Hyvää infoa
@TommiZeliard , mutta itselle on vieläkin ihan mystistä,
miksi tuo ero PCIe skaalauksessa näkyy 8GB korteilla joissa kaista rajoitettu x8, mutta ei isomman VRAMin korteilla joissa kaista on x16? Täysin uutta tietoa itselle että noilla ylipäätään on väliä, ja siis onko se nyt nimenomaan se alhainen muistin määrä joka haittaa suorituskykyä alhaisemmalla kaistalla, vai onko se kortin oma rajoitettu x8 joka haittaa suorituskykyä jotenkin maagisesti enemmän kuin x16 kortin rajoittaminen x8:aan?
Eli siis:
1. miksi hitaan 8GB VRAM kortin ajaminen alhaisemmalla kaistalla romahduttaa suorituskyvyn, mutta nopean 32GB kortin ajaminen ei?
2. miksi 5.0x16 kortin rajoittaminen 3.0x8 kaistaan ei ole sama kuin 5.0x8 kortin ajaminen PCIe 3.0:lla? Vai onko?
Alkup. viestissä jota kommentoin hämää siis se, että yhtäältä sanotaan että "Ei sillä olekaan väliä jos näytönohjaimessa on täysi 16x kaista." Mutta toisaalta "Esim. uusia RTX 5060 ja 5060 ti, siis 8GB malleja ei voi missään nimessä suositella enää pcie 3.0 kokoonpanoon". Siis kummalla on väliä, x8 kaistalla vai 8GB:llä, vai nimenomaan tuolla yhdistelmällä?
Valitettavasti tästä kommentista ei ollut iselleni hyötyä. Vinkki - vastaappa itse ajatuksen kanssa siten että vastaus sisältää jotain oleellista
E:
Noniin, luin ja ymmärsin nyt tämän ja tämä selittää kaiken. Eli nimenomaan
jos on VRAM pullonkaula, niin väylän rajoittaminen romahduttaa fps:n. Tietenkin fps on jo romahtanut siinä vaiheessa kun muisti ei riitä, niin tämä on vähän tämmöinen akateeminen ajatusleikki. Ei noita 8GB kortteja ole tarkoitus ajaa asetuksilla joissa VRAM on pullonkaula, vaan ajaa siten että se vähäinen VRAM riittää.
Tämä vähän asettaa kyseenalaiseksi sen että riittääkö edes PCIe 5.0 x8 tilanteessa jossa VRAM on tapissaan, jos kerran väylän rajoittaminen heti vaikuttaa fps:ään? Voisiko esim 5060 Ti 8GB olla tässä skenaariossa nopeampi jos se olisikin x16 kortti?
Toiset jo antoivatkin hyviä vastauksia kysymyksiisi.
Se 5090-testi ei paljon suuntaviivoja anna muille kuin isomuistisille. Kasigigaista 5060 Ti:a PCIE3-koneeseen harkitseva ei saa tuosta 32 Gt-kortin testistä mitään irti, koska siinä muisti ei lopu. Muistia on paljon yli pelin tarpeen, joten voi ilman kiirettä vaihdella dataa RAM ja VRAM välillä.
Voisi ajatella kaappia, jossa on kahdeksan hyllyä (8 Gt). Yhdelle hyllylle mahtuu vain yksi tavara. Ihan vieressä on pöytä (RAM), jonka avulla voi vaihtaa pöydän tavarat kaappiin ja kaapista sama määrä pöydälle. Tavaroita vaihtelee ihminen, jolla on kaksi kättä (PCIe3 x8). Yhteen käteen mahtuu yksi tavara.
Jos kaapissa + pöydällä on yhteensä kahdeksan tavaraa (8 Gt), voi kahden tavaran paikkaa vaihtaa näppärästi tarttumalla käsi per tavara, ja vaihtamalla niiden paikkaa. Tai voi tunkea kaikki kahdeksan tavaraa kaappiin, koska ne mahtuvat.
Jos kaapissa + pöydällä on yhteensä yhdeksän tavaraa (kaapissa 8 Gt ja pöydällä 1 Gt), voi kahden tavaran paikkaa edelleen vaihtaa näppärästi tarttumalla käsi per tavara, ja vaihtamalla niiden paikkaa.
Homma menee hitaaksi, jos kaapissa + pöydällä on yhteensä kymmenen tavaraa (kaapissa 8 Gt ja pöydällä 2 Gt). Käsillä kiinni yhteen kaapin ja yhteen pöydän tavaraan, ja sitten vaihto. Tämä pitää toistaa vielä toisen kerran, jotta saa pöydän toisenkin tavaran vaihdettua kaappiin.
Homma menee tosi hitaaksi, jos kaapissa + pöydällä on yhteensä 11 tavaraa (kaapissa 8 Gt ja pöydällä 3 Gt). Käsillä kiinni yhteen kaapin ja yhteen pöydän tavaraan, ja sitten vaihto. Tämä pitää toistaa vielä toisen ja kolmannenkin kerran, jotta saa pöydän kaikki kolme tavaraa vaihdettua kaappiin. Kolminkertainen määrä käsien liikkeitä, mikä lisää tavaroiden vaihtoon kuluvaa aikaa (fps kärsii).
Tuo 11:kin tavaraa sujuu viiveettä, jos kahden (PCIe3 x8) käden sijaan tavaroita vaihtelee mustekala lonkeroineen (PCIe5 x8). Se voi napata yhtaikaa kiinni kolmesta pöydän tavarasta ja kolmesta kaapin tavarasta, ja vaihtaa ne suitsait päittäin.
Vaihtelee toki pelikohtaisesti, kuinka paljon voi venyä videomuistin yli minkäkin väylän avulla, mutta yllä oli simppeli esimerkki.
Jos itsellä sattuu olemaan vain kaksi kättä (PCIe3 x8), voi ostaa 5060 Ti 16. Tällöin kaapissa on 16 hyllyä, joten 11 paketin pyörittely sujuu tökkimättä.
En ole vielä nähnyt testiä, jossa 5060 Ti 8 olisi merkittävästi hitaampi PCIe4:llä kuin PCIe5:llä. Toki sellainen voi olla jo nyt mahdollista. Siitä on vielä matkaa siihen, että olisi peli, joka joillain asetuksilla pyörisi tyydyttävästi kuvitteellisella PCIe5 x16 5060 Ti 8:lla, mutta tökkisi PCIe5 x8:lla.
Sanotaan näin, että x16-kortit toimivat hyvin, vaikka omassa koneessa olisi pykälää alempi PCIe. Sitten x8-korttia en ostaisi pykälää alempaan PCie-versioon, koska puolitetun väylän lisäksi niissä on usein nirkoisesti muistia, mikä vaatisi kaverikseen parhaan mahdollisen väylän. Se voi toki toimia alussa hyvin, mutta kortin neljän vuoden elinkaaren (5060 Ti 8) aikana pelien muistinkäyttö kasvanee sellaiseksi, että jopa PCie4 x8 muuttuu liian hitaaksi paikkaamaan kasigigaisen ahtautta.
Arvosteluissa kortit testataan aina nopeimmalla mahdollisella väylällä, ja muistin riittävyys arvioidaan niiden tulosten perusteella ("Joo, kyl mä pärjään 5060 Ti 8:lla, kun vähän säädän.").
1. Jos ostat kortin PCIe5-koneeseen, voit antaa paketissa lukea 5060 Ti 8 GB.
2. Jos ostat kortin PCIe4-koneeseen, voit ehkä tämän ja ensi vuoden antaa paketin olla sellaisenaan, mutta sen jälkeen voit tussilla korjata paketin tekstin muotoon 5060 Ti 6 GB. Tarkoitan sitä, että siinä vaiheessa 5060 Ti 8 GB@Pcie4 x8 suoriutuu yhtä heikosti kuin kuvitteellinen 5060 Ti 6 GB@Pcie5 x8.
3. Jos ostat kortin PCIe3-koneeseen, voit samantien tussilla korjata paketin tekstin muotoon 5060 Ti 6 GB. Tarkoitan sitä, että 5060 Ti 8 GB@Pcie3 x8 suoriutuu yhtä heikosti kuin kuvitteellinen 5060 Ti 6 GB@Pcie5 x8.
Minun mielestäni se kuuluu ajatella revikoiden totuttaman tason takia juuri tuohon suuntaan, eikä niin, että Pcie3-koneessa Ti 8 olisi Ti 8, mutta PCie5-koneessa 5060 Ti 10 GB.
Eli, jos 5060 Ti 8:n ostaminen on vain harvalle järkevää neljäksi vuodeksi, niin "5060 Ti 6 GB:n" ostaminen on todella harvalle järkevää. Ei kasigigainen niin huono ole, etteikö siitä voisi vielä huonommaksi mennä kuristamalla henkireikä PCie5 -> PCIe3.
Sanoit, että muistin loppuessa fps on jo romahtanut, minkä takia väylien ero olisi vain akateeminen. Otin edellisen viestini HUB-videosta pari kuvakaappausta samasta kohdasta samoilla asetuksilla.
Ensin isolla muistilla.
RTX 4060 Ti 16, Pcie4 x8/PCIe3 x8, avg:
55 fps/53 fps (-3,6 %, väylällä ei juuri väliä)
RTX 4060 Ti 16, Pcie4 x8/PCIe3 x8, 1 %-minimi:
44 fps/44 fps (-0,0 %, väylällä ei väliä)
Sitten varsinaiseen aiheeseen, eli miten käy kasigigaisen, kun väylä on PCIe3 x8?
RTX 4060 Ti 8, Pcie4 x8/PCIe3 x8, avg:
54 fps/23 fps (-57,4 %, eikä enää pelattava tuo 23 fps)
RTX 4060 Ti 8, Pcie4 x8/PCIe3 x8, 1 %-minimi:
43 fps/11 fps (-74,4 %, eikä enää pelattava tuo 11 fps)
Nopealla väylällä 8 GB ei häviä tuossa pelissä kuin 1 fps:n 16 GB:lle. Kun väylä vaihdetaan PCie3 x8:ksi, 16 GB ei juuri muutu, mutta 8 GB romahtaa pelikelvottomaksi (avg. 23 fps ja min. 11 fps), vaikka samoilla asetuksilla se jaksoi PCie4 x8:lla ihan ok (avg. 54 fps ja min. 43 fps).
Ei kannata ostaa pienimuistista x8-korttia vanhaan väylään. Itse olen suositellut PCie3-pelaajille uusia tai vanhoja x16-kortteja.
@Diablo IV ei hätää, sinun 24-gigainen x16-kortti on aivan tunteeton näille kasigigaisten x8-korttien ongelmille. Varmasti toimii hyvin @Pcie3 x16.