- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 259
Tuollaista helpon näköistä loskaa täälläkin oli eilen tie täynnä ja mäessä jouduttiin vajaavetoisia auttamaan, ASX, Avensis ja Golf. Sen sijaan X5, A6 Quattro ja XC70 meni omin avuin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vähän siitä kiinni onko toi löysää höttöä vai sellaista et auto tippuu lumelta. Eilisen oli juuri sitä että auto sai kokoajan montusta kaivautua ylös ja hetken saattoi kestää. Ei päässyt etuvedot kun tipahti omiin monttuihinsa vaikka ajettua jälkeä pitkin menivätkin. Ne kestävätkin kohdat kun kokoajan suli ja pettivät uusista kohtiin. Yritä sit 10-15cm syvästä kolosta saada nouseen.Höpsis. On tuollaisesta etuvedolla menty ilman ongelmia, kun useampana talvena pihatie on ollut tuollaisessa kunnossa. Joku madallettu takaveto nyt varmaan jääkin helposti kiinni.
Niin no, kai siinä on eroa onko kyseessä tasainen piha vaiko mäki, varsinkin jos siihen mäkeen joutuu pysähtymään. Vielä kun suurin osa vaan painaa lisää kaasua kiinni jäätyään.Tuollaista helpon näköistä loskaa täälläkin oli eilen tie täynnä ja mäessä jouduttiin vajaavetoisia auttamaan, ASX, Avensis ja Golf. Sen sijaan X5, A6 Quattro ja XC70 meni omin avuin.
Kaasunpainamisella juurikaan merkitystä kun ESP tumpoaa sen. Ja joskus syytäkin painaa et auto ymmärtää et et tarvitaan jarrua avuksi sutivaan.Niin no, kai siinä on eroa onko kyseessä tasainen piha vaiko mäki, varsinkin jos siihen mäkeen joutuu pysähtymään. Vielä kun suurin osa vaan painaa lisää kaasua kiinni jäätyään.
No tilanteesta riippuu, mutta monesti se lisää sudittaminen vaan kaivattaa kuoppaa syvemmälle ja sitä tarkoitin kaasun painamisella.Kaasunpainamisella juurikaan merkitystä kun ESP tumpoaa sen. Ja joskus syytäkin painaa et auto ymmärtää et et tarvitaan jarrua avuksi sutivaan.
Niin tilanteesta kiinni annetaanko lisää heittäen sohjot pois vai pitääkö yrittää varovasti. Oletuksena että sen ESP ohittanut.
Monta kertaa saanut vähän kaasua painaa sohjolla et rengas kaivaa menosuuntaa sinne päin minne haluat eikä seuraa jotain muuta kaltevuutta tms. kohti ojaa
Jeps. Tilanteesta riippuen juuri halutaan kaivaa sitä kuoppaa jos pito sieltä kuopasta löytyy. Toisinaan taas ei ollenkaan. Sohjo on aika usein juuri tuota että sen alta löytyy pitävä puolisula paakkuuntuva lumi. Kunhan ei ole eilisen kaltainen jossa pohja suli veden takia ensin. Liekö senkin takia kun paljon tullut nopeasti niin ei koko syvyydeltään niin lujaksi painautunut kuin pinta.No tilanteesta riippuu, mutta monesti se lisää sudittaminen vaan kaivattaa kuoppaa syvemmälle ja sitä tarkoitin kaasun painamisella.
Oli hyvät kelit olla nelikolla töissä yöllä, iltapäivällä kadut vihdoin pettivät lauhan kelin, vesisateen sekä liikenteen alla ja paikoin 15cm paksua puuroa asuinkaduilla. Näkyy SK uutisosiossakin, että lännessä muutkin pääsivät nauttimaan kelin vaihtelusta.
Ois Audilta pitäny ruuvata turbo irti niin oltaisiin nähty tasapuolisuutta.Jep. Kilpasarjoista on usein hankala sanoa suoraan että joku x on parempi kuin y vaikka x pärjääkin paremmin. Esim. joskus aikanaan Monacon ralleissa pienemmän luokan etuvedot vei jopa WRC-autoja kun noi pienemmän luokan autot sai olla niin paljon kevyempiä ettei vetotapa (ja pienempi teho) haitannut. Toinen esimerkki on kun Audi voitti Le Mansin monta kertaa putkeen dieselillä, syynä ei ollut se että diesel olisi parempi polttoaine vaan että säännöt suosi dieseliä.
Maavarahan tuossa näytteli isointa osaa kun alla karkea pohja. Ei tuosta nyt niin erityistä kuvaa saanut mikä nyt parempi kun vähän miten sattu osumaa hyvälle "reitille". Välillä jäätiin alkutekijöihin ja välillä päästiin ylös. Toisinaan taas oltiin tasaisellakin kiinni.Lukothan noista uupuu. Jos ois edes keskilukko ja taka-akselin lukko, niin menisi melkos paljon paremmin. Intissäkin 6x6 sisuilla harvoin tarvitsi ottaa kovassakaan maastossa etuakselille lukkoa päälle. Silloinhan ei käänny enää oikein mitenkään.
Maavarahan tuossa näytteli isointa osaa kun alla karkea pohja. Ei tuosta nyt niin erityistä kuvaa saanut mikä nyt parempi kun vähän miten sattu osumaa hyvälle "reitille". Välillä jäätiin alkutekijöihin ja välillä päästiin ylös. Toisinaan taas oltiin tasaisellakin kiinni.
Lienee aika biasoitu video tämäkin kuten suurin osa näistä merkkien vertailu videoista..
Perinteiset rullat ristiriipuntoineen ja yhden pitävän pyörän skenaariokin. Mukana subarukin. Ilman että sulakkeet on poistettu kuten ne videoit joissa jäävät ristiriipuntaan. Videossa käy ilmi että jossain tilanteissa se ESP poissa olo auttaa joitakin autoja kolmen renkaan luistotilanteessa.
Tätä tarkoitin juuri tuolla biaksella. Käyty vähän polttaas kumit sileiks ennen testiäTuossa vertailuvideossa muistaakseni Audissa oli oikeat talvirenkaat ja muissa jotkut surkeat renkaat.
https://www.youtube.com/watch?v=LrJ8DW6Fh-4
En mä sitä niiden keskinäistä paremmuutta tarkoittanutkaan. Ilman lukkoja tuo on se taso mihin pystyvät, parhaan ja huonoimman ero on tositilanteessa melko merkityksetön. Paras ei pääse juuri sen pahenpaan paikkaan kuin huonommat.
Mullakin on tuollainen apupyöräneliveto Honda cr-v ja lähinnä se on apu liukkaalta lähdössä ja loskapöpperössä. Jos ei olisi niin turkaisen kallista olisi mahdollisesti joku ehta maastokulkine alla.
Onneks on Quattro niin pääsee töihin ja pois omin avuin
Mitä sitä liikenteessä tarviikaan. Oikeat lukot on kömpelöitä liikenteessä joten noi apupyöränelivedot on parempi ratkaisu sinne. Maastovehkeet on hauskoja kyllä metsässä. Mennään uskomattomista paikoista ja jäädäänkin kyllä sit paikkoihin missä saa miettiä miten täältä pääsee pois.
Joku Unimog safari olis pirun siisti.
Jälkimmäinen näyttäisi osoittavan xDriven ja Subarun olevan parempia kuin muut. Tollaisissa testeissä ainakin...
Eihän sitä normiliikenteessä tarviikkaan, mutta vois mennä mökille talvellakin
Intissä oli kyl ihan parhautta maastokuorma-autoleiri Alennusvaihteella ja lukoilla kömpi kyllä vaikka minne. Alastulo se kauhunhetki oli, kun ilmat alkoi jarruista loppua ja vaihteella ei jarruttanut tarpeeksi.
Silloin kun jyrkässä rinteessä on reilummin renkaan korkuisia kiviä on ajolinjan hakeminen mukavampaa hieman vähemmällä vauhdilla ja alastulossa, kun taiteillaan kaatumisrajalla rotvallin reunalla niitä jarruja osaa arvostaa. Mentiin siis ihan täydessä maastossa maastoradalla, ei missään leirillä varvikossa.Mihin niitä alennusvaihteita tarvitsi? Lisää kaasua, ei sinne himmailemaan menty Ilmat ei kyllä muistaakseni itsellä koskaan edes meianneet loppua jarruista. Kauhun hetket itsellä oli kyllä noilla maastovehkeillä ihan liikenteessä. Renkaat oli mallia paavo nurmi, niin ei_mitään_pitoa. Liukkaalla kelillä kiva koittaa siviiliautojen kanssa liikenteessä mennä. Kyydissä taisi maastossa muutoma kauhistua kun erehtyivät hyttiin pummimaan kyytiä. Ainakin talvella oli ihan turha yrittää ilman ketjuja mennä mistää "nätisti" maastossa. Reilulla vauhdilla, niin pääsi perille., parempi pitää ratista kaksin käsin kiinni, jos meinasi kuskin paikalla kestää.
Silloin kun jyrkässä rinteessä on reilummin renkaan korkuisia kiviä on ajolinjan hakeminen mukavampaa hieman vähemmällä vauhdilla ja alastulossa, kun taiteillaan kaatumisrajalla rotvallin reunalla niitä jarruja osaa arvostaa. Mentiin siis ihan täydessä maastossa maastoradalla, ei missään leirillä varvikossa.
Okei noilla kiinteävaihteisilla tietty se jarruongelma ei tule niin eteen, mutta E11T 6x6 (kuin myös 8x8, vaikka siinä oli joku öljyjarru vaihdelaatikkoon) sisulla se automaattiloota arpoi suuremman vaihteen yllättäen myös "lukitulla" välityksellä... jo ennen kierrospunarajaa. Oli pakko jarrulla pomppia, ettei putoa rinnettä tai rytkäytä päin lohkareita. Mäen kiipeäminen hiukan helpompaa automaatin ansiosta, mutta alastulo helvettiä. Muutenkin ihan aivopieru sota-autoksi, kun pakkasella akku loppui yleensä ennen kuin suvaitsi alkaa polttoainetta syöttämään startatessa(jotain ekopiiperrys savutukseestoja).No joo jossain kivikossa asia erikseen. Itselle ei kyllä pahemmin kivikkoja osunut maastossa vastaan. Ne mitkä tuli sai yleensä kierrettyä. Toki jollain maastoradalla nyt tuli isojen kivien yli ajettua, mutta muuten tuollaisella maastokuorma-autolla ei kyllä mielestäni kannata kovin pahaan kivikkoon ajaa, siellä rikkoo äkkiä vehkeet. Kapiaiset osoitti tämän hyvin ajamalla defendistä etuakselin solmuun kun etuperä nappasi kiinni isoon kiveen. Enimmäkseen tuli mentyä maastossa, ei millään maastoradalla, joten itse piti etsiä ajoreitit. Välillä aika ahdasta metsässä mennä kun mitään valmiita ajoreittejä ei ollut, pienempiä puita tuli jonkun verran kaadettua, kun muuten ei rasi sopinut. Masilla yleensä paremmin sopi menemään. Paljon mielenkiintoisempaa ajaa oikeassa maastossa kuin radalla. No joo olihan siellä ajoleirillä muutoma ihan mielenkiintoinen rata, mutta aika helppoja ja tylsiä oli suurinosa. Osalla maastossa homma onnistui paremmin ja osa sitten sotki ne maastokuorma-autot suohon/mutaan akseleitaan myöten jne. kun eivät ymmärtäneet yhtään maastoa lukea. Näitä sai sitten vetää sieltä pois. Leireillä piti itse selvitä kartalle olevaan paikkaan maastossa, jos joku jäi jumiin se piti sieltä sitten jonkun muun yksiköstä pelastaa. Yksi töhö aina sai sen maasto-SK:nsa jumiin milloin minnekkin. Niissä kun ei vinssiä, niin aina joku joutui sen sieltä vetämään pois.
Onhan se stressaavaa, kun näillä keleillä on pahimmissa paikoissa riski jäädä kiinni, mutta vetotavan sijasta tuntuisi maavaralla olevan suurempi merkitys, itsellä pohja on ottanut muutaman kerran aika rapeasti kiinni, vaikka eteneminen on onnistunutkin melko hyvin. Toki nelivedolla voisi edetä hitaammalla vauhdilla ja tarkemmin.Kaikilla pärjää, mutta helpomminkin voi suorittaa.
Okei noilla kiinteävaihteisilla tietty se jarruongelma ei tule niin eteen, mutta E11T 6x6 (kuin myös 8x8, vaikka siinä oli joku öljyjarru vaihdelaatikkoon) sisulla se automaattiloota arpoi suuremman vaihteen yllättäen myös "lukitulla" välityksellä... jo ennen kierrospunarajaa. Oli pakko jarrulla pomppia, ettei putoa rinnettä tai rytkäytä päin lohkareita. Mäen kiipeäminen hiukan helpompaa automaatin ansiosta, mutta alastulo helvettiä. Muutenkin ihan aivopieru sota-autoksi, kun pakkasella akku loppui yleensä ennen kuin suvaitsi alkaa polttoainetta syöttämään startatessa(jotain ekopiiperrys savutukseestoja).
Jos kertauskutsu ajelemaan tulisi voisi sitä vaikka taas käväistä möyrimässä
Hah. voisihan jonkun uotsin kiusakseen tietty ostaa
edit. Meni muuten uotsi yhtä hyvin todella jyrkkään hiekkamontun rinteeseen kuin defenderi. Vaikkei uskoisi. Tiellä se toki on täysin kelvoton, muttei defukaan hyvä ole.
Vähän siitä kiinni onko toi löysää höttöä vai sellaista et auto tippuu lumelta. Eilisen oli juuri sitä että auto sai kokoajan montusta kaivautua ylös ja hetken saattoi kestää. Ei päässyt etuvedot kun tipahti omiin monttuihinsa vaikka ajettua jälkeä pitkin menivätkin. Ne kestävätkin kohdat kun kokoajan suli ja pettivät uusista kohtiin. Yritä sit 10-15cm syvästä kolosta saada nouseen.
Sähköautoissa olkoon ne kilowatit (kW) ja polttomoottoriautoissa on hevosvoimat (tunnus hv tai hp), on jämpti niin....!Tekniikan Maailma
Voisi taas pitää vuotuisen palopuheen TM:n pinttyneestä talvivertailusta. Lieneeköhän se päätoimittajan pakkomielle tehdä tuo vajaavetoisilla? Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.
Jos taas haettaisiin autoa, joka on perushyvä ympäri vuoden ja sillä pärjää myös monissa talviolosuhteissa niin silloin voisi testin hyväksyäkin mutta niinhän tuota ongelmaa ei ole koskaan lähestytty.
Sama pinttynyt näkemys kantaa myös ko. lehdessä tehojen merkinnöissä. Varmaan se on jonkun autistisen katsastusinssin linjaus, että ne tehot pitää ilmottaa kW eikä hevosvoimina, vaikka lukijakunnasta suurin osa puhuu käytännössä aina jälkimmäisestä ja myös ymmärtää sen käytännön läheisemmin.
Taitaa aussit olla enemmän tuon kW:n perään. Teollisuudessa on sitten vielä MW, ei muuten kannata olla ihan lähellä, kun sellainen räjähtää.Sähköautoissa olkoon ne kilowatit (kW) ja polttomoottoriautoissa on hevosvoimat (tunnus hv tai hp), on jämpti niin....!
Volvo V60 pitäisikin olla nelivetona vielä parempi. Esim toiseksi tullutta Focusta ja Ceediä ei saa nelivetona, niin tuo Volvon vajaavetoisuus helpottaa vertailua. Kumminkin lähes kaikki autot on etuvetoja tai takavetoja ja nuo autot on halvempia ostaa. Itse en ostaisi nelivetoa hinnan takia.Tekniikan Maailma
Voisi taas pitää vuotuisen palopuheen TM:n pinttyneestä talvivertailusta. Lieneeköhän se päätoimittajan pakkomielle tehdä tuo vajaavetoisilla? Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.
Jos taas haettaisiin autoa, joka on perushyvä ympäri vuoden ja sillä pärjää myös monissa talviolosuhteissa niin silloin voisi testin hyväksyäkin mutta niinhän tuota ongelmaa ei ole koskaan lähestytty.
Sama pinttynyt näkemys kantaa myös ko. lehdessä tehojen merkinnöissä. Varmaan se on jonkun autistisen katsastusinssin linjaus, että ne tehot pitää ilmottaa kW eikä hevosvoimina, vaikka lukijakunnasta suurin osa puhuu käytännössä aina jälkimmäisestä ja myös ymmärtää sen käytännön läheisemmin.
Toisaalta voisi olla lukijakunta vähissä jos siellä olisi se ultimaattinen talviauto; joku 200.000 euron Mersun, Porschen, Lantikan, tms maasturi kaikilla herkuilla?Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.
Volvo V60 D3 Business aut, maksaa 43 000€. Tuohon hinnat alkaen hintaan siis kuuluu webastokin. Auton lisävarusteet siis olisi jotain muuta, koska ei business ja business autot on saman hintaisia.Jotenkin naurettavaa tuossa vertailussa verrata 20k ja reilun 50k autoa. Kas kummaa että 50k auto on mukavampi ajaa matkaa ja laatuvaikutelma muutenkin parempi, muutenkin melko idiottimaista verrata täysin eri kokoluokan autoja.
"Business-varusteluun sisältyvä lisälämmitin nostaa lämmityslaitteen tehon riittäväksi. Ilman sitä tulos olisi ryhmän heikommassa päässä. Toisaalta lisälämmitin nostaa kulutusta kylmänä merkittävästi."
Perushinta: 43 092 € (vertailuauto lisävarustein: 50 810 €), Minkä takia näissä edes ilmoitetaan perushinta, kun arvostelu tehty varustellusta autosta ja tuo 7000€ lisävarusteita vaan muuttaa autoa aika paljon. TM:n testit kyllä menee vuosi vuodelta naurettavammaksi.
Tekniikan Maailma
Voisi taas pitää vuotuisen palopuheen TM:n pinttyneestä talvivertailusta. Lieneeköhän se päätoimittajan pakkomielle tehdä tuo vajaavetoisilla? Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.
Jos taas haettaisiin autoa, joka on perushyvä ympäri vuoden ja sillä pärjää myös monissa talviolosuhteissa niin silloin voisi testin hyväksyäkin mutta niinhän tuota ongelmaa ei ole koskaan lähestytty.
Sama pinttynyt näkemys kantaa myös ko. lehdessä tehojen merkinnöissä. Varmaan se on jonkun autistisen katsastusinssin linjaus, että ne tehot pitää ilmottaa kW eikä hevosvoimina, vaikka lukijakunnasta suurin osa puhuu käytännössä aina jälkimmäisestä ja myös ymmärtää sen käytännön läheisemmin.
Volvo V60 D3 Business aut, maksaa 43 000€. Tuohon hinnat alkaen hintaan siis kuuluu webastokin. Auton lisävarusteet siis olisi jotain muuta, koska ei business ja business autot on saman hintaisia.
Onhan noita eri hintaisia periaatteessa ihan hyvä vertailla. Ford Focus ja Kia Ceed pärjäsivät hyvin kun tuli jaettu 2. sija ja ovat halpoja autoja. Volvo on sitten omassa hintaluokassaan vielä vähän parempi.
Nyt saa myös Volvo V60 T8 mallia, joka maksaa 60 000€. Hybridi neliveto varmasti myy hyvin. Volvon saatavuus vaan taitaa olla aika haastava, pitkähkö toimitusaika saattaa olla.
Niin ja testissähän on uudet 2018-2019 mallin autot ja siksi autot on eri hintaluokkaa. Noita uutuuksia varmaan myydäänkin eniten ja siksi tuo testaaminen on mielestäni hyvin tärkeää. Täytyy joskus lukea tuo testi.
Jep. Toki tuossa on arvosteltu se 51 000€ maksava Volvo V60. Karvalakki varusteilla sitten olisi 7000€ halvempi, mutta maahantuojan mielestä yleensä otetaan Volvoon nuo 7000€ varusteet. Neliveto vielä nostaa hintaa 2800€, eli 53 600€ olisi kokonaishinta. On jo lähellä tuota 60 000€ maksavaa 390hv T8 neliveto mallia.Kuitenkaan nuo eri kokoluokan ja täysin eri hintaluokan 20k ja 50k autot eivät kilpaile samoista asiakkaista ja niiden vertailu keskenään melko merkityksetöntä. Jos auto testataan varusteltuna, niin silloin sen testatun auton hinta on 50800€ tässä tapauksessa, uskoisin että tuolla 7000€ tulee jotain arvosteluun ja mielikuvaan vaikuttavaa mukaan.
Eihän tuon testin tarkoitus ollut etsiä universumin absoluuttisesti parasta talviautoa, vaan vertailla tiettyä määrää eri automalleja keskenään. Etuvetoisillakin malleilla on aika iso ostajakunta, jota varmaan kiinnostaa myös autojen talviominaisuudet. Ja testattiinhan testissä muitakin ominaisuuksia, joilla ei ole vetotavan kanssa mitään tekemistä. Jos ajo on suurimmaksi osaksi pikitietä pitkin, niin neliveto ei edes ole välttämättömyys, vaan enemmänkin mukavuutta lisäävä varuste.Tekniikan Maailma
Voisi taas pitää vuotuisen palopuheen TM:n pinttyneestä talvivertailusta. Lieneeköhän se päätoimittajan pakkomielle tehdä tuo vajaavetoisilla? Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.