Kuitenkaan nuo eri kokoluokan ja täysin eri hintaluokan 20k ja 50k autot eivät kilpaile samoista asiakkaista ja niiden vertailu keskenään melko merkityksetöntä. Jos auto testataan varusteltuna, niin silloin sen testatun auton hinta on 50800€ tässä tapauksessa, uskoisin että tuolla 7000€ tulee jotain arvosteluun ja mielikuvaan vaikuttavaa mukaan.
Tuossa uusimmassa talviautotestissä on mukana pääosin uutuusmalleja, jotka ovat kiinnostavia ja järkiperäisiä. Kalliit urheiluautouutuudet ja isot uutuusmaasturit on jätetty suosiolla pois. Siinä on siis monipuolisesti uutuuksia hintaluokissa 20-50 ke.
Nyt jos ostaja on kiinnostunut tietystä korimallista, koko- tai hintaluokasta, niin hänen kannattaa lukea vaikkapa viisi edellistä talviautovertailua. Näin hän saa tietoa haluamansa luokan uutuuksien sekä jo malli-iän ehtoopuolella olevien autojen talviominaisuuksista. Jos lukee vain yhtä vertailua, niin saman luokan edustajia saattaa olla mukana vain kaksi tai kolme. Siksi on tarpeen katsoa myös aikaisemmat vuodet. Kesävertailuissa voidaan keskittyä vertailemaan saman luokan edustajia, mutta talvitestissä tämä ei oikein onnistu, koska niitä on vain yksi vuodessa.
Volvon 7 ke lisävarusteista oli apua korkeintaan mukautuvien ajovalojen ansiosta. Ilman niitä valoista ja näkemisestä olisi saattanut tulla kahdeksan sijaan arvosana seitsemän. Kohdan painoarvo oli 10 %, joten kokonaisarvosana olisi ollut silti vertailuvoittoon oikeuttava 8,9. Polttoainelisälämmitin kuuluu businessin 43 ke perushintaan.
Talviajo maantiellä, 10 %:
-suuntavakaa ilman uraherkkyyttä
-hiljainen huonommallakin pinnalla
-ohjauksen keskitys juuri sopivalla tasolla
-->lisävarusteilla ei vaikutusta
Hallittavuus, 15 %:
-vakaa ja tunnokas
-kääntyy ketterästi
-ajonvakautus "tiheä" ja lähes äänetön
-lumirata 124/127,4 s
-mutkaylämäki 58,7/61,5 s
-väistökoe erinomainen
-->lisävarusteilla ei vaikutusta
Etenemiskyky, jarrut, kylmäkulutus, kylmäpäästöt, lämmityslaite sekä sähkölämmittinet menevät samaan tapaan, eli ei ole sijaa lisävarusteiden vaikutukselle. Ratinlämmitinkin kuuluu vakiovarusteisiin. Ainoa on se mukautuvien valojen mahdollinen vaikutus, että olisiko loppuarvosana ilman niitä 9,0 vai 8,9. Se ei voisi olla 8,8, koska arvosanan kuusi ajovalokuviot ovat selkeästi heikompia kuin Volvon perusvalojen kuvio (nekin ovat mukana testissä pisteviivoilla).
Noista autouutuuksista ja noilla painoarvoilla laskettuna Volvo on paras talviauto -- oli sitten lisävarusteita tai ei. Ihan mielenkiinnosta, olitko lukenut koko testin, eli 35 sivua, vai silmäillyt vain otsikoita tai yhteenvetoja?