Neliveto, takaveto vai etuveto?

Tuollaista helpon näköistä loskaa täälläkin oli eilen tie täynnä ja mäessä jouduttiin vajaavetoisia auttamaan, ASX, Avensis ja Golf. Sen sijaan X5, A6 Quattro ja XC70 meni omin avuin.
 
Höpsis. On tuollaisesta etuvedolla menty ilman ongelmia, kun useampana talvena pihatie on ollut tuollaisessa kunnossa. Joku madallettu takaveto nyt varmaan jääkin helposti kiinni.
Vähän siitä kiinni onko toi löysää höttöä vai sellaista et auto tippuu lumelta. Eilisen oli juuri sitä että auto sai kokoajan montusta kaivautua ylös ja hetken saattoi kestää. Ei päässyt etuvedot kun tipahti omiin monttuihinsa vaikka ajettua jälkeä pitkin menivätkin. Ne kestävätkin kohdat kun kokoajan suli ja pettivät uusista kohtiin. Yritä sit 10-15cm syvästä kolosta saada nouseen.

Tänään ollut pääasias loskaa joka väistää rengasta joten etuvedotkin jo menee. Ja tunti sitten aurakin kävi siivoomassa.

Niin vetistä että menee taas lingollakin kun vesi huuhtelee torvea pakkautumatta siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaista helpon näköistä loskaa täälläkin oli eilen tie täynnä ja mäessä jouduttiin vajaavetoisia auttamaan, ASX, Avensis ja Golf. Sen sijaan X5, A6 Quattro ja XC70 meni omin avuin.
Niin no, kai siinä on eroa onko kyseessä tasainen piha vaiko mäki, varsinkin jos siihen mäkeen joutuu pysähtymään. Vielä kun suurin osa vaan painaa lisää kaasua kiinni jäätyään.
 
Niin no, kai siinä on eroa onko kyseessä tasainen piha vaiko mäki, varsinkin jos siihen mäkeen joutuu pysähtymään. Vielä kun suurin osa vaan painaa lisää kaasua kiinni jäätyään.
Kaasunpainamisella juurikaan merkitystä kun ESP tumpoaa sen. Ja joskus syytäkin painaa et auto ymmärtää et et tarvitaan jarrua avuksi sutivaan.

Niin tilanteesta kiinni annetaanko lisää heittäen sohjot pois vai pitääkö yrittää varovasti. Oletuksena että sen ESP ohittanut.

Monta kertaa saanut vähän kaasua painaa sohjolla et rengas kaivaa menosuuntaa sinne päin minne haluat eikä seuraa jotain muuta kaltevuutta tms. kohti ojaa
 
Kaasunpainamisella juurikaan merkitystä kun ESP tumpoaa sen. Ja joskus syytäkin painaa et auto ymmärtää et et tarvitaan jarrua avuksi sutivaan.

Niin tilanteesta kiinni annetaanko lisää heittäen sohjot pois vai pitääkö yrittää varovasti. Oletuksena että sen ESP ohittanut.

Monta kertaa saanut vähän kaasua painaa sohjolla et rengas kaivaa menosuuntaa sinne päin minne haluat eikä seuraa jotain muuta kaltevuutta tms. kohti ojaa
No tilanteesta riippuu, mutta monesti se lisää sudittaminen vaan kaivattaa kuoppaa syvemmälle ja sitä tarkoitin kaasun painamisella.
 
No tilanteesta riippuu, mutta monesti se lisää sudittaminen vaan kaivattaa kuoppaa syvemmälle ja sitä tarkoitin kaasun painamisella.
Jeps. Tilanteesta riippuen juuri halutaan kaivaa sitä kuoppaa jos pito sieltä kuopasta löytyy. Toisinaan taas ei ollenkaan. Sohjo on aika usein juuri tuota että sen alta löytyy pitävä puolisula paakkuuntuva lumi. Kunhan ei ole eilisen kaltainen jossa pohja suli veden takia ensin. Liekö senkin takia kun paljon tullut nopeasti niin ei koko syvyydeltään niin lujaksi painautunut kuin pinta.
 
Viimeksi muokattu:
Oli hyvät kelit olla nelikolla töissä yöllä, iltapäivällä kadut vihdoin pettivät lauhan kelin, vesisateen sekä liikenteen alla ja paikoin 15cm paksua puuroa asuinkaduilla. Näkyy SK uutisosiossakin, että lännessä muutkin pääsivät nauttimaan kelin vaihtelusta. :joy:
 
Oli hyvät kelit olla nelikolla töissä yöllä, iltapäivällä kadut vihdoin pettivät lauhan kelin, vesisateen sekä liikenteen alla ja paikoin 15cm paksua puuroa asuinkaduilla. Näkyy SK uutisosiossakin, että lännessä muutkin pääsivät nauttimaan kelin vaihtelusta. :joy:

Näinhän se menee tuossa joku volvo vajakki (ei siis 4WD) näkyy peruuttamalla menevän poispäin omia tulojälkiään, taisi jäädä jumiin. :D
 
Nyt on vuosi ajeltu uudella RS Octavialla (vm.18). Hauskasti sitten sattunut kaksi perättäistä talvea tähän, jossa on oikeasti lunta riittänyt täällä etelässäkin.

Vuodessa tulee kilometrjä n. 35-40k. Ennen Skodaa alla oli A6 3.0TDIQ ja kyllä on ollut ikävä tässä 12kk:n aikana. Ei tule enää yhtäkään vajaavetoista autoa tähän talouteen. Työreissuilla tulee käytyä millon missäkin tehtaissa tai konttoreilla ja aina ei tiet ole hyvässä kunnossa. Nelivedolla ei tarvinnut koskaan miettiä, pääseekö paikkaan tai paikasta pois.
 
Mulla on fiat punto, ainoot kerrat kun olen jääny kiinni on jos lunta on pohjaan asti ja se tamppautuu sinne. Tai joku tarpeeks jyrkkä mäki mihin ei saa vauhtia. Tasasella menee kyllä vaikka mökkitietä jos siinä on pehmeetä lunta mikä ei tamppaannu alle, yli pohjankin. Sit tiukkaan lumeen jää kyllä kiinni pohjasta kokeiltu on, vaan meniskö siitä nelivetokaan, tuskin kun nousi sen lumipatjan päälle killumaan ilmaan:D
 
Jep. Kilpasarjoista on usein hankala sanoa suoraan että joku x on parempi kuin y vaikka x pärjääkin paremmin. Esim. joskus aikanaan Monacon ralleissa pienemmän luokan etuvedot vei jopa WRC-autoja kun noi pienemmän luokan autot sai olla niin paljon kevyempiä ettei vetotapa (ja pienempi teho) haitannut. Toinen esimerkki on kun Audi voitti Le Mansin monta kertaa putkeen dieselillä, syynä ei ollut se että diesel olisi parempi polttoaine vaan että säännöt suosi dieseliä.
Ois Audilta pitäny ruuvata turbo irti niin oltaisiin nähty tasapuolisuutta.
 
Lukothan noista uupuu. Jos ois edes keskilukko ja taka-akselin lukko, niin menisi melkos paljon paremmin. Intissäkin 6x6 sisuilla harvoin tarvitsi ottaa kovassakaan maastossa etuakselille lukkoa päälle. Silloinhan ei käänny enää oikein mitenkään.
 
Lukothan noista uupuu. Jos ois edes keskilukko ja taka-akselin lukko, niin menisi melkos paljon paremmin. Intissäkin 6x6 sisuilla harvoin tarvitsi ottaa kovassakaan maastossa etuakselille lukkoa päälle. Silloinhan ei käänny enää oikein mitenkään.
Maavarahan tuossa näytteli isointa osaa kun alla karkea pohja. Ei tuosta nyt niin erityistä kuvaa saanut mikä nyt parempi kun vähän miten sattu osumaa hyvälle "reitille". Välillä jäätiin alkutekijöihin ja välillä päästiin ylös. Toisinaan taas oltiin tasaisellakin kiinni.

Lienee aika biasoitu video tämäkin kuten suurin osa näistä merkkien vertailu videoista..


Perinteiset rullat ristiriipuntoineen ja yhden pitävän pyörän skenaariokin. Mukana subarukin. Ilman että sulakkeet on poistettu kuten ne videoit joissa jäävät ristiriipuntaan. Videossa käy ilmi että jossain tilanteissa se ESP poissa olo auttaa joitakin autoja kolmen renkaan luistotilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Maavarahan tuossa näytteli isointa osaa kun alla karkea pohja. Ei tuosta nyt niin erityistä kuvaa saanut mikä nyt parempi kun vähän miten sattu osumaa hyvälle "reitille". Välillä jäätiin alkutekijöihin ja välillä päästiin ylös. Toisinaan taas oltiin tasaisellakin kiinni.

Lienee aika biasoitu video tämäkin kuten suurin osa näistä merkkien vertailu videoista..


Perinteiset rullat ristiriipuntoineen ja yhden pitävän pyörän skenaariokin. Mukana subarukin. Ilman että sulakkeet on poistettu kuten ne videoit joissa jäävät ristiriipuntaan. Videossa käy ilmi että jossain tilanteissa se ESP poissa olo auttaa joitakin autoja kolmen renkaan luistotilanteessa.

En mä sitä niiden keskinäistä paremmuutta tarkoittanutkaan. Ilman lukkoja tuo on se taso mihin pystyvät, parhaan ja huonoimman ero on tositilanteessa melko merkityksetön. Paras ei pääse juuri sen pahenpaan paikkaan kuin huonommat.
Mullakin on tuollainen apupyöräneliveto Honda cr-v ja lähinnä se on apu liukkaalta lähdössä ja loskapöpperössä. Jos ei olisi niin turkaisen kallista olisi mahdollisesti joku ehta maastokulkine alla.
 
Tuossa vertailuvideossa muistaakseni Audissa oli oikeat talvirenkaat ja muissa jotkut surkeat renkaat.
 
Tuossa vertailuvideossa muistaakseni Audissa oli oikeat talvirenkaat ja muissa jotkut surkeat renkaat.
Tätä tarkoitin juuri tuolla biaksella. Käyty vähän polttaas kumit sileiks ennen testiä :D

Jälkimmäinen ilmeisesti katsottava youtubes eikä upotettuna. Eli klikkaa otsikkoa eikä play nappulaa. Siin ei vilunkia osunut silmiin ja kovin tasaväkisiä.

alla sama koko linkkinä jollei muuten onnistu
Koodi:
https://www.youtube.com/watch?v=LrJ8DW6Fh-4

En mä sitä niiden keskinäistä paremmuutta tarkoittanutkaan. Ilman lukkoja tuo on se taso mihin pystyvät, parhaan ja huonoimman ero on tositilanteessa melko merkityksetön. Paras ei pääse juuri sen pahenpaan paikkaan kuin huonommat.
Mullakin on tuollainen apupyöräneliveto Honda cr-v ja lähinnä se on apu liukkaalta lähdössä ja loskapöpperössä. Jos ei olisi niin turkaisen kallista olisi mahdollisesti joku ehta maastokulkine alla.

Mitä sitä liikenteessä tarviikaan. Oikeat lukot on kömpelöitä liikenteessä joten noi apupyöränelivedot on parempi ratkaisu sinne. Maastovehkeet on hauskoja kyllä metsässä. Mennään uskomattomista paikoista ja jäädäänkin kyllä sit paikkoihin missä saa miettiä miten täältä pääsee pois.

Joku Unimog safari olis pirun siisti.
 
Viimeksi muokattu:
Jälkimmäinen näyttäisi osoittavan xDriven ja Subarun olevan parempia kuin muut. Tollaisissa testeissä ainakin...
 
Onneks on Quattro niin pääsee töihin ja pois omin avuin :cigar2:
51486647_345028256098222_7460313495427350528_n.jpg

Vielä paksummasta kerroksesta pääsi hyvin lukollisella takavedolla, sen verran upotti että pohja koko matkalta kiinni loskassa.
 
Toki nelikolla on kivempi ajella ihan normi talvisilla keleilläkin, kun ei tartte niin risteyksissä huolehtia sutimisesta. Ainakin noin omasta mielestä.

Myös syksyllä / keväällä pääsee vähemmällä kiroilulla mökkeilemään, vaikkei toi kalina mikään maasturi ole
 
Mitä sitä liikenteessä tarviikaan. Oikeat lukot on kömpelöitä liikenteessä joten noi apupyöränelivedot on parempi ratkaisu sinne. Maastovehkeet on hauskoja kyllä metsässä. Mennään uskomattomista paikoista ja jäädäänkin kyllä sit paikkoihin missä saa miettiä miten täältä pääsee pois.

Joku Unimog safari olis pirun siisti.

Eihän sitä normiliikenteessä tarviikkaan, mutta vois mennä mökille talvellakin :p

Intissä oli kyl ihan parhautta maastokuorma-autoleiri:D Alennusvaihteella ja lukoilla kömpi kyllä vaikka minne. Alastulo se kauhunhetki oli, kun ilmat alkoi jarruista loppua ja vaihteella ei jarruttanut tarpeeksi.
 
Meidän isillä on parempi neliveto jne...

Kliseillä tarkoitin kuinka ilman maavaraa nelivedosta ei ole paljon apua pahemmassa paikassa (Audi), nelivedolla pääsee pahemmin kiinni (BMW) ja koolla on väliä (Nivara M-sport).

Mutta yllättävän hyvin nuo SUVit kiipesi lumista mäkeä. Vajaavetoisilla ei olisi päässyt edes mäen juurelle.
 
Oli nilkkaa myöten sohjoa meidän parkkipaikalla ajoin Jeepillä parkkipaikan periltä kadunvarteen noutamaan vaimoa... :cool:
Heti oli muutama auto yrittämässä päästä ajamalleni ajouralle ruudustaan, pääsihän ne siihen, toiset työntämällä ja tulemaan auratulle kadulle.... :vihellys:
 
Jälkimmäinen näyttäisi osoittavan xDriven ja Subarun olevan parempia kuin muut. Tollaisissa testeissä ainakin...

Eipä tuo oikeastaan muuta kerro kuin, että softaan koodattu ominaisuus, joka osaa jarruttaa rullien päällä olevia pyöriä.
 
Kaverille vievällä tiellä oli varmaan 20cm vetistä sohjoa ja kaksi autoa siinä jumissa ja sutimassa. Itsellä onneksi sen verran uudet renkaat, että etuvedolla pääsi juuri ja juuri kunnon vauhdeilla niistä ohi. Oman pihan parkkipaikka taas kiiltävän vesijään peitossa ja naapurin auto ei liikkunut mihinkään parkkipaikalta työntämisestä huolimatta. Neliveto kyllä houkuttelisi kummasti, vaikka hyvillä renkailla ja ennakoinnilla pärjää näilläkin keleillä :think:
 
Eihän sitä normiliikenteessä tarviikkaan, mutta vois mennä mökille talvellakin :p

Intissä oli kyl ihan parhautta maastokuorma-autoleiri:D Alennusvaihteella ja lukoilla kömpi kyllä vaikka minne. Alastulo se kauhunhetki oli, kun ilmat alkoi jarruista loppua ja vaihteella ei jarruttanut tarpeeksi.

Mihin niitä alennusvaihteita tarvitsi? Lisää kaasua, ei sinne himmailemaan menty :D Ilmat ei kyllä muistaakseni itsellä koskaan edes meianneet loppua jarruista. Kauhun hetket itsellä oli kyllä noilla maastovehkeillä ihan liikenteessä. Renkaat oli mallia paavo nurmi, niin ei_mitään_pitoa. Liukkaalla kelillä kiva koittaa siviiliautojen kanssa liikenteessä mennä. :D Kyydissä taisi maastossa muutoma kauhistua kun erehtyivät hyttiin pummimaan kyytiä. :D Ainakin talvella oli ihan turha yrittää ilman ketjuja mennä mistää "nätisti" maastossa. Reilulla vauhdilla, niin pääsi perille., parempi pitää ratista kaksin käsin kiinni, jos meinasi kuskin paikalla kestää.
 
Mihin niitä alennusvaihteita tarvitsi? Lisää kaasua, ei sinne himmailemaan menty :D Ilmat ei kyllä muistaakseni itsellä koskaan edes meianneet loppua jarruista. Kauhun hetket itsellä oli kyllä noilla maastovehkeillä ihan liikenteessä. Renkaat oli mallia paavo nurmi, niin ei_mitään_pitoa. Liukkaalla kelillä kiva koittaa siviiliautojen kanssa liikenteessä mennä. :D Kyydissä taisi maastossa muutoma kauhistua kun erehtyivät hyttiin pummimaan kyytiä. :D Ainakin talvella oli ihan turha yrittää ilman ketjuja mennä mistää "nätisti" maastossa. Reilulla vauhdilla, niin pääsi perille., parempi pitää ratista kaksin käsin kiinni, jos meinasi kuskin paikalla kestää.
Silloin kun jyrkässä rinteessä on reilummin renkaan korkuisia kiviä on ajolinjan hakeminen mukavampaa hieman vähemmällä vauhdilla ja alastulossa, kun taiteillaan kaatumisrajalla rotvallin reunalla niitä jarruja osaa arvostaa. Mentiin siis ihan täydessä maastossa maastoradalla, ei missään leirillä varvikossa.
 
Silloin kun jyrkässä rinteessä on reilummin renkaan korkuisia kiviä on ajolinjan hakeminen mukavampaa hieman vähemmällä vauhdilla ja alastulossa, kun taiteillaan kaatumisrajalla rotvallin reunalla niitä jarruja osaa arvostaa. Mentiin siis ihan täydessä maastossa maastoradalla, ei missään leirillä varvikossa.

No joo jossain kivikossa asia erikseen. Itselle ei kyllä pahemmin kivikkoja osunut maastossa vastaan. Ne mitkä tuli sai yleensä kierrettyä. Toki jollain maastoradalla nyt tuli isojen kivien yli ajettua, mutta muuten tuollaisella maastokuorma-autolla ei kyllä mielestäni kannata kovin pahaan kivikkoon ajaa, siellä rikkoo äkkiä vehkeet. Kapiaiset osoitti tämän hyvin ajamalla defendistä etuakselin solmuun kun etuperä nappasi kiinni isoon kiveen. Enimmäkseen tuli mentyä maastossa, ei millään maastoradalla, joten itse piti etsiä ajoreitit. Välillä aika ahdasta metsässä mennä kun mitään valmiita ajoreittejä ei ollut, pienempiä puita tuli jonkun verran kaadettua, kun muuten ei rasi sopinut. :D Masilla yleensä paremmin sopi menemään. Paljon mielenkiintoisempaa ajaa oikeassa maastossa kuin radalla. No joo olihan siellä ajoleirillä muutoma ihan mielenkiintoinen rata, mutta aika helppoja ja tylsiä oli suurinosa. Osalla maastossa homma onnistui paremmin ja osa sitten sotki ne maastokuorma-autot suohon/mutaan akseleitaan myöten jne. kun eivät ymmärtäneet yhtään maastoa lukea. Näitä sai sitten vetää sieltä pois. Leireillä piti itse selvitä kartalle olevaan paikkaan maastossa, jos joku jäi jumiin se piti sieltä sitten jonkun muun yksiköstä pelastaa. Yksi töhö aina sai sen maasto-SK:nsa jumiin milloin minnekkin. Niissä kun ei vinssiä, niin aina joku joutui sen sieltä vetämään pois.
 
No joo jossain kivikossa asia erikseen. Itselle ei kyllä pahemmin kivikkoja osunut maastossa vastaan. Ne mitkä tuli sai yleensä kierrettyä. Toki jollain maastoradalla nyt tuli isojen kivien yli ajettua, mutta muuten tuollaisella maastokuorma-autolla ei kyllä mielestäni kannata kovin pahaan kivikkoon ajaa, siellä rikkoo äkkiä vehkeet. Kapiaiset osoitti tämän hyvin ajamalla defendistä etuakselin solmuun kun etuperä nappasi kiinni isoon kiveen. Enimmäkseen tuli mentyä maastossa, ei millään maastoradalla, joten itse piti etsiä ajoreitit. Välillä aika ahdasta metsässä mennä kun mitään valmiita ajoreittejä ei ollut, pienempiä puita tuli jonkun verran kaadettua, kun muuten ei rasi sopinut. :D Masilla yleensä paremmin sopi menemään. Paljon mielenkiintoisempaa ajaa oikeassa maastossa kuin radalla. No joo olihan siellä ajoleirillä muutoma ihan mielenkiintoinen rata, mutta aika helppoja ja tylsiä oli suurinosa. Osalla maastossa homma onnistui paremmin ja osa sitten sotki ne maastokuorma-autot suohon/mutaan akseleitaan myöten jne. kun eivät ymmärtäneet yhtään maastoa lukea. Näitä sai sitten vetää sieltä pois. Leireillä piti itse selvitä kartalle olevaan paikkaan maastossa, jos joku jäi jumiin se piti sieltä sitten jonkun muun yksiköstä pelastaa. Yksi töhö aina sai sen maasto-SK:nsa jumiin milloin minnekkin. Niissä kun ei vinssiä, niin aina joku joutui sen sieltä vetämään pois.
Okei noilla kiinteävaihteisilla tietty se jarruongelma ei tule niin eteen, mutta E11T 6x6 (kuin myös 8x8, vaikka siinä oli joku öljyjarru vaihdelaatikkoon) sisulla se automaattiloota arpoi suuremman vaihteen yllättäen myös "lukitulla" välityksellä... jo ennen kierrospunarajaa. Oli pakko jarrulla pomppia, ettei putoa rinnettä tai rytkäytä päin lohkareita. Mäen kiipeäminen hiukan helpompaa automaatin ansiosta, mutta alastulo helvettiä. Muutenkin ihan aivopieru sota-autoksi, kun pakkasella akku loppui yleensä ennen kuin suvaitsi alkaa polttoainetta syöttämään startatessa(jotain ekopiiperrys savutukseestoja).

Jos kertauskutsu ajelemaan tulisi voisi sitä vaikka taas käväistä möyrimässä :)

Hah. voisihan jonkun uotsin kiusakseen tietty ostaa :rofl:
edit. Meni muuten uotsi yhtä hyvin todella jyrkkään hiekkamontun rinteeseen kuin defenderi. Vaikkei uskoisi. Tiellä se toki on täysin kelvoton, muttei defukaan hyvä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasi eilen itku päästä mökkitiellä kun Mondeolla yritettiin päästä mökiltä pois. Mutkallisen alamäen jälkeen jyrkähkö pieni ylämäki meni vasta kolmannen kerran vauhtia ottamalla ylös. Päädyttiin sitten siihen tulokseen että auto tien sivuun parkkiin ja takaisin mökille odottamaan että traktori käy lanaamassa tien. Ei ole tällähetkellä paras yhdistelmä etuveto ja kitkarenkaat.
 
Kaikilla pärjää, mutta helpomminkin voi suorittaa.
 
Vetopidon takia olisi kyllä mukava olla seuraavaksi neliveto, ärsyttää loputon sutiminen etuvedon suhteen ja takavedolla tuntuu että ei pääse mihinkään. Toki nämä on aina autokohtaisia seikkoja myös, mutta itse haluaisin kyllä nelivedon seuraavaksi autoksi. Ainakin mitä on tullut nelivetoa testattua, niin se on mukavan eleetön ja lähtee ilman sutimista.
 
Kaikilla pärjää, mutta helpomminkin voi suorittaa.
Onhan se stressaavaa, kun näillä keleillä on pahimmissa paikoissa riski jäädä kiinni, mutta vetotavan sijasta tuntuisi maavaralla olevan suurempi merkitys, itsellä pohja on ottanut muutaman kerran aika rapeasti kiinni, vaikka eteneminen on onnistunutkin melko hyvin. Toki nelivedolla voisi edetä hitaammalla vauhdilla ja tarkemmin.

Etuvedon hyvä puoli takavetoon nähden on siinä, että jos ajaa keula edellä pahaan paikkaan, niin yleensä pääsee peruuttamalla helposti pois.
 
Okei noilla kiinteävaihteisilla tietty se jarruongelma ei tule niin eteen, mutta E11T 6x6 (kuin myös 8x8, vaikka siinä oli joku öljyjarru vaihdelaatikkoon) sisulla se automaattiloota arpoi suuremman vaihteen yllättäen myös "lukitulla" välityksellä... jo ennen kierrospunarajaa. Oli pakko jarrulla pomppia, ettei putoa rinnettä tai rytkäytä päin lohkareita. Mäen kiipeäminen hiukan helpompaa automaatin ansiosta, mutta alastulo helvettiä. Muutenkin ihan aivopieru sota-autoksi, kun pakkasella akku loppui yleensä ennen kuin suvaitsi alkaa polttoainetta syöttämään startatessa(jotain ekopiiperrys savutukseestoja).

Jos kertauskutsu ajelemaan tulisi voisi sitä vaikka taas käväistä möyrimässä :)

Hah. voisihan jonkun uotsin kiusakseen tietty ostaa :rofl:
edit. Meni muuten uotsi yhtä hyvin todella jyrkkään hiekkamontun rinteeseen kuin defenderi. Vaikkei uskoisi. Tiellä se toki on täysin kelvoton, muttei defukaan hyvä ole.

No joo itse en paljoa autokoulun/ajoleirin jälkeen maastossa eemeleillä mennyt. Jonkun verran niitä joutui viemään ja hakemaan huollosta ym. maantiesiirtoa kun oli palvelusta välillä kuljetuskeskuksella. Rasissa ei ole kiinteä kun siinä on se momentinmuunnin, mutta en nyt muista, että olisi silläkään ilma loppunut. Se ei tosin kyllä isompaa ottanut, kun manuaali aski. :D Riippuu toki paljon minkälaista maastoa ajetaan. Maseissa oli akut aina tyhjät pakkasella, mutta siitä onneksi pääsi kun sai yhden käyntiin, niin vetäen sitten ne jotka ei lähteneet. :D Kyllähän noilla todella pahoista paikoista pääsi, jos kyydissä ei ollut mitään. Miehistöä kuljetettaessa piti aika tarkkaan katsoa mistä ajelee. Samoin kun lava oli täynnä painavaa/särkyvää tavaraa. No joo voisihan tuo talveksi olla mökkitielle vähän overkill masi, pääsisi ainakin lumet pudottamaan. :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Omat ajeluolosuhteet on sellaiset, että liikennevaloista liikennevaloihin, ja melkein aina on liikenteessä kohtuullisen monta muutakin. Eipä ole nelivetoa kaivannut, kun uusilla renkailla ajellessa etuvedollakin muut ovat aina tiellä.

Takavetoa kyllä kaipaa, on se niin paljon hauskempaa.
 
Vähän siitä kiinni onko toi löysää höttöä vai sellaista et auto tippuu lumelta. Eilisen oli juuri sitä että auto sai kokoajan montusta kaivautua ylös ja hetken saattoi kestää. Ei päässyt etuvedot kun tipahti omiin monttuihinsa vaikka ajettua jälkeä pitkin menivätkin. Ne kestävätkin kohdat kun kokoajan suli ja pettivät uusista kohtiin. Yritä sit 10-15cm syvästä kolosta saada nouseen.

Hyvin pitkälti tämä. Kahdella eri etuvedolla (nastat/kitkat) ja kummatkin suurissa vaikeuksissa varsinkin kun piti peruuttaa pitkä pihatie kadulle ja jatkuvasti renkaat putoaa siitä "jääpatjalta" lumeen ja auto alkaa vemmeltää mihin sattuu. Oma kaivautui helmaa myöten lumeen vaikka siinä on 20cm maavara helman kohdalta mitattuna.
 
Tekniikan Maailma

Voisi taas pitää vuotuisen palopuheen TM:n pinttyneestä talvivertailusta. Lieneeköhän se päätoimittajan pakkomielle tehdä tuo vajaavetoisilla? Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.

Jos taas haettaisiin autoa, joka on perushyvä ympäri vuoden ja sillä pärjää myös monissa talviolosuhteissa niin silloin voisi testin hyväksyäkin mutta niinhän tuota ongelmaa ei ole koskaan lähestytty.

Sama pinttynyt näkemys kantaa myös ko. lehdessä tehojen merkinnöissä. Varmaan se on jonkun autistisen katsastusinssin linjaus, että ne tehot pitää ilmottaa kW eikä hevosvoimina, vaikka lukijakunnasta suurin osa puhuu käytännössä aina jälkimmäisestä ja myös ymmärtää sen käytännön läheisemmin.
 
Tekniikan Maailma

Voisi taas pitää vuotuisen palopuheen TM:n pinttyneestä talvivertailusta. Lieneeköhän se päätoimittajan pakkomielle tehdä tuo vajaavetoisilla? Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.

Jos taas haettaisiin autoa, joka on perushyvä ympäri vuoden ja sillä pärjää myös monissa talviolosuhteissa niin silloin voisi testin hyväksyäkin mutta niinhän tuota ongelmaa ei ole koskaan lähestytty.

Sama pinttynyt näkemys kantaa myös ko. lehdessä tehojen merkinnöissä. Varmaan se on jonkun autistisen katsastusinssin linjaus, että ne tehot pitää ilmottaa kW eikä hevosvoimina, vaikka lukijakunnasta suurin osa puhuu käytännössä aina jälkimmäisestä ja myös ymmärtää sen käytännön läheisemmin.
Sähköautoissa olkoon ne kilowatit (kW) ja polttomoottoriautoissa on hevosvoimat (tunnus hv tai hp), on jämpti niin....! :angry:
 
Sähköautoissa olkoon ne kilowatit (kW) ja polttomoottoriautoissa on hevosvoimat (tunnus hv tai hp), on jämpti niin....! :angry:
Taitaa aussit olla enemmän tuon kW:n perään. Teollisuudessa on sitten vielä MW, ei muuten kannata olla ihan lähellä, kun sellainen räjähtää.
 
Tekniikan Maailma

Voisi taas pitää vuotuisen palopuheen TM:n pinttyneestä talvivertailusta. Lieneeköhän se päätoimittajan pakkomielle tehdä tuo vajaavetoisilla? Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.

Jos taas haettaisiin autoa, joka on perushyvä ympäri vuoden ja sillä pärjää myös monissa talviolosuhteissa niin silloin voisi testin hyväksyäkin mutta niinhän tuota ongelmaa ei ole koskaan lähestytty.

Sama pinttynyt näkemys kantaa myös ko. lehdessä tehojen merkinnöissä. Varmaan se on jonkun autistisen katsastusinssin linjaus, että ne tehot pitää ilmottaa kW eikä hevosvoimina, vaikka lukijakunnasta suurin osa puhuu käytännössä aina jälkimmäisestä ja myös ymmärtää sen käytännön läheisemmin.
Volvo V60 pitäisikin olla nelivetona vielä parempi. Esim toiseksi tullutta Focusta ja Ceediä ei saa nelivetona, niin tuo Volvon vajaavetoisuus helpottaa vertailua. Kumminkin lähes kaikki autot on etuvetoja tai takavetoja ja nuo autot on halvempia ostaa. Itse en ostaisi nelivetoa hinnan takia.

Olihan testissä yksi neliveto, mutta se sattui olemaan silti huono kokonaisuudeltaan.
 
Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.
Toisaalta voisi olla lukijakunta vähissä jos siellä olisi se ultimaattinen talviauto; joku 200.000 euron Mersun, Porschen, Lantikan, tms maasturi kaikilla herkuilla? :D

Ehkä parempi olisi tunnustaa "paras tavisten talviauto hintaluokassa <30.000 eur", tms...
 
Jotenkin naurettavaa tuossa vertailussa verrata 20k ja reilun 50k autoa. Kas kummaa että 50k auto on mukavampi ajaa matkaa ja laatuvaikutelma muutenkin parempi, muutenkin melko idiottimaista verrata täysin eri kokoluokan autoja.

"Business-varusteluun sisältyvä lisälämmitin nostaa lämmityslaitteen tehon riittäväksi. Ilman sitä tulos olisi ryhmän heikommassa päässä. Toisaalta lisälämmitin nostaa kulutusta kylmänä merkittävästi."
Perushinta: 43 092 € (vertailuauto lisävarustein: 50 810 €), Minkä takia näissä edes ilmoitetaan perushinta, kun arvostelu tehty varustellusta autosta ja tuo 7000€ lisävarusteita vaan muuttaa autoa aika paljon. TM:n testit kyllä menee vuosi vuodelta naurettavammaksi.
 
Jotenkin naurettavaa tuossa vertailussa verrata 20k ja reilun 50k autoa. Kas kummaa että 50k auto on mukavampi ajaa matkaa ja laatuvaikutelma muutenkin parempi, muutenkin melko idiottimaista verrata täysin eri kokoluokan autoja.

"Business-varusteluun sisältyvä lisälämmitin nostaa lämmityslaitteen tehon riittäväksi. Ilman sitä tulos olisi ryhmän heikommassa päässä. Toisaalta lisälämmitin nostaa kulutusta kylmänä merkittävästi."
Perushinta: 43 092 € (vertailuauto lisävarustein: 50 810 €), Minkä takia näissä edes ilmoitetaan perushinta, kun arvostelu tehty varustellusta autosta ja tuo 7000€ lisävarusteita vaan muuttaa autoa aika paljon. TM:n testit kyllä menee vuosi vuodelta naurettavammaksi.
Volvo V60 D3 Business aut, maksaa 43 000€. Tuohon hinnat alkaen hintaan siis kuuluu webastokin. Auton lisävarusteet siis olisi jotain muuta, koska ei business ja business autot on saman hintaisia.


Onhan noita eri hintaisia periaatteessa ihan hyvä vertailla. Ford Focus ja Kia Ceed pärjäsivät hyvin kun tuli jaettu 2. sija ja ovat halpoja autoja. Volvo on sitten omassa hintaluokassaan vielä vähän parempi.

Nyt saa myös Volvo V60 T8 mallia, joka maksaa 60 000€. Hybridi neliveto varmasti myy hyvin. Volvon saatavuus vaan taitaa olla aika haastava, pitkähkö toimitusaika saattaa olla.

Niin ja testissähän on uudet 2018-2019 mallin autot ja siksi autot on eri hintaluokkaa. Noita uutuuksia varmaan myydäänkin eniten ja siksi tuo testaaminen on mielestäni hyvin tärkeää. Täytyy joskus lukea tuo testi.
 
Tekniikan Maailma

Voisi taas pitää vuotuisen palopuheen TM:n pinttyneestä talvivertailusta. Lieneeköhän se päätoimittajan pakkomielle tehdä tuo vajaavetoisilla? Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.

Jos taas haettaisiin autoa, joka on perushyvä ympäri vuoden ja sillä pärjää myös monissa talviolosuhteissa niin silloin voisi testin hyväksyäkin mutta niinhän tuota ongelmaa ei ole koskaan lähestytty.

Sama pinttynyt näkemys kantaa myös ko. lehdessä tehojen merkinnöissä. Varmaan se on jonkun autistisen katsastusinssin linjaus, että ne tehot pitää ilmottaa kW eikä hevosvoimina, vaikka lukijakunnasta suurin osa puhuu käytännössä aina jälkimmäisestä ja myös ymmärtää sen käytännön läheisemmin.

Jokainen käyttäköön mitä käytää, mutta asiahan on ihan päinvastoin. Hevosvoima on jäänne menneisyydestä ja sen käyttäjät on niitä tapoihinsa pinttyneitä eikä virallista tehon yksikköä käyttävät. Hevosvoiman hautajaisista virallisena yksikkönä alkaa olla 50 vuotta aikaa ja sitkeästi se vaan pysyy mukana.
 
Volvo V60 D3 Business aut, maksaa 43 000€. Tuohon hinnat alkaen hintaan siis kuuluu webastokin. Auton lisävarusteet siis olisi jotain muuta, koska ei business ja business autot on saman hintaisia.


Onhan noita eri hintaisia periaatteessa ihan hyvä vertailla. Ford Focus ja Kia Ceed pärjäsivät hyvin kun tuli jaettu 2. sija ja ovat halpoja autoja. Volvo on sitten omassa hintaluokassaan vielä vähän parempi.

Nyt saa myös Volvo V60 T8 mallia, joka maksaa 60 000€. Hybridi neliveto varmasti myy hyvin. Volvon saatavuus vaan taitaa olla aika haastava, pitkähkö toimitusaika saattaa olla.

Niin ja testissähän on uudet 2018-2019 mallin autot ja siksi autot on eri hintaluokkaa. Noita uutuuksia varmaan myydäänkin eniten ja siksi tuo testaaminen on mielestäni hyvin tärkeää. Täytyy joskus lukea tuo testi.

Kuitenkaan nuo eri kokoluokan ja täysin eri hintaluokan 20k ja 50k autot eivät kilpaile samoista asiakkaista ja niiden vertailu keskenään melko merkityksetöntä. Jos auto testataan varusteltuna, niin silloin sen testatun auton hinta on 50800€ tässä tapauksessa, uskoisin että tuolla 7000€ tulee jotain arvosteluun ja mielikuvaan vaikuttavaa mukaan.
 
Kuitenkaan nuo eri kokoluokan ja täysin eri hintaluokan 20k ja 50k autot eivät kilpaile samoista asiakkaista ja niiden vertailu keskenään melko merkityksetöntä. Jos auto testataan varusteltuna, niin silloin sen testatun auton hinta on 50800€ tässä tapauksessa, uskoisin että tuolla 7000€ tulee jotain arvosteluun ja mielikuvaan vaikuttavaa mukaan.
Jep. Toki tuossa on arvosteltu se 51 000€ maksava Volvo V60. Karvalakki varusteilla sitten olisi 7000€ halvempi, mutta maahantuojan mielestä yleensä otetaan Volvoon nuo 7000€ varusteet. Neliveto vielä nostaa hintaa 2800€, eli 53 600€ olisi kokonaishinta. On jo lähellä tuota 60 000€ maksavaa 390hv T8 neliveto mallia.

Ford Focus farmarina ja vaikka 2.0 diesel automaattina tai 182hv bensana on vähän pienempi kuin Volvo V60. Mutta saattaa olla jopa samoja ostajia. Focus farkku on kumminkin jo oikein mukavan tilava, mutta ei kumminkaan liian iso ja möhkö auto. Ajettavuus on siis Fordissa ihan hyvä. Aina iso koko tai korkea hinta ei ole siis hyviä jutttuja välttämättä. Toki Volvo on laadukkaampi ja kalliimpi.


Tai sitten vaikkapa Mersu A sarja, mutta pärjäsi talvitestissä huonommin kuin Focus ja Ceed. Mersun hinta-laatu siis aika huono?
 
Tekniikan Maailma

Voisi taas pitää vuotuisen palopuheen TM:n pinttyneestä talvivertailusta. Lieneeköhän se päätoimittajan pakkomielle tehdä tuo vajaavetoisilla? Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.
Eihän tuon testin tarkoitus ollut etsiä universumin absoluuttisesti parasta talviautoa, vaan vertailla tiettyä määrää eri automalleja keskenään. Etuvetoisillakin malleilla on aika iso ostajakunta, jota varmaan kiinnostaa myös autojen talviominaisuudet. Ja testattiinhan testissä muitakin ominaisuuksia, joilla ei ole vetotavan kanssa mitään tekemistä. Jos ajo on suurimmaksi osaksi pikitietä pitkin, niin neliveto ei edes ole välttämättömyys, vaan enemmänkin mukavuutta lisäävä varuste.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom