Onko tosiaan niin että jos suositus virtalähteen koolle on tuo 700-750w (7800xt) niin 600w:lla powerilla se olis täysin riittävä?
Mulla olis R 5600x:llä ehkä, tai ilman x:ää en nyt muista. Mutta tuo 7800xt on kovassa harkinnassa.
Katselin jo uusia powereita kun olin ihan varma että tuo ei tule riittämään millään kun jää vajaata suositukseen 150w.
Powerina SILENTIUMPC Vero M3, 600W, 80 PLUS Bronze.
Kannattaako edes kokeilla vai laitanko vain powerinki suoraan tilaukseen. Mielellään tietenkin säästäisin jos mahdollista.
Ryzen 5600(X) on varsin energiatehokas prossu, joten näyttikselle jää suurin osa virtalähteen tehoista, joten laatupowerilla 600W luulisi riittävän. En tosin yhtään osaa sanoa tuon virtalähteen laadusta kun en sitä tiedä, mutta kuinka vanha se on?
Se että itsellä ei ole ollut sen HD 4870 kokeilun jälkeen AMD:n näyttiksiä, ei johdu mitenkään pelkästään tuosta kokemuksesta. Pitkään toki se vaikutti takaraivossa, mutta on tässä ollut jo ainakin Vegan hypetysvaiheesta asti ollut itsellä se tilanne, että olen odotellut sitä hetkeä, kun AMD saisi ulos kunnon tykki kortin, niin voisi pitkästä aikaa ajella full AMD koneella.
Ilman NVIDIA:n harppauksia ja innovaatioita RT ja upscaling puolella, se hetki olisi ollut jo hyvin lähellä 6000 ja 7000 sarjalaisten kanssa. Nyt vaan näyttää pahasti sille, että AMD:llä ei ole kyllä ihan lähitulevaisuudessa kykyjä vastata kunnolla NVIDIA:lle.
Tuolla premium+++ -luokassa AMD:ltä tuskin tulee lähiaikoina haastajaa, mutta esim. alemmassa keskiluokassa pulju on tällä hetkellä hyvinkin kilpailukykyinen, jopa siinä määrin että isoin syy ostaa nVidiaa on merkkiuskollisuus. Ylemmässä keskiluokassa taas tilanne on tasaisempi, ja kallistuu nVidian eduksi jos arvostaa säteenseurantaa.