Muuttotappiopaikkakunnille muuttaminen kasvukeskuksista

Mitä tarkoitat elämäänsä kyllästyneellä nuorisolla? Jotain porukkaa, jolla on selvästi tylsistynyt tai masisteleva asenne vaikka hommat sinänsä hoidetaan?

Ei varmaan tarkoittanut juuri tiettyä tyyppiä vaan nykyisiä asiakaspalvelijoita jotka eivät välttämättä edes koe olevansa ns. asiakaspalvelutyössä.
Eli ennen aina kun asiakas tuli tilaan (oli se sitten ravintola, kaupan kassa, baari tms) yleensä se palvelija, virkailija tms. nimikkeestä viis hymyili kuin naantalin aurinko ja yritti kaikin tavoin saada asiakkaan uskomaan että tämä oli kyseisen henkilön päivän kohokohta. Naureskeli kohteliaasti kaikille vitseille kuin ei olisi koskaan kuullut niitä "jos ei ole hintaa tuotteen täytyy olla ilmainen, heh heh..." jne. Nykyisin voi olla naama perusilmeellä tai kyllästyneen näköisenä nuori tai vanhempikin henkilö oli sitten kaupan kassa, mäkkärin kassa tai mikä tahansa muu "palvelija" ihan junan konduktööreistä ja bussikuskeista lähtien. Toki osa vielä esim. kiittää matkustajia, tervehtii ja yrittää small talkkia.

On tässä myös kääntöpuolensa, eli jos joku asiakas alkaa oikeasti vainoamaan kun kerran erehdyt hänelle hymyilemään ja uskoo että "tuo tyttö on TOSI kiinnostunut minusta" ei sitä kassaa enää kiinnosta hymyillä kenellekään kun siitä voi seurata jopa vuosien vainoaminen yms.
 
On tässä myös kääntöpuolensa, eli jos joku asiakas alkaa oikeasti vainoamaan kun kerran erehdyt hänelle hymyilemään ja uskoo että "tuo tyttö on TOSI kiinnostunut minusta" ei sitä kassaa enää kiinnosta hymyillä kenellekään kun siitä voi seurata jopa vuosien vainoaminen yms.
Itse tunsin liki tuollaisen tapauksen, yritti lirkutella suunnilleen jokaiselle kaupan kassalle ja joskus oli jäänyt kaupan ulkopuolelle odottelemaan työajan päättymistä että työntekijät lähtevät kotiin jne. Ja jos hänen kanssaan erehtyi baariin lähtemään niin oli suunnilleen jokaista iskemässä joka edes erehtyi vilkaisemaan häntä kohti.

Tämäkin liittyy tähän ketjuun siten, että kyseinen henkilö asusteli "keskellä ei-mitään" äitinsä kanssa vissiin komekymppiseksi asti. Tottakai kun kylällä ei ollut oikein mitään naaraita niin heti kun ihmisten ilmoille pääsi niin oli teltta pystyssä menossa kaikkien kaksilahkeisten perässä. Tosin, sitten kun muutti viimein omilleen (liki yhtä syrjäiseen paikkaan), joi itsensä hengiltä noin 10 vuodessa. Että noinkin voi käydä noilla syrjäseuduilla.
 
Tämäkin liittyy tähän ketjuun siten, että kyseinen henkilö asusteli "keskellä ei-mitään" äitinsä kanssa vissiin komekymppiseksi asti. Tottakai kun kylällä ei ollut oikein mitään naaraita niin heti kun ihmisten ilmoille pääsi niin oli teltta pystyssä menossa kaikkien kaksilahkeisten perässä. Tosin, sitten kun muutti viimein omilleen (liki yhtä syrjäiseen paikkaan), joi itsensä hengiltä noin 10 vuodessa. Että noinkin voi käydä noilla syrjäseuduilla.
Eiköhän näitä syrjäytyneitä tai mielenvikaisia löydy ihan yhtälailla kaupungeista, ei se mikään sääntö ole että syrjäseudulla syrjäydytään.
 
Jos jotain negatiisista täällä pöndellä pienessä kylässä on toi nuoriso. Ei niinkään teinit vaan siitä pykälää nuoremmat.
Niillä on joku kumma hinku hajottaa kaikki ja repiä aurausmerkit ja heittää ojaan ihan urheilun vuoks. Kerran ajoin autolla ja muutaman sadan metrin päässä meni joku alakoululainen yksikseen ja se repi niitä keppejä ohi kulkiessaan ja heitti ojaan.

Ja sitten seisakkeella oli lippuautomaatti, mutta sekin vietiin sitten pois kun oli vissiin 7 kertaa pantu paskaks vuoden sisällä.

Varmaan turhautumista kun täällä kylällä ei mitään tekemistä ole.

Onneks sentään ei ole käsittääkseni normi-ihmisiä terrorisoineet mutta kaikkea julkista kyllä.
 
Jos jotain negatiisista täällä pöndellä pienessä kylässä on toi nuoriso. Ei niinkään teinit vaan siitä pykälää nuoremmat.
Niillä on joku kumma hinku hajottaa kaikki ja repiä aurausmerkit ja heittää ojaan ihan urheilun vuoks. Kerran ajoin autolla ja muutaman sadan metrin päässä meni joku alakoululainen yksikseen ja se repi niitä keppejä ohi kulkiessaan ja heitti ojaan.

Ja sitten seisakkeella oli lippuautomaatti, mutta sekin vietiin sitten pois kun oli vissiin 7 kertaa pantu paskaks vuoden sisällä.

Varmaan turhautumista kun täällä kylällä ei mitään tekemistä ole.

Onneks sentään ei ole käsittääkseni normi-ihmisiä terrorisoineet mutta kaikkea julkista kyllä.
Tätä tapahtuu myös meidän kylillä. Tosin minusta tuntuu että tätä samaa on tapahtunut aina mutta ennen tieto luettiin viikon päästä lehdestä ja kukaan ei muistanut asiaa kun nykyään oksennetaan paha olo Facebookkiin heti joten se voi luoda kuvan että sitä tapahtuu paljon enemmän paskaa mitä ennenmuinoin.
 
Jos jotain negatiisista täällä pöndellä pienessä kylässä on toi nuoriso. Ei niinkään teinit vaan siitä pykälää nuoremmat.
Niillä on joku kumma hinku hajottaa kaikki ja repiä aurausmerkit ja heittää ojaan ihan urheilun vuoks. Kerran ajoin autolla ja muutaman sadan metrin päässä meni joku alakoululainen yksikseen ja se repi niitä keppejä ohi kulkiessaan ja heitti ojaan.

Ja sitten seisakkeella oli lippuautomaatti, mutta sekin vietiin sitten pois kun oli vissiin 7 kertaa pantu paskaks vuoden sisällä.

Varmaan turhautumista kun täällä kylällä ei mitään tekemistä ole.

Onneks sentään ei ole käsittääkseni normi-ihmisiä terrorisoineet mutta kaikkea julkista kyllä.
Ei kai tuo ole sen kummempaa kuin että idiootit vanhemmat löytyy kotoa. Tuskin kaikki selittyy somella.
 
Varmaan turhautumista kun täällä kylällä ei mitään tekemistä ole.

Onneks sentään ei ole käsittääkseni normi-ihmisiä terrorisoineet mutta kaikkea julkista kyllä.

Ihan isommassakin kaupungissa (Tampere) jo ihan 80 luvulla ainakin itselläni oli se että sukupuolesta riippumatta jos kävi päälle (löi, sylkäisi, potkaisi tms) niin takaisin tuli. Suurin osa nuorisosta kuitenkin tajuaa että se pysäköity auto mistä potkii sivupeilin paskaksi tai liikennemerkki minkä vääntää tai seinä mihin on pakko tehdä graffiti ei reagoi, mutta ihminen jota kohtaan yrittää sitä omaa pahaa oloaan purkaa saattaa (ja yleensä tekee) reagoida vastaan.

Toki oli sitten muita lieveilmiöitä mitä en ihan allekirjoittanut silloinkaan (esim. musiikkimaun mukaan hevarit ja rokkarit saattoivat hakata toisiaan pesimailojen, pyörän kettinkinen jne. kanssa). Antaa kaikkien kukkien kukkia..
 
Muuttotappiopaikalle muuttavan kannattaa myös pyrkiä varmistamaan monia "itsestään selvänä" pitämiään asioita jo etukäteen, esim. toimiiko puhelin. Kun ei ole (kovin monella) enää kiinteää puhelinta vaan kännykkä sitä jotenkin "otaksuu" että tietysti se toimii.. mutta kaikkialla ei vaan toimi:

"
– Se vituttaa.

Kannonkoskelainen Ahti Kauppinen täräyttää väkevän voimasanan kuvaamaan Hilmonkosken kylän kehnoja puhelinyhteyksiä Keski-Suomessa.
+
ostajat kävelevät tuossa tiellä edestakaisin, että saisivat nettiyhteyden auki ja viiveellähän se aina aukeaa.
+
Netin keskustelupalstoilla ja eri medioissa 3G-verkon alasajoa on arvosteltu muun muassa siitä, että korvaavia yhteyksiä ei varmistettu ennen 3G:n sammuttamista. Operaattoreiden mukaan yhteydet eivät ole heikentyneet 3G:n hiljenemisen myötä.

Kannonkoskella kunta teki kyselyn asukkaille, ja lähes kaikilla siihen vastanneilla oli yhteysongelmia. Kunta aikoo viedä kyselyn tulokset liikenne- ja viestintävirasto Traficomille.

"
 
No nää on sitten näitä kysymyksiä mitä kukakin sitten kaipaa. Jos haluaa että joku Itis tai Jumbo on lähellä niin ehkä lande ei ole se paras paikka.
Ehdottomasti samaa mieltä. Luulisi että se on ns. "sama" onko siellä sitten se isompi S, K vai Lidl kauppa mistä saa "muutakin kuin ruokaa". Koska jos sieltä saa ne hammasharjat, tahnat, dödöt, kalsarit ja jopa kodinkoneita niiden ruuan hinta lienee tarpeeksi alhainen ettei tarvitse lähteä suhaamaan lähimpään isompaan kaupunkiin koska se "lähi siwa" on niin kallis.
 
Jos jotain negatiisista täällä pöndellä pienessä kylässä on toi nuoriso. Ei niinkään teinit vaan siitä pykälää nuoremmat.
Niillä on joku kumma hinku hajottaa kaikki ja repiä aurausmerkit ja heittää ojaan ihan urheilun vuoks. Kerran ajoin autolla ja muutaman sadan metrin päässä meni joku alakoululainen yksikseen ja se repi niitä keppejä ohi kulkiessaan ja heitti ojaan.

Ja sitten seisakkeella oli lippuautomaatti, mutta sekin vietiin sitten pois kun oli vissiin 7 kertaa pantu paskaks vuoden sisällä.

Varmaan turhautumista kun täällä kylällä ei mitään tekemistä ole.

Onneks sentään ei ole käsittääkseni normi-ihmisiä terrorisoineet mutta kaikkea julkista kyllä.
Kaikkea tällaista, mm. autovarkauksia ja murtoja harrastettiin poikaporukassa sellaisena 10-15v ikäisenä. Meillä ainakin syy siihen oli, että landella tätä oli paljon helpompi tehdä katseilta piilossa kuin kaupungissa. Kun tuli pyörittyä sekä maakunnissa että Tampereella.
 
Kaikkea tällaista, mm. autovarkauksia ja murtoja harrastettiin poikaporukassa sellaisena 10-15v ikäisenä. Meillä ainakin syy siihen oli, että landella tätä oli paljon helpompi tehdä katseilta piilossa kuin kaupungissa. Kun tuli pyörittyä sekä maakunnissa että Tampereella.
Tässä täytyy kuitenkin huomata, että ilkivalta ja rötöstely autovarkauksiin asti ei ole mitään normaalia maaseudun nuorison toimintaa vaan erittäin kapeaa marginaalia. GTA Kyröskoski. :rofl:
 
Tässä täytyy kuitenkin huomata, että ilkivalta ja rötöstely autovarkauksiin asti ei ole mitään normaalia maaseudun nuorison toimintaa vaan erittäin kapeaa marginaalia. GTA Kyröskoski.
Juuri näin. Kyllä täälläkin kaikkea keppostelua on, mutta ei sentään mitään murtoja ja varkauksia. En oo ees tainnu kertaakaan sen 8v aikana mitä täällä asunu lukita auton ovii yöks :D
Kämpän ovikin on lukitsematta öitä lukuunottamatta aina. Paitti toki jos pidemmälle lähtee.
 
No jaa, kyllä niitä tuntui vähän väliä olevan. Lähinnä pöllittiin toisten peltoautoja tai jotain muita "hylättyjä" vehkeitä. Murrot oli käytöstä poistettuihin kouluihin, kerhorakennuksiin, vesitorneihin etc. mistä nyt vaan saatiin jännitystä.
Joskus pöllittiin SPR tiloista elvytysnukke ja kuvattiin sen heittäminen vesitornin katolta teemalla "nörtti-pertti tekee itsemurhan" ja tämän jälkeenhän siellä tietysti oli poliisit tutkimassa asiaa, vaan eipä ikinä kiinni jääty.

Laitan tämän kyllä lokeroon "poikien keppostelua".
 
No jaa, kyllä niitä tuntui vähän väliä olevan. Lähinnä pöllittiin toisten peltoautoja tai jotain muita "hylättyjä" vehkeitä. Murrot oli käytöstä poistettuihin kouluihin, kerhorakennuksiin, vesitorneihin etc. mistä nyt vaan saatiin jännitystä.
Joskus pöllittiin SPR tiloista elvytysnukke ja kuvattiin sen heittäminen vesitornin katolta teemalla "nörtti-pertti tekee itsemurhan" ja tämän jälkeenhän siellä tietysti oli poliisit tutkimassa asiaa, vaan eipä ikinä kiinni jääty.

Laitan tämän kyllä lokeroon "poikien keppostelua".
Laitan tämän lokeroon "josko kävis juttelemassa ammattilaiselle".
 
En oo ees tainnu kertaakaan sen 8v aikana mitä täällä asunu lukita auton ovii yöks :D
Harrastan myös maaseudulla auton ovien lukitsematta jättämistä. Tämän tosin sallin itselleni vain siksi, ettei ulkona säilyttämässäni käyttöautossa ole mitään varastettavaa ja sitähän on yhtä helppo tai vaikea vandalisoida oli se lukossa tai ei. Jos nyt joku käy pränkkinä avaamassa ovet märällä ilmalla niin sittenpä käy.

Ai niin, mitäkö hyötyä tästä? Olen tottunut siihen että maalla pääsen kotipihassa autoon ilman avaimia. Jos haluan kuormata autoa ennen lähtöä jo ennen kuin haen avaimet ja vaihdan paskaisista haalareista pois. Tai vaikka pihan poikki kulkiessa sattuu tarvitsemaan jotain vähäarvoista jota autossa kyllä on kuten varataskulamppua, tai jos unohdin purkaa jäätyvät tavarat autosta tms, en tarvitse avaimia.

Mitä turvallisuuteen ja rikosten ehkäisyyn tulee, sehän on tietysti pöndelläkin tarpeen. Missään kaupan pihalla, kadunvarressa tms. en toki jätä ovia auki. Julkisella paikalla "ei koskaan tiedä" -faktori on maaseudullakin liikaa. Voisihan siellä olla vaikka konttiin ahtautunut piloillaan salamatkustava, tai joku keksisi töhriä ohjauspyörän koiranpaskalla tms.

En äkkiseltään muista tontilla tapahtuneen koskaan vakavaa ilkivaltaa. Omaisuusrikollisten tiedustelijoita on melko täydellä varmuudella käynyt mutta toteuttajaa ei ole näkynyt. Selkeästi scouttaavia kaupustelijoita ja kerjäläisiä oli aiemmin, viime vuosina lähinnä autosta pälyilijöitä. Ehkä on turhan pienet öljysäiliöt turhan näkyvillä ja varastorakennuksista ei löytynyt uusia perämoottoreita ja prätkiä. Toki moottorisahoja ja vanhoja nivelakseleitakin varastetaan, mutta taitaa kuulua kapeamman rosvosektorin listalle. Lähistöllä on kyllä tapahtunut murtoja. Mahdollisesti pihani on näkyvyyden puolesta vähemmän houkutteleva ja rosvon kokemaa havaitsemisen uhkaa on enemmän valojen ja äänien puolesta. Silläkin voi olla merkitystä, että pihassa on yleensä pari autoa joita on myös liikutettu samana päivänä vaikka kukaan ei juuri kyyläyksen hetkellä olisi kotona, lumessa tuoreita jälkiä jne. Ikkunoista ei näy arvotavaraa, tontin rakennukset ovat vanhoja ja ne autotkaan eivät ole luksusta. Luulen että valmistautuva rosvo ei profiloi ainakaan rikkaaksi, eikä helposti myytävää varastettavaa paljon olekaan. Saattaa myös olla että erehdyn katkerasti, olen seurannassa ja paikka kilautetaan heti jos se jää tyhjilleen ilman edes päivittäin käyvää vahtia yli kahdeksi päiväksi. :hmm:

No jaa, kyllä niitä tuntui vähän väliä olevan. Lähinnä pöllittiin toisten peltoautoja tai jotain muita "hylättyjä" vehkeitä. Murrot oli käytöstä poistettuihin kouluihin, kerhorakennuksiin, vesitorneihin etc. mistä nyt vaan saatiin jännitystä.
Joskus pöllittiin SPR tiloista elvytysnukke ja kuvattiin sen heittäminen vesitornin katolta teemalla "nörtti-pertti tekee itsemurhan" ja tämän jälkeenhän siellä tietysti oli poliisit tutkimassa asiaa, vaan eipä ikinä kiinni jääty.

Laitan tämän kyllä lokeroon "poikien keppostelua".

Laitan tämän lokeroon "josko kävis juttelemassa ammattilaiselle".

Tuo onkin jo edellisestä kuvauksesta päättelemästäni poikkeavaa. Ei toki suotavaa eikä ihan valtavirtaa kautta maan, mutta ei nyt enää ihan GTA Kyröskoski.

Vrt. JR-porukan työkonevarkaus vs. ääliö joka humalassa päähänpistosta ajaa kesken kotiin kävelyn pienen pätkän tiejyrällä.
 
Vrt. JR-porukan työkonevarkaus vs. ääliö joka humalassa päähänpistosta ajaa kesken kotiin kävelyn pienen pätkän tiejyrällä.
Tulee ihan mieleen eräs työmaa vähän syrjemmässä, ensimmäisellä kerralla nistit pölli nostolavan ja ajelivat sillä kunnes akku loppui. No, seuraavalla kerralla joku keksi laittaa nostolavan vaijerilla kiinni kaiteeseen ja nistit sitten saivat jotenkin vaijerin poikki ja taas ajelivat sillä jonnekin. Kolmannella kerralla oli laitettu kunnon kettingillä kiinni kaiteeseen ja sitä ei nistit saaneet poikki mutta ilmeisesti riittävästi edestakaisin ajelemalla saivat kaiteen johon kettinki oli kiinnitetty, paskaksi ja taas ajelivat jonnekin. Neljännellä kerralla jäivät sitten kiinni kun kettinki oli kiinni vähän tukevammassa paikassa ja virkavalta viimein kerkisi ajoissa paikalle.

Itse olin pari yötä duunissa tuolla kyseisellä työmaalla ja täytyy sanoa että siellä pyöri kyllä kovin "mielenkiintoista" väkeä, vaikka kaverin kanssa oltiin parin metrin päässä niin silti jotkut narkit koittivat pölliä esim fillareita telineestä vääntämällä vaijerilukkoja poikki, eivät yhtään välittäneet vaikka muutaman metrin päässä oli ihmisiä katsomassa operaatiota. Käytännössä siis kaverin kanssa joka ilta soiteltiin poliisia paikalle mutta nekään eivät moisella pikkupaikkakunnalla jaksaneet yleensä edes vaivautua paikalle...
 
Käytännössä tuo viimeinen lause pätee koko Suomeen.

Olisi se ihan kauheaa, jos tämänkin viikon kaatosateissa olisi pitänyt tarpoa jonnekin bussipysäkille ja saapua töihin suunnilleen "uitettuna koirana".. Aina kun on näitä kaatosateita ja paskoja kelejä, niin on mukava "vittuilla" työkavereille, jotka julkisilla tulevat töihin litimärkinä ja tatti otsassa. :) Toki sitten joskus kesäkeleillä nämä samat henkilöt jaksavat aina mainostaa kuinka julkisilla pärjää ihan yhtä hyvin kuin omalla autolla. :)

Suomessa on nyt vaan se "kahdeksan kuukauden marraskuu", niin oma auto on käytännössä millä tahansa matkalla paras, mukavin, nopein ja miellyttävin tapa liikkua.
Ite tykkään vittuilla näille töihin ajaville ja sitä miellyttäväksi itselleen valehteleville noin muutenkin, kun tekee etänä 100%.
 
Jep, älä muuta sano. Teoriassa ton kyllä sais mutta oli niin saatanallinen projekti että oli pakko hylätä se.
Ennen -22 tosiaan pystyi vielä omavalmisteena rekisteröimään kun hommas valmistenumeron ja leimas tai teki laatan. Sen pohjalta mekin tohon projektiin lähettiin kunnes kuultiin että laki muuttunu.. ja kaikki yhden saatanan kilven takia. Jos tietäis vanhan rekkarin tai omistajan tai valmistenumeron niin ei ongelmaa, mutta kun ei tiedä noista mitään niin homma menee käytännössä mahdottomaks.

E: ja EU säännöksethän tuossa taustalla
Mikä tuolla landella estää sen käyttämisen ilman tota? Ei varmasti ikinä kukaan huomaa moisia. Varmasti jengi tekee paljon laittomampiakin asioita. Ajelee autolla ilman leimaa vuosikausia jne. (vahingossakin), mopojen virittelystä nyt puhumattakaan.
 
Mikä tuolla landella estää sen käyttämisen ilman tota? Ei varmasti ikinä kukaan huomaa moisia. Varmasti jengi tekee paljon laittomampiakin asioita. Ajelee autolla ilman leimaa vuosikausia jne. (vahingossakin), mopojen virittelystä nyt puhumattakaan.
No, kaveri ajeli reilu 3v leimaamattomalla autolla pääkaupunkiseudulla päivittäin eikä kertaakaan osunut mihinkään ratsiaan tms, joten jossain landella varmaan saa ajaa maailman tappiin leimaamattomalla pommilla jäämättä kiinni. Tosin, nyt kun rupeaa miettimään niin ihan muutamaan vuoteen ei ole missään ajoreittien varrella ollut mitään ratsiaa missä olisi voinut poliisit mistään huomauttaa ja itsekin vaikutan pääkaupunkiseudulla, joten jossain jumalan selän takana tuskin jäisi ikinä mistään tuollaisesta kiinni. Joskus ehkä 5v sitten taisi olla joku puhallutus mutta ei siinäkään sen ihmeemmin autoa tai sen papereita syynätty. (poliiseja ja valvontaa saisi mun mielestä olla enemmänkin)
 
Mikä tuolla landella estää sen käyttämisen ilman tota? Ei varmasti ikinä kukaan huomaa moisia. Varmasti jengi tekee paljon laittomampiakin asioita. Ajelee autolla ilman leimaa vuosikausia jne. (vahingossakin), mopojen virittelystä nyt puhumattakaan.
Jos ajelee ilman kilpeä, sen huomaa. Jos ajelee jonkun minkä sattuu kilven kanssa, tulee sanomista jos jotain sattuu.

Saahan sitä kilvetöntä kärryä toki käyttää traktorin perässä, jos on tarvetta ha-perävaunulle sellaiseen käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tuolla landella estää sen käyttämisen ilman tota? Ei varmasti ikinä kukaan huomaa moisia. Varmasti jengi tekee paljon laittomampiakin asioita. Ajelee autolla ilman leimaa vuosikausia jne. (vahingossakin), mopojen virittelystä nyt puhumattakaan.
Suurin osa keikoista olis kaupunkiin josta hakea sitä sun tätä niin ei kilvettömällä kehtaa lähtee.
 
Ite tykkään vittuilla näille töihin ajaville ja sitä miellyttäväksi itselleen valehteleville noin muutenkin, kun tekee etänä 100%.
Kyllä ainakin itse ja omat kollegatkin tykkäävät tulla ainakin 1-3pv viikossa toimistolle ”lepäämään”. Kaikki voisi halutessaan tehdä 100% etänä, mutta toimistolle pääsee karkuun vaimoa, lapsia ja muita velvollisuuksia. Toimistolla voi vain keskittyä paskanjauhamiseen ja vääntää ainoastaan siitä, että mihin mennään lounaalle ja kenen autolla.
 
Käytännössä tuo viimeinen lause pätee koko Suomeen.

Olisi se ihan kauheaa, jos tämänkin viikon kaatosateissa olisi pitänyt tarpoa jonnekin bussipysäkille ja saapua töihin suunnilleen "uitettuna koirana".. Aina kun on näitä kaatosateita ja paskoja kelejä, niin on mukava "vittuilla" työkavereille, jotka julkisilla tulevat töihin litimärkinä ja tatti otsassa. :) Toki sitten joskus kesäkeleillä nämä samat henkilöt jaksavat aina mainostaa kuinka julkisilla pärjää ihan yhtä hyvin kuin omalla autolla. :)

Suomessa on nyt vaan se "kahdeksan kuukauden marraskuu", niin oma auto on käytännössä millä tahansa matkalla paras, mukavin, nopein ja miellyttävin tapa liikkua.

Sateenvarjo on keksitty, joten ei julkisilla töihin meneminen tarkoita että olisi perillä kuin uitettu koira.

EDIT: Oho, tuo olikin aika vanha viesti.
 
tämä menee offtopikiksi mutta nykyään jää aika helpostikin kiinni jos on auto katsastamatta tai pois vakuutuksista. Ei tarvi kuin poliisin ajaa vastaan, ainakin osassa partioautoja on kamera joka nappaa automaagisesti kuvan vastaantulevasta rekkarista ja hälyttää jos on puutteita. On kokemusta ihan maaseudun ytimessä. (googlaa "Revika" jos kiinnostaa tarkemmin)

Varkaita maaseudulla liikkuu yllättävän paljon nykyään etenkin syksyn iltojen pimetessä. Vähän väliä on fb puskaradiossa havaintoja ja tapauksia. Auton ovia en pidä siitä huolimatta minäkään ikinä lukossa kotosalla, enkä juuri kylillä tai kaupungissa käydessäkään. Menee ne väkisin sisään kuitenkin jos ovat mennäkseen.
 

Revikasta tai vastaavasta järjestelmästä ja sen kaikkivoipaisuudesta on puhuttu ainakin 2006 alkaen.

Sikäli edellinen liittyy aiheeseen, että juuri maaseudulla tuollainen havainto voisi herkemmin johtaa toimenpiteeseen. Ruuhkaisella valtatiellä poliisit pääsisivät enintään kilometrin ennen kuin täytyy pysäyttää seuraava, jos jokaiseen hälyyn reagoitaisiin. Sillä välin 20 seuraavaa menee läpi.

Varkaita maaseudulla liikkuu yllättävän paljon nykyään etenkin syksyn iltojen pimetessä. Vähän väliä on fb puskaradiossa havaintoja ja tapauksia.
Onko vain varkaita ja pälyilijöitä vai kerrotaanko tuoreissa huhuissa edelleen sokeista kerjäläisistä ja taulukauppiaista? En ole sellaista selkeää tiedustelija nähnyt ainakaan gorren jälkeen. Gorren aikana tuntui olevan tavallista enemmän oikeita ja rehellisiä laukkuryssiä. Omalla mutulla nykyään kulkee päiväsaikaan kaikenlaista kuriiria ja muuta asiallista kulkijaa niin että päät kolisee ja pimeän tullen eksyjiä ja valottomia autoja.
 
Naapurini sanoi, että kannattaisi muuttaa Mänttä-Vilppulaan. Asunnot vuokralle 300 alkaen hinta sinkkukämppään kunnon neliömetreillä ja kolmiotkin alkaen 450. Bussiyhteydet vähän heikot, mutta kiskobussi kulkee. Selvittelin tässä. VR kiskobussit ovat jo aika vanhoja ja ilman valtion tukea Liikenne olisi muuttotappiokuntiin mahdotonta. Oletetaan, että kiskobussit tulevat joskus elinikänsä päähän, loppuuko kiskobussiliikenne kokonaan vai investoiko VR uusiin kiskojuniin. Uskaltaako kiskobussi varaan laittaa elämää maaseudulle?
 
Naapurini sanoi, että kannattaisi muuttaa Mänttä-Vilppulaan. Asunnot vuokralle 300 alkaen hinta sinkkukämppään kunnon neliömetreillä ja kolmiotkin alkaen 450. Bussiyhteydet vähän heikot, mutta kiskobussi kulkee. Selvittelin tässä. VR kiskobussit ovat jo aika vanhoja ja ilman valtion tukea Liikenne olisi muuttotappiokuntiin mahdotonta. Oletetaan, että kiskobussit tulevat joskus elinikänsä päähän, loppuuko kiskobussiliikenne kokonaan vai investoiko VR uusiin kiskojuniin. Uskaltaako kiskobussi varaan laittaa elämää maaseudulle?

Edelleenkin haluaisin kuulla sinulta sen, että miksi et pitäisi maalla Fiat Puntoa oman taloyhtiön parkkipaikalla? Auto helpottaa elämää siellä niin valtavasti ja voisit kulkea omilla aikatauluillasi kauppoihin ja uimahalliin jne. Auto säästää myös matka-ajoissa, koska auto on joissain tapauksissa jopa nopeampi täällä Helsingin seudulla. Esimerkiksi Länsi-Espooseen menee autolla 25 minuuttia Länsi-Helsingistä, kun HSL:n kanssa menee tunti. Eli säästää lähes tunnin aikaa menopaluussa, kun käyttää autoa.

Jos Aallossa opiskelevalla veljelläni on Fiat Punto, niin kyllä maalla asuvallakin kannattaisi olla. Veljeni ei jaksa joukkoliikenteen hitautta ja maaseudun joukkoliikenteen aikataulut ne vasta harvoja onkin HSL:ään nähden.

Hän on niin autoistunut, että vaikka kotitalon vierestä pääsisi kätevästi junalla Myyrmanniin, niin hän menee ennemmin autolla Myyrmanniin kuin tuolla 5 minuutin junalla…

VR on uusinut noita kiskobusseja, joten luultavasti jatkavat toimintaansa jatkossakin. Olisi vain mielenkiintoista kuulla, oletko ajokortiton vai miksi et voisi Aallossa opiskelevan veljeni tavoin käyttää edullista Fiat Puntoa (2008)?
 
Naapurini sanoi, että kannattaisi muuttaa Mänttä-Vilppulaan. Asunnot vuokralle 300 alkaen hinta sinkkukämppään kunnon neliömetreillä ja kolmiotkin alkaen 450. Bussiyhteydet vähän heikot, mutta kiskobussi kulkee. Selvittelin tässä. VR kiskobussit ovat jo aika vanhoja ja ilman valtion tukea Liikenne olisi muuttotappiokuntiin mahdotonta. Oletetaan, että kiskobussit tulevat joskus elinikänsä päähän, loppuuko kiskobussiliikenne kokonaan vai investoiko VR uusiin kiskojuniin. Uskaltaako kiskobussi varaan laittaa elämää maaseudulle?

Eikö olisi järkevämpää sitten sen 10 tai 20 vuoden kuluttua kun meinaat sen muuton tehdä katsoa uusiksi? JOS VR on uusinut nuo niin kyllä, kannattaa muuttaa (varsinkin jos vuokrat edelleen samat, mitä itse epäilen) tai jos ei uusi niin joku muu paikka sitten...
 
VR on uusinut noita kiskobusseja, joten luultavasti jatkavat toimintaansa jatkossakin. Olisi vain mielenkiintoista kuulla, oletko ajokortiton vai miksi et voisi Aallossa opiskelevan veljeni tavoin käyttää edullista Fiat Puntoa (2008)?
Itsehän käyttäisin, mutta se olisi kyllä kamala stressin aihe sekin. Jos oikein halpaa autoilua harjoittaa oikeaan tarpeeseen, niin sen osoittautuessa vähemmän halvaksi vituttaa pahasti ja tulee kaikenlaista harmia. Etenkin joku Hiivatti saattaa lähinnä räjähtää milloin tahansa vaikka olisi vähän vähemmän käytettykin, ja tonnin pommit ei-tosiharrastajan käsissä ovat aina tuntematon tekijä. Jos tonnin pommeja räjähtää romuttamolle hinauskuntoon vaikka vuoden välein, menee muiden menojen lisäksi se tonni vuodessa ja vaiva uuden hankinnasta. Lisäksi kun tällä asenteella pitää autoa, ei voi esimerkiksi ostaa kunnollisia renkaita, koska tulisi kalliiksi ja senkin joutuisi tekemään yhtä usein kuin menettää auton.

Toisaalta tuossa olisi jotain ainakin omalla soveltavalla katsomuksellani minimalististakin. Voi aina todeta että tämä paska on nyt huolella loppuun käytetty eikä mitään jäänyt tähteeksi, romuttamolle. Jonkun toisen entinen uusi tavara siirtyy tonnikalapurkeiksi.
 
Itsehän käyttäisin, mutta se olisi kyllä kamala stressin aihe sekin. Jos oikein halpaa autoilua harjoittaa oikeaan tarpeeseen, niin sen osoittautuessa vähemmän halvaksi vituttaa pahasti ja tulee kaikenlaista harmia. Etenkin joku Hiivatti saattaa lähinnä räjähtää milloin tahansa vaikka olisi vähän vähemmän käytettykin, ja tonnin pommit ei-tosiharrastajan käsissä ovat aina tuntematon tekijä. Jos tonnin pommeja räjähtää romuttamolle hinauskuntoon vaikka vuoden välein, menee muiden menojen lisäksi se tonni vuodessa ja vaiva uuden hankinnasta. Lisäksi kun tällä asenteella pitää autoa, ei voi esimerkiksi ostaa kunnollisia renkaita, koska tulisi kalliiksi ja senkin joutuisi tekemään yhtä usein kuin menettää auton.

Ei kai tonnin pommitkaan yleensä joka vuosi laukeile? Ainakaan jos ei osta tyyliin ihan loppuun asti ajettua premiumautoa, vaan mieluummin just joku pikkuauto niin tonnilla saa useammin järkevässä kunnossa olevan. :hmm:

Ja kai sitä voisi myös tarvittaessa vaihtaa samaan automalliin tai samaa rengaskokoa käyttävään, niin saisi vanhat renkaat mukaan. ,
 
Ei kai tonnin pommitkaan yleensä joka vuosi laukeile? Ainakaan jos ei osta tyyliin ihan loppuun asti ajettua premiumautoa, vaan mieluummin just joku pikkuauto niin tonnilla saa useammin järkevässä kunnossa olevan. :hmm:

Ja kai sitä voisi myös tarvittaessa vaihtaa samaan automalliin tai samaa rengaskokoa käyttävään, niin saisi vanhat renkaat mukaan. ,
Eihän ne halvatkaan koko ajaa laukeile, yksi kaverikin teki varmaan kymmenisen vuotta sellaista että kävi aina ostamassa jobbarilta jonkun muutaman satasen pommin jossa oli leimaa reippaasti jäljellä, ajeli sillä kunnes leima alkoi loppua ja kävi vaihtamassa seuraavaan samanlaiseen pommiin. Eihän ne kovin kauniita olleet mutta kestivät aina sen vajaan vuoden huoltamatta.
 
On tullut testattua hiekkatien päässä asumista yhdistettynä tonninpommeihin, ja ei kyllä näin aikuisena jaksaisi sellaista. Sitä stressin määrää kun pakkasaamuna miettii duuniin lähtiessä että mikäs sitä rakasta Mustikkaa nyt vituttaa…
 
Naapurini sanoi, että kannattaisi muuttaa Mänttä-Vilppulaan. Asunnot vuokralle 300 alkaen hinta sinkkukämppään kunnon neliömetreillä ja kolmiotkin alkaen 450. Bussiyhteydet vähän heikot, mutta kiskobussi kulkee. Selvittelin tässä. VR kiskobussit ovat jo aika vanhoja ja ilman valtion tukea Liikenne olisi muuttotappiokuntiin mahdotonta. Oletetaan, että kiskobussit tulevat joskus elinikänsä päähän, loppuuko kiskobussiliikenne kokonaan vai investoiko VR uusiin kiskojuniin. Uskaltaako kiskobussi varaan laittaa elämää maaseudulle?
Jotenkin täysin älytön ja tarpeettoman monimutkainen ajatteluketju tässä on nyt taustalla. Yleensä ihmiset tekevät muuttopäätöksen jonnekin selkeiden syiden takia (työ, kotiseutu, perhe, lapset, ystävät) ja vasta toissijaisesti palveluiden tai liikenneyhteyksien perusteella. Hinta- ja vuokrataso ovat sellaisia tekijöitä, jotka rajoittavat paikkakunnan sisäistä valintaa.

Joka tapauksessa kiskobussien ikääntymisen arviointi ei ole yksittäisen tallaajan murehdittavaksi tarkoitettu asia. Se, että tällaisia ylipäätään pohtii, tarkoittaa todennäköisesti sitä, ettei koskaan saavuta lopullista päätöstään tai ainakaan vakuutu sen oