Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Mä sanoisin noin puhtaasti perstuntumalla että se vaikuttaa enemmän miten siihen penkkiin istuu kuin se miten siinä istuu.

Siis tuo lausehan on täysin järjetön, mutta eikö tuo ole ihan oikein? Tajuuko kaikki mitä mä tarkoitan?:hmm:
 
Kyllä mä sanoisin että aika paljon erikoisempi moottori cliossa on jos vertaa ihan litra/hp, alfassa 3,2l kone missä vain 239hv kun clion 2l on jo 197hv. Isosta moottorista saa helpommin hevosvoimia vaikka ei edes yritä, mutta pienestä se vaatii tietotaitoa ja 100hv/l ei ole tavanoimainen luku perusmoottorissa, varsinki vapaastihengittävässä.

Alfa on ihan erilainen auto ja hieno omassa elementissään eli kruisailuun, mutta radalla tuo clio vie alfaa kuin litran mittaa mutta maantiellä ei varmasti se mukavin auto.
Olet aivan oikeassa että Cliossa on tiukempi kone ja varmasti nopeampi radalla. Mutta sillä kun ei ole tekemistä keräilyarvon kanssa, vaan siihen vaikuttaa enemmälti fiilis ja erikoisuus. Ei kai kukaan vanhoilla jenkki V8:llakaan aja sen takia että niissä on hyvät litratehot tai ovat nopeita radalla. No, ymmärrän kyllä että tartuit varmaan tuohon että kuvailin sitä 2.0 aika tavalliseksi myllyksi. No sitä mieltä olen kyllä vieläkin, rivi4 on sieluton moottori ja ne pitää kaikki melko samanlaista pörinää viritysasteesta riippumatta, ja muistuttaa ääneltään 90% liikenteessä olevilta autoilta(eli niiltä rivinelosilta) joten ei mitään erikoista siltä rintamalta.
Tuo 3.2 V6 nousee sitä erikoisemmaksi ja haluttavammaksi myllyksi mitä pidemmälle downsizing villitys 3- ja nelisylinteriin menee. Sen huomaa että 147 ja 156 GTA:n hinnat ovat jo ampaisseet nousuun, luultavasti GT seuraa pian perässä. Renaultilta Clio V6 on jo näyttänyt mitä hinnalle tapahtuu kun koko paketti moottoria myöten on selkeästi massasta poikkeava. (Tähtitieteellisen kalliin ja haluttavan Clio V6 litrateho muuten sama kuin Busson, kun tuli tuo puheeksi)
 
Viimeksi muokattu:
Olet aivan oikeassa että Cliossa on tiukempi kone ja varmasti nopeampi radalla. Mutta sillä kun ei ole tekemistä keräilyarvon kanssa, vaan siihen vaikuttaa enemmälti fiilis ja erikoisuus. Ei kai kukaan vanhoilla jenkki V8:llakaan aja sen takia että niissä on hyvät litratehot tai ovat nopeita radalla. No, ymmärrän kyllä että tartuit varmaan tuohon että kuvailin sitä 2.0 aika tavalliseksi myllyksi. No sitä mieltä olen kyllä vieläkin, rivi4 on sieluton moottori ja ne pitää kaikki melko samanlaista pörinää viritysasteesta riippumatta, ja muistuttaa ääneltään 90% liikenteessä olevilta autoilta(eli niiltä rivinelosilta) joten ei mitään erikoista siltä rintamalta.
Tuo 3.2 V6 nousee sitä erikoisemmaksi ja haluttavammaksi myllyksi mitä pidemmälle downsizing villitys 3- ja nelisylinteriin menee. Sen huomaa että 147 ja 156 GTA:n hinnat ovat jo ampaisseet nousuun, luultavasti GT seuraa pian perässä. Renaultilta Clio V6 on jo näyttänyt mitä hinnalle tapahtuu kun koko paketti moottoria myöten on selkeästi massasta poikkeava. (Tähtitieteellisen kalliin ja haluttavan Clio V6 litrateho muuten sama kuin Busson, kun tuli tuo puheeksi)
Muuten aikalailla samaa mieltä (paitsi että hauskojakin/erikoisia/muuten veikeitä 4sylinterisiä on) mutta pakko sanoa että 3pyttyiset sentään kuulostavat erilaiselta ja omaavat sentään omanlaisensa luonteen vs 4syl ns "normikoneet".
 
Muuten aikalailla samaa mieltä (paitsi että hauskojakin/erikoisia/muuten veikeitä 4sylinterisiä on) mutta pakko sanoa että 3pyttyiset sentään kuulostavat erilaiselta ja omaavat sentään omanlaisensa luonteen vs 4syl ns "normikoneet".
Kyllä, kolme on parempi kuin neljä. Jopa uuden Fiat 500:n kaksisylinteristäkin joku lehden arvostelija taisi mainita hauskan/sporttisen kuuloiseksi kokemukseksi, en epäile, poikkeaa massasta.
Kuitenkin se taas että näitä uusia ~litran koneita tehdään voimakkaan/urheilullisen kuuloisiksi keinotekoisesti kaiken maailman paukkeilla ja pieruilla, tai sisälle soitettavilla synteettisillä äänillä niin :thumbsdown:.
 
Rellu on hienossa kunnossa, mutta itseäkin vähän kyllä kiehtoo lisäsylinterit, joten varmaan itselle sopis tuo Alfa paremmin. Nyt on käytössä CLK mersu, jossa on V6 kone ja upeat äänet, aika paljon tulee kyllä kenkää annettua ihan äänimaailman takia. Nelonen kuulostaa aika tylsältä näin keskimäärin, ehkä turbona vähän parempi. Kolmesylinterisiä on taas ollut aika vähän tarjolla tehokoneina, pl. viime vuodet. Vitonen on ehkä ollut enemmän esimerkkinä tästä kuin kolmonen.
 
Täytyy kyllä sanoa, että harvoin kuulee kehuttavan jotain 3 sylinteristä :D Mitä enemmän litroja, sitä enemmän luonnollista vääntöä alarekisterissä ilman turboviivettä ja valitettavasti 4 sylinterinen on yleensä litroiltaan isompi. Jos haluaa auton moottoria fiilistellä niin heitän noi alle 5 sylinteriset kyllä kaikki sinne paskakoppaan ja siksi omassa autossa sylintereitä onkin rivissä pitkittäin 6kpl
 
Täytyy kyllä sanoa, että harvoin kuulee kehuttavan jotain 3 sylinteristä :D Mitä enemmän litroja, sitä enemmän luonnollista vääntöä alarekisterissä ilman turboviivettä ja valitettavasti 4 sylinterinen on yleensä litroiltaan isompi. Jos haluaa auton moottoria fiilistellä niin heitän noi alle 5 sylinteriset kyllä kaikki sinne paskakoppaan ja siksi omassa autossa sylintereitä onkin rivissä pitkittäin 6kpl

Toi on sama ku jenkkiharrastaja sanoisi sinulle, että kaikki alle 5L ja 8cyl koneet on pelkkiä starttimoottoreita.

Edit. BMW omassa käytössäsi?
 
Omalla kohdalla on aivan sama kuinka monta sylinteriä on kunhan se on ahdettu. Tästä hyvänä esimerkkinä. Mennään vaikka vielä 5v taaksepäin niin ahdetut jenkit olivat hyvin harvassa, koska luotettiin siihen litratilavuuteen ja vääntöön. Sitten oli jenkit mihin oli asennettu mekaaninenahdin kuka halusi tehoa enemmän kuin vain vaparikoneena jossa voi myös olla ilokaasut antamassa lisää kulkuja. Nykyään sitten tilanne onkin toinen. Viimeksi, kun kävin ajamassa kisoissa niin siellä oli 9/10 jenkkiautosta turbotettu. Eli he ovat myös jenkkiharrastuspuolella vihdoin ymmärtäneet, että pikkuiset japsit ja eurooppalaiset autot ovat alkaneet menemään niin lujaa pienillä koneillansa, että on ollut pakko alkaa tekemään nykypäivän muutoksia jenkkeihin mikäli niihinkin haluaa oikeasti kulkua lisää.
 
Täytyy kyllä sanoa, että harvoin kuulee kehuttavan jotain 3 sylinteristä :D Mitä enemmän litroja, sitä enemmän luonnollista vääntöä alarekisterissä ilman turboviivettä ja valitettavasti 4 sylinterinen on yleensä litroiltaan isompi. Jos haluaa auton moottoria fiilistellä niin heitän noi alle 5 sylinteriset kyllä kaikki sinne paskakoppaan ja siksi omassa autossa sylintereitä onkin rivissä pitkittäin 6kpl

Mulla ollut muutamia V6 bensa-autoja ja piti ihan tarkistaa millaisia vääntöjä niissä on ollut. Ei ainakaan ajossa tunnu mitenkään alarekisterissä.
Ford Mondeo st220, 2967 cm3,
166 kW (226 hv) @ 6150 r/min,
285 Nm @ 4900 r/min

Alfa 156 2492 cm3
140 kW (192 hv) @ 6300 r/min
218 Nm @ 5000 r/min

Verrokkina Golf MK4 1984 cm3.
85 kW (115 hv) @ 5400 r/min
172 Nm @ 3200 r/min

Äkkiseltään ajateltuna Alfassa tosi huonosti vääntöä vrt. koneen tilavuus. Ahdettu 1.8 -2.0 -litrainen 4-syl. paljon miellyttävämpi normaalissa ajossa.
 
Toi on sama ku jenkkiharrastaja sanoisi sinulle, että kaikki alle 5L ja 8cyl koneet on pelkkiä starttimoottoreita.

Edit. BMW omassa käytössäsi?
Mulla on tollanen nissanin skyline kesäkäytössä. Ja kyllähän jenkit voi olla mitä mieltä tahansa, mutta fakta on se, että euroopassa nykyään noita vitos, kutos, kasi jne koneita on autoissa suht vähän ja ne lisäsylinterit kyllä selkeästi tuo neloseen tai jopa pienempiin verrattuna lisänsä. Rivikoneissa isompi määrä sylintereitähän tarkoittaa korkeampaa taajuutta ulos työntävää konetta suhteessa kierroksiin.
Mulla ollut muutamia V6 bensa-autoja ja piti ihan tarkistaa millaisia vääntöjä niissä on ollut. Ei ainakaan ajossa tunnu mitenkään alarekisterissä.
Ford Mondeo st220, 2967 cm3,
166 kW (226 hv) @ 6150 r/min,
285 Nm @ 4900 r/min

Alfa 156 2492 cm3
140 kW (192 hv) @ 6300 r/min
218 Nm @ 5000 r/min

Verrokkina Golf MK4 1984 cm3.
85 kW (115 hv) @ 5400 r/min
172 Nm @ 3200 r/min

Äkkiseltään ajateltuna Alfassa tosi huonosti vääntöä vrt. koneen tilavuus. Ahdettu 1.8 -2.0 -litrainen 4-syl. paljon miellyttävämpi normaalissa ajossa.
Meinasin siis lähinä, että isompi kone kyllä liikkelle lähdettäessä jne vääntää vahvemmin vaikka tollanen tilavuudeltaan pienempi virikone olisikin tehoiltaan kovempi. Etenkin ahtimen heräilyssä litratilavuus ratkaisee myös aika paljon.

Itseasiassahan tää keskustelu lähti vähän laukalle, koska alunperin 4 sylinterinen 2 litranen virivaparikone oli verrokkina alfan V6 jossa viritysaste matalampi ja sitten alettiinkin kehua 3 sylinterisiä, koska niissä on kutoskoneen äänimaailmaa jne.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin siis lähinä, että isompi kone kyllä liikkelle lähdettäessä jne vääntää vahvemmin vaikka tollanen tilavuudeltaan pienempi virikone olisikin tehoiltaan kovempi. Etenkin ahtimen heräilyssä litratilavuus ratkaisee myös aika paljon.

Periaatteessa noin mutta käytännössä moottorin luonteen lisäksi vaikuttaa vaihdevälit ja auton paino. Omasta mielestä Hyundai Getz 1.4 oli kevyempi ja helpompi lähtemään liikkeelle kun v6 Mondeo. Olen myös huollon sijaisautona saanut 3-syl Fiestan ja oli ihan hauska eikä tuntunut laiskalta. En muista miten väänsi, ei ainakaan huonona jäänyt mieleen. Äänet oli hyvät. Tällä hetkellä meillä on 3.0tdi eikä ole ikävä bensakutosia.

Skylinestä vielä mieleen: Niitä nuorena ihaili lehdissä ja autopeleissä. Sitten kun pääsi tutun R33 skylinen kyytiin niin olihan se hieno kokemus ja tehokas auto mutta kun näytti ihan Almeralta sisältä. Hirveästi ei nissani ollut panostanut urheiluautomaiseen ohjaamoon. Penkitkin ruutukuosilla eivätkä mitään kuppimallisia.
 
Periaatteessa noin mutta käytännössä moottorin luonteen lisäksi vaikuttaa vaihdevälit ja auton paino. Omasta mielestä Hyundai Getz 1.4 oli kevyempi ja helpompi lähtemään liikkeelle kun v6 Mondeo. Olen myös huollon sijaisautona saanut 3-syl Fiestan ja oli ihan hauska eikä tuntunut laiskalta. En muista miten väänsi, ei ainakaan huonona jäänyt mieleen. Äänet oli hyvät. Tällä hetkellä meillä on 3.0tdi eikä ole ikävä bensakutosia.

Skylinestä vielä mieleen: Niitä nuorena ihaili lehdissä ja autopeleissä. Sitten kun pääsi tutun R33 skylinen kyytiin niin olihan se hieno kokemus ja tehokas auto mutta kun näytti ihan Almeralta sisältä. Hirveästi ei nissani ollut panostanut urheiluautomaiseen ohjaamoon. Penkitkin ruutukuosilla eivätkä mitään kuppimallisia.
Joo itsellä on nyt myös r33 skylle ja on vaatinut vähän päivitystä eli käytännössä gt-r mallin alcantaratyyliset kuppimaisemmat istuimet, uutta nahkarattia, siistit lisämittarit ja uuden mankan ja pientä kosmeettista maalailua noille kojelaudan muoviosille, jotta tuosta välittyy vähän sporttisempi fiilis. R32 olisi todennäköisesti valinta muuten, mutta sellaisenkin aiemmin omistaneena täytyy sanoa, että toi r33 on vaan koneeltaan ja alustaltaan parempi ajettava vaikka r32 sellaselta rata-automaisemmalta tuntuikin. Jos unohtaa tollasen japsiautomaisen sisustan olemassaolon niin tollanen on kyllä yhdistelmänä ajettavuutta, tehoja, viripotentiaalia ja hintaa, erinomainen paketti sporttiseksi autoksi jos vaan korjaushommat luonnistuu omasta takaa.
 
R34 on jo sisustaltaan vähän parempi kuin noi aikaisemmat, mutta eipä sitä käy kieltäminen, että aika monen sporttijapsin sisusta on aika ankea. R34 GT mallilla olen ajanut ja se oli ihan mukava laite, turboa olis kaivannut vaan lisäksi :)
 
Oma mielipide on kyllä se, että R32 sisusta on noista porukan tuntemista 32-34 skylleistä selkeästi persoonallisin jos ei lasketa mukaan r34 getarin sitä ajotietokonetta g-voimanäytöllä jne :D
 
@jonesky12345

R32-34 on oikein siistejä autoja varsinkin RB26 DETT koneella. Samoin kuin neloskoppanen Supra 2JZ-GTE koneella. ei valittamista miltään osin.

Itselläni on 4cyl 2.5L turbo. Se on mielestäni oikein balanssissa oleva kone. En tarvitse tuohon lisäsylintereitä omalla kohdalla ainakaan. On siis ollut esim. Audin S6 2.2 20v Turbo 5cyl, 8cyl 4.2 koneella olevia Audeja. Jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa tavalla tai toisella. Siitä ei pääse mihinkään.
 
Täytyy kyllä sanoa, että harvoin kuulee kehuttavan jotain 3 sylinteristä :D Mitä enemmän litroja, sitä enemmän luonnollista vääntöä alarekisterissä ilman turboviivettä ja valitettavasti 4 sylinterinen on yleensä litroiltaan isompi. Jos haluaa auton moottoria fiilistellä niin heitän noi alle 5 sylinteriset kyllä kaikki sinne paskakoppaan ja siksi omassa autossa sylintereitä onkin rivissä pitkittäin 6kpl
On 3-sylinterissä hyvät äänet. Sehän kuulostaa samalta kuin suora kutonen, mutta puolilla kierroksilla. Mutta muuta hyvää ei noissa sitten olekkaan.
 
@jonesky12345

R32-34 on oikein siistejä autoja varsinkin RB26 DETT koneella. Samoin kuin neloskoppanen Supra 2JZ-GTE koneella. ei valittamista miltään osin.

Itselläni on 4cyl 2.5L turbo. Se on mielestäni oikein balanssissa oleva kone. En tarvitse tuohon lisäsylintereitä omalla kohdalla ainakaan. On siis ollut esim. Audin S6 2.2 20v Turbo 5cyl, 8cyl 4.2 koneella olevia Audeja. Jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa tavalla tai toisella. Siitä ei pääse mihinkään.
Sinkkuturbolla toi rb26 on melkein sama kone kuin rb25det, twineillä noita ei monella olekaan enää. Enemmän siinä on se neliveto vs takaveto aspekti mikä painaa sit lopullisessa valinnassa.
 
Sinkkuturbolla toi rb26 on melkein sama kone kuin rb25det, twineillä noita ei monella olekaan enää. Enemmän siinä on se neliveto vs takaveto aspekti mikä painaa sit lopullisessa valinnassa.

Joo RB26 on nelikkona ollut aina. On niissä käsittääkseni aika paljon eroa lohkoinakin. RB26 2.6L ja GTS koneet 2L tai 2.5L muitaakseni takavetoisina. Mut originellinä on tosiaan RB26 twin jonka potentiaali on rajattu ennen kuin alkaa menemään vaihtoon osia. Yleensä kuten sanoit sinkuksi muuttuu.

Voi muistikin jo tehdä yksityiskohta tepposia et muistan väärin lohkot.
 
Puhutaanko täällä turboista? Tuosta kaiken muun ohella miettimään onko hinta kuinka linjassaan.


Vaikka on Fiat niin sleeper henkisyys on aina uponnut. Ei anneta ulkokuoren osalta mitään signaalia mitä siellä pellin alla on. Varmasti yllättää monet. Mielestäni ihan hyvä hinta, kun katsoo minkälaista osaa siellä on esim. uusi turbo ja kireämmät nokat.
 
Vaikka on Fiat niin sleeper henkisyys on aina uponnut. Ei anneta ulkokuoren osalta mitään signaalia mitä siellä pellin alla on. Varmasti yllättää monet. Mielestäni ihan hyvä hinta, kun katsoo minkälaista osaa siellä on esim. uusi turbo ja kireämmät nokat.

Sattui mokoma silmään kun oli oikein etusivulla. Sikäli kun itsellä ollut -96 tuollainen se hinnat alkaen 1.1 malli. Mikä oli taas sarjassa autoilua mahdollisimman edullisesti, ja samalla yksi hirveimmistä kokemuksista millä ei aja metriäkään ylimääräistä ellei ihan pakko ollut:rofl:
Sleeperinä ihan hyvä varmasti omalla tavalllaan, eri juttu miten tuon saa myytyä tai millä hintaa, vaikka kaikenlaista löytyykin.
 
Haaveilijoita on ainakin etuvetoinen Volvo kerännyt.

Volvo on kyllä ottanut muotoilun suhteen aimo harppauksen eteenpäin siirryttyään kiinalaisomistukseen.
On tosiaan paljon kyselty autosta. Mahtaa olla silti liian kallis, kun ei ole mennyt kaupaksi. Auto on kumminkin jo 3 vuotta vanha.

Katsottu: 69322 kertaa
Suosikkilistattu: 109 kertaa
Viestit: 5 kpl
Puhelut: 52 kpl
 
Ja luonnollisesti moottorina se surkein vaihtoehto, olis edes 3.8 mutta ei. En kyllä oikein jaksa ymmärtää tuollasia rakentajia, auto on melkoisen karmea ilmestys.
 
Ai helvetti miten raskasta on lukea kun joku kirjoittaa murteella, en tiedä onko se joku "läppä" vai mikä mutta eikai kukaan oikeesti noin kirjoita?
Ettei olisi hra Jussi pienessä kännissä kirjoitellut ilmon kun haikein mielin pitää luopua kökkäreestään. :D
 
juu ei tarvi tuota konepellin "panelgappia" sormella koittaa.. Muutenkin kuvia katsomalla näyttää enemmän pohjamaalilta kuin 30 000 € kameleonttimaalaukselta, luinkohan edes oikein, vai oliko se auton aiempi pyyntihinta..
 
En kyllä ymmärrä mihin coupe -nimitys perustuu 4-ovisissa esim CLS. Vaikka yksiä hienoimpia ja linjakkaimpia 4-ovisia onkin.
 
Kuitenkin mukaan saa vielä 60e lahjakortin :D "Mukaan vielä 60€ lahjakortti BMW jälleenmyyjille "
 
Jos ei puskuria viitsi/ole varaa uusia, niin helposti jäänyt muutakin tekemättä. En tuollaista raiskattua pommia kyllä omalla rahalla ostaisi.

Eipä noi puskurien uusimiset ihan kaikista halvimpia hommia ennenkään jos ei vakuutusta ole. Punaisessa sävyerot usein vaativat jonkin verran sävytystä, jonkun verran näkyy selkeästi erisävyisiä luukkuja tai puskureita varsinkin +10 vuotiaissa. Samaa voisi sanoa oikomattomista parkkipaikka lommoista tai korjaamattomista tuulilaseista.

Mistäköhän lähtien 325 on ollut astetta ripeämpi eikä ihan tavan 3-sarjalainen.
 
Eipä noi puskurien uusimiset ihan kaikista halvimpia hommia ennenkään jos ei vakuutusta ole. Punaisessa sävyerot usein vaativat jonkin verran sävytystä, jonkun verran näkyy selkeästi erisävyisiä luukkuja tai puskureita varsinkin +10 vuotiaissa. Samaa voisi sanoa oikomattomista parkkipaikka lommoista tai korjaamattomista tuulilaseista.

Mistäköhän lähtien 325 on ollut astetta ripeämpi eikä ihan tavan 3-sarjalainen.
Ei varmasti ole halpaa joo, mutta kun autoa kehutaan oikein siistiksi ym. niin mielestäni olisi aiheellista korjata, kun on vahinko sattunut.

Ja juu en kyllä tiennyt, että 325 lasketaan astetta ripeämmäksi tai 150tkm on erittäin vähän ajettu :D
 
Ei varmasti ole halpaa joo, mutta kun autoa kehutaan oikein siistiksi ym. niin mielestäni olisi aiheellista korjata, kun on vahinko sattunut.

Ja juu en kyllä tiennyt, että 325 lasketaan astetta ripeämmäksi tai 150tkm on erittäin vähän ajettu :D

No onhan se vähän kun miettii vuosimallia...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 801
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom