Kiitos kaikille vastauksista. No nyt ainakin kävi mulle ilmi, että mikä merkitys on 1080p:lla ja 1440p:lla, eli ihan hyvä kun tulin kysymään.
Eli vaihtoehdot olisi lähinnä näytönohjaimen suhteen:
- Jatkaa nykyisellä näytönohjaimella.
- Ostaa 3060 Ti.
- 6700 tai 6750 XT.
Itellä oli ensin ajatuksena ostaa 5600. Tuokohan se tarpeeksi lisätehoa? Mutta jos lähtisi ns. "mopolla moottoritielle", niin mulla on emolevynä MSI B450 GAMING PRO CARBON MAX WIFI, ATX. Aiemmin google tuotti tuloksen, että tuon pitäisi tukea 5800X3d:ta, linkkiä en ikävä kyllä muista. Mutta pitäisiköhän sen tukea ilman biosin päivitystä?
5800x3d tarjoaa sinulle sen suurimman boostin ja kaikenlainen takkuilu ja nykiminen jää pois ja se on samalla am4-sukupolven lippulaivamalli jos pelailet...ja vain muutaman prosentin jää jälkeen 5800x...
Itse kuljin 2700x ->5800x ->5800x3d ja ero alkuperäisestä prossasta x3d malliin on melkoinen.
Katsoin kanssa, että emolevysi pitäisi tukea 5000-sarjan prosessoreita ilman päivitystä. Omalla kohtaa olen aina heittänyt uusimman biossin omaan (asus crosshair VII hero x470-emoon). Ilmeinen trendi on ollut, että boostit laskeneet (5800x tarkasteltuna, 5800x3d vasta yksi bios päivitys sisässä), mutta muutama ärsyttävä "ominaisuus" ainakin omassa emossa korjaantunut.
Jossain vaiheessa oma emo ainakin hukkasi ja löysi uudelleen usb laitteita...ei kovin usein, mutta ajoittain. Kahden viimeisimmän biossin aikaan tuota "ominaisuutta" ei ole enää ollut ja turhat, satunnaiset sekunnin katkot ovat hävinneet täysin. Henk koht otan tuon vaihdon ihan mielelläni vastaan vs pieni lisä max boosteissa.
Sen verran vielä tuosta prosessorista, että täällä foorumeiden kätköissä on keskustelu, jossa on jonkin verran mietitty onko 5600x -> 5800x3d kannattava päivitys kun tietyllä resolla sillä saa kuitenkin max fps jne jne. Suurin ero mitä netistä aiheesta ohimennen lukenut on ollut juuri tuo satunnaisen jäätymisen ja piikkien katoaminen. Tämän sanottuani, ero 2700x ja 5600 välilläkin on jo melkoinen.
Näytönohjaimista sen verran, että kannattaisin ehkä tuota jatkamista alkuperäisellä näytönohjaimella... tai sijoittamalla 6800-sarjalaiseen. Muut vaihtoehdot ovat ehkä enemmän askel sivulle kuin päivitys.
Pahoittelen, että ehdottelen tuotteita jotka menevät yli ajattelemasi budjetin, mutta ehdottaisin, että päivität ennemminkin joko prossan tai gpu:n. Kuitenkin niin, että saavuttamasi hyöty on suurin mahdollinen.
Postaa tänne miten kävi, ihan mukavaa olisi kuulla mihin ratkaisuun päädyt.