Neliveto, takaveto vai etuveto?

Totuutta ei tuskin löydy ellei joku nosta kättään ylös ja tunnusta olevansa merkin huoltopäällikkö ja halua käyttää hieman työaikaansa "turhuuteen."

Mut pääasia, onko torsen vai kruunu, kumpikin toimii, nyrkkisääntönä mekaaniseen nelivetoon Audissa; V6 ja isommat? :hmm:
Nelisylinteriset Ultralla.
 
Monimutkainen kuvio näyttää olevan, tuo torsen vs kruunupyörä. Paljon monimutkaisempi kuin kuvittelin sen olevan. :eek:

Jos todella kruunupyörä onkin alkanut olemaan vakiokamaa jo A4 B8 aikoihin, niin miksi ihmeessä uudemman mallin (A4 B9) täysin uudesta vaihteistosta on piirretty hienot räjäytyskuvat joka versiosta, niin että yhdessäkään ei ole kruunupyörää vaan torsen. :confused:

No tämä :D ja selvästikään Audilla itsellään ei ole hirveää hinkua huudella ympäriinsä siitä, mikä versio kussakin on.

Nuo hienot räjäytyskuvat ovat toki markkinointimateriaalia ja niissä varmasti voidaan ottaa taiteellisia vapauksia tai yhdistellä aikaisempia piirrustuksia. Mutta itse kyllä löysin audin S-tronic sivuilta tällaisen (DL501?), josta löytyy kruunupyörästö:
upload_2019-2-23_12-37-46.png


Edit: Huomasin, että tuo ETKA mitä selailin, loppuu juuri vuoteen 2016. Eli voiko sittenkin olla, että B9:ssä on siirrytty takaisin torseniin?

Totuutta ei tuskin löydy ellei joku nosta kättään ylös ja tunnusta olevansa merkin huoltopäällikkö ja halua käyttää hieman työaikaansa "turhuuteen."

Mut pääasia, onko torsen vai kruunu, kumpikin toimii, nyrkkisääntönä mekaaniseen nelivetoon Audissa; V6 ja isommat? :hmm:
Nelisylinteriset Ultralla.

Itse luottaisin noihin varaosakuviin, niiden kuvittelisi olevan kuranttia tavaraa.

Mutta totta, sinänsä torsen ja kruunu momemmat ovat mekaanisia lukkoja eli toiminnallinen ero on tuskin kovin suuri. Ainoa asia, joka itseäni mietityttää on huoltovapaus, kun toisessa on kuitenkin kuluvia kitkapintoja.

Valitettavasti tällä hetkellä Audin sivut ovat jotenkin kuohitut (WLTP:n takia?) ja esimerkiksi A4/A5/Q5:sta ei saa kuin nelipyttyisenä. Tuolta muuten näkee nelikon toteutustavan, kun valitsee konfiguraattorista moottorin ja sen jälkeen "tulosta PDF". Siellä varustelistauksen loppupäästä löytyy joko "GH1 quattro-nelivetojärjestelmä itselukittuvalla keskitasauspyörästöllä" tai "GH4 quattro® ultra -nelivetojärjestelmä".

Homma näyttäisi menevän vieläkin epäselvemmäksi, sillä esim. A6 Avant Business 150 kW 2.0 TDI:llä ja S-tronicilla on quattro ultra, mutta vastaava A4 140 kW TDI samalla laatikolla on tavallinen quattro? :confused2:

Nähtävästi varmin tapa "oikeaan quattroon" on valita 8-vaihteinen tippi, sillä ultraa ja kruunua saa vain 7-lovisen dsg:n kanssa. :joy:
 
Viimeksi muokattu:
Puol milliä ajanut etuvedolla ja kertaakaan ei ole puskenut tarkoittamattomasti. Tietysti jos ajaa autolla ja kuvittelee olevansa Juha Lauda niin tavallisen liikenteen seassa se on säälittävää. Hyvä käydä välillä vähän osastolla rauhoittumassa.
Varmaan joutuiskin hoitoon, jos ajais aina niin ettei etuveto puske missään mutkassa, edes kiertoliittymässä :lol:
 
Tuossa on kruunu hyvin esitetty toiminnaltaan.

 
Viimeksi muokattu:
Tuosta kruunusta niin olenko täysin katsonut väärin että sen kanssa eturenkaat pyörisi aina rattaalla vaihteiston kyseisen välityssuhteen kanssa samalla nopeudella ja vain taakse muuttaisi kruunussa kytkimillä "välityssuhdetta" muuttamalla voimaa. Keskimääräinen renkaiden pyörimisnopeus muuttuisi tuolla. Torsen kun puolestaan toimii kuin tasauspyörästö pitäen keskimääräisen pyörintänopeuden edessä ja takana samana luistavalla välityssuhteen nousten jolloin vääntövoimaa heikkenee samalla kun pitävällä välityssuhde pienenee. Tarkoittaen myös sitä että luistava pyörä ottaa enempi kierroksia.

Eli kruunulla ei tulisi ihan täysin samaa käytöstä kuin torsenilla kun vaikutus on vain taakse. (Poikkeuksena autot joissa vaihteisto takana jolloin nurin kurin.)

Tai sitten noi kuvat on vaan harhaan johtavia ollut siinä että torsen pyörii moottorin voimasta ollen toisessa päässä lähtö eteen ja toises taakse. Ja kruunut näyttää että niissä otetaan samalta akselilta suoraan voima eteen millä pyöritetään kruunua päästä. Ja kruunun toisessa päässä lähtö taakse.

Edit:
Tässä videossa toi pyörimisnopeus seikka ja voisko olla syytä miksi tehokkaammissa ei käytetä niin mielellään.



Tuo kruunu pelittää juuri kuin tavallinen tasauspyörästö, keskelle (harmaa) tuodaan veto ja reunoilta otetaan voima ulos (punainen taakse, keltainen eteen). Veto vaihteistolta tulee tuolta putkimaisen keltaisen ulostuloakselin keskeltä noihin pikkurattaisiin ja pyörästön koteloon (harmaat osat).

Mikäli pyörästön välittäessä voimaa toinen akseli lipsuu (punaisen ja keltaisen välille syntyy nopeuseroa), hammaskontakteista syntyvä voima puristaa kitkapakkaa kasaan ja jarruttaa luistavaa akselia koteloon (eli vaihteiston ulostuloon) täten siirtäen voimaa ei-luistavalle akselille.
 
Tuo kruunu pelittää juuri kuin tavallinen tasauspyörästö, keskelle (harmaa) tuodaan veto ja reunoilta otetaan voima ulos (punainen taakse, keltainen eteen). Veto vaihteistolta tulee tuolta putkimaisen keltaisen ulostuloakselin keskeltä noihin pikkurattaisiin ja pyörästön koteloon (harmaat osat). Mikäli pyörästön välittäessä voimaa toinen akseli lipsuu (punaisen ja keltaisen välille syntyy nopeuseroa), hammaskontakteista syntyvä voima puristaa kitkapakkaa kasaan ja jarruttaa luistavaa akselia koteloon (eli vaihteiston ulostuloon) täten siirtäen voimaa ei-luistavalle akselille.

Paremmin kuvia kruunusta tutkineena siivosin pois tuon virheellisen väitteen tunti sitten. Mielenkiintoista että 56minuuttia myöhemmin vielä tuli eteesi. Harmaat osat tosiaan pyörii eri tahtia keltaisen kanssa.
 
Paremmin kuvia kruunusta tutkineena siivosin pois tuon virheellisen väitteen tunti sitten. Mielenkiintoista että 56minuuttia myöhemmin vielä tuli eteesi. Harmaat osat tosiaan pyörii eri tahtia keltaisen kanssa.

Oho, lainasin tuota alkuperäistä viestiäsi, mutta rupesin välissä vielä tutkailemaan noita eri DSG-laatikoita :beye:.

Vaikuttaisi siltä, että tosiaan tuossa DL382-laatikossa (B9 A4) on aina torsen tai sähköllä kytkeytyvä ultra-quattron mokkula perässä, mikäli tämä mötikkä on torsen:
upload_2019-2-23_16-14-34.png

2011 lähtien DL501:ssä on siis kruunutasauspyörästö, kuten myös 6-v manuaalissa, eli tuota uudemmat B8 A4 ja C7 A6 nelikot ovat kruunutasauspyörästöllä, pl. 8-lovinen tiptronic.

Uuden korin kutosesta ei löydy vielä varaosakuvia, käyttääköhän sekin kaikissa malleissa joko DL382:sta tai tiptroniccia? Ainakin ultra-quattroissa on oletettavasti tuo DL382 sähköisellä kytkimellä.
 
Puol milliä ajanut etuvedolla ja kertaakaan ei ole puskenut tarkoittamattomasti. Tietysti jos ajaa autolla ja kuvittelee olevansa Juha Lauda niin tavallisen liikenteen seassa se on säälittävää. Hyvä käydä välillä vähän osastolla rauhoittumassa.

Tämä, kyllä sen takavedonkin saa puskemaan jos ajaa kuin uuno, nelivedosta nyt puhumattakaan.
 
Kyllähän quattro puskee ku etuveto jos ei ota sitä luistonestoa pois päältä.. :vihellys:
 
No prätkät on kyllä sitte ihan eri maata tuossa kiihtyvyydessä :D
Jaa... Ei oo ihme kyllä tullu yhtään pyörää ohi viimeiseen... 5? kuukauteen? :rolleyes:

Kyllä mäkin 2-3 kertaa vuodessa menen lentokoneella 1000+km/h mutta silti quattrolla kotio samalla tavalla kesät-talvet... :D
 
Jaa... Ei oo ihme kyllä tullu yhtään pyörää ohi viimeiseen... 5? kuukauteen? :rolleyes:

Kyllä mäkin 2-3 kertaa vuodessa menen lentokoneella 1000+km/h mutta silti quattrolla kotio samalla tavalla kesät-talvet... :D

Silti se tunne kun 99% nelipyöräisistä jää jalkoihin kun ajaa itse yksivedolla on mukavaa :D vaikkakin ajokausi on yhtäkuin sula asfaltti. Nyt kuitenkin alla biturbo etuveto, kiva ajettava mutta mieluummin voimaa saisi löytyä joka pyörälle. Takavetoja on ollut mutta ne kaikki ovat olleet liian köykäisiä perseeltään varsinkin talvella. Jotenkin pervessillä tavalla pidän etuvoisista autoista eniten :btooth:
 
Puol milliä ajanut etuvedolla ja kertaakaan ei ole puskenut tarkoittamattomasti. Tietysti jos ajaa autolla ja kuvittelee olevansa Juha Lauda niin tavallisen liikenteen seassa se on säälittävää. Hyvä käydä välillä vähän osastolla rauhoittumassa.

Joko A) et ymmärrä mitä puskeminen on B) et ole ajanut koskaan suomen talvessa C) trollaat

Ei etuveto puske kiertoliittymässä ellei siinä aja liian kovaa.

Aivan varmasti puskee sopivalla kelillä, jos ei aja kun mummo sunnuntaina menossa kirkkoon. Näitä toki näkee, jotkut ajaa kiertoliittymät niin hiljaa, että viereistä kaistaa menee se kuorma-auto kovempaa ja varmaan polkupyörälläkin menisi ohi.
 
no onhan se nyt hemmetisti mukavempaa ajella nelivedolla, joka muuta väittää ei ole koskaan ajanut nelivedolla talvella :D

Juurikin ton takia että se ei vetele niinkuin etuveto, tai lipsu kokoajan liukkaissa paikoissa

Eikä tarvii olla mikään kaahari että ton huomaa, jopa oma 55v äitinikin koki ahaa-elämyksen kun ajoi nelivedolla ekaa kertaa
 
Joko A) et ymmärrä mitä puskeminen on B) et ole ajanut koskaan suomen talvessa C) trollaat
Mites sitten ne kaverit, joiden mielestä takaveto on kiva ja perä ei lähde yllättäen rinnalle jos vaan osaa sjaa? Onko ne A, B vai C?

Aivan varmasti puskee sopivalla kelillä, jos ei aja kun mummo sunnuntaina menossa kirkkoon. Näitä toki näkee, jotkut ajaa kiertoliittymät niin hiljaa, että viereistä kaistaa menee se kuorma-auto kovempaa ja varmaan polkupyörälläkin menisi ohi.
Pääseekö mutkat siis paljonkin kovempaa puskevalla autolla, kun kerran ilman puskemista on hidasta?
 
Aivan varmasti puskee sopivalla kelillä, jos ei aja kun mummo sunnuntaina menossa kirkkoon. Näitä toki näkee, jotkut ajaa kiertoliittymät niin hiljaa, että viereistä kaistaa menee se kuorma-auto kovempaa ja varmaan polkupyörälläkin menisi ohi.
Onkos se jokin nopeuskilpailu? Ei kiertoliittymässä kannata muutenkaan ajaa tuhatta ja sataa, kun voi siitä poistuessa joutua väistämään kevyttä liikennettä. Koskee varsinkin liukasta keliä.
 
Joko A) et ymmärrä mitä puskeminen on B) et ole ajanut koskaan suomen talvessa C) trollaat



Aivan varmasti puskee sopivalla kelillä, jos ei aja kun mummo sunnuntaina menossa kirkkoon. Näitä toki näkee, jotkut ajaa kiertoliittymät niin hiljaa, että viereistä kaistaa menee se kuorma-auto kovempaa ja varmaan polkupyörälläkin menisi ohi.
Ei mullakaan ole etuvetoiset yli 22 vuoden aikana aliohjautuneet tarkoittamatta kuin yhden kerran. Se tapahtui Auriksella leikkiessä 10 cm lumessa. Kaasun nosto ei lopettanutkaan (liittyi paksuun lumeen) puskemista riittävän nopeasti, niin piti korjata käsijarrun hipaisulla ajolinja tien mukaiseksi. Nopeutta oli selvästi alle 40, eikä muita kulkijoita ollut liikkeellä siihen aikaan. Muita etuvetoisia, joilla olen enemmän koetellut pidon rajoja ovat: A-Corsa 1.4, B-Vectra 2.0, Pösö 405 2.0, Pösö 406 V6, Volvo V50 2.0D, G-Astra 1.6. Näissä kaikissa ali- ja yliohjauksen välillä vuorottelu on säätynyt aina kaasupolkimella. Auris hybrid tuntuu hieman näitä puskevammalta.

Liikenneympyröiden tarkoitushan on hidastaa nopeuksia, jolloin voi luottaa toisten nopeuksiin, ja uskaltaa mennä pienempiin väleihin --> risteyksen parempi välityskyky.

Jos sen sijaan puhutaan jossain järkevämmässä paikassa kiiruhtamisesta, niin puskemalla etenijähän on juuri se hidastelija. Kiihdytysvoimat ovat pois ohjausvoimista, koska kitkaympyrä. Myös nelivedolla, poislukien soralla/jääpiikeillä. Jos joudut kiihdyttämään keskellä vakiosäteistä kurvia, olet ajanut sisään liian hitaasti. Vetotavasta riippumatta kaasulla säädetään ohjautuvuus maksimiin, mikä löytyy tapauksesta riippuen jostain neutraalin ja yliohjaavan väliltä.
 
Ei mullakaan ole etuvetoiset yli 22 vuoden aikana aliohjautuneet tarkoittamatta kuin yhden kerran. Se tapahtui Auriksella leikkiessä 10 cm lumessa. Kaasun nosto ei lopettanutkaan (liittyi paksuun lumeen) puskemista riittävän nopeasti, niin piti korjata käsijarrun hipaisulla ajolinja tien mukaiseksi. Nopeutta oli selvästi alle 40, eikä muita kulkijoita ollut liikkeellä siihen aikaan. Muita etuvetoisia, joilla olen enemmän koetellut pidon rajoja ovat: A-Corsa 1.4, B-Vectra 2.0, Pösö 405 2.0, Pösö 406 V6, Volvo V50 2.0D, G-Astra 1.6. Näissä kaikissa ali- ja yliohjauksen välillä vuorottelu on säätynyt aina kaasupolkimella. Auris hybrid tuntuu hieman näitä puskevammalta.

Liikenneympyröiden tarkoitushan on hidastaa nopeuksia, jolloin voi luottaa toisten nopeuksiin, ja uskaltaa mennä pienempiin väleihin --> risteyksen parempi välityskyky.

Jos sen sijaan puhutaan jossain järkevämmässä paikassa kiiruhtamisesta, niin puskemalla etenijähän on juuri se hidastelija. Kiihdytysvoimat ovat pois ohjausvoimista, koska kitkaympyrä. Myös nelivedolla, poislukien soralla/jääpiikeillä. Jos joudut kiihdyttämään keskellä vakiosäteistä kurvia, olet ajanut sisään liian hitaasti. Vetotavasta riippumatta kaasulla säädetään ohjautuvuus maksimiin, mikä löytyy tapauksesta riippuen jostain neutraalin ja yliohjaavan väliltä.
Auriksella olen itse puskemisen alkaessa irroittanut perän terävällä ohjausliikkeellä ja sitten saat ohjatakkin jo toiseen suuntaan, kun auto menee sivuluisussa. Liukkaassa liikenneympyrässä olen tuota joskus kokeillut kitkoilla ja tasaisessa luisussa saa kaasun kanssa tulemaan, ei ollut hybrid. Oli vanhempien auto, äiti melkein nauroi vieressä, ilme oli hilpeä.
 
Viimeksi muokattu:
Mites sitten ne kaverit, joiden mielestä takaveto on kiva ja perä ei lähde yllättäen rinnalle jos vaan osaa sjaa? Onko ne A, B vai C?

Pääseekö mutkat siis paljonkin kovempaa puskevalla autolla, kun kerran ilman puskemista on hidasta?

Samoissa olosuhteissa takaveto yliohjaa. Ei se yliohjaaminen tarkoita, että perä tulee yllättäen rinnalle ajossa. Kyllähän nyt keskiverto kuljettajan jo ihan persutuntumalla huomaa milloin se perä alkaa luistamaan (yliohjaa) ja keventää kaasua joten ei se pääse yllättämään. Eikä puskeminen tarkoita sitä, että auto menee penkkaa. Ihan turha väittää, ettei etuveto muka puske, kyllä se puskee talvella, halusit myöntää tai et. Risteyksessä kun käännyt niin helposti rengas vähän sutii -> etuveto puskee (siis kun lähdet pysähtymisen jälkeen liikkeelle). Vastaavassa tilanteessa takaveto yliohjaa.



Ei mullakaan ole etuvetoiset yli 22 vuoden aikana aliohjautuneet tarkoittamatta kuin yhden kerran. Se tapahtui Auriksella leikkiessä 10 cm lumessa. Kaasun nosto ei lopettanutkaan (liittyi paksuun lumeen) puskemista riittävän nopeasti, niin piti korjata käsijarrun hipaisulla ajolinja tien mukaiseksi. Nopeutta oli selvästi alle 40, eikä muita kulkijoita ollut liikkeellä siihen aikaan. Muita etuvetoisia, joilla olen enemmän koetellut pidon rajoja ovat: A-Corsa 1.4, B-Vectra 2.0, Pösö 405 2.0, Pösö 406 V6, Volvo V50 2.0D, G-Astra 1.6. Näissä kaikissa ali- ja yliohjauksen välillä vuorottelu on säätynyt aina kaasupolkimella. Auris hybrid tuntuu hieman näitä puskevammalta.

Ei puskeminen tarkoita, että ollaa jo menossa penkaan ilman käsijarrua :facepalm: Jatka toki trollaamista.

Liikenneympyröiden tarkoitushan on hidastaa nopeuksia, jolloin voi luottaa toisten nopeuksiin, ja uskaltaa mennä pienempiin väleihin --> risteyksen parempi välityskyky.

Eli liikenteen sujuvuutta parantaakseen kaikkien pitäisi ajaa ympyrät 5km/h? Selvä.

Jos sen sijaan puhutaan jossain järkevämmässä paikassa kiiruhtamisesta, niin puskemalla etenijähän on juuri se hidastelija. Kiihdytysvoimat ovat pois ohjausvoimista, koska kitkaympyrä. Myös nelivedolla, poislukien soralla/jääpiikeillä. Jos joudut kiihdyttämään keskellä vakiosäteistä kurvia, olet ajanut sisään liian hitaasti. Vetotavasta riippumatta kaasulla säädetään ohjautuvuus maksimiin, mikä löytyy tapauksesta riippuen jostain neutraalin ja yliohjaavan väliltä.

Sulla ei siis koskaan ole pito muuttunut kesken kurvia, ei edes ikinä tiukoissa motarin rampeissa? Selvä. Kumma kun linja-autotkin näissä ajelee etelässä talvella ulos, mutta sulla ei ikinä ole yhtään edes puskenut auto. :rolleyes:

Pääseekö mutkat siis paljonkin kovempaa puskevalla autolla, kun kerran ilman puskemista on hidasta?

Ei tietenkään, mutta jos ajat AINA niin hitaasti, ettei auto IKINÄ puske, niin joudut kyllä ajamaan keskivertoa paljon hitaammin. En siis tarkoita, että etuveto puskee kokoajan, mutta kyllä se talvella JOSKUS puskee. Aivan turha väittää, että 22v aikana ei ikinä ole tahattomasti puskenut. Puhdasta trollaamista väittää tuollaista, jos olet autolla säännöllisesti ajanut talvella
 
Viimeksi muokattu:
Olin levillä condolissa kun kuulin naisen ja miehen välisen keskustelun auton vetotavoista.
Nainen kyseli vähä eri vetotapojen perään ja mies selitteli.
Sitten nainen sanoi, että hän ei ainakaan ymmärrä että miksi edes tehdään muita kuin 4-vetoautoja, koska se on kaikilla mittarareilla parempi. Mieskään ei tähän osannut kertoa selitystä.
Kaverukset jatkoivat autoaiheista keskustelua ja seuraavaksi ihmettelivät että miksi manuaaleja edes myydään.
Mies kysyikin sitten naiselta, että ootko Cayenessa kokeillut rattivaihteita. Ei ollut, mutta tähän mies osasi lisätä että Q7 rattivaihteilla on kätevä moottorijarruttaa.
 
Neliveto on huonojen kuskien ylireagointia. Vähän sama, kun menis pyörätuolilla pyörällä menon sijaan.
 
Tuo varmaan sellainen Juha Laudan mielipide :D

Juu kunnon neliveto paras talvella (kunnon nelivedoksi lasken quatrot, xdrive ym.). Ihan turha väittää muuta. Huonona puolena lisää polttoaineen kulutusta, mahdollisia vikapaikkoja, huoltokohteita ja auton hintaa. Läheskään kaikkiin autoihin ei vaan ole saatavilla nelivetoa.
 
Neliveto on huonojen kuskien ylireagointia. Vähän sama, kun menis pyörätuolilla pyörällä menon sijaan.
Pyörätuoli tulikin eniten mieleen noista kommenteista ettei koskaan puskenut ja tuhatta ja sataa liikenneympyrässä.

Katselut paikallista faceryhmää niin 6000 asukkaan kylässä keskellä ei mitään 40kmh rajoituksia 3km matkalla ja aivan keskustaassa 30kmh. Nyt pohtineet tuon 30kmh merkin siirtämistä hieman aikasemmin kun meinannut tuolla 40kmh alueella kuulemma ollut lähelläpiti tilanteita kun tultu niin lujaa. Näkyvyys on noin 200metriä tuossa. Hiukan aikasemmin 40kmh alueella ihmeteltin mitä tehtäisiin risteykselle kun niin paljon liikennettä. Risteyksessä jo kolmiot ja suojatiet ja hyvä näkyvyys. Kylälle kääntyvät autot myös on aina maantiellä noita tientukkoja jotka 80kmh alueella ajaa 70kmh. Ohituksista ryhmässä myös porataan vähän väliä.
Vastaava nähnyt muuallakin pikkukylissä että ihan älyttömän pieniä 30-40kmh rajoituksia paikoissa kilometri tolkulla yhden risteyksen takia jossa näkyyttä hyvin.

Eli väkisinkin tulee mieleen että ajellessa sitä pyörätuolivauhtia ei mikään puske minnekään ja kaikki muut ajaa hullulla lailla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole kokenut että tarvitsisin nelivetoa liikenteen seassa sujavasti ja turvallisesti liikkumiseen. Tietty jos on huono kuljettaja asia voi olla eri. Onneksi autot ajaa kohta itse nii päästään idiooteista eroon.
 
Itse en ole kokenut että tarvitsisin nelivetoa liikenteen seassa sujavasti ja turvallisesti liikkumiseen. Tietty jos on huono kuljettaja asia voi olla eri. Onneksi autot ajaa kohta itse nii päästään idiooteista eroon.
Jos olet vaan itse niin huono kuljettaja ettet edes huomaa. ;)

Väsynyttä toi huono kuljettaja kortin käyttäminen.
 
Neliveto on huonojen kuskien ylireagointia. Vähän sama, kun menis pyörätuolilla pyörällä menon sijaan.

Itse en ole kokenut että tarvitsisin nelivetoa liikenteen seassa sujavasti ja turvallisesti liikkumiseen. Tietty jos on huono kuljettaja asia voi olla eri. Onneksi autot ajaa kohta itse nii päästään idiooteista eroon.

Haiskahtaa syvä katkeruus.
 
Jos olet vaan itse niin huono kuljettaja ettet edes huomaa. ;)

Väsynyttä toi huono kuljettaja kortin käyttäminen.
Joo noi viestit voi surutta laskea trolleiksi. Siitä sen enempää kommenttia.

Itsellä nyt eka neliveto Honda CRV ja kyllä on helpompaa ja vakaampaa meno. EI vetele tai sudi niin kuin etuvetoisilla. Varsinkin kun oli nämä sohjo/pakkaset kombot ja polanteiset tiet. Jännä ilmiö myös on se, kun "aidot" nelivetomiehet tulee haukkumaan Hondan järjestelmää kun sillä "ei mennä metsään" tai kun se ei ole "oikea neliveto". Metsään en ole menossakaan ja järjestelmä on toiminut aivan loistavasti omaan ajooni. Eli kytkee siis takavedon kun etupyörät alkavat sutimaan. Eikö tuo ole sittariin ihan fiksu ratkaisu.
 
Kun tuolla Volvon "nelivedolla" ei tee mitään niin miten oikein ajatte? Tuli vanha pätkä mieleen tuosta, kun jokainen ajaa normaalisti vielä kovempaa kuin Randy, siinä autossa on myös ratti ja jarru kaasun lisäksi, jos mutkaan meno ei tunnu sopivalta. Peugeot 205 evo2 oli mallia 1/3 eteen ja loput taakse, vaikka sitä tässä kuitenkin osa hakee, kun muu ei kelpaa, mutta tehdäänkö niitä autoja tuolla vetosuhteella? Tietysti jokaiselta löytyy se keskimoottorinen neliveto myös. Jos meno ei miellytä niin asialle voi tehdä jotain, jos ymmärrystä ajamiseen löytyy, ajotyyliä voi muokata tilanteen mukaan. Jokainen osaa ajaa väärin, mutta kaikki ei osaa hyödyntää hienouksia oikein. Takavetokuskit haukkuvat etuvetoisia, kun eivät osaa muuttaa ajotyyliä sille sopivaksi, minulla on siis takavetoinen auto, kun joku ottaa sen kuitenkin esille, eihän eri olosuhteissakaan ajeta samalla tyylillä.

 
Viimeksi muokattu:
Takavetokuskit haukkuvat etuvetoisia, kun eivät osaa muuttaa ajotyyliä sille sopivaksi, minulla on siis takavetoinen auto, kun joku ottaa sen kuitenkin esille, eihän eri olosuhteissakaan ajeta samalla tyylillä.
Kova ylämäki ja tie täysin höttölumessa. Etuvetoisella voi painaa vain kaasua vaikka onkin kaikki renkaat jo irti tiestä. Veto edessä, joten kaasua vain.

Sama paikka takavetoisella... saa olla aika tarkkana miten kaasua painaa. :)
 
Kova ylämäki ja tie täysin höttölumessa. Etuvetoisella voi painaa vain kaasua vaikka onkin kaikki renkaat jo irti tiestä. Veto edessä, joten kaasua vain.

Sama paikka takavetoisella... saa olla aika tarkkana miten kaasua painaa. :)
Ylämäessä se paino siirtyy osittain etuvetoisella vetäviltä pyöriltä pois, mutta painoa on silti reilusti vetäville pyörille, takavetoisella ei yleensä ole tarpeeksi painoa vetäville pyörille, jos ei ole takapainoinen auto.
 
Itse en ole kokenut että tarvitsisin nelivetoa liikenteen seassa sujavasti ja turvallisesti liikkumiseen.

Onhan tuossa oikein se pointti, että normi liikenteessä ei nelivedon tarjoamaa ylivoimaista vetopitoa pääse useasti hyödyntämään. Harvoin olet siellä paalupaikalla liikennevaloissa, vaan ennemmin mennään jonon mukana ja jono liikkuu hitaasti kuin mummo suossa.

Minulla oli takapotku kitkarenkain jonka kiihtyvyys liukkaalla oli ihan vitsi, mutta aivan hyvin muun liikenteen mukana pääsi etenemään. Turvallinen pysähtyminen oli syy miksi vaihtui nastarenkaiksi.
 
Onhan tuossa oikein se pointti, että normi liikenteessä ei nelivedon tarjoamaa ylivoimaista vetopitoa pääse useasti hyödyntämään. Harvoin olet siellä paalupaikalla liikennevaloissa, vaan ennemmin mennään jonon mukana ja jono liikkuu hitaasti kuin mummo suossa.

Minulla oli takapotku kitkarenkain jonka kiihtyvyys liukkaalla oli ihan vitsi, mutta aivan hyvin muun liikenteen mukana pääsi etenemään. Turvallinen pysähtyminen oli syy miksi vaihtui nastarenkaiksi.
ennakointi auttaa
 
Kun tuolla Volvon "nelivedolla" ei tee mitään niin miten oikein ajatte? Tuli vanha pätkä mieleen tuosta, kun jokainen ajaa normaalisti vielä kovempaa kuin Randy, siinä autossa on myös ratti ja jarru kaasun lisäksi, jos mutkaan meno ei tunnu sopivalta. Peugeot 205 evo2 oli mallia 1/3 eteen ja loput taakse, vaikka sitä tässä kuitenkin osa hakee, kun muu ei kelpaa, mutta tehdäänkö niitä autoja tuolla vetosuhteella? Tietysti jokaiselta löytyy se keskimoottorinen neliveto myös. Jos meno ei miellytä niin asialle voi tehdä jotain, jos ymmärrystä ajamiseen löytyy, ajotyyliä voi muokata tilanteen mukaan. Jokainen osaa ajaa väärin, mutta kaikki ei osaa hyödyntää hienouksia oikein. Takavetokuskit haukkuvat etuvetoisia, kun eivät osaa muuttaa ajotyyliä sille sopivaksi, minulla on siis takavetoinen auto, kun joku ottaa sen kuitenkin esille, eihän eri olosuhteissakaan ajeta samalla tyylillä.



Itse kyllä puhuin siitä esim. XC60 nelivedosta, jossa on sähkömoottorit takana. Tuossa youtube pätkällä on haldex. Tuossa youtube pätkälläkin toteaa, että itse haluaisi sen olevan takaveto ja tarvittaessa sitten eteen voimaa, jos saisi valita mutta ajetaan nyt tällä. Miksi ostaa volvo, kun toyota on halvempi? Ainakin xdrive on takapainotteinen neliveto. Etuvedossa ei kyllä ole mitään hienoutta, pelkästään kustannusten minimointi. Vai väittääkö joku, että valitsisi muka autoksi etuvedon, jos neliveto ei maksaisi yhtään enempää (hankinta/huolto/korjaus/polttoaine)?

Takavetokuskit haukkuvat etuvetoisia, kun eivät osaa muuttaa ajotyyliä sille sopivaksi

Olisikohan mieltymis kysymys. Itse ainakin tykkään paljon enemmän takapainotteisesta nelivedosta / takavedosta kun etuvedosta. Corollakkin päsee perille miksi siis kukaan ostaa volvon?

ennakointi auttaa

Siinähän ennakoit kun joku päättää kolmion takaa vetästä eteen sopivan läheltä. :facepalm:
 
Onneksi näissä ranskalaisissa perus tyyli on yliohjaava niin pelkkä kaasun nosto saa auton kääntymään.
 
Itse kyllä puhuin siitä esim. XC60 nelivedosta, jossa on sähkömoottorit takana. Tuossa youtube pätkällä on haldex. Tuossa youtube pätkälläkin toteaa, että itse haluaisi sen olevan takaveto ja tarvittaessa sitten eteen voimaa, jos saisi valita mutta ajetaan nyt tällä. Miksi ostaa volvo, kun toyota on halvempi? Ainakin xdrive on takapainotteinen neliveto. Etuvedossa ei kyllä ole mitään hienoutta, pelkästään kustannusten minimointi. Vai väittääkö joku, että valitsisi muka autoksi etuvedon, jos neliveto ei maksaisi yhtään enempää (hankinta/huolto/korjaus/polttoaine)?

Siinähän ennakoit kun joku päättää kolmion takaa vetästä eteen sopivan läheltä. :facepalm:

Etuvetoisia ne on käytännössä molemmat, siis "nelivetoisia", mutta siihen voi mukautua tai itkee ekaksi puoli päivää ja sitten ajaa tarkoituksella väärin, koska eihän se voi toimia, koska väärin tehty. Minä en osta Volvoa enkä Toyotaa, miksi Toyota on mainittu? Kyllä takavetoisenkin saa puskemaan, kokeiltu on. Kun nyt kerran yleistämään käydään niin hienot Puimurit voidaan myös laskea melkein yhden käden sormilla ja niitä ei välttämättä edes myydä (E9, E21, E24, E26, E28 ja 2002). Tietysti E30 325iX voisi mennä, mutta onko sekin tehty väärin?

"Sopivan läheltä" niillä renkaillakaan ei ole enää väliä, kun kolisee kuitenkin.
 
Onneksi näissä ranskalaisissa perus tyyli on yliohjaava niin pelkkä kaasun nosto saa auton kääntymään.
Monessa etuvedossa tuo sama. Negatiivisena asiana sit on se että paremmalla taka-akselilla pyörähtämistapauksia olisi vähemmän.

Niissä malleissa joissa on erillinen kallistuksenvaimennin takana lisää sen poistaminen takapitoa valtavasti. Malleissa joissa on eri vahvuisia saatavilla saa käytöstä muutettua haluamakseen.

Jääradalla joskus noit etuvetoisten joustavia taka-akseleit kanssa vähän muuteltiin. Rälläkällä palkkia ohuemmaksi et kallistuksen vaimennus väheni ja jousti paremmin. Tai hitsaten lisäraudan jämäköimään.
 
Ainakin tämä mun haldex Volvo XC70 2003 käyttäytyy melko takavetomaisesti kun on riittävän liukasta. Pystyy siis ajamaan nätissä kulmassa jos haluaa. Veikkaisin että painojakauma on melko etupainotteinen ja siitä johtuen taka-akseli sutii aika herkästi vaikka tehoa ei taakse menekään kuin muistaakseni max 50 %.
 
Ainakin tämä mun haldex Volvo XC70 2003 käyttäytyy melko takavetomaisesti kun on riittävän liukasta. Pystyy siis ajamaan nätissä kulmassa jos haluaa. Veikkaisin että painojakauma on melko etupainotteinen ja siitä johtuen taka-akseli sutii aika herkästi vaikka tehoa ei taakse menekään kuin muistaakseni max 50 %.

Itsellä oli ennen -00 Golf 4 V6 4Motion juurikin haldexilla ja takavetomaisesti käyttäytyi. Käsittääkseni vetosuhde haldexin lyödessä kiinni 40-60. Nyt alla quattro ja samantapainen meno on.. Kaasua kun polkaisee niin perä vähän pyrkii sivulle suorallakin kiihdyttäessä :)
 
Eli kolahtamistilanteessa on aivan sama, että onko nopeutta 40 km/h tai 60 km/h?
Se määritelmä jäi niin laajaksi, joten ei pysty sanomaan etäisyyttä, vauhtia tai edes tien pinnasta mitään, kun "sopivan läheltä" kolmion takaa joku tulee eteen. Edes renkaiden kunnosta ei ole mitään tietoa, joten mistä nuo lukemat on otettu?

Minä luotin enemmän 19 vuotta vanhoihin Michelineihin kuin uusiin Nokialaisiin, vaikka niissä eri pito on, mutta Michelin oli jämäkämpi ajaa, kesärenkaasta tosin oli kyse.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom