässä maalia ja ja hajua syvemmältä.
 
Ei mielestäni voi mitenkään verrata 2.7/3.0/4.0 TDI:n jossa *saattaa* jollain pienellä prosentilla ilmetä ongelma >200tkm:ssä... :facepalm:

Sulla taitaa olla vaan joku fiksaatio näihin isoihin dieselmotteihin ja pieni 2.0 bensakone ei kelpaa ;)
 
Tämän nyt pitäisi olla ihan selvää ilman sanomistakin; vaikka tuo 3.0TDI on edelleen melkolailla suosittu motti ja sitä on löytynyt niin Audin A4:sta aina VW:n Touaregiin tai Porschen maasturiin, niin sitä ei ole samalla lailla joka toisen Skodan tai Volkkarin keulilla - varsinkin kun miettii miten suosittu diesel on jenkeissä vs bensa.

Mutta siinä ei sinänsä ole koskaan ollut täyttä suunnittelumokaa joka *takaa* että jokaisen tehtaalta ulos tulleen yksilön ketju paskoo kun öljynpaineella toimiva kiristimen takia tai koska ketju tulee samalta tehtaalta kuin Helkaman Kulkureille ( :D ). Tai että jokaisen yksilön sihti menee takuulla tukkoon jossain vaiheessa. Mäntäremppa on oikeastaan ainoa joka ei 100% varmuudella koske jokaista mottia.

Ja ennen kuin vänkääminen taas alkaa, niin kaikki mainitut viat eivät koske kaikkia 2.0TFSI:tä eikä varsinkaan samaan aikaan, vaan kaikkia tietyllä aikavälillä valmistettuja yksilöitä - ja silti voidaan puhua vuosista eikä kuukausista vuosien 2005 ja 2012 välillä viasta ja motin iteraatiosta riippuen. Eli käytännössä voi sanoa että 2.0TFSI:ssä on jokin perustavanlaatuinen suunnittelumoka noissa 7 mallivuodessa joka ilmenee yleensä helposti ennen 100tkm:ää...

Ei mielestäni voi mitenkään verrata 2.7/3.0/4.0 TDI:n jossa *saattaa* jollain pienellä prosentilla ilmetä ongelma >200tkm:ssä... :facepalm:
Ennen kuin joku alkaa inttämään... taitaa olla myöhäistä. :rofl: Korjataan nyt kuitenkin pari asiaa tästä sinun ei inttävästä tekstistä.
Sanot että 2.0TFSI:ssä voi porsia jakoketju alkaen 2005... noh... 2005-2007 EA113 TFSI:ssä on jakohihna. Imu ja pakonokka on yhdessä ketjulla ja tuo konstruktio on ollut käytössä 1.8T ajoilta lähtien jostain 2000-luvun taitteesta. Sekin täytyy uusia jos pitää ääntä, mutta taitaa mennä sinne 200k puolelle noin yleensä. Jakoketjullinen EA888 tuli vuonna 2008.
Sitten siinä 3.0TDI:ssä nimenomaan on öljynpaineella kiristyvä jakoketju. Perjaatteessa täysin sama ideologia, kuin ongelmallisissa TFSI-koneissa, ainoastaan asennettu koneen taakse ja siksi hankala/kallis vaihtaa. Luultavasti se on vähän vahvempi kuin pienemmissä moottoreissa ja kestää siksi pidempään, mutta sama laahaimien kuluminen ja ketjun löytyminen yli kiristimen rajojen sitä vaivaa.
En väitä että noi mainitsemasi TFSI:t olisi ongelmattomia. Päin vastoin, en suosittelisi niitä kenellekään joka haluaa ongelmattoman auton. Itsellä niitä on ollut kaksi ja toinen vieläkin ajossa. Ylläpidollisesti mulle ei ole mahdottoman kalliita ongelmia tullut, mutta riski on tiedostettu. Hienoja moottoreita lisäksi ajaa, kun n. 300nm on tarjolla 1500-5000rpm.
Mulla löytyy myös kuva 150tkm ajetusta sihdistä (oman autoni pohjasta), joka oli kyllä ihan kunnossa. Siihen tais tulla joskus 2007-2009 tienoilla (en ole täysin varma) saataville parannus, jossa tuo äkillinen öljynpaineen häviäminen tukkeutumisen takia korjattiin ohitusventtiilillä.
Tällainen:

Lähinnä koska tuon ikäisten ollessa kyseessä ottamalla sen V6 dieselin quattrolla saa huomattavasti luotettavamman (ei-ketjuvikaisen) motin ja hemmetisti paremman automaatin (tipin multin sijaan, DSG:stä puhumattakaan).

Jos välttämättä haluaa mäntä-, ketju,- öljysumpuvikaa, niin valitsee 2.0TFSIn sen haluamansa vika-cocktailin mukaan... :D
Koko juttuhan lähti tästä... johon vastasin koska vastoin kirjoittamaasi:
A) tuo iso Diesel ei ole mikään järisyttävän luotettava tai halpa ylläpitää
B) siinä on potentiaalinen ketjuvika
C) sen kanssa on tarjolla myös DSG Ihan kuten TFSI:n kanssakin

Noniin ja jos nyt pitäydyttäisiin sieltä tunnepuolen kiihkoilusta poissa. Noi TFSI: on epävarmoja, mutta en mä kyllä tilalle tuota isoa Dieseliäkään ottais. Kalliimmaksi sen ylläpito on minun tutuille tullut kuin mitä mun kaksi VAG:n ihmekonetta on saanut aikaan. :rolleyes:
 
Sulla taitaa olla vaan joku fiksaatio näihin isoihin dieselmotteihin ja pieni 2.0 bensakone ei kelpaa ;)
Ei se koko, vaan se mukien määrä.

Noh, on mulla 90-luvulla ollut ihan 1.8 turboakin (CA18DET), 2003 jälkeen tosin ei yhtään nelimukista... :p

Edit: Nisukan mottityyppi oikein...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 601
Viestejä
4 501 831
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom