Olen ajanut Raspberry PI 4:sta ja siinä USB-m.2 -adapterilla 1TB SSD:tä jo kolmisen vuotta niin, että käytössä on Raspberry PI OS ja Portainerin kautta asennettuja Docker-kontteja: Plex, arr-softat, transmission, Nextcloud jne.
Tämä setti on toiminut erinomaisesti mutta tuo 1TB levy alkaa jäämään pieneksi ja se on järjestelmän ainoa levy, joten päivitys vaatii kaiken tekemistä uudelleen. Lisäksi käytössä on vielä Raspberry PI Os, joka perustuu Debian 11 ja varmaan tässä parin kuukauden päästä tulee jo 13:een perustuva versio enkä ole ihan varma uskaltaako tuota päivittää asentamatta uudelleen vai jääkö data matkalle. Ja jos asentaa kaiken uudelleen niin pitäisi saada media talteen johonkin muualle välissä.
Nämä nyt on lähinnä tekosyitä miksi olen miettinyt uuden vehkeen hankkimista. Ongelmana on, että kämpässä ei ole tilaa millekään isolle laitteelle. Siksipä uusi Beelink ME Mini vaikuttaisi itselle täydelliseltä ratkaisulta
www.bee-link.com
Pieni koko, virrankulutus minimit, levyjä mahtuu reilusti. Toki NVMe-SSD:n käyttö nostaa levyjen hintaa mutta onneksi tuo itse laite on suhteellisen edullinen. Tehoja tuossa on Raspberry PIn jälkeen enemmän kuin tarpeeksi omaan käyttöön, varsinkin kun tuo Intelin GPU taitaa osata kaikki tarpeelliset videoformaatitkin siinä missä raspi ei osannu mittää, ja Plex nyki ja paukku välittömästi, jos päätelaite ei osannut käsitellä mediaformaattia. Lisäksi tuossa on eMMC-piiri, jolle voisi teoriassa asentaa käyttöjärjestelmän (pl. unRAID) niin saisi kaikki 6 levypaikkaa käyttöön.
Seuraavaksi pitäisi vain keksiä, että millä käyttiksellä tuota kannattaisi ajella. Joku mihin saisi nuo edellämainitut palvelut helposti rullaamaan ja olisi tukea pitkäksi aikaa tulevaisuuteen. Tuntuu, että kaikissa oppaissa oletetaan, että kaikki haluavat rakentaa järkyttävän kotiautomaatiovirtuaalimasiinahimmelin, mutta mulle riittää tosiaan vaan, että Plexi pyörii ja on joku paikka mihin laittaa puhelimesta kuvia turvaan.
Unraid? Onko järkevä pelkillä SSD:llä? TrueNAS? Onko liian monimutkainen? OpenMediaVault? Ei taida olla kovin suosittu vaihtoehto tänä päivänä? Vai yritänkö äheltää jonkun Debian 13:n päälle ns. DIY-settinä kaiken? Kokemusta näiden konttien tunkkaamisesta ei ole kauheasti, silloin kolme vuotta sitten sain ton raspin pystyyn jonkun Youtube-oppaan avulla ja nyt onkin jo unohtunut melkein kaikki silloin opittu.
Onko suosituksia?