"Nato-optiota ei olekaan"
IMO Nato-Optio on suurimmilta osin täysin väärin ymmärretty käsite. Se ei ole sellainen "vakuutus", joka voidaan ottaa käyttöön, jos ollaan avun tarpeessa. Sen todellinen merkitys on, että Suomi päättää itse turvallisuuspoliittisista asioistaan, eikä siltä suljeta tietä Natoon esim. viime aikoina Venäjän esittämillä Naton laajentumisen estävillä sopimuksilla.
Itse pidän Nato-Option arvoa siis puolustuksellisessa mielessä nollana, tai jopa negatiivisena. Kuitenkin sillä on kokonaiskuvan kannalta todella tärkeä arvo, koska jos Suomi luokiteltaisiin selkeästi Venäjän hallinnoimaksi alueeksi (uuteen "Itä-Blokkiin"), niin sillä olisi pitkässä juoksussa todennäköisesti erittäin huonoja seurauksia, kuten uusi suomettuminen.
Itse olen nato-myönteinen, mutta tavallaan pidän hyvänä asiana, että Suomi ei liittynyt siihen Baltian maiden kanssa. Näin, koska veikkaan meidän poliitikot tuntien, että oma puolustuskyky olisi ajettu silloin todella alas. Oma puolustuskyky on nyt ja tulevaisuudessa tärkeää, koska vaikka liittyisimme natoon, niin tositilanteessa meitä ei tultaisi rajatta pelastamaan ja Venäjä tietää sen hyvin. Kannattaisin siis edelleen Suomen liittymistä natoon, mutta siinä tapauksessa olisi syytä muistaa, että se on vain lisäturva ja oman puolustuskyvyn ylläpito on edelleen tärkeää. Tähän lisäisin vielä liittymistä pehmentävän näkemykseni, eli sen ettei Suomeen tuotaisi pysyviä ulkomaisia joukkoja / aseistuksia, vaan huolehtisimme edelleenkin itse puolustuksestamme kuten ennenkin - tällä tavoin saavutettaisiin mielestäni optimi niin Suomen, Naton kuin Venäjänkin kannalta.