Neliveto, takaveto vai etuveto?

Tulipa tänään todistettua vierestä kun etuvedot ei tahdo mäessä päästä eteenpäin. Risteys mäessä, eli koko matkalta hinkattu peilijääksi. Kaksi autoa samaan aikaan sutimassa paikallaan, kummallakin meni lähes minuutti päästä pois pinteestä valuttamalla taaksepäin ja kääntymällä. Ikäviä nämä nollakelit.
 
Tulipa tänään todistettua vierestä kun etuvedot ei tahdo mäessä päästä eteenpäin. Risteys mäessä, eli koko matkalta hinkattu peilijääksi. Kaksi autoa samaan aikaan sutimassa paikallaan, kummallakin meni lähes minuutti päästä pois pinteestä valuttamalla taaksepäin ja kääntymällä. Ikäviä nämä nollakelit.

Tollasessa nelivetokin tahtoo sutia jos ei annostele kaasua sievästi. Pitäisi ajaa ne autot pois siitä jääurasta lumelle jos mahdollista, niin pääsee paremmin liikkeelle, vaan eihän sitä ihmiset osaa. Eivätkä osaa lähtä varovaisesti sievästi liikkeellekkään vaikka kuinka on mäkilähdön avustimia, sähköisiä käkkäreitä jne... Tosin joillakin paskeilla se on suorastaan haastavaa, esimerkiksi VAG DSG-paskojen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Kumman hyvin etuvetokin lähtee ylämäkeen kun on hyvät renkaat ja lähtee liikkeelle pelkästään kytkintä nostamalla. Saa olla useampi sentti luntakin ennenkö alkaa jauhamaan tyhjää. Toki tommonen liukas on haastava, mutta niistäkin on selvitty kun lähtee erityisen varovasti liikkeelle.
 
Edelleenkin väitän, että DSC päällä BMW ei juuri yliohjaa. DSC kun ei anna yhtään renkaiden sutia muuten kuin suoraan ajettaessa ja silloinkin ainoastaan xDrive-vehkeissä. Heti jos vähänkään ratti kääntyy, leikataan tehoa ja yliohjautuminen loppuu samantien.

Kyllä varsinkin takavetoiset BMW yliohjaa DSC päällä, jos auto ei ole mopomoottorilla. Mopomoottoreilla leikkaa menon kyllä heti kun sutii, isoimmilla tarjoaa kyllä sen verran perää sivulle, että saa jo vastaan ohjata. DSC:lle kun on eri säädöt jokaiselle moottori/vaihteisto yhdistelmälle. Nämä koodaus vaihtoehdot näkyy kun vilkaisee DSC koodauksen.

Riippuu myös tilanteesta, joskus DSC päällä pääsee rivakammin, mutta useasti ilman DSC:tä pääsee ripeämmin liikkeelle ilman töksähtelemistä.

Tämäkin taas toki riippuu moottorista, isommilla moottoreilla mielestäni kyllä 9/10 se auto lähtee DSC päällä ripeämmin. DSC kun reagoi niin nopeasti muuttuvaan pitoon, että kuski ei oikein yhtä ripeästi pysty. Kuten sanoin, näissä eri moottoreilla varustetuissa on melkoinen ero tuon DSC käytöksessä, vaikka olisi samanikäinen ja samalla korilla.

Lisäksi nelivedolla ajaessa ei kyllä tule sen enempää yllätyksiä liukkauden suhteen kuin muillakaan vetotavoilla jos kuski tietää mitä tekee ja osaa lukea tien pintaa/ennakoida liukkautta/tunnustella ohjausta/autoa.

Tästä kyllä täysin samaa mieltä, jos ei kuski ns. perse tuntumalla tajua minkälaiset olosuhteet on ja miten niissä ajetaan, niin ei siitä on ihan turha nelivetoa syyttää. Tosin ihan samahan taidetaan sanoa ajonvakautuksesta, että osa ei tajua olosuhteita kun autossa on se vaan ulosmittaavat sen antamat edut lisäämällä vauhtia.
 
Junou mitä mielipiteistä ja p*rserei'stä sanotaan... :D

Samantein tuli mieleen parikin tapausta missä se auttaa turvallisuutta, sen kummemmin miettimättä.

Ihan ekana se tekee esim. kaistojen välissä olevien loska ja/tai lumivallien ylittämisestä helpompaa ja turvallisempaa - siinä vaiheessa kuin vajakeilla on yksi rengas paikassa missä ei ole pitoa eikä ohjattavuutta, on nelivedolla vielä yleensä kolme rengasta joihin vetoa voi jakaa ja yksi joka ohjaa (eikä yleensä sudi kun 100% vetoa tulee LSD:ltä yhtäkkiä sinne).

Tämä tuli juuri tänään todistettua länsiväylällä aamuruuhkassa, kun bemarikuski vaihtoi kaistaa ehkä hieman vajaa 10cm korkean loskaisen keskikaistaleen yli. Sitten muutaman heilahduksen jälkeen sai auton hallintaan, mutta veikkaan, että kaide ja viereisen kaistan auto oli alle 10cm päässä. Bemarikin oli toki vanha romu veikkaisin n. 2005-2006 takavetocoupe, jossa taitaa olla todella alkeelliset ajovakautukset nykyautoihin nähden.
 
Kumman hyvin etuvetokin lähtee ylämäkeen kun on hyvät renkaat ja lähtee liikkeelle pelkästään kytkintä nostamalla. Saa olla useampi sentti luntakin ennenkö alkaa jauhamaan tyhjää. Toki tommonen liukas on haastava, mutta niistäkin on selvitty kun lähtee erityisen varovasti liikkeelle.
Eiköhän toi riipu ylämäestä ja liukkauden laadusta. Jää ja lumi ei ole yhtä liukasta kelistä riippuen. Tänä vuonna on hyvän pidon kelejä ollut eikä sitä lämpötilan päivittäistä + ja - sahaamista.

Sit sekin missä ajassa pitäisi saada kiihtymään. Maantielle sivutieltä tullessa sitä vauhtia pitäisi jonkin sortin rivakkuudella saada aikaseksikin.

Luulen et jokaisella nelivetokuskilla ollut se 2wd jossain vaiheessa ja tietää kyllä mitä se on sen kanssa. Ja siksi juuri se 4wd nyt alla. Joten tuskin tuo 2wd puolustelu mitään uutta tietoa antaa kellekkään. Liittymättä nyt suoraan sinun viestiin.

Tuossa hiljattain mainittiin tien lumivallin ylitys niin tosiaan se käy paljon vakaammin nelivedolla. Ei tarvi samalla tavalla veto lopettaa ylityksen aikana ja sit voimakkaammin kiihdyttää että pääse ohi riittävän kauas että saa taas höllätä kaistalle paluun ajaksi. Paljon rauhallisempi toimenpide 4wd kanssa vähemmällä kiihdyttämisellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tuli juuri tänään todistettua länsiväylällä aamuruuhkassa, kun bemarikuski vaihtoi kaistaa ehkä hieman vajaa 10cm korkean loskaisen keskikaistaleen yli. Sitten muutaman heilahduksen jälkeen sai auton hallintaan, mutta veikkaan, että kaide ja viereisen kaistan auto oli alle 10cm päässä. Bemarikin oli toki vanha romu veikkaisin n. 2005-2006 takavetocoupe, jossa taitaa olla todella alkeelliset ajovakautukset nykyautoihin nähden.
Näitä tilanteita näkee, ja tulee vastaan harvasen päivä. Toki voi jäädä kotiin tai ajamaan sitä 60km/h satasen alueella siihen oikealle kaistalle jonossa niin kuin täällä jo ehdotettiin vaikka vasen kaista on vapaaana... :rolleyes:


Eilen muuten taas pisti hymyilyttämään likkaa treeneistä hakiessa kun etu- ja takavetoiset saivat itsensä kiinni paikkaan jota ei edes nelivedolla huomannut. Ihan perus liittymä pihalle, jossa noustiin jalkakäytävän päälle ja joka oli sellaista perinteistä kiilloitettua "perunapeltoa" kuin kaikki Turun kadut ovat tällä hetkellä. Sellaista mihin sopivasti rengas mahtuu johonkin kuoppaan tai kiharaan.

