Neliveto, takaveto vai etuveto?

Itse en ostaisi nelivetoa hinnan takia.

Tuo hinta riippuu aikapaljon automerkistä ja mallista.

Esim. Audilla ja BMW:llä (sekä MB?) on monesti kamppiksia että nelivedon saa tyyliin 700-1000€ ja tuo ei mielestäni uuden auton hinnassa ole summa eikä mikään.

Kun taas sitte ollaan joskus myymässä käytettynä tuota autoa niin se hintaero saattaa olla yllättävänkin iso sen nelivedon eduksi.
 
Audilla tai Mersulla ei ole koskaan nelivetokampanjaa. Volvolla on yleensä helmi-maaliskuussa, samoin BMW pitää nelivetokiertueensa kevättalvella, mutta BMW ja Jaguar ovat jo tovi takaperin siirtyneet 499€ nelikkohinnoitteluun. (Ja se toimii)
 
Kytkettävä neliveto olisi se paras ratkaisu, suurin osa ajosta sujuu kuitenkin vajaavedolla helposti ja sitten tarvittaessa namikasta vaihdellaan vetotapaa ja lukkoja.
 
Tekniikan Maailma

Voisi taas pitää vuotuisen palopuheen TM:n pinttyneestä talvivertailusta. Lieneeköhän se päätoimittajan pakkomielle tehdä tuo vajaavetoisilla? Siis jos haetaan ultimaattisesti parasta talviautoa niin eihän se jumalauta voi olla etuvedollinen farmari.

Jos taas haettaisiin autoa, joka on perushyvä ympäri vuoden ja sillä pärjää myös monissa talviolosuhteissa niin silloin voisi testin hyväksyäkin mutta niinhän tuota ongelmaa ei ole koskaan lähestytty.

Sama pinttynyt näkemys kantaa myös ko. lehdessä tehojen merkinnöissä. Varmaan se on jonkun autistisen katsastusinssin linjaus, että ne tehot pitää ilmottaa kW eikä hevosvoimina, vaikka lukijakunnasta suurin osa puhuu käytännössä aina jälkimmäisestä ja myös ymmärtää sen käytännön läheisemmin.

Miten tuo nyt voi edes ympärivuotisena autona olla paras? Itse tiputtaisin se jo heti pelkästään noiden huonojen lähivalojen takia pois (syksyllä olisi kiva nähdäkkin jotain). Talviauto, jossa lämmityslaite ilman webastoa on testijoukon heikoimmasta päästä, silti se valitaan parhaaksi talviautoksi. :rofl: Kyllä kunnon komediaa taas vaihteeksi TM:ssä. Tainnut volvo tarjota parhaat saunotukset..
 
Lähtikö Volvo tällä kertaa kuitenkin käyntiin? Edellinen V60 taisi sijoittua jossain vaiheessa jaetulle kärkisijalle, vaikka ei käynnistynyt kylmäkäynnistyskokeessa.
 
Miten tuo nyt voi edes ympärivuotisena autona olla paras? Itse tiputtaisin se jo heti pelkästään noiden huonojen lähivalojen takia pois (syksyllä olisi kiva nähdäkkin jotain). Talviauto, jossa lämmityslaite ilman webastoa on testijoukon heikoimmasta päästä, silti se valitaan parhaaksi talviautoksi. :rofl: Kyllä kunnon komediaa taas vaihteeksi TM:ssä. Tainnut volvo tarjota parhaat saunotukset..
Diesel vaatii usein sen webaston että lämpenee. Enimmäkseen nuo autot taisi olla bensoja. Valot saisi tosiaan olla paremmat, jos muilla merkeillä on parempia. Olisi ollut mielenkiintoinen testissä se Volvo V60 T8 bensa, vaikka onkin paljon dieseliä kalliimpi.

Business varusteluun se webasto kait kuuluu vakiona, eli ei maksa mitään.

Ainakin XC60 T8 on ihan kiva auto. Sähkömoottori taka-akselilla tuo kivasti tehoa lisää.
 
Kuitenkaan nuo eri kokoluokan ja täysin eri hintaluokan 20k ja 50k autot eivät kilpaile samoista asiakkaista ja niiden vertailu keskenään melko merkityksetöntä. Jos auto testataan varusteltuna, niin silloin sen testatun auton hinta on 50800€ tässä tapauksessa, uskoisin että tuolla 7000€ tulee jotain arvosteluun ja mielikuvaan vaikuttavaa mukaan.
Tuossa uusimmassa talviautotestissä on mukana pääosin uutuusmalleja, jotka ovat kiinnostavia ja järkiperäisiä. Kalliit urheiluautouutuudet ja isot uutuusmaasturit on jätetty suosiolla pois. Siinä on siis monipuolisesti uutuuksia hintaluokissa 20-50 ke.

Nyt jos ostaja on kiinnostunut tietystä korimallista, koko- tai hintaluokasta, niin hänen kannattaa lukea vaikkapa viisi edellistä talviautovertailua. Näin hän saa tietoa haluamansa luokan uutuuksien sekä jo malli-iän ehtoopuolella olevien autojen talviominaisuuksista. Jos lukee vain yhtä vertailua, niin saman luokan edustajia saattaa olla mukana vain kaksi tai kolme. Siksi on tarpeen katsoa myös aikaisemmat vuodet. Kesävertailuissa voidaan keskittyä vertailemaan saman luokan edustajia, mutta talvitestissä tämä ei oikein onnistu, koska niitä on vain yksi vuodessa.

Volvon 7 ke lisävarusteista oli apua korkeintaan mukautuvien ajovalojen ansiosta. Ilman niitä valoista ja näkemisestä olisi saattanut tulla kahdeksan sijaan arvosana seitsemän. Kohdan painoarvo oli 10 %, joten kokonaisarvosana olisi ollut silti vertailuvoittoon oikeuttava 8,9. Polttoainelisälämmitin kuuluu businessin 43 ke perushintaan.

Talviajo maantiellä, 10 %:
-suuntavakaa ilman uraherkkyyttä
-hiljainen huonommallakin pinnalla
-ohjauksen keskitys juuri sopivalla tasolla
-->lisävarusteilla ei vaikutusta

Hallittavuus, 15 %:
-vakaa ja tunnokas
-kääntyy ketterästi
-ajonvakautus "tiheä" ja lähes äänetön
-lumirata 124/127,4 s
-mutkaylämäki 58,7/61,5 s
-väistökoe erinomainen
-->lisävarusteilla ei vaikutusta

Etenemiskyky, jarrut, kylmäkulutus, kylmäpäästöt, lämmityslaite sekä sähkölämmittinet menevät samaan tapaan, eli ei ole sijaa lisävarusteiden vaikutukselle. Ratinlämmitinkin kuuluu vakiovarusteisiin. Ainoa on se mukautuvien valojen mahdollinen vaikutus, että olisiko loppuarvosana ilman niitä 9,0 vai 8,9. Se ei voisi olla 8,8, koska arvosanan kuusi ajovalokuviot ovat selkeästi heikompia kuin Volvon perusvalojen kuvio (nekin ovat mukana testissä pisteviivoilla).

Noista autouutuuksista ja noilla painoarvoilla laskettuna Volvo on paras talviauto -- oli sitten lisävarusteita tai ei. Ihan mielenkiinnosta, olitko lukenut koko testin, eli 35 sivua, vai silmäillyt vain otsikoita tai yhteenvetoja?
 
Audilla tai Mersulla ei ole koskaan nelivetokampanjaa. Volvolla on yleensä helmi-maaliskuussa, samoin BMW pitää nelivetokiertueensa kevättalvella, mutta BMW ja Jaguar ovat jo tovi takaperin siirtyneet 499€ nelikkohinnoitteluun. (Ja se toimii)


On ollut audillakin helmikuu tarjouksessa useammin quattro alta tonnilla, ja mersulla taitaa olla esim. Vitoon 4matic käynnissä juuri parhaillaan.

Vito Winter 4x4 automaatti | Mercedes-Benz Pakettiautot

Muoks. Toki en jaksa katsoa mitä hinta on normaalisti mutta veikkaan että enemmän kuin 1k€
 
Viimeksi muokattu:
Diesel vaatii usein sen webaston että lämpenee. Enimmäkseen nuo autot taisi olla bensoja. Valot saisi tosiaan olla paremmat, jos muilla merkeillä on parempia. Olisi ollut mielenkiintoinen testissä se Volvo V60 T8 bensa, vaikka onkin paljon dieseliä kalliimpi.

Business varusteluun se webasto kait kuuluu vakiona, eli ei maksa mitään.

Ainakin XC60 T8 on ihan kiva auto. Sähkömoottori taka-akselilla tuo kivasti tehoa lisää.

No maku asioita, itse en ole kovin kummoisesti volvosta koskaan tykännyt. Jos volvo pitäisi ostaa, niin V70 tms. iso farkku. Ei kyllä tuollainen XC60 T8 paljon innosta, eturenkaisiin 320hp ja taakse 80. :facepalm: Ajettavuudellaan eivät itselle ainakaan volvot herätä omistamis haluja ja millään järkisyyllä T8 valintaa ei voi perustella.
 
Kytkettävä neliveto olisi se paras ratkaisu, suurin osa ajosta sujuu kuitenkin vajaavedolla helposti ja sitten tarvittaessa namikasta vaihdellaan vetotapaa ja lukkoja.
Sellaisiahan ne käytännössä melkein kaikki uudet nelivedot ovatkin. Kytkennän tosin tekee käyttäjän sijaan tietokone parhaaksi katsomallaan tavalla, yleensä varsin onnistuneesti. En itse ainakaan haluaisi joka risteyksessä talvella alkaa räpläämään nappuloita.
 
Tänään kävin bmwllä tahkolla luistelemassa. Kyllähän se kivaa oli. Tavan ajossa sitten etuveto. Pitäs käydä se a mallin mese kokeilemassa kun se on etuveto. Niin paljon levollisempi ajaa kun takaveto.
 
No maku asioita, itse en ole kovin kummoisesti volvosta koskaan tykännyt. Jos volvo pitäisi ostaa, niin V70 tms. iso farkku. Ei kyllä tuollainen XC60 T8 paljon innosta, eturenkaisiin 320hp ja taakse 80. :facepalm: Ajettavuudellaan eivät itselle ainakaan volvot herätä omistamis haluja ja millään järkisyyllä T8 valintaa ei voi perustella.
V70 ja V60 T8 taitaa olla aika samankokoiset. En nyt ulkoa muista mikä se sähkömoottorin teho on, mutta yhteensä 390 hv.
 
Lähinnä tiukasti tarkoitin nelivetokamppiksella Audin yhteydessä, että siellä ei ole mitään alennusmyyntejä etu/neliveto etuhintaan xxx euroa. Kaikki nuo "Land of Quattro" ym on vaan tiettyjä varusteita leivottu kampanjaksi, osin syystä et Audilla on aina kuussylinteriset nykyään nelikkoja ja ainoastaan nelosissa voi valita rahapussillaan vetääkö taka-akseli.

Siellä ei ole siis vetotavan suhteen niin laajaa valinnan mahdollisuutta kuin muilla ja ainakin suomen maahantuoja ratsastaa Quattron maineella katsoen, että Audin valitseva ostaa kalliimman A6 V6 mallin jokatapauksessa, vaikka kuussylinteriseen Bemariin saa nelikon/saman varustetason halvemmalla.
Toimiiko, ainakin tiukasti toissavuonna taksimessuilla liittokokouksen yhteydessä pysyivät poterossaan tuon selityksen takana. Eli kaipa sitä myyntiä on.
 
Sellaisiahan ne käytännössä melkein kaikki uudet nelivedot ovatkin. Kytkennän tosin tekee käyttäjän sijaan tietokone parhaaksi katsomallaan tavalla, yleensä varsin onnistuneesti. En itse ainakaan haluaisi joka risteyksessä talvella alkaa räpläämään nappuloita.

Audin Torsen toimii täysin mekaanisesti, hinnat alkaen malleissakin. Rahalla saa sitten erinnäisiä lukkoja pitkin kardaania joista ei niistäkään pidä itse välittää mitenkään.

Tänään kävin bmwllä tahkolla luistelemassa. Kyllähän se kivaa oli. Tavan ajossa sitten etuveto. Pitäs käydä se a mallin mese kokeilemassa kun se on etuveto. Niin paljon levollisempi ajaa kun takaveto.

9v Tahkolla tullut jauhettua erillaisilla audin tapahtumissa. Millon porsche tai Vag konserni.
 
Lähinnä tiukasti tarkoitin nelivetokamppiksella Audin yhteydessä, että siellä ei ole mitään alennusmyyntejä etu/neliveto etuhintaan xxx euroa. Kaikki nuo "Land of Quattro" ym on vaan tiettyjä varusteita leivottu kampanjaksi, osin syystä et Audilla on aina kuussylinteriset nykyään nelikkoja ja ainoastaan nelosissa voi valita rahapussillaan vetääkö taka-akseli.

Siellä ei ole siis vetotavan suhteen niin laajaa valinnan mahdollisuutta kuin muilla ja ainakin suomen maahantuoja ratsastaa Quattron maineella katsoen, että Audin valitseva ostaa kalliimman A6 V6 mallin jokatapauksessa, vaikka kuussylinteriseen Bemariin saa nelikon/saman varustetason halvemmalla.
Toimiiko, ainakin tiukasti toissavuonna taksimessuilla liittokokouksen yhteydessä pysyivät poterossaan tuon selityksen takana. Eli kaipa sitä myyntiä on.

Pienin malli taitaa olla A4/A5 2.0tfsi/tdi quattrolla josta yleensä ne tarjoukset tulee.
 
No maku asioita, itse en ole kovin kummoisesti volvosta koskaan tykännyt. Jos volvo pitäisi ostaa, niin V70 tms. iso farkku. Ei kyllä tuollainen XC60 T8 paljon innosta, eturenkaisiin 320hp ja taakse 80. :facepalm: Ajettavuudellaan eivät itselle ainakaan volvot herätä omistamis haluja ja millään järkisyyllä T8 valintaa ei voi perustella.

Eipä noilla hirveän suurta eroa ole: kokonaispituudeltaan viimeisen korin V70 on 6 cm pidempi, mutta akseliväliltään se on lähes saman verran lyhyempi. Massoissakin on eroa pitkälti alle sata kiloa.

Lähempänä V70 on kooltaan V60:ä kuin usein sen kilpailijoina pidettyjä A6/5-sarja/E-mersu -luokan autoja, jotka kaikki ovat ~10 cm volvoa pidempiä. V90:llä korjattiin sitten tämä altavastaajan asema ja se ei verrokeille häpeä kooltaan.

Ketjun aiheeseen liittyen tuosta talviautotestistä: Kannattaa henkeen ja vereen vannovien nelikkomiesten kuitenkin muistaa, että ainakin nykyisellään suurin osa tuolla liikenteestä (myös talvikelillä) seilaavista autoista on kaksivetoisia, ja se tuntuu riittävän useimmille.

Itse jokaisella tavalla vetäviä henkilöautoja ajaneena olen niin tyytyväinen "vajaavetoon", että uuden auton pohdinnassa itselleni mahdollinen neliveto on lähinnä hintaa ja kustannuksia nostava ominaisuus. Ehkä jos tulisi enemmän ajelua syrjäseutujen heikommin hoidetuilla teillä tai olisin kiivaampi kuljettaja, niin osaisin arvostaa sitä enemmän :p.

Audin Torsen toimii täysin mekaanisesti, hinnat alkaen malleissakin. Rahalla saa sitten erinnäisiä lukkoja pitkin kardaania joista ei niistäkään pidä itse välittää mitenkään.

Eikös nykyään hinnat alkaen-pitkittäiskoneisissakin ole sähköllä kytkeytyvä "ultra quattro" taloudellisuuden nimissä? Poikittaiskoneisissa haldex pelittää toki aina sähköllä, kuten muissakin konsernin vehkeissä.

Ja lisäksi eikös torsenit heivattu jo hetki sitten, kun keskitasauspyörästöksi tuli "crown gear differential", jossa on mekaanisesti akselien nopeuserosta puristuva kytkinpakka.

Saako johonkin audiin varusteena ihan lukkoja, kun tavallinen quattrohan luottaa v/o-jaossa puhtaasti jarruihin? Itse olen kuullut vain siitä taka-akselin vääntöä ulkokurvin puolelle ohjaavasta sport differentialista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se ultra ole kuin "pitkittäiskoneiden haldex," polttoaineen säästöä varten. Ainoa tapa saada kunnon nelikko Audeissa enää ottaa riittävän iso pannu, jonka voimia siirtämään tarvitaan torsen.

"Sad" kuten eräs valtionpäämies toteais.
 
Ei se ultra ole kuin "pitkittäiskoneiden haldex," polttoaineen säästöä varten. Ainoa tapa saada kunnon nelikko Audeissa enää ottaa riittävän iso pannu, jonka voimia siirtämään tarvitaan torsen.

"Sad" kuten eräs valtionpäämies toteais.

Onko joissain isokoneisisa siis vielä ihan oikeaa torsenia, vai onko kaikissa siirrytty tuohon "crown gear"-tasauspyörästöön?
 
Mutta kohtahan ne on sähköautoja. Sitten ei oo tehon siirto ongelmia.
Paras nelikko taitaa tosiaan olla sähkömalli, jossa jokainen pyörä saadaan ohjelmallisesti pyörimään juuri haluttua nopeutta. Kaarteessakin voidaan teho ohjata optimaalisesti ulkokaarteen puolelle ja ohjausta tehostaa tehotasapainottelulla.

Ehkä jossain kohtaa yleistyvät, kuten sähköautot ylipäätään. :)
 
Paljon kun kavennat rengasta noissa vähänkin tehokkaammissa, kuten kysyjän cuprassa, niin ajettavuus sitten normaalilla talvikelillä kärsii kun rengas joustaa liikaa ja ajonvakautuksen valo vilkkuu jatkuvasti vaikka pitoa olisikin. Omalle kohdalle ei niin paljon ainakaan noita loskakelejä osu, että olisin valmis normi talvikelin ajettavuutta sen takia uhraamaan. Ainakin tehokkaampi takavetoinen muuttuu melko levottomaksi vaikka olisi hyvin pitoa kun alkaa paljon tehtaan mitoista kaventamaan, tämäkin on kokeiltu. Talvirenkaissa on nykyisin niin löysät rungot, että itse en kyllä kovin kapeaa rengasta suosita.
Moneen rengaskokoon saa XL kyljillä eli paremmin kantavia eli ovat jäykemmät eli sillä saa vetelyt kuriin.
Ei sen takia tarvitse valita leveämmät mallit mutta nykyään tehdään aika vähän kapeampia renkaita matalaprofilisina ja tietysti vanneleveys rajoittaa usein.
Esim 235/50-18 voi hyvin vaihta 215/55-18 malleihin jos ovat hyväksytty koko autoon.
 
V70 ja V60 T8 taitaa olla aika samankokoiset. En nyt ulkoa muista mikä se sähkömoottorin teho on, mutta yhteensä 390 hv.

My bad, meinasin V90. Volvo= iso famari :D Tuo 80hp menee taakse, loput eteen ainakin wikin mukaan. Eli etuveto, ei jatkoon.

Eipä noilla hirveän suurta eroa ole: kokonaispituudeltaan viimeisen korin V70 on 6 cm pidempi, mutta akseliväliltään se on lähes saman verran lyhyempi. Massoissakin on eroa pitkälti alle sata kiloa.

Lähempänä V70 on kooltaan V60:ä kuin usein sen kilpailijoina pidettyjä A6/5-sarja/E-mersu -luokan autoja, jotka kaikki ovat ~10 cm volvoa pidempiä. V90:llä korjattiin sitten tämä altavastaajan asema ja se ei verrokeille häpeä kooltaan.

Jaa no sitten tarkoitin V90. Eikö tuo V70 ollut välillä isoin farmari volvolta? Eniveis ei ole paljon kiinnostanut nuo tarkemmat mallimerkinnät sen jälkeen kun volvostakin tuli etuveto. Aina välillä on tullut noita ajattua kun jollakin kaverilla on sattunut olemaan.

Moneen rengaskokoon saa XL kyljillä eli paremmin kantavia eli ovat jäykemmät eli sillä saa vetelyt kuriin.
Ei sen takia tarvitse valita leveämmät mallit mutta nykyään tehdään aika vähän kapeampia renkaita matalaprofilisina ja tietysti vanneleveys rajoittaa usein.
Esim 235/50-18 voi hyvin vaihta 215/55-18 malleihin jos ovat hyväksytty koko autoon.

Itse olen kokeillut vaihtaa 225 -> 205 XL kun oli halvat ja ajattelin ettei se vaikuta. Väärin, kyllä vaikutti tuli paljon vetelämpi. Näin siis talvirenkaissa, jotka nykyisin todella vetälä runkoisia.

.
 
Kruunutasauspyörästö jäi Diudilla mielestäni edellisen korin RS4/RS5 mallien kokeiluasteelle. Nyt myytävässä A6 50 TDI (Käsittääkseni 55 tsi myös Torsen, mutta S-tronic) mallissa on voimanpaskan takia perinteinen Tiptronic sekä Torsen, sama A7 ja A8.
 
Viimeksi muokattu:
Kruunutasauspyörästö jäi Diudilla mielestäni edellisen korin RS4/RS5 mallien kokeiluasteelle. Nyt myytävässä A6 50 TDI mallissa on voimanpaskan takia perinteinen Tiptronic sekä Torsen, sama A7 ja A8.
Näin on, jostain syystä aika sitkeässä istuu monilla uskomus siitä kuinka kruunupyörästö korvasi torsenin, vaikka todellisuudessa sitä kruunua ei kokeiltu kuin muutamissa malleissa ja torsen porskuttaa edelleen niissä pitkittäiskoneisissa malleissa joihin ei ole (ainakaan vielä) ultraa tuotu.
 
käytäntö on osoittanut torseni nelikon erittäin kestäväksi. itelläkin puol miljoonaa ajettu ja alkuperäset palikat eikä mitään tehty

Toyota myös käyttää torsenia ja kestää isältä pojalle ja toimii omasta mielestä todella hyvin, normi ajossa 40/60 suhteella takapainoitteinen niin saa ajamiseen lievää yliohjattuvuutta (helpottaa ison auton kanssa) ja sitten jos tiukka paikka niin saa lukittua 50/50.
 
Kyl siihen voimansiirtoon kannattaa silti ~ kolmen, neljän vuoden (tai ~100tkm) välein vaihtaa öljyt, oli mikä voimansiirtoratkaisu tahansa. Etuperä, takaperä, torsen Audin ollessa kyseessä. Itsellä on menny 30tkm huoltoväleillä joka kolmas kerta vaihteisto, x-drive jakolaatikko ja etu/takamurikan öljyt lisätöinä, ei tule yllätyksiä eikä maksa maltaita.
 
Kyl siihen voimansiirtoon kannattaa silti ~ kolmen, neljän vuoden (tai ~100tkm) välein vaihtaa öljyt, oli mikä voimansiirtoratkaisu tahansa. Etuperä, takaperä, torsen Audin ollessa kyseessä. Itsellä on menny 30tkm huoltoväleillä joka kolmas kerta vaihteisto, x-drive jakolaatikko ja etu/takamurikan öljyt lisätöinä, ei tule yllätyksiä eikä maksa maltaita.

Pätee jokaiseen missä öljyt sisällä, myös siihen automaatti laatikkoon. Toyotalla LandCruiserissa automaattiin vaihdetaan huollossa ihan normaalisti öljyt tietyin välein ilman kysymistä eikä siellä tunneta ikiöljyjä.
 
Tänään kävin bmwllä tahkolla luistelemassa. Kyllähän se kivaa oli. Tavan ajossa sitten etuveto. Pitäs käydä se a mallin mese kokeilemassa kun se on etuveto. Niin paljon levollisempi ajaa kun takaveto.

Audin Torsen toimii täysin mekaanisesti, hinnat alkaen malleissakin. Rahalla saa sitten erinnäisiä lukkoja pitkin kardaania joista ei niistäkään pidä itse välittää mitenkään.

9v Tahkolla tullut jauhettua erillaisilla audin tapahtumissa. Millon porsche tai Vag konserni.
Millä olette päässeet noihin tapahtumiin? Itseäkin kiinnostaisi päästä luistelemaan suljetulla radalla, mutta nuo ei taida olla tavan tallaajille avoimia?

Ei se ultra ole kuin "pitkittäiskoneiden haldex," polttoaineen säästöä varten. Ainoa tapa saada kunnon nelikko Audeissa enää ottaa riittävän iso pannu, jonka voimia siirtämään tarvitaan torsen.

"Sad" kuten eräs valtionpäämies toteais.
Mitään teknistä syytähän ei ole, etteikö ultra/hadex tyyppinen ratkaisu voisi kestää vääntöä. Bemarilla xDrive on vastaava ja sitä käytetään jopa M550i mallissa, jossa vääntöä 650 Nm @ 1800-4750 rpm. Toki Audilla voi olla heikommat palikassa ultrassa, koska talosta löytyy myös mekaaninen ratkaisu.

Paras nelikko taitaa tosiaan olla sähkömalli, jossa jokainen pyörä saadaan ohjelmallisesti pyörimään juuri haluttua nopeutta. Kaarteessakin voidaan teho ohjata optimaalisesti ulkokaarteen puolelle ja ohjausta tehostaa tehotasapainottelulla.

Ehkä jossain kohtaa yleistyvät, kuten sähköautot ylipäätään. :)
Yhdessäkään perussähköautossa ei tosin ole neljää moottoria edes nelivetoversiossa vaan yksi moottori per akseli. Eli nekin käyttävät jarruja v/o säätöön. Toki e/t säätö toimii noilla hyvin, koska niiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä.
 
Bemarilla ja VAGilla tais olla ihan vapaa ilmoittautuminen rahaa vastaan ja kyl sen kurssin saa leivottua siihen samaan saumaan todennäköisesti jos (ainakin riittävän kalliin) tilaussopimukseen on vetämässä nimeään alle.

E: rahalla pääsee, ryhmänä halvemmalla. Ehkä polttareillekin sopivaa ohjelmaa @datahiiri

BMW Winter Driving Experience 2018
Kiitokset. 620€ on kyllä aika suolainen hinta, vaikka tuohon kai joku koulutus kuuluukin. Mutta itse sain sen käsityksen ettei ryhmänä pääse sen halvemmalla? Hintahan on ilmoitettu per henkilö.
 
Mää kävin ton 1.5h systeemin ja se oli ilmanen. Noin puoli tuntia siinä sai ajella.
 
VW driving experience näyttäis olevan ilmainen, mut tältä vuodelta ohi, ainakaan linkit ei toimi.
 
Tuo 80hp menee taakse, loput eteen ainakin wikin mukaan. Eli etuveto, ei jatkoon.
Volvo V60 T8.
87hv sähkömoottori takana ja 240Nm vääntö 0-3000rpm. Kiihtyvyys 4.9s 0-100km/h.

Ilman sähkömoottoria 7 hv tehokkaammalla bensakoneella 5.8s 0-100km/h (perinteinen neliveto).

Eli on tuosta sähkömoottorin välittömästä väännöstä selvä hyöty, kun auto ei niin mieti, vaan sähkö avustaa heti. Myös veroissa säästää 16 000€ heti ostettaessa, kun hybridissä on pienempi kulutus. Minusta ihan onnistunut auto. :) Itselle tuo sähkömoottorin + bensan teho siis riittäisi ihan hyvin.

Nykyisessä autossa on 130hv ja turbon takia vääntöä on ihan kivasti. Tuo Volvo siis liikahtaa paljon äkäisemmin, eikä varmasti jää jalkoihin. En siis pitäisi Volvoa etuvetona, kun ei sitä oikeasti ole.

Screenshot_2019-02-22_095416.jpg
 
Volvo V60 T8.
87hv sähkömoottori takana ja 240Nm vääntö 0-3000rpm. Kiihtyvyys 4.9s 0-100km/h.

Ilman sähkömoottoria 7 hv tehokkaammalla bensakoneella 5.8s 0-100km/h (perinteinen neliveto).

Eli on tuosta sähkömoottorin välittömästä väännöstä selvä hyöty, kun auto ei niin mieti, vaan sähkö avustaa heti. Myös veroissa säästää 16 000€ heti ostettaessa, kun hybridissä on pienempi kulutus. Minusta ihan onnistunut auto. :) Itselle tuo sähkömoottorin + bensan teho siis riittäisi ihan hyvin.

Nykyisessä autossa on 130hv ja turbon takia vääntöä on ihan kivasti. Tuo Volvo siis liikahtaa paljon äkäisemmin, eikä varmasti jää jalkoihin. En siis pitäisi Volvoa etuvetona, kun ei sitä oikeasti ole.

Screenshot_2019-02-22_095416.jpg
Unohdat nyt, että tokihan se sähkömoottorin teho auttaa kiihtyvyydessä. Eli kaikki ei selity vain sen välittömällä väännöllä. Itse asiassa sekä T6 että T8 kiihtyvät yllättävän huonosti verrattuna Bemariin.

Vertailun vuoksi 530ix vääntö 350Nm/1450 – 4800rpm ja teho 252hv/5200 – 6500rpm. Kiihtyvyys 6,0s 0-100km/h.
Ja sitten 540ix vääntö 450Nm/1380 – 5200rpm ja teho 340hv/5500 – 6500rpm. Kiihtyvyys 4,8s 0-100km/h.

Eli 330ix kiihtyy vain 0,2s hitaammin vaikka siinä on 58hv vähemmän kuin Volvon T6:ssa ja 340ix kiihtyy 0,1s nopeammin kuin Volvo T8, jonka koneiden yhteisteho täytyy olla enemmän kuin Bemarin 340hv. Tätä tehoa Volvo ei kuitenkaan ilmoita. Että ei se sähkö ihan autuaaksi tee :D

Lähde: https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/...eet/BMW_Esite_G30.pdf.asset.1516810609698.pdf
 
Nykyisessä autossa on 130hv ja turbon takia vääntöä on ihan kivasti. Tuo Volvo siis liikahtaa paljon äkäisemmin, eikä varmasti jää jalkoihin.
Screenshot_2019-02-22_095416.jpg

Niin, olishan tuo vähän outoa jos kolminkertaisilla tehoilla ei liikahtaisi paljon äkäisemmin.
 
Unohdat nyt, että tokihan se sähkömoottorin teho auttaa kiihtyvyydessä. Eli kaikki ei selity vain sen välittömällä väännöllä. Itse asiassa sekä T6 että T8 kiihtyvät yllättävän huonosti verrattuna Bemariin.

Vertailun vuoksi 530ix vääntö 350Nm/1450 – 4800rpm ja teho 252hv/5200 – 6500rpm. Kiihtyvyys 6,0s 0-100km/h.
Ja sitten 540ix vääntö 450Nm/1380 – 5200rpm ja teho 340hv/5500 – 6500rpm. Kiihtyvyys 4,8s 0-100km/h.

Eli 330ix kiihtyy vain 0,2s hitaammin vaikka siinä on 58hv vähemmän kuin Volvon T6:ssa ja 340ix kiihtyy 0,1s nopeammin kuin Volvo T8, jonka koneiden yhteisteho täytyy olla enemmän kuin Bemarin 340hv. Tätä tehoa Volvo ei kuitenkaan ilmoita. Että ei se sähkö ihan autuaaksi tee :D

Lähde: https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/...eet/BMW_Esite_G30.pdf.asset.1516810609698.pdf

Volvossa on wikin mukaan 318hp+87hp=405hp, niin aika heikko suoritus kun tehoa on 65hv enemmän ja silti hitaampi. Selittynee sillä, että volvo on käytännössä etuveto. Kovassa kiihdytyksessä paino siirtyy taakse -> edessä ei riitä pito ja takana ei ole voimaa.

Volvo V60 T8.
87hv sähkömoottori takana ja 240Nm vääntö 0-3000rpm. Kiihtyvyys 4.9s 0-100km/h.

Ilman sähkömoottoria 7 hv tehokkaammalla bensakoneella 5.8s 0-100km/h (perinteinen neliveto).

Eli on tuosta sähkömoottorin välittömästä väännöstä selvä hyöty, kun auto ei niin mieti, vaan sähkö avustaa heti. Myös veroissa säästää 16 000€ heti ostettaessa, kun hybridissä on pienempi kulutus. Minusta ihan onnistunut auto. :) Itselle tuo sähkömoottorin + bensan teho siis riittäisi ihan hyvin.

Nykyisessä autossa on 130hv ja turbon takia vääntöä on ihan kivasti. Tuo Volvo siis liikahtaa paljon äkäisemmin, eikä varmasti jää jalkoihin. En siis pitäisi Volvoa etuvetona, kun ei sitä oikeasti ole.

Millä laskuopilla se V60 T8 on tehokkaampi? :confused: (wikin mukaan 303hp) Eli siinä on yli 100hv vähemmän kun tuossa XC60 T8, jos sillä teholla ei volvo saisi autoa sekunttia nopemmin 0-100, niin olis ihmeissäni. No nykyisessä rippikoulu iän jo aikaa sitten ohittaneessa on karvan auki 300 hp takaveto ja tehtaan ilmoittama manuaalilla olisi muistaakseni 6s, mulla kun on automaatti ja tuon ajan automaatit hukkaa tehoa, niin 6.5s. Painossa muutoma sata kiloa eroa kun itsellä sedan. Itse sanoisin, että aika heikko suoritus.

No onhan se käytännössä etuveto, kun vain neljännes tehosta menee taakse. Auttaa joo paikaltaan lähdössä kun ei sitä tehoa niin tolkuttomasti silloin tarvita, ohituksissa käyttäytyykin sitten kun normi etuveto.
 
Kruunutasauspyörästö jäi Diudilla mielestäni edellisen korin RS4/RS5 mallien kokeiluasteelle. Nyt myytävässä A6 50 TDI (Käsittääkseni 55 tsi myös Torsen, mutta S-tronic) mallissa on voimanpaskan takia perinteinen Tiptronic sekä Torsen, sama A7 ja A8.

Näin on, jostain syystä aika sitkeässä istuu monilla uskomus siitä kuinka kruunupyörästö korvasi torsenin, vaikka todellisuudessa sitä kruunua ei kokeiltu kuin muutamissa malleissa ja torsen porskuttaa edelleen niissä pitkittäiskoneisissa malleissa joihin ei ole (ainakaan vielä) ultraa tuotu.

Rupesin googlettelemaan aihetta tarkemmin, kun asia ei näköjään olekaan näin selvää.

Ainakin wikipedian ja Audi Worldin mukaan tuo kruunutasauspyörästö on korvannut torsenin:
Quattro generation VI

Audi debuted the 6th generation of quattro in the 2010 RS5. The key change in generation VI is the replacement of the Torsen Type "C" centre differential with an Audi-developed "Crown Gear" differential. With the new "Crown Gear" center differential, up to 70% of the torque can be applied to the front wheels while up to 85% can be applied to the rear wheels if necessary. The net result of this advance in quattro is the ability of the vehicle electronics to fully manage the vehicle dynamics in all traction situations, whether in cornering, acceleration, braking, snow or in any combination of these. This system was later adopted by the A7, latest generation of the A6 and A8.
Quattro (four-wheel-drive system) - Wikipedia

The new A4, A5, A6, A7, Q5 and RS5 coupe from Audi are equipped with the next generation of the quattro permanent all-wheel drive system, featuring the crown-gear center differential and torque vectoring.
Audi quattro - the next generation - AudiWorld

Samaa tuntuisivat kertovan VAGarenan (ja muutaman muun foorumin) triidit: quattrot

:confused:
 
Niin, en minä ainakaan osaa selittää miksi nuo faktat on niin villisti lähteneet elämään omaa elämäänsä. Esimerkiksi tuo AudiWorldin juttu on päivätty 2011 jolloin esimerkiksi A4/A5-malleista on vasta ollut tulossa B8-facelifti, jonka nelivetomallien automaattilootana on DL501 joka sisältää... torsen tyyppisen keskitasauspyörästön.

Sen jälkeen on tullut A4/A5 B9, jossa on automaattilootana DL382. Siitä on kolme versiota, etuveto, quattro ja ultra-quattro. Ohessa kuva siitä quattro-versiosta, jossa en hyvälläkään mielikuvituksella näe kruunupyörää vaan enempikin... torsenin näköisen rakenteen.

61188d1479195655-b9-s-tronic-vs-mk7-dsg-dl382-7q.jpg


Voi olla, että kruunupyörää joissakin malleissa edelleen käytetään, eikä se jäänytkään pelkäksi kokeiluksi. Mutta ihan varmaa on, että noissakin linkitetyissä lähteissä on iso osa listatuista malleista aivan puutaheinää. En tosiaan tiedä mistä nuo vaihtoehtoiset faktat ovat lähteneet liikkeelle, mutta ilmeisen sitkeässä ne istuvat.
 
Pätee jokaiseen missä öljyt sisällä, myös siihen automaatti laatikkoon. Toyotalla LandCruiserissa automaattiin vaihdetaan huollossa ihan normaalisti öljyt tietyin välein ilman kysymistä eikä siellä tunneta ikiöljyjä.
Jeeppini taka-, etuperiin ja jakolaatikkoon vaihdattanut öljyt 2-3vuoden välein, tietty tarkastettu etteivät pyöri kuivina... ;)
Vaihde- ja moottoriöljyt vaihdettu joka syksy, ehkä joidenkin mielestä liian usein mutta varma on aina varmaa.... :cool:
 
Niin, en minä ainakaan osaa selittää miksi nuo faktat on niin villisti lähteneet elämään omaa elämäänsä. Esimerkiksi tuo AudiWorldin juttu on päivätty 2011 jolloin esimerkiksi A4/A5-malleista on vasta ollut tulossa B8-facelifti, jonka nelivetomallien automaattilootana on DL501 joka sisältää... torsen tyyppisen keskitasauspyörästön.

Sen jälkeen on tullut A4/A5 B9, jossa on automaattilootana DL382. Siitä on kolme versiota, etuveto, quattro ja ultra-quattro. Ohessa kuva siitä quattro-versiosta, jossa en hyvälläkään mielikuvituksella näe kruunupyörää vaan enempikin... torsenin näköisen rakenteen.

61188d1479195655-b9-s-tronic-vs-mk7-dsg-dl382-7q.jpg


Voi olla, että kruunupyörää joissakin malleissa edelleen käytetään, eikä se jäänytkään pelkäksi kokeiluksi. Mutta ihan varmaa on, että noissakin linkitetyissä lähteissä on iso osa listatuista malleista aivan puutaheinää. En tosiaan tiedä mistä nuo vaihtoehtoiset faktat ovat lähteneet liikkeelle, mutta ilmeisen sitkeässä ne istuvat.

Sama juttu tipin kanssa.

2016_audi_s4_35_2560x1440.jpg

Tämähän käy mielenkiintoiseksi :tup:!

Rupesin tutkailemaan tämän foorumipostauksen innoittamana ETKAsta:

-2010 saakka 7-v DSG oli torsenilla, 2011 eteenpäin kruunulla
-Manuaaleja löytyy 2012 saakka torsenilla ja kruunulla, oletettavasti koneesta riippuen?
-Uusissa (2013 -> ) näyttäisi olevan aina manuaalin ja 7-v DSG:n kanssa tuo kruunutasauspyörästö
-8-lovisen tipin (ZF 8HP55, tuossa Artsin kuvassa?) kanssa on kokonaan toisen näköinen kimpale, olettettavasti torsen.

"Vanha" torsen:
upload_2019-2-23_1-39-57.png

Uusien manuaalien ja s-tronic:ien kanssa tasauspyörästö näyttää tältä:
upload_2019-2-23_1-24-0.png

Ja 8-vaihteisen tiptronicin kanssa tältä:
upload_2019-2-23_1-24-53.png


Audi Parts catalog - ETKA Online, Audi EUROPA, original Catalog Audi EUROPA

Wikipedian torsen-sivu tietää myös kertoa, että
The Torsen T-3 is currently employed as the centre differential in all non-Haldex Traction Audi models with a ZF-sourced automatic transmission Quattro four-wheel drive, such as: Audi A6, Audi A7, and Audi Q7. Audi uses a mechanical "Crown Wheel" centre differential for all longitudinal implementations using dual-clutch transmissions, such as the 2013/14 S4/RS4.
 
Yli 60 autoa omistaneena, joissa kaikki vedot on tullut koettua, niin neliveto vie voiton. Etuvedossa heikko pito ja puskee, ei kiva ajaa. Takaveto, vaihteleva pito autosta riippuen, aina hauska jos haluaa leikkiä. Nykyinen nelari on sitte e92 335xi bmw. Pääsee aina nopiaa liikkeelle oli keli ku keli. Kesälläkin hauska ku tehoa on lähemmäs 450hv. Mukavasti kiitää eteenpäin eikä siinä tahdo muut taka tai etuvedot pysyä perässä ku kiihtyy alle 4s sataseen :D

Mukavuudessa nelari saa ääneni. Huoltokustannuksia ei ole tullut ku öljynvaihdot periin ja jakolaatikkoon.
 
Puol milliä ajanut etuvedolla ja kertaakaan ei ole puskenut tarkoittamattomasti. Tietysti jos ajaa autolla ja kuvittelee olevansa Juha Lauda niin tavallisen liikenteen seassa se on säälittävää. Hyvä käydä välillä vähän osastolla rauhoittumassa.
 
Monimutkainen kuvio näyttää olevan, tuo torsen vs kruunupyörä. Paljon monimutkaisempi kuin kuvittelin sen olevan. :eek:

Jos todella kruunupyörä onkin alkanut olemaan vakiokamaa jo A4 B8 aikoihin, niin miksi ihmeessä uudemman mallin (A4 B9) täysin uudesta vaihteistosta on piirretty hienot räjäytyskuvat joka versiosta, niin että yhdessäkään ei ole kruunupyörää vaan torsen. :confused:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 541
Viestejä
4 539 699
Jäsenet
74 818
Uusin jäsen
dfens

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom