NAS rakentelut

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
905
Linux ISO-tiedoston poltto DVD+RW:lle on kätevin. Sitten käyttää USB-liitäntäistä ulkoista DVD-asemaa. Samaa voi käyttää myös asennuslevyn polttoon. DVD+RW levyn voi sitten tyhjentää käyttää uudelleen lukemattomia kertoja. Itse en käytä USB-tikkua, koska minullakin on ollut ongelmia niiden kanssa.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 807
Pistin ne dropboxiin... pari gigaa, ei kestä kauan (näyttää menevän 13MBps upload).

edit: siellä on. Linkin sait privana huonojen ohjeiden kera.
Poistan ne tilaa viemästä muutaman päivän kuluttua viimeistään.
 
Viimeksi muokattu:

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 807
Ensimmäinen askel on saada purkki toimimaan jotenkin, siitä on sitten hyvä lähteä etenemään. Toi WHS asennus on siitä jännä että sen asennuslevyt pistetään omaan koneeseen josta ne asennetaan verkon yli palvelimeen. n. 10 vuotta sitten ihan ihmeellinen juttu :)
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
123
Kait se on hyvä kerran 9 vuodessa vaihtaa tahnat omasta nassista:D
teknisiätietoja:
cpu(t) 2x IntelXeon CPU X5570 2.93GHz
ram 12x 8GB DDR3 ECC
hdd 6x 2TB + 4 x 3TB
ssd 480GB vm koneille ja 1TB välimuistiksi
10Gbitin Lan kortti.
 
Viimeksi muokattu:

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 909
EDIT.
"hp Z400 sis: xeon W3520, 6GB ddr2, quadro 400 ja pari 500G kovoa.
Tuohon käyttis ssd:lle, W3690/X5690 prossu, 6 x 4G ddr3 ? (6 x 8G ddr3 ecc ??)
Kovoille raid-kortti jne..."
Nyt on mylly testiajossa. Muutamaan kymysykseen jelppiä kaipaisin.
- Käyttis Openmediavault, 120G ssd:llä. Olisiko pienempi ssd järkevämpi, löytyisi SanDisk 16GB ssd?
- Levyjä tällä hetkellä 3 x 4T, 2 x 500G.
*Ajatuksena puoliteraisista tehdä raid1 pakka pöytäkoneen käyttöjärjestelmälevyn varmuuskopioille.
* Kuva, video ym tiedoille/tiedostoille sitten raid 5,6,10 ?
Ja plex mediaserverikin pitäisi mahduttaa mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
570
EDIT.
- Käyttis Openmediavault, 120G ssd:llä. Olisiko pienempi ssd järkevämpi, löytyisi SanDisk 16GB ssd?
- Levyjä tällä hetkellä 3 x 4T, 2 x 500G.
*Ajatuksena puoliteraisista tehdä raid1 pakka pöytäkoneen käyttöjärjestelmälevyn varmuuskopioille.
* Kuva, video ym tiedoille/tiedostoille sitten raid 5,6,10 ?
.
Eikö Raid ole vähän vanhanaikainen ja kankea mediakäytössä? Itse laitoin juuri UnRaidin, kuten nimikin kertoo siinä ei käytetä Raidia vaan array tukee minkäkokoisia levyjä tahansa. Vikasietoisuus varmistetaan pariteettilevyllä jonka voi vielä tuplata. Cache-levyinä voi käyttää nopeita SSD-levyjä, pesee ja linkoaa. Levyjä voi vaihtaa pooliin yksinkertaisesti sammuttamalla palvelimen ja vaihtamalla isomman levyn vanhan tilalle. Sitten vaan otetaan uusi levy käyttöön vanhan tilalle ja käynnistetään array. Pariteetin rakentaminen kestää helposti 12 tuntia tai pidempään, sen aikaa vikasietoisuutta ei ole. UnRaid käyttää omaa (?) tiedostojärjestelmää, mutta se yksinkertaisesti jakaa tiedostot eri levyille. Vaikka pahin tapahtuisi ja array hajoaisi, on ainakin osa tiedostoista luettavissa levyiltä. Vrt. perinteinen Raid-pakka, jos se korruptoituu tai vaikka HW-Raid ohjain hajoaa, niin tiedostoja ei ehkä palauta kukaan.

Backupit toki pitää olla kunnossa, Raid/UnRaid ei niitä korvaa.

UnRaid on maksullinen, jos ilmaista hakee niin FreeNAS lienee hyvä. Molemmissa on oma AppStore mistä voi asentaa tarvittavat sovellukset muutamalla painalluksella. Esim. Plexiä ei kannata itse asentaa virtuaalikoneen päälle (saati omalle raudalle), se löytyy valmiina Dockerina missä tulee käyttis ja tarvittavat lisävarusteet mukana.

Käyttislevyn median valinta riippuu siitä, kuinka paljon levylle kirjoitetaan. FreeNAS:ssa USB-tikku ei kestä (?), kun taas UnRaid asennetaan aina (?) tikulle.

Vähän kysymysmerkkejä tekstissä ja joku varmaan tietää paremmin, itse olen vasta muutaman viikon harjoitellut. UnRaid on kotipalvelimen neljäs inkarnaatio, aikaisemmin oli pari Windows Server pohjaista käyttistä ja onhan tuo UnRaid ihan eri peli. Linux osaaminen tai sen puute ei ole este, kun kaikki onnistuu GUI:n kautta.
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 909
Eikö Raid ole vähän vanhanaikainen ja kankea mediakäytössä? Itse laitoin juuri UnRaidin, kuten nimikin kertoo siinä ei käytetä Raidia vaan array tukee minkäkokoisia levyjä tahansa. Vikasietoisuus varmistetaan pariteettilevyllä jonka voi vielä tuplata. Cache-levyinä voi käyttää nopeita SSD-levyjä, pesee ja linkoaa. Levyjä voi vaihtaa pooliin yksinkertaisesti sammuttamalla palvelimen ja vaihtamalla isomman levyn vanhan tilalle. Sitten vaan otetaan uusi levy käyttöön vanhan tilalle ja käynnistetään array. Pariteetin rakentaminen kestää helposti 12 tuntia tai pidempään, sen aikaa vikasietoisuutta ei ole. UnRaid käyttää omaa (?) tiedostojärjestelmää, mutta se yksinkertaisesti jakaa tiedostot eri levyille. Vaikka pahin tapahtuisi ja array hajoaisi, on ainakin osa tiedostoista luettavissa levyiltä. Vrt. perinteinen Raid-pakka, jos se korruptoituu tai vaikka HW-Raid ohjain hajoaa, niin tiedostoja ei ehkä palauta kukaan.

Backupit toki pitää olla kunnossa, Raid/UnRaid ei niitä korvaa.

UnRaid on maksullinen, jos ilmaista hakee niin FreeNAS lienee hyvä. Molemmissa on oma AppStore mistä voi asentaa tarvittavat sovellukset muutamalla painalluksella. Esim. Plexiä ei kannata itse asentaa virtuaalikoneen päälle (saati omalle raudalle), se löytyy valmiina Dockerina missä tulee käyttis ja tarvittavat lisävarusteet mukana.

Käyttislevyn median valinta riippuu siitä, kuinka paljon levylle kirjoitetaan. FreeNAS:ssa USB-tikku ei kestä (?), kun taas UnRaid asennetaan aina (?) tikulle.

Vähän kysymysmerkkejä tekstissä ja joku varmaan tietää paremmin, itse olen vasta muutaman viikon harjoitellut. UnRaid on kotipalvelimen neljäs inkarnaatio, aikaisemmin oli pari Windows Server pohjaista käyttistä ja onhan tuo UnRaid ihan eri peli. Linux osaaminen tai sen puute ei ole este, kun kaikki onnistuu GUI:n kautta.
Pitääköhän koittaa?
Onkos tuo basic nyt $59 ?
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
15
Ruvennut itseäni kiinnostamaan tiedostoserverin pystytys ja nurkista löytyy jonkinverran vanhaa rautaa. Tarkoituksena varmuuskopioida kuvia ja muita tärkeitä dokumentteja talouden monista eri laitteista joten nopeus ei ole tässä oleellista. Mitä olette mieltä vaihtoehdoista?

-Prossuksi löytyy joko 2700k i7 tai Pentium G3258.
-Muistia 8gb DDR3 ei ECC.
-Levyehdotuksia? Tarkoitus saada aikaan 2gb verkkolevy. Onko järkevämpää ostaa kaksi 2gb levyjä ja asettaa ne Raid1 vai kolme levyä Raid 5?
-Freenas käyttiksenä tikulle asennettuna.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
123
Eikö Raid ole vähän vanhanaikainen ja kankea mediakäytössä? Itse laitoin juuri UnRaidin, kuten nimikin kertoo siinä ei käytetä Raidia vaan array tukee minkäkokoisia levyjä tahansa. Vikasietoisuus varmistetaan pariteettilevyllä jonka voi vielä tuplata. Cache-levyinä voi käyttää nopeita SSD-levyjä, pesee ja linkoaa. Levyjä voi vaihtaa pooliin yksinkertaisesti sammuttamalla palvelimen ja vaihtamalla isomman levyn vanhan tilalle. Sitten vaan otetaan uusi levy käyttöön vanhan tilalle ja käynnistetään array. Pariteetin rakentaminen kestää helposti 12 tuntia tai pidempään, sen aikaa vikasietoisuutta ei ole. UnRaid käyttää omaa (?) tiedostojärjestelmää, mutta se yksinkertaisesti jakaa tiedostot eri levyille. Vaikka pahin tapahtuisi ja array hajoaisi, on ainakin osa tiedostoista luettavissa levyiltä. Vrt. perinteinen Raid-pakka, jos se korruptoituu tai vaikka HW-Raid ohjain hajoaa, niin tiedostoja ei ehkä palauta kukaan.

Backupit toki pitää olla kunnossa, Raid/UnRaid ei niitä korvaa.

UnRaid on maksullinen, jos ilmaista hakee niin FreeNAS lienee hyvä. Molemmissa on oma AppStore mistä voi asentaa tarvittavat sovellukset muutamalla painalluksella. Esim. Plexiä ei kannata itse asentaa virtuaalikoneen päälle (saati omalle raudalle), se löytyy valmiina Dockerina missä tulee käyttis ja tarvittavat lisävarusteet mukana.

Käyttislevyn median valinta riippuu siitä, kuinka paljon levylle kirjoitetaan. FreeNAS:ssa USB-tikku ei kestä (?), kun taas UnRaid asennetaan aina (?) tikulle.

Vähän kysymysmerkkejä tekstissä ja joku varmaan tietää paremmin, itse olen vasta muutaman viikon harjoitellut. UnRaid on kotipalvelimen neljäs inkarnaatio, aikaisemmin oli pari Windows Server pohjaista käyttistä ja onhan tuo UnRaid ihan eri peli. Linux osaaminen tai sen puute ei ole este, kun kaikki onnistuu GUI:n kautta.
Joo täällä on kans unraid käytössä,ja paluuta ei muuhun ole. kerran viikossa vedän parity chekin. ja mitä tulee tuohon hintaa sehän riippuu ihan minkä version niistä ottaa. Jälkikäteen on kyllä helppo päivittää parempaan.Unraidi ei pysty asentamaan kuin vain usb tikulle
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
570
Unraid Tier 1
Basic $59

Up to 6 attached storage devices
  • Upgrade Basic to Plus for $39
  • Upgrade Basic to Pro for $79
Tuolla varmaan lähden liikkeelle, emossa on kuusi (6) Sata-paikkaa ja lisäksi voi kytkeä levyjä USB:n kautta. Niitä ei pysty lisäämään arrayhin mutta tiedostojen kopiointiin ja varmuuskopiointiin ulkoiset levyt käyvät.

En ollut edes selvittänyt mitä tuo tarkalleen maksaa, itsellä on vielä 30 päivän kokeilujakso menossa. Sillä on helppo testata tuleeko tuosta pidempiaikaista kaveria.

Suurin ongelma käyttöönotossa oli tiedostojen siirto levyiltä Unraid arraylle. Jos on yksikin isompi tyhjä levy niin se helpottaa, voi rakentaa arrayn vaikka ilman pariteettia ja kopoida datat muilta levyiltä sinne. Itse tein tuon vaikeimman kautta, keräsin kaapeista vanhat levyt ja rakensin niista arrayn. Sitten kopioin sinne levyn kerrallaan, lisäsin sen arrayhin, odottelin päivän pariteetin uudelleenrakentamista, kopioin toisen levyn... Viimein taivuin tilaamaan uuden 4TB WD RED pariteettilevyn, taas odoteltiin vuorokausi. :rofl: Onneksi kiirettä ei ollut ja järjestelmää voi käyttää silloinkin kun pariteettia lasketaan uusiksi. Pariteettilevy pitää olla isoin levy arrayssa, muuta ihmeellistä tuossa ei ole.

"Palvelin" on vanha i2500/16GB mylly joka on aikanaan hommattu Home Server 2011 käyttöön. Levyinä on nyt 4+3+3+1TB levyt, lisäksi 500GB SSD cache ja 500GB HDD varalevy jonka poistan seuraavaksi. Unraidia voi käyttää yhtä hyvin työ/pelikoneessa, järjestelmä asennetaan raudalla ja varsinainen käyttöjärjestelmä sen päälle virtuaalikoneeseen. Pelaaminen ei ole ongelma koska näytönohjain tuodaan VT-d tms. tekniikkaa käyttäen virtuaalikoneelle. Tubessa on videoita jossa 2-3 pelaajaa pelaa samalla koneella, käyttäen erillisiä näytönohjaimia. Seuraavassa iteraatiossa voi siis häivyttää tuon palvelimenkin, nykyinen ITX pelikone ei siihen rooliin taivu.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Juu vaikea itselle perustella unraidia myös, mutta ehkä se on GUI/WUI tottuneelle winkkari/mäkki käyttäjälle ihan ok valinta kun kaikesta softasta tottunut maksamaan muutenkin.

Itselle ei ole myöskään softasta maksaminen mikään ongelma, mutta unraid on ihan liian kotikäyttöön suunniteltu kapistus josta loppuu ominaisuudet itselle kesken. Sillä pärjää, mutta puhdas Ubuntu linux + zfs on teknisesti niin paljon parempi vaihtoehto.
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
129
Juu vaikea itselle perustella unraidia myös, mutta ehkä se on GUI/WUI tottuneelle winkkari/mäkki käyttäjälle ihan ok valinta kun kaikesta softasta tottunut maksamaan muutenkin.

Itselle ei ole myöskään softasta maksaminen mikään ongelma, mutta unraid on ihan liian kotikäyttöön suunniteltu kapistus josta loppuu ominaisuudet itselle kesken. Sillä pärjää, mutta puhdas Ubuntu linux + zfs on teknisesti niin paljon parempi vaihtoehto.
Mitäs sanoisit EXT4:sta Ubuntu Serverin kanssa? Palveleeko hyvin tarkoitusta?
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 078
Mitäs sanoisit EXT4:sta Ubuntu Serverin kanssa? Palveleeko hyvin tarkoitusta?
Omassa "nassissa" on pyörinyt debian server+soft raid1+ext4 vuodesta 2013. Joululomalla rauta ja käyttisversio päivittyi ja pari levyä tuli lisää mutta muuten sama setup.
Yhtään virhettä ei ole vuosien saatossa tullut käyttiksen tai levyformaatin puolesta. Jos jotain on hukattu niin ihan itse on poistettu...
Mitään graafista säätöliittymää ei ole eikä ole ollut tarvettakaan.
Käyttö tällä on vain tallennuspurkki kuville yms tiedostoille. Lisäksi se kerää lämpötilat paljusta ja uima-altaasta ja talon sähkönkulutukset kantaan. En hakenutkaan maksimaalista nopeutta tms. Yksinkertainen peili toimii hyvin tässä tarkoituksessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 664
Mitäs sanoisit EXT4:sta Ubuntu Serverin kanssa? Palveleeko hyvin tarkoitusta?
Mulla on käytössä pelkästään ext4 ja halvemmille levyille(wd blue) lataillaan sellainen tavara, joka on varaa menettää ja wd red levyille kirjoitellaan varmuuskopiot. Toisaalta levyjen käyttötunnit on vasta 10000-20000h. Ei ole raidia tai zfs:ää käytössä. Olisihan se kätevämpi kun voisi pitää kaikki tiedostot "yhdellä" levyllä, mutta tämä käytäntö sopii mulle paremmin. Tärkeimmät tiedostot on vähintään kahdella eri levyllä samaan aikaan.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Mulla on käytössä pelkästään ext4 ja halvemmille levyille(wd blue) lataillaan sellainen tavara, joka on varaa menettää ja wd red levyille kirjoitellaan varmuuskopiot. Toisaalta levyjen käyttötunnit on vasta 10000-20000h. Ei ole raidia tai zfs:ää käytössä. Olisihan se kätevämpi kun voisi pitää kaikki tiedostot "yhdellä" levyllä, mutta tämä käytäntö sopii mulle paremmin. Tärkeimmät tiedostot on vähintään kahdella eri levyllä samaan aikaan.
MergeFS on hyvä vaihtoehto jos haluaa yhden osion monesta levystä. Jos levyrikko tulee, niin vain yhden levyn tiedot katoaa. Itse silti käyttäisin raidia, mutta MergeFS:llä saa ison "poolin" aikaiseksi näpsäkästi.
 
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
67
MergerFS:llä levyt yhteen ja SnapRAID:illa pariteetti on samantyylinen ilmainen ratkaisu kuin Unraid tekee. Openmediavault:lla saa webbikäyttöliittymän noille. Itsellä ollut pari vuotta ajossa ja ihan toimiva ratkaisu. Varmasti hieman hankalampi pystyttää kuin unraid.

Omassa käytössä tuo kerran viikossa pariteetti kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
570
Eilen maksoin Unraidin lisenssin $59 eli sillä mennään. Itse olen sen verran käsi Linuxin kanssa ettei siitä olisi mitään tullut. Unraidissakin dokumentaatio laahaa, parhaat ohjeet saa tubesta Spaceinvader One kanavalta.

Ensisijainen vaihtoehto olisi ollut Qnap NAS, mutta sellaiseen ei taas riittänyt pelimerkit.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Juu ihan ymmärrettävää. Pitää kyllä sanoa että itsellä auttoi kummasti toi LSI/Dell PERC levyohjain. Poolin nopeus palautui takaisin siihen mitä sen odotin alunperin olevankin.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
147
Freenassia vanhalla testiraudalla tässä opetellut käyttämään ja yksi hämmästysyä aiheuttava ongelma.

Olen aikaisemmin luonut poolin sisään Datasetin ja SMB windowsiin jakoon (tämän videon mukaan).

Tämän jälkeen menin jotakin tupeloimaan windowsin puolella Security-> permissions asetuksissa -> sain hävitettyä windowsissa koko jaetun datasetin..

Poistin luomani vanhat käyttäjäryhmät ja käyttäjät ja loin uudet vähän paremmilla nimillä (taas videon tapaan) ja kirjauduin taas windowsista onnistuneesti sisään.

Mutta en ollut vielä antanut (tarkoituksella) edes oikeuksia kyseiseen datasettiin millekään luomalleni käyttäjä ryhmälle taikka käyttäjälle (kys. dataseetin permission asetuksissa user: nobody , Group: nobody), mutta silti uudella luomallani käyttäjällä on pääsy kyseiseen verkkokansioon/datasetin windowsista ja pysyy editoimaan. Mitä en mahdollisesti ymmärrä?

Jos dataset permission asetuksista käy muuttamassa Group asetusta esim: users-> nobody (ja User: edelleen nobody) niin pitäisikö verkokansio windowsissa lakata toimimasta, jos users käyttäjäryhmän käyttäjällä on kirjauduttu kansioon sisään aikaisemmin?

Olen koittanut buuttia systeemejä ja tehdä asiat montakertaa uudestaan, mutta silti edelleen pääsen SMB jakoon kiinni vaikka yritän sitä estää kokeilumielessä

Lopulta poistin Sharing -> SMB polkuviitausken tähän jaettuun datasetin mutta siltikin vielä pääsen siihen käsiksi windowsista..

Pitää varmaan tuo video vielä katsoa kolmannen kerran uudestaan jos tämä tästä alkaisi selkenemään. Vai osaisiko joku neuvoa?

FreeNAS-11.2-RELEASE-U1
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 664
Jos dataset permission asetuksista käy muuttamassa Group asetusta esim: users-> nobody (ja User: edelleen nobody) niin pitäisikö verkokansio windowsissa lakata toimimasta, jos users käyttäjäryhmän käyttäjällä on kirjauduttu kansioon sisään aikaisemmin?
Ei sun pitäisi päästä käsiksi siihen jakoon ellei sun käyttäjä ole kyseisen groupin jäsen ja se jako ei ole kaikille luettavissa. Nobody:nogroup asetuksilla sun ei pitäisi nähdä sitä jakoa. En tiedä mitä default windows permissionit freenassissa on. Varmaan kaikki sallittu kaikille eli unixin 777?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
74
Mutta en ollut vielä antanut (tarkoituksella) edes oikeuksia kyseiseen datasettiin millekään luomalleni käyttäjä ryhmälle taikka käyttäjälle (kys. dataseetin permission asetuksissa user: nobody , Group: nobody), mutta silti uudella luomallani käyttäjällä on pääsy kyseiseen verkkokansioon/datasetin windowsista ja pysyy editoimaan. Mitä en mahdollisesti ymmärrä?
Tarkista ensin että oikeudet on ihan oikeasti muutettu. Konsoliin
Koodi:
getfacl /mnt/*pooli*/*datasetti*
ja samalla tarkista jonkin tiedoston oikeudet em komennolla.
Ihan ekana kuulostaisi että muutos oikeuksiin ei ole mennyt jostain syystä läpi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
552
NAS vähä kiinnostais ja ei taida pää antaa periks ostaa valmista pakettia. Alustavasti pohjaksi löytys joko vanhahko Pena , i7-3770k tai pari AMD A10-7800 kiveä emoineen muisteineen sekä joutava rocketraid kortti. Näistä varmaan jotain saa aikaiseksi? Tarvetta olis ihan perus tiedostopalvelimeen, ruokkimaan mediatiedostoja olohuoneen laitteisiin että omiin leikkeihin tuon HPn serverin kaveriksi jossa ajelen virtuaalikoneita.

Pitäs vaa päättää että millä softalla tähän lähtis ja koppa pitänee jostaa hankkia.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
147
Tarkista ensin että oikeudet on ihan oikeasti muutettu. Konsoliin
Koodi:
getfacl /mnt/*pooli*/*datasetti*
ja samalla tarkista jonkin tiedoston oikeudet em komennolla.
Ihan ekana kuulostaisi että muutos oikeuksiin ei ole mennyt jostain syystä läpi.
Kiitoksia

Mitäs seuraavasta voisi päätellä? everyonella ilmeisesti jotakin oikeuksia myös edelleen, näistä jotenkin eroon miten?

Koodi:
# file: /mnt/The_pool/data
# owner: nobody
# group: shared
 owner@:rwxpDdaARWcCos:fd-----:allow
 group@:rwxpDdaARWcCos:fd-----:allow
 everyone@:r-x---a-R-c---:fd-----:allow
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
Tuli itse sitten muutettua pois FreeNASista ja siirryttyä Ubuntu Serveriin, kuukauden käytön jälkeen tietysti monipuolisuus oli syyt, mutta testaillaan. ZFS toimii suht mukavasti, ainut vaan että Snapshotit pitää kehittää uudestaan, että miten ne saa toimimaan helpoiten niin että X ikäiset poistuu automaattisesti.
 

Puukamana

Ruuvit löysällä
NOSTO
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
469
Tuli siirryttyä pois freenassista, kun se söi liikaa resursseja, eikä minulla ole juuri käyttö ZFS:n erikoisominaisuuksille vain kahdella levyllä ilman raidia.

Debian näyttää hoitavan homman ihan ok ja jos seuraavaa levyä laittaessa kokeilis unraidia.
 
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
67
Kyseistä kokoelmaa en ole käyttänyt, mutta yleisesti Dockerit ovat hieno juttu (tm). Itsekin noita käytän mutta ihan niin helposta plugnplay rakentelusta ja ennenkaikkea ylläpitämisestä/päivittämisestä tuossa ei ole kysymys kuin ehkä päältä päin annetaan ymmärtää. Aika monta nappia ja vipua säädettävänä ja painettavana ihan normaalissa aplikaation asentamisessa.

Mutta kuten sanottu ehdottomasti minusta opettelun arvoista. nextcloud, portainer, watchtower itselläkin ajossa tuosta listasta. Lisäksi esimerkiksi ihan Ubuntu Desktop novnc:lla containerissa kotiverkkoon tulee tarpeeseen välillä.

Openmediavault/Debianin valitsin pohjalle jotta saan tuon perusperus levyjen käsittelyn, smart tiedot, levyjaot jne oikeasti tärkeät asiat varmasti ja helposti toimimaan. MergerFS + Snapraid on mielestäni ehdottomasti helpoin kun levyjä lisätään /poistetaan / päivitetään isompaan. Ei ole tässä kohtaa vaatimuksia että levyjen pitäisi välttämättä olla samankokoisia. Yhden levyn voi lisätä ja poistaa oman mielen mukaan. Suorituskyky on toki sitten vastapainona normaali yhden levyn suorituskyky, mutta näin kotona joustavuus mielestäni oleellisempaa. Snapraid ei ole realiaikainen normaali raidin tapaan, mutta toisaalta toimii osittain myös backuppina vähemmän kriittiselle datalle. Voishan tuohon jonkun filesystem snapshot rakennelman vielä mergerfs:n "alapuolelle" tehdä.

Niin ja syncthingillä on kiva synkata tabletit ja puhelimet omaan "pilveen"/NASiin. Datan siirtely aika paljon helpompaa kun voi käyttää näppäimistöä ja hiirtä. Tuo on openmediavaultissa oma plugari, mutta voisihan sitä dockerissakin ajaa.
 
Viimeksi muokattu:

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Enpä ole huomannut, mutta hyvä ajatus jos haluaa jonkin valmiin ja ei ole terminaali ihan uppo-outo.

Itsellä tosin on omat Ansible scriptat jotka olen tehnyt itselleni, niin ei ole tuommoista tuotteistamista jaksanut kokeilla (itsellä on vielä kaikki asennettu perinteisesti APT:lla, ilman että säädän virtuaalikoneiden tai dockereiden/snapd pakettien kanssa). Syy tähän on se, että ZFS:n (+zed) lisäksi tarvii ajaa plexiä ja siinäpä se on. Dockerissa olisi tietenkin se että saisi plexin siirrettyä sinne ja päivitykset hoituisi ehkä "siistimmin", mutta taas toisaalta kun on livepätsäys käytössä, niin eipä tota nassia tarvii sammutella...

Pitää katsoa mikä ton tilanne on 2020 huhtikuussa kun uusi Ubuntu tulee ulos ja josko sitä päivittäisi siihen tai menisi vielä nykyisellä seuraavat 5-7 vuotta vuonna 2020.

Kunhan rahaa jää vähän taskunpohjalle, niin olis tarkoitus tosiaan hommata uusi emo, prossu ja muistit mini-itx koossa. AMD:lta odottelen boardia, mutta jos ei tule serverikäyttöön suunnattua vähävirtaista epyciiä niin kuin intelillä on niin sit varmaan mennään peli boardilla + apu-prossulla (mutta olisi IPMI niin kiva...)
 

Osjur

ლ(ಠ益ಠ)ლ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
153
Itselläki Snapraid (2-parity) + Drivepool pyörimässä omassa NAS palvelimessa kun on ollut vähän huonoja kokemuksia RAID pakkojen rebuildista.

Suurin plussa snapissa on että totaalipaskoutumisen myötä katoo vain ne tiedot joiden levyt meni rikki. Tosin rebuild on ainakin vielä toiminut ihan jees kun pari levyä päätti hajota lähes samaan aikaan. Poistettuakin dataa saa myös takaisin jos ei ole tehnyt uutta snapin syncciä.

Ei ole reaaliaikainen mutta oma data ei paljoo muutu joten sopii omaan käyttöön vallan loistavasti. Drivepool vielä duplikoi tärkeimmät kansiot/tiedostot kolmelle levylle levypoolin lisäksi.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 309
vuosia pyöriny HP microserver gen8 nas4free ja nyttemin xigmanas 3x 1Tb WD Red levyllä raidz1. hommasin toisen samanlaisen vmware alustaksi. tästä jää nyt pari 1Tb levyä jouten ja kävi mielessä että laajentaisi kun tuo levy tila on vähän jo kortilla.
jos lätkäsen tuohon yhden 1Tb levyn ni joutunee tekemään uudelleen tuon poolin?
viidellä saisi vielä enempi tilaa mutta tuo yksi levy on WD blue. viides siis cd aseman liitäntään.
vaikeutena tässä tulee miten siirrän nuo data. teenkö toiseen tilapäis nassukan ja siihen levy yksittäin 1+1Tb jotta saan tuon n. 2Tb talteen...
vai kokeillako jotain muuta?
ei tuon nas4free/xigmanasin kanssa ole kyllä ollut mitään ongelmia ikinä. pari kertaa päivitys on mennyt pieleen mutta uusi asennus ja confiksen palautuksen jälkeen taas on rokannut.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Tulipa tälläinen mieleen, etten taidakkaan rakentaa tiedostojen säilytystä varten konetta itx kopan ympärille joka oisi samalla htpc. Vaan olisi noista vanhoista osista kasattu athlon 2 640 (tai jäi päivityksestä yli myös i7 950) atx kokoinen tuohon vanhaan (oisko antec 300) koppaan ja vaan kaappiin piiloon pokkana niin...

Kysymys kuuluisi ettei taida olla järkeä ostaakkaan tuohon edes win 10 lisenssiä, se on kyllä asennettuna nytten, maksaisi kuitenkin noin 25€ netistä pro win 10 ja nehän taitaa noi oem lisenssit olla emoon lukittuja jos tulee joskus vaihdettua uudempaa rautaa?

Toinen ois olisko joku freenas tai ihan perus ubuntu ok ja ymmärtääkö nykyinen win 10 niiden tiedostojärjestelmiä jotta voi omalla koneella heittää tavaraa sinne ja tehdä vaikka kansioita sinne sekä käyttää tiedostoja suoraan sieltä (video)?

Kolmas olisi et miten saako tuon esim. freenassin asennettua toiselta kovolta kun ei jaksaisi lähteä hakemaan tikkua ja siirtämään tiedostoja muistitikulta faijan koneelle?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
602
Freenas ja Ubuntu jakavat Windows-verkkoon halutut levyjaot Samba-nimisellä palvelulla. Windows näkee levyjaon aivan kuin se tulisi toiselta Windows-koneelta tai -palvelimelta.

Jos siirrät Windows 10 koneeseen kovalevyn, jota haluat käyttää NASissa, varmin formaatti on silloin FAT32 ja NAS:issa siirrät tavarat toiselle levylle ja muutat sen jälkeen levyn esim. ZFS tai btrfs -tiedostojärjestelmään. Suosittelen käyttämään NASissa sitä tiedostojärjestelmää, jota se natiivisti tukee, jolloin löydät ohjeita ja saat tukea helpoimmin.

Freenasin voi asentaa myös kovalevyltä. Lataus tulee iso-tiedostosta, jonka voi mountata virtuaaliseksi dvd-asemaksi ja tehdä asennuksen siltä. Tai purat sen toiselle kovalevylle, jolta asennat.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 078
Tulipa tälläinen mieleen, etten taidakkaan rakentaa tiedostojen säilytystä varten konetta itx kopan ympärille joka oisi samalla htpc. Vaan olisi noista vanhoista osista kasattu athlon 2 640 (tai jäi päivityksestä yli myös i7 950) atx kokoinen tuohon vanhaan (oisko antec 300) koppaan ja vaan kaappiin piiloon pokkana niin...

Kysymys kuuluisi ettei taida olla järkeä ostaakkaan tuohon edes win 10 lisenssiä, se on kyllä asennettuna nytten, maksaisi kuitenkin noin 25€ netistä pro win 10 ja nehän taitaa noi oem lisenssit olla emoon lukittuja jos tulee joskus vaihdettua uudempaa rautaa?

Toinen ois olisko joku freenas tai ihan perus ubuntu ok ja ymmärtääkö nykyinen win 10 niiden tiedostojärjestelmiä jotta voi omalla koneella heittää tavaraa sinne ja tehdä vaikka kansioita sinne sekä käyttää tiedostoja suoraan sieltä (video)?

Kolmas olisi et miten saako tuon esim. freenassin asennettua toiselta kovolta kun ei jaksaisi lähteä hakemaan tikkua ja siirtämään tiedostoja muistitikulta faijan koneelle?
En laittaisi windowsia kaappiin jos ei ole tarvetta ajaa palvelimella win- ohjelmia.

Melkein mikä tahansa linux- jakelu ja samba niin levyt näkyy windowsille.

Jos koneessa on jo pyörivä windows niin ainakin ubuntu/debian asennus pitäisi saada käyntiin sieltä ilman tikkuja. Muistista, en ole satavarma.
Freenassista ei ole kokemuksia
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Freenas ja Ubuntu jakavat Windows-verkkoon halutut levyjaot Samba-nimisellä palvelulla. Windows näkee levyjaon aivan kuin se tulisi toiselta Windows-koneelta tai -palvelimelta.

Jos siirrät Windows 10 koneeseen kovalevyn, jota haluat käyttää NASissa, varmin formaatti on silloin FAT32 ja NAS:issa siirrät tavarat toiselle levylle ja muutat sen jälkeen levyn esim. ZFS tai btrfs -tiedostojärjestelmään. Suosittelen käyttämään NASissa sitä tiedostojärjestelmää, jota se natiivisti tukee, jolloin löydät ohjeita ja saat tukea helpoimmin.

Freenasin voi asentaa myös kovalevyltä. Lataus tulee iso-tiedostosta, jonka voi mountata virtuaaliseksi dvd-asemaksi ja tehdä asennuksen siltä. Tai purat sen toiselle kovalevylle, jolta asennat.
Kiitoksia vastauksista, satuin löytää tyhjiä CD-RW levyjäkin ei ainakaan lataus ole kuin 570 megaa, nyt vaan tuli se ongelma et tos pirun freenasissa on minimi ram vaatimus 8GB mahtaakohan estää asennuksen kun on vaan 4GB, levyjä nyt ei toki ole kuin vanha 60 giganen SSD ja sitten toinen ois 1 teran, ei luulisi tarvitsevan kuitenkaan 8GB levyjen puolesta toistaiseksi?

Edit: Luinkin jo et parempi laittaa vaikka linux, ZFS on suurin syy tuohon korkeaan ram vaatimukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Kiitoksia vastauksista, satuin löytää tyhjiä CD-RW levyjäkin ei ainakaan lataus ole kuin 570 megaa, nyt vaan tuli se ongelma et tos pirun freenasissa on minimi ram vaatimus 8GB mahtaakohan estää asennuksen kun on vaan 4GB, levyjä nyt ei toki ole kuin vanha 60 giganen SSD ja sitten toinen ois 1 teran, ei luulisi tarvitsevan kuitenkaan 8GB levyjen puolesta toistaiseksi?
Ei estä, ihan hyvin voi asentaa vaikka 2GB muisteilla FreeNAS-koneen. Kannattaa kuitenkin huomioida, että tuolla 60GB SSD + 1TB kovalevy kombinaatiolla ei ole mitään järkeä asentaa ko. käyttöjärjestelmää muuten, kuin opettelu tai "huvikseen" tarkoituksessa. ZFS-tiedostojärjestelmä vaatii vähintään 2 kpl levyjä, jotka ovat samansuuruisia, että se on mitään järkeä ottaa käyttöön.

Kannattaa mennä sillä perus Ubuntu palvelimella tai Windowsilla, jos tarkoitus nyt ei nimenomaan ollut opetella ja säätää. FreeNAS kun on vielä FreeBSD-pohjainen, niin sen opettelemisesta ei ole oikeastaan mitään iloa verrattuna siihen Ubuntu Linuxiin. Tai hyvin marginaalisesti iloa.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Ei estä, ihan hyvin voi asentaa vaikka 2GB muisteilla FreeNAS-koneen. Kannattaa kuitenkin huomioida, että tuolla 60GB SSD + 1TB kovalevy kombinaatiolla ei ole mitään järkeä asentaa ko. käyttöjärjestelmää muuten, kuin opettelu tai "huvikseen" tarkoituksessa. ZFS-tiedostojärjestelmä vaatii vähintään 2 kpl levyjä, jotka ovat samansuuruisia, että se on mitään järkeä ottaa käyttöön.

Kannattaa mennä sillä perus Ubuntu palvelimella tai Windowsilla, jos tarkoitus nyt ei nimenomaan ollut opetella ja säätää. FreeNAS kun on vielä FreeBSD-pohjainen, niin sen opettelemisesta ei ole oikeastaan mitään iloa verrattuna siihen Ubuntu Linuxiin. Tai hyvin marginaalisesti iloa.
Kyllä vain, oikeassa olit säätämisestä kyse :) Mutta joo päädyin ubuntu serveriin kun laitan levyjä lisää jossain välissä ja ubuntua olen pitänyt omassa koneessa varmaan joskus viime vuosikymmenellä.

Edit: Siis tosiaan viime vuosina unohtunut vähän et koneella voi tehdä muutakin kuin pelata tai pyöriä netissä...

Edit 2: Jahas tulikin debian kun sen installeri mahtuu CD:lle kun ei oo DVD levyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
313
Itsellä olisi tarkoitus tehdä toteuta ja unohda periaatteella mediapalvelin seuraavilla specseillä:

Pentium g5400
Asus C246 Pro
16gb unbuffered ECC
Käyttikselle 16gb tai 32gb Intel Optane M.2
SLOG:lle 32gb Optane M.2?
Alkuun 2-3 kpl 6,8 tai 10tb WD Red levyjä kiinni emoon

Raudan puolesta mietin onko Red Pro levyt yhtään pitkäikäisempiä idlaamisessa, suorituskyvyllä ei taida olla merkitystä, koska gigabitin verkkoyhteys jää pullonkaulaksi?
Toisaalta olenko ymmärtänyt oikein, että tuo (slog) välimuistilevy vähentäisi kiintolevyjen kirjoituksia, joka maalaisjärjellä lisäisi niiden kestoikää?

Kannattaako softa toteuttaa Freenasilla vai Ubuntu 18.04 serverillä, kun tavoitteet ovat helppokäyttöisyys, luotettavuus, levyjen näkyminen lähiverkkoon ja sisällön toisto plexillä?
Entä onko vikasietoisuuden kannalta parempi laittaa kolme levyä raid Z1-pakkaan vai 2 levyä mirrorina? Näiden lisäksi sitten yksi varmuuskopio ulkoiselle kovalevylle toiseen kiinteistöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 664
Kyllä vain, oikeassa olit säätämisestä kyse :) Mutta joo päädyin ubuntu serveriin kun laitan levyjä lisää jossain välissä ja ubuntua olen pitänyt omassa koneessa varmaan joskus viime vuosikymmenellä.

Edit: Siis tosiaan viime vuosina unohtunut vähän et koneella voi tehdä muutakin kuin pelata tai pyöriä netissä...

Edit 2: Jahas tulikin debian kun sen installeri mahtuu CD:lle kun ei oo DVD levyjä.
Kannattaa tilata/ostaa tulevaisuutta ajatellen usb-tikkuja, ne on ihan hyödyllisiä eikä maksa käytännössä nykyään mitään. Esim. Kingston 16 GB DataTraveler 100 G3 USB 3.0 -muistitikku 4,90 €. Hätätilassa vaikka puhelimen tallennustilaa voi osioida ja bootata sieltä asennusmedian, mut se menee jo aika säätämiseks.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Kiitoksia vastauksista, satuin löytää tyhjiä CD-RW levyjäkin ei ainakaan lataus ole kuin 570 megaa, nyt vaan tuli se ongelma et tos pirun freenasissa on minimi ram vaatimus 8GB mahtaakohan estää asennuksen kun on vaan 4GB, levyjä nyt ei toki ole kuin vanha 60 giganen SSD ja sitten toinen ois 1 teran, ei luulisi tarvitsevan kuitenkaan 8GB levyjen puolesta toistaiseksi?

Edit: Luinkin jo et parempi laittaa vaikka linux, ZFS on suurin syy tuohon korkeaan ram vaatimukseen.
Freenas 9 en suosittele alle 8gb rammilla, ellet tiedä ja osaa testata toimivuutta/luotettavuutta.

Itse aikoinaan ajelin vakaasti freenas 8.3 versiota ddr2 4gb rammilla amd koneella zfsv28

prefetsi piti ottaa pois tai muuten alkoi tahmaamaan yli 6 gigan filut.
esim.
vfs.zfs.l2arc_noprefetch
ja txg timeout value 30->5

ja myös
vfs.zfs.txg.write_limit_override 256mb kantsii tsekata

olikohan tuolla jotain tuunaus guidea
ZFSTuningGuide - FreeBSD Wiki
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
No, Ubuntu serveri tukee zfs nstiivisti, eli jos rakentaa pikkuhiljaa niin plus sille.

Huom. seuraavaksi tulee mielipide joka perustuu omiin kokemuksiin, niin lopeta lukeminen jos hermostut helposti:

Freenas
+ web käyttöliittymä
- Bsd
- Hidas (kotikäytössä riittävä kuitenkin)
- Rajoittunut softatuki

Ubuntu server
+ Linux
+ Softatuki
+ Livepatch (ei tarvitse bootata kuin 5-10 vuoden välein kun siirtyy seuraavaan LTS versioon)
- Terminaalirajoitteeliselle
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
313
Terminaali aiheuttaa minulle harmaita hiuksia, mutta opettelu onnistunee ajan kanssa.
Helpottaisiko tuollaisen mediapalvelimen konffaamista työpöydän lisääminen distroon? (ilman selaimia tai muita turhuuksia)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Terminaali aiheuttaa minulle harmaita hiuksia, mutta opettelu onnistunee ajan kanssa.
Helpottaisiko tuollaisen mediapalvelimen konffaamista työpöydän lisääminen distroon? (ilman selaimia tai muita turhuuksia)

Kyllä se helpottaa, esimerkiksi joku työpöytäversio Ubuntusta ja siihen Plex Media Server niin ei tarvitse* koskea terminaaliin vaan kaiken voi konffata webbiselaimesta käsin.

* Saattaa sisältää pieniä määriä terminaalityöskentelyä jos joku menee vikaan.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 078
Itsellä olisi tarkoitus tehdä toteuta ja unohda periaatteella mediapalvelin seuraavilla specseillä:

Pentium g5400
Asus C246 Pro
16gb unbuffered ECC
Käyttikselle 16gb tai 32gb Intel Optane M.2
SLOG:lle 32gb Optane M.2?
Alkuun 2-3 kpl 6,8 tai 10tb WD Red levyjä kiinni emoon

Raudan puolesta mietin onko Red Pro levyt yhtään pitkäikäisempiä idlaamisessa, suorituskyvyllä ei taida olla merkitystä, koska gigabitin verkkoyhteys jää pullonkaulaksi?
Toisaalta olenko ymmärtänyt oikein, että tuo (slog) välimuistilevy vähentäisi kiintolevyjen kirjoituksia, joka maalaisjärjellä lisäisi niiden kestoikää?

Kannattaako softa toteuttaa Freenasilla vai Ubuntu 18.04 serverillä, kun tavoitteet ovat helppokäyttöisyys, luotettavuus, levyjen näkyminen lähiverkkoon ja sisällön toisto plexillä?
Entä onko vikasietoisuuden kannalta parempi laittaa kolme levyä raid Z1-pakkaan vai 2 levyä mirrorina? Näiden lisäksi sitten yksi varmuuskopio ulkoiselle kovalevylle toiseen kiinteistöön.
Itse päädyin aikoinaan debianiin (silloin en vaan tykännyt ubuntusta).
Wd red 2T levyillä on n. 37000h käyntiaikaa softapeilinä. Kumpikaan ei ole hajonnut eikä vanha rautakaan (hp dc7700 sff).
Vuoden vaihteessa vaihdoin viimein raudan mutta vanhat levyt on edelleen käytössä. Kokoonpano on ollut päällä 24/7 paria pidempää sähkökatkoa lukuunottamatta jolloin upsikin pääsi tyhjäksi.
Koko elinaikansa kone on lokittanut talon sähkönkulutusta ja lämpötiloja tietokantaan jonka datat olivat myös peililevyllä.
Kirjoitusta on siis tehty pikkuhljaa koko ajan "normaalin" valokuva yms arkistoinnin lisäksi.

Pitkän johdannon jälkeen ääni ubuntulle 2 levyn peilillä. Linuxissa softapeiliin saa rinnakkain niin monta levyä kuin haluaa kopioita... ne on myös helpoo siirtää koneesta toiseen tai lukea toisella koneella.

Joku kirjoitti kokemuksiaan juuri vähän aikaa sitten wd red isommista muistaakseni vuoden ajalta, kannattaa lukaista se koska mulla on vain noita pikkuisia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 642
Viestejä
4 197 250
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom