Dirt Rally 3840x2160@ultra:
arvot epämääräisiä 0,0-1,0 (default 0,5), mutta vaikutti näkökentän laajuuteen, joten testasin laajin vs. oletus -> ei vaikutusta, tai jos oli, niin laaja pyöri inasen nopeammin.
Forza 4 3840x2160@ultra:
default vs Max. FOV -> avg. 66,4 vs. 66,5 fps (CPU avg. simulation 301 fps vs. 300,5 fps, CPU render 229,7 fps vs. 228,6 fps). Prossu otti laajasta osumaa noin 1 fps, mutta GPU taas jopa karvan nopeampi. Testasin benchmarkin lisäksi radalla useassa eri kohdassa, ja niinkin, ettei laaja FOV johtanut taivaan näkymiseen, vaan rajoittui puiden latvoihin. Näin molemmissa näkyi enimmäkseen puita, ja laajalla enemmän. Kokeilin kuskin paikalta, konepelliltä ja puskurista, vaihtelin pysty-FOV:ä noin 40-70 astetta. Tuloksena laajin näkymä pyöri yhtä hyvin tai jopa hieman paremmin kuin normaali tai suppea näkymä.
Assetto Corsa 3840x2160@ultra:
pysty-FOV, avg. Fps:
56° 63 fps
80° 65 fps
100° 66 fps
120° 67 fps (sivuikkuna oli jo leveämpi ja paljon suurempi kuin tuulilasi)
Lopuksi testasin 3072x1728@ultra, 120° v-FOV, niin tuli 88 fps, mikä on 39,7 % korkeampi fps kuin normaali FOV 2160p. Kyseisessä 3072x1728:ssa on yli 7 % enemmän pikseleitä kuin eilen puheena olleessa 3440x1440:ssä.
On varmaa, että 2160p@normaali FOV on rajumpi resoluutio pikselimäärän osalta kuin 3440x1440@laaja FOV. Edellisen kappaleen perusteella jälkimmäisen laaja-FOV:n fps ollee 45-50 % korkeampi kuin 2160p@normaali.
@Pyrres