Ensin ihmettelin mitä edessä oleva rellukuski (joku 2010+ Laguna) hidastelee; no sehän oli jäänyt siihen tasaiselle sutimaan yhden renkaan kanssa, takarenkaat tien puolella. Lopulta nastat ilmeisesti pelastivat kun kaasu pohjassa sutimalla auto hinutti sen verran eteenpäin että auto nousi jalkakäytävän reunan yli.

Ihan yhtä hyvin ei käynyt takanani tulleelle 90-luvun takaveto-Volvolle joka joutuin pysähtymään takarenkaat tien puolella vaikka jätin tilaa mennä vasemmalta ohi kun pysähdyin likkaa noutamaan. Volvokuski oli edelleen sutimassa ~100 metrin autojono takanaan kun muutaman minuutin päästä ajoin paikan ohi kierrettyäni pihan toiselta puolelta takaisin tielle...
 
Tämä tuli juuri tänään todistettua länsiväylällä aamuruuhkassa, kun bemarikuski vaihtoi kaistaa ehkä hieman vajaa 10cm korkean loskaisen keskikaistaleen yli. Sitten muutaman heilahduksen jälkeen sai auton hallintaan, mutta veikkaan, että kaide ja viereisen kaistan auto oli alle 10cm päässä. Bemarikin oli toki vanha romu veikkaisin n. 2005-2006 takavetocoupe, jossa taitaa olla todella alkeelliset ajovakautukset nykyautoihin nähden.

Kyllähän noissa jo melko kehittyneet ajonvakautukset on. Riippuu toki on se asc vai dsc:llä varustettu. Itse vähän veikkaisin, että siellä on taas omasta mielestään vatanen ottanut sen ajonvakautuksen pois. Niin monet väittävät itse osaavansa paljon paremmin kuin se ajonvakautus. Tässäkin ketjussa moni sanoo ottavansa se pois käytöstä, jolloin se perä sitten heiluu puolelta toiselle, kun kuskille tulee se virhearvio. Ajonvakautus pois ja painat vähän kaasua väärällä hetkellä sitä loskavallia ylittäessäsi -> perä karkaa.
 
Kumman hyvin etuvetokin lähtee ylämäkeen kun on hyvät renkaat ja lähtee liikkeelle pelkästään kytkintä nostamalla. Saa olla useampi sentti luntakin ennenkö alkaa jauhamaan tyhjää. Toki tommonen liukas on haastava, mutta niistäkin on selvitty kun lähtee erityisen varovasti liikkeelle.
Taitaa olla aika reilusti vääntöä, olematon mäki tai sitten siinä on systeemi, joka nostaa itse kierroksia, että ei sammu?
 
Kyllähän noissa jo melko kehittyneet ajonvakautukset on. Riippuu toki on se asc vai dsc:llä varustettu. Itse vähän veikkaisin, että siellä on taas omasta mielestään vatanen ottanut sen ajonvakautuksen pois. Niin monet väittävät itse osaavansa paljon paremmin kuin se ajonvakautus. Tässäkin ketjussa moni sanoo ottavansa se pois käytöstä, jolloin se perä sitten heiluu puolelta toiselle, kun kuskille tulee se virhearvio. Ajonvakautus pois ja painat vähän kaasua väärällä hetkellä sitä loskavallia ylittäessäsi -> perä karkaa.
Oliskohan jotain 00/01 eteenpäin DSC, joten varmaan ollut pois päältä tai ehkä vuosimalli mennyt väärin.

Ja ihan hyvin se DSC toimii.
 
Oliskohan jotain 00/01 eteenpäin DSC, joten varmaan ollut pois päältä tai ehkä vuosimalli mennyt väärin.

Ja ihan hyvin se DSC toimii.

Riippuu varusteista/moottorista onko autossa ASC/DSC. DSC on saanut jo 90-luvulla (usein isompien moottoreiden mukana tullut automaattisesti), mutta esim E9x on saanut myös ASC:llä.
 
Riippuu varusteista/moottorista onko autossa ASC/DSC. DSC on saanut jo 90-luvulla (usein isompien moottoreiden mukana tullut automaattisesti), mutta esim E9x on saanut myös ASC:llä.
Missäs E9x:ssä on tarjottu ASC:tä? "Luistavampi" DSC 3 tehokkaammille moottoreille, olen ymmärtänyt senkin olleen optio. En ole kyllä mikään asiantuntija..
 
Missäs E9x:ssä on tarjottu ASC:tä? "Luistavampi" DSC 3 tehokkaammille moottoreille, olen ymmärtänyt senkin olleen optio. En ole kyllä mikään asiantuntija..

Näytetään myyvän ASC:llä varustettuja ABS-ohjainlaitteita E9x, joten on niitä varmasti myös johonkin saanut. En tiedä onko uutena suomeen myydyissä ollut ASC, mutta moni BMW onkin tuotu jostain muualta käytettynä. Toki jos BMW varaosaluetteloa jaksaisi riittävästi selata, niin sieltähän se selviäisi. Itseäni ei niin paljon kiinnosta alkaa tonkimaan, kun kerta osaa myydään, niin sitä on myös käytetty jossain ko. mallin autossa. Paljon on italian tuonteja, saksasta tietenkin, viro, latvia, puola, USA jne. Luistavampi DSC3? En ole kyllä koskaan moisesta kuullut, vaikka näiden kanssa nyt on aika pitkään tullut oltua tekemisissä. Tehokkaammille moottoreille on eri koodaus DSC:llä ja omien kokemuksien mukaan isommilla moottoreilla antaa enemmän luistaa. Ns. "sähköisen lukon" pystyy tiettyihin malleihin koodaamaan käyttöön jälkikäteen. Tuo siis jarruttaa vaan sutivaa pyörää kun ajonvakautuksen ottaa pois. DSC löytyy e38:sta lisävarusteena.
 
Näitä tilanteita näkee, ja tulee vastaan harvasen päivä. Toki voi jäädä kotiin tai ajamaan sitä 60km/h satasen alueella siihen oikealle kaistalle jonossa niin kuin täällä jo ehdotettiin vaikka vasen kaista on vapaaana... :rolleyes:


Eilen muuten taas pisti hymyilyttämään likkaa treeneistä hakiessa kun etu- ja takavetoiset saivat itsensä kiinni paikkaan jota ei edes nelivedolla huomannut. Ihan perus liittymä pihalle, jossa noustiin jalkakäytävän päälle ja joka oli sellaista perinteistä kiilloitettua "perunapeltoa" kuin kaikki Turun kadut ovat tällä hetkellä. Sellaista mihin sopivasti rengas mahtuu johonkin kuoppaan tai kiharaan.

Ensin ihmettelin mitä edessä oleva rellukuski (joku 2010+ Laguna) hidastelee; no sehän oli jäänyt siihen tasaiselle sutimaan yhden renkaan kanssa, takarenkaat tien puolella. Lopulta nastat ilmeisesti pelastivat kun kaasu pohjassa sutimalla auto hinutti sen verran eteenpäin että auto nousi jalkakäytävän reunan yli.

Ihan yhtä hyvin ei käynyt takanani tulleelle 90-luvun takaveto-Volvolle joka joutuin pysähtymään takarenkaat tien puolella vaikka jätin tilaa mennä vasemmalta ohi kun pysähdyin likkaa noutamaan. Volvokuski oli edelleen sutimassa ~100 metrin autojono takanaan kun muutaman minuutin päästä ajoin paikan ohi kierrettyäni pihan toiselta puolelta takaisin tielle...


Ongelma etuvetoisten mallien kohdalla on juuri talvella että 90% suomen teillä on ainostaan 1pyörävetoisia eli ilman minkäänlaista lukkoa.
Valmistajat tietysti hehkuttavat jotain että niillä on mutta ne ovat usein jarruilla toimivat ja toimivat niin kauan kun pyörät pyörivät.
Tänä talvena olen ajanut n 10 eri autoa ei yhdessä toiminut eli olivat täysin umpisurkeita liikkeelle lähdöissä tietysti suurin osa olivat pakettiautoja työn taki kun tulee ajeltu niitä.
Usein jossain sporttisemmalla autolla voi löytyä kunnon lukko tai on lisävarustelistalla ruksattava ominaisuus mutta niissä taas on tuo maavara niin olematon että toimivat aurakalustona.
 
Näytetään myyvän ASC:llä varustettuja ABS-ohjainlaitteita E9x, joten on niitä varmasti myös johonkin saanut. En tiedä onko uutena suomeen myydyissä ollut ASC, mutta moni BMW onkin tuotu jostain muualta käytettynä. Toki jos BMW varaosaluetteloa jaksaisi riittävästi selata, niin sieltähän se selviäisi. Itseäni ei niin paljon kiinnosta alkaa tonkimaan, kun kerta osaa myydään, niin sitä on myös käytetty jossain ko. mallin autossa. Paljon on italian tuonteja, saksasta tietenkin, viro, latvia, puola, USA jne. Luistavampi DSC3? En ole kyllä koskaan moisesta kuullut, vaikka näiden kanssa nyt on aika pitkään tullut oltua tekemisissä. Tehokkaammille moottoreille on eri koodaus DSC:llä ja omien kokemuksien mukaan isommilla moottoreilla antaa enemmän luistaa. Ns. "sähköisen lukon" pystyy tiettyihin malleihin koodaamaan käyttöön jälkikäteen. Tuo siis jarruttaa vaan sutivaa pyörää kun ajonvakautuksen ottaa pois. DSC löytyy e38:sta lisävarusteena.
Mä luulen että tuo on vaan nimitys noissa varaosissa ja ASC:tä ei ole ollut tarjollakaan uudempiin bemareihin. Tuosta voi tavata jotain DSC:n eri versioista ja varmaan parempaakin tietoa löytyy kun etsii.

E: linkki unohtui
 
Viimeksi muokattu:
Tollasessa nelivetokin tahtoo sutia jos ei annostele kaasua sievästi. Pitäisi ajaa ne autot pois siitä jääurasta lumelle jos mahdollista, niin pääsee paremmin liikkeelle, vaan eihän sitä ihmiset osaa. Eivätkä osaa lähtä varovaisesti sievästi liikkeellekkään vaikka kuinka on mäkilähdön avustimia, sähköisiä käkkäreitä jne... Tosin joillakin paskeilla se on suorastaan haastavaa, esimerkiksi VAG DSG-paskojen kanssa.
Mikä siitä DSG:stä tekee paskan? Itsellä kun ei ole ollut haasteita vaikka on ollu ZF:n valmistamaa tiptronicia, volvon geartronicia ja tässäkin paskaksi tituleerattua DSG:tä.
 
Mikä siitä DSG:stä tekee paskan? Itsellä kun ei ole ollut haasteita vaikka on ollu ZF:n valmistamaa tiptronicia, volvon geartronicia ja tässäkin paskaksi tituleerattua DSG:tä.

Pakin/ykkösen kytkeytymisen hitaus, liian iso vaihde aina päällä ilman sporttia, nytkyttely välillä jne. Yleisesti toimii huonosti verrattuna melkein mihin vain nykyaikaiseen momentinmuuntimella varustettuun automaattivaihteistoon eikä passaa ollenkaan esim. 2-litraisen turbodieselin kanssa yhteen, kun sitä vääntöä ei ole siellä 1100rpm, missä tuo laatikko tykkää pitää kierroksia.

Etuna toki liikkeellä ollessa vaihteiden nopea vaihtuminen ja polttoainetalous. Arkiajossa kuitenkin ikävän nytkyttelevä/hidas vekslauksessa. Lisänä peruuttaminen ylämäkeen/liikkeelle lähtö ylämäessä. Käytännössä siis yleinen tarkkuus kun pitää paikoiltaan liikuttaa vajaavetoista autoa johonkin suuntaan liukkaalla, momentinmuuntimella varustettu laatikko on vaan tässä aivan ylivoimainen.

Sanotaan nyt vielä se tosiasia, että DSG-laatikot on aika vikaherkkiä. On olemassa parempia kaksoiskytkinlaatikoita.
 
Pakin/ykkösen kytkeytymisen hitaus, liian iso vaihde aina päällä ilman sporttia, nytkyttely välillä jne. Yleisesti toimii huonosti verrattuna melkein mihin vain nykyaikaiseen momentinmuuntimella varustettuun automaattivaihteistoon eikä passaa ollenkaan esim. 2-litraisen turbodieselin kanssa yhteen, kun sitä vääntöä ei ole siellä 1100rpm, missä tuo laatikko tykkää pitää kierroksia.

Etuna toki liikkeellä ollessa vaihteiden nopea vaihtuminen ja polttoainetalous. Arkiajossa kuitenkin ikävän nytkyttelevä/hidas vekslauksessa. Lisänä peruuttaminen ylämäkeen/liikkeelle lähtö ylämäessä. Käytännössä siis yleinen tarkkuus kun pitää paikoiltaan liikuttaa vajaavetoista autoa johonkin suuntaan liukkaalla, momentinmuuntimella varustettu laatikko on vaan tässä aivan ylivoimainen.

Sanotaan nyt vielä se tosiasia, että DSG-laatikot on aika vikaherkkiä. On olemassa parempia kaksoiskytkinlaatikoita.
En ole huomannut eroja aiemmin mainittujen laatikoiden(dsg, geartronic, tiptronic) välillä pakin/ykkösen kytkeytymisen kestoissa, miten tämän huomaa käytännössä? Sen huomasin, että liikkeelle lähtö oli alkuun "ryntäävä", mutta kun DSG lootalla ajeli jonkin aikaa niin joko laatikko oppi kuljettajan tavoille tai kuljettaja oppi auton tavoille eikä sen jälkeen ryntääviä lähtöjäkään ole näkynyt. Momentinmuuntimetkin tuuppaa isointa vaihdetta sisään aina kun mahdollista, ainakin ZF:n valmistamat 6-8 loviset (bmw/audi).

Vikaherkkyydestä tuntuu olevan keskustelua suuntaan ja toiseen, ensimmäisen generaation dsg:t eivät ole kestävän lootan maineessa, mutta "märkä dsg" on pomminvarma kun vaihdattaa lootan öljyt säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan, kustannus luokkaa 250eur/60tkm merkkarilla. Nytkyttelyä en ole huomannut koskaan, missä tilanteessa tällaista tapahtuu?

Edit:
Lisättäköön että omat kokemukset ovat luokkaa 50-100tkm/laatikkomalli ja enimmillään auton mittarissa on ollut noin. 260tkm.
 
Viimeksi muokattu:
En ole huomannut eroja aiemmin mainittujen laatikoiden(dsg, geartronic, tiptronic) välillä pakin/ykkösen kytkeytymisen kestoissa, miten tämän huomaa käytännössä? Sen huomasin, että liikkeelle lähtö oli alkuun "ryntäävä", mutta kun DSG lootalla ajeli jonkin aikaa niin joko laatikko oppi kuljettajan tavoille tai auto oppi kuljettajan tavoille eikä sen jälkeen ryntääviä lähtöjäkään ole näkynyt. Momentinmuuntimetkin tuuppaa isointa vaihdetta sisään aina kun mahdollista, ainakin ZF:n valmistamat 6-8 loviset (bmw/audi).

Vikaherkkyydestä tuntuu olevan keskustelua suuntaan ja toiseen, ensimmäisen generaation dsg:t eivät ole kestävän lootan maineessa, mutta "märkä dsg" on pomminvarma kun vaihdattaa lootan öljyt säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan, kustannus luokkaa 250eur/60tkm merkkarilla. Nytkyttelyä en ole huomannut koskaan, missä tilanteessa tällaista tapahtuu?

Edit:
Lisättäköön että omat kokemukset ovat luokkaa 50-100tkm/laatikkomalli ja enimmillään auton mittarissa on ollut noin. 260tkm.

Ainakin omassa T6 porterissa tuo pakin kytkentä on hieman hitaampi ja kaiken lisäksi välitys on aivan liian iso eli luistattaa kytkintä ja vasta sitten mennään vauhdilla taaksepäin.
Eteenpäin ajaessa ei ole mitään valittamista kunhan mainitsemasi kaasunkäytön liikeellelähdöissä niin pärjää hyvin.
Töissä on yksi kpl T5gp malli missä on dsg ja se oli juuri huollossa vaihteistovian takia mutta epäilen että osa viasta johtuu lastutuksen takia mutta kun itse valitsi auton vaihtorivistä (luultavasti vanteiden ja madalluksen takia)niin ei kannata valittaa.
Ja varman monet noista dsg laatikoista on rikottu luistattamalla autoa etanaavauhtia eteenpäin kun se on vähän sama kun tekisi manuaali laatikolla saman niin kytkinremppa on aika nopeasti edessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mä luulen että tuo on vaan nimitys noissa varaosissa ja ASC:tä ei ole ollut tarjollakaan uudempiin bemareihin. Tuosta voi tavata jotain DSC:n eri versioista ja varmaan parempaakin tietoa löytyy kun etsii.

E: linkki unohtui

Kyllä on tullut ihan noita virallisiakin BMW dokumentteja eräskin luettua vikaa etsiessä. Miksi siellä olisi erikseen DSC:lle osa ja toinen ASC:lle, jos sellaista ei muka olisi saanut?

Edit: vilkaisin nyt kuitenkin vielä BMW dokumentteja asiasta, esim ZF 8HP laatikon toiminnallisessa kuvauksessa vielä puhutaan ASC ja DSC:stä. Eli kyllä sitä ASC on melko uusissakin ollut tarjolla. BMW:llä on hyvin erilaiset varusteet eri maissa. Kehittyviin maihin / maihin joissa päästöt ei kiinnosta ovat vieneet esim. bensaautoissa euro 2 kun suomessa samaan aikaan myynnissä on ollut euro4..
 
Kyllä on tullut ihan noita virallisiakin BMW dokumentteja eräskin luettua vikaa etsiessä. Miksi siellä olisi erikseen DSC:lle osa ja toinen ASC:lle, jos sellaista ei muka olisi saanut?

Edit: vilkaisin nyt kuitenkin vielä BMW dokumentteja asiasta, esim ZF 8HP laatikon toiminnallisessa kuvauksessa vielä puhutaan ASC ja DSC:stä. Eli kyllä sitä ASC on melko uusissakin ollut tarjolla. BMW:llä on hyvin erilaiset varusteet eri maissa. Kehittyviin maihin / maihin joissa päästöt ei kiinnosta ovat vieneet esim. bensaautoissa euro 2 kun suomessa samaan aikaan myynnissä on ollut euro4..
Väittäisin kyllä edelleen, että E9x on varustettu vakiona DSC:llä ja ASC:tä siihen ei ole koskaan ollut tarjollakaan. Mä pidän tämän, pidä sä omas.
 
Ongelma etuvetoisten mallien kohdalla on juuri talvella että 90% suomen teillä on ainostaan 1pyörävetoisia eli ilman minkäänlaista lukkoa.
Valmistajat tietysti hehkuttavat jotain että niillä on mutta ne ovat usein jarruilla toimivat ja toimivat niin kauan kun pyörät pyörivät.
Tänä talvena olen ajanut n 10 eri autoa ei yhdessä toiminut eli olivat täysin umpisurkeita liikkeelle lähdöissä tietysti suurin osa olivat pakettiautoja työn taki kun tulee ajeltu niitä.
Usein jossain sporttisemmalla autolla voi löytyä kunnon lukko tai on lisävarustelistalla ruksattava ominaisuus mutta niissä taas on tuo maavara niin olematon että toimivat aurakalustona.
Ei kaikissa takavetoisissakaan ole lukkoja. Ja takavetoiset pakut jäävät tyhjänä herkemmin kiinni, kuten vaikka hiace, joka jää sutimaan märälle nurmikollekin.
 
Kokkeileppa joskus xDriveä, paina luistoneston nappia 5-sekunttia pohjassa ja pidä hauskaa. Äärimmäisen looginen vekotin jos on vähänkään kokemusta takavetoisesta autosta. Niin ja siis tietenkin pitkittäin asennetulla moottorilla. Takaan, että tykkäät.

Itselläni meinasi Volvo XC60 mennä suoraan kaiteeseen joskus 2011, kun X1 oli pajalla ja antoivat tollasen kikottimen, että pääsin kotia. Sepä ei kääntynytkään kaasun painalluksella, vaan päätti vaan puskea suoraan, kun ei takarenkaille tullutkaan yhtään vetoa. Aivan typerä systeemi oli, ei toiminut kuin suoraan ajettaessa. Kyseessä siis ensimmäistä korimallia ollut XC60. Eiköhän nuokin ole parantuneet, mutta hyi helvetti tuollainen oli paska auto ajaa ainakin verrattuna BMW:n tai Audin nelivetojärjestelmiin.

Oletko varma että se XC60 oli edes AWD? Noita kun on saanut etuvetonakin, voisin kuvitella vuokraamon/huollon auton olevan malliston halvin. Vuosia XC60 AWD:ta ajaneena, kyllä se lähtee peräluistoon hienosti kaasulla, toki ajonvakautus ei normaalitilassa anna perän luistaa kuin puoli metriä sivuun ja sitten nappaa kiinni ja oikaisee. XC60:ssä on myös neliveto aina kytkettynä hitaissa vauhdeissa, joten en näe kuvattua skenaariota mitenkään mahdollisena ehjälle AWD:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Pakin/ykkösen kytkeytymisen hitaus, liian iso vaihde aina päällä ilman sporttia, nytkyttely välillä jne. Yleisesti toimii huonosti verrattuna melkein mihin vain nykyaikaiseen momentinmuuntimella varustettuun automaattivaihteistoon eikä passaa ollenkaan esim. 2-litraisen turbodieselin kanssa yhteen, kun sitä vääntöä ei ole siellä 1100rpm, missä tuo laatikko tykkää pitää kierroksia.

Etuna toki liikkeellä ollessa vaihteiden nopea vaihtuminen ja polttoainetalous. Arkiajossa kuitenkin ikävän nytkyttelevä/hidas vekslauksessa. Lisänä peruuttaminen ylämäkeen/liikkeelle lähtö ylämäessä. Käytännössä siis yleinen tarkkuus kun pitää paikoiltaan liikuttaa vajaavetoista autoa johonkin suuntaan liukkaalla, momentinmuuntimella varustettu laatikko on vaan tässä aivan ylivoimainen.

Sanotaan nyt vielä se tosiasia, että DSG-laatikot on aika vikaherkkiä. On olemassa parempia kaksoiskytkinlaatikoita.

Itse en ole huomannut omistamissani DSG/S-tronic autoissa samanlaisia ongelmia. Tasasella kaasulla tietenkin kierrokset saattaa tippua 1100 nurkille, mutta laatikko vaihtaa kaasua painettaessa salaman nopeasti pienempää silmään. Ja monistahan löytyy se valikkokin mistä pystyt säätämään, kuinka haluat laatikon toimivan.
Todella miellyttäviä ja nopeasti reagoivia laatikoita, ilman nykimisiä ja kestävyys on todella hyvää luokkaa kun muistaa käydä öljyt vaihtamassa 60tkm välein
 
Itsellä on ensimmäistä talvea neliveto ajossa, parjattu DSG6/Haldex5 yhdistelmä ja riittävät 300hv. Syy miksi vaihdoin lukollisen etuvedon tuohon on kotipihan mäki, kääntyy 90 mutkan seututieltä suoraan ylös. Mäkeen ei saa juurikaan vauhtia, lisäksi seututie on yleensä umpijäässä. Viime talven peruuttelin autoa yläpihalle, alatasolla on ainoastaan yksi paikka ja se on varattu emännän Almeralle. Nelivetoautomaatti tulee mäen ylös heittämällä, talliin peruuttaminen onnistuu märän DSG:n ansiosta helposti. Kytkimien luistamisesta johtuva lämpö siirretään öljyyn eikä kytkin käryä kuten manuaalissa. Viiden vuoden takuu ja 4v huoltosopimus, jos joku mietti kaksoiskytkinremontin hintaa.

Vähän jännitti ensimmäinen talvi nelivedon kanssa, työkavereilta kuulin riittävästi juttuja siitä miten nelivedon kanssa pääsee pidemmälle, pellolle. Auto on siis Leon Cupra ST 4drive, jos se ei tuosta vielä käynyt ilmi. Alla Nokian R2 18 224/40 koossa, toimii loistavasti kaikissa muissa olosuhteissa paitsi loskassa. Eturenkaista häviää pito ja oja alkaa maagisesti vetää puoleensa... En tiedä tai ole uskaltanut kokeilla saisiko puskemisen (?) kuriin luistonesto pois/ESP sport tai peräti Off tilassa. Kovin vähän on paikkoja mihin pääsisi talviajoa turvallisesti harjoittelemaan. Liikenteessä ei viitsi kauheasti kikkailla, tähän asti on riittänyt ESP:n sallima perän heilahdus reippaammin kiihdyttäessä. Joo, en ole mikään rattimies, ainakaan perä edellä/sivulla.
 
Itsellä on ensimmäistä talvea neliveto ajossa, parjattu DSG6/Haldex5 yhdistelmä ja riittävät 300hv. Syy miksi vaihdoin lukollisen etuvedon tuohon on kotipihan mäki, kääntyy 90 mutkan seututieltä suoraan ylös. Mäkeen ei saa juurikaan vauhtia, lisäksi seututie on yleensä umpijäässä. Viime talven peruuttelin autoa yläpihalle, alatasolla on ainoastaan yksi paikka ja se on varattu emännän Almeralle. Nelivetoautomaatti tulee mäen ylös heittämällä, talliin peruuttaminen onnistuu märän DSG:n ansiosta helposti. Kytkimien luistamisesta johtuva lämpö siirretään öljyyn eikä kytkin käryä kuten manuaalissa. Viiden vuoden takuu ja 4v huoltosopimus, jos joku mietti kaksoiskytkinremontin hintaa.

Vähän jännitti ensimmäinen talvi nelivedon kanssa, työkavereilta kuulin riittävästi juttuja siitä miten nelivedon kanssa pääsee pidemmälle, pellolle. Auto on siis Leon Cupra ST 4drive, jos se ei tuosta vielä käynyt ilmi. Alla Nokian R2 18 224/40 koossa, toimii loistavasti kaikissa muissa olosuhteissa paitsi loskassa. Eturenkaista häviää pito ja oja alkaa maagisesti vetää puoleensa... En tiedä tai ole uskaltanut kokeilla saisiko puskemisen (?) kuriin luistonesto pois/ESP sport tai peräti Off tilassa. Kovin vähän on paikkoja mihin pääsisi talviajoa turvallisesti harjoittelemaan. Liikenteessä ei viitsi kauheasti kikkailla, tähän asti on riittänyt ESP:n sallima perän heilahdus reippaammin kiihdyttäessä. Joo, en ole mikään rattimies, ainakaan perä edellä/sivulla.
Neliveto jatkaa tangentin suuntaan kun Höllää kaasusta. Käy turvallisella alueella kokeilemassa miten käyttäytyy kaasun kanssa. Usein riittävän uskalias kaasun käyttö ohjaa paremmin kuin se että heittäytyy jarrujen tai moottorijarrutus vietäväksi. Se ESP myös puuttuu yleensä peliin kun huomaa kuskin epäröivän, eli päästävän kaasusta. Tämä on toki autokohtaista miten herkkä se on, mutta eiköhän 300hv Cupra ole aika ”salliva”. Eikä se neliveto pahemmin jumiin jää, jos ei sitä itse hankeen räppäile.
 
Oletko varma että se XC60 oli edes AWD? Noita kun on saanut etuvetonakin, voisin kuvitella vuokraamon/huollon auton olevan malliston halvin. Vuosia XC60 AWD:ta ajaneena, kyllä se lähtee peräluistoon hienosti kaasulla, toki ajonvakautus ei normaalitilassa anna perän luistaa kuin puoli metriä sivuun ja sitten nappaa kiinni ja oikaisee. XC60:ssä on myös neliveto aina kytkettynä hitaissa vauhdeissa, joten en näe kuvattua skenaariota mitenkään mahdollisena ehjälle AWD:lle.

Kyseessä oli ihan ensimmäisen sukupolven XC60 D5 AWD. Olen varma, en minä nyt tyhmä ole. Tein kuitenkin toki virheen liikkeelle lähdettäessä painamalla liikaa hanaa.

S-Tronicin toiminnasta minullakaan ei ole mitään valittamista, mutta DSG on huomattavasti heikompi esitys, ainakin 2.0 TDI:n yhteydessä.
 
Ite laitan ASR pois päältä näillä keleillä mitä suomen ilmasto on tarjoillut meille ja mun A6 3.2FSI Quattrolle näinä päivinä. Syynä se, et ku tolla nyt on vähän tottunut ajaa, niin luistonesto päällä puskee kurveissa. Kun luistonesto on pois päältä niin vähän kaasua tarjoilemalla auri ottaa keulan suunnan sinne minne ohjaa :geek:

edit. pienellä perän heilautuksella yleensä jos tiukempi kurvi.
 
S-Tronicin toiminnasta minullakaan ei ole mitään valittamista, mutta DSG on huomattavasti heikompi esitys

Ne on suurimmaksi osin ihan samoja laatikoita...

On toki jokunen S-tronicina myyty loota joita ei ole kuin Audissa, mutta suurinta osaa malleista on niin Audissa kuin Volkkarissakin jolloin ainoaksi eroksi jää markkinointinimi.
 
Itsellä on ensimmäistä talvea neliveto ajossa, parjattu DSG6/Haldex5 yhdistelmä ja riittävät 300hv. Syy miksi vaihdoin lukollisen etuvedon tuohon on kotipihan mäki, kääntyy 90 mutkan seututieltä suoraan ylös. Mäkeen ei saa juurikaan vauhtia, lisäksi seututie on yleensä umpijäässä. Viime talven peruuttelin autoa yläpihalle, alatasolla on ainoastaan yksi paikka ja se on varattu emännän Almeralle. Nelivetoautomaatti tulee mäen ylös heittämällä, talliin peruuttaminen onnistuu märän DSG:n ansiosta helposti. Kytkimien luistamisesta johtuva lämpö siirretään öljyyn eikä kytkin käryä kuten manuaalissa. Viiden vuoden takuu ja 4v huoltosopimus, jos joku mietti kaksoiskytkinremontin hintaa.

Vähän jännitti ensimmäinen talvi nelivedon kanssa, työkavereilta kuulin riittävästi juttuja siitä miten nelivedon kanssa pääsee pidemmälle, pellolle. Auto on siis Leon Cupra ST 4drive, jos se ei tuosta vielä käynyt ilmi. Alla Nokian R2 18 224/40 koossa, toimii loistavasti kaikissa muissa olosuhteissa paitsi loskassa. Eturenkaista häviää pito ja oja alkaa maagisesti vetää puoleensa... En tiedä tai ole uskaltanut kokeilla saisiko puskemisen (?) kuriin luistonesto pois/ESP sport tai peräti Off tilassa. Kovin vähän on paikkoja mihin pääsisi talviajoa turvallisesti harjoittelemaan. Liikenteessä ei viitsi kauheasti kikkailla, tähän asti on riittänyt ESP:n sallima perän heilahdus reippaammin kiihdyttäessä. Joo, en ole mikään rattimies, ainakaan perä edellä/sivulla.

Se on kyllä totta, että nelivedolla pääsee pidemmälle, sitten kun se jää kiinni niin se on kunnolla kiinni, kokeiltu on :D Ei siis tietenkään normaalisti auratuilla teillä jää kiinni, mutta jossain syrjemmässä, missä ei ole juuri aurattu se neliveto menee paljon pidemmälle, mutta kun saat kiinni, niin se on sitten kiinni kunnolla. Pellolle jos se auton tieltä saa niin on kyllä täysin kuskin vika ei nelivedon.

Kuten tuossa edellä todettiin, niin kannattaa käydä jossain kokeilemassa, miten se käyttäytyy ääritilanteissa. Esim. sulkemisajan jälkeen isomman marketin parkkipaikka tms. Nelivedon ajokäytökseen vaikuttaa paljon miten se voima jakautuu eteen/taakse. Jos on etupainotteinen, niin kaasua lisäämällä usein puskee vaan lisää.
 
Se on kyllä totta, että nelivedolla pääsee pidemmälle, sitten kun se jää kiinni niin se on kunnolla kiinni, kokeiltu on :D Ei siis tietenkään normaalisti auratuilla teillä jää kiinni, mutta jossain syrjemmässä, missä ei ole juuri aurattu se neliveto menee paljon pidemmälle, mutta kun saat kiinni, niin se on sitten kiinni kunnolla. Pellolle jos se auton tieltä saa niin on kyllä täysin kuskin vika ei nelivedon.

Kuten tuossa edellä todettiin, niin kannattaa käydä jossain kokeilemassa, miten se käyttäytyy ääritilanteissa. Esim. sulkemisajan jälkeen isomman marketin parkkipaikka tms. Nelivedon ajokäytökseen vaikuttaa paljon miten se voima jakautuu eteen/taakse. Jos on etupainotteinen, niin kaasua lisäämällä usein puskee vaan lisää.
Tuohon loskakeleihin nykyautojen rengasleveydet ovat turhan leveät eli jos haluaa siihen parannuksen niin kapeammat renkaat.
Itsellä kolmas haldex neliveto auto ja ovat toimineet luotettavasti kunhan niitä huoltaa.
 
Ei kaikissa takavetoisissakaan ole lukkoja. Ja takavetoiset pakut jäävät tyhjänä herkemmin kiinni, kuten vaikka hiace, joka jää sutimaan märälle nurmikollekin.
Toyota Hiace takavetoisessa on lukko mutta en muista oliko kaikissa malleissa mutta hiace sekä vanhoilla ford transit pakuissa on talvella ainakin se 300kg paino pakollinen talvivaruste noissa malleissa.
Itse jäin joskus loskakelillä omalle pihalle ford lava transitin kanssa vaikka oli pieni alamäki sen verran surkeat olivat eikä tuo sähköisesti ohjattu pumppu ja vikaherkkä kytkin tilannetta parantanut.
Yleisest takavatoine pakettiauto on umpisurkea talvella paitsi nämä suuremmat kevyet kuormauto mallit voivat olla painon takia hieman paremmat.
Suosin enemmä etuvetoista pakua ellei tarvitse kuljettaa jatkuvasti suuria kuormia mukana.
 
Tuohon loskakeleihin nykyautojen rengasleveydet ovat turhan leveät eli jos haluaa siihen parannuksen niin kapeammat renkaat.
Itsellä kolmas haldex neliveto auto ja ovat toimineet luotettavasti kunhan niitä huoltaa.

Paljon kun kavennat rengasta noissa vähänkin tehokkaammissa, kuten kysyjän cuprassa, niin ajettavuus sitten normaalilla talvikelillä kärsii kun rengas joustaa liikaa ja ajonvakautuksen valo vilkkuu jatkuvasti vaikka pitoa olisikin. Omalle kohdalle ei niin paljon ainakaan noita loskakelejä osu, että olisin valmis normi talvikelin ajettavuutta sen takia uhraamaan. Ainakin tehokkaampi takavetoinen muuttuu melko levottomaksi vaikka olisi hyvin pitoa kun alkaa paljon tehtaan mitoista kaventamaan, tämäkin on kokeiltu. Talvirenkaissa on nykyisin niin löysät rungot, että itse en kyllä kovin kapeaa rengasta suosita.
 
Pakko myöntää että automaatti tekee kyllä nelivedon 95%:sti tarpeettomaksi kaupungissa ja ne kolme päivää vuodesta jolloin sitä nelikkoa kaipaa, pärjään kyllä tälläkin. Uskomattoman vaivattomasti lähtee kiillotetuista risteyksistä eteenpäin.

Maalla nuo XC/Alltrack/Country Tourer mallit on kyllä ehdottoman mukavia, ei vaan nykyään enää ehdi niin usein kotipuoleen. Olishan se leikkiminenkin silloin tällöin jees, mutta paljon todennäköisemmin tulen ajamaan nelikon ulos/tolppaan tms. kuin etuvetoisen. Tuolla kun ei tarvitse edes harkita mitään leikittelyä.
 
Pakko myöntää että automaatti tekee kyllä nelivedon 95%:sti tarpeettomaksi kaupungissa ja ne kolme päivää vuodesta jolloin sitä nelikkoa kaipaa, pärjään kyllä tälläkin. Uskomattoman vaivattomasti lähtee kiillotetuista risteyksistä eteenpäin.

Maalla nuo XC/Alltrack/Country Tourer mallit on kyllä ehdottoman mukavia, ei vaan nykyään enää ehdi niin usein kotipuoleen. Olishan se leikkiminenkin silloin tällöin jees, mutta paljon todennäköisemmin tulen ajamaan nelikon ulos/tolppaan tms. kuin etuvetoisen. Tuolla kun ei tarvitse edes harkita mitään leikittelyä.
Ostakaa nelivedot ni ei tartte teijän takana venailla monii punasii valoja, ku ei lähde autot liikkeelle. Onneks sulla kuitenkin on automaattivaihteisto
 
Ostakaa nelivedot ni ei tartte teijän takana venailla monii punasii valoja, ku ei lähde autot liikkeelle. Onneks sulla kuitenkin on automaattivaihteisto

Ei pelkästään venailu, vaan sekin, että monella etuvetohermannilla lähtee keula vispaamaan holtittomasti puolelta toiselle, kun painetaan liikaa kaasua. Saa noitakin varoa.
 
Pakko myöntää että automaatti tekee kyllä nelivedon 95%:sti tarpeettomaksi kaupungissa ja ne kolme päivää vuodesta jolloin sitä nelikkoa kaipaa, pärjään kyllä tälläkin. Uskomattoman vaivattomasti lähtee kiillotetuista risteyksistä eteenpäin.

Miten se automaatti tekee nelivedon tarpeettomaksi? :confused: Itsellä ollut nyt vuosia automaatti alla, enkä kyllä ole vielä huomannut miten se korvaisi nelivedon? On tullut ajettua etu sekä takavetoista automaattia eikä kumpikaan kyllä korvaa nelivetoa missään tilanteessa. Säännöllisesti myös tulee manuaaleilla ajettua. Jos ei osaa kytkintä käyttää, niin sitten varmaan tarvii sen automaatin. Jos nyt jotain parannusta vajaavetoiseen, niin tasauspyörästön lukko, se nyt jo jotain auttaa kun ei jäädä sitä yhtä rengasta sutimaan. Automaatti toki mukavampi kun joutuu ryömittämään esim. ruuhka/ajat parkkitaloon ja edellä oleva urpo pysähtyy miettimään miten siitä liuskan yläpäässä olevasta mutkasta uskaltaa mennä (näitä näkee muuten melko usein).

Osaa kuskeista saa risteyksissä odottaa kesälläkin, kun eivät tajua lähteä liikkeelle valojen vaihtuessa, osa varmaan arpoo vaihteiden kanssa, monet vaan tekee ihan jotain muuta kun keskittyvät ajamiseen. Noihin muuta puuhaileviin somettajiin ym. ei kyllä auta nelivedot eikä automaatit mitään. Monet ajaa niin vanhoilla talvirenkailla ja vielä pysähtyvät niihin kiillotettuihin uriin, niin kestäähän siinä sutien päästä liikkeelle. Vanhoillakin renkailla & manuaalilla pääsee keskivertoa nopeammin liikkeelle jos ajaa urien viereen lumelle ja käyttää sitä kaasua järkevästi. Pitää kunnon talvirenkaat (eli riittävän uudet eikä mitään kinukkeja), niin ei kyllä ole mitään ongelmia lähteä kiillotetuista risteyksistä tasaisella. Tosin neliveto kyllä aivan ylivoimainen liikkeelle lähdössä, sama vaikka joutuisi liukkaaseen ylämäkeen pysähtymään, niin lähtee vaivattomasti.

Auraaminen nykyisin niin perseestä, että maavara kyllä loppuu noista normi sedan/farkku ym. Neliveto yleensä lisää jonkun sentin maavaraa. Viimeksi pari päivää sitten parkkeerasin keskustassa sellaiseen ruutuun, että varmaan viikonlopun sateiden jälkeen ei tarvitse enää omalla autolla parkkeerata kun nyt oli jo yli 10cm kynnys. Auraavat vaan kylmästi lumet niihin parkkiruutuihin, eivätkä sitten niitä siitä poista niin kai siihen melkoinen kynnys tulee.. Samoin risteykset mielenkiintoisessa kunnossa.
 
Ei pelkästään venailu, vaan sekin, että monella etuvetohermannilla lähtee keula vispaamaan holtittomasti puolelta toiselle, kun painetaan liikaa kaasua. Saa noitakin varoa.
Vähän voi tosiaan etuvedolla kytkintä nostettaessa siirtyä keula sivulle, jos alla alkaa olla jo vanhat nastat. Takavedolla ei sitten enää pääsisikään yhtään mihinkään, tai ainakin hitaammin kuin etuvedolla.

Täytyy siis olla aika vanha auto, jos etuvedon keula lähtee luisumaan sivulle. Eli sellainen mistä puuttuu esp ja sutivan pyörän jarru. Ihan pariin otteeseen on vain tuo pieni sutiminen tapahtunut ja sen jälkeen pitoa onkin ollut ihan riittäävästi.

En ole siis huomannut mitään keulan vispaamista mihinkään. Mutta kytkintä nostettaessa keula on voinut luisua esim oikealle. Yleensä lähden liikkeelle ihan vain tyhjäkäynniltä ja siitä sitten vain lisää kaasua. Diesel jaksaa kumminkin vääntää noinkin ihan riittävästi, jos on oikeasti liukasta.


Perinteisellä automaatilla taas lähtö on pehmeämpi, eli ei varmaan tuollaista sutimista tule aivan niin helposti.
 
Ihan turha jaaritella, liukkailla keleillä ei ole lukollisen nelivedon voittanutta... :tup:
-Joka muuta väittää, valehtelee tai puhuu vastoin parempaa tietoa... :cool:
 
Ihan turha jaaritella, liukkailla keleillä ei ole lukollisen nelivedon voittanutta... :tup:
-Joka muuta väittää, valehtelee tai puhuu vastoin parempaa tietoa... :cool:

Kunnollisilla nastarenkailla nykyaikaiset nelivedot ajaa ihan saman asian niin kauan kun ei tarvitse ajaa ojaan ja sieltä ylös (tosin sekin temppu on ihan vanhalla X1:sellä tehty). Oli se sitten xDrive, Haldex tai Quattro näin esimerkkinä.
 
Miten se automaatti tekee nelivedon tarpeettomaksi? :confused: Itsellä ollut nyt vuosia automaatti alla, enkä kyllä ole vielä huomannut miten se korvaisi nelivedon?

Tälläin kaupunki&lähiöhelvetissä kun ajelee niin ei tarvitse jäädä risteyksiin sutimaan näillä kiillotetuilla keleillä. Kenkä jarrulta ja ollaan liikkeellä. Aika fakiiri saa olla että tuon saisi paikalleen sutimaan. Suurin osa kuitenkin jää paikalleen manuaalilla kaasun&kytkimen käytön seurauksena. Tekkiläiset nyt tietty on kaikki niin rattimiehiä ettei tätä ongelmaa ole.
Näin käytännöllisyyden kannalta siis. Eri asia sitten kun haluaa "harrastaa" tai jos saa asua maalla jossa auraus ei toimi niin nopeasti/on paikkoja joita ei edes aurata. Tosin 80% nelikoistakin on niin pienellä maavaralla, ettei tuossa tilanteessa hyödytä. Tosin seuraavaksi kun toinen auto pitää vaihtaa niin joku tuollainen Alltrack/XC70/tms. tulee tilalle.

Ei siis ole nelivedon voittanutta, mutta vastapainoksi on enemmän huollettavaa ja hajoavaa. Näin siis kun itse ajattelen 100% käytännöllisyyden kannalta autoilua.
 
Ei siis ole nelivedon voittanutta, mutta vastapainoksi on enemmän huollettavaa ja hajoavaa. Näin siis kun itse ajattelen 100% käytännöllisyyden kannalta autoilua.
Aika vähissä on huoltokohteet ja hajoamiset jos pysyttelet niissä mekaanisissa nelivedoissa etkä sotkeudu elektroniikka-aivoilla ohjattuihin, 60tkm välein uusia öljyjä vaativiin kytkipakkoihin.

Mulla on itse ja ex-omistajien jäljiltä ajettujen ~400tkm aikana (2x torsen autoja viimeisen 16v aikana) mennyt nelivedossa huoltokustannuksiin yksi kardaanin tiiviste (~35 eur) ja ~1 litra öljyä (VAGin speciaali lisäaineistettu ~100eur saksasta) sen vaihdon yhteydessä. Eikä sitäkään tiivistetä pakko olisi ollut vaihtaa, mutta muutama tippa öljyä jotka olivat tiivisteen välistä vuotaneet ~2 vuoden aikana stressasivat kun tapana on pitää autot kunnossa. Töineen nelivedon tuoma "lisäkustannus" siis jotain 63 sentin luokkaa per 1000km - "because I'm worth it". :D
 
Aika vähissä on huoltokohteet ja hajoamiset jos pysyttelet niissä mekaanisissa nelivedoissa etkä sotkeudu elektroniikka-aivoilla ohjattuihin, 60tkm välein uusia öljyjä vaativiin kytkipakkoihin.

Mulla on itse ja ex-omistajien jäljiltä ajettujen ~400tkm aikana (2x torsen autoja viimeisen 16v aikana) mennyt nelivedossa huoltokustannuksiin yksi kardaanin tiiviste (~35 eur) ja ~1 litra öljyä (VAGin speciaali lisäaineistettu ~100eur saksasta) sen vaihdon yhteydessä. Eikä sitäkään tiivistetä pakko olisi ollut vaihtaa, mutta muutama tippa öljyä jotka olivat tiivisteen välistä vuotaneet ~2 vuoden aikana stressasivat kun tapana on pitää autot kunnossa. Töineen nelivedon tuoma "lisäkustannus" siis jotain 63 sentin luokkaa per 1000km - "because I'm worth it". :D

On se varmaan noin jos on tilat missä itse tehdä, mulla ei ole joten tuntityöt tulee osien päälle. Noista tekniikoista en tiedä mitään, kattoo sitten kun se vaihto on ajankohtainen.
 
On se varmaan noin jos on tilat missä itse tehdä, mulla ei ole joten tuntityöt tulee osien päälle. Noista tekniikoista en tiedä mitään, kattoo sitten kun se vaihto on ajankohtainen.
Jos lasket takaisin päin, niin huomaat että tuossa 63 sentissä oli se hieman yli satanen siitä minkä maksoin tuon tiivisteen vaihdosta. ;)
 
Tiedän, mutta Audin softa oli paljon parempi. Skodassa taas huonoin.
Jos laatikot ja moottorit on identtisiä softassa ei ole huomattavaa eroa. Enemmän vaikuttaa se millainen kuski autolla on ollut ja kuinka laatikko on kuskin ajotyyliin mukautunut. Essarit jne. on yleensä ihan sekaisin ja ihan sattumaa mikä noista tuntuu parhaalta. Toisaalta et maininnut autoja. Audeissa pitkittäismoottorisina eri askit kuin muissa A4 ja isommissa malleissa.
 
Tälläin kaupunki&lähiöhelvetissä kun ajelee niin ei tarvitse jäädä risteyksiin sutimaan näillä kiillotetuilla keleillä. Kenkä jarrulta ja ollaan liikkeellä. Aika fakiiri saa olla että tuon saisi paikalleen sutimaan. Suurin osa kuitenkin jää paikalleen manuaalilla kaasun&kytkimen käytön seurauksena. Tekkiläiset nyt tietty on kaikki niin rattimiehiä ettei tätä ongelmaa ole.
Näin käytännöllisyyden kannalta siis. Eri asia sitten kun haluaa "harrastaa" tai jos saa asua maalla jossa auraus ei toimi niin nopeasti/on paikkoja joita ei edes aurata. Tosin 80% nelikoistakin on niin pienellä maavaralla, ettei tuossa tilanteessa hyödytä. Tosin seuraavaksi kun toinen auto pitää vaihtaa niin joku tuollainen Alltrack/XC70/tms. tulee tilalle.

Ei siis ole nelivedon voittanutta, mutta vastapainoksi on enemmän huollettavaa ja hajoavaa. Näin siis kun itse ajattelen 100% käytännöllisyyden kannalta autoilua.

Itsekin ajan kyllä lähinnä kaupungissa eikä se manuaali jää siihen risteykseen sutimaan kunnon renkailla, jos kuski on ymmärtää miten manuaalilla lähdetään liikkeelle. Itse häiritsee enemmän se kun kytkintä on pakko luistattaa ruuhkassa/parkkipaikoilla/parkkitalojen rampilla, automaatilla vaan jarrua painelet&kaasua ja auto lipuu eteenpäin. Ne jotka jää sutimaan on niitä, jotka painaa vaan lisää kaasua kun alkaa nastojen ropina kuulumaan, silloin kyllä jäävät samoin sutimaan sen automaatin kanssa. Osalla ei vaan tunnu olevan mitään käsitystä miten liukkaalla lähdetään liikkeelle. Näille pitäisi olla neliveto luistonestolla.
 
Jos lasket takaisin päin, niin huomaat että tuossa 63 sentissä oli se hieman yli satanen siitä minkä maksoin tuon tiivisteen vaihdosta. ;)

Sori, liikaa lukuja yhdessä viestissä niin meni aivot solmuun. Mutta 135€ sisältäen vaihdot on kyllä edullinen. Muistaakseni XC:lle oli tuplat, mutta tuo vain hatara muistikuva.
 
Sori, liikaa lukuja yhdessä viestissä niin meni aivot solmuun. Mutta 135€ sisältäen vaihdot on kyllä edullinen. Muistaakseni XC:lle oli tuplat, mutta tuo vain hatara muistikuva.
- tiiviste ~35 eur
- litra maailman kalleinta VAG öljyä 99,60 eur (ei muut käy, muilta puuttuu se kitka-lisäaineistus, siitä :rolleyes:)
- vaihto noin satasen
--------
~250 eur yhteensä

Edit: olisin siis voinut selvemmin sanoa että laskin sen tuohon 63 senttiin mukaan vaikken maininnutkaan erikseen (jotkut tosiaan vaihtaa itse ja toiset vie merkkiliikkeeseen ja maksaa 500 koko hommasta ;) ).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom