Ei sulla satu IP passthrough olemaan päällä?
edit: Laitetaanpa vielä tähän vähän lisäinfoa: olen muutaman viime päivän aikana yrittänyt diagnosoida hyvin samanlaiselta kuulostavaa ongelmaa. Kun netti on kovemmalla kuormalla, niin yhteys aina silloin tällöin tipahtaa nollille. Tämä probleema on ehkä ollut olemassa jo pitemmänkin aikaa, mutta häiritseväksi se on muuttunut vasta nyt, kun Telia on parantanut paikallista tukiasemaa niin paljon, että sieltä alkaa saada usein jo yli 100 megan nopeuksia ulos. Jos yhteyttä keinotekoisesti rajoittaa vaikka 20-30 megaan, se pysyy ylhäällä luotettavasti.
Sen verran olen jo saanut selville reitittimen logien avulla, että ilmeisesti reitittimen yritykset uusia DHCP lease (lease-aika näyttää olevan 120 sekuntia) epäonnistuvat sitä suuremmalla todennäköisyydellä, mitä enemmän dataa on liikkeellä. Reititin saa IP-osoitteensa Telialta, Netgearin IP passthrough -toiminnon kautta.
Tässä yksi esimerkki reitittimen logeista parin päivän takaa (laitoin osoitteeni tilalle xx.xx.xx.xx):
Koodi:
Mon Jul 1 00:25:28 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:25:28 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: lease of xx.xx.xx.xx obtained, lease time 120
Mon Jul 1 00:26:28 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:26:28 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: lease of xx.xx.xx.xx obtained, lease time 120
Mon Jul 1 00:27:28 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:27:28 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: lease of xx.xx.xx.xx obtained, lease time 120
Mon Jul 1 00:28:29 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:28:29 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: lease of xx.xx.xx.xx obtained, lease time 120
Mon Jul 1 00:29:29 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:29:29 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: lease of xx.xx.xx.xx obtained, lease time 120
Mon Jul 1 00:30:29 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:30:29 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: lease of xx.xx.xx.xx obtained, lease time 120
Mon Jul 1 00:31:29 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:31:30 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: lease of xx.xx.xx.xx obtained, lease time 120
Mon Jul 1 00:32:30 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:33:00 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:33:15 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:33:22 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:33:25 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:33:26 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: sending renew to 0.0.0.0
Mon Jul 1 00:33:26 2019 daemon.notice netifd: wan (3543): udhcpc: lease lost, entering init state
Mon Jul 1 00:33:26 2019 daemon.notice netifd: Interface 'wan' has lost the connection
Klo 00:31:30 jälkeen aloitin testilatauksen, jonka jälkeen renew-yrityksiin ei enää tullut vastausta, ja netti kippasi 00:33:26. En vielä ole ehtinyt tämän pitemmälle tutkia, mikä mättää. Eli onko ongelma Netgearin vai reitittimen tai jopa Telian puolella.