prompt:
voisitko tutkia miten haitallista tienpinnasta irtoava sidosaine (esim. bitumi) on hengitettynä ja miten esim. nastarenkaat, säätila ym. vaikuttavat sen määrään, ota huomioon ainakin suomessa tai muissa pohjoismaissa tehty tutkimus. huomioi myös ympäristöön tapahtuvat vaikutukset
Terveysvaikutukset
Tienpintojen sidosaineet kuten bitumi irtoavat pölymuodossa etenkin keväällä, kun nastarenkaat ja hiekoitushiekka kuluttavat tien pintaa. Tämä katupöly on pääasiassa hienoksi jauhautunutta asfalttia, johon on sitoutunut bitumia ja orgaanisia yhdisteitä
hsy.fihsy.fi. Hengitysilmaan nousseet hiukkaset voivat ärsyttää hengitysteitä: oireita ovat mm. yskä, nuha sekä silmien ja kurkun ärsytys
hsy.fi. Herkimmät ovat astmaatikoita ja muut hengitys- tai sydänsairaat, mutta pöly voi aiheuttaa oireita myös terveellekin
hsy.fi. Bitumihöyryt ja -kaasut voivat ärsyttää silmiä, nenää ja hengitysteitä
thl.fi, mutta suurimmassa osassa pohjoismaista bitumi on kiinteässä muodossa eikä siihen juurikaan hengitysilman kautta altistuta. Työntekijät, jotka altistuvat betoniasfaltti- tai katutyöskentelyssä bitumihöyryille ja hiukkaspitoisuuksille, on luokiteltu IARC:n mukaan mahdollisesti karsinogeenisiksi (ryhmä 2B)
thl.fi. Katupölyssä bitumiin sitoutuneet PAH-yhdisteet ja raskasmetallit voivat pitkäaikaisena kuormituksena kerryttää elimistöön haitallisia aineita. Yhteenvetona: kantapöly ja asfalttipöly altistavat hengitysteille ärsytykselle ja voivat pahentaa keuhko- ja sydänsairauksia
hsy.fithl.fi.
Ympäristövaikutukset
Bitumi on synteettinen hiilivetotuote, joka on vettä hylkivä ja hitaasti hajoava. Teiden päällysteenä bitumi toimii eräänlaisena vesieristeenä – se ei liukene veteen eikä helposti kulkeudu maaperään
asphaltinstitute.org. Esimerkiksi päällysteen reunaan asennettava bitumikermi eristää tehokkaasti haitta-aineita haitallisilta vesistöiltä. Tästä huolimatta asfaltin ainesosat rapautuvat vähitellen sääolosuhteiden vaikutuksesta. Ääriesimerkkinä Floridassa tehty tutkimus osoitti, että auringonvalo ja sade voivat muuttua asfalttibitumista vesiliukoisiksi, myrkyllisiksi yhdisteiksi – tutkijat havaitsivat yli 15 000 erilaisen hiilivedyn liukenemisen veteen, joista useat olivat tunnettuja karsinogeenejä (PAH-yhdisteitä)
nationalmaglab.orgnationalmaglab.org. Käytännössä kaduilta tihkuvat sulamisvedet ja sadevedet voivat huuhtoa bitumimuruja ja niihin sitoutuneita epäpuhtauksia maahan ja vesistöihin. Toisaalta usein hulevesille rakennetaan rasvanerottimia ja imeytyskenttiä, ja bitumin kyky sitoa epäpuhtauksia on teollisuudessa tunnettu menetelmä (asfalttikerros estää pohjavesipinnan nousua). Yhteenvetona: bitumi itsessään ei yleensä levitä haitallisia kemikaaleja ympäristöön juuri muulloin kuin kulumisen tai seinerepeämien kautta, mutta siitä irtoava hienojakoinen materialis eli asfaltipöly voi kuljettaa PAH-yhdisteitä ja raskasmetalleja maaperään ja vesistöihin. Tuore tutkimus on kuitenkin nostanut esiin, että pinnalle jääneen bitumin kemiallinen hajoaminen auringossa saattaa tuottaa vesistövaikutuksia
nationalmaglab.orgasphaltinstitute.org.
Sidosaineiden irtoamiseen vaikuttavat tekijät
Useat tekijät säätelevät, kuinka paljon asfalttipintojen sideaineita (bitumia) irtoaa ympäristöön. Alla pääkohdat:
- Nastarenkaat ja hiekoitus: Nastojen ja karkeiden hiekoitusmateriaalien yhteisvaikutus kuluttaa asfalttia tehokkaasti. Tutkimuksissa todettu ns. hiekkapaperi-ilmiö: hiekanjyvä nastarenkaan alla raapii asfalttia irrottaen hienojakoista pölyä, josta merkittävä osa on asfaltista (vähän yli 90 % kevään katupölystä oli asfalttikiviainesta)hsy.fihsy.fi. HSY:n mukaan nastat aiheuttavat selvästi enemmän hengitettävää pölyä kuin kitkarenkaat, ja kitkarenkaat tuottavat vähemmän asfalttipölyähsy.fihsy.fi.
Kuva. Keväinen katupölyräntä Helsingissä: puhdistamaton asfaltpiha pölyää voimakkaasti ajoneuvon (kenties väyläpuhdistajan) vieriessähsy.fihsy.fi. Katupöly koostuu pääosin hienosta asfaltista, jonka sideaine (bitumi) kulkeutuu pienhiukkasina ilmaan.
- Sääolosuhteet: Kuivilla ja lämpimillä keleillä pinnat pölyävät paljon (aurinkoiset, kuivat päivät lisäävät katupölyä), kun taas vesi ja lumi sitovat pölyä ja vähentävät haihtumistahsy.fi. Kosteus sitoo hiekoitushiekan ja bitumipartikkelit tien pinnalle, kun taas sateet tai kevätsulamiset voivat huuhtoa ne pois. (Eräissä hiekoitusmenetelmissä käytetty kalsiumkloridi sideaineena toimii parhaiten suurissa ilman suhteellisissa kosteusolosuhteissa, mutta sen vaikutus heikkenee kuivassa ilmassahsy.fi.) Myös pakkaset ja sulamisvedet voivat rapauttaa asfalttipintaa ja kuljettaa aineksia vesistöihin, mutta näistä on vähän spesifiä mittaustietoa.
- Tienhoito ja -kunnossapito: Kevätsiivous eli tienpölyn lakaisu on yleinen toimenpide pölyhaitan vähentämiseksi. Lisäksi katujen ja pientareiden kastelu laimealla suolaliuoksella torjuu pölyä kuumimpina pölypäivinähsy.fi. Suomessa käytetään myös sumutustorneja ja pölynsidontaa. Kunnossapito vaikuttaa suuresti pölymäärään: puhdistamattomat kuivat pinnat pölyävät huomattavasti enemmän kuin puhtaat tai kostutetut pinnathsy.fihsy.fi.
- Liikennemäärä ja ajonopeus: Liikennemäärältään vilkkailla kaduilla ja teillä pölyämistä syntyy enitenhsy.fi. Nopeilla ajonopeuksilla nastatkin kuluttavat päällystettä enemmän: tutkimusten mukaan nastarenkaiden aiheuttama kuluminen on verrannollinen ajonopeuteenaaltodoc.aalto.fi. Yölliset ja ruuhkattomat ajat vähentävät pölypäästöjä. Yhteenvetona: tiheä liikenne ja korkea ajonopeus lisäävät bitumihiukkasten irtoamista.
Lähteet: Pohjoismainen tutkimus ja viranomaisraportit osoittavat, että tiepinnan bitumi kulkeutuu ilmaan ensisijaisesti kuluneena hienojakoisena asfaltinpölynä (vrt. hiekkapaperi-ilmiö ja nastojen vaikutus)
hsy.fihsy.fi. Hengitettynä tämä pöly voi ärsyttää hengitysteitä ja pahentaa terveydellisiä ongelmia
hsy.fithl.fi. Samaan aikaan bitumi on kemiallisesti inertti, mutta pilkunomaisten osasten hapettuminen voi tuottaa vesistöissä haitallisia PAH-yhdisteitä
nationalmaglab.orgasphaltinstitute.org. Kaiken kaikkiaan Suomen oloissa pölyyntyvän asfalttibitumin aiheuttama riski on kohtalainen; kannustavia keinoja ovat mm. nastojen käytön rajoittaminen, katujen kastelu ja puhdistus sekä riittävä ilmanvaihto ruuhka-aikoina
hsy.fihsy.fi.
Citations
Lumettomat ja kuivat kadut pölyävät nyt pääkaupunkiseudulla - HSY
https://www.hsy.fi/hsy/ajankohtaista/tiedotteet/lumettomat-ja-kuivat-kadut-polyavat-nyt-paakaupunkiseudulla/
Microsoft Word - KATUPÖLY LOPPURAPORTTI 3.doc
https://www.hsy.fi/globalassets/ilmanlaatu-ja-ilmasto/tiedostot/pjs_b_12_2005_katupolytutkimuksia.pdf
Lumettomat ja kuivat kadut pölyävät nyt pääkaupunkiseudulla - HSY
https://www.hsy.fi/hsy/ajankohtaista/tiedotteet/lumettomat-ja-kuivat-kadut-polyavat-nyt-paakaupunkiseudulla/
https://thl.fi/documents/155392151/190159780/Asfalttiaseman+p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6jen+terveysvaikutukset.pdf/59f02a8e-0f0f-59c5-f214-80eb397ceaaa/Asfalttiaseman+p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6jen+terveysvaikutukset.pdf?t=1622704695973
https://thl.fi/documents/155392151/190159780/Asfalttiaseman+p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6jen+terveysvaikutukset.pdf/59f02a8e-0f0f-59c5-f214-80eb397ceaaa/Asfalttiaseman+p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6jen+terveysvaikutukset.pdf?t=1622704695973
Leaching - Asphalt Institute
https://www.asphaltinstitute.org/hse/leaching/
Sun, Rain Transform Asphalt Binder Into Potentially Toxic Compounds - MagLab
https://nationalmaglab.org/news-events/news/asphalt-binder-potentially-toxic-compounds/
Sun, Rain Transform Asphalt Binder Into Potentially Toxic Compounds - MagLab
https://nationalmaglab.org/news-events/news/asphalt-binder-potentially-toxic-compounds/
Microsoft Word - KATUPÖLY LOPPURAPORTTI 3.doc
https://www.hsy.fi/globalassets/ilmanlaatu-ja-ilmasto/tiedostot/pjs_b_12_2005_katupolytutkimuksia.pdf
Microsoft Word - KATUPÖLY LOPPURAPORTTI 3.doc
https://www.hsy.fi/globalassets/ilmanlaatu-ja-ilmasto/tiedostot/pjs_b_12_2005_katupolytutkimuksia.pdf
Lumettomat ja kuivat kadut pölyävät nyt pääkaupunkiseudulla - HSY
https://www.hsy.fi/hsy/ajankohtaista/tiedotteet/lumettomat-ja-kuivat-kadut-polyavat-nyt-paakaupunkiseudulla/
Lumettomat ja kuivat kadut pölyävät nyt pääkaupunkiseudulla - HSY
https://www.hsy.fi/hsy/ajankohtaista/tiedotteet/lumettomat-ja-kuivat-kadut-polyavat-nyt-paakaupunkiseudulla/
Microsoft Word - KATUPÖLY LOPPURAPORTTI 3.doc
https://www.hsy.fi/globalassets/ilmanlaatu-ja-ilmasto/tiedostot/pjs_b_12_2005_katupolytutkimuksia.pdf
Lumettomat ja kuivat kadut pölyävät nyt pääkaupunkiseudulla - HSY
https://www.hsy.fi/hsy/ajankohtaista/tiedotteet/lumettomat-ja-kuivat-kadut-polyavat-nyt-paakaupunkiseudulla/
Lumettomat ja kuivat kadut pölyävät nyt pääkaupunkiseudulla - HSY
https://www.hsy.fi/hsy/ajankohtaista/tiedotteet/lumettomat-ja-kuivat-kadut-polyavat-nyt-paakaupunkiseudulla/
Nastarenkaiden vaikutus päällysteiden kulumiseen taajamanopeuksissa
https://aaltodoc.aalto.fi/items/fd235c63-9ab9-4e60-a388-b5f23b69fb50