Mulle on parikin kertaa ilmaantunu mahdollisuus antaa palautetta vaikka en oo toridiilillä kauppaa tehny mutta oon noi ohittanu ekalla kerralla, rupesin nyt tonkimaan kun viikko sitten tein kaupat johon olisin voinu palautteen jättää niin en löydä enää mistään jälkeenpäin että voisin palautteen antaa kaupoista
Selaimella:
Oma Tori > Nimimerkin alla oleva "
X arvostelua", tai jos ei vielä ole arvosteluja niin ehkä siinä luki jotain muuta.
Mobiilisovelluksessa:
Oma Tori >
Arvostelut.
Tosin en ole aivan varma pystyykö myyjä edes merkkaamaan kuka oli ostaja ilman pakollista palautetta.
Viimeksi kun myin tavaraa niin se vielä onnistui. En muista ihan tarkkaan miten, klikkasinko vaan jotain linkkiä sieltä sivun yläreunasta. Saattoi siinä olla "
Ei nyt" -vaihtoehtokin.
--
Torista kauppapaikkana noin yleensä, olen itse pääasiassa myynyt tavaraa tässä vuosien varrella sekä postitse että kasvokkain. Valtaosa kaupoista on sujunut ongelmitta. Joskus 2010 -luvun alkupuolella kävi pariin kertaan niin, että joku nuorehkon oloinen henkilö sopi hakevansa tuotteen, mutta ei koskaan tullut paikalle. Muuten mikään ihmisryhmä ei ole erottautunut puoleen tai toiseen. En ole tosin myynyt kovin paljon ns. kysyttyä tavaraa, kuten tietotekniikkaa/hifi -laitteita.
Muutaman kerran on käynyt niin, että lähetys on palautunut takaisin s.e. ostaja ei ole noutanut sitä. Kerran kyse oli pahasta kuumetaudista ja tavara lähetettiin uudestaan. Kerran taas en saanut henkilöön enää yhteyttä, mutta palautin MobilePaylla kauppasumman vähennettynä postikuluilla.
Kerran jouduin huikauksen kohteeksi kun olin ostamassa postitse käytettyä < 100e pöytätietokonetta. Tämä tosin taisi vielä olla Keltaisen Pörssin aikaa. Siinä oli kyllä jälkeen päin ajateltuna varoitusmerkkejä ilmassa, henkilö halusi lopettaa puhelun useaan otteeseen sanoen jotenkin "Okei, no mä laitan siihen mukaan jotain tavaraa", kun taas itse halusin sopia tarkalleen mitä oheislaitteita mukaan tulee. Maksoin summan etukäteen tilisiirtona, mutta postissa ei tullut yhtään mitään, sen sijaan kaiken maailman selityksiä terveysongelmista ja sairaalareissuista kyllä. Tuolloin en jostain syystä ottanut poliisiin yhteyttä, vaan vein jutun käräjille suulliseen käsittelyyn, muistaakseni riidaton laskusaatava. Lopputulemana yksipuolinen tuomio ja saatavat ulosottoon. Noh, kyseinen henkilö ilmeni varattomaksi, joten saatava + oikeudenkäyntikulut (79e) menivät ns. passiivirekisteriin josta asia otettiin esiin n. kerran vuodessa kun kyseiselle henkilölle tuli ilmeisesti veronpalautuksia. Lopulta saatava taisi vanheta kun en muistanut muistuttaa velallista siitä. Omien laskelmien mukaan jäin n. 50 euroa miinukselle kaikkien kulujen jälkeen. Velalliselta perittiin 7 vuoden aikana n. 2x hänen minulta saamansa summa. Ehkä tuossa oli vähän mukana kiinnostusta nähdä miten oikeusjärjestelmä ja velkojen perintä toimii. Hitaasti ja epävarmasti ainakin jos velallinen on varaton.
Toisesta kerrasta en tiedä oliko kyseessä huijaus vai mikä, mutta henkilö soitti ja halusi ostaa tavaraa postiennakolla. Tämäkin taisi olla vielä Keltaisen Pörssin aikana. Lähetin tavaran, mutta se tuli takaisin noutamattomana. Ottaessani yhteyttä henkilöön, hän vastasi puhelimeen eri nimellä ja väitti ettei tiedä koko ostoksesta mitään. Sanoin kiitos ja näkemiin. Noh, nykyään on tapana pyytää kauppahinta + postikulut etukäteen. Jomman kumman tuossa postitse tehtävässä kaupassa tulee kuitenkin luottaa toiseen osapuoleen. Onneksi Torissa on nykyisin tuo vahva tunnistautuminen joka parantaa turvallisuutta.
Yksi noudon peruutus on jäänyt mieleen. Naishenkilön piti tulla hakemaan jotain (puoli-)ilmaista tavaraa. Oli kesä ja kova helle. Jonkin aikaa ennen sovittua aikaa sain viestin.
En valitettavasti pääse tulemaan... matka on koirille liian pitkä näin kuumalla...
Selevä