- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 046
Yleensä noissa liisareissa on lisäksi kilometrit niin pieneksi rajattu ettei ne oikein sovellu jollekkin joka autoa oikeasti tarvii, vaan lähinnä niille "viikonlopuksi maalle" tyypeille.
Vaikka vanhan luksusauton saisi ilmaiseksi, niin luksusauton ylläpitokulut eivät ainakaan putoa, kun auto ikääntyy.Ei kyllä ihan mitään persaukisen hommaa kyllä muutenkaan ylläpitää tuollaista, samalla rahalla ajaisi uutta, parempaa autoa.
Se autoverkkokaupan noin 3000 € vuodessa maksava kinneri ei täytä kaikkien autotarpeita ja kaikki eivät voi tai halua olla velkasuhteessa autonsa kanssa.Välillä miettinyt kun on jengiä jotka ostaa 1000-2000e auton kerran vuodessa ja sit paaliin kun tulee ongelmaa eikä mene leimasta läpi. Tolla rahalla saa autoverkkokaupasta uusi vuodeksi diililla pakasta vedetyn auton minkä saa vaihdettua uuteen aina vuoden välein eikä tartte ajella millään ihan just hajoavalla pommilla.
On tuossa ehkä vähän JDM lisää, tosin tuollaisten turbo Starlettien saatavuus on vähän heikkoa.https://www.nettiauto.com/toyota/starlet/12907508 Vähän vaikuttaa tyyriiltä yli 20 vuotiaaksi Starletiksi, vaikka ei tuo mikään joka mummon kauppakassi olekkaan.
Voihan tietysti olla, että noillakin Starleteilla on hinnat lähtenyt nousuun. Erikoista vain nähdä tuollaisia autoja jo suurinpiirtein samassa hintaluokassa kuin vähän 'paremmat' Altezzat, MR2 ja 200sx jne.On tuossa ehkä vähän JDM lisää, tosin tuollaisten turbo Starlettien saatavuus on vähän heikkoa.
Kunnossa olevasta takaveto Starletista tuo on ihan normi hinta.
Tosin on vastaavalla turbo Yariksellakin melkein saman verran hintaa, mutta kilometrejä takana melkein 100 000 enemmän.
Hyvät muistot tuli mieleen tuosta Starlet nimestäkin jo, kun itsellä oli kolme eri vuosien (79-81) takaveto starlettia nuoruusvuosina. Vaikka tehokkaimmassa niistä oli vain 1.3L kone weber korvauskaasarilla + peltipakosarja jne, ni eihän siinä tehoja paljoa ollut mutta se mikroautomainen ajettavuus/ohjaus ja muutenkin leikkisä luonne lyhyen akselivälin myötä teki noista niin erikoisia. Kun oli talvi tai edes märkä asfaltti alla ni niin kivasti mentiin kylki edellä kurveissa . Ne oli paljon siis hauskempia vehkeitä kuin esim mun kolme 2.0L (yksi oli ruiskukoneella) b-asconaa, mitä niihin aikoihin myös harrastin. Motarilla sitten asia oli ihan eri tietenkin, johtuen tehoista ja välityksistä.https://www.nettiauto.com/toyota/starlet/12907508 Vähän vaikuttaa tyyriiltä yli 20 vuotiaaksi Starletiksi, vaikka ei tuo mikään joka mummon kauppakassi olekkaan.
Viimeinen väri päällä, silti hintaa kuin näyttelyvehkeessä.
En kyllä olisi väitettyjen +100 tunnin pohjien päälle suihkuttanut matta... eikun siis satiinimustaa vaan jonkun hieman iloisemman värin lipakoilla pinnoilla ja viimeistellyt sen kunnon peilikiillolla.Viimeinen väri päällä, silti hintaa kuin näyttelyvehkeessä.
No mitä järkeä on sitten käyttää 100h pohjien hieromiseen?Käyttöönhän tuo on tehty. Ei sitä maalia katsella sisältä päin eikä tuolla mennä muutenkaan mihinkään concoursiin omia pieruja haistelemaan.
Ei mitään.No mitä järkeä on sitten käyttää 100h pohjien hieromiseen?
Pinta karheaksi ja kiiltävän punainen väri päälle.Jos toi on tehtaan turbomanuaali niin se on silti aika kohtuuhintanen, vaikka mattamusta onkin.
ennemmin pitäisin mattamustana kuin punaisena. yök.Pinta karheaksi ja kiiltävän punainen väri päälle.
Itsellä ollu nyt parin vuoden aikana 475tkm ajettu mk4 mondeo ostohinta 1200e....seuraavalle leimalle meni alle satku remppoihin eikä tarvinnu muutenkaan korjata.....nyt on alla 465tkm ajettu c vectra jonka ostin talvella 700e ja on toiminu kun junan vessa.....molemmat 2 litrasia dieseleitä....jos jotain isompaa tulee niin muutamalla satasella myy sitten varaosiks ja uutta leimattua tilalle.Toki nuo tonnin pommit ei sovellu niille joilla on peukalo keskellä kämmentä eikä ole kaveria joka homman hoitaisi.Muutenkin jos autolla on joka työpäivä pakko päästä töihin eikä perheestä löydy toista autoa varalle niin kyllähän tuo pommi rassaa hermoja kun aina saa jännätä lähteekö käyntiin tai jättääkö välille.
Jos valitse 20v vanhasta sen helmen ja uudesta pommin, niin ehdottomasti.Kokemuksen syvällä rintäänellä voin sanoa että hyväkuntoinen 20v vanha auto voi ihan hyvin olla teknisesti huolettomampi kuin uusi =D
Kulutusosia voi toki joutua enemmän jumppaamaan, mutta kaikki järjettömät yleisestä ekoilusta johtuvat ongelmat loistavat poissaolollaan. Tuuripeliä pitkälti.
Tämä hyvä nosto, jos se itsellä ollut 10v, niin paaliin, mutta jos lähtee markkinoilta hankkimaan jo tuollaista, niin jo lähtökohta on jo se että joutuu heti kohta jumppaan vaihtoa, niin helppous vähän kärsii. Niin ja vanhoilla on se vuotuinen katsastus, voi sen toki ulkoistaa, mutta uuteen verrattuna rapisee ne edut huolettomuudesta.Lisätään vielä, että 20v vanhaan autoon varaosien saanti vaikeutuu lähes eksponentiaalisesti joka vuosi. Kulutusosia voi jotenkin löytyä ulkomailta, mutta erikoisosat kuten korjauspellit tai alkuperäiset valmistajan osat, niitä ei enää saa. Ja autopurkaamotkin paalaavat jo tuon ikäisiä, että käytettyjä osiakaan ei välttämättä löydy.
Lisätään vielä, että 20v vanhaan autoon varaosien saanti vaikeutuu lähes eksponentiaalisesti joka vuosi. Kulutusosia voi jotenkin löytyä ulkomailta, mutta erikoisosat kuten korjauspellit tai alkuperäiset valmistajan osat, niitä ei enää saa. Ja autopurkaamotkin paalaavat jo tuon ikäisiä, että käytettyjä osiakaan ei välttämättä löydy.Jos valitse 20v vanhasta sen helmen ja uudesta pommin, niin ehdottomasti.
Vanhan eduksi valintaa helpottaa vähän se että mallin ja yksilön on pitänyt olla aika poikkeuksellinen että on tuohon ikään saakka päässyt ilman paalausta. Uuden vaikeudeksi menee se että uusimalli ja yksilö on historiaton.
Riippuu myös auton merkistä ja mallista, esim johonkin 90-luvun lopun/2000-luvun alun golffiin tai passattiin saa vielä osia varsin hyvin, kun niitä on myyty sen verran että niitä on edelleen liikenteessä paljonkin kun ovat aika kestäviä vehkeitäLisätään vielä, että 20v vanhaan autoon varaosien saanti vaikeutuu lähes eksponentiaalisesti joka vuosi. Kulutusosia voi jotenkin löytyä ulkomailta, mutta erikoisosat kuten korjauspellit tai alkuperäiset valmistajan osat, niitä ei enää saa. Ja autopurkaamotkin paalaavat jo tuon ikäisiä, että käytettyjä osiakaan ei välttämättä löydy.
Jossakin vaiheessa se vanhan käyttöauton korjaaminen ei vain kannata. Harrasteautot sitten erikseen.
Ja joitain vanhoja malleja valmistetaan tai on valmistettu pitkälle 2010 luvullakin kehitysmaissa ja kiinassa edelleenkin joten osien saatavuus ei ole huonontunut juuri mitenkään.Riippuu myös auton merkistä ja mallista, esim johonkin 90-luvun lopun/2000-luvun alun golffiin tai passattiin saa vielä osia varsin hyvin, kun niitä on myyty sen verran että niitä on edelleen liikenteessä paljonkin kun ovat aika kestäviä vehkeitä
Jos nimenomaan puhutaan kuplavolkkarista, täytyy sitten puhua eri mallisarjoista. Volkswagen Kuplaa tehtiin 1938-2003, New Beetle-mallia 1997-2010 ja Beetle-mallia 2011-2019.Eikös kuplavolkkarin valmistus päättynyt viimevuonna?
Miten paljon mahtaa samat varaosat käy vuoden 63 ja 2003 kuplaan? Moottoria on taidettu uusia ainakin jonkun verran matkan varrella... Miten lie jarrut ja alustan "kulutusosat"Jos nimenomaan puhutaan kuplavolkkarista, täytyy sitten puhua eri mallisarjoista. Volkswagen Kuplaa tehtiin 1938-2003, New Beetle-mallia 1997-2010 ja Beetle-mallia 2011-2019.
1968 muuttuu kupla hieman isommalti eikä noissa viimeisissä, 2000 -luvulla etelä Amerikassa valmistuneissa mitenkään järisyttävän suuria eroja ole.Miten paljon mahtaa samat varaosat käy vuoden 63 ja 2003 kuplaan? Moottoria on taidettu uusia ainakin jonkun verran matkan varrella... Miten lie jarrut ja alustan "kulutusosat"
En rehellisesti usko, että Suomessa mikään varaosaliike hankkii kehitysmaihin tarkoitettuja osia vanhoihin autoihin. Kehitysmaiden mallit ovat usein ihan erilaisia ulkonäöltä ja tekniikkakin eri. Osia tuskin on edes tyyppihyväksytty, että niitä saa maahantuoda.Ja joitain vanhoja malleja valmistetaan tai on valmistettu pitkälle 2010 luvullakin kehitysmaissa ja kiinassa edelleenkin joten osien saatavuus ei ole huonontunut juuri mitenkään.
Eihän sillä loppujenlopuksi ole merkitystä mihin se varaosa on tarkoitettu.. Jos yhteensopiva osa löytyy ja kysyntää riittää, niin miksei tukkurit sitä ottaisi?En rehellisesti usko, että Suomessa mikään varaosaliike hankkii kehitysmaihin tarkoitettuja osia vanhoihin autoihin. Kehitysmaiden mallit ovat usein ihan erilaisia ulkonäöltä ja tekniikkakin eri. Osia tuskin on edes tyyppihyväksytty, että niitä saa maahantuoda.
Kyllä. Kun oma tonnin pommi ei starttaa niin varaosa irronnee satasella tai parilla ja vaihto tunneissa. Kun vasta sisäänajettu vag-sukuinen ei starttaa vika yleensä vaatii tominta-tonneja, viikkoja ja riitelyä..Voi ihan hyvin olla joo. En jaksa etsiä tilastoa, mutta syön hattuni, olen väärässä
Todennäköisesti uusi auto on teknisesti huolettomampi kuin 20v vanha.
Olet ihan varmasti oikeassa. Kuitenkin suhteessa pääomakuluihin ja sijoitettuun rahamäärään, vanhempi auto voi hyvinkin olla huimasti parempi kuin uusi. Olet varmasti nähnyt uutisia kun esim USA:ssa farmarit ovat alkaneet kunnostella vanhoja traktoreita koska ovat toimintavarmempia ja järkevämmin korjattavia kuin uudet ja hienot värkit joissa on kaikkea turhaa ympätty väkisin mukaan koska global warming etc.Voi ihan hyvin olla joo. En jaksa etsiä tilastoa, mutta syön hattuni, olen väärässä
Todennäköisesti uusi auto on teknisesti huolettomampi kuin 20v vanha.
Itsellä on ollut useimmiten noita 3-5v vanhoja autoja. Osassa on selvinnyt aika vähillä korjauskuluilla, osassa vähän suuremmilla. Yleensä on ostettu vuoden takuu jotta suurimmat viat saa menemään sen piikkiin.Tämänkin voi ajatella monelta kantilta. Itselläni on sattunut kohdalle uudehkoja alle 5v ikäisiä autoja joita on joutunut remppaamaan 5-numeroisilla summilla, toisaalta taas kaikki "halpis" pommit on toimineet aivan loistavasti, toimittaneet toki lähinnä kakkosauton virkaa, mutta näihinkin kuitenkin tullut kilometrejä luokkaa 10 000km vuoteen, joten ihan pelkästään pihakoristeena nekään ei ole olleet. Huoltokohteet on sitten olleet lähinnä kuluvaa osaa ja jotain halpoja yksittäisiä kohteita jotka nyt voi olettaakin 20v ikäisessä autossa olevansa tiensä päässä.
Mielestäni asia on ihan maalaisjärjelläkin perusteltavissa niin että jossakin 2005 ikäisessä V70 bensavolvossa esim, ei ole EGR:ää, DPF:ää eikä montaa muutakaan uutta eko-viher-supersäästö -varustetta, eikä autoa suunnitellessa ole rakenteita moottoria myöden suunniteltu mahdollisimman kevyiksi ja kertakäyttöisiksi päästöjä vaaliessa. Tästä syystä moni vanhempi yksinkertaisempi auto voi hyvin rullata pidempään kuin uusi pakasta vedetty.
Eikä penkkilapussa ole samaa rekkariakaan,Miksei tässäkin voisi ilmoituksessa suoraan lukea 157tkm joka koko autolla on ajettu https://www.nettiauto.com/audi/s3/12889773
Raporttia ylläpidolle, niin oppii.Miksei tässäkin voisi ilmoituksessa suoraan lukea 157tkm joka koko autolla on ajettu https://www.nettiauto.com/audi/s3/12889773
Jep, noin se on parempi vaikka toki kertaalleen vaihdettu moottorikin voi S3:ssä olla hyvä juttuEdit: Nyt tunti myöhemmin näkyy olevan 157tkm.
Erittäin ohut maalipinta noissa uudemmissa B8/B9 malleissa on. Toki riippuu ajeleeko paljon hiekkateillä tai roikkuuko edellä ajavan takapuskurissa kiinni.Erikoista. Audissa on mielestäni aika kova pinta... Mulla on ollut mustia autoja jotka olleet paljon vanhempia eikä noin hiekkapuhalletun näköisiä. Paljon varmaan on kiinni myös ajotyylistä ja olosuhteista.
Jos oikein vanhoiksi mennään, niin maalit ei ole enää sitten vesiohenteisia.paljon vanhempia
Pelkän linkin sijaan voisi hieman avata mikä tässä nyt on niin erikoista?
Samaa vähän mietiskelin. Katsastus tuossa on kohta edessä ja hinta ehkä vähän yläkanttiin 20 vuotta vanhalle autolle. Muuta ihmeellistä en tuosta ilmoituksen perusteella keksi.Pelkän linkin sijaan voisi hieman avata mikä tässä nyt on niin erikoista?