• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Näytönohjaimet - Yleisthreadi, mikä kortti minulle?

Vähän tuhnuksi jäi tuo 9060 xt omaan makuun, että olisi viittynyt oman 2080s siihen päivittää. 20% parempi rasterointi on jotain, mutta mielestäni liian pieni. Tosi harmi ettei markkinoilta löydy mitään järkevää 16GB mallia 400euron ja 800euron väliltä. No eikai se auta kun mennä ostamaan joku tollanen ylikallis härpäke:rofl:

Vähän tuhnuksi jäi tuo 9060 xt omaan makuun, että olisi viittynyt oman 2080s siihen päivittää. 20% parempi rasterointi on jotain, mutta mielestäni liian pieni. Tosi harmi ettei markkinoilta löydy mitään järkevää 16GB mallia 400euron ja 800euron väliltä. No eikai se auta kun mennä ostamaan joku tollanen ylikallis härpäke:rofl:
RX 9070 16GB? 680€ halvimmillaan ja yli tuplasti nopeampi rasteroinnissa

Sellaista se meinaa olla kun sitä joskus ymmärtänyt hintalaatusuhteen päälle. On vaikeaa nykyään vaihtaa näytönohjainta.
Mutta kannattaa odottaa viellä hetki, niin huomaat odottaneesi odottamista.

Tuota en ole edes miettinyt, kun kaikki sanovat että olisi huono ostos xt:n ollessa niin lähellä hinnassa.
Olihan tuohon jotain bios modejakin millä oli puristettu ihan kivasti irti lisätehoja.
Teknisesti ottaen 9070 hintalaatusuhde on parempi kun katsotaan noita ihan halvimpia malleja kummastakin, esim powercolor hellhound. XT on 13,2% kalliimpi (hinta.fi XT, hinta.fi normi) mutta 12% nopeampi (techpowerup). Pieni hintaero hämää jos on tottunut ajatukseen että mallien väliset suorituskykyerot ovat vähintään luokkaa 20%

Proshopissa oli jossain kohtaa saatavilla 666e maksava 9070 16GB ja oli aika lähellä liipaisua. Oli kuitenkin about satasen halvempi mitä XT korttia on näkynyt, joten jos budjetti pitää pysyä jossain kohtuudessa niin tuollainen on ihan jees.

7800 XT, 7900 GRE tai XT, jopa 6800/6900/6950 XT käytettynä jos tosiaan pelkkä rasteri kiinnostaa

Nvidialta 3090, tai taitaa olla jotain 3080 Ti versiota 16gb muistillakin olemassa myös, mutta voi olla suht harvinainen.

Kertokaapas viisaammat, että kannattaako korttipäivitys seuraavan, kun alustana nyt i5-11400 prossu ja Nvidia rtx 2070 Super 8Gb.
Näyttönä 4k 27". Pelit voi pyöriä FullHD:na tai 4K:na, riippuen peleistä.
Lähinnä aprikoin, että kannattaisiko pelkkä näyttiksen päivitys vai pitäisikö vaihtaa emo/prossu/muistit myös samalla... Peleistä voisi heittää esim. vaikka Cyberpunk 2077, PUBG, Call of Dutyt, Indyana Jones and the Great Circle....
En ole mikään pro pelaaja vaan satunnaisesti lätkyttelen jotain... :geek:

Kertokaapas viisaammat, että kannattaako korttipäivitys seuraavan, kun alustana nyt i5-11400 prossu ja Nvidia rtx 2070 Super 8Gb.
Näyttönä 4k 27". Pelit voi pyöriä FullHD:na tai 4K:na, riippuen peleistä.
Lähinnä aprikoin, että kannattaisiko pelkkä näyttiksen päivitys vai pitäisikö vaihtaa emo/prossu/muistit myös samalla... Peleistä voisi heittää esim. vaikka Cyberpunk 2077, PUBG, Call of Dutyt, Indyana Jones and the Great Circle....
En ole mikään pro pelaaja vaan satunnaisesti lätkyttelen jotain... :geek:
Kannattaa. i5-11440 on toki budjettiprossu mutta 4K resolla mainitsemissasi peleissä on näytönohjain pääsääntöisesti pullonkaulana, varsinkin jos priorisoidaan kuvanlaatuasetuksia ruudunpäivitysnopeuden sijaan. Jo pelkästään nykyisen korttisi 8GB muistin määrä rajoittaa pahasti meininkiä 4K resolla.

Uusi 5060 Ti 16GB noin 500 eurolla olisi jo 60 prossaa nopeampi yleisesti ottaen, ja muistipullonkaulat poistuisi. Mutta 5060 Ti:kään ei tietenkään ole 4K kortti, vaan 1080p-1440p kortti, ja käytetyllä kortilla saa parempaa suorituskykyä samaan rahaan. Optimaaliset 16 GB päivitykset:

Uusi RX 9070 <700€
Käytetty RX 6900XT, RX 6950XT ~350€
Käytetty RX 7900GRE tai RX 7900XT ~450-550€
Käytetty RTX 4070 Ti Super <800€
Uusi RTX 5070 Ti 16GB <900€

Myöskin 12GB kortit harkinnan arvoisia, kuitenkin hyppäys 8GB:stä on tuntuva vaikka 12GB onkin vähän siinä ja siinä 4K-pelaamiseen. Eli käytetty 3080 Ti, 4070, 4070 Ti, 4070 Super, tai uusi 5070 (ei Ti).

Mikä virtalähde nykyisessä kokoonpanossa on, ja mitkä RAMit löytyy?

Kannattaa. i5-11440 on toki budjettiprossu mutta 4K resolla mainitsemissasi peleissä on näytönohjain pääsääntöisesti pullonkaulana, varsinkin jos priorisoidaan kuvanlaatuasetuksia ruudunpäivitysnopeuden sijaan. Jo pelkästään nykyisen korttisi 8GB muistin määrä rajoittaa pahasti meininkiä 4K resolla.

Uusi 5060 Ti 16GB noin 500 eurolla olisi jo 60 prossaa nopeampi yleisesti ottaen, ja muistipullonkaulat poistuisi. Mutta 5060 Ti:kään ei tietenkään ole 4K kortti, vaan 1080p-1440p kortti, ja käytetyllä kortilla saa parempaa suorituskykyä samaan rahaan. Optimaaliset 16 GB päivitykset:

Uusi RX 9070 <700€
Käytetty RX 6900XT, RX 6950XT ~350€
Käytetty RX 7900GRE tai RX 7900XT ~450-550€
Käytetty RTX 4070 Ti Super <800€
Uusi RTX 5070 Ti 16GB <900€

Myöskin 12GB kortit harkinnan arvoisia, kuitenkin hyppäys 8GB:stä on tuntuva vaikka 12GB onkin vähän siinä ja siinä 4K-pelaamiseen. Eli käytetty 3080 Ti, 4070, 4070 Ti, 4070 Super, tai uusi 5070 (ei Ti).

Mikä virtalähde nykyisessä kokoonpanossa on, ja mitkä RAMit löytyy?
No tässähän on kattava vastaus, kiitos!! Uskoisin, että rupean noita käytettyjä katsomaan, olisi sopivan hintaiset... Poweri on: Corsair 650W CX650 ATX ja muistit on orsair 32GB (2 x 16GB) Vengeance LPX, DDR4 3200MHz, CL16.
Mahtaako poweri tarvita päivitystä?

Jos RT pelejä aikoo pelata (kuten listasta käy ilmi) niin itse suhtautuisin (vaikka itsellä 6800) varauksella vanhempiin Radeoneihin. Nämä 9070 ja 9060 kortit ovat suhteessa niin paljon parempia (ja vielä FSR4 tulee apuun) raytracing peleissä, että itse en kytke RT:tä omalla kortilla päälle ollenkaan. Suorituskyky kyykkää vaan ihan liikaa. Osassa peleissä sitä toki ei saa pois päältä, joka suorituskyvyn suhteen on vähän ongelmallista.

No tässähän on kattava vastaus, kiitos!! Uskoisin, että rupean noita käytettyjä katsomaan, olisi sopivan hintaiset... Poweri on: Corsair 650W CX650 ATX ja muistit on orsair 32GB (2 x 16GB) Vengeance LPX, DDR4 3200MHz, CL16.
Mahtaako poweri tarvita päivitystä?
Kyllä päivittäisin powerin ATX 3 aikaan varsinkin jos nykyinen on jo >5v vanha. Vaikka se usein suositeltu AP-750G 95€, siinä on hintalaatusuhde kohdallaan.

Muistit on :thumbsup:

7800 XT, 7900 GRE tai XT, jopa 6800/6900/6950 XT käytettynä jos tosiaan pelkkä rasteri kiinnostaa

Nvidialta 3090, tai taitaa olla jotain 3080 Ti versiota 16gb muistillakin olemassa myös, mutta voi olla suht harvinainen.
Näissä vanhemmissa ratukoissa on ikävänä ongelmana tuo RT.
En siis muuten välitä RT yhtään, mutta näyttää olevan vähän huono trendi tämä ettei pelejä voi enää edes pelata ilman RT.

Tuota en ole edes miettinyt, kun kaikki sanovat että olisi huono ostos xt:n ollessa niin lähellä hinnassa.
Olihan tuohon jotain bios modejakin millä oli puristettu ihan kivasti irti lisätehoja.
Jos molempia sais OVH:lla niin XT olis parempi value mutta nähtävin tällä hetkellä 9070 20e yli OVH:n ja XT 50e yli OVH:n. XT on 13% kalliimpi ja TPU:n mukaan 12% tehokkaampi, joten saman vastineen per euro saa tällä hetkellä ostamalla halvemmankin jos haluaa venyttää penniä. Mulla on 9070 kun ei irronnut XT julkkarista ja kelpo peli tääkin mun mielestä on.
Nopealla vilkaisulla molempien halvimman hinta tippunut tuon viikon takaisen viestini jälkeen vielä kympillä eli 9070:n prosentuaalisesti enemmän. Ihan hyvä ostos on, kun ei noita kumpaakaan OVH:lla saa mutta 9070:n jo melkein.

Kysymys viisaammille kun itse olen aika ulapalla näistä. Mieli tekisi päästä pelaamaan uudempia PC pelejä kuin nyt mahdollista (Disco Elysium, Yakuza, Remastered Oblivion...) mutta vanha näytönohjain ei todellakaan pysty. Mikä näyttis olisi järkevää ostaa? Lähinnä kiinnostaisi hyvä hinta/laatusuhde jos se nykyisillä markkinoilla on edes mahdollista. HP Omen 30L GT13-1831no on ilmeisesti tämän hetken kone, mutta siinä vaihdettu näyttis 970 eli huonompaan.

Budjetti: 1000€ ihan maksimi, (on varmaan liikaa) mieluummin tietenkin halvemmalla. (Kalliimpikin vaihtoehto käy jos olisi VR:n käytössä huomattavaa hyötyä)
Prosessori: Intel(R) Core(TM) i7-10700K
Näytönohjain: NVIDIA GeForce GTX 970 (4 GB)
RAM: 16,0 GB
Poweri: En ole varma
Kotelo: En ole varma
Kellotus: Ei.
Montako näyttöä: 1 näyttö
Käyttötarkoitus: Yksinpelit

Kysymys viisaammille kun itse olen aika ulapalla näistä. Mieli tekisi päästä pelaamaan uudempia PC pelejä kuin nyt mahdollista (Disco Elysium, Yakuza, Remastered Oblivion...) mutta vanha näytönohjain ei todellakaan pysty. Mikä näyttis olisi järkevää ostaa? Lähinnä kiinnostaisi hyvä hinta/laatusuhde jos se nykyisillä markkinoilla on edes mahdollista. HP Omen 30L GT13-1831no on ilmeisesti tämän hetken kone, mutta siinä vaihdettu näyttis 970 eli huonompaan.

Budjetti: 1000€ ihan maksimi, (on varmaan liikaa) mieluummin tietenkin halvemmalla. (Kalliimpikin vaihtoehto käy jos olisi VR:n käytössä huomattavaa hyötyä)
Prosessori: Intel(R) Core(TM) i7-10700K
Näytönohjain: NVIDIA GeForce GTX 970 (4 GB)
RAM: 16,0 GB
Poweri: En ole varma
Kotelo: En ole varma
Kellotus: Ei.
Montako näyttöä: 1 näyttö
Käyttötarkoitus: Yksinpelit

Miten olisi juuri julkaistu AMD:n RX 9060 XT? Sitä näyttäisi saavan alle 400e ja siinä on 16Gt muistia, kunhan ostaa sen oikean mallin. :hmm:

Kysytääs täältä vähän mielipidettä kun en oikein osaa nyt itse päättää, mutta ennen itse kysymystä hieman taustaa.

Nykyinen kokoonpano:
Prossu: 5700x3d
Emo: Asus Prime X470-PRO
RAM: 16GB 3200Mhz CL16
Näytönohjain: Sapphire Nitro+ 5700 XT 8GB
Poweri: Corsair RM750x
Kotelo: Fractal Design Define R4
Kovalevyt: 1TB SSD m2, 1TB SSD Sata, 1TB HDD
Näyttö: Asus TUF 165Hz 1440p 27"

Pääasiassa tulee pelattua CS2 ja Dota2 tällä hetkellä. Aikaa ei oikein riitä muuhun, mutta eipä sitä ole tullut muuta mietittyäkään, kun nykyisellä näytönohjaimella joutuisi varmaan liikaa karsimaan asetuksista että olisi mielekästä pelata jotain.

Olen miettinyt näytönohjaimen päivitystä kahdesta syystä:
1. Varmistaisin nykyisen kokoonpanon ja pelien toimivuuden siihen asti kunnes päivitän kokoonpanon kokonaan. Tämä tapahtuu mahdollisesti sitten kun on aikaa enemmän pelaamiseen ja Zen6 saatavilla.
2. Päivittämällä näytönohjaimen parempaan voisi löytyä mielenkiintoa (ja aikaa) alkaa pelaamaan jotain nykyaikaisia adventure pelejä.

Ja sitten se itse kysymys eli miten järkevänä foorumilaiset näkisivät tässä yhteydessä päivittää tuo nykyinen 5700 XT -> 9060 XT 16GB?
Varsinaisesti mitään budjetti rajoitusta ei itsellä ole ja olen myös miettinyt 9070 (non-XT), mutta nuukana en viitsisi turhaan maksaa future prooffaamisesta kun koko kone menee jossain kohtaa kuitenkin uusiksi.

Kysytääs täältä vähän mielipidettä kun en oikein osaa nyt itse päättää, mutta ennen itse kysymystä hieman taustaa.

Nykyinen kokoonpano:
Prossu: 5700x3d
Emo: Asus Prime X470-PRO
RAM: 16GB 3200Mhz CL16
Näytönohjain: Sapphire Nitro+ 5700 XT 8GB
Poweri: Corsair RM750x
Kotelo: Fractal Design Define R4
Kovalevyt: 1TB SSD m2, 1TB SSD Sata, 1TB HDD
Näyttö: Asus TUF 165Hz 1440p 27"

Pääasiassa tulee pelattua CS2 ja Dota2 tällä hetkellä. Aikaa ei oikein riitä muuhun, mutta eipä sitä ole tullut muuta mietittyäkään, kun nykyisellä näytönohjaimella joutuisi varmaan liikaa karsimaan asetuksista että olisi mielekästä pelata jotain.

Olen miettinyt näytönohjaimen päivitystä kahdesta syystä:
1. Varmistaisin nykyisen kokoonpanon ja pelien toimivuuden siihen asti kunnes päivitän kokoonpanon kokonaan. Tämä tapahtuu mahdollisesti sitten kun on aikaa enemmän pelaamiseen ja Zen6 saatavilla.
2. Päivittämällä näytönohjaimen parempaan voisi löytyä mielenkiintoa (ja aikaa) alkaa pelaamaan jotain nykyaikaisia adventure pelejä.

Ja sitten se itse kysymys eli miten järkevänä foorumilaiset näkisivät tässä yhteydessä päivittää tuo nykyinen 5700 XT -> 9060 XT 16GB?
Varsinaisesti mitään budjetti rajoitusta ei itsellä ole ja olen myös miettinyt 9070 (non-XT), mutta nuukana en viitsisi turhaan maksaa future prooffaamisesta kun koko kone menee jossain kohtaa kuitenkin uusiksi.
5700x3D on niin pystyvä prossu että en näe tarvetta ihan heti uusia koko konetta, ehkä vasta ddr6 aikana sitten. Tästä syystä itse ostaisin ainakin sen rx 9070 mistä puhuitkin.

Lisäksi kun uusit koneen niin ei ihan heti ole pakko laittaa rahaa uuteen näyttikseen kun noissa näyttää aika usein olevan saatavuusongelmiakin.

Statistiikka

Viestiketjuista
279 151
Jäsenet
77 896
Uusin jäsen
heedlessant

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom