Minua kiinnostaisi nähdä käytännön testi 3440x1440@laaja FOV vs. 2560x1440@normaali FOV. Mielestäni niiden erojen teoreettinen maksimi on (3440 / 2560) ^ 2 = 1,81. Ensimmäinen potenssi tulee pikselimääräerosta ja toinen näkyvissä olevan pelimaailman pinta-alasta, kun katseluetäisyys ja pysty-FOV ovat vakiot (=näytöt ovat fyysisesti yhtä korkeita, mutta toinen on leveämpi). Käytännössä UW + laaja FOV ovat alle 81 % raskaampia näytönohjaimelle, mutta mennään varmuuden vuoksi sillä.
Näytönohjaimelle lisärasitus suhteessa pikseleihin tosiaankin tulee siitä, että:
1. Enemmän erilaisia assetteja näkyvillä
2. Käytännössä enemmän pienempiä polygoneja koska kaikki voidaan piirtää pienempänä.
Näytönohjaimet käyttää moninkertaisesti enemmän resursseja kolmioiden reunojen piirrossa kuin niitä täytettäessä joten polygonien kutistuminen, ja toki myös ruudulla näkyvän geometrian määrä tuntuu. Se miten LOD tasot toimivat vaikuttavat myös.
Ei silti, kyllä tuo näytönohjaimella menee enemmän pikselimäärän mukaan että vaikea testaamatta arvioida paljon se vaikutus nyt on missäkin pelissä mutta FOV:n säätäminen suuremmaksi samalla pikselimäärällä pitäisi lisätä kuormaa jonkin verran.
Jotain käytännöntestejä voisi kokeilla sitten oikeastaan millä tahansa pelillä missä pääsee säätämään FOV:ia. Pikselimäärä voi toki pysyä samana että testaa vaan sitä FOV:n vaikutusta.