Neliveto, takaveto vai etuveto?

Kävi kyllä mielessä että mikä Audissa on parempaa, kun vuosituhannen vaihteen C5 A6 jätti minut loskaisella mutkatiellä kuin seisomaan. Meinasin ajaa ulos kun kokeilin pysyä perässä :oops: Jos se oli Audi allroad quattro niin ehkä se selittää... Tienpito on maalla haastavaa, jonkinlainen loskakerros tuntuu olevan aina tiellä. Toinen paha on höttölumi penkalla, sinne kun joutuu väistämään (paikalliset ajavat keskellä tietä) niin lumipenkan ja ojan kutsu on vahva.

Itse olen ajanut kitkoilla vuodesta 2004, välillä on ollut liukasta mutta perille on aina päästy. Etuvetoisilla valoista pääsi yleensä lähtemään nasta-autoilijoita nopeammin, luistonesto ja kaasun järkevä annostelu auttaa. Nelivedolla ei ole vielä tullut sellaista vaikutelmaa että olisi (liian) liukasta, sen verran se tuo vakautta normaaliin etenemiseen. Toki muiden tielläliikkujien aivotukset pitää huomioida. Kotimatkalla on pitkä jyrkähkö alamäkiä, siinä kun edellä ajava hidastaa vauhdin alle viidenkympin ja itse tulee takaa kahdeksaakymppiä... Ohittaminen voi olla vaihtoehto.

Cupran minimivanne on käytännössä 18", 225 leveä kitka on kohtuullinen kompromissi ajettavuuden ja talvipidon välillä. Eilen kävin katsomassa Suzuki Vitaraa (emännälle), siinäkin oli 215 17" rengastus vakiona. Swiftiä tuli ajettu, siinä olisi hauska neliveto kaikille teille. Viskolla, ei löydy Haldexia.
 
Kyllä se matalakin nelikko paremmin tuolla menee kuin normikorkuinen vajaaveto. Toissa talvena oli tullu oikein kunnolla lunta tuulen kera ja eihän se tuo reilun kilometrin soratiepätkä ole ihan ensimmäisenä aurattavien listalla. Puhaltanut umpeen siis tien. Kävin tolla semikorkealla etuveto dacialla ensin kokeilemassa mutta eihän sillä päässyt edes alamäkeen pihalta pois. Tuumin jo siinä lähdenkö lyömään zetoria tulille mutta päätin kuitenkin huvikseni kokeilla kuinka pitkälle celika menisi sillä 8cm maavarallaan (ö pohja about sillä korkeudella, putki tais tulla vähän alemmaskin) tuonne. Ja sehän meni kun ei pysähdellyt, vähän kyllä hirvitti puskurin puolesta se "auraaminen" :vihellys:
 
Tää on aika turha keskustelu kun neliveto on se perus etenemistapa.

jos lähdetään listaamaan vaihtoehtoja liikkumiseen
1. Neliveto
2. Takaveto
3. Taksikyyti
4. Metro/juna
5. Bussikyyti
6. Kävely
7. Rullatuoli
.
.
.
91239123123123. etuveto

etuvedon käyttöön en keksi muuta syytä, kun köyhyys tai totaalinen kiinnostuksen puute autoiluun ja tekniikkaan
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen typerä trollailu ja provosointi ei onneksi ole turhaa.
Vois oikeastaan kysyä moniko näistä 4wd autoista mitä täälläkin on puolusteltu voisi toimia myös etuvetona. Tuskin montakaan sellaista haldex tyyppistä täällä on joissa laatikko takana ja toimivat joko nelivetona tai takavetona. Esimerkkinä nyt vaikka Tavarish jonka 4wd Lambo on takavetona tilapäisesti ollut. Olisko ollut dynon takia en muista tarkalleen enää. ( Tavarish )

Eli kysytään ajaako joku haldex tyyppistä nelivetoaan 2wd tilassa sen takia että sillä olisi parempi ajaa? Ja miksei jos 2wd paremmuus olisi järkevää? Lopulta kun ollaan aikalalla kysymyksessä kannattaako nelivedosta maksaa enempi tai 4wd vai takaveto.

Jatkuvat nelivedot on toki omalukunsa ja niissä riippuen toteutuksesta ajotyylikin keskenään erilainen oltava.
 
Nuo haldex-nelivedothan on muutenkin suurimman osan ajasta etuvetoja niin ei taida nykyään olla optiota pakottaa niitä pysymään etuvetoisina vaan sähköaivo päättää.

Neliveto on toki paras varsinkin kun katsoo tuonne ulos, mutta on myös pirusti päiviä, jolla asialla ei ole oikeasti mitään väliä. Tuollaisen edellä olevan trollailun sijaan voidaan keskustella lähinnä siitä, että kuinka tarpeelliseksi kukanenkin sen nelivedon omissa ajoissaan kokee ja on siitä valmis maksamaan. Esim. omaan autoon haldex-nelikko olisi maksanut 8000 euroa lisää. En kokenut sitä muutaman talvipäivän takia tarpeelliseksi, kun en leiki liikenteessä ja etuvedollakin on aina perille päässyt.
 
Aika vähissä on huoltokohteet ja hajoamiset jos pysyttelet niissä mekaanisissa nelivedoissa etkä sotkeudu elektroniikka-aivoilla ohjattuihin, 60tkm välein uusia öljyjä vaativiin kytkipakkoihin.

Mulla on itse ja ex-omistajien jäljiltä ajettujen ~400tkm aikana (2x torsen autoja viimeisen 16v aikana) mennyt nelivedossa huoltokustannuksiin yksi kardaanin tiiviste (~35 eur) ja ~1 litra öljyä (VAGin speciaali lisäaineistettu ~100eur saksasta) sen vaihdon yhteydessä. Eikä sitäkään tiivistetä pakko olisi ollut vaihtaa, mutta muutama tippa öljyä jotka olivat tiivisteen välistä vuotaneet ~2 vuoden aikana stressasivat kun tapana on pitää autot kunnossa. Töineen nelivedon tuoma "lisäkustannus" siis jotain 63 sentin luokkaa per 1000km - "because I'm worth it". :D

Itse näkisin huoltokustannuksia merkittävämpänä seikkana polttoainekustannukset. Intissä vastaavalla noin 1000km ajoreissulla etuvetoinen T4 Transporter 102hp 2,5TDI vei 6,5L/100km, kun taas nelivetoinen (haldex?) T5 2,5TDI 131hp söi 8,5L/100km, molemmat caravelleja manuaalilaatikolla. Lisätehon hyödyntäminen selitti luultavasti osan tuosta kulutuksen erosta, mutta väittäisin nelivedon osuuden olleen puolet tai enemmän, jolloin ylimääräiset pyörivät osat toisivat lisäkustannusta nykyhinnalla ainakin sen 1,3€/100km, tämä tietenkin vuodenajasta tai kelistä riippumatta.

Samalla reissulla nelivedosta oli etua tasan kerran jäisessä mäessä, mutta sekin hyöty olisi jäänyt saamatta, jos edellä ajava ei olisi sammuttanut autoaan liikennevaloristeykseen, jolloin piti pysähtyä. Myönnän, että parempi positiivinen kiihtyvyys liukkailla lisää joskus turvallisuutta, mutta normaalissä ajossa se on lähinnä hupivaruste, kuten myös takavetoisuus, joka tosin vähentää turvallisuutta useammin kuin nelivedosta olisi etua. (etuvetoiseen nähden)
 
Viimeksi muokattu:
Nuo haldex-nelivedothan on muutenkin suurimman osan ajasta etuvetoja niin ei taida nykyään olla optiota pakottaa niitä pysymään etuvetoisina vaan sähköaivo päättää.

Neliveto on toki paras varsinkin kun katsoo tuonne ulos, mutta on myös pirusti päiviä, jolla asialla ei ole oikeasti mitään väliä. Tuollaisen edellä olevan trollailun sijaan voidaan keskustella lähinnä siitä, että kuinka tarpeelliseksi kukanenkin sen nelivedon omissa ajoissaan kokee ja on siitä valmis maksamaan.

Näinhän se. Suurin osa kilometreistä ei sillä vetotavalla ole mitään merkitystä. Liukkaat ja jos perään laittaa isoa vaunua, hevoskärryä tms. niin se neliveto merkkaa arkiajossa. Tosi harvassa paikkaa on tilanteita etteikö 2wd pääsisi, mutta jo se helppous ja ettei tarvi miettiä tuo omaa arvoaan. Josta sitten on valmis maksamaan tai ei.
 
Tuollainen typerä trollailu ja provosointi ei onneksi ole turhaa.
Sen enempää provoilematta, niin onhan koko etuvedon idea lähes puhdas säästökysymys. Hieman sivutaan loogisempaa käsiteltävyyttä Pertti-Peruskuskille (vs takaveto).

Jos neliveto ei maksaisi senttiäkään enempää toteuttaa, niin moniko autotehdas tuottaisi muita kuin nelivetoja peruskäyttäjälle?
Moniko bemarikuski sanoi "Eii kiitos, pidän vajaavetoa parempana" kun bemarilla oli pari vuotta sitten näyttävät ja pitkät "XDrive ilmaiseksi" -kampanjat?

Autothan olivat takavetoisia siihen saakka kunnes joku keksi tavan miten yhdistää vetävät ja ohjaavat pyörät kustannustehokkaasti, sen jälkeen oli helppo pudottaa kardaani matkasta painoa tuottamasta. ;)


Ja ainahan se on ollut selvää että automaatit ja nelivedot kuluttaa enemmän. Ihan samalla tavalla ihmiset tekee valintoja 1.8i/3.0 V6 tai 2.7Di/5.0V8 mallien välillä samasta autosta siellä autokaupassa - rahan takia...
 
Sen enempää provoilematta, niin onhan koko etuvedon idea lähes puhdas säästökysymys. Hieman sivutaan loogisempaa käsiteltävyyttä Pertti-Peruskuskille (vs takaveto).
Se on myös tilakysymys. Etuvetoiseen poikittaismoottoriseen autoon saadaan mittoihin nähden luotua paljon paremmat sisätilat. Ainoa syy etuvedon käyttöönottoon ei ole ollut kustannussäästöt aikoinaan.
 
Etuvetoiset pärjää aika hyvin rallissa 2wd luokissa takavetoisiin nähden, tosin katsojille eivät tarjoa samanlaista katsottavaa...
 
Se on myös tilakysymys. Etuvetoiseen poikittaismoottoriseen autoon saadaan mittoihin nähden luotua paljon paremmat sisätilat. Ainoa syy etuvedon käyttöönottoon ei ole ollut kustannussäästöt aikoinaan.
Toki autojen kutistuessa tilantarveki oli yksi pointti. Mutta kun katsoo noita aikansa malleja joista siirryttiin takavedosta etuvetoon, esim. Corolla (AE86) ei nyt mitenkään järkyttävästi ollut ahtaampi kuin seuraajansa, samoin esim. Escort mk2 jota mk3 oli lähinnä ihan perus "seuraava malli on mitoiltaan isompi" takia väljempi.

Suurin etu lienee tuli siitä että saatiin lattialle tilaa kardaanitunnelin poistumisen jälkeen...


Etuvetoiset pärjää aika hyvin rallissa 2wd luokissa takavetoisiin nähden, tosin katsojille eivät tarjoa samanlaista katsottavaa...
Mitä se kuuluisa kuski, jonka nimeä en tähän hätään edes muista, sanoikaan?
"Näyttävä ei ole sama asia kuin nopea..." ;)
 
Etuvetoiset pärjää aika hyvin rallissa 2wd luokissa takavetoisiin nähden, tosin katsojille eivät tarjoa samanlaista katsottavaa...
Ei ole tullut seurattua miten noi säännöt menevät. Ennenhän kilpailuissa varsinkin radalla vetojen eroja tasapainotettiin ylimääräisillä painoilla sekä että renkaat piti olla kapeammat nelivedolla. Oliko jotain tehorajoituksiakin en muista.

Voisin kuvitella että sorarallissa toi painosiirtymä ei anna takavedolle pitoa niin kuin asfaltilla. Joten etuveto saa etua moottorin painosta joka vetävillä. Muutenkin kevyitä kuoria ne autot. Eri paikoissa eri edut. Asfaltilla kun takavedon pito vaan paranee mitä äkäisempää lähdetään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin lähes kukaan etuvetoista autoa etuvedon takia valitsee, vaan siksi että auto kokonaisuutena vastaa omia tarpeita ja sattuu vain olemaan etuveto.

Kaikilla vetotavoilla pärjää, kunhan on hyvät renkaat ja järki päässä.
 
Yksi takaveto oli käytössä ja en oikein tykännyt siitä. Huono etenemään. Enimmäkseen ollut siis etuvetoja. Ainoastaan yksi Honda oli, jossa siis etuveto ja kytkeytyvä takaveto.

Hinnan ja saatavuuden takia kai se etuveto on ollut aika hyvä. Paras on toki joku nelivetoinen malli talveksi. Kesäksi taas käy aivan hyvin takaveto.
 
Ei ole tullut seurattua miten noi säännöt menevät. Ennenhän kilpailuissa varsinkin radalla vetojen eroja tasapainotettiin ylimääräisillä painoilla sekä että renkaat piti olla kapeammat nelivedolla. Oliko jotain tehorajoituksiakin en muista.
Jep. Kilpasarjoista on usein hankala sanoa suoraan että joku x on parempi kuin y vaikka x pärjääkin paremmin. Esim. joskus aikanaan Monacon ralleissa pienemmän luokan etuvedot vei jopa WRC-autoja kun noi pienemmän luokan autot sai olla niin paljon kevyempiä ettei vetotapa (ja pienempi teho) haitannut. Toinen esimerkki on kun Audi voitti Le Mansin monta kertaa putkeen dieselillä, syynä ei ollut se että diesel olisi parempi polttoaine vaan että säännöt suosi dieseliä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos laatikot ja moottorit on identtisiä softassa ei ole huomattavaa eroa. Enemmän vaikuttaa se millainen kuski autolla on ollut ja kuinka laatikko on kuskin ajotyyliin mukautunut. Essarit jne. on yleensä ihan sekaisin ja ihan sattumaa mikä noista tuntuu parhaalta. Toisaalta et maininnut autoja. Audeissa pitkittäismoottorisina eri askit kuin muissa A4 ja isommissa malleissa.

DSG-laatikolla kyseessä uusi Skoda Superb Farkku 2019 (autoliikkeen esittelyauto, 1000km mittarissa) 2.0 150hp TDI Laurin & Klement. Joskus 2009 myös ajanut vanhempaa Superbia.

Audi oli A5 2013 2.0 TDI Quattro S-Tronicilla. Eli ilmeisesti Audissa moottori pitkittäin, koska Quattro, vai onko sittenkään?

Joka tapauksessa BMW:n pitkittäiskoneissa käyttämä ZF:n 8hp on aivan eri luokkaa vs nuo. Tykkäsin jopa vanhakorisen Opel Insignian automaatista enemmän kuin nuo Skodat, tosin tuo Audin S-Tronic on tähän mennessä VAG-tuotteiden parhaimmistoa, mitä olen siis itse ajanut.
 
Audi oli A5 2013 2.0 TDI Quattro S-Tronicilla. Eli ilmeisesti Audissa moottori pitkittäin, koska Quattro, vai onko sittenkään?

Audi A4/A5 on aina moottori pitkittäin, vetotavasta riippumatta. Samoin kuin kaikissa isommissakin numeroissa.

A3 ja pienemmät sitten poikittain.
 
Niin kyllä minä tiedän mikä on Haldex, omassa pihassakin seisoo yksi auto joka on sellaisella varustettu. Kaipailin lisätietoja siitä A4 Audista jossa on haldexi, siihen tuo sivu ei oikein valaistusta tuonut.
Sekotinkin tuohon quattro ultra systeemiin jossa on jonkun näkönen kytkin, joka säätelee meneekö taakse voimaa vai ei. Mutta ei taida haldex olla. Ja tuo Quattro ultra onkin tosiaan pitkittäismoottoreihin
 
Quattroista Haldexit on poikittaiskoneilla ja torsenit pitkittäis. Ja ainakin A4 on käytetty myös haldexia

Lähdettä tälle? Torsen, kruunukytkin ja ultraquattro on tuttuja, mutta ei niistä mikään ole haldex tai poikittaismoottorinen.
 
Sekotinkin tuohon quattro ultra systeemiin jossa on jonkun näkönen kytkin, joka säätelee meneekö taakse voimaa vai ei. Mutta ei taida haldex olla. Ja tuo Quattro ultra onkin tosiaan pitkittäismoottoreihin

Silti piti kovaan ääneen ruveta huutelemaan, että "VÄÄRIN", vaikka itsellä oli pelkkää mututietoa asiasta.

Tuossa yläpuolella se tulikin, miten päin ne moottorit on eri Audeihin asennettu.
 
Asiaton käytös
Silti piti kovaan ääneen ruveta huutelemaan, että "VÄÄRIN", vaikka itsellä oli pelkkää mututietoa asiasta.

Tuossa yläpuolella se tulikin, miten päin ne moottorit on eri Audeihin asennettu.
Pidä sinä naamas kii
 
Sekotinkin tuohon quattro ultra systeemiin jossa on jonkun näkönen kytkin, joka säätelee meneekö taakse voimaa vai ei. Mutta ei taida haldex olla. Ja tuo Quattro ultra onkin tosiaan pitkittäismoottoreihin
No samalla tavalla se Ultra quattro toimii kuin Haldex eli monilevykytkimellä voidaan kytkeä takaveto mukaan tai pois. Haldex se ei ole koska järjestelmää ei ole kehittänyt se firma nimeltä Haldex. Näitä monilevykytkimella toteutettuja nelivetoja on muitakin kuin se Haldex, josta on muodostunut jonkinlainen synonyymi tuon kaltaiselle toteutukselle, vaikka kyseessä on tosiaan Haldex traction nimisen firman tuote.
 
Toki autojen kutistuessa tilantarveki oli yksi pointti.

... paitsi että autot ovat vaan jatkuvasti kasvaneet, eivät kutistuneet.

Tämän vuosituhannen B-segmentinkin auto on peräkonttia lukuunottamatta käytännössä kaikilta mitoiltaan suurempi kuin joku 1970-luvun C-segmentin auto, ja painaakin monta sataa kiloa enemmän. Vertailu suoraan B-segmentin autojen tai C-segmentin autojen välillä olisi vielä murksaavampi.

Mutta kun katsoo noita aikansa malleja joista siirryttiin takavedosta etuvetoon, esim. Corolla (AE86) ei nyt mitenkään järkyttävästi ollut ahtaampi kuin seuraajansa, samoin esim. Escort mk2 jota mk3 oli lähinnä ihan perus "seuraava malli on mitoiltaan isompi" takia väljempi.

Se AE80-sukupolvi corollasta oli jo pääasiallisesti etuvetoinen. Siitä vaan tehtiin kaksi takavetoista erikosmallia, AE85 ja AE86.
 
Onneks on Quattro niin pääsee töihin ja pois omin avuin :cigar2:
51486647_345028256098222_7460313495427350528_n.jpg
 
Kävin tänään neliveto mersua testaamassa. Kyllähän se ois mersunkin aika siirtyä jo etuvetoon. Kuka sitä takaheiluria enää nykyään jaksaa.
 
Tuli varmaan väärä kuva jos oli tarkoitus demonstroida jotain missä edetään vain nelikolla?

Kyllähän tuossa etenee vaikka fillarilla, kunhan ei tarvitse pysähtyä. Ja kuvan takana portti jonka eteen pitää pysähtyä mennessä ja tullessa.

edit. n. 10-15cm oli tuota loskaa pihalla.
 
No ei kyllä ole varsinaisesti enää käsitystä missä pääsee etu-/takavedolla enää kun on jo kymmenen vuotta ollut nelikkoja autoina :btooth:
 
Ja eipä se nelivetokaan mitään siinä vaiheessa auta, kun kaikki pyörät vaan sutii tyhjää ja ainoastaan työntämällä lähti pois. Asia erikseen oikeat maastoautot lukoilla.
 
No pitäähän sitä sen verran ratti-miehen vikaa olla, et osaa katsoa mihin kannattaa mennä ja mihin ei :D
 
No ei kyllä ole varsinaisesti enää käsitystä missä pääsee etu-/takavedolla enää kun on jo kymmenen vuotta ollut nelikkoja autoina :btooth:

Tuo on sellainen rajatapaus, että vajaavedollakin voi päästä tai sitten ei. Jos siellä loskan alla on jäätä, niin vajaavetoiset jää kyllä siihen kun pysähtymään joutuu. Ilman jäätä varmaan pääsee kunhan pakittaa omia jälki takaisin päin ja sitten vauhdilla eteenpäin.


Ja eipä se nelivetokaan mitään siinä vaiheessa auta, kun kaikki pyörät vaan sutii tyhjää ja ainoastaan työntämällä lähti pois. Asia erikseen oikeat maastoautot lukoilla.

No ei kyllä auta yhtään mitään se se oikea nelivetokaan lukoilla, jos kaikki renkaat pyörii tyhjää.
 
Joitain vuosia aikaa oltiin exän mutsin luona ruotsissa viettämässä joulua. Joulupäivänä sitten pappa sano pikkulikalle, et mennäänkö mönkijä-ajelulle sinne metsätielle, ja pikkulikka tottakai innoissaan että mennään. Siinä kahvia juotiin ja pullaa vedettiin tauluun ja alettiin vähän ihmettelee ku ei kuulu takaspäin kaksikkoa.

Meni sitten varmaan n. 5 min, niin pappa soitti ja sano, et bensa loppu mönkijästä. Kysy, et mahtaisko mun silloisella haldex-kytkimellä varustetulla nelosgolffilla sinne päästä. Totesin vain, että kokeillaan, soittakaa sitten traktori naapurista jossei päästä pois :D Luntahan ruotsissa tuli samaisena talvena vähän vähemmän kuin nyt suomessa, eli melko reilusti kuitenkin.

Eli, tuumasta toimeen -40mm madalletulla golffilla kohti metsätien päätä. Meinas heti kärkeen hyytyä meno, kun en tajunnut ottaa luistonestoa pois päältä. Kyydissä oli minä, exä sekä hänen äitinsä ja lisäksi 40 litran kannu bensiiniä, which was nice että sai pitoja huonoilla kitkoilla.

Matkaa oli n. 500m auraamatonta metsätietä jossa oli jonkinlaiset pyöränurat, tosin umpeen sataneet, sekä mönkijän jättämä ura. Mutta päästiin perille kuitenkin ja mönkkäriin bensaa :) Sit pitikin lähtee takaspäin... fok, ei ois pystynyt kääntämään koska ois jääny pohjasta kiinni salettiin... Tiukka ajatustouhu ja eikun pakilla sitten vaan pois..

Tämä oli se kerta jolloin vakuutuin jopa näiden leikki-nelikoiden kulkukyvystä o_O

edit. -00 Golf IV V6 4Motion oli kyseessä.
 
Nythän se temput kelien puolesta teki kun toi asfaltin päällä oleva 15cm lumikerros pehmeni niin paljon ettei enää kanna autoa. Hyvä jos nelivedollakaan pääsee ja naapurit käyneet pyytään apua toisiltaan. Aivan pussis koko naapurusto tuon tien pätkän takia.

Lumilinkojen läpi toi sohjo ei mene. Niin kolalla tuolla katuvalojen alla kolaavat sohjoa et pääsevät liikkeelle. Kunnan aurat tuskin ehtii lähiaikoina kun kaupingin tilannettakin katsoi
 
Viimeksi muokattu:
Nythän se temput kelien puolesta teki kun toi asfaltin päällä oleva 15cm lumikerros pehmeni niin paljon ettei enää kanna autoa. Hyvä jos nelivedollakaan pääsee ja naapurit käyneet pyytään apua toisiltaan. Aivan pussis koko naapurusto tuon tien pätkän takia.

Lumilinkojen läpi toi sohjo ei mene. Niin kolalla tuolla katuvalojen alla kolaavat sohjoa et pääsevät liikkeelle. Kunnan aurat tuskin ehtii lähiaikoina kun kaupingin tilannettakin katsoi

Ot:

Joo ei mene sohjo läpi mistään lingosta, ite tullu mettälingolla rataa aurailtua ja aina on saatananmoista tappelua jos vesiä nostaa jäälle. Täytys varmaan kauhallinen traktori hommata tai joku isompi perälevy tohon.
 
Kyllä toi H0rnan kuva ihan neliveto only on.

Höpöhöpö, vaikka takavetoisella bemarilla menee kunhan vaan luistonesto on Traction - moodissa, autossa hyvät renkaat eikä ole mikään pilalle madallettu romu. Tollasilla pihoilla on pyöritty useasti ihan E60-korimallisella 5-sarjalaisella 520d:llä, xDrive F10 520d:llä, etuvetoisella Opel Astralla, X1:sellä ja jopa E91:sellä, jossa oli M-sport alusta vielä.

Luistonestoa höllää/pois päältä ja hanaa niin ei oo mikään ongelma. Toki jos autossa on huonot renkaat niin silloin ei...
 
Nyt meni eteläisen suomen kelit sellaiseksi, että muistan taas miksi pihassa on vain nelivetoja. Lunta on tampattu koko talvi kaduille ja nyt vesisade sen pehmensi. Meiltä kotoa kun lähdetään kohti asfalttitietä (joka on jo sulanut), niin matkalla on heti pieni ylämäki. Ei kovin jyrkkä eikä kovin pitkä, mutta tuon sohjopatjan kanssa naapuri teki äänestä kuulostellen tunnin verran töitä päästäkseen sen ylös vajaavetoisella. Eikä ole jäljistä päätellen ainut joka on ollut vaikeuksissa.

Ja näitä kadunpätkiä on varmasti koko eteläinen osa maastamme tällä hetkellä täynnä...
 
Nyt meni eteläisen suomen kelit sellaiseksi, että muistan taas miksi pihassa on vain nelivetoja. Lunta on tampattu koko talvi kaduille ja nyt vesisade sen pehmensi. Meiltä kotoa kun lähdetään kohti asfalttitietä (joka on jo sulanut), niin matkalla on heti pieni ylämäki. Ei kovin jyrkkä eikä kovin pitkä, mutta tuon sohjopatjan kanssa naapuri teki äänestä kuulostellen tunnin verran töitä päästäkseen sen ylös vajaavetoisella. Eikä ole jäljistä päätellen ainut joka on ollut vaikeuksissa.

Ja näitä kadunpätkiä on varmasti koko eteläinen osa maastamme tällä hetkellä täynnä...
Noh, tällaisia talvia ei ole kovin usein. Samoin auraustilanne vaihtelee. Täällä meillä päin puolisolla oli tasan yhtenä aamuna vaikeuksia päästä parkkipaikalta lievää ylämäkeä liikkeelle aika vanhoilla talvirenkailla. Tällä viikolla on kaupungin aurauskalusto putsannut lähikadut, joten ei ole enää senkään puolesta ongelmia.
 
Noh, tällaisia talvia ei ole kovin usein. Samoin auraustilanne vaihtelee. Täällä meillä päin puolisolla oli tasan yhtenä aamuna vaikeuksia päästä parkkipaikalta lievää ylämäkeä liikkeelle aika vanhoilla talvirenkailla. Tällä viikolla on kaupungin aurauskalusto putsannut lähikadut, joten ei ole enää senkään puolesta ongelmia.
Enhän minä väittänytkään, että kaikilla olisi sama tilanne. Kerroin vain millainen se on TÄÄLLÄ ja miksi OMA valintani on neliveto.
 
Enhän minä väittänytkään, että kaikilla olisi sama tilanne. Kerroin vain millainen se on TÄÄLLÄ ja miksi OMA valintani on neliveto.
Jep, mutta olit heittänyt loppuun kommentin "näitä kadunpätkiä on eteläinen osa maastamme tällä hetkellä täynnä". Ei siis välttämättä ole.
 
Äh, joo, kirjallinen viestintä... Tarkoitin, että näitä varmasti löytyy joka puolelta. En sitä, että kirjaimellisesti KAIKKI kadut olisivat kelvottomassa kunnossa. Täälläkin on ihan lähellä paljon paremmin hoidettuja katuja joiden varrella varmasti pääsee millä vaan. Ei vaan auta minua.
 
Onneks on Quattro niin pääsee töihin ja pois omin avuin :cigar2:
51486647_345028256098222_7460313495427350528_n.jpg
Höpsis. On tuollaisesta etuvedolla menty ilman ongelmia, kun useampana talvena pihatie on ollut tuollaisessa kunnossa. Joku madallettu takaveto nyt varmaan jääkin helposti kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom