Eikö Raid ole vähän vanhanaikainen ja kankea mediakäytössä? Itse laitoin juuri UnRaidin, kuten nimikin kertoo siinä ei käytetä Raidia vaan array tukee minkäkokoisia levyjä tahansa. Vikasietoisuus varmistetaan pariteettilevyllä jonka voi vielä tuplata. Cache-levyinä voi käyttää nopeita SSD-levyjä, pesee ja linkoaa. Levyjä voi vaihtaa pooliin yksinkertaisesti sammuttamalla palvelimen ja vaihtamalla isomman levyn vanhan tilalle. Sitten vaan otetaan uusi levy käyttöön vanhan tilalle ja käynnistetään array. Pariteetin rakentaminen kestää helposti 12 tuntia tai pidempään, sen aikaa vikasietoisuutta ei ole. UnRaid käyttää omaa (?) tiedostojärjestelmää, mutta se yksinkertaisesti jakaa tiedostot eri levyille. Vaikka pahin tapahtuisi ja array hajoaisi, on ainakin osa tiedostoista luettavissa levyiltä. Vrt. perinteinen Raid-pakka, jos se korruptoituu tai vaikka HW-Raid ohjain hajoaa, niin tiedostoja ei ehkä palauta kukaan.
Backupit toki pitää olla kunnossa, Raid/UnRaid ei niitä korvaa.
UnRaid on maksullinen, jos ilmaista hakee niin FreeNAS lienee hyvä. Molemmissa on oma AppStore mistä voi asentaa tarvittavat sovellukset muutamalla painalluksella. Esim. Plexiä ei kannata itse asentaa virtuaalikoneen päälle (saati omalle raudalle), se löytyy valmiina Dockerina missä tulee käyttis ja tarvittavat lisävarusteet mukana.
Käyttislevyn median valinta riippuu siitä, kuinka paljon levylle kirjoitetaan. FreeNAS:ssa USB-tikku ei kestä (?), kun taas UnRaid asennetaan aina (?) tikulle.
Vähän kysymysmerkkejä tekstissä ja joku varmaan tietää paremmin, itse olen vasta muutaman viikon harjoitellut. UnRaid on kotipalvelimen neljäs inkarnaatio, aikaisemmin oli pari Windows Server pohjaista käyttistä ja onhan tuo UnRaid ihan eri peli. Linux osaaminen tai sen puute ei ole este, kun kaikki onnistuu GUI:n kautta.