Jep, itse en lähetä postiennakolla mitään ilman 50 euron ennakkomaksua, ja teen varsin selväksi että rahoja ei palauteta mikäli paketti jää noutamatta.
Ilmeisesti mun ilmoitukset herättää luottamusta koska multa on kaikki lähetettävä ostettu sujuvasti ennakkomaksulla parin kympin pikkunippeleistä monen sadan euron läppäreihin eikä postiennakkoa ole paljoa kyselty.
Voisin kyllä yhtyä tähän, etenkin myyjän roolissa. Kaikenlaista tavaraa sitä on tullut myytyä harrastelupohjalta noin 25 vuoden ajan, alkaen sfnet.tori.myydaan.atk joskus 1995.
Ikinä ei ole ollut varsinaisesti ongelmia mutta voisin tähän joutessani listata muutaman pointin miten itse olen LUULTAVASTI pärjännyt näissä myyntikuvioissa aika hyvin. Koskee lähinnä nyt tori.fi:tä, iotechissa merkkaa muutkin asiat.
1) Aina toimitustavoiksi etusijalla nouto, toissijaisesti posti. Maksutavat käteinen tai mobilepay/tilisiirto. Ei koskaan postiennakkoa, jos ostajalla ei ole rahaa nyt niin tuskin silloinkaan kun paketti pitäisi postista noutaa.
2) Kiinnostuneista ihmisistä huomaa kyllä aika nopeasti, että ovatko he oikeasti ostamassa tuotetta, vai ainoastaan kokeilemassa jotain, tai täysiä trolleja. "What is your last price" kysymyksiin voi välillä olla ihan järkevää vastata, jos kysyjä vaikuttaa muuten aidolta.
3) Luottamuksen herättäminen on aina tärkeä asia näissä nettikaupoissa. Jos kaupat on syntymässä, ja pitäisi maksaa tilisiirrolla etukäteen jokin kallis tuote esim. 1000eur näytönohjain. Anna viestissä jokin mahdollisuus tarkistaa luotettavuus, itsellä on varmaan toiminut se että annan puhelinnumeron ja pyydän soittamaan tarvittaessa. (Ei hajuakaan kuinka moni on katsonut Finderistä tms että kohtuu ison Teliaan verrattavissa toimijaan yritysnumero käytössä, kai tohon uskaltaa mobilepaylla)
4) Ei kantsi lähtökohtaisesti pelästyä "hello you have guitar i can pick it tomorrow for price" tarjouksia. Täällä alkaa olemaan niin paljon vieraskielisiä joiden ainoa keino käydä kauppaa on tori.fi translate. Usein parhaita kauppakumppaneita.
5) Noudon yhteydessä varaudu aina tinkimiseen ja huomioi se hinnassa, jos sulla on vaikka näyttis myynnissä 829eur hinnalla, niin molemmille osapuolille jää hyvä mieli kaupasta kun sanot että "anna 800e kun vaivauduit noutamaan".
6) Myönnä muutakin kuin perävalotakuu. Itsellä on ollut tapana sanoa että "jos tulee mitään ongelmia niin oothan sitten yhteydessä".
7) ... Tässä nyt oli muutama esimerkki vain.
Nyt kun innostuin asiasta kirjoittelemaan, niin oikeastaan vain kerran yksi vanhempi mies soitti mulle että "minun pitää tarkistaa kun on niitä huijareita liikkeellä että et kai ole sellainen.". Toinen mieleen jäänyt keissi viime vuosilta on kun myin eukon
lattialle pudonnutta ja sittemmin liikkeessä refurbishoitua iphone8:a (piti ostaa hälle uusi kun korjaus kesti), ja nuori pariskunta tuli kuopiosta helsinkiin ostamaan sitä koska tykkäsivät ajella. Meni pari päivää ja tuli sähköposti että tuossa puhelimessa ei mikki toimi. Onneksi Kuopiossa oli saman fonumin toimipiste ja kun ohjasin sinne niin ilmesesti saivat asian kuntoon. Olisin kyllä oikeasti ollut valmis ottamaan takkiin ja palauttamaan rahat.
Kiusallisimpia myynti-tilanteita ovat olleet ehkä ne kun olen ostanut tuotteen jostain mega-alesta, esimerkkinä vaikka monitoimivatkaaja 99e, suomessa hinnat 400+e ja myyn sen 150e. Haluan kuitenkin antaa takuukuitin mukaan, ja kertoa että "älä kato sitä ostohintaa". Ja vaikkei yllättävän monet ole kiinnostuneita ollenkaan takuu-kuiteista käytetyn tavaran kaupassa, niin tuntuis hölmöltä jos ne kuitit löytyisi eikä niitä pakkaisi mukaan.
Rehellisyys kannattaa aina, ja imho takkiin pitää pystyä välillä ottamaan. Ugh olen avautunut.