Nasta -vai kitkarenkaat?

Toinen kuljettaja vetoaa käyttävänsä nastarenkaita yöpakkasten takia. Tämä ei mene läpi.
...monet ratsiaan päätyneet kuljettajat sanoivat varanneensa renkaidenvaihdon tuleville päiville. – Ei ole peruste, että vaihtoaikaa ei ole saanut aikaisemmin
Myös tulevat autoreissut pohjoiseen eivät lähtökohtaisesti oikeuta pitämään nastarenkaita. Tällaisessa tilanteessa autoilijan pitäisi vaihtaa ensin kesärenkaat ja sitten takaisin nastarenkaisiin, kun matka pohjoiseen koittaa

Ei kelpaa yöpakkaset, ei aikatauluongelmat, eikä tulevat lapinreissut. Lain kirjaimen mukaan siis mennään :tup:

ja nyt se pakkanen ja kuiva tie on muuttunut takatalven lumeksi, huomaatko itsekkään kuinka typerää tällainen maalitolppien siirtely on?
No niin, en jaksanut kelata taaksepäin missä keskustelut tolpat olivat. Sori siitä.

Joka tapauksessa lienee ihan sama mitä poliisi on sanonut säästä/kelistä/nastoista, jos vakuutuksille mennään.

Kyllä se aika selvä on. Finlex:stä oleellinen lainattuna:
...ajoneuvossa saa käyttää nastarenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää.... jos sää tai keli sitä edellyttää

Päiväsaikaan (eikä enää oikeastaan edes yöaikaan) tuolla taajamissa ei sää tai keli millään järkiperusteella edellytä nastojen käyttämistä, eli sakkoa siitä kuuluisi saada, jos lakia luetaan niinkuin se on kirjoitettu. Poliisi joutuu käyttämään harkintaa koska kirjaimellinen tulkinta johtaisi aika kohtuuttomiin tilanteisiin. Helpompaa olisi se kova raja (1.11-31.3) ja jos sen ennen/jälkeen on pakko ajella liukkailla, niin tietäisi käyttää sitten kitkoja. Siirtymäaika 3-5 vuotta niin voi ajaa nykyiset nastat loppuun ne joille tuo aikavälin ulkopuolella on mahdoton jättää auto kotiin liukkailla. Nykyinen laki (= sen tulkinta) on aivan liian salliva.
No kyllähän tuo kelin edellyttäminen on juuri sitä tulkinnanvaraisuutta.

Eikä jokin ehdoton 31.3. takaraja sekään toimi, koska osassa maata tuolloin on normaalisti vielä hiihtokelit... Juuri se suksiminenhan on yleensä perusteluna sille miksi niitä kesärenkaita ei viitsitä laittaa alle, harrasti noita lumileikkejä tai ei.

Mua ei perskohtaisesti haittaa jos tähän aikaan vuodesta kirjoitellaan sakkoja piikeillä ajamisesta, mutta itse nastarenkaan kieltämistä mä vastustan, esim. tuo mun nykyinen auto on kokoajan jumissa nastarenkainkin, ja sitä hinattiin ensimmäisen vuoden aikana useammin kuin edellistä autoa koko aikana.. Okei, edellistä autoa en saanut kiinni kuin kerran, ajoin sen peltoon, poikittain saveen jäätyneeseen traktorin ajouraan.

On kyllä surkeaa katsoa talvi talvelta kun Kehä III sisäpuolella kelit vaan lauhtuu, mutta täällä se suurin väkimäärä ajelee paskaksi nastansa ja samalla tiet sulilla asvalteilla. Kyllä on hirveää tuhlausta.
Joku nastavero kyllä tarvitaan säätää pikaisesti, ei tässä ole mitään järkeä enää kun ilmastossa vedellään vuosi toisensa perään lämpöennätyksiä. Ja jos oikeasti tulisi vielä joskus runsasluminen talvi etelään, niin nastat yhtä tärkeitä kuin paavin pallit tai nunnan nännit...

Iloisesti rapisi edelleen nastarenkaat isossa osassa autoja, kun bussia odottelin tuossa maantien varressa tänään... :hmm:

Kolmas rengassarja on ratkaisu nastakuskien yöpakkasongelmiin. :whistling:

Olen ajellut tuossa kevään etelän pakkasöissä mitä ollut -2, -6 jne. pakkasten välillä niin aika helkutin kuivaa ollut, kadut pölisee. Jäätä ei näy kuin lasissa, jos lonkeron sekaan laittaa. Ajon jälkeen tietysti.

Statistiikka

Viestiketjuista
305 168
Jäsenet
82 629
Uusin jäsen
avokados

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom