Neliveto, takaveto vai etuveto?

Jos on pinkka kunnossa, niin neliveto, jos taas ei niin sitten joku hyundai i20.
 
Mitkä on ne todelliset hyödyt 4x4 verrattuna 4x2?

Talvi ja sen aiheuttamat haastavuudet lakkaavat olemasta. Sua ei enää vituta, ajoitpa missä tahansa, koska tahansa. Huomaat pohtivasi ääneen, "Voiko se olla ollut näin yksinkertaista?" Et vain ole sitä ennemmin valinnoillasi suonut itsellesi.
 
Etelässä, kun ajeli kesällä vuokra etuvedolla, niin alkoi se parissa viikossa vituttaan. Heti sutii, jos kaasua painaa enempi ja luistonesto vilkkuu jatkuvasti.
 
On.

Nää on niitä pikku asioita, mitä tulee silloin tällöin vastaan. Kuten:
Eka netistä ladattu 1080p leffa niiden aikaisempien 320p/480p jälkeen.
Eka FHD 50-60" plasmatelkkari kuvaputkitelkkarin jälkeen.
Eka neliveto talvella pari mutkaa autokaupan portista poistuttua.

Joka kerta voi vaan mielessän todeta että kalliiksi tuli jatkoa ajatellen, kun rima nousi just. :D
 
Itellä on molempia ja voin sanoa että se etuveto rupeaa vituttamaan heti ekassa risteyksessä talvikelillä.
 
Vähän pidemmällä juoksulla nelikko maksaa itseään takaisin jo kun joka toinen talvi ei tarvi uusia etu-/takarenkaita kun on nastat hävinneet risteyksissä ruopimiseen :)
 
Itellä on molempia ja voin sanoa että se etuveto rupeaa vituttamaan heti ekassa risteyksessä talvikelillä.

no ei kyllä iteeäni nuo etuvedot (kaikki autoni olleet) ole talvella sen kummemmin vituttanut.

toki on tilanteita että on miettinyt et oispa nelikko ja oishan se parempi mut ei rahat riitä semmoiseen mikä muuten miellyttäisi
 
no ei kyllä iteeäni nuo etuvedot (kaikki autoni olleet) ole talvella sen kummemmin vituttanut.

toki on tilanteita että on miettinyt et oispa nelikko ja oishan se parempi mut ei rahat riitä semmoiseen mikä muuten miellyttäisi

Ei muakaan vituttanut ennenkuin ostin sen ekan nelikon.

Tottakai sillä vajaavedollakin pääsee ja pärjää, en minä sillä. Se taas pointtina, että miksi tyytyä vähempään.
 
Tottakai sillä vajaavedollakin pääsee ja pärjää, en minä sillä. Se taas pointtina, että miksi tyytyä vähempään.
Vaikka jos yrittää vähentää pästöjään. Siihen kuulu se että risteyksistä ei ole aina pakko päästä ensimmäisenä. Kehitys kehittyy ja osan on pakko tulla vähän jäljessä:tup:
 
Ota äkkiä viisumi Venäjälle ja mee sammuttaan metsäpaloja. :beye: Ihmiset stressaa olemattomista asioista arjessaan vaikka Intiallakin on piikki auki pitkälle tulevaisuuteen polttaa sunkin säästämät bensalitrat paljon alkeellisimmissa romuissa.

Mut hei; Doing your part, eikö? :facepalm:
 
Vaikka jos yrittää vähentää pästöjään. Siihen kuulu se että risteyksistä ei ole aina pakko päästä ensimmäisenä. Kehitys kehittyy ja osan on pakko tulla vähän jäljessä:tup:

En mä mitään "quattrokaistailuja" tarkoita vaan ihan sitä että pääsee vaivattomasti liikkeelle risteyksissä kääntyessään, ei tartte miettiä onko joku tie/parkkis jo aurattu jne. Siinä ei paljon kehitys auta :tup:
 
Ota äkkiä viisumi Venäjälle ja mee sammuttaan metsäpaloja. :beye: Ihmiset stressaa olemattomista asioista arjessaan vaikka Intiallakin on piikki auki pitkälle tulevaisuuteen polttaa sunkin säästämät bensalitrat paljon alkeellisimmissa romuissa.

Mut hei; Doing your part, eikö? :facepalm:
Enpä muullaista kommentia odotanutkaan 4x4 ketjussa...
 
Enpä muullaista kommentia odotanutkaan 4x4 ketjussa...

Hei, mulle ainakin kelpais heti vaikka sähköllä toimiva karvalakki 4x4 kun olisivat järkihinnassa (joku 20-30ke?) vaikka ihan autoharrastaja olenkin eikä harrastepeleissä päästöt kiinnosta. Toki infrakin sais olla kunnossa sitä ennen ja vaikka muutama olkiluoto lisää. Toki jos joku tulis ja rakentas metron tohon kodin ja työpaikan välille niin sekin kelpais heti, mukavahan sillä oli ennen ajella kun se vielä mahdollista oli.
 
En mä mitään "quattrokaistailuja" tarkoita vaan ihan sitä että pääsee vaivattomasti liikkeelle risteyksissä kääntyessään, ei tartte miettiä onko joku tie/parkkis jo aurattu jne. Siinä ei paljon kehitys auta :tup:

Niin ja kun se kehitys näyttää olevan sitä, että entistä huonommin ja myöhemmin aurataan kaikki sivukadut (jollaisella nyt sattuu asumaan) niin kulkemisen helppouden puolesta, quattro! :D
 
Niin ja kun se kehitys näyttää olevan sitä, että entistä huonommin ja myöhemmin aurataan kaikki sivukadut (jollaisella nyt sattuu asumaan) niin kulkemisen helppouden puolesta, quattro! :D
Quattro jää pohjasta kiinni. Lada Nivaa alle niin pääsee. Eikä ole edes TSI/DSG huolia.
 
Quattro jää pohjasta kiinni. Lada Nivaa alle niin pääsee. Eikä ole edes TSI/DSG huolia.

2,0 TDI quattro == 7 vaihteinen DSG MÄRILLÄ KYTKIMILLÄ.

ja olet kuullut monenko olevan rikki? (varmaan kaikissa on maanataikappaleita mutta näissä ei mitään joukkotuhoa kuten niissä 250 Nm väännölle suunnitelluissa moponlaatikoissa).

Maavaran toki myönnän saisi olla enemmän kun on usein aurattu sellainen 30 cm valli läheiseen tienristeykseen, pitää hieman katsella kulmia ettei etupään muovit jää valliin.
 
Hei, mulle ainakin kelpais heti vaikka sähköllä toimiva karvalakki 4x4 kun olisivat järkihinnassa (joku 20-30ke?) vaikka ihan autoharrastaja olenkin eikä harrastepeleissä päästöt kiinnosta.
Käytetyn Outlanderinhan saa plug-in-hybridinä ja nelivedolla juuri tuohon hintahaarukkaan. Kiinnostaisi jos oma budjetti ei olisi 10% tuosta.
 
Jätetääs nämä nollapostaukset pois. Kiitos.

No omalla kohdalla raha on ainoa kriteeri on ollut omista etuvetoautojaa opiskeluaikoina yms. Opiskeluiden jäätyä taakse on menty nelivedolla. Mitään muuta syytä etuvetoon en keksi palata, kuin se että massit loppuvat. Takavetoa tuli harkittua nykyistä autoa ostaessa pitkään, kun bmw dumppasi ulos kovan alen kera viimeiset 330e:t uuden mallin tieltä ja väliraha olisi ollut enemmän, kuin kohdallaan, mutta ei sitä kuitenkaan uskaltanut nelikosta silti luopua. Hyvä sinänsä, sillä tuo vanhaksi jäänyt 300-sarja on kyllä todella vanhan näköinen uusien rinnalla.
 
Mulla on kylla talvikokemusta neli, etu ja takavetoisista autoista, ja pääseehän sillä nelivedolla ihan selkeästi paremmin, mutta se ylimääräinen 10k€ joka nelivedosta olisi pitänyt maksaa teki päästöksestä hyvin helpon. Jos hintaero olisi luokkaa 3-7% niin ainakin harkitsisin sitä nelivetoa.

Mitään kummempaa nastakatoa en ole huomannut, ehkä kaksi tai kolme nastaa lähtee vetopyörästä talvessa, muttta toisaalta en nyt ehdointahdoin niitä nastoja yritä ruovitella irtikään - tosin tuossa on isoja autokohtaisia eroja, joissan (ei neloveto) autoissa on selkeästi huonompi se luonnollinen vetopito, jolloin se myös sutii paljon herkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
No itse en kyllä maksanut 10k€ nelivedosta vaan n5k mutta hintavaihtelut ovat automerkkien ja mallien väliltä aika suuri kuin usen nelivedon saa ainostaan kalliimpien varustetason omavissa tai suuremmalla moottorin yhteydessä.
Itsellä viimeiset 3 autoa ovat olleet nelivetoisia ja en kyllä vaihtaisi se pois ominaisuuslistasta jos ostaisin uuden auton.
Nastojen katkeamiset ovat aika luonnolliset etu ja takavetoisten autojen kohdalla erityisesti tulee töissä käytetty paljon eri merkkisiä pakettiautoja ja siinä kyllä huomaa erot kuinka hyvä ja huono voimansiirron toteutus on tehty.
 
Itseasiassa kun katsoin tuota hinnastoa, niin nelivetoisena ei edes saisi täsmälleen tuota mun autoa, hintaero oli 10k vastaavien autojen välillä (ellei sitten nelivedon mukana tule automaattisesti jotain joka ei suoraan mallista ilmene).

erityisesti tulee töissä käytetty paljon eri merkkisiä pakettiautoja ja siinä kyllä huomaa erot kuinka hyvä ja huono voimansiirron toteutus on tehty.

Sellaisella perskohtaisella mututuntumalla sanoisin että pakettiautomallit joita myydään sekä etu- että takavetoisena ovat heikompia tuossa vetopidossa. Kenties siinä alusta- tai korirakenteessa joudutaan tekemään jotain kompromisseja, jotka tulevat sitten esiin jossain maailmanlaajuisesti melko marginaalisessa olosuhteessa.
 
Kyse perinteisestä kytkettävästä nelivedosta: milloin kannattaa ajaa nelivedolla ja milloin ei?

Kabiinissa on väännin, josta voi valita 2WD (takaveto) - 4WD - 4WD Low. Tekniikkaan ei kuulu keskitasauspyörästöä eli akselit on yhtä puuta nelivedon ollessa kytkettynä. Tämän huomaa jyrkemmissä käännöksissä. 2WD-4WD voi vaihtaa myös vauhdissa mutta hidasalueelle siirtyminen edellyttää pysähtymistä. Taka-akselille on myös kytkettävä lukko.
 
Kyse perinteisestä kytkettävästä nelivedosta: milloin kannattaa ajaa nelivedolla ja milloin ei?

Kabiinissa on väännin, josta voi valita 2WD (takaveto) - 4WD - 4WD Low. Tekniikkaan ei kuulu keskitasauspyörästöä eli akselit on yhtä puuta nelivedon ollessa kytkettynä. Tämän huomaa jyrkemmissä käännöksissä. 2WD-4WD voi vaihtaa myös vauhdissa mutta hidasalueelle siirtyminen edellyttää pysähtymistä. Taka-akselille on myös kytkettävä lukko.
Neliveto päälle jos keli on huono ja et halua jäädä jumiin, jos jäät jumiin tai pitää mennä ryömintävauhtia niin 4wd low, muussa tapauksessa takaveto.
 
Viimeksi muokattu:
Neliveto päälle jos keli on huono ja et halua jäädä jumiin, jos jäät jumiin tai pitää mennä ryömintävauhtia niin 4wd low, muussa tapauksessa takaveto.
Jos keli on _niin_ huono, että on oikea jumiinjäämisriski, niin silloin tietenkin 4WD. Entäpä tavanomaisessa talvikelissä, etenkin maantiellä?

4WD vakauttaa menoa, kun sutiminen ja muu vetävien pyörien lipsuminen loppuu jokseenkin kokonaan mutta voiko siitä olla haittaa?
 
Itse ajelisin takavedolla, etenkin maantiellä. Saatat säästää jopa jokusen tipan polttoainetta.
Sitten jossain risteyksissä, liikennevaloissa jne laittaisin nelivedon päälle jos takavedolla meneminen ahdistaa ja niitä voi "lennosta" vaihtaa.
 
Jos keli on _niin_ huono, että on oikea jumiinjäämisriski, niin silloin tietenkin 4WD. Entäpä tavanomaisessa talvikelissä, etenkin maantiellä?

4WD vakauttaa menoa, kun sutiminen ja muu vetävien pyörien lipsuminen loppuu jokseenkin kokonaan mutta voiko siitä olla haittaa?
Kerran kardaanit pyörii neliveto päällä tapauksessasi samaa vauhtia, saattaa auto puskea mutkissa ja jarruttaessa jarruvoima jakaantuu 50/50%(ainakin siis 1 pyörä edessä ja takana)..
Itse olen käyttänyt nelivetoa vaan liikkeellelähdön apuna.
 
Onko napalukkoja, mikä auto? Talvella kun alusta on valkoista voit ajaa 4WD, mutta sulia teitä ajaessa tiputa takavedolle, säästyy dieseliäkin.
 
Jos keli on _niin_ huono, että on oikea jumiinjäämisriski, niin silloin tietenkin 4WD. Entäpä tavanomaisessa talvikelissä, etenkin maantiellä?

4WD vakauttaa menoa, kun sutiminen ja muu vetävien pyörien lipsuminen loppuu jokseenkin kokonaan mutta voiko siitä olla haittaa?
Ei tuollainen kova neliveto mitään vakauta, vaan pakottaa kaikki pyörät samaan nopeuteen, josta on vaan haittaa vakauden kannalta jos ajetaan maantiellä. Se kyllä saattaa lisätä tunnetta vakaudesta, mutta käytännössä akselit taistelevat toisiaan vastaan.

Jos on oikein huono keli, niin kaupunkiajo menee vielä nelivedolla, mutta käytännössä 60 alkaa olla jo enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kannattaa myös huomioida että kova neliveto estää normaalin etupainoisen jarrutasapainon toimimisen, eli jos pyörät lukittuvat, niin se lähtee nelipyöräluisuun, normaalin puskemisen sijaan. Samoin abs toimii huonommin kovalla nelivedolla, jos sellainen on.. Osa autoista kyllä sammuttaa abs:n kun "mennään maastoon", mutta lienee sidottu yleensä hitaaseen alueeseen.
 
Ei tuollainen kova neliveto mitään vakauta, vaan pakottaa kaikki pyörät samaan nopeuteen, josta on vaan haittaa vakauden kannalta jos ajetaan maantiellä. Se kyllä saattaa lisätä tunnetta vakaudesta, mutta käytännössä akselit taistelevat toisiaan vastaan.
Kyllä se oikeasti vakauttaakin estämällä yhden pyörän sutimisen. Jos vetävän pyörän alla on liukasta, 2WD pääsee sutimaan ja moottorin kierrokset kasvavat kunnes TCS puuttuu peliin. 4WD:llä akselit pyörivät samaa vauhtia, jolloin kolme muuta pyörää pakottavat liukkaalla olevan samaan nopeuteen.

Samaan tapaan 4WD estää vain toisen akselin sutimisen. Se ei estä toisen puolen sutimista ilman lukkoa.

Akselien taistelu toisiaan vastaan lienee lähinnä pitävän alustan ja jyrkempien kaartojen ongelma? Pitävällä alustalla 4WD ei pitäisikään käyttää ollenkaan.
Jos on oikein huono keli, niin kaupunkiajo menee vielä nelivedolla, mutta käytännössä 60 alkaa olla jo enemmän haittaa kuin hyötyä.
Jos tie on jäässä, niin enpä sanoisi, että 4WD olisi vielä turha 60:ssa.
Kannattaa myös huomioida että kova neliveto estää normaalin etupainoisen jarrutasapainon toimimisen, eli jos pyörät lukittuvat, niin se lähtee nelipyöräluisuun, normaalin puskemisen sijaan. Samoin abs toimii huonommin kovalla nelivedolla, jos sellainen on.. Osa autoista kyllä sammuttaa abs:n kun "mennään maastoon", mutta lienee sidottu yleensä hitaaseen alueeseen.
Tämähän se jäykän 4WD:n arveluttava puoli on: pyörien nopeuseroihin perustuvat tekniikat ei joko toimi ollenkaan tai ainakaan samaan tapaan kuin 2WD:llä ja luistot on kaikilla pyörillä. Hitaalla aluella elektroniikka tosiaan heittää pyyhkeen kehään jo ennen liikkeellelähtöä.
 
Eihän auto edes juuri käänny jos on nelivedolla kaikki lukot päällä ja renkaiden pyörimisnopeus pakotettu samaksi.

Ei sitä tasauspyörästöä ole turhaan keksitty.

Intin maastokuorkeilla tuli joskus tuota testailtua jossain mutavellissä ja kaikki lukot päällä eturenkaat linkussa koko vehje hädintuskin kääntyi verrattuna siihen, että pakotti lukoilla vain yhden renkaan joka akselilta pyörimään.
 
@takomo mikä auto oikein on kyseessä? Sun tekstistä päätellen joku valmistaja on keksinyt täydellisen nelivedon, joka toimii lähes kaikissa tilanteissa täydellisesti.
 
Jos tie on jäässä, niin enpä sanoisi, että 4WD olisi vielä turha 60:ssa.
Ainakin kaikki kolme omistamaani kytkettävää nelivetoa on ollut sellaisia, että joko puskee tai mennään nelipyöräluisua, että en ole käyttänyt nelikkoa liikenteessä kuin liikkeelle lähtiessä tai joku jyrkkä ylämäki taajama nopeuksissa.
Paljon ennalta arvattavampi ajaa mielestäni takavedolla.
2 autoa ollut eri ikäiset Mitsun L200 ja yksi Jeeppi. Jeepissä kyllä oli jakovaihteistossa viskokytkin(mahdollisuus lukita), ajoin kyllä silläkin kuten noilla mitsuilla.
 
Juttussa oli tutkittu Ruotsin poliisin raportteja.

Kuivalla ja märällä kelillä nelivetoisilla ajettaessa onnettomuusriski oli samaa luokkaa kuin kaksivetoisilla.

Mutta se "vaarallisuus" on liukkaalla
Liukkaalla ja lumisissa olosuhteissa ajettaessa nelivetoisten henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet lisääntyivät 20–30 prosenttia.

Syykin taisi selvitä
Lisäksi tulokset osoittivat, että nelivetoisten autojen ajonopeus oli talvella tapahtuneissa onnettomuuksissa jopa 10 prosenttia korkeampi kuin kaksivetoisilla autoilla

Artikkelin kuvituskuva
kuva_2025-02-06_081728133.png
Eikös se siirtymä aika ole vielä ohi (vasemman puoleisesta liikenteestä oikealle)
 
Jos siellä on oikeasti jotkut jäykät akselit, niin ne kytkettynä kuuden kympin vauhdissa yhden pyörän ottaessa pitoa ja muiden luistaessa saattaa etu/takaperä olla aika mielenkiintoisen näköinen sisältä.
 
Kyllä se oikeasti vakauttaakin estämällä yhden pyörän sutimisen. Jos vetävän pyörän alla on liukasta, 2WD pääsee sutimaan ja moottorin kierrokset kasvavat kunnes TCS puuttuu peliin. 4WD:llä akselit pyörivät samaa vauhtia, jolloin kolme muuta pyörää pakottavat liukkaalla olevan samaan nopeuteen.

Samaan tapaan 4WD estää vain toisen akselin sutimisen. Se ei estä toisen puolen sutimista ilman lukkoa.

Akselien taistelu toisiaan vastaan lienee lähinnä pitävän alustan ja jyrkempien kaartojen ongelma? Pitävällä alustalla 4WD ei pitäisikään käyttää ollenkaan.

Jos tie on jäässä, niin enpä sanoisi, että 4WD olisi vielä turha 60:ssa.

Tämähän se jäykän 4WD:n arveluttava puoli on: pyörien nopeuseroihin perustuvat tekniikat ei joko toimi ollenkaan tai ainakaan samaan tapaan kuin 2WD:llä ja luistot on kaikilla pyörillä. Hitaalla aluella elektroniikka tosiaan heittää pyyhkeen kehään jo ennen liikkeellelähtöä.
Oltko koskaan ajanut tuollaisella nelivetoautolla?

En nyt tarkoita modernia citimaasturia, jossa nelivedon tärkein ominaisuus on nostaa tilannenopeutta.
 
Kyllä tuo 4wd keskitasasuspyörästö on ainakin omassa vehkeessä pidettävä lukittuna talvella jos haluaa turvallisesti ajella, kyseessä siis lyhytakselivälinen MB G (ilman jatkuvaa nelivetoa) ja all terrain renkailla. Täysin kuivalla asfaltilla pois toki. Onneksi tuossa vehkeessä saa vauhdissakin laitettua päälle ja pois. Ottaisin silti kyllä mieluummin samasta autosta vähän uudemman mallin, jossa on oletuksena jo jatkuva neliveto takavedon sijaan.
 
Kyllä tuo 4wd keskitasasuspyörästö on ainakin omassa vehkeessä pidettävä lukittuna talvella jos haluaa turvallisesti ajella, kyseessä siis lyhytakselivälinen MB G (ilman jatkuvaa nelivetoa) ja all terrain renkailla. Täysin kuivalla asfaltilla pois toki. Onneksi tuossa vehkeessä saa vauhdissakin laitettua päälle ja pois. Ottaisin silti kyllä mieluummin samasta autosta vähän uudemman mallin, jossa on oletuksena jo jatkuva neliveto takavedon sijaan.
Onko sulla nyt se keskitasauspyörästö talvisin lukittuna vai kytkettynä? Noita geewaageneita on sen verran variaatioita, että ei voi tietää, mutta ainakin jossain oletuksena takavetoisista, se nelivedon kytkeminen laittaa nimenomaan sen keskitasauspyörästöllisen nelivedon päälle, ja varsinainen lukittu neliveto on sitten erikseen.

Tuo on aika helppo testata, laita neliveto päälle ja aja ympyrä. Jos ei ruovi, tai pompi niin siellä on keskitasasuspyörästö toiminnassa.
 
Onko sulla nyt se keskitasauspyörästö talvisin lukittuna vai kytkettynä? Noita geewaageneita on sen verran variaatioita, että ei voi tietää, mutta ainakin jossain oletuksena takavetoisista, se nelivedon kytkeminen laittaa nimenomaan sen keskitasauspyörästöllisen nelivedon päälle, ja varsinainen lukittu neliveto on sitten erikseen.

Tuo on aika helppo testata, laita neliveto päälle ja aja ympyrä. Jos ei ruovi, tai pompi niin siellä on keskitasasuspyörästö toiminnassa.

Niin tuo on siis normaalisti takavetoinen (w460 ja ilmeisesti myös w461 näin). Korjataan siis että eihän tuossa keskitasauspyörästöä ole, nyt tuli aivopieru omasta takaa. Herraskaisemmat w463 sitten jatkuvalla nelivedolla.
 
Kommentin pointti oli mikä? Koska ruotsalaiset on paljon parempia ajajia tulos ei päde Suomeen?!?
Pointti oli se että se oli Ruotsista, ei Suomesta.

Toki sillä on merkitystä siihen että Ruotsissa kuivalla ja märällä kelillä nelivetoisilla oli samaa luokkaa kuin kaksivetoisilla, Ruotsissa liikenne suorite lähinnä tapahtuu Suomea etelämpänä.
 
Pointti oli se että se oli Ruotsista, ei Suomesta.

Toki sillä on merkitystä siihen että Ruotsissa kuivalla ja märällä kelillä nelivetoisilla oli samaa luokkaa kuin kaksivetoisilla, Ruotsissa liikenne suorite lähinnä tapahtuu Suomea etelämpänä.
Niin tuossahan oli rajattu tutkimus otos onnettomuuksiin liukkailla keleillä. En näe että liukkaat tiet olisi niin kovin erillaisia Suomessa ja Ruotsissa. Eli nelivedon turvallisuus, ainakin liukkaalla, näyttäisi olevan myytti.
 
Niin tuossahan oli rajattu tutkimus otos onnettomuuksiin liukkailla keleillä. En näe että liukkaat tiet olisi niin kovin erillaisia Suomessa ja Ruotsissa. Eli nelivedon turvallisuus, ainakin liukkaalla, näyttäisi olevan myytti.

En uudestaan lukenut, mutta siellä mainittiin että kuivalla ja märällä ei eroa kaksivetoisiin.

Saksassa, Ruotsissa, balttiassa on toki lumisia kelejä ja voi siis olla samanlaisia kuin meillä eteläisessä Suomessa.

Jäätäkin voi olla liukkaalla. En nyt ole väittämättä ettei voisi olla.

Eli nelivedon turvallisuus, ainakin liukkaalla, näyttäisi olevan myytti.

En tiedä kuinka moni siten turvallisena pitää, mutta siinä samaa mieltä että nelivedolla nopeasti ajaa itsensä vaaratilanteisiin. Jotkut hokee turvallisuutena sen tyylistä että kerkiää risteyksestä altapois, lähinnä tuo mieleen tilanteen missä ajattu varaatilanteeseen.

Suomesta on samansuuntaisia havaintoja, viimevuosisadalla vakuutusyhtiöt jo havaitsi että nelivetojen tullessa siviililiikenteeseen oli ne riskikohteita vakuutus yhtiöille. Ja yleisesti muutenkin havaittu että kuljettajat ovat hankkaita ulosmittaan turvalisuuden tunteen lisä riskin otolla.
 
Ei se neliveto lisää turvallisuutta, kiihtyy toki paljon nopeammin liukkaalla. Jos se, että pääsee risteyksessä ensimmäisenä liikkeelle on iso juttu, niin siihen neliveto auttaa liukkaalla. Toki jos asuu jossain syrjässä, jossa teitä ei kunnolla aurata, niin silloin helpompi nelivedolla ajaa. Taka/neliveto on oma valinta. Etuvedon puskemista en kaipaa joten ne rajautuu kyllä vaihtoehdoista itsellä pois. Eikä myöskään sellaisia "nelivetoja", joissa takaset vetävät vasta kun etuset sutii.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 227
Viestejä
4 622 602
Jäsenet
76 003
Uusin jäsen
Mikko777

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom