Eli pakarat levälleen Putinia kohti ja sieltä nöyrästi kaikki sisään, otetaan hyvät suhteet naapurimaataan valloittavaan ryssään. Sitten kun jäädään yksin tässä kaikessa ystvällisyydessämme, ei ole Natoa, ei investoijia Suomeen. Vain muutamien jyyrien luja ja nöyrä sinisilmäisyys siihen, että Putin ei lopulta ota tätäkin pientä maata.
Voi tätä lapsellisuuden määrää. Venäläiset kutsuu tällaisia suomalaisia tsuhnoiksi, tätä tuo ajattelu vahvistaisi lisää.
Tein Venäläisten kanssa töitä 11 vuotta lähellä itärajaa. He kunnioittavat sinua kun pidät puolesi ja näytät voimaa, eikä perseen nuolemista. Hyvät suhteet Venäjään tarkoittaisi heidän pillinsä mukaan tanssimista. Suometuttaisiin vieläkin pahemmin, kuin ennen Ukrainan sotaa.
Päätin nyt kuitenkin vastata tähän provoosi.
Emme me yksin jää, olemme EU:ssa ja Natossa (tuen määrää emme tiedä). Ei meidän tarvitse olla Venäjän ylimpiä ystäviä, vaikka teemmekin molempien maiden kansalaisia hyödyntävää yhteistyötä. Pitemmän päälle talous (sen ollessa huono) menee ohi politiikan ja meidän talous, ja sodan jälkeen luultavasti Venäjänkin, on niin kuralla, että tarvitsemme kaiken mahdollisen kaupan ja silti tulevat sukupolvet kironnevat meidän huonoa talouden pitoa.
Olemme varautuneet teoreettiseen sotaan aina toisen maailmansodan jälkeen, meillä on mm. rakennettu pommisuojia taloihin.
Pidetty sitä uskottavia puolustusvoimia jne. Ukraina on nyt näyttänyt, ettei edes 40 miljoonainen kansa omilla ja valtavilla muiden maiden taloudellisilla uhrauksilla lisättynä, ole kyennyt ottamaan Venäjän valtaamia alueita takaisin.
=> Jos kykenet tarkastelemaan asiaa meidän talouden kautta, ilman poliittisia kantojasi. Joudut ainakin itsellesi myöntämään,
ettei Suomen varat tule täysimittaiseen sotaan riittämään. Jos niitä aseita edes olisi riittävästi saatavilla. USA taisi äsken kertoa tarvitsevansa parhaat ohjuksen omaan käyttöönsä.
Siksi en näe mitään järkeä tahallaan luoda Venäläisille sotaa lietsoville henkilöille syitä levittään tietoa että Suomi on vihamielinen maa. ( Väittämällä Suomea koskevia negatiivisia asioita Vejäjän tekemiksi, joita ei voida osoittaa Venäläisen tekemiksi. Jos todistetia löytyy, asiasta voi ja pitääkin sanoa)
Osa heidän nuoristaan saattaa uskoa, kun itse lukee ko. kirjoituksia suomalaisista, täältä lehdistä jne. Sitten pahimmillaan tulee valtaan joku joka myöhemmin, esim. vuosien jälkeen, käyttää nykyisiä viestejämme peloitteluun saadakseen sodan oikeutuksen aikaiseksi.
Valitettavasti Venäjän asevoimat vahvistuvat ja eivät varmasti lähtisi enää tekemään typeryyksiä "soitellen sotaa" kuten 2022 Ukrainassa toimivat.
Kun Ukrainan ja Venäjän välinen sota joskus loppuu. Venäjällä ollee valtava (suhteessa Suomeen) sotakoneisto/-teollisuus ja
tarve sijoittaa nyt sodassa oppineet ja karaistuneet sotilaat jonnekin. Minä olen aivan varma, että iso (toiselle kirjoittajalle: Iso on eri asia kuin suurin) osa heistä sijoitetaan Suomen rajan tuntumassa oleviin varuskuntiin.
Minä en varmasti sotimaan joudu, mutta olis hyvä ettei nuorempienkaan tarvitseisi. Olen kuitenkin nähnyt miten kauan kestää
sodan vaurioista toipuminen.
Emme ole enää vuosikymmeniin tanssineet Venäjän ohjeiden mukaan vaan, nyt meille niitä antaa EU ja USA, eikä se ole estänyt
käymästä kauppaa. Ei kaupan käyntiin tarvita perseen nuolemista, vaan kilpailukykyiset hinnat sekä riittävän laadukkaat tuotteet. sekä Venäjä rajanaapurina on mm. halvempien kuljetusten osalta yksi vaihtoehto siinä missä joku muukin.