Hei, kaikki. Olen ajatellut pitkästä aikaa koota pelikoneen, mutta tarvitsisin apua erityisesti näytönohjaimen valintaan, koska en haluaisi ostaa turhan tehokasta vaatimattomiin pelitarpeisiini ja netistä löytämäni näytönohjaintestit keskittyvät yleensä vain raskaiden AAA-pelien pyörimiseen. Lisäksi olen ymmärtänyt, että ensi vuonna tulee taas uusia edistysaskelia näytönohjainteknologiassa ja vielä uusi konsolisukupolvikin, joka varmasti syö peliaikaa tietokoneeltani ja näytönohjain vain vanhenisi turhaan vähällä käytöllä.
Pelaan mielelläni indie-pelejä, vuoropohjaisia ja reaaliaikaisia taktiikkapelejä ja Diablo-tyylisiä toimintaroolipelejä. En pelaa kilpailullisia pelejä tai ensimmäisen tai kolmannen persoonan kuvakulmasta kuvattuja ammuskelupelejä tietokoneella. Olen saanut Epic Game Storesta Subnautica ja Mutant Year Zero: Road to Eden -pelit, joita haluaisin pelata. Lisäksi toivelistallani on tulevia pelejä, kuten Diablo-tyyliset Last Epoch, Wolcen: Lords of Mayhem, Hades ja Killsquad, reaaliaikainen taktiikkapeli Desperados 3, indie-pelit Abandon Ship ja Barotrauma sekä vuoropohjainen taktiikkapeli Phoenix Point jo ilmestyneiden ATOM RPG:n, Frostpunkin, Where the Water Tastes Like Winen, Sunless Skiesin, Phantom Doctrinen, Battletechin ja Warhammer 40,000: Mechanicuksen lisäksi.
Nykyinen näyttöni on halpa 24-tuumainen, 60 hertsin virkistystaajuudella toimiva FullHD-resoluution näyttö ja haluaisin siirtyä tästä eteenpäin eli ilmeisesti 27-tuumaiseen 144 hertsin virkistystaajuudella toimivaan QHD-resoluution näyttöön. Millainen näytönohjaimen pitäisi olla, jotta saisin pelattua em. pelejä QHD-resoluutiolla esim. n. 100 hertsin ruudunpäivitysnopeudella very high -grafiikka-asetuksilla?
Ajattelin koota kokoonpanon Ryzen 5 3600 -prosessorin ympärille ja hankkia muistia 16 gigatavua. Ilmeisesti tässä syksyn mittaan pitäisi tulla uusia RX 5600 -sarjan näytönohjaimia, joita aion kyllä odotella. Ajattelin ostella komponentit syksyn mittaan hyvistä tarjouksista.
Kiitos pitkän viestin lukemisesta ja vastauksista jo etukäteen.