Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Mitä mieltä porukka on kun myin Torissa Toridiilillä läppärin ja Diilin vuorokauden harkinta-ajan jälkeen ostaja hyväksyi tuotteen. Nyt kuitenkin päivien jälkeen koneesta oli lakannut näppäimistö toimimasta. Mun mielestäni mun ei tarvi perua kauppoja koska ostaja on hyväksynyt tuotteen kunnon jo tuolla Toridiilillä.

Anna kitistä. Ressittömästi uusia kauppoja kohti vain. Ei ole mitään vastuuta enää, kun raha ja tuote on vaihtanut omistajaa.
 
  • Tykkää
Reactions: dj_
Anna kitistä. Ressittömästi uusia kauppoja kohti vain. Ei ole mitään vastuuta enää, kun raha ja tuote on vaihtanut omistajaa.

Itse en kyllä myyjänä suhtautuisi asiaan ihan noinkaan. Joku moraali olisi sentään hyvä olla ja sen mukaisesti asiallista kantaa vastuuta, jos tuote kosahtaa pian kauppojen jälkeen. Jokainen vetää tietysti elämän läpi tyylillään.
 
Itse en kyllä myyjänä suhtautuisi asiaan ihan noinkaan. Joku moraali olisi sentään hyvä olla ja sen mukaisesti asiallista kantaa vastuuta, jos tuote kosahtaa pian kauppojen jälkeen. Jokainen vetää tietysti elämän läpi tyylillään.
Jos omatunto on puhdas eli on oikeasti ollut täysin toimiva niin ei siinä ole mitään vastuun kantamista. Paska säkä jos sen ekat 24h toiminut moitteetta. Kyllähän se jokaista ostajaa vituttaa.
 
Itse en kyllä myyjänä suhtautuisi asiaan ihan noinkaan. Joku moraali olisi sentään hyvä olla ja sen mukaisesti asiallista kantaa vastuuta, jos tuote kosahtaa pian kauppojen jälkeen. Jokainen vetää tietysti elämän läpi tyylillään.
Käytetyn tavaran ostamisessa on aina omat riskinsä, jonka ostajan kannattaa ymmärtää. En itse myy tietoisesti rikkinäisiä tuotteita ja jos myyn, niin tästä on ostaja kyllä tietoinen. Mistä sitä ikinä tietää onko ostaja huolimattomuudellaan tai taitamattomuudellaan rikkonut tuotteen, josta syyttää myyjää.
 
Niin. Jos itse olisin myyjänä, ja toimivana myymäni aparaatti X osoittautuisi välittömästi toimimattomaksi ostajan sen lootasta purettua, lähettäisin rahat takaisin anteeksipyyntöjen kera. Mutta jos X leviää vasta päivän-parin käytön jälkeen, se on ostajan murhe; minä en siinä vaiheessa voi enää mitenkään tietää, mitä sille on tapahtunut. Pahoittelut esittäisin ja siinä se.
 
Itse yleensä lähtenyt siitä ja monesti kauppojen yhteydessä sanonutkin tekniikkaa myydessä, että jos parin viikon sisään tulee jotain ongelmaa, niin ota yhteyttä, niin katsotaan asiaa. Toki riippuu ostajastakin vähän, että minkälaiseksi tapaukseksi arvioin esim. sen suhteen, että miten sanaan voi luottaa yms. Kerran yhdestä ~kuudenkympin ratti- ja poljinsetistä hajosi kuulemma heti yksi poljin. Maksoin koko summan takaisin posteineen. Epäilin itse, että meni matkalla rikki. N. 2kk sitten oli tapaus, jossa Posti kadotti posteineen n. 20€ myymäni Tori-tuotteen. Aika pokkaa oli ostajalla, kun heti oletus oli se, että maksan kaikki hänen maksamansa rahat tilille takaisin. En maksanut. Näin kyllä vaivaa aika paljon paketin katoamisen selvityksestä ja sai aika hyvät korvaukset Postilta pakettikoodien muodossa, mutta silti pitkin hampain hyväksyi asian. Melko selvää pitäisi olla, että jos ostaja hyväksyy postituksen, niin hän ottaa toimituksesta vastuun siitä eteenpäin, kun myyjä vienyt tuotteen huolellisesti pakattuna tiskille tai automaattiin eteenpäin toimitettavaksi. Halutessaan luonnollisesti ottaa lisämaksullisen vakuutuksen lähetykselle. Nykyään laitan useimmiten selvyyden vuoksi ilmoituksen loppuun maininnan, etten ota vastuuta postituksesta, niin ei tarvitse sitten näissä tapauksissa edes arpoa vastuuta. Olen tehnyt varmaan n. 300-400 postituskaupat ja tämä oli ainoa kerta, kun lähetys hukkunut matkalla.
 
Käytetyn tavaran kauppa on vähän sellaista, että eipä yleensä mitään takuita voi antaa ostajalle. Itse sanon mitä tahansa tavaraa, autoa tms myydessäni, että tutki ja kokeile, kysy ja ihmettele nyt etukäteen sen verran kuin tarvitsee, että ei tarvitse sitten kauppojen jälkeen soitella perään.
Harva juttu on niin väsynyttä, kuin jälkihoito joskus myöhemmin kauppojen jälkeen. Sama juttu jonkun käyttöopastuksen tms oppituntien kanssa.
Tämä on ollut ihan toimiva ohje myös kun on itse ostoksilla, usein voi jäädä joku juttu huomaamatta tai hoksaamatta kaupantekohetkellä, turha siitä normaalisti kuitenkaan on enää jälkikäteen lähteä myyjää kiusaamaan, todennäköisen lopputuloksen kuitenkin tietää muutenkin, omaan piikkiin ne menee ja se vaan on paskaa tuuria jos heti joku hajoaa. Vaikka olisi myyjä tahallaankin jättynyt jotakin kertomatta tms epämääräistä, niin on aika haastavaa saada myyjää siitä vastaamaan ja pitää olla jo ihan jonkinverran rahaa kiinni kaupoissa, että kannattaa alkaa isommin vääntämään. Kauppalaki kannattaa lukea.
 
oli tapaus, jossa Posti kadotti posteineen n. 20€ myymäni Tori-tuotteen. Aika pokkaa oli ostajalla, kun heti oletus oli se, että maksan kaikki hänen maksamansa rahat tilille takaisin. En maksanut. Näin kyllä vaivaa aika paljon paketin katoamisen selvityksestä ja sai aika hyvät korvaukset Postilta pakettikoodien muodossa, mutta silti pitkin hampain hyväksyi asian. Melko selvää pitäisi olla, että jos ostaja hyväksyy postituksen, niin hän ottaa toimituksesta vastuun siitä eteenpäin, kun myyjä vienyt tuotteen huolellisesti pakattuna tiskille tai automaattiin eteenpäin toimitettavaksi. Halutessaan luonnollisesti ottaa lisämaksullisen vakuutuksen lähetykselle. Nykyään laitan useimmiten selvyyden vuoksi ilmoituksen loppuun maininnan, etten ota vastuuta postituksesta, niin ei tarvitse sitten näissä tapauksissa edes arpoa vastuuta. Olen tehnyt varmaan n. 300-400 postituskaupat ja tämä oli ainoa kerta, kun lähetys hukkunut matkalla.
Tämä lienee siis jo ihan yritystoimintaa noilla postitusmäärillä? Tavara on myyjän vastuulla siihen saakka kun se on vastaanottajalla perillä. Myös jos tavara hajoaa matkalla, taas myyjän vika, huonosti pakattu. Ihan perceestä, että postin vastuu on käytännössä nolla, mutta niin se vaan menee. Itse en lähettäisi mitään ilman seurantatunnusta, ellen ole valmis kyselemättä palauttamaan rahoja ja nielemään tappiota itse. Ei seurantatunnus sekään vielä takaa että paketti menee perille, mutta on jotakin kättä pidempää, vaikea juttu kyllä silloin jos myy jotakin pieniarvoista tavaraa. Ymmärrän myyjän yskän ja turhautumisen postiin, mutta idioottimainen maininta myyjältä tuollainen, siinä voisi ihan hyvin myös lukea vastaavasti, "ehkä lähetän tavaran, tai sitten en lähetä" tai "ehkä saat ostamasi tavaran, tai ehkä et saa".
Paketteja häviää ihan suunnattomia määriä, etenkin juuri pieniä lähetyksiä, tuo sun saldo yksi hukkunut neljästäsadasta on aika uskomattoman hyvä. Mun saldo on useita prosentteja.

Mahdollisille ebay myyjille vinkki (ja porsaanreikä jota myös hyvin moni käyttää hyväkseen), jos jotakin lähettää ilman seurantatunnusta ja vastaanottaja ilmoittaa, että ei tullut perille, silloin ostaja saa 100% tapauksissa rahansa takaisin kyselemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä lienee siis jo ihan yritystoimintaa noilla postitusmäärillä? Tavara on myyjän vastuulla siihen saakka kun se on vastaanottajalla perillä. Myös jos tavara hajoaa matkalla, taas myyjän vika, huonosti pakattu. Ihan perceestä, että postin vastuu on käytännössä nolla, mutta niin se vaan menee. Itse en lähettäisi mitään ilman seurantatunnusta, ellen ole valmis kyselemättä palauttamaan rahoja ja nielemään tappiota itse. Ei seurantatunnus sekään vielä takaa että paketti menee perille, mutta on jotakin kättä pidempää, vaikea juttu kyllä silloin jos myy jotakin pieniarvoista tavaraa. Ymmärrän myyjän yskän ja turhautumisen postiin, mutta idioottimainen maininta myyjältä tuollainen, siinä voisi ihan hyvin myös lukea vastaavasti, "ehkä lähetän tavaran, tai sitten en lähetä" tai "ehkä saat ostamasi tavaran, tai ehkä et saa".
Paketteja häviää ihan suunnattomia määriä, etenkin juuri pieniä lähetyksiä, tuo sun saldo yksi hukkunut neljästäsadasta on aika uskomattoman hyvä. Mun saldo on useita prosentteja.

Ei liene. Kaupat jakautuu noin 8 vuoden ajalle. Idioottimainen maininta? Aika erikoinen kommentti, etenkin perusteluinesi. Kai ne seurantatiedot kertoo, onko jotain lähtenyt vai ei. Ja ilman seurantatunnusta ei voi lähettää kuin kirjeitse.
 
Ei liene. Kaupat jakautuu noin 8 vuoden ajalle. Idioottimainen maininta? Aika erikoinen kommentti, etenkin perusteluinesi. Kai ne seurantatiedot kertoo, onko jotain lähtenyt vai ei. Ja ilman seurantatunnusta ei voi lähettää kuin kirjeitse.
Tuosta lähetysten määrästä ja yritystoiminnasta (tai yritysmäisestä toiminnasta) voisi joku olla toista mieltä (vaikka sen useammalle vuodelle jakaakin), mutta ei siitä sen enempää.. Oli myyjänä yritys tai yksityinen, on se myyjältä mielestäni hyvin idioottimainen tapa siltikin ilmoittaa, että "et vastaa postituksesta", kun lähettäjänä juuri sun vastuulla se postitus on. Jos tavara hajoaa, olet pakannut sen huonosti. Jos se katoaa ja lähetit sen tavallisena kirjeenä, millä todistat, että lähetit sen alkuunkaan?
Tuollainen klausuuli ei myöskään poista tai vähennä myyjän vastuuta mikäli tavara ei perille saavu, mutta varmasti vähentää viestien määrää sellaisissa tapauksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta lähetysten määrästä ja yritystoiminnasta (tai yritysmäisestä toiminnasta) voisi joku olla toista mieltä (vaikka sen useammalle vuodelle jakaakin), mutta ei siitä sen enempää.. Oli myyjänä yritys tai yksityinen, on se myyjältä mielestäni hyvin idioottimainen tapa siltikin ilmoittaa, että "et vastaa postituksesta", kun lähettäjänä juuri sun vastuulla se postitus on. Jos tavara hajoaa, olet pakannut sen huonosti. Jos se katoaa ja lähetit sen tavallisena kirjeenä, millä todistat, että lähetit sen alkuunkaan?
On näistä taidettu aiemminki tapella ja vamraa iha oikeudessaki asti. Vissii virallinen kanta lienee se, että myyjä on tehnyt velvoitteensa siinä vaiheessa, ku jättänyt postille. Saatan muistaa väärin ja oli sit kuitenki toistepäin :D Mut sit toisaalla postilla on myyjän kanssa soppari eikä ostajan kanssa. Ostajahan toki voisi itsekin sen postituksen tilata ja myyjä käy laittaan automaattiin, jolloin ostaja saa tapella postin kanssa.
 
Olen tehnyt varmaan n. 300-400 postituskaupat ja tämä oli ainoa kerta, kun lähetys hukkunut matkalla.
Itse olen lähettänyt/vastaanottanut Postin kautta tuhansia paketteja (jostain 90-luvun alusta lähtien) eikä yksikään ole hävinnyt. Kerran yksi paketti seikkaili jossain väärässä paikassa viikkoja, soitto niin hoitui.

Suurin osa kuitenkin seurannalla siitä lähtien kun se on ollut saatavilla. Muistaakseni se katoamisen todennäköisyys on jotain samaa luokkaa kuin saada lotossa 7 oikein (vai olikohan tämä kirjeissä).

Luulen että ne joilla on paljon katoamisia tekevät jotain väärin, typottavat osoitteen ja eivät laita lähettäjän osoitetta tjms.
 
Huomioikaa, että tässä puhutaan nyt päällekkäin useasta eri skenaariosta.
Yksityisten välisessä kaupassa sovelletaan kauppalakia, yritysmyyjien tapauksessa kuluttajansuojalakia.
 
Itse olen lähettänyt/vastaanottanut Postin kautta tuhansia paketteja (jostain 90-luvun alusta lähtien) eikä yksikään ole hävinnyt. Kerran yksi paketti seikkaili jossain väärässä paikassa viikkoja, soitto niin hoitui.

Suurin osa kuitenkin seurannalla siitä lähtien kun se on ollut saatavilla. Muistaakseni se katoamisen todennäköisyys on jotain samaa luokkaa kuin saada lotossa 7 oikein (vai olikohan tämä kirjeissä).

Luulen että ne joilla on paljon katoamisia tekevät jotain väärin, typottavat osoitteen ja eivät laita lähettäjän osoitetta tjms.
Kyllä noita lähetyksiä joskus katoilee mutta ihan hirveän yleistä se ei ole. Yksi itselleni tulossa ollut paketti on kadonnut, yksi itse lähettämäni kirje (ei liittynyt mihinkään kaupantekoon) on kadonnut sekä aikanaan useampiakin paperilaskuja on jäänyt tulematta perille. Tuo otos on yli 25v ajalta ja varmaan useampia satoja paketteja on tuona aikana löytänyt ennemmin tai myöhemmin perille. Ja tuo noiden paperilaskujenkin katoaminen sijoittuu oikeastaan yhden vuoden ajalle jolloin täälläpäin oli "epäpätevä" postinjakaja joka oli hävitellyt tai jakanut väärään osoitteeseen paljon muidenkin kirjeitä.
 
On näistä taidettu aiemminki tapella ja vamraa iha oikeudessaki asti. Vissii virallinen kanta lienee se, että myyjä on tehnyt velvoitteensa siinä vaiheessa, ku jättänyt postille. Saatan muistaa väärin ja oli sit kuitenki toistepäin :D Mut sit toisaalla postilla on myyjän kanssa soppari eikä ostajan kanssa. Ostajahan toki voisi itsekin sen postituksen tilata ja myyjä käy laittaan automaattiin, jolloin ostaja saa tapella postin kanssa.
Nyt meni aika lakimiehen analyysiksi, ootko joskus tuntenut Kari tai Jussi Uotin?
 
Playstation 5 -kauppa näyttää kyllä mielenkiintoiselta Uudenmaan alueella kun on laittanut hakuvahdin konsolin osalta. Hintahaitari on 250-450e. Pro-mallit 450-800e. Päivittäin tulee useita perusmalleja myyntiin ja lähtökohtaisesti kaikki alle 320e olevat PS5:t menee käytännössä heti. Yli 350e maksavat sitten seisoo myynnissä pidempään ellei myyjä tingi hinnasta.
 
Playstation 5 -kauppa näyttää kyllä mielenkiintoiselta Uudenmaan alueella kun on laittanut hakuvahdin konsolin osalta. Hintahaitari on 250-450e. Pro-mallit 450-800e. Päivittäin tulee useita perusmalleja myyntiin ja lähtökohtaisesti kaikki alle 320e olevat PS5:t menee käytännössä heti. Yli 350e maksavat sitten seisoo myynnissä pidempään ellei myyjä tingi hinnasta.
Mikäs tässä mielenkiintoista? Eikö tuo kerro että kysyntää on alle 320e maksavilla jolloin menevät nopeasti kaupaksi ja sen yli menevät ovat kalliita jolloin ne eivät mene kaupaksi?
 
Mikäs tässä mielenkiintoista? Eikö tuo kerro että kysyntää on alle 320e maksavilla jolloin menevät nopeasti kaupaksi ja sen yli menevät ovat kalliita jolloin ne eivät mene kaupaksi?
Hyvin ovat kyllä hintansa pitäneet, uutena on saanut halvimmillaan 399€ hintaan (levyasemalla).
 
Mikäs tässä mielenkiintoista? Eikö tuo kerro että kysyntää on alle 320e maksavilla jolloin menevät nopeasti kaupaksi ja sen yli menevät ovat kalliita jolloin ne eivät mene kaupaksi?

Lähinnä tuo määrä mitä myyntiin tulee joka päivä.
 
Toridiiliin tullut vaihtoehdoksi Matkahuolto.
Pikkupaketti
Max 2 kg
35 cm x 25 cm x 3 cm

1739363124813.png




Peruspaketti
Max 4 kg
40 cm x 32 cm x 15 cm

1739363185920.png


Iso paketti
Max 25 kg
40 cm x 32 cm x 26 cm

1739363203135.png


Jättipaketti
Max 25 kg
150 cm x 60 cm x 60 cm

1739363219863.png
 
Hyvä uudistus. Saakohan ostaja valita itse MH:n ja Postin välillä, jos myyjä tarjoaa molempia? Toivottavasti, sillä mun asiamiesposti on nykyään vähän syrjässä, MH:n piste ei.
 
Torissa myynyt kaikenlaista. Talvirenkaita, toimistotuoleja, kodinkoneita, sohvia yms. Mitään ongelmia ikinä.

Nyt yritin laittaa vanhaa kaapelimodeemia (10-20€ kapistus) myyntiin ja olisi pitänyt tunnistautua.

Jäi sitten ilmoittamatta.

Kai tämä on periaatekitinää, ja jossain vaiheessa pitänee antautua systeemille. Schibsted varmaan jossain vaiheessa edellyttää että on y-tunnus, toiminimi ja ALV-numero ennen kuin saa tehdä ilmoituksia. Mutta tässä vaiheessa tuntuu jotenkin hölmöltä että pitää tehdä vahva tunnistautuminen jotta saa 10€ kapistuksen kiertoon.

Onkohan tuolla Lähikaupan ilmoitustaululla tilaa
 
Torissa myynyt kaikenlaista. Talvirenkaita, toimistotuoleja, kodinkoneita, sohvia yms. Mitään ongelmia ikinä.

Nyt yritin laittaa vanhaa kaapelimodeemia (10-20€ kapistus) myyntiin ja olisi pitänyt tunnistautua.

Jäi sitten ilmoittamatta.

Kai tämä on periaatekitinää, ja jossain vaiheessa pitänee antautua systeemille. Schibsted varmaan jossain vaiheessa edellyttää että on y-tunnus, toiminimi ja ALV-numero ennen kuin saa tehdä ilmoituksia. Mutta tässä vaiheessa tuntuu jotenkin hölmöltä että pitää tehdä vahva tunnistautuminen jotta saa 10€ kapistuksen kiertoon.

Onkohan tuolla Lähikaupan ilmoitustaululla tilaa
Kokeile laittaa johonkin toiseen osastoon, se tunnistautuminen vaaditaan vaan joillakin riskialtteimmilla. Usein menee ilmoitus läpi väärälläkin osastolla.
 
Muistat väärin. Raha lähtee tililtä heti ja tulee myöhemmin takaisin, jos perut tarjouksesi, myyjä ei hyväksy tarjoustasi, tai et hyväksy tavaraa.
 
Tuli tehtyä ostos tori diilillä. Ostaja hyväksyi kaupat, ei ole vielä postittanut tuotetta/torissa lukee perus: rahat lähtee tililtä kun saan tuotteen ja hyväksyn kaupat (niinkuin aina tori diilillä). Paitsi rahat on jo nyt lähtenyt tililtä eikä ole katevaruksissa, niinkuin pitäisi olla tässä vaiheessa kauppoja.

Ei ole hätää ettenkö saisi tuotetta, mutta näinhän sen ei pitäisi mennä.

Edit* vai muistatko väärin, että pitäisi näkyä ensin katevaruksissa kunnes hyväksyn tuotteen?


Näkyy samantien katevarauksissa kun teet tarjouksen. Meniköhän se niin että hyväksytyn tarjouksen jälkeen ne menee Torille ns. holdiin ja vapautuu myyjälle kun hyväksyt tuotteen.
 
Itse olen lähettänyt/vastaanottanut Postin kautta tuhansia paketteja (jostain 90-luvun alusta lähtien) eikä yksikään ole hävinnyt. Kerran yksi paketti seikkaili jossain väärässä paikassa viikkoja, soitto niin hoitui.

Suurin osa kuitenkin seurannalla siitä lähtien kun se on ollut saatavilla. Muistaakseni se katoamisen todennäköisyys on jotain samaa luokkaa kuin saada lotossa 7 oikein (vai olikohan tämä kirjeissä).

Luulen että ne joilla on paljon katoamisia tekevät jotain väärin, typottavat osoitteen ja eivät laita lähettäjän osoitetta tjms.
Yhdessä välissä 2000 luvun alussa postilla hävisi hemmetisti kallista pakettitavaraa. Siihen aikaan oli itsepalvelu postit hetken muotia. Alkoi kallista uutta laitetta häviämään muutamaan kuukauteen paljon.
Esim Lohjalla posti piti kaikkia paketteja itsepalvelu tilassa asiakkaiden saatavilla, ihmeteltiin kun alkoi häviämään kallista postiennakko tavaraa, mikä oli vartavasten tilattu paikkaan.
Vuosia käräjöitiin asiasta. Ei edennyt mihinkään. Paketit häipyi ilmaan itsepalvelusta. Ja posti ei ollut kertonut tästä kokeilusta julkisuuteen.
Ja poliisi pyyhki perseensä vaikka summat olivat useista lähetyksistä tuhansia yhteensä, ei viitsinyt edes tutkia kunnolla.

Hävisi hiljaa tuo postin itsepalvelukokeilu aikanaan.
Mutta mitään ei ole opittu, 2025 kallista pakettipostia käsittelee kaverit millä edes Suomalaista vakinaista henkilötunnusta.
 
Viimeksi muokattu:
Yhdessä välissä 2000 luvun alussa postilla hävisi hemmetisti kallista pakettitavaraa. Siihen aikaan oli itsepalvelu postit hetken muotia. Alkoi kallista uutta laitetta häviämään muutamaan kuukauteen paljon.
Esim Lohjalla posti piti kaikkia paketteja itsepalvelu tilassa asiakkaiden saatavilla, ihmeteltiin kun alkoi häviämään kallista postiennakko tavaraa, mikä oli vartavasten tilattu paikkaan.
Vuosia käräjöitiin asiasta. Ei edennyt mihinkään. Paketit häipyi ilmaan itsepalvelusta. Ja posti ei ollut kertonut tästä kokeilusta julkisuuteen.
Ja poliisi pyyhki perseensä vaikka summat olivat useista lähetyksistä tuhansia yhteensä, ei viitsinyt edes tutkia kunnolla.

Hävisi hiljaa tuo postin itsepalvelukokeilu aikanaan.
Mutta mitään ei ole opittu, 2025 kallista pakettipostia käsittelee kaverit millä edes Suomalaista vakinaista henkilötunnusta.
Ei helvetti, mä olin jo unohtanut tuon totaalisen paskan itsepalvelupostihelvetin. :D Nyt kyllä muistan elävästi kun ensin se paperisess saapumisilmoituksessa ollut pakettikoodi piti naputella johonkin koneelle Postissa ja se tulosti jonkun lapun jossa oli "Hyllyväli 2 hylly 3 vasen" tai vastaava "koordinaatti" joka ei pitänyt koskaan paikkaansa kun joku uuvatti oli omaa pakettia etsiessään heitellyt paketteja hyllystä toiseen tms. Sitten kun viimein löysi oman paketin niin sen kanssa mentiin virkailijan luokse ja paketti skannattiin, virkailija tarkisti henkkarit ja maksettiin mahdollinen postiennakkomaksu.

Yleensä tuohon pakettikoodikoneelle oli hitonmoinen jono, pakettihuoneessa oli pirusti porukkaa ja vielä noita paketteja hoitavalle virkailijallekin oli pitkä jono joten paketin hakeminen saattoi kestää jopa puoli tuntia. Näin jälkeenpäin mietittynä tuossa oli toteutettu käytännössä kaikki asiat päin helvettiä, tai ainakin itselläni tuli heti mieleen kymmenittäin parannuksia. No, tuo ei meilläpäin ollut kuin varmaan puolisen vuotta käytössä kunnes taas siirryttiin perinteiseen "näytä koodi virkailijalle ja se noutaa paketin varastosta" -malliin jolloin nopeus ainakin tuplaantui.
 
Nykyäänkin on moni asiamiesposti aika heikosti toteutettu. Usein on hyllyt/rullakot/postipakettipinot aivan vapaasti otettavissa siinä marketin/kioskin kassan ja ulko-oven välissä. Riittävästi kun on pokkaa, niin helposti lähtee ainakin pienemmät paketit tuollaisesta matkaan.
Toinen mitä usein tulee ihmeteltyä, on postin tai matkiksen jakeluautot. Säännönmukaisesti näkee, että se paketteja pullisteleva pullakoppiauto jätetään käyntiin ja luukut auki, sillä aikaa kun sitä yhtä rullakkoa lähdetään rullaamaan parkkipaikalta markettiin ja siellä sitten ladotaan tavarat automaatteihin. Rosvoilla tuossakin hyvin reilu vartti aikaa napata ainakin ne helpot hedelmät, tai vaikka hypätä sisälle asti ja alkaa valikoimaan.
 
Nykyäänkin on moni asiamiesposti aika heikosti toteutettu. Usein on hyllyt/rullakot/postipakettipinot aivan vapaasti otettavissa siinä marketin/kioskin kassan ja ulko-oven välissä. Riittävästi kun on pokkaa, niin helposti lähtee ainakin pienemmät paketit tuollaisesta matkaan.
Toinen mitä usein tulee ihmeteltyä, on postin tai matkiksen jakeluautot. Säännönmukaisesti näkee, että se paketteja pullisteleva pullakoppiauto jätetään käyntiin ja luukut auki, sillä aikaa kun sitä yhtä rullakkoa lähdetään rullaamaan parkkipaikalta markettiin ja siellä sitten ladotaan tavarat automaatteihin. Rosvoilla tuossakin hyvin reilu vartti aikaa napata ainakin ne helpot hedelmät, tai vaikka hypätä sisälle asti ja alkaa valikoimaan.
Meilläpäin nuo on kohtalaisen hyvin toteutettu, ei hirveän suurta vaaraa että voisi joku ohikulkija napata paketin mukaansa, tosin esim Jouluna tai milloin muuten on paljon paketteja liikkeellä niin riski kyllä kasvaa kun noita pakettirullakoita käsitellään välillä ehkä vähän huolimattomasti.
 
Meilläpäin nuo on kohtalaisen hyvin toteutettu, ei hirveän suurta vaaraa että voisi joku ohikulkija napata paketin mukaansa, tosin esim Jouluna tai milloin muuten on paljon paketteja liikkeellä niin riski kyllä kasvaa kun noita pakettirullakoita käsitellään välillä ehkä vähän huolimattomasti.
Ihan totta, pääsääntöisesti nuo paketit on edes vähän jemmassa, siellä kassan takana tms. Mutta ihan säännöllisesti näkee noita huonoja esimerkkejä.
 
Ei sinäänsä ihmetytä jos jotain katoaakin, ainakin itselle on useamman kerran vuosien varrella paikallinen R-kioski posti antanut kiireessä jonkun toisen ihmisen paketin joten on tullut opittua että heti käteen saadessa pitää tarkistaa että paketissa todella on oma nimi.
 
Ei sinäänsä ihmetytä jos jotain katoaakin, ainakin itselle on useamman kerran vuosien varrella paikallinen R-kioski posti antanut kiireessä jonkun toisen ihmisen paketin joten on tullut opittua että heti käteen saadessa pitää tarkistaa että paketissa todella on oma nimi.
Lisäksi osa kaupoista lähettää tuotteet pelkästään myyntipakkauksissa, joiden päälle laitettu osoitelappu. Näissä tapauksissa, kun paketissa lukee rtx 5090, niin lähtee varmaan helpommin luvatta jonkun matkaan.
 
Uusi tilanne Torisssa - myin vanhan kännykkäni viime viikolla. Kaikki meni hyvin ja annoin oikein hyvän palautteen omalta osaltani heti kaupan jälkeen.
Nyt hetki sitten tuli e-mail että ostaja antanut palautten...

Ja kun menin sitä katsomaan on:
1739818229493.png


Mitäs peliä tämä on? :confused:
 
Tori tallennetut haut ovat kadottaneet oletusnäkymävalinnan... :poop:
Itse kun suosinut "uusimmat ensin" niin nyt ne taas antaa "osuvimmat ensin" 🤮
 
Nyt osui omalle kohdalle Torissa tämmöinen ikävä juttu perjantaina:

Lähialueella oli LG C1 OLED 65" (ei enää takuuta) myynnissä 800e hinnalla. Myyjä antoi luvan tulla tsekkaamaan telkku ennen kaupantekoa ja kävinkin tsekkaamassa, ettei ole burn-in tai muutakaan vikaa. Homma kunnossa ja myyjä töissä lakineuvojana isossa pankissa, lisäsi luotettavuutta, jos vaikka tulisikin jotain mutkia matkaan. Sovin kaupat pyyntihintaan ja sitten käytiin kaverin kanssa illalla telkku hakemassa, maksu Mobilepayllä ja siirrettiin sitten telkku hyvin varovasti uuteen osoitteeseen.

Mutta eihän telkku sitten enää toiminutkaan. Valmiusvalo syttyy, mitään ei tapahdu mistään. Mitään ulkoisia vaurioita ei näy. Kaikki netistä löydetyt reset-keinot testattu.

Myyjälle heti viestiä, tori näytti viestin nähdyksi. Mutta koska myyjä ei vastannut niin laitoin vielä SMS ja Whatsapp-viestit. 3pv kulunut eikä mitään vastausta. Uudet tori-viestit jäävät "Lähetetty"-tilaan. Itse kohde edelleen auki.

Käytetyssä tavarassa toki voi noudattaa perävalotakuuta, mutta kokemukseni mukaan monien kanssa silti voi neuvotella, tilannehan on ikävä molemmille. Täydellinen hiljaisuus pistää kuitenkin epäilemään, että myyjä tiesi televisiossa olevan jotain vikaa.

En nyt osaa itsekään sanoa, miten myyjänä toimisin tässä tilanteessa, nämä OLED-telkut kun ovat niin hankalia siirreltäviä. Ehdottaisin varmaan, että riita puoliksi ja hyvittäisin 400e.
 
@vinatis , ostit siis telkun jonka toiminnan totesit jo ennen ostoa, kuten kuuluu. Ei ole myyjän ongelma jos ei toimi nyt. Miten se myyjällä sit toimi, jos nyt ei lähde edes käyntiin?

En myyjänä todellakaan lähtisi pistämään mitään "riitaa puoliksi". Tiedä mitä tapahtunut ostotilanteen jälkeen..

Ehkä myyjä kyllästynyt hankaliin ostajiin ja suoraan estoon jos kuuluu jotain kitinää.
 
Mulle tilanne olisi selvitetty, jos myyjä vastaisi edes sen verran, että "sait testata, en ole vastuussa myöhemmistä ongelmista". Sitten ainakin tietäisin, ettei mitään vastuunkantoa ole. Täysi hiljaisuus sen sijaan on melko ärsyttävää ja kuten sanoin epäilyttävää.
 
Joo, tuo mykkäkoulu ei ole ikinä kivaa. Itsellä kävi äskettäin samoin, olin tosin myyjä. Oli itselläkin hieman paha mieli ostajan puolesta, koska tiesin että myin ehjän laitteen, mutta pidin pääni enkä ruvennut perumaan kauppoja, koska ei sitä ikinä tiedä mitä siellä on tapahtunut sen jälkeen kun auto poistui pihasta. Toki hyvin mahdollista ettei tapahtunut mitään, kun joskus elektroniikka vaan kuolee helposti ilman suurempaa syytä.
 
Mutta eihän telkku sitten enää toiminutkaan. Valmiusvalo syttyy, mitään ei tapahdu mistään. Mitään ulkoisia vaurioita ei näy. Kaikki netistä löydetyt reset-keinot testattu.
Saattaa olla tyypillinen konkkavika, laite toimii niin kauan kun on seinässä sitten hyyttyy lämmittämällä saataa toeta.
Silti myyjä voisi kyllä jotenkin reagoida, maksun puolitus kohtuullista tai jopa hyvitys.
 
2021 vuonna ostetusta laitteesta ikävähennys Ifillä on -36% eli 2000€=1280€ ja siitä 150€ omavastuu pois, myyjälle jäisi 1130€ käteen. Olettaen että oli siis 2k€ laite. Jotain tuollaista olisin lähtenyt neuvottelemaan itse myyjänäkin, "palautan rahat jos saan kotivakuutuksesta korvauksen". Paskempi homma jos ei vastaa.

Edit: 1500€-36% = 960€-150€ = 810€
 
Viimeksi muokattu:
Saattaa olla tyypillinen konkkavika, laite toimii niin kauan kun on seinässä sitten hyyttyy lämmittämällä saataa toeta.
Silti myyjä voisi kyllä jotenkin reagoida, maksun puolitus kohtuullista tai jopa hyvitys.

Mielenkiintoista, että näissä on vieläkin konkka ongelmia? Eikö kestävää tekniikkaa saada tehtyä enää...

Mulla B7 malliin tultiin joskus monta vuotta takuun jälkeen vaihtamaan varmaankin virtalähde kotio. TV ilmoitti vaan kerran kun sen laitto päälle, että tähän malliin olisi ilmainen korjaus ja hyväksytkö. Setä tuli kotio ja nosti töllön tuomalleen pöydälle. Ruuvas vanhan osan pois ja laitto uuden tilalle.

Saitko @vinatis kuittia? Kyselisin LG:ltä aiheesta vaikka takuu mennyt. Vähän tiettenkin hankala kun ei ole ensimmäinen omistaja...


Tuolla ainakin LG tullut vastaan. e: Siis tossa ap:n tapauksessa näköjään, muuten reddit ketku onkin täynnä ettei tulla vastaan XD
 
Tuo kotivakuutus-vaihtoehto olisi ehkä vielä kokeilemisen arvoinen asia. Siihen voisin myyjänä vaikka suostua, vaikka säätöä aiheuttaakin.

Vuosia sitten tuli myyjänä oppirahat maksettua vähän samanlaisessa tilanteessa. Toki paljon halvemmassa. Myin läppärin, jonka asiakas pääsi testaamaan. Sitten kotiin päästyään ilmoittikin ettei toimi. Tyhmyyksissäni maksoin rahat takaisin. Onneksi pyysin myös laitteen takaisin. Siitä löytyi täysin päivän selvä uusi kolhu, mutta kun mitään kuvia ei todisteeksi ollut, niin nielin tappioni.

Ei mulla ainakaan enää ole luottoa tuntemattomiin kauppakumppaneihin.. Enkä taatusti lähtisi kauppasummasta palauttamaan mitään, kun kerran on testaamalla toimivaksi todettu. Telkkarin kun kolhaisee/pudottaa, niin välttämättä ei jää mitään vastaavaa jälkeä kuin tuohon oman tapauksen läppäriin. Mutta paskana se silti voisi olla.

En tokikaan tarkoita, että tässä tapauksessa olisi epärehellisyyttä kumminkaan päin.
 
Mulle tilanne olisi selvitetty, jos myyjä vastaisi edes sen verran, että "sait testata, en ole vastuussa myöhemmistä ongelmista". Sitten ainakin tietäisin, ettei mitään vastuunkantoa ole. Täysi hiljaisuus sen sijaan on melko ärsyttävää ja kuten sanoin epäilyttävää.
En usko että tässä tapauksessa on kyse sellaisesta koijauksesta mitä omalle kohdalle joskus yli 20v sitten yritettiin mutta eihän sitä tiedä.

Eli olin polkupyörällä liikenteessä ja myyjä ilmoitteli että tuote on vielä myynnissä. Ilmoittelin että voin kohta käväistä kurkkaamassa ja testaamassa ja näin teinkin. Laite oli ok, sitä mitä ilmoituksessakin sanottiin mutta koska en ollut autolla liikenteessä niin kysyin että sopiiko jos tulen tunnin päästä autolla hakemaan? No, sehän kävi mutta... Kun pääsin autolla paikanpäälle niin myyjä oli antamassa samanlaista mutta selkeästi toista yksilöä. No, kun asiasta tiedustelin niin sitten alkoi kyllä sellaiset selittelyt ettei tosikaan, ja se alkuperäinen kokeiltavana ollut ei ollutkaan sitten enää saatavana. Jäi kaupat sitten siihen.

Että jos ensin käytte jotain tuotetta katsomassa ja testaamassa niin varmistakaa että saatte saman laitteen noutaessanne tuotetta. Tiedän muutaman muunkin vastaavan tapauksen noin 25v ajalta, yleensä kun on vähän myyjän tietoja googletellut niin on jotain epämääräistä kyllä noista tapauksista löytynyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 004
Viestejä
4 649 393
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
nSTii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom