Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Mun on vähän vaikea keksiä suomessa järkevää ostotilannetta tollasille sporttisille perusautoille. Tehoja ei kuitenkaan oo älyttömästi, yleensä etuvetoja (voivat olla kyllä mutka-ajossa nykyään hyviäkin) ja isojen päästöjen takia hinnat kalliita. Jos on tilanteessa jossa rahaa voi käyttää, ei ole halua tai osaamista ostella harrasteautoa tai tilaa ylimääräselle niin mikä jottei. Kuitenkin 10-20t€ hintaluokkaan löytyy paljonkin neliveto ja takavetosportteja joissa yleensä jo valmiiksi enemmän voimaa piristeltynä. Japseja nyt enimmäkseen tulee mieleen ja sieltä Skylinet, S-nissanit, evot, subarut, suprat (4 koriset karanneet toki) jne
 
Mun on vähän vaikea keksiä suomessa järkevää ostotilannetta tollasille sporttisille perusautoille. Tehoja ei kuitenkaan oo älyttömästi, yleensä etuvetoja (voivat olla kyllä mutka-ajossa nykyään hyviäkin) ja isojen päästöjen takia hinnat kalliita. Jos on tilanteessa jossa rahaa voi käyttää, ei ole halua tai osaamista ostella harrasteautoa tai tilaa ylimääräselle niin mikä jottei. Kuitenkin 10-20t€ hintaluokkaan löytyy paljonkin neliveto ja takavetosportteja joissa yleensä jo valmiiksi enemmän voimaa piristeltynä. Japseja nyt enimmäkseen tulee mieleen ja sieltä Skylinet, S-nissanit, evot, subarut, suprat (4 koriset karanneet toki) jne

Vanha on vanhaa ja käyttöautoon toivoisi vähän enemmän kuin ratin, polkimet ja pakoputken pärinää. Ei ole tiloja eikä mielenkiintoa tunkata vaan pitäisi vaan voida tankata ja ajaa, toisinaan huollattaa kuluvat osat jollain pajalla. Listasit kaikki skenaariot miksi sporttista perusautoa haetaan, harrastajat ovat muutenkin vahvasti vähemmistössä.
 

Asiaa sivuten, vähän oudompia moderneja EU-pikkukippoja. Tälläinen oli nettiautossa pari vuotta takaperin:

Renault_Wind_Dynamique_TCe_100_front_20100918.jpg
 
Kaikki siis kusettaa ja käppyrät on huijattu? Pelkällä softalla on siitä GTI:stä myös luvattu 150hv ennen ja jälkeen käppyrällä heidän oman dynon mukaan. Koneessa on pakko olla eroa, ei pelkällä softalla ole nostettu 136-->177 GTI vs RC vakiona! Softalla miedonnetun moottorin näkee käppyröistä mallia Mazda.
Ikävä kyllä nuo on monesti mainoshevosia.
Tuohon 15hp tehonlisäykseen päästäkseen, pitää tehdä jo hengityspuolelle muutoksia.
 
Ikävä kyllä nuo on monesti mainoshevosia.
Tuohon 15hp tehonlisäykseen päästäkseen, pitää tehdä jo hengityspuolelle muutoksia.
Aina ei myöskään oteta kaikkea moottorista irti. Tuosta patongin säädettävyydestä en tiedä, mutta esim. Hondalla on nokkien ajoitus ja vtec, jolloin saadaan vapari k24 yli 300hv teholla vielä ajettavaksi, mutta 400-500hv on jo full race, vakiota osaa ei sitten käytännössä enää ole.
 
Viimeksi muokattu:
Patongin täytteet on huolella valittu. Onko tuo nyt sitä etuvetojen aatelia?
 
Wikipedian mukaan tuo oli ensimmäinen etuvetoauto ikinä :tup:
Ei nyt sentään ensimmäinen. Sanoisin että ehkä ensimmäinen laajalle levinnyt etuveto. Oli noita kokeiluja jo 1900-luvun alussa ja kilpa-autoissakin jo huomattavasti noita ennen. Ensimmäisenä itselle tulee mieleen Cordin joku malli mutta en kuollaksenikaan muista mallia. Ja sitten oli tosiaan nuo "autot" joita en nyt ota huomioon eli juuri käytännössä hevoskärryt moottorilla ja muut ei perinteisen auton luokitelmaa täyttävät laitteet.
 
Ei nyt sentään ensimmäinen. Sanoisin että ehkä ensimmäinen laajalle levinnyt etuveto. Oli noita kokeiluja jo 1900-luvun alussa ja kilpa-autoissakin jo huomattavasti noita ennen. Ensimmäisenä itselle tulee mieleen Cordin joku malli mutta en kuollaksenikaan muista mallia. Ja sitten oli tosiaan nuo "autot" joita en nyt ota huomioon eli juuri käytännössä hevoskärryt moottorilla ja muut ei perinteisen auton luokitelmaa täyttävät laitteet.

Joo olikin näköjään ensimmäinen massatuotettu etuveto vaan, en lukenut tarpeeksi tarkasti.
 
Vähän vanha juttu kyllä aina katsella rattia ja vaihdenuppia, ja arvella pitääkö mittarilukema paikkaansa.

Jos aikaisemmalla kuskilla on sormuksia ja/tai ei välitä putsailla niitä aika ajoin, niin menevät melko nopeasti huonoon kuntoon.
 
Jonka lisäksi pitäisi olla kokemusta juuri sen kyseisen auton ratin kulumisesta.

Joissain autoissa se ratin pinta kuluu nopeammin / hitaammin, vaikka samoin käpälin ajelee.

Jokainen joka on enemmän kuin yhden atuon ajanut uudesta voi tuon todeta.
 
Komeat ratin/penkinpäälliset tässä, kuka laittaa tuollaisen rattiin jossei se ole kulunut puhki? :D Audi A4 Sedan 2.0 TFSI 132kw Business SUOMIAUTO Porrasperä 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto

Vaihdekeppikin vaikuttaa kovasti manuaaliselta vaikka ilmoituksessa kehutaan automaatiksi

Nyt näkyy manuaalina. Työkaverille kävi sama juttu, kun nettiauto haki itse tiedot rek.no mukaan, niin ilmoitukseen tuli automaatti, vaikka auto oli manuaali.
Huomasi vasta, kun ensimmäinen katsomaan tullut ostajaehdokas sanoi että täähän on manuaali?
 
Nyt näkyy manuaalina. Työkaverille kävi sama juttu, kun nettiauto haki itse tiedot rek.no mukaan, niin ilmoitukseen tuli automaatti, vaikka auto oli manuaali.
Huomasi vasta, kun ensimmäinen katsomaan tullut ostajaehdokas sanoi että täähän on manuaali?

Aika nopeasti nuo yleensä korjautuu, kun raportoi noista virheistä ilmoituksessa. Ainakin itse tulee aina raportoitua, jos huomaa jonkun virheen. Ei mene kuin muutama sekunti ja on kuitenkin kaikkien etu, että väärät tiedot tulee sitten korjattua. Aika paljon noissa kuitenkin virheitä, paljon manuaalivaihteisia on merkattuna automaateiksi. Ja jonkun verran tuli vastaan myös vajaavetoisien ilmoituksia vastaan, jotka oli merkattu nelivedoksi, kun itsellä oli juuri neliveto hakusessa.
 
Tuohon en koskisi pitkällä tikullakaan. 10te edestä paskaa käsissään jos tuon ostaa.

Kaikki kokonaan omaksi ostetut autot on tänä päivänä paskaa, parasta olisi vain liisata joku pikku kippo niin ei olisi huolta vioista tai arvonalenemasta
 
Kaikki kokonaan omaksi ostetut autot on tänä päivänä paskaa, parasta olisi vain liisata joku pikku kippo niin ei olisi huolta vioista tai arvonalenemasta
Ihme näkemys. Auton lisäksi lisäksi maksat vielä liisausfirman katteesta. :facepalm: Hyväntekeväisyyttäkö luulet niiden tekevän? Ainoat mitenkään järkevät kuukausierät on just noissa hinnat-alkaen vessoissa, joilla nyt ainakaan huvita ajaa. Heti kun otat jonkun yhtään asiallisemman auton, niin hinta on aivan pilvissä ja varmasti tulee halvemmaksi ostaa oma, ellei nyt aivan tuuhioi sen valinnan kanssa.
 
Tarkoitin just lähinnä niitä 200-300e/kk "auto vuodeksi" diilejä, jolloin ei tarvitse miettiä arvonalenemaa eikä korjauksia. Se on sitten eri asia jos haluaa nauttia ajamisesta ja hommata jonkun 250hv premiumauton :D
 
Tarkoitin just lähinnä niitä 200-300e/kk "auto vuodeksi" diilejä, jolloin ei tarvitse miettiä arvonalenemaa eikä korjauksia. Se on sitten eri asia jos haluaa nauttia ajamisesta ja hommata jonkun 250hv premiumauton :D
Kiihtyvyys voi myös tuntua nopeammalta kuin se kellon kanssa olisi tai päinvastoin. Kuka nauttii mistäkin ja aina ei tarvita isoa moottoria hauskuuteen, mutkat on myös hauskoja kevyellä autolla, jos on renkaisiin luottoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiihtyvyys voi myös tuntua nopeammalta kuin se kellon kanssa olisi tai päinvastoin. Kuka nauttii mistäkin ja aina ei tarvita isoa moottoria hauskuuteen, mutkat on myös hauskoja kevyellä autolla, jos on renkaisiin luottoa.
Kokemuksesta voin sanoa että ne mutkaominaisuudet riittää vain tiettyyn pisteeseen ja aina lopulta tulee tehonälkä vaikka kuinka olisi mikroautomainen alusta... :D

parasta tietenkin on että on molemmat; hyvä ajettavuus (oikealla vetotavalla) ja tehoja. ;)
 
Kokemuksesta voin sanoa että ne mutkaominaisuudet riittää vain tiettyyn pisteeseen ja aina lopulta tulee tehonälkä vaikka kuinka olisi mikroautomainen alusta... :D

parasta tietenkin on että on molemmat; hyvä ajettavuus (oikealla vetotavalla) ja tehoja. ;)
Kokemuksella voin myös sanoa, että määritelmä mikroauto on ihan eri asia, se oma on minua kevyempi, mutta kiihtyy myös nopeammin kuin se minun varsinainen auto. Huoltokustannusten puolesta vielä kohtuullinen, mutta ei todellakaan ole se nopein kartingin puolelta, ei päästä edes lähelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kokemuksesta voin sanoa että ne mutkaominaisuudet riittää vain tiettyyn pisteeseen ja aina lopulta tulee tehonälkä vaikka kuinka olisi mikroautomainen alusta... :D

parasta tietenkin on että on molemmat; hyvä ajettavuus (oikealla vetotavalla) ja tehoja. ;)
Tämä on niin totta! Ison turbokoneen raivokkaassa vetämisessä, on sitä jotain.
 
E39:t on muuten hyviä autoja mutta niiden nahkapenkit on aina suht hirveitä noin "pienilläkin kilsoilla"

0b6757100b6c60a8c19ac1820c550edd.jpg

Mitä ohjekirja sanoo penkkien huollosta? Ainakin oman Audin ohjekirjassa sanottiin, että nahkapenkit pitää putsata ja rasvata vähintään kerran vuoteen. Jos auto on esim. 20v, niin onko bemarikuski jaksanut 20x puunata penkkejä? Kuvan perusteella näyttää 0x huolletulta.
 
Nahan voi myös aika hyvin elvyttää. Kunhan ei repeytymiä ja reikiä ole niin saa lähes uudenveroisen.
 
Nahan voi myös aika hyvin elvyttää. Kunhan ei repeytymiä ja reikiä ole niin saa lähes uudenveroisen.
Tuossa yllä olevassa kuvassa näyttää kyllä siltä, että pehmusteet on lässähtäneet jolloin ei paljoa hoitoaineet auta. Pinnasta kuluneisiin tai pieniä halkeamia saaneisiin varmaan auttaakin.

Edit: Vai onko tuo nahka venynyt? Silloin voisi olla jotain varmasti tehtävissä.
 
Tuossa yllä olevassa kuvassa näyttää kyllä siltä, että pehmusteet on lässähtäneet jolloin ei paljoa hoitoaineet auta. Pinnasta kuluneisiin tai pieniä halkeamia saaneisiin varmaan auttaakin.

Edit: Vai onko tuo nahka venynyt? Silloin voisi olla jotain varmasti tehtävissä.
Tuossa kuvassa minusta vain nahka venynyt. Noi penkit on malliltaan tollaset lättänät.
 
Kyllä noissa on merkkikohtaisia eroja hyvinkin paljon. Mersussa on kestänyt varmaan parhaiten ilman mitään hoitoa. Tossa 16v 370 tkm ajettuna, ei ole ainakaan 5 vuoteen muuta kun istuttu. Kuskin penkin sivu alkaa jo rypyttymään, muttei ole vielä halki kuitenkaan. Varmaan jollain läskiperseellä olis nääkin venähtänyt toisiin mittoihin, että kyse on nyt vain tästä yksilöstä.

mersu penkki1.jpg
mersu penkki2.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 498
Viestejä
4 498 257
Jäsenet
74 215
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom