Jostain syystä isommat premium-sedanit ovat edelleenkin takavetoisia. Onko kyse pelkästään ostajien konservatiivisuudesta vai tuoko takaveto sittenkin jotain etua? Kun moottori on pitkittäin, ainakin etujousituksen toteuttamiseen on enemmän tilaa.
Myös yksi tärkeä syy on se että tekniikkaa ei ole pakko ahtaa niin tiukkaan pakettiin. Hinnat alkaen mallissa tietysti on tilaa asentaa se tekniikka mitenpäin vaan, mutta jos konehuoneessa on 8+ sylinterinen moottori ja hienosti toimiva automaattivaihteisto vaativat jo niin paljon tilaa että ne eivät yksinkertaisesti mahdu poikittain.
Tuon tyyppisten autojen myynti on kuitenkin hyvin vähäistä, ja myynnissä imagolla on moninkertainen vaikutus tekniseen toteutukseen nähden. PSA:n olisi typerää rakentaa auto jolla lähtisi tavoittelemaan pientä myyntiä segmentissä jossa imago on tärkein tekijä.
Jos jätetään pois RR yms vehkeet joita ei saa kuin norsumoottoreilla, niin näitä takavetopremiumeita ovat Mersu, BMW ja ja Jaguar. Audi ja Volvo ovat perus rakenteeltaan etuvetoisia.
Puuttuu esim. torque steering. Sitten on huomattavasti parempi ja turvallisempi talvella.¨
Noista sun jutuista päätellen et ole koskaan edes ajanut takavetoisella autolla.
Eipä noissa isoissa etuvetoisissa autoissa kovinkaan kummoista vetelyä tunnu, lähinnä pikkuautojen ongelma. Yksi etuvetoinen henkilöauto on ollut, muuten takavetoisia.
Valmistuskustannukset ovat *nimenomaan* mitä kytätään; takaveto maksaa enemmän, se tuo autoon painoa enemmän ja vie tilaa enemmän. Etuvedossa "koko paketti" on edessä eikä tarvita kardaaneita ja tunneleita tai edes suunnittelua siitä miten takapenkille saadaa enemmän tilaa tai pohjalevyssä kuljetetaan tavaraa edestä taakse.
Etuvedolla ei ole missään muussa tilanteessa kuin liukkaalla etu, ja se on "neutraalimpi" käytös. Kun ohjaavat pyörät eivät vedä, on niissä A) parempi pito ja B) parempi ohjattavuus, varsinkin silloin kun halutaan samalla kiihdyttää ja ohjata. Myös painonsiirtymä esim. kiihdytyksessä tuo pitoetua takavedolle (tai trailerin vetäjälle).
Nykyaikaisten luistonestojen takia takaveto on käytännössä aina parempi ajaa kuivalla ja pitävällä alustalla kun etuveto eikä talvellakaan erot ole enää samaa luokkaa kuin aikana ennen luistonhallintaa ja ABSeja (been there, done that - joku 90-luvun takaveto vs vaikka 2010-luvun C-/E-mersu ovat ihan eri petoja).
Nelivedot taas ovat huomattavasti "kankeampia" ajaa, varsinkin tehottomina (<300hv), ellei ole liukasta. Ja tämän sanon sellaisena joka ajelee päivittäin >200hv nelivedolla.
Yleensä nuo "etuveto on parempi" jutut tulee juuri siltä perus Toyota-Tuulipukukansalta ketkä eivät ole koskaan ajaneet takavetoisella tai arvosta autossaan minkäänlaista tuntumaa tien ja penkin välissä...
Mä en väitä että etuveto olisi ajo-ominaisuuksien kannalta jotenkin parempi ratkaisu, vaan sitä että takaveto ei anna hyötyä autoiluun. Vaikka tietokoneella onkin saatu takavetotekniikkaa vaivannut epävakaus kuriin, ei siitä takavetotekniikasta ole normaalissa autoilussa mitään hyötyä, ja jos siitä ei ole hyötyä ei ole mielekästä alkaa käyttämään resursseja, jotta saataisiin kehitettyä jotain josta ei ole käytännön hyötyä.
Jos koitetaan keksiä jotain muita motiiveja tehdä takavetoinen iso henkilöauto, niin mitä ne voisivat olla? Varsinkin kun puhutaan yhtiöstä jolla ole kokemusta takavetotekniikasta, edes ne harvat inssit jotka ovat olleet silloin 25-30 vuotta sitten Opelilla, tuskin edustavat alan huippua.
PSA:n suunnittelupöydällä on varmasti sähköinen voimansiirtolinja. Tai sanotaan että toivottavasti on, muuten ovat kusessa. Sähköautossa se takavetotekniikka voikin tuoda etuja, esimerkiksi auton perään perinteisesti sijoitettu "ylimääräinen uloke" mukana kuljetettavia tavaroita varten voidaan siirtää auton eteen, johon turvallisuussyistä on pakko jättää tilaa kasaanpainuvalle vyöhykkeelle. Paremman luokan sähköautot tulevat todennäköisesti olemaan pitkälti nelivetoisia, jo pelkästään siksi että on edullisempaa valmistaa yhtä tietyntehoista sähkömoottoria, sen sijaan että olisi erikseen pieni ja suuritehoisemman mallit.
Jotta autonvalmistus olisi kannattavaa, täytyy tekniset valinnat pystyä perustelemaan. Normaalissa autoilussa vetotavalla ei ole merkitystä, siksi auto täytyy valmistaa tekniikalla jolle on perusteet. Renault Twingo on pieni takavetoinen auto. Takavedolle on jokin peruste, takaveto itsessään ei ole syy.
Kaikilla nettifoorumeilla on autoaiheisessa keskustelussa aina ongelmana se että jossain kohtaa vetotapa tulee keskustelussa esiin, ja sen jälkeen keskustelu kiertää samaa kehää, riippumatta siitä miksi vetotapa on keskusteluun tullut mukaan.
Mä toivon että PSA toisi markkinoille range-extender sähköauton n.100km sähkörangella. Myös tätä uusinta Nissan Notea teknisesti vastaava sarjahybridiauto voisi olla mielenkiintoinen.