- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 8 203
Myöskin ihmetyttää miksi on parkkeja molemmin puolin kun eihän tuosta mahdu edes kesällä vastakkain tulemaan.
Ei tuo ole kummoinenkaan ongelma kun liikennettä on niin vähän noilla pikku kaduilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Myöskin ihmetyttää miksi on parkkeja molemmin puolin kun eihän tuosta mahdu edes kesällä vastakkain tulemaan.
Mitkä on ne todelliset hyödyt 4x4 verrattuna 4x2?
Jätetääs nämä nollapostaukset pois. Kiitos.Jos on pinkka kunnossa, niin neliveto, jos taas ei niin sitten joku hyundai i20.
Itellä on molempia ja voin sanoa että se etuveto rupeaa vituttamaan heti ekassa risteyksessä talvikelillä.
no ei kyllä iteeäni nuo etuvedot (kaikki autoni olleet) ole talvella sen kummemmin vituttanut.
toki on tilanteita että on miettinyt et oispa nelikko ja oishan se parempi mut ei rahat riitä semmoiseen mikä muuten miellyttäisi
Vaikka jos yrittää vähentää pästöjään. Siihen kuulu se että risteyksistä ei ole aina pakko päästä ensimmäisenä. Kehitys kehittyy ja osan on pakko tulla vähän jäljessäTottakai sillä vajaavedollakin pääsee ja pärjää, en minä sillä. Se taas pointtina, että miksi tyytyä vähempään.
Vaikka jos yrittää vähentää pästöjään. Siihen kuulu se että risteyksistä ei ole aina pakko päästä ensimmäisenä. Kehitys kehittyy ja osan on pakko tulla vähän jäljessä![]()
Enpä muullaista kommentia odotanutkaan 4x4 ketjussa...Ota äkkiä viisumi Venäjälle ja mee sammuttaan metsäpaloja.Ihmiset stressaa olemattomista asioista arjessaan vaikka Intiallakin on piikki auki pitkälle tulevaisuuteen polttaa sunkin säästämät bensalitrat paljon alkeellisimmissa romuissa.
Mut hei; Doing your part, eikö?![]()
Enpä muullaista kommentia odotanutkaan 4x4 ketjussa...
En mä mitään "quattrokaistailuja" tarkoita vaan ihan sitä että pääsee vaivattomasti liikkeelle risteyksissä kääntyessään, ei tartte miettiä onko joku tie/parkkis jo aurattu jne. Siinä ei paljon kehitys auta![]()
Quattro jää pohjasta kiinni. Lada Nivaa alle niin pääsee. Eikä ole edes TSI/DSG huolia.Niin ja kun se kehitys näyttää olevan sitä, että entistä huonommin ja myöhemmin aurataan kaikki sivukadut (jollaisella nyt sattuu asumaan) niin kulkemisen helppouden puolesta, quattro!![]()
Quattro jää pohjasta kiinni. Lada Nivaa alle niin pääsee. Eikä ole edes TSI/DSG huolia.
Käytetyn Outlanderinhan saa plug-in-hybridinä ja nelivedolla juuri tuohon hintahaarukkaan. Kiinnostaisi jos oma budjetti ei olisi 10% tuosta.Hei, mulle ainakin kelpais heti vaikka sähköllä toimiva karvalakki 4x4 kun olisivat järkihinnassa (joku 20-30ke?) vaikka ihan autoharrastaja olenkin eikä harrastepeleissä päästöt kiinnosta.
Jätetääs nämä nollapostaukset pois. Kiitos.
erityisesti tulee töissä käytetty paljon eri merkkisiä pakettiautoja ja siinä kyllä huomaa erot kuinka hyvä ja huono voimansiirron toteutus on tehty.
Neliveto päälle jos keli on huono ja et halua jäädä jumiin, jos jäät jumiin tai pitää mennä ryömintävauhtia niin 4wd low, muussa tapauksessa takaveto.Kyse perinteisestä kytkettävästä nelivedosta: milloin kannattaa ajaa nelivedolla ja milloin ei?
Kabiinissa on väännin, josta voi valita 2WD (takaveto) - 4WD - 4WD Low. Tekniikkaan ei kuulu keskitasauspyörästöä eli akselit on yhtä puuta nelivedon ollessa kytkettynä. Tämän huomaa jyrkemmissä käännöksissä. 2WD-4WD voi vaihtaa myös vauhdissa mutta hidasalueelle siirtyminen edellyttää pysähtymistä. Taka-akselille on myös kytkettävä lukko.
Jos keli on _niin_ huono, että on oikea jumiinjäämisriski, niin silloin tietenkin 4WD. Entäpä tavanomaisessa talvikelissä, etenkin maantiellä?Neliveto päälle jos keli on huono ja et halua jäädä jumiin, jos jäät jumiin tai pitää mennä ryömintävauhtia niin 4wd low, muussa tapauksessa takaveto.
Kerran kardaanit pyörii neliveto päällä tapauksessasi samaa vauhtia, saattaa auto puskea mutkissa ja jarruttaessa jarruvoima jakaantuu 50/50%(ainakin siis 1 pyörä edessä ja takana)..Jos keli on _niin_ huono, että on oikea jumiinjäämisriski, niin silloin tietenkin 4WD. Entäpä tavanomaisessa talvikelissä, etenkin maantiellä?
4WD vakauttaa menoa, kun sutiminen ja muu vetävien pyörien lipsuminen loppuu jokseenkin kokonaan mutta voiko siitä olla haittaa?
Ei tuollainen kova neliveto mitään vakauta, vaan pakottaa kaikki pyörät samaan nopeuteen, josta on vaan haittaa vakauden kannalta jos ajetaan maantiellä. Se kyllä saattaa lisätä tunnetta vakaudesta, mutta käytännössä akselit taistelevat toisiaan vastaan.Jos keli on _niin_ huono, että on oikea jumiinjäämisriski, niin silloin tietenkin 4WD. Entäpä tavanomaisessa talvikelissä, etenkin maantiellä?
4WD vakauttaa menoa, kun sutiminen ja muu vetävien pyörien lipsuminen loppuu jokseenkin kokonaan mutta voiko siitä olla haittaa?
Kyllä se oikeasti vakauttaakin estämällä yhden pyörän sutimisen. Jos vetävän pyörän alla on liukasta, 2WD pääsee sutimaan ja moottorin kierrokset kasvavat kunnes TCS puuttuu peliin. 4WD:llä akselit pyörivät samaa vauhtia, jolloin kolme muuta pyörää pakottavat liukkaalla olevan samaan nopeuteen.Ei tuollainen kova neliveto mitään vakauta, vaan pakottaa kaikki pyörät samaan nopeuteen, josta on vaan haittaa vakauden kannalta jos ajetaan maantiellä. Se kyllä saattaa lisätä tunnetta vakaudesta, mutta käytännössä akselit taistelevat toisiaan vastaan.
Jos tie on jäässä, niin enpä sanoisi, että 4WD olisi vielä turha 60:ssa.Jos on oikein huono keli, niin kaupunkiajo menee vielä nelivedolla, mutta käytännössä 60 alkaa olla jo enemmän haittaa kuin hyötyä.
Tämähän se jäykän 4WD:n arveluttava puoli on: pyörien nopeuseroihin perustuvat tekniikat ei joko toimi ollenkaan tai ainakaan samaan tapaan kuin 2WD:llä ja luistot on kaikilla pyörillä. Hitaalla aluella elektroniikka tosiaan heittää pyyhkeen kehään jo ennen liikkeellelähtöä.Kannattaa myös huomioida että kova neliveto estää normaalin etupainoisen jarrutasapainon toimimisen, eli jos pyörät lukittuvat, niin se lähtee nelipyöräluisuun, normaalin puskemisen sijaan. Samoin abs toimii huonommin kovalla nelivedolla, jos sellainen on.. Osa autoista kyllä sammuttaa abs:n kun "mennään maastoon", mutta lienee sidottu yleensä hitaaseen alueeseen.
Ainakin kaikki kolme omistamaani kytkettävää nelivetoa on ollut sellaisia, että joko puskee tai mennään nelipyöräluisua, että en ole käyttänyt nelikkoa liikenteessä kuin liikkeelle lähtiessä tai joku jyrkkä ylämäki taajama nopeuksissa.Jos tie on jäässä, niin enpä sanoisi, että 4WD olisi vielä turha 60:ssa.
Juttussa oli tutkittu Ruotsin poliisin raportteja.Liukkaalla neliveto näyttää nostavan onnettomuuksia 20-30%: Tekeekö neliveto kuljettajasta vaarallisen itsevarman? Onnettomuuksia jopa 30 prosenttia enemmän
Kuivalla ja märällä kelillä nelivetoisilla ajettaessa onnettomuusriski oli samaa luokkaa kuin kaksivetoisilla.
Liukkaalla ja lumisissa olosuhteissa ajettaessa nelivetoisten henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet lisääntyivät 20–30 prosenttia.
Lisäksi tulokset osoittivat, että nelivetoisten autojen ajonopeus oli talvella tapahtuneissa onnettomuuksissa jopa 10 prosenttia korkeampi kuin kaksivetoisilla autoilla
Mikä Jeeppi ja millä nelivedolla?Jeepissä kyllä oli jakovaihteistossa viskokytkin(mahdollisuus lukita), ajoin kyllä silläkin kuten noilla mitsuilla.
Oltko koskaan ajanut tuollaisella nelivetoautolla?Kyllä se oikeasti vakauttaakin estämällä yhden pyörän sutimisen. Jos vetävän pyörän alla on liukasta, 2WD pääsee sutimaan ja moottorin kierrokset kasvavat kunnes TCS puuttuu peliin. 4WD:llä akselit pyörivät samaa vauhtia, jolloin kolme muuta pyörää pakottavat liukkaalla olevan samaan nopeuteen.
Samaan tapaan 4WD estää vain toisen akselin sutimisen. Se ei estä toisen puolen sutimista ilman lukkoa.
Akselien taistelu toisiaan vastaan lienee lähinnä pitävän alustan ja jyrkempien kaartojen ongelma? Pitävällä alustalla 4WD ei pitäisikään käyttää ollenkaan.
Jos tie on jäässä, niin enpä sanoisi, että 4WD olisi vielä turha 60:ssa.
Tämähän se jäykän 4WD:n arveluttava puoli on: pyörien nopeuseroihin perustuvat tekniikat ei joko toimi ollenkaan tai ainakaan samaan tapaan kuin 2WD:llä ja luistot on kaikilla pyörillä. Hitaalla aluella elektroniikka tosiaan heittää pyyhkeen kehään jo ennen liikkeellelähtöä.
Onko sulla nyt se keskitasauspyörästö talvisin lukittuna vai kytkettynä? Noita geewaageneita on sen verran variaatioita, että ei voi tietää, mutta ainakin jossain oletuksena takavetoisista, se nelivedon kytkeminen laittaa nimenomaan sen keskitasauspyörästöllisen nelivedon päälle, ja varsinainen lukittu neliveto on sitten erikseen.Kyllä tuo 4wd keskitasasuspyörästö on ainakin omassa vehkeessä pidettävä lukittuna talvella jos haluaa turvallisesti ajella, kyseessä siis lyhytakselivälinen MB G (ilman jatkuvaa nelivetoa) ja all terrain renkailla. Täysin kuivalla asfaltilla pois toki. Onneksi tuossa vehkeessä saa vauhdissakin laitettua päälle ja pois. Ottaisin silti kyllä mieluummin samasta autosta vähän uudemman mallin, jossa on oletuksena jo jatkuva neliveto takavedon sijaan.
Onko sulla nyt se keskitasauspyörästö talvisin lukittuna vai kytkettynä? Noita geewaageneita on sen verran variaatioita, että ei voi tietää, mutta ainakin jossain oletuksena takavetoisista, se nelivedon kytkeminen laittaa nimenomaan sen keskitasauspyörästöllisen nelivedon päälle, ja varsinainen lukittu neliveto on sitten erikseen.
Tuo on aika helppo testata, laita neliveto päälle ja aja ympyrä. Jos ei ruovi, tai pompi niin siellä on keskitasasuspyörästö toiminnassa.
Kommentin pointti oli mikä? Koska ruotsalaiset on paljon parempia ajajia tulos ei päde Suomeen?!?Juttussa oli tutkittu Ruotsin poliisin raportteja.
KJ mallin cherokee. En nyt muista jakolaatikon mallia, mutta se, jossa takaveto, part time 4wd, full time 4wd ja hidasMikä Jeeppi ja millä nelivedolla?
Pointti oli se että se oli Ruotsista, ei Suomesta.Kommentin pointti oli mikä? Koska ruotsalaiset on paljon parempia ajajia tulos ei päde Suomeen?!?
Niin tuossahan oli rajattu tutkimus otos onnettomuuksiin liukkailla keleillä. En näe että liukkaat tiet olisi niin kovin erillaisia Suomessa ja Ruotsissa. Eli nelivedon turvallisuus, ainakin liukkaalla, näyttäisi olevan myytti.Pointti oli se että se oli Ruotsista, ei Suomesta.
Toki sillä on merkitystä siihen että Ruotsissa kuivalla ja märällä kelillä nelivetoisilla oli samaa luokkaa kuin kaksivetoisilla, Ruotsissa liikenne suorite lähinnä tapahtuu Suomea etelämpänä.
Niin tuossahan oli rajattu tutkimus otos onnettomuuksiin liukkailla keleillä. En näe että liukkaat tiet olisi niin kovin erillaisia Suomessa ja Ruotsissa. Eli nelivedon turvallisuus, ainakin liukkaalla, näyttäisi olevan myytti.
Eli nelivedon turvallisuus, ainakin liukkaalla, näyttäisi olevan myytti.