- Liittynyt
- 29.03.2017
- Viestejä
- 2 524
Olipa uusi tai vanha niin eradeja yhdistää ongelmat. Ei mennyt kauaa long rangen myyntiin tulosta kun volvomiehet alkoi vierailemaan marmorilla eradin vuoksi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Takaveto on ongelma liukkaalla oli sähköt tai ei. Sähkötakapotkussa regenerointi pelkillä takapyörillä tekee lisää hallaa pahimmillaan aiheuttaen perän lukkiutumista. Varmasti hyvin toteutettuna toimii riittävästi mutta joutuu elektroniikka ja softa silti reagoimaan eikä pysty ennakoimaan kuten kuski joten takapyörien lukkiutuminen tai luisto tuovat oman haasteensa liukkaille. En ole perehtynyt sähköautoihin kovin paljon joten en osaa arvioida millaiseksi nämä lopulta muotoutuvat konstruktioiden ja vetotapojen suhtee kun aikaa kuluu tarpeeksi.Tilannetta on kyllä muuttanut sähköiset voimansiirtolinjat.
Tai, ei toki sitä perusasetelmaa, mutta etuvetohan oli se järkevin tapa kun koko voimantuotto ja -siirto paketti oli yksi möykky, joka oli näppärä paketoida sinne auton nokkaan eräänlaiseen pakolliseen hukkatilaan, josta seurasi edelleen se että painojakaumakin tuki sitä etuvetoista ratkaisua.
Sähköisellä voimalinjalla sen ajovoiman välittämisestä etupyöriin ei enää saa vastaavaa etua, oikeastaan ainoa tekninen seikka (valmistuksen synergioiden lisäksi) joka puhuu etuvedon puolesta on sen mahdollistama tehokkaampi rekuperointi.
Sähköauto on tosiaan yleensä takavetoinen ja sitten nelivetoon vain lisätään myös etumoottori.Tilannetta on kyllä muuttanut sähköiset voimansiirtolinjat.
Tai, ei toki sitä perusasetelmaa, mutta etuvetohan oli se järkevin tapa kun koko voimantuotto ja -siirto paketti oli yksi möykky, joka oli näppärä paketoida sinne auton nokkaan eräänlaiseen pakolliseen hukkatilaan, josta seurasi edelleen se että painojakaumakin tuki sitä etuvetoista ratkaisua.
Sähköisellä voimalinjalla sen ajovoiman välittämisestä etupyöriin ei enää saa vastaavaa etua, oikeastaan ainoa tekninen seikka (valmistuksen synergioiden lisäksi) joka puhuu etuvedon puolesta on sen mahdollistama tehokkaampi rekuperointi.
Takaveto on ongelma liukkaalla oli sähköt tai ei.
No juuri tuonhan mä mainitsin ainoana syynä laittaa veto etupyörille. Ja tuokin ongelma koskee käytännössä niin pientä osaa asiakaskunnasta, että autovalmistajan ei sen takia kannata muuttaa auton rakennetta, koska takavedon edut ovat kuitenkin käytännössä suuremmat.Sähkötakapotkussa regenerointi pelkillä takapyörillä tekee lisää hallaa pahimmillaan aiheuttaen perän lukkiutumista. Varmasti hyvin toteutettuna toimii riittävästi mutta joutuu elektroniikka ja softa silti reagoimaan eikä pysty ennakoimaan kuten kuski joten takapyörien lukkiutuminen tai luisto tuovat oman haasteensa liukkaille. En ole perehtynyt sähköautoihin kovin paljon joten en osaa arvioida millaiseksi nämä lopulta muotoutuvat konstruktioiden ja vetotapojen suhtee kun aikaa kuluu tarpeeksi.
Eikö sähköinen voimalinja ole yleensä peräti takamoottorinen takaveto, jotka olivat aikanaan vaarallisen maineessa eikä aivan aiheetta?Sähköisellä voimalinjalla sen ajovoiman välittämisestä etupyöriin ei enää saa vastaavaa etua, oikeastaan ainoa tekninen seikka (valmistuksen synergioiden lisäksi) joka puhuu etuvedon puolesta on sen mahdollistama tehokkaampi rekuperointi.
Eikö sähköinen voimalinja ole yleensä peräti takamoottorinen takaveto, jotka olivat aikanaan vaarallisen maineessa eikä aivan aiheetta?
Kun raskas perä menettää pidon, hallinnan palauttaminen ei ole kovin helppoa. Etumoottorisessa takavedossa ohjaavilla pyörillä on painoa päällä, jolloin luistokin on helpommin hallittava.
Vaikka täällä paljon hehkutetaan takavetoa verrattuna etuvetoon ja haukutaan osaamattomia kuskea niin kyllä etuveto on helpompi ja turvallisempi liukkaalla kuin takaveto. Nykytekniikka on takavedosta tehnyt helpommin ajettavan mutta se on edelleen peräluiston takia vaarallisempi kuin etuveto useimpien käsissä. Etuveto puskee luistaessaan mutta takaveto menee poikittain. Toki etuvedonkin saa peräluisuun muttei se liity vetotapaan. Jutut hallituista luistoista ja kontrollista kaasulla voi jättää yleensä huomiotta sillä se ei vaan peruskuskin ajotaidoilla onnistu.
Väitän että keskivertikuskille etuveto on ylivoimainen liukkaalla pinnalla turvallisuuden suhteen, oli oman elämänsä kisakuskit mitä mieltä tahansa. Etuveto on myös hyötysuhteeltaan parempi ja kevyempi.
Ketjun alkupäässä joku kirjoitti etuvedon käytöstä rallissa mitä kukaan ei valitettavasti kommentoinut. Etuveto on takavetoa nopeampi mutta sitä vain ajetaan erilailla. Tämäkin tukee sitä että liukkaalla etuveto on sopivampi vetotapa vajaavetoisissa.
Ei takamoottorinen sähköauto ole takapainoinen kuten takamoottorinen polttis, jossa se auton raskain osa roikkuu suhteellisen kaukana taka-akselin takapuolella. Vaikka itse sähkömoottori olisikin akselin takapuolella, se on merkittävästi kevyempi ja pienempi, jonka lisäksi se raskain osa, eli akku on tukevasti akseleiden välillä.
Massajakauma on siis lähellä auton keskipistettä. Sehän muistuttaa perinteistä keskimoottoriautoa. Ne on hyvin ketteriä kääntymään kun hitausmomenttia on vähän.Sähköautoissa on lähes poikkeuksetta lähes täydellinen 50/50 painojakauma koska akut asennetaan melkein kaikissa malleissa renkaiden väliin lattiaan.
Jep, eikös TM talvitestissä kehuttu mersun takaveto, ettei enää edes huomaa sen olevan takaveto kun etenemiskyky on awd tasolla.Ei takavetoja saa ihan helpolla poikittain, jos rengastus on kunnossa ja ajovakaudenhallinta päällä.
Toisaalta etuvedon saa puskemaan helposti, vaikka em. seikat olisi kunnossa.
Talvikelillä siis.
Näinhän se yleensä on, tosin massaa suhteessa enemmän, joka puolestaan syö sitä ketteryyttä.Massajakauma on siis lähellä auton keskipistettä. Sehän muistuttaa perinteistä keskimoottoriautoa. Ne on hyvin ketteriä kääntymään kun hitausmomenttia on vähän.
Varmaan tarkoitat viime vuoden talviautotestissä (04/2024) ollutta plugarieemeliä. Se oli kaksivetoisten kärkipäätä myös ilman luistonestoja. Selitys on normaalista takavetoisesta huomattavasti poikkeava painonjakauma, mikä taas johtuu taakse sijoitetusta suuresta 25,4 kWh akusta sähkömoottoreineen. Etuvedoissa toki on vastaavia prosentteja vetävillä pyörillä, mutta niissä dynaaminen painonsiirto keventää painoa vs. takavedossa lisää vetävien pyörien painoa.Jep, eikös TM talvitestissä kehuttu mersun takaveto, ettei enää edes huomaa sen olevan takaveto kun etenemiskyky on awd tasolla.
Miksi Mersu ei sitten jäällä pärjännyt vastaavasti?Varmaan tarkoitat viime vuoden talviautotestissä (04/2024) ollutta plugarieemeliä. Se oli kaksivetoisten kärkipäätä myös ilman luistonestoja. Selitys on normaalista takavetoisesta huomattavasti poikkeava painonjakauma, mikä taas johtuu taakse sijoitetusta suuresta 25,4 kWh akusta sähkömoottoreineen. Etuvedoissa toki on vastaavia prosentteja vetävillä pyörillä, mutta niissä dynaaminen painonsiirto keventää painoa vs. takavedossa lisää vetävien pyörien painoa.
Vetävän akselin paino-% kyseisen TM-vertailun autoissa:
Etuvedot 54-59 %
Takavedot (ilman meseä) 49-53 %
MB E300 e T A 57 %
Isoakkuisen Mesen painonjakauma on täysin poikkeuksellinen, mutta ei silti vielä nelivedoille pärjää. Kuvaajassa Kia, Tesla ja Volvo ovat aivan eri sekuntiluvuilla.
![]()
Koska sen luistonesto ei ollut optimoitu jääkiihdytykseen, tai vaihtoehtoisesti mesen nastaulkonemat olivat muita pienempiä (mitä en usko). Ilman luistonestoja (ja vastaavilla renkailla) Mese olisi päihittänyt kaikki takavedot ja puolet etuvedoista jäällä. Nyt luistonesto katkoi turvallisuushakuisesti menohalut jäällä. Ihan ymmärrettävää, kun painonjakauma ei ole helppo 50/50, vaan enemmänkin kuin takamoottorinen urheiluauto (vasara heitettynä kevyt kahva edellä). Painavan perän pito on hyvä, mutta kun se ylitetään, on luisto normaalia rajumpi ja pidempi (=ajonvakautukselle tulee kiirus).Miksi Mersu ei sitten jäällä pärjännyt vastaavasti?
Eihän etuvetokaan juuri puske jos renkaat ei pääse luistamaan eli rengastus ja ajonvakautus kunnossa. Ja etuvedon painonjakauma on parempi vetopidon suhteen liukkaalla noin yleisesti eli ei jäädä niin helposti jumiin.Ei takavetoja saa ihan helpolla poikittain, jos rengastus on kunnossa ja ajovakaudenhallinta päällä.
Toisaalta etuvedon saa puskemaan helposti, vaikka em. seikat olisi kunnossa.
Talvikelillä siis.
Eihän etuvetokaan juuri puske jos renkaat ei pääse luistamaan eli rengastus ja ajonvakautus kunnossa. Ja etuvedon painonjakauma on parempi vetopidon suhteen liukkaalla noin yleisesti eli ei jäädä niin helposti jumiin.
Takavedon kaasulla ohjaaminenkaan ei auta auton puskiessa keskivertokuskin käsissä kun reaktio on nostaa jalka kaasulta.
En ole uusilla takavedoilla ajanut joten ei ole kokemusta kuinka hyvin ne liukkaalla menee, mutta ei nekään kuulema lapasesta juuri lähde. Jos harrasteautoa etsisin olisi valintani MX-5 mutta se olisi pelkässä kesäkäytössä. Hyväksi ajettavaksi on luonnehdittu.
Ajelin monta vuotta takavedoilla ja nyt taas pari talvea tullut ajettua etuvedolla ja pakko sanoa, että kyllä etuveto tuntuu vaan puskevan todella usein.Eihän etuvetokaan juuri puske jos renkaat ei pääse luistamaan eli rengastus ja ajonvakautus kunnossa. Ja etuvedon painonjakauma on parempi vetopidon suhteen liukkaalla noin yleisesti eli ei jäädä niin helposti jumiin.
Takavedon kaasulla ohjaaminenkaan ei auta auton puskiessa keskivertokuskin käsissä kun reaktio on nostaa jalka kaasulta.
En ole uusilla takavedoilla ajanut joten ei ole kokemusta kuinka hyvin ne liukkaalla menee, mutta ei nekään kuulema lapasesta juuri lähde. Jos harrasteautoa etsisin olisi valintani MX-5 mutta se olisi pelkässä kesäkäytössä. Hyväksi ajettavaksi on luonnehdittu.
Nykyisten takavetojen hyvyyteen varmasti vaikuttaa se että ovat premium merkkejä. Jos kaiken maailman hinnat alkaen-valmistajat tekisi takavetoja edelleen ne tuskin olisi kovin hyviä tuossa suhteessa. Eihän ne ole hyviä etuvetoisinakaan, kun taas toiset toteuttanut sen hyvin.Ajelin monta vuotta takavedoilla ja nyt taas pari talvea tullut ajettua etuvedolla ja pakko sanoa, että kyllä etuveto tuntuu vaan puskevan todella usein.
Takavetoisissa oli paljonkin eroja ja esim. Lexus IS oli hyvä etenemään; veikkaan että hybridin akusto sai aikaan hyvä painojakauman. Vanha 204-korin Mersu taasen oli ihan hirveä; vetopitoa oli todella huonosti ja jos piti lähteä pysähdyksistä liikkeelle jäisessä ylämäessä niin perillä oltiin vasta seuraavana päivänä mikäli edes päästiin perille.
Kaipa siihen etuvetoon taas tottuu, mutta kyllä se todella ärsyttävältä tuntuu. (Pidän itseäni täysin keskivertokuskina enkä aatellut päteä millään hallituilla luisuilla tai vastaavilla.)
takana on mm. 6 vanhempaa torsen-audia, kaks muuta vw-konsernin haldexia ja nyt dual motor tesla varustettuna s3xy buttonsin offroad modella. Tähän asti olen ainakin pitänyt tuota vanhaa torsen-quattroa erinomaisena talviautona ja veikkaisin että model kolmosella pärjää ainakin työmatkaliikenteessä kohtalaisesti...Voisin kuvitella että yleismaailmallisesti paras vetotapa olisi kahdella sähkömoottorilla toteutettu neliveto. Teslan Dual motor taitaa olla tällainen mutten tiedä kuinka hyvä se on.
En kyllä oikein tiedä, onko takavedolla normaalia tieliikennekäyttöä ajatellen oikein muuta funktiota kuin leikkiminen.
Tuo takalevyjen kuumeneminen johtuu kyllä ensisijaisesti typerästi toteutetusta luistonhallinnasta, eikä siihen juuri painojakaumat vaikuta.Isoja eroja on takavedoissa talvella. Itselläni on ollut kaksi ja molemmat vieläpä samaa ikäluokkaa. Lexus Ls400 ja nykyinen A208 CLK Mese. Lexus oli aika surkea, jos Meseen vertaa. Oikeastaan jäätävän huono, kun vetopito puuttui. Mese on taas ihan toinen ajella, ei oikeastaan juurikaan ole hankala. Molemmissa on abs, luistonesto ja esp. Jotain Lexuksen pidon puutteesta voi kertoa se, että sain siitä takajarrulevyt punaiseksi talvella kun kävin vähän ajelemassa, Mesellä ei ole tälläistä ollut koskaan. Kyselin tekoälyltä ja se sanoi, että Lexuksen painosuhde olisi 57/43 ja Mesen (v6) 52/48. Kaipa se tämä on yksi iso asia, mikä vaikuttaa ja sanoisin, että Mesen esp, luistonesto yms on vähän kehittyneempi. Kyselin myös taka-akselin rakenteesta ja jälleen tekoälyn mukaan molemmissa on monivarsituenta, joten sekään ei ehkä vaikuttane samalla lailla. Itselläni on jotenkin jäänyt vaikutelma, että ns. jäykkä akseli olisi parempi talvella kuin monivarsituenta, pidon kannalta siis.
On iso juttu, jos se tarkkaavaisuus, arvio vähän lipsahtaa. Jos päässyt (joutunut) ajamaan autolla missä ei lukiutumattomia jarruja, niin voi verrata lukutumattomiin jarruihin. Tai jos ajanut autolla missä ei luistonestoa, niin voi verrata luistonestoon.Paljonko noista ajonvakautuksista on oikeasti hyötyä? Itse olen ajanut pääasiassa autoilla joissa sellaista ei ole. On kyllä talvellakin pärjännyt kun pitää järjen päässä.
LandCruiser käyttää jarruja "lukkoina" ellei ole erikseen ruksinut niitä lisävarusteeksi (keskitasauspyörästössä on aina lukko). Toki tuossa autossa järjestelmä oikeasti toimii ja voima saadaan sinne minne se tarvitaan.Tuo takalevyjen kuumeneminen johtuu kyllä ensisijaisesti typerästi toteutetusta luistonhallinnasta, eikä siihen juuri painojakaumat vaikuta.
Toyotalla on etuvetoisisakin samanlainen hinnat alkaen luistonhallinta joka hehkuttaa jarruja jos sitä polkee liukkailla, olen jotenkin ajatellut että lexus käyttäisi hienostuneempaa järjestelmää.
Ajonvakaus on ihan jees apuväline varsinkin isoilla teillä saa huoletta ajaa ilman pelkoa pyörähtämisestä tms, mutta sitten välillä todella ärsyttävä, pöperössä eteneminen on tuskaa kun ei saa kierroksia ja liian herkkään puuttuu pieniin luistoihin varsinkin hitaissa nopeuksissa. Paras olisi jos saisi sellaisen, että alle 30km/h vauhdissa ei olisi niin herkkä ja kun nopeus kasvaa niin herkistyisi asteittain.Paljonko noista ajonvakautuksista on oikeasti hyötyä? Itse olen ajanut pääasiassa autoilla joissa sellaista ei ole. On kyllä talvellakin pärjännyt kun pitää järjen päässä.
Ajonvakaus on ihan jees apuväline varsinkin isoilla teillä saa huoletta ajaa ilman pelkoa pyörähtämisestä tms, mutta sitten välillä todella ärsyttävä, pöperössä eteneminen on tuskaa kun ei saa kierroksia ja liian herkkään puuttuu pieniin luistoihin varsinkin hitaissa nopeuksissa. Paras olisi jos saisi sellaisen, että alle 30km/h vauhdissa ei olisi niin herkkä ja kun nopeus kasvaa niin herkistyisi asteittain.
Oikeasti pahoilla ilmoilla otan yleensä suoraan talouden neliveto maasturin käyttöön, laitan keskitasauspyörästön lukon päälle jos en aja motaria/maantietä tms. ja ajelen ilman ajonvakautusjärjestelmää kun se on mahdollista ja koska tuolloin itse saan päättää mitä auto tekee ja tekee ajamisesta helpompaa.
Ei ole juuri tuosta yhdistelmästä kokemusta, kun ID.4:ää olen ajanut vain nelivetona (takavetoisena ID.7 ja Elroq, mutta ei liukkaalla). Voin silti yrittää auttaa.Onko muilla kokemusta ID5 (tai 4, takaveto) kitkoista etelän -1C, 0, +1C keleillä? Itsellä hukkapeliitta R5, takana pintaa 6mm ja edessä 8. Vähänkään jäätä, niin auto on suorastaan hengenvaarallinen ja vähintäänkin täytyy ajaa todella varovasti. Muut, kuin tuo jäätynyt tienpinta ei aiheuta auton alustalle tai vakautukselle tai muullekaan mitään ongelmia. Pari kertaa on jäänyt matka tekemättä, kun käynyt kilometrin päässä ja todennut, ettei uskalla eteenpäin enää mennä.
Onko hengenheimolaisia, joilla samanlaista autoa ja nastat alla? Kiinnostaisi tietää, auttaako miten paljon vetopitoon ja eniten ehkä huolena tuo sivuttaispito, jos vaihtaisi nuo kitkanperkuleet piikkimalleihin?
On kokemusta ID.3 kanssa neljän talven ajalta. Lounaisessa Suomessa rannikon läheisyydessä tiet ovat usein peilijäässä, vaikka mittari olisi plussan puolella. Alla Continentalin kitkat, mielenkiintoisia tilanteita piisasi. Auto kampeaa poikittain suorallakin tiellä, kun kitkaa ei ole yhtään. Myös maantiellä/motarilla, aika jännä tunne kun auto alkaa kääntyä mäessä poikittain, satasen vauhdissa... Muuten vetopito oli hyvä, esim. pahassa kotimäessä tulin ainoastaan kerran perse edellä alas. Entisellä atuvedolla tuo oli miltei jokapäiväistä, monesti piti peruuttaa mäki ylös. Kieltämättä kyseenalaistin valintojani muutaman kerran ja harkitsin jopa nastoja lähes 20v kitkarengastelun jälkeen....Onko muilla kokemusta ID5 (tai 4, takaveto) kitkoista etelän -1C, 0, +1C keleillä? Itsellä hukkapeliitta R5, takana pintaa 6mm ja edessä 8. Vähänkään jäätä, niin auto on suorastaan hengenvaarallinen ja vähintäänkin täytyy ajaa todella varovasti. Muut, kuin tuo jäätynyt tienpinta ei aiheuta auton alustalle tai vakautukselle tai muullekaan mitään ongelmia.
Jos autossa on epäsymmetrinen rengastus niin kierrätys ei ole vaihtoehto. Kaikki myyjät eivät ole suostuneet toimittamaan ID.4 samankokoisilla etu- ja takarenkailla. Itsellä on sama leveys/profiili, jolloin renkaiden kierrätys onnistuu. Kesärenkaat ovat erikokoiset, menee setti ensi kaudelle vaihtoon em. syystä.7. Jostain syystä on 2 mm vähemmän pintaa takana, mitä en ymmärrä lainkaan. Autokoulua, mediaa ja Liikenneturvaa kuunteleva olisi laittanut hokeman mukaisesti paremmat renkaat taakse, mutta myös kuuntelematon olisi laittanut paremmat taakse, koska auto on takavetoinen. Jos olet laittanut noin kk sitten paremmat/yhtä hyvät taakse, niin mihin se 2 mm on kadonnut näin nopeasti ja vain takaa? Selitys voisi olla se, että on ajettu hyvän sään aikana dynaamisesti kuin Vatanen, ja nyt pitoa tarvittaessa takana onkin 2 mm etupäätä vähemmän pintaa ja pyöristyneet lamellit.
Make-- kirjoitti, että takavetoinen ei pysy kitkoilla näpeissä märällä jäällä (-1...+1 C). Sinulla on takavetoinen (kun ajat pelkällä sähköllä), jolla perä lähtee märällä jäällä todella äkisti alta nastoillakin (oletan, että nastat tallella ja ihan ok renkaat ja takana ei huonommat).Itellä hybridissä taka-akseli vetää sähköllä ja sähköllä ajaessa vaikka ihan ok nastat on autossa, niin sähköllä ajettaessa kyllä todella äkisti lähtee perä alta märällä jäällä.
Mikäli kyseessä Volvo niin ainakin tuossa omassa -21 vuoden kulkineessa mielenkiintoisesti pure -moodissa käyttäytyy eri tavalla luistonesto kuin hybrid -moodissa sähköllä ajaen. Jotenkin herkempi ja tarkempi purella ajonvakautus ja luistonesto.Itellä hybridissä taka-akseli vetää sähköllä ja sähköllä ajaessa vaikka ihan ok nastat on autossa, niin sähköllä ajettaessa kyllä todella äkisti lähtee perä alta märällä jäällä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.