Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Mitä mieltä porukka on kun myin Torissa Toridiilillä läppärin ja Diilin vuorokauden harkinta-ajan jälkeen ostaja hyväksyi tuotteen. Nyt kuitenkin päivien jälkeen koneesta oli lakannut näppäimistö toimimasta. Mun mielestäni mun ei tarvi perua kauppoja koska ostaja on hyväksynyt tuotteen kunnon jo tuolla Toridiilillä.

Anna kitistä. Ressittömästi uusia kauppoja kohti vain. Ei ole mitään vastuuta enää, kun raha ja tuote on vaihtanut omistajaa.

• Tykkää
Reactions: dj_
Anna kitistä. Ressittömästi uusia kauppoja kohti vain. Ei ole mitään vastuuta enää, kun raha ja tuote on vaihtanut omistajaa.

Itse en kyllä myyjänä suhtautuisi asiaan ihan noinkaan. Joku moraali olisi sentään hyvä olla ja sen mukaisesti asiallista kantaa vastuuta, jos tuote kosahtaa pian kauppojen jälkeen. Jokainen vetää tietysti elämän läpi tyylillään.

Itse en kyllä myyjänä suhtautuisi asiaan ihan noinkaan. Joku moraali olisi sentään hyvä olla ja sen mukaisesti asiallista kantaa vastuuta, jos tuote kosahtaa pian kauppojen jälkeen. Jokainen vetää tietysti elämän läpi tyylillään.
Jos omatunto on puhdas eli on oikeasti ollut täysin toimiva niin ei siinä ole mitään vastuun kantamista. Paska säkä jos sen ekat 24h toiminut moitteetta. Kyllähän se jokaista ostajaa vituttaa.

Käytetyn tavaran ostamisessa on aina omat riskinsä, jonka ostajan kannattaa ymmärtää. En itse myy tietoisesti rikkinäisiä tuotteita ja jos myyn, niin tästä on ostaja kyllä tietoinen. Mistä sitä ikinä tietää onko ostaja huolimattomuudellaan tai taitamattomuudellaan rikkonut tuotteen, josta syyttää myyjää.

Niin. Jos itse olisin myyjänä, ja toimivana myymäni aparaatti X osoittautuisi välittömästi toimimattomaksi ostajan sen lootasta purettua, lähettäisin rahat takaisin anteeksipyyntöjen kera. Mutta jos X leviää vasta päivän-parin käytön jälkeen, se on ostajan murhe; minä en siinä vaiheessa voi enää mitenkään tietää, mitä sille on tapahtunut. Pahoittelut esittäisin ja siinä se.

Itse yleensä lähtenyt siitä ja monesti kauppojen yhteydessä sanonutkin tekniikkaa myydessä, että jos parin viikon sisään tulee jotain ongelmaa, niin ota yhteyttä, niin katsotaan asiaa. Toki riippuu ostajastakin vähän, että minkälaiseksi tapaukseksi arvioin esim. sen suhteen, että miten sanaan voi luottaa yms. Kerran yhdestä ~kuudenkympin ratti- ja poljinsetistä hajosi kuulemma heti yksi poljin. Maksoin koko summan takaisin posteineen. Epäilin itse, että meni matkalla rikki. N. 2kk sitten oli tapaus, jossa Posti kadotti posteineen n. 20€ myymäni Tori-tuotteen. Aika pokkaa oli ostajalla, kun heti oletus oli se, että maksan kaikki hänen maksamansa rahat tilille takaisin. En maksanut. Näin kyllä vaivaa aika paljon paketin katoamisen selvityksestä ja sai aika hyvät korvaukset Postilta pakettikoodien muodossa, mutta silti pitkin hampain hyväksyi asian. Melko selvää pitäisi olla, että jos ostaja hyväksyy postituksen, niin hän ottaa toimituksesta vastuun siitä eteenpäin, kun myyjä vienyt tuotteen huolellisesti pakattuna tiskille tai automaattiin eteenpäin toimitettavaksi. Halutessaan luonnollisesti ottaa lisämaksullisen vakuutuksen lähetykselle. Nykyään laitan useimmiten selvyyden vuoksi ilmoituksen loppuun maininnan, etten ota vastuuta postituksesta, niin ei tarvitse sitten näissä tapauksissa edes arpoa vastuuta. Olen tehnyt varmaan n. 300-400 postituskaupat ja tämä oli ainoa kerta, kun lähetys hukkunut matkalla.

Käytetyn tavaran kauppa on vähän sellaista, että eipä yleensä mitään takuita voi antaa ostajalle. Itse sanon mitä tahansa tavaraa, autoa tms myydessäni, että tutki ja kokeile, kysy ja ihmettele nyt etukäteen sen verran kuin tarvitsee, että ei tarvitse sitten kauppojen jälkeen soitella perään.
Harva juttu on niin väsynyttä, kuin jälkihoito joskus myöhemmin kauppojen jälkeen. Sama juttu jonkun käyttöopastuksen tms oppituntien kanssa.
Tämä on ollut ihan toimiva ohje myös kun on itse ostoksilla, usein voi jäädä joku juttu huomaamatta tai hoksaamatta kaupantekohetkellä, turha siitä normaalisti kuitenkaan on enää jälkikäteen lähteä myyjää kiusaamaan, todennäköisen lopputuloksen kuitenkin tietää muutenkin, omaan piikkiin ne menee ja se vaan on paskaa tuuria jos heti joku hajoaa. Vaikka olisi myyjä tahallaankin jättynyt jotakin kertomatta tms epämääräistä, niin on aika haastavaa saada myyjää siitä vastaamaan ja pitää olla jo ihan jonkinverran rahaa kiinni kaupoissa, että kannattaa alkaa isommin vääntämään. Kauppalaki kannattaa lukea.

oli tapaus, jossa Posti kadotti posteineen n. 20€ myymäni Tori-tuotteen. Aika pokkaa oli ostajalla, kun heti oletus oli se, että maksan kaikki hänen maksamansa rahat tilille takaisin. En maksanut. Näin kyllä vaivaa aika paljon paketin katoamisen selvityksestä ja sai aika hyvät korvaukset Postilta pakettikoodien muodossa, mutta silti pitkin hampain hyväksyi asian. Melko selvää pitäisi olla, että jos ostaja hyväksyy postituksen, niin hän ottaa toimituksesta vastuun siitä eteenpäin, kun myyjä vienyt tuotteen huolellisesti pakattuna tiskille tai automaattiin eteenpäin toimitettavaksi. Halutessaan luonnollisesti ottaa lisämaksullisen vakuutuksen lähetykselle. Nykyään laitan useimmiten selvyyden vuoksi ilmoituksen loppuun maininnan, etten ota vastuuta postituksesta, niin ei tarvitse sitten näissä tapauksissa edes arpoa vastuuta. Olen tehnyt varmaan n. 300-400 postituskaupat ja tämä oli ainoa kerta, kun lähetys hukkunut matkalla.
Tämä lienee siis jo ihan yritystoimintaa noilla postitusmäärillä? Tavara on myyjän vastuulla siihen saakka kun se on vastaanottajalla perillä. Myös jos tavara hajoaa matkalla, taas myyjän vika, huonosti pakattu. Ihan perceestä, että postin vastuu on käytännössä nolla, mutta niin se vaan menee. Itse en lähettäisi mitään ilman seurantatunnusta, ellen ole valmis kyselemättä palauttamaan rahoja ja nielemään tappiota itse. Ei seurantatunnus sekään vielä takaa että paketti menee perille, mutta on jotakin kättä pidempää, vaikea juttu kyllä silloin jos myy jotakin pieniarvoista tavaraa. Ymmärrän myyjän yskän ja turhautumisen postiin, mutta idioottimainen maininta myyjältä tuollainen, siinä voisi ihan hyvin myös lukea vastaavasti, "ehkä lähetän tavaran, tai sitten en lähetä" tai "ehkä saat ostamasi tavaran, tai ehkä et saa".
Paketteja häviää ihan suunnattomia määriä, etenkin juuri pieniä lähetyksiä, tuo sun saldo yksi hukkunut neljästäsadasta on aika uskomattoman hyvä. Mun saldo on useita prosentteja.

Mahdollisille ebay myyjille vinkki (ja porsaanreikä jota myös hyvin moni käyttää hyväkseen), jos jotakin lähettää ilman seurantatunnusta ja vastaanottaja ilmoittaa, että ei tullut perille, silloin ostaja saa 100% tapauksissa rahansa takaisin kyselemättä.

Viimeksi muokattu:
Tämä lienee siis jo ihan yritystoimintaa noilla postitusmäärillä? Tavara on myyjän vastuulla siihen saakka kun se on vastaanottajalla perillä. Myös jos tavara hajoaa matkalla, taas myyjän vika, huonosti pakattu. Ihan perceestä, että postin vastuu on käytännössä nolla, mutta niin se vaan menee. Itse en lähettäisi mitään ilman seurantatunnusta, ellen ole valmis kyselemättä palauttamaan rahoja ja nielemään tappiota itse. Ei seurantatunnus sekään vielä takaa että paketti menee perille, mutta on jotakin kättä pidempää, vaikea juttu kyllä silloin jos myy jotakin pieniarvoista tavaraa. Ymmärrän myyjän yskän ja turhautumisen postiin, mutta idioottimainen maininta myyjältä tuollainen, siinä voisi ihan hyvin myös lukea vastaavasti, "ehkä lähetän tavaran, tai sitten en lähetä" tai "ehkä saat ostamasi tavaran, tai ehkä et saa".
Paketteja häviää ihan suunnattomia määriä, etenkin juuri pieniä lähetyksiä, tuo sun saldo yksi hukkunut neljästäsadasta on aika uskomattoman hyvä. Mun saldo on useita prosentteja.

Ei liene. Kaupat jakautuu noin 8 vuoden ajalle. Idioottimainen maininta? Aika erikoinen kommentti, etenkin perusteluinesi. Kai ne seurantatiedot kertoo, onko jotain lähtenyt vai ei. Ja ilman seurantatunnusta ei voi lähettää kuin kirjeitse.

Ei liene. Kaupat jakautuu noin 8 vuoden ajalle. Idioottimainen maininta? Aika erikoinen kommentti, etenkin perusteluinesi. Kai ne seurantatiedot kertoo, onko jotain lähtenyt vai ei. Ja ilman seurantatunnusta ei voi lähettää kuin kirjeitse.
Tuosta lähetysten määrästä ja yritystoiminnasta (tai yritysmäisestä toiminnasta) voisi joku olla toista mieltä (vaikka sen useammalle vuodelle jakaakin), mutta ei siitä sen enempää.. Oli myyjänä yritys tai yksityinen, on se myyjältä mielestäni hyvin idioottimainen tapa siltikin ilmoittaa, että "et vastaa postituksesta", kun lähettäjänä juuri sun vastuulla se postitus on. Jos tavara hajoaa, olet pakannut sen huonosti. Jos se katoaa ja lähetit sen tavallisena kirjeenä, millä todistat, että lähetit sen alkuunkaan?
Tuollainen klausuuli ei myöskään poista tai vähennä myyjän vastuuta mikäli tavara ei perille saavu, mutta varmasti vähentää viestien määrää sellaisissa tapauksissa.

Viimeksi muokattu:
Tuosta lähetysten määrästä ja yritystoiminnasta (tai yritysmäisestä toiminnasta) voisi joku olla toista mieltä (vaikka sen useammalle vuodelle jakaakin), mutta ei siitä sen enempää.. Oli myyjänä yritys tai yksityinen, on se myyjältä mielestäni hyvin idioottimainen tapa siltikin ilmoittaa, että "et vastaa postituksesta", kun lähettäjänä juuri sun vastuulla se postitus on. Jos tavara hajoaa, olet pakannut sen huonosti. Jos se katoaa ja lähetit sen tavallisena kirjeenä, millä todistat, että lähetit sen alkuunkaan?
On näistä taidettu aiemminki tapella ja vamraa iha oikeudessaki asti. Vissii virallinen kanta lienee se, että myyjä on tehnyt velvoitteensa siinä vaiheessa, ku jättänyt postille. Saatan muistaa väärin ja oli sit kuitenki toistepäin :D Mut sit toisaalla postilla on myyjän kanssa soppari eikä ostajan kanssa. Ostajahan toki voisi itsekin sen postituksen tilata ja myyjä käy laittaan automaattiin, jolloin ostaja saa tapella postin kanssa.

Olen tehnyt varmaan n. 300-400 postituskaupat ja tämä oli ainoa kerta, kun lähetys hukkunut matkalla.
Itse olen lähettänyt/vastaanottanut Postin kautta tuhansia paketteja (jostain 90-luvun alusta lähtien) eikä yksikään ole hävinnyt. Kerran yksi paketti seikkaili jossain väärässä paikassa viikkoja, soitto niin hoitui.

Suurin osa kuitenkin seurannalla siitä lähtien kun se on ollut saatavilla. Muistaakseni se katoamisen todennäköisyys on jotain samaa luokkaa kuin saada lotossa 7 oikein (vai olikohan tämä kirjeissä).

Luulen että ne joilla on paljon katoamisia tekevät jotain väärin, typottavat osoitteen ja eivät laita lähettäjän osoitetta tjms.

Itse olen lähettänyt/vastaanottanut Postin kautta tuhansia paketteja (jostain 90-luvun alusta lähtien) eikä yksikään ole hävinnyt. Kerran yksi paketti seikkaili jossain väärässä paikassa viikkoja, soitto niin hoitui.

Suurin osa kuitenkin seurannalla siitä lähtien kun se on ollut saatavilla. Muistaakseni se katoamisen todennäköisyys on jotain samaa luokkaa kuin saada lotossa 7 oikein (vai olikohan tämä kirjeissä).

Luulen että ne joilla on paljon katoamisia tekevät jotain väärin, typottavat osoitteen ja eivät laita lähettäjän osoitetta tjms.
Kyllä noita lähetyksiä joskus katoilee mutta ihan hirveän yleistä se ei ole. Yksi itselleni tulossa ollut paketti on kadonnut, yksi itse lähettämäni kirje (ei liittynyt mihinkään kaupantekoon) on kadonnut sekä aikanaan useampiakin paperilaskuja on jäänyt tulematta perille. Tuo otos on yli 25v ajalta ja varmaan useampia satoja paketteja on tuona aikana löytänyt ennemmin tai myöhemmin perille. Ja tuo noiden paperilaskujenkin katoaminen sijoittuu oikeastaan yhden vuoden ajalle jolloin täälläpäin oli "epäpätevä" postinjakaja joka oli hävitellyt tai jakanut väärään osoitteeseen paljon muidenkin kirjeitä.

On näistä taidettu aiemminki tapella ja vamraa iha oikeudessaki asti. Vissii virallinen kanta lienee se, että myyjä on tehnyt velvoitteensa siinä vaiheessa, ku jättänyt postille. Saatan muistaa väärin ja oli sit kuitenki toistepäin :D Mut sit toisaalla postilla on myyjän kanssa soppari eikä ostajan kanssa. Ostajahan toki voisi itsekin sen postituksen tilata ja myyjä käy laittaan automaattiin, jolloin ostaja saa tapella postin kanssa.
Nyt meni aika lakimiehen analyysiksi, ootko joskus tuntenut Kari tai Jussi Uotin?

Playstation 5 -kauppa näyttää kyllä mielenkiintoiselta Uudenmaan alueella kun on laittanut hakuvahdin konsolin osalta. Hintahaitari on 250-450e. Pro-mallit 450-800e. Päivittäin tulee useita perusmalleja myyntiin ja lähtökohtaisesti kaikki alle 320e olevat PS5:t menee käytännössä heti. Yli 350e maksavat sitten seisoo myynnissä pidempään ellei myyjä tingi hinnasta.

Playstation 5 -kauppa näyttää kyllä mielenkiintoiselta Uudenmaan alueella kun on laittanut hakuvahdin konsolin osalta. Hintahaitari on 250-450e. Pro-mallit 450-800e. Päivittäin tulee useita perusmalleja myyntiin ja lähtökohtaisesti kaikki alle 320e olevat PS5:t menee käytännössä heti. Yli 350e maksavat sitten seisoo myynnissä pidempään ellei myyjä tingi hinnasta.
Mikäs tässä mielenkiintoista? Eikö tuo kerro että kysyntää on alle 320e maksavilla jolloin menevät nopeasti kaupaksi ja sen yli menevät ovat kalliita jolloin ne eivät mene kaupaksi?

Mikäs tässä mielenkiintoista? Eikö tuo kerro että kysyntää on alle 320e maksavilla jolloin menevät nopeasti kaupaksi ja sen yli menevät ovat kalliita jolloin ne eivät mene kaupaksi?
Hyvin ovat kyllä hintansa pitäneet, uutena on saanut halvimmillaan 399€ hintaan (levyasemalla).

Toridiiliin tullut vaihtoehdoksi Matkahuolto.
Pikkupaketti
Max 2 kg
35 cm x 25 cm x 3 cm

1739363124813.png

Peruspaketti
Max 4 kg
40 cm x 32 cm x 15 cm

1739363185920.png

Iso paketti
Max 25 kg
40 cm x 32 cm x 26 cm

1739363203135.png

Jättipaketti
Max 25 kg
150 cm x 60 cm x 60 cm

1739363219863.png

Hyvä uudistus. Saakohan ostaja valita itse MH:n ja Postin välillä, jos myyjä tarjoaa molempia? Toivottavasti, sillä mun asiamiesposti on nykyään vähän syrjässä, MH:n piste ei.

Torissa myynyt kaikenlaista. Talvirenkaita, toimistotuoleja, kodinkoneita, sohvia yms. Mitään ongelmia ikinä.

Nyt yritin laittaa vanhaa kaapelimodeemia (10-20€ kapistus) myyntiin ja olisi pitänyt tunnistautua.

Jäi sitten ilmoittamatta.

Kai tämä on periaatekitinää, ja jossain vaiheessa pitänee antautua systeemille. Schibsted varmaan jossain vaiheessa edellyttää että on y-tunnus, toiminimi ja ALV-numero ennen kuin saa tehdä ilmoituksia. Mutta tässä vaiheessa tuntuu jotenkin hölmöltä että pitää tehdä vahva tunnistautuminen jotta saa 10€ kapistuksen kiertoon.

Onkohan tuolla Lähikaupan ilmoitustaululla tilaa

Torissa myynyt kaikenlaista. Talvirenkaita, toimistotuoleja, kodinkoneita, sohvia yms. Mitään ongelmia ikinä.

Nyt yritin laittaa vanhaa kaapelimodeemia (10-20€ kapistus) myyntiin ja olisi pitänyt tunnistautua.

Jäi sitten ilmoittamatta.

Kai tämä on periaatekitinää, ja jossain vaiheessa pitänee antautua systeemille. Schibsted varmaan jossain vaiheessa edellyttää että on y-tunnus, toiminimi ja ALV-numero ennen kuin saa tehdä ilmoituksia. Mutta tässä vaiheessa tuntuu jotenkin hölmöltä että pitää tehdä vahva tunnistautuminen jotta saa 10€ kapistuksen kiertoon.

Onkohan tuolla Lähikaupan ilmoitustaululla tilaa
Kokeile laittaa johonkin toiseen osastoon, se tunnistautuminen vaaditaan vaan joillakin riskialtteimmilla. Usein menee ilmoitus läpi väärälläkin osastolla.

Statistiikka

Viestiketjuista
267 905
Jäsenet
76 124
Uusin jäsen
Rokee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom