Muuttotappiopaikkakunnille muuttaminen kasvukeskuksista

No jaa, me lähdettiin voimakkaasti muuttovoittoisesta isomman kaupungin vieressä sijaitsevasta pikkukaupungista pois kun sen 10 vuoden asumisen aikana väkimäärä kasvoi yli 30%. Ehkä ei oltais muutettu jos ympäristö olisi pysynyt kutakuinkin samana kuin muuttaessa mutta rauhallisen, hieman syrjässä olevan rintamamiestaloalueen täyttyminen uudisrakentamisella, kymmenillä rivitaloilla ja pikkuruisilla tonteilla olevilla pakettitaloilla tuhosi asuinympäristön viihtyisyyden täysin.

Nämä on ihan ihmisestä kiinni mikä on positiivista ja mikä negatiivista. Toki talon hinta nousi tuon 10 vuoden aikana 60% (mitään inflaatio tms. muutoksia huomioimatta) niin oli sen turvin mukava lähteä maaseudulle jonne ei taatusti tule ikinä kasvamaan mitään lähiötä ympärille.
Miten nuo uudet talot sitten häiritsi, epäesteettisiä vai tuliko rauhattomuutta uusista asukkaista. Kuulostaa ihan perusokt-alueelta jollaisella olen asunut eikä mitään ihmeempää rauhattomuutta ollut, isoin problem tyyliin mopolla päristely tms.
 
Miten nuo uudet talot sitten häiritsi, epäesteettisiä vai tuliko rauhattomuutta uusista asukkaista. Kuulostaa ihan perusokt-alueelta jollaisella olen asunut eikä mitään ihmeempää rauhattomuutta ollut, isoin problem tyyliin mopolla päristely tms.
Jos tavoitteena on asua ns. maaseudun rauhassa, niin kriteerit eivät varmaan enää täyty jos viereiselle pellolle polkaistaan pystyyn kaava-alue.

Riskinä näissä uusissa alueissa on myös päättäjien ideologinen tarve sosiaalisen segregaation ehkäisyyn, johon ei ilmeisesti ole muuta keinoa kun rakentaa omistusasuntojen keskelle kaupungin tai kunnan vuokrataloja. Jokainen nyt voi sitten oman päätteensä äärellä miettiä mitäs kaikkea tästä seuraa, kun asukkaiden riemuksi alueella hyysätään päihdeongelmaisia ja muita "riskialttiimpia" väestöryhmiä.
 
En ole oikein ymmärtänyt tässäkin ketjussa mainittua ulinaa siitä, että raitiovaunu tulee Pirkkalaan. Jos ihmisten liikkuminen helpottuu ja asuntojen hinnat nousee, niin miksi sen pitäisi olla negatiivinen asia?

Vai meneekö tämä nyt johonkin yleiseen muitosvastarintaan, mitä noilla muuttotappiopaikkakunnillakin esiintyy. Että kunnan pitäisi olla elinvoimainen ja ihmisiä pitäisi muuttaa kuntaan lisää, mutta mitään uutta ei saisi rakentaa, tai mikään ei muutenkaan saisi muuttua. Toki joku Pirkkala on sijainniltaankin sellainen, että jos ei kouluja ja päiväkoteja lakkauteta, niin tulee olemaan jatkossakin kallis ja haluttu paikka asua lapsiperheille.
Käytän joukkoliikennettä, koska lähimpään kauppaan Prisma, Citymarket jne. on 5 km. Mielestäni Pirkkalassa ei ole niin paljon asukkaita, että kyseinen kulkine olisi millään tavalla kannattava. Myöskään asuntojen hintojen nousu esim. vuokrat, asuntolainat, tonttivuokrat jne. eivät kiinnosta. Miksi kiinnostaisi, jos muuttotappioalueella saisi asunnon omaksi 30 000 eurolla tai vuokralle 300 eurolla?

Muutosvastarintaa em halua harrastaa, mutta myönnän kyllä että itselleni paras ratkaisu on se, että kaikki näyttää samalta kuin eilenkin.

Ja oman havainnoinnin mukaan kasvuseudulla on nykyään paljon ilkivaltaa, rikotaan bussipysäkkien katoksien laseja, töhritään liiketilojen seinustoja tai pysäkkienkin.
Monella alkaa olla huoli omasta omaisuudestakin, esim. kallista pyörää ei uskalla enää edes jättääkään ulos. Muuttotappiokunnalla tuntuu, ettei sellaisia ongelmia ole, ainakaan siinä määrin.
 
Miten nuo uudet talot sitten häiritsi, epäesteettisiä vai tuliko rauhattomuutta uusista asukkaista. Kuulostaa ihan perusokt-alueelta jollaisella olen asunut eikä mitään ihmeempää rauhattomuutta ollut, isoin problem tyyliin mopolla päristely tms.
Sepä se, ei uudet talot tai mopot varmasti häiritsekään sellaista joka haluaa asua perusokt -alueella jossa jokaisella kävelylenkilläkin tulee jatkuvasti ihmisiä ja autoja vastaan.

Itselle vanha rintsikka-alue oli sellaisenaankin ihan siinä rajalla ihmismäärineen että ei vielä häirinnyt liikaa, tosin sielläkin jo läheisten maanteiden liikennemelu alkoi rasittamaan vuosi vuodelta enemmän. Ja jos vaikkapa kesällä nukutaan ikkuna auki, on mukavampaa kun sieltä ei kuulu muuta kuin linnunlaulua.
 
Nämä ovat niin yksilöllisiä asioita. Itse tykkään asua palveluiden ja hyvien joukkoliikenneyhteyksien äärellä. Väkisinkin tämä tarkoittaa myös tiivistä asumista ja ihmismäärän lisääntyessä tulee väistämättä mukana joitain lieveilmiöitä. Itse olen viihtynyt Tampereen seudulla ja olen ilolla seurannut kaupungin kehitystä ja uskallusta panostaa mm. joukkoliikennehankkeisiin. Kyllähän ratikka on täysin perusteltu väline Pirkkalan itäpäähän asti välille jo nykyisilläkin matkustajamäärillä.
 
Käytän joukkoliikennettä, koska lähimpään kauppaan Prisma, Citymarket jne. on 5 km. Mielestäni Pirkkalassa ei ole niin paljon asukkaita, että kyseinen kulkine olisi millään tavalla kannattava. Myöskään asuntojen hintojen nousu esim. vuokrat, asuntolainat, tonttivuokrat jne. eivät kiinnosta. Miksi kiinnostaisi, jos muuttotappioalueella saisi asunnon omaksi 30 000 eurolla tai vuokralle 300 eurolla?

Muutosvastarintaa em halua harrastaa, mutta myönnän kyllä että itselleni paras ratkaisu on se, että kaikki näyttää samalta kuin eilenkin.

Ja oman havainnoinnin mukaan kasvuseudulla on nykyään paljon ilkivaltaa, rikotaan bussipysäkkien katoksien laseja, töhritään liiketilojen seinustoja tai pysäkkienkin.
Monella alkaa olla huoli omasta omaisuudestakin, esim. kallista pyörää ei uskalla enää edes jättääkään ulos. Muuttotappiokunnalla tuntuu, ettei sellaisia ongelmia ole, ainakaan siinä määrin.

Eli olet etsimässä asuinpaikkaa, jossa on Pirkkalan palvelut ja sijainti, mutta Urjalan väestökehitys.

Ratikan kannattavuuden osalta sinulla tuskin on esittää muuta kuin subjektiivisia mielipiteitä.
 
joku Toijala on varmaan paras tähän. Käytännössä kaikki junat pysähtyy, asuminen halpaa, kilometri keskustasta ollaan ihan landella mutta cittarissa käynti ei julkisilla ole koko päivän projekti. Ihan turha muuttaa kauaksi Suomen pääradan varresta
 
joku Toijala on varmaan paras tähän. Käytännössä kaikki junat pysähtyy, asuminen halpaa, kilometri keskustasta ollaan ihan landella mutta cittarissa käynti ei julkisilla ole koko päivän projekti. Ihan turha muuttaa kauaksi Suomen pääradan varresta
Tuo olisi kyllä itselläkin yksi aika tärkeä asia jos olisin muuttamassa johonkin, eli lähimmälle rautatieasemalle maksimissaan noin parin kilometrin matka, mieluiten pääradan varrelle. Kuitenkin junaliikenne varmaan loppuu viimeisenä julkisesta liikenteestä niin olisi edes joku mahdollisuus liikkua muualle. Tuo tietty vielä korostuisi jos en omistaisi autoa.
 
Tuo olisi kyllä itselläkin yksi aika tärkeä asia jos olisin muuttamassa johonkin, eli lähimmälle rautatieasemalle maksimissaan noin parin kilometrin matka, mieluiten pääradan varrelle. Kuitenkin junaliikenne varmaan loppuu viimeisenä julkisesta liikenteestä niin olisi edes joku mahdollisuus liikkua muualle. Tuo tietty vielä korostuisi jos en omistaisi autoa.
Ja meillä töistä riippuvaisilla vielä mielellään niin että junat menevät isoihin kaupunkeihin että voi hakea uutta duunia isommista paikoista.
 
Tuo olisi kyllä itselläkin yksi aika tärkeä asia jos olisin muuttamassa johonkin, eli lähimmälle rautatieasemalle maksimissaan noin parin kilometrin matka, mieluiten pääradan varrelle. Kuitenkin junaliikenne varmaan loppuu viimeisenä julkisesta liikenteestä niin olisi edes joku mahdollisuus liikkua muualle. Tuo tietty vielä korostuisi jos en omistaisi autoa.
Jos junalla ei ole tarpeeksi käyttäjiä kyseisellä paikkakunnalla, junat alkavat ajaa ohi. Ensimmäinen vaihe on tietysti paikkakunnalla pysähtyvien junien määrän harveneminen.
 
Jos junalla ei ole tarpeeksi käyttäjiä kyseisellä paikkakunnalla, junat alkavat ajaa ohi. Ensimmäinen vaihe on tietysti paikkakunnalla pysähtyvien junien määrän harveneminen.
Juu, mutta luultavasti edes jotkut junat pysähtyvät vielä senkin jälkeen kun kaikki bussireitit alueella on lakkautettu. Tiedän kyllä noita asemia jotka ovat muttunut seisakkeiksi, eli esim kaukojunat eivät enää pysähdy niissä ja suuri osa paikallisjunistakin suhaa suorilta ohi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 765
Viestejä
4 460 441
Jäsenet
73 832
Uusin jäsen
aksu33

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom