NAS rakentelut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dun
  • Aloitettu Aloitettu
Päivää kaikille.
Aika täydellinen newbie täällä, mutta uskallaudun kysymään viisaammilta.
TrueNas pyörii, juuri sitä varten ostetussa ja itse rakennetussa koneessa.
Tarkoituksena ajaa sieltä Media serveriä (Plex/jellyfin/tms.) ja home assistant.

Koneessa on 2 x 8TB:n kovalevyä jotka on truenassissa peilattuna.
Truenas on asennettu 1TB:n m2-ssdlevylle ja koneessa on myös toinen m2-ssdlevy, jolle on asennettu windows 11.
Kone buuttaa tuohon Truenassiin.
Levyille olen luonut mm Movies ja TV Shows kansiot, joihin olen kopioinut leffoja ja tv-sarjoja dvd- ja br-levyiltä.

Em. verkkojaot näkyy macin finderissa käytän yhdistä palvelimelle -komentoa finderissa. Leffoja on jo nyt sieltä siis katsottavissa.

Olen kyllä hukassa tuon plexin asennuksen kanssa truenasiin. Olen yrittänyt verkon oppaita ja YT-videioita seurata, mutta en pysy niissä kärryillä...

Olisiko täältä mahdollista saada apua?
Kysy chatgpt:ltä. Itse sain äärimmäisen seikkaperäiset ohjeet miten asentaa unraidserveri ja siihen dockerilla plex ja jellyfin toimimaan, olin kuin puulla päähän lyöty miten vaihe vaiheelta se osasi nuo selittää. Myös ubuntussa se osasi terminaalin copypastettavat koodit antaa suoraan.

Kysy chatgpt:ltä. Itse sain äärimmäisen seikkaperäiset ohjeet miten asentaa unraidserveri ja siihen dockerilla plex ja jellyfin toimimaan, olin kuin puulla päähän lyöty miten vaihe vaiheelta se osasi nuo selittää. Myös ubuntussa se osasi terminaalin copypastettavat koodit antaa suoraan.
On muuten sitten pikkaisen vaarallinen neuvo jakaa näin yleensä ottaen. Tekoäly kun periaatteessa on vaan anabolisia steroideja vetänyt ennakoiva tekstinsyöttö ja kaikki mallit tekevät paljon virheitä. Jos käyttäjä vaan copy-pastettaa GPT:n ohjeet suoraan terminaaliin (ja vielä mielellään roottina), ymmärtämättä mitä ne kaikki komennot tekevät, niin alkaisin itse laskea minuutteja siihen kun jotain varmuuskopiota alkaa olla ikävä.

Jos Youtube-videoissa ei pysy perässä, niin osaamistaso ei välttämättä ole kauhean korkealla. Vähän pelisilmää näissä neuvoissa siis kiitos...

Tässä nyt kohtalaisen tuoreet ohjeet Plexin asentamisesta TrueNAS:n päälle. Ei ole vaikea operaatio ja oikein hyvä tapa harjoitella tuota käyttiksen käyttöä. How to Install Plex on TrueNAS - WunderTech

On muuten sitten pikkaisen vaarallinen neuvo jakaa näin yleensä ottaen. Tekoäly kun periaatteessa on vaan anabolisia steroideja vetänyt ennakoiva tekstinsyöttö ja kaikki mallit tekevät paljon virheitä. Jos käyttäjä vaan copy-pastettaa GPT:n ohjeet suoraan terminaaliin (ja vielä mielellään roottina), ymmärtämättä mitä ne kaikki komennot tekevät, niin alkaisin itse laskea minuutteja siihen kun jotain varmuuskopiota alkaa olla ikävä.

Jos Youtube-videoissa ei pysy perässä, niin osaamistaso ei välttämättä ole kauhean korkealla. Vähän pelisilmää näissä neuvoissa siis kiitos...

Tässä nyt kohtalaisen tuoreet ohjeet Plexin asentamisesta TrueNAS:n päälle. Ei ole vaikea operaatio ja oikein hyvä tapa harjoitella tuota käyttiksen käyttöä. How to Install Plex on TrueNAS - WunderTech
Siksipä sen tiedon oikeellisuus tarkistetaan ennen käyttöä. Mahtava työkalu, se nopeuttaa oppimista suuresti.

jos tietää missä on ne ohjeet, mitä vastaan tarkistaa tekoälyn antamat ohjeet ja lisäksi vielä ymmärtää mistä on kyse niin miksi ylipäätään oli tarve kysyä niitä siltä tekoälyltä

jos tietää missä on ne ohjeet, mitä vastaan tarkistaa tekoälyn antamat ohjeet ja lisäksi vielä ymmärtää mistä on kyse niin miksi ylipäätään oli tarve kysyä niitä siltä tekoälyltä
Ei tuollaisessa skenaariossa tietenkään kun asian noin esittää...

On kuitenkin sellaisia tilanteita, että ensin käytetään kielimallia jonka jälkeen tutkitaan asiaa lisää. Tai muutoin, ristiin rastiin.

Toisaalta jos se on kokonaan uusi NAS niin mitä menetettävää jos menee ekoilla kerroilla confeja pieleen, joko AI tekemänä tai itsensä tekemänä? Aloittaa alusta jos meni tuhannen solmuun, toki aina voi turhautua tekemiseen tai jäädä jotain tietoturva-aukkoja.

Tuosta Unraidista on pakko sanoa, että on aika helppo... tai niiden dockerien osalta, jotka löytyvät community apps:n kautta. Jos joutuu jotain spessumpaa touhuamaan, niin toki joutuu kikkailemaan enemmän, tai ei varmaan sen enempää kuin muissakaan Linux-ympäristöissä. Videoita myös youtube pullollaan ja näissä aika hyvin selitetään mitä tehdään.

Onko kellään suositella koteloa missä olis hotswap kelkat 8:lla 3,5" kovalevylle, mieluiten työkaluton ja indikointivaloilla joka kovolle?

Toisaalta jos se on kokonaan uusi NAS niin mitä menetettävää jos menee ekoilla kerroilla confeja pieleen, joko AI tekemänä tai itsensä tekemänä? Aloittaa alusta jos meni tuhannen solmuun, toki aina voi turhautua tekemiseen tai jäädä jotain tietoturva-aukkoja.
Niinpä, ja vaikka olisi toinen tai kolmas niin ollaan kuitenkin kaikki lopulta kaikki täällä oppimassa joka tapauksessa joten no harm no foul.

Mutta eihän tässä kai tiedetty (?) oliko siellä pooleissa jo jotakin sellaista dataa, mitä mahdollisesti tulee ikävä. Toki datan hävittäminen kokonaan Plex asennuksella on aika kaukaa haettua, mutta jos käyttiksen vetää ihan solmuun, niin voi siinä ummikolla tovi mennä, että saa importattua poolit uuden asennuksen alle ja pääsee dataan käsiksi.

Siksi itse en todellakaan neuvoisi hoitamaan hommaa kielimallilla, jos ei ymmärrä mitä komentoja on ajamassa. Parempi vaan oikeasti opetella tekemään tuollainen asennus ensin ohjeiden kanssa onnistuneesti, että sitten kun seuraavaa asennusta tekee tekoälyn avuin, niin tajuaa tunnistaa vaaran merkit nähdessään rm -rf *.

Statistiikka

Viestiketjuista
268 001
Jäsenet
76 140
Uusin jäsen
liigjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom