Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Tehtiin tori.fissä noutokaupat ihan sillä perinteisellä viestijutulla, "anna numero niin sovitaan tarkemmin".

Noh kaupat sujui hyvin ja annoin positiivisen palautteen kun sitä kysyttiin seuraavan kerran kirjautuessa.

Vasta jälkikäteen tuli mieleen, että mistähän tori tiesi että olin "the ostaja" kun käytännössä itse kaupankäynti
tapahtui kaiken ulkopuolella? Ilmoitusta poistaessa tulee kai kysely "Tein kaupat torin ulkopuolella" mutta ei siinä
kysellä mitään tarkempia tietoja. Yhdisteleekö siellä joku manuaalisesti asioita verottajan vaatimuksesta, vai enkö
vain tajua mistään mitään?

Tostaha oli muutama viesti sitten puhetta

Kun myyjä sulkee ilmoituksen merkkaamalla sen myydyksi, Tori kysyy myyjältä käyttäjää joiden kanssa myyjä oli kommunikoinut kohteesta, että kuka näistä oli ostaja. Myyjä tällöin merkkaa ostajan.
 
Tein eilen ensimmäisen myyntini ToriDiilillä ja ihan mukavan helppo systeemi tää näyttäis myyjällekin olevan :thumbsup: Tilitieto-ongelman ratkaisin tekemällä tätä paskaa varten kokonaan uuden pankkitilin, niiden määrälle kun ei näytä S-Pankissa olevan rajoituksia. Rajoittaahan tämä ToriDiilin säännöillä pelaaminen toki ilmoituksia tietyn tyyppisiksi, mutta voittaa IMO sen vanhan arpomisen ja ihmettelyn kaiken maailman debiilien kanssa...
 
Kysymys Ebay ostokseen liittyen, en oo hirveesti sieltä ostellu niin vähän epävarma tuosta money back guaranteesta ja mahdollisista huijareista.

Ostin urheilukortin 26.7 ebaystä , maksu niiden kautta paypal
Lähetys ilman seurantaa 31.7 ebayssä arvio toimituksesta 12.8-26.8

Kortti Unkarista, eikä sitä ole kuulunut/näkynyt vielä. Laitoin viestin myyjälle ja se sanoi tsekkaavansa tilanteen. Ilmoitti eilen että oli joku moka ja lähetti kortin eilen (antoi seuranta numeron joka löytyy postin seurannasta nyt, kuljetuksessa Unkarissa)

Kattelin sen arvosteluita ja siel oli:
Never ship the item but marked as shipped. Never respond. Seller BE AWARE!

92% arvostelut sillä

Onks tässä mitään riskiä että se jotenkin huijaa? Lähetti vaikka nyt jonku kura kortin ja jotenkin onnistuu välttämään ton money back guaranteen? Tuol oli kaiken maailman dediksiä liittyen noihin valituksiin..
 
Tein eilen ensimmäisen myyntini ToriDiilillä ja ihan mukavan helppo systeemi tää näyttäis myyjällekin olevan :thumbsup: Tilitieto-ongelman ratkaisin tekemällä tätä paskaa varten kokonaan uuden pankkitilin, niiden määrälle kun ei näytä S-Pankissa olevan rajoituksia. Rajoittaahan tämä ToriDiilin säännöillä pelaaminen toki ilmoituksia tietyn tyyppisiksi, mutta voittaa IMO sen vanhan arpomisen ja ihmettelyn kaiken maailman debiilien kanssa...
Mulla kanssa sama juttu, tosin 3 myyntiä takana diilillä.

Erillinen tili S-Pankissa luotu tuota varten. Arkisin maksu tulee parin tunnin sisällä siitä kun diili hyväksytty.

En mitään kallista ole vielä myynyt tuota kautta mutta varmuuden vuoksi olen kuvannut paketoinnin ja viennin postin pisteeseen paikallisen kaupan parkkipaikalla. Toivottavasti näille ei tule tarvetta.
 
Tein eilen ensimmäisen myyntini ToriDiilillä ja ihan mukavan helppo systeemi tää näyttäis myyjällekin olevan :thumbsup: Tilitieto-ongelman ratkaisin tekemällä tätä paskaa varten kokonaan uuden pankkitilin, niiden määrälle kun ei näytä S-Pankissa olevan rajoituksia. Rajoittaahan tämä ToriDiilin säännöillä pelaaminen toki ilmoituksia tietyn tyyppisiksi, mutta voittaa IMO sen vanhan arpomisen ja ihmettelyn kaiken maailman debiilien kanssa...
2 tiliä on s-pankissa maksuttomia, useammasta peritään sitten maksua. Jos oikein muistan.
 
Tehtiin tori.fissä noutokaupat ihan sillä perinteisellä viestijutulla, "anna numero niin sovitaan tarkemmin".

...

Vasta jälkikäteen tuli mieleen, että mistähän tori tiesi että olin "the ostaja" kun käytännössä itse kaupankäynti
tapahtui kaiken ulkopuolella?

Kun myyjä merkitsee ilmoituksen myydyksi, hän voi halutessaan valita kenen kanssa kauppa tehtiin. Muutoin ei arvostelupyyntöä ostajalle tule. Ostajan valinta onnistuu jos hänen kanssa on käyty Tori -keskustelua, eli vaihdettu yksikin viesti, sinun tapauksessasi tuo "anna numero niin sovitaan tarkemmin". Viestien sisällöllä tuskin on tässä mitään merkitystä, vaikka siellä olisi haistateltu toisille pitkät ja varsinaiset kaupat sovittu jotain muuta kanavaa pitkin. Tietty mahdollisia erimielisyyksiä on helpompi ratkoa jos kommunikointi on tallessa jossain. Torin ulkopuoliseksi kaupaksi laskettaneen sellainen kaupankäynti jossa tieto myytävästä tuotteesta on saatu muualta kun Torista ja kaupat myös tehty sen ulkopuolella.

Edit: Jaa olihan tähän jo vastattu pariinkin kertaan.
 
Viimeksi muokattu:
Screenshot_20240825_140840_ReadEra Premium.jpg
 
Kysymys Ebay ostokseen liittyen, en oo hirveesti sieltä ostellu niin vähän epävarma tuosta money back guaranteesta ja mahdollisista huijareista.

Ostin urheilukortin 26.7 ebaystä , maksu niiden kautta paypal
Lähetys ilman seurantaa 31.7 ebayssä arvio toimituksesta 12.8-26.8

Kortti Unkarista, eikä sitä ole kuulunut/näkynyt vielä. Laitoin viestin myyjälle ja se sanoi tsekkaavansa tilanteen. Ilmoitti eilen että oli joku moka ja lähetti kortin eilen (antoi seuranta numeron joka löytyy postin seurannasta nyt, kuljetuksessa Unkarissa)

Kattelin sen arvosteluita ja siel oli:
Never ship the item but marked as shipped. Never respond. Seller BE AWARE!

92% arvostelut sillä

Onks tässä mitään riskiä että se jotenkin huijaa? Lähetti vaikka nyt jonku kura kortin ja jotenkin onnistuu välttämään ton money back guaranteen? Tuol oli kaiken maailman dediksiä liittyen noihin valituksiin..

Jos lähettää ilman seurantakoodia niin voit tehdä Item Not Received MBG valituksen vaikka tavara tulisikin ja vastaisi kuvausta, toki varsin ikävää olisi moinen. Ilman seurantakoodia myyjä ei tiedä puhutko kakkaa, arvailla voi. eBay katsoo vain että jaa koodia ei ole eli ei todisteita että toimitettu perille.

Seurantakoodi suojaa Item Not Received -tapauksia vastaan jos koodi näyttää että toimitettu perille, mutta ei Item Not As Described -tapauksia eli jos tuote ei vastaa kuvausta niin myyjän pitää hyväksyä palautus ja jos haluaa että palautat tuotteen niin maksaa myös kuljetus joka ei taida onnistua kun asuu toisessa maassa, en ole varma. Käsittääkseni kansainvälisissä kaupoissa noissa tilanteissa koitetaan neuvotella hyvitys tai sitten myyjä vaan kiroaa ja toteaa että pidä tuote ja ota rahat takaisin.

MBG tapauksissa on hyvä muistaa aikarajat minkä kuluessa sen voi tehdä ja se että jos luot valituksen ja suljet sen niin olet käyttänyt MBG oikeutesi, joskus myyjät voivat pyytää sulkemaan valituksen jonka jälkeen sitten lähettäisivät tavaran, mutta eivätpä välttämättä lähetäkään. Chargeback -valitus luottokorttiyhtiölle on mahdollisesti vielä vaihtoehtona tuonkin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, se on Toriin tietokonekomponentteihin ilmestyny mahdollisuus rajata tyypin (elikkä kategorian) mukaan noita ilmotuksia. :)
 
Nämä tyhjänpäiväiset kyselyt. Jos tavara on kaupan niin se todellakin on myynnissä ja vapaana. Jos ei niin poistan ilmoituksen.

1000x kertaa:
"Onko myynnissä?" -> "On"
"Onko vielä vapaana?" -> "On"
 
Nämä tyhjänpäiväiset kyselyt. Jos tavara on kaupan niin se todellakin on myynnissä ja vapaana. Jos ei niin poistan ilmoituksen.

1000x kertaa:
"Onko myynnissä?" -> "On"
"Onko vielä vapaana?" -> "On"
Tyhmältähän tuo tuntuu, jos ja kun itse tunnollisesti poistaa tuotteen listoilta myynnin jälkeen, mutta kun ikävän moni ei niin tee. Osa sopii myös kaikenlaisia varauksia useamman päivän päähän ja pitää tuotteen silti listoilla siltä varalta, ettei se menekään kaupaksi varaajalle.

Siksi on ihan ymmärrettävää, että ensin kysytään onko tuote vielä myytävänä. Toki samalla voi laittaa muutakin kysymystä, jos on kysyttävää, niin ei tarvitse pompotella niin paljoa viestejä edestakaisin. Jos taas noita kyselyitä tulee samalta ihmiseltä useita, niin sitten vaan blokkilistaa käyttöön, kun ei sellaisten kanssa kannata tuhlata aikaa.
 
Osa sopii myös kaikenlaisia varauksia useamman päivän päähän ja pitää tuotteen silti listoilla siltä varalta, ettei se menekään kaupaksi varaajalle.
Jep. Puhe on halpaa – vasta kun raha on vaihtanut omistajaa, kohde menee kiinni. Toki itse pyrin näissä tapauksissa ilmoittelemaan kiinnostuneille, että ovat jonossa sijalla se ja se, niin voivat sitten reagoida kuten tykkäävät, on se sitten odottamaan jääminen tai eteenpäin siirtyminen.

EDIT. Ja en enää viitsi muokkailla Tori-ilmoituksiani lisätäkseni sitä "varattu"-tekstiä tmv., koska ne tuntuvat aina sen seurauksena menevän tarkistukseen. Pari kertaa kestänyt n. 12 tuntia siinä ja ilmoitus on tietty ollut sen ajan pois näkyviltä.
 
Nämä tyhjänpäiväiset kyselyt. Jos tavara on kaupan niin se todellakin on myynnissä ja vapaana. Jos ei niin poistan ilmoituksen.

1000x kertaa:
"Onko myynnissä?" -> "On"
"Onko vielä vapaana?" -> "On"
Jos tuote on vähänkään järkevän hintainen, niin yleensä heitän myyjälle vakiolauseen "Moi, jos tuote on vielä myynnissä, niin minä ostan".
 
Jos tuote on vähänkään järkevän hintainen, niin yleensä heitän myyjälle vakiolauseen "Moi, jos tuote on vielä myynnissä, niin minä ostan".
Juurikin näin. Suoraan asiaan.

Nämä tyhjänpäiväiset kyselyt. Jos tavara on kaupan niin se todellakin on myynnissä ja vapaana. Jos ei niin poistan ilmoituksen.

1000x kertaa:
"Onko myynnissä?" -> "On"
"Onko vielä vapaana?" -> "On"

Joo ja usein nämä samat heput sit jättää viestittelyn siihen, ikään kuin vaa halusivat tietää onko se myynnissä :D
 
Nämä tyhjänpäiväiset kyselyt. Jos tavara on kaupan niin se todellakin on myynnissä ja vapaana. Jos ei niin poistan ilmoituksen.

1000x kertaa:
"Onko myynnissä?" -> "On"
"Onko vielä vapaana?" -> "On"

Se myös kun ilmotukseen selkeästi kirjotettu että voin myös postittaa, tosi moni ostajaehdokkaista kysyy että onnistuuko postitus.. :facepalm:

Ei isoja juttuja, mutta pidemmän päälle jokseenkin rasittavaa.
 
Se myös kun ilmotukseen selkeästi kirjotettu että voin myös postittaa, tosi moni ostajaehdokkaista kysyy että onnistuuko postitus.. :facepalm:

Ei isoja juttuja, mutta pidemmän päälle jokseenkin rasittavaa.
Mulle alko eräs mamu kerran aukoon päätä, ku en suostunut toimittaan tuotetta hänelle :D Ilmoituksessa kun oli "lähetys" mainittu. Siinä sit selitin, että lähetys, ei toimitus. En muista menikö perille, mut oli rasittava tapaus.
 
Se on monelle tuo kommunikointi vaikeaa. En tajua miksei voi laittaa kaikkia kysymyksiä samaan viestiin, vaan tulee yksi kysmys kerrallaan 6-12h välein. Välillä tullu mieleen että joillekin taitaa olla tuollainen kirjoitetun tekstin tuottaminen niin tuskaista ettei pysty kuin yhden lyhyen lauseen kerrallaan tuottamaan ja vaatii sitten akkujen latausta vähintään sen puoli vuorokautta ennen seuraavaa.
Nykyään alkanut itsekkin ignoraamaan nämä "vieläkö myynnisä" kaverit. Yleensä vastauksesta riippumatta ei enään mitään reagointia tai toinen yleinen on "saat puolet pyynnistä" tarjouksia. Muistelisin joskus että tälläisenkin kanssa päästy kauppoihin, mutta melko iso poikkeus.
 
Taannoisen tuotteeni myynnistä syntynyttä pohdintaa...mitä arvon toriraati on mieltä, jos olen ostanut tuotteen kaupasta sanotaan nyt vaikka vähän yli puoli vuotta sitten, käyttänyt sitä tosin vain muutaman kerran, peruskokeiluja ja laittanut sitten myyntiin. Tuotteella on useamman vuoden takuu ja kuitti seuraa mukana. Kumpiko sen jälleenmyyntiarvon oikeasti määrittää, tuotteen ikä vai kuinka paljon sitä on käytetty?
 
Taannoisen tuotteeni myynnistä syntynyttä pohdintaa...mitä arvon toriraati on mieltä, jos olen ostanut tuotteen kaupasta sanotaan nyt vaikka vähän yli puoli vuotta sitten, käyttänyt sitä tosin vain muutaman kerran, peruskokeiluja ja laittanut sitten myyntiin. Tuotteella on useamman vuoden takuu ja kuitti seuraa mukana. Kumpiko sen jälleenmyyntiarvon oikeasti määrittää, tuotteen ikä vai kuinka paljon sitä on käytetty?
Tämä on niin tuotekohtaista että hankala suorilta sanoa, mutta jos ei nyt mikään ajan kanssa itsekseen lahoava tuote näin yleisesti niin kyllä se kunto enemmän ratkaisee ainakin omassa arvoasteikossa.
 
Taannoisen tuotteeni myynnistä syntynyttä pohdintaa...mitä arvon toriraati on mieltä, jos olen ostanut tuotteen kaupasta sanotaan nyt vaikka vähän yli puoli vuotta sitten, käyttänyt sitä tosin vain muutaman kerran, peruskokeiluja ja laittanut sitten myyntiin. Tuotteella on useamman vuoden takuu ja kuitti seuraa mukana. Kumpiko sen jälleenmyyntiarvon oikeasti määrittää, tuotteen ikä vai kuinka paljon sitä on käytetty?

Eihän tähän ole mitään oikeaa vastausta, vaan riippuu paljon tuotteesta. On aika eri asia, onko kyseessä vaikka joku elektroninen laite, merkkivaate tai vaikka huonekalu. Toki jos tuotteessa on takuu ja sillä on jotain merkitystä, niin kyseessä lienee joku tekninen laite.

Kysymyksiä tulee mieleen vaikkapa se, onko ko. vekotin kurantti, eli edelleen ajantasainen malli, vai jo alunperin poistoalesta ostettu vanha versio. Millä hinnalla uuden samanlaisen saa juuri nyt halvimmalla. Onko käyttömäärä ja kunto todettavissa yksiselitteisesti, vai joutuuko ostaja luottamaan vain sanaasi siitä, että käyttö on ollut vähäistä. Takuun jäljellä olevalla kestollakin voi olla ostajalle merkitystä, samoin kuin sillä miten todennäköistä on että laitteeseen voi tulla takuuaikana jotain vikoja, ja voiko takuuasioiden hoitoa vaikeuttaa se, jos tuote on vaihtanut omistajaa. Ja tietysti markkina yleisesti vaikuttaa, onko esim. vastaavia käytettyjä vastaavaan hintaan myynnissä paljon vai vähän.

Oikea hinta tällaisessa voi olla mitä tahansa vaikkapa välillä 50% - 80% uuden (halvimmasta) hinnasta.

Edit: Lisätään nyt vielä, että hintaluokka ja euromääräinen hintaero uuteenkin vaikuttaa. Jos kampe maksaa uutena 100€ niin en juuri 50€ enempää maksaisi yksityiseltä ostetusta käytetystä, kunnosta viis. Jos taas kyse on 2000€ laitteesta, niin 1500€ tai enemmänkin voi olla järkevä hinta, tuossa säästää kuitenkin uuteen verrattuna jo satasia jos kyse on aidosti uudenveroisesta käytetystä.
 
Viimeksi muokattu:
Takuulla on ainoastaan merkitystä jos sitä kunnioitetaan. Muuten takuupapereilla voi pyyhkiä perseensä.
Jos upotat uuden iPhonen järveen ja viet sen Poweriin. Niin et taatusti saa uutta kouraan samantein.

XXL ei suostunut vaihtamaan rikkinäistä maasturin runkoa vaikka oli takuuta jäljellä. No myin sen paskan pois. Ja XXL boikottiin.

Kiekoista oli menneet pinnat paskaksi. Vaikka oli takuuta niin ei ottaneet kiekkoja takaisin. No sain varapinnat ja nippelit ja rakensin kiekot itse uudestaan. Tämä siis ulkomaalaisen valmistajan kanssa.
Tosin sain kyllä varaosat ilmaiseksi. Ja ihan mielelläni rakentelen kiekot itselleni joten meni ihan ok. Paljon paremmin toimi kuin XXL:n kanssa.

Myin joskus torissa maasturin jollekin. Se oli paskonut sen samointein ja halusi rahat. Sori mutta toridiilit tapahtuu perävalotakuulla.
 
Ainkin jonkun sähkölaitteen kyseessä ollessa on aivan sama montako kertaa myyjä väittää laitetta käyttäneensä, kun sitä ei välttämättä pysty mistään todentamaan. Laite voi näyttää täysin uudelta, mutta on todellisuudessa ollut päällä 24/7. Varsinkin torissa myyntiteksti painaa melko vähän, kun ei myyjän luotettavuudesta ole mitään käryä. Takuun voimassaololla on pieni merkitys, mutta en itse mitään 80% hintaa kyllä maksaisi.

Jostain halvasta sohvasta kyllä näkee ja tuntee jos siinä on joku ryhävalas maannut puoli vuotta väitetyn muutaman kerran asemesta.

Eli täysin tuoteriippuvaista, kuten ylempänäkin todettiin.
 
Se on monelle tuo kommunikointi vaikeaa. En tajua miksei voi laittaa kaikkia kysymyksiä samaan viestiin, vaan tulee yksi kysmys kerrallaan 6-12h välein. Välillä tullu mieleen että joillekin taitaa olla tuollainen kirjoitetun tekstin tuottaminen niin tuskaista ettei pysty kuin yhden lyhyen lauseen kerrallaan tuottamaan ja vaatii sitten akkujen latausta vähintään sen puoli vuorokautta ennen seuraavaa.

Just oli yks kaveri joka kysy yhden kysymyksen vuorokaudessa. Sen verran arvokkaammasta kamasta kyse, että kärsivällisesti vastailin. Lopulta päästiin maaliin kaupoissa, ja tyyppi tuli jopa liki 300km päästä hakemaan. Meinas vaan usko loppua jo itellä, menihän siinä kuitenkin reilu viikko viestitellessä. :lol:
Olin varma et joku vanhempi henkilö kyseessä joka käy kerran päivässä koneella torissa, mutta oliki ihan alle 30v kaveri joka kaarsi teslalla pihaan. Oli myös uusin omenapuhelin kädessä jolla laitto rahat mobilepayllä. Ehkä se vaan on toisille vaikeeta välillä tuo viestien laittaminen.
 
O: Moi onko toi XX vielä jäljellä
M: Moi, on
O: Monta kautta sulla on siihen?
M: *copypastella tieto ilmoituksesta*
O: Paljon sulla on tiukka hinta niille? lahjoitan ne tuonne poika kotiin ja tuota sarjaa juuri halusivat sinne
O: Onko ne minkälaisessa kunnossa?

Hieno homma, jos joku ostaa torista tavaraa lahjottaakseen sen eteenpäin, mutta oon vähän skeptinen ja tuntuu yritykseltä saada 15 euron tavaran hintaa alaspäin...
 
O: Moi onko toi XX vielä jäljellä
M: Moi, on
O: Monta kautta sulla on siihen?
M: *copypastella tieto ilmoituksesta*
O: Paljon sulla on tiukka hinta niille? lahjoitan ne tuonne poika kotiin ja tuota sarjaa juuri halusivat sinne
O: Onko ne minkälaisessa kunnossa?

Hieno homma, jos joku ostaa torista tavaraa lahjottaakseen sen eteenpäin, mutta oon vähän skeptinen ja tuntuu yritykseltä saada 15 euron tavaran hintaa alaspäin...
Oisit vastannut, että mikäs poikakoti, lahjoitan ne itse :D
 
Oisit vastannut, että mikäs poikakoti, lahjoitan ne itse :D
M: Mikäs poikakoti on kyseessä? Voisin lahjoittaa nämä heille suoraan
O: Sijaitsee porissa minulla on oma yhteistyö heidän kanssaan mutta voit itse etsiä minne haluat ne lahjoittaa kerta et halunnut minulle niitä Myydä sekä voit myös lahjoittaa vangeille
O: Mutta kaikkea hyvää ja onnistuneita kauppoja sinulle toivottavasti saat lahjoitettua ne tarvitseville

Seems legit.
 
Mikä v teitä porilaisia... (En tiedä vastausta, vaikka olen sieltä itsekin!)

Mutta juuh, luulin että se ketjussa ajoittain mainittu kuljetusten vonkaaminen "vain nouto"-tavaroille oli pelkkä meemi, mutta nyt tuli ekan kerran itselle vastaan. Sänky kuulemma pitäis viedä Tampereelle. Vastasin, ettei ole autoa, niin se jäi sitten siihen. :D
 
Mun kannattais varmaan lahjottaa nämä sarjat jollekin taholle, kun verenpaine nousee näiden tinkijöiden takia.
Kyseessä siis (omasta mielestä kiinnostava) tv-sarja boksi, jossa 4 kautta + 1 extra levy hintaan 15e. Ovh on jotain 60e.

Seuraava ostajakandidaatti samasta tuotteesta:

O: Moi, onko XX vielä saatavilla?
M: Moi, on
O: Onko jokainen dvd kunnossa ja näkyy?
O: Missä sijaitsee?
M: Kaikki levyt toimivat hienosti silloin kun niitä viimeeksi katsoin. Levyt olleet monta vuotta katsomatta. En kehtaisi toimimattomia levyjä myydä
M: YY sijaitsee
O: Mikä aika sinulle sopisi huomenna?
O: Ja mikä olisi se viimeinen hinta ?
M: Mitä olet mieltä, kannattaisko mun hinnoitella nuo XX korkeammalle kun jengi yrittää tingata 15 euron hintapyynnistä?
O: En mä vaan tiiä ehkä tinkiminen kuuluu vanhan tavaran myyntiin
O: Mut kysyin vaan et jos vois tinkiä
O: Mut jos se ei käy niin voin mä ne ottaa mihin aikaan tuun YY?
O: Niin oletko myymässä?
M: En ole. Hyvää jatkoa
O: Oletko jotenkin jakomielitautinen? Ota ihmeellä pois myynnistä jos et kestä tinkimistä etkä halua myydä

Tässä on tismalleen sama tilanne, mistä joku täällä foorumilla kirjoitti (ostajana). Eli myyjä vetää herneen nenukkaan ja kaupat jää toteutumatta kun ostaja yrittää tingata myyjän mielestä sopivasti hinnoitellusta tuotteesta, vaikka ostaja olisi ollut valmis maksamaan täyden hintapyynnin.
 
Mun kannattais varmaan lahjottaa nämä sarjat jollekin taholle, kun verenpaine nousee näiden tinkijöiden takia.
Kyseessä siis (omasta mielestä kiinnostava) tv-sarja boksi, jossa 4 kautta + 1 extra levy hintaan 15e. Ovh on jotain 60e.

Seuraava ostajakandidaatti samasta tuotteesta:

O: Moi, onko XX vielä saatavilla?
M: Moi, on
O: Onko jokainen dvd kunnossa ja näkyy?
O: Missä sijaitsee?
M: Kaikki levyt toimivat hienosti silloin kun niitä viimeeksi katsoin. Levyt olleet monta vuotta katsomatta. En kehtaisi toimimattomia levyjä myydä
M: YY sijaitsee
O: Mikä aika sinulle sopisi huomenna?
O: Ja mikä olisi se viimeinen hinta ?
M: Mitä olet mieltä, kannattaisko mun hinnoitella nuo XX korkeammalle kun jengi yrittää tingata 15 euron hintapyynnistä?
O: En mä vaan tiiä ehkä tinkiminen kuuluu vanhan tavaran myyntiin
O: Mut kysyin vaan et jos vois tinkiä
O: Mut jos se ei käy niin voin mä ne ottaa mihin aikaan tuun YY?
O: Niin oletko myymässä?
M: En ole. Hyvää jatkoa
O: Oletko jotenkin jakomielitautinen? Ota ihmeellä pois myynnistä jos et kestä tinkimistä etkä halua myydä

Tässä on tismalleen sama tilanne, mistä joku täällä foorumilla kirjoitti (ostajana). Eli myyjä vetää herneen nenukkaan ja kaupat jää toteutumatta kun ostaja yrittää tingata myyjän mielestä sopivasti hinnoitellusta tuotteesta, vaikka ostaja olisi ollut valmis maksamaan täyden hintapyynnin.
Hmm.. Miksi et myynyt? Oli ehkä aluksi vaikee, mut oli sit valmis ostaan.
O: Mut jos se ei käy niin voin mä ne ottaa mihin aikaan tuun YY?
 
Hmm.. Miksi et myynyt? Oli ehkä aluksi vaikee, mut oli sit valmis ostaan.
En myynyt koska vedin herneen nenukkaan, kun olin hinnoitellut tuotteen 5e edullisemmaksi kuin halvin vastaava tuote (20e) ja ostajakandidaatti yrittää vielä tingata hinnasta.

Tämä. Suosittelisin että myyjä heittää levyt suosiolla roskakoriin ja ei stressaa sen enempää itseään hankalilla kauppakumppaneilla.
Kiitos suosituksesta. Kuulostaa järkevältä.
 
Viimeksi muokattu:
En myynyt koska vedin herneen nenukkaan, kun olin hinnoitellut tuotteen 5e edullisemmaksi kuin halvin vastaava tuote (20e) ja ostajakandidaatti yrittää vielä tingata hinnasta.
Kun tuollainen viaton kysymys vähän niinkuin kuuluu kaupankäynnin etikettiin.
 
Kysymys Ebay.co.uk:sta

Olisin ostamassa tuotetta sieltä ja ko myyjällä lukee vain toimituskulut.
Löin tuotteen ostoskoriin olettaen että Ebay hoitaa tullit/alv jne mutta ei.

Onko näin että tullien/alv poistaminen/lisääminen on myyjäkohtaista?
Ostoskorissa nimittäin lukee VAT and duties excluded. May be payable tms...

Näin vaan jollain toisella myyjällä että estimated duties x euroa jne
 
Kun tuollainen viaton kysymys vähän niinkuin kuuluu kaupankäynnin etikettiin.

Ei kuulu. Tarjouksia (järkeviä sellaisia) saa esittää, viimeisen hinnan kysyjille annetaan hinnaksi alkuperäistä pyyntiä kovempi tai laitetaan suoraan estoon.

Ei ole myyjän tehtävä alkaa tinkimään itse itseään vastaan kun ostaja ei itse sitä kykene tekemään.
 
Mun kannattais varmaan lahjottaa nämä sarjat jollekin taholle, kun verenpaine nousee näiden tinkijöiden takia.
Kyseessä siis (omasta mielestä kiinnostava) tv-sarja boksi, jossa 4 kautta + 1 extra levy hintaan 15e. Ovh on jotain 60e.

Seuraava ostajakandidaatti samasta tuotteesta:

O: Moi, onko XX vielä saatavilla?
M: Moi, on
O: Onko jokainen dvd kunnossa ja näkyy?
O: Missä sijaitsee?
M: Kaikki levyt toimivat hienosti silloin kun niitä viimeeksi katsoin. Levyt olleet monta vuotta katsomatta. En kehtaisi toimimattomia levyjä myydä
M: YY sijaitsee
O: Mikä aika sinulle sopisi huomenna?
O: Ja mikä olisi se viimeinen hinta ?
M: Mitä olet mieltä, kannattaisko mun hinnoitella nuo XX korkeammalle kun jengi yrittää tingata 15 euron hintapyynnistä?
O: En mä vaan tiiä ehkä tinkiminen kuuluu vanhan tavaran myyntiin
O: Mut kysyin vaan et jos vois tinkiä
O: Mut jos se ei käy niin voin mä ne ottaa mihin aikaan tuun YY?
O: Niin oletko myymässä?
M: En ole. Hyvää jatkoa
O: Oletko jotenkin jakomielitautinen? Ota ihmeellä pois myynnistä jos et kestä tinkimistä etkä halua myydä

Tässä on tismalleen sama tilanne, mistä joku täällä foorumilla kirjoitti (ostajana). Eli myyjä vetää herneen nenukkaan ja kaupat jää toteutumatta kun ostaja yrittää tingata myyjän mielestä sopivasti hinnoitellusta tuotteesta, vaikka ostaja olisi ollut valmis maksamaan täyden hintapyynnin.
Nyt kyllä peiliinkatsomisen paikka. Ihan normaalia tuollainen tinkaaminen/tinkaus yritys torissa. Jätti kuitenkin suosiolla siihen josta sinä kuitenkin tunnuit vetäväsi herneet joka rööriin.
 
Ei kuulu. Tarjouksia (järkeviä sellaisia) saa esittää, viimeisen hinnan kysyjille annetaan hinnaksi alkuperäistä pyyntiä kovempi tai laitetaan suoraan estoon.

Ei ole myyjän tehtävä alkaa tinkimään itse itseään vastaan kun ostaja ei itse sitä kykene tekemään.
Tyhmäähän tuollainen "mikä viimenen hinta" kysmys on, mutta todella yleistä torissa, eipä niistä mieltään pidä pahoittaa. Tosin aika harva tuon kysymyksen kysyjä on oikeasti mitään ostamassa.
 
Elän jännittävää aikaa. Ostin viikonloppuna ensimmäistä kertaa Ebaysta jotakin. Hieman outoa, vaikka netissä olen roikkunut sitten aikaisen 90-luvun ja ostellut ties mitä niin ebay on tähän asti ollut täysin kokematta. Saksasta ostin kameran, ja ei mennyt puoltakaan päivää kun tuli vahvistukset ja DHL:n seurantatunnukset (laite jo matkalla suomeen). Kaikki meilit toki saksaksi, mutta ei haittaa kun sitä on tullut opiskeltua sen verran ettei tarvi edes googletranslatea. Myyjällä oli yli 98% positiiviset palautteet useasta sadasta myynnistä ja kun vekotin ei ollut edes 200e kuljetuksineen niin riski vedätykselle/tappiolle ei liene kovin suuri. Saas nähdä mitä sieltä sitten tulee, ja oliko Seppo Räty sittenkin väärässä.

Kiitos tännekkin kaikille omista ebay-kokemuksista kirjoittaneille! Auttoi paljon tämänkin kynnyksen ylittämisessä.

Mitä omiin myyntikokemuksiin netissä tulee, niin välttelen nykyään vahvasti. Aikanaan yritin myydä suht' harvinaista Honda XR400R enduromoottoripyörää nettimotossa. Viestiä tuli ihan kaikenlaiselta renkaanpotkijalta, tarjouksia milloin mistäkin vaikka ilmoituksessa oli isoin kirjaimin "ei vaihtoa". Viimeinen niitti oli kun joku ehdottomasti halusi antaa vaihdossa traktorikärryllisen hevosen lantaa. Otin ilmoituksen pois ja möin pyörän puolitutulle. Sen jälkeen ei ole huvittanut myydä verkossa mitään vaikka kaikenlaista roinaa ehkä olisikin myytäväksi.
 
Kuinka useasti muistuttelisitte ostajaa?

Tapaus:
Lähetin viimeviikolla paketin jonka hän maksoi etukäteen mobilepayllä.
Viimeinen noutopäivä on 29 päivä eli 2 päivän päästä.
Ei ole vieläkään noutanut pakettia.
Annanko postin hoitaa muistutukset vai laitanko tori viestiä, mikä homma?
Muistuttaisin, että ei voi perua ja jos ei nouda niin lähetän uudelleen vain uusilla postimaksuilla.
 
Kuinka useasti muistuttelisitte ostajaa?

Tapaus:
Lähetin viimeviikolla paketin jonka hän maksoi etukäteen mobilepayllä.
Viimeinen noutopäivä on 29 päivä eli 2 päivän päästä.
Ei ole vieläkään noutanut pakettia.
Annanko postin hoitaa muistutukset vai laitanko tori viestiä, mikä homma?
Muistuttaisin, että ei voi perua ja jos ei nouda niin lähetän uudelleen vain uusilla postimaksuilla.
Kyllähän tuossa voi laittaa muistutusviestin, että ei sitten jälkikäteen rupea valittamaan liiallisesti. Voi tietysti olla, että henkilö ei ole syystä tai toisesta saanut niitä ilmoituksia, jos ei ole esim. Postin sovellus käytössä tai ei tarkista sähköpostiaan.

Jotkut toki on kiireisiä/laiskoja, että hakevat sen tavaran ihan viimeisenä säilytyspäivänä, jos kyseessä tavara mitä ei tarvitse käyttää juuri heti.
 
Kuinka useasti muistuttelisitte ostajaa?

Tapaus:
Lähetin viimeviikolla paketin jonka hän maksoi etukäteen mobilepayllä.
Viimeinen noutopäivä on 29 päivä eli 2 päivän päästä.
Ei ole vieläkään noutanut pakettia.
Annanko postin hoitaa muistutukset vai laitanko tori viestiä, mikä homma?
Muistuttaisin, että ei voi perua ja jos ei nouda niin lähetän uudelleen vain uusilla postimaksuilla.
Jos ostaja on maksanut tuotteen ja sen postituksen niin eikös tuote ole sen jälkeen ns. ostajan omistuksessa? Sanoisin että on ostajan häpeä jos ei syystä taikka toisesta vaivaudu ajoissa lunastamaan hänelle tulevaa lähetystä. Jos lähetys palautuu sinulle, niin ajattelitko itse maksaa palautuksesta tulevat postimaksut että saat paketin lunastettua?
 
Kyllähän tuossa voi laittaa muistutusviestin, että ei sitten jälkikäteen rupea valittamaan liiallisesti. Voi tietysti olla, että henkilö ei ole syystä tai toisesta saanut niitä ilmoituksia, jos ei ole esim. Postin sovellus käytössä tai ei tarkista sähköpostiaan.

Jotkut toki on kiireisiä/laiskoja, että hakevat sen tavaran ihan viimeisenä säilytyspäivänä, jos kyseessä tavara mitä ei tarvitse käyttää juuri heti.
Aika paljon kauppaa tehnyt täällä ja torin puolella eikä ole tainut koskaan kukaan jättää pakettia noutamatta. Tuo että haetaan viimeisenä päivänä taas sitten on todella yleistä. Enpä ole koskaan kokenut asiaksi alkaa muistuttelemaan paketista. Kuten ylläoleva kirjoittaja mainitsikin, tässä vaiheessa paketti on ostajan omaisuutta ja hänen vastuullaan.
 
Tämä on niin tuotekohtaista että hankala suorilta sanoa, mutta jos ei nyt mikään ajan kanssa itsekseen lahoava tuote näin yleisesti niin kyllä se kunto enemmän ratkaisee ainakin omassa arvoasteikossa.

Eihän tähän ole mitään oikeaa vastausta, vaan riippuu paljon tuotteesta. On aika eri asia, onko kyseessä vaikka joku elektroninen laite, merkkivaate tai vaikka huonekalu. Toki jos tuotteessa on takuu ja sillä on jotain merkitystä, niin kyseessä lienee joku tekninen laite.

Kysymyksiä tulee mieleen vaikkapa se, onko ko. vekotin kurantti, eli edelleen ajantasainen malli, vai jo alunperin poistoalesta ostettu vanha versio. Millä hinnalla uuden samanlaisen saa juuri nyt halvimmalla. Onko käyttömäärä ja kunto todettavissa yksiselitteisesti, vai joutuuko ostaja luottamaan vain sanaasi siitä, että käyttö on ollut vähäistä. Takuun jäljellä olevalla kestollakin voi olla ostajalle merkitystä, samoin kuin sillä miten todennäköistä on että laitteeseen voi tulla takuuaikana jotain vikoja, ja voiko takuuasioiden hoitoa vaikeuttaa se, jos tuote on vaihtanut omistajaa. Ja tietysti markkina yleisesti vaikuttaa, onko esim. vastaavia käytettyjä vastaavaan hintaan myynnissä paljon vai vähän.

Oikea hinta tällaisessa voi olla mitä tahansa vaikkapa välillä 50% - 80% uuden (halvimmasta) hinnasta.

Edit: Lisätään nyt vielä, että hintaluokka ja euromääräinen hintaero uuteenkin vaikuttaa. Jos kampe maksaa uutena 100€ niin en juuri 50€ enempää maksaisi yksityiseltä ostetusta käytetystä, kunnosta viis. Jos taas kyse on 2000€ laitteesta, niin 1500€ tai enemmänkin voi olla järkevä hinta, tuossa säästää kuitenkin uuteen verrattuna jo satasia jos kyse on aidosti uudenveroisesta käytetystä.

Takuulla on ainoastaan merkitystä jos sitä kunnioitetaan. Muuten takuupapereilla voi pyyhkiä perseensä.
Jos upotat uuden iPhonen järveen ja viet sen Poweriin. Niin et taatusti saa uutta kouraan samantein.

XXL ei suostunut vaihtamaan rikkinäistä maasturin runkoa vaikka oli takuuta jäljellä. No myin sen paskan pois. Ja XXL boikottiin.

Kiekoista oli menneet pinnat paskaksi. Vaikka oli takuuta niin ei ottaneet kiekkoja takaisin. No sain varapinnat ja nippelit ja rakensin kiekot itse uudestaan. Tämä siis ulkomaalaisen valmistajan kanssa.
Tosin sain kyllä varaosat ilmaiseksi. Ja ihan mielelläni rakentelen kiekot itselleni joten meni ihan ok. Paljon paremmin toimi kuin XXL:n kanssa.

Myin joskus torissa maasturin jollekin. Se oli paskonut sen samointein ja halusi rahat. Sori mutta toridiilit tapahtuu perävalotakuulla.

Ainkin jonkun sähkölaitteen kyseessä ollessa on aivan sama montako kertaa myyjä väittää laitetta käyttäneensä, kun sitä ei välttämättä pysty mistään todentamaan. Laite voi näyttää täysin uudelta, mutta on todellisuudessa ollut päällä 24/7. Varsinkin torissa myyntiteksti painaa melko vähän, kun ei myyjän luotettavuudesta ole mitään käryä. Takuun voimassaololla on pieni merkitys, mutta en itse mitään 80% hintaa kyllä maksaisi.

Jostain halvasta sohvasta kyllä näkee ja tuntee jos siinä on joku ryhävalas maannut puoli vuotta väitetyn muutaman kerran asemesta.

Eli täysin tuoteriippuvaista, kuten ylempänäkin todettiin.

Kiitoksia hyvistä vastauksista. Tässä tullaan siihen ehkä, että kuinka nykyaikana kaikkien tavaroiden jälleenmyyntiarvo on laskenut yleisesti, sen kunnosta huolimatta, kun sen kaupasta ulos kantaa. Teslathan tässä on esim hyvä esimerkki kalliimmista tuotteista. Tuntui vain näin myyjän kannalta vähän hurjalle, että tuote josta olen itse maksanut monta sataa euroa ja tosiaan takuunalainen tuote, käyttänyt muutaman kerran, uudenveroinen, niin sen arvo ostajien mielestä vaikutti olleen jopa -30% pyytämästäni hinnasta. Noh, se onneksi sitten meni ostajalle joka tajusi saavansa kuitenkin loppupeleissä uudenveroisen laitteen, hieman, täysin uutta tuotetta halvemalla hinnalla.
 
Kyllä sen ostetun mutta käyttämättömän tuotteen myyntihinta on yleensä 60-75% uuden hinnasta torissa jos sen oikeasti aikoo saada kohtuullisessa ajassa kaupaksi.

Poikkeustapauksia tietty on joissa voi saada jopa enemmän kuin mitä itse on maksanut uutena. Lähinnä jos on ollut oikein hyvä tarjous tai tuotetta ei enää myydä vaikka olisi kysyntää.
 
Tuo kauppiaspalaute on kyllä aika älytön, jälkikäteen ei voi tehdä mitään jos ostaja päättää antaa kostopalautetta.
Itsellä oli tälläinen tapaus, ostaja pyysi varaamaan seuraavaan viikkoon kunnes saa rahaa, vastasin etten varaile ja katsotaan ensiviikolla. No oli kuitenkin vielä myymättä ja kaupat tuli tehtyä, nyt sitten viimeisenä mahdollisena päivänä antoi huonon palautteen kun en varannut :rofl:
Torihan näihin ei puutu vaan sanoo suoraan etteivät edes vastaa ilmiantoon jos kyseessä ei ole esim uhkaus.
 
Laitan huutokauppakeisareilla myyntihintaan reilusti tinkivaraa. 50€ tuotteen laitan 80€. Joku tinkaa -30€ ja kaupat tehdään 50€.
Mutta ongelma on että kova pyynti saattaa pelotella potentiaaliset ostajat pois.

Hiljan myin pc-komponentin jollekin venäläiselle kaverille. Puhui englantia vain. Kysyi että toimiiko? Sanoin että kyllä. Rahat kouraan. Kättely ja akti oli ohi alle 1 minuutissa. Näin hyvä kauppa toimii.

Suomalaiset jäävät kotiin venyttelemään esinahkaa kun ei edes viitsitä ilmestyä paikalle. Ja laittaa negatiivista palautetta perään. Toki joidenkin kanssa homma toimii kuin junan vessa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 238
Viestejä
4 549 623
Jäsenet
74 947
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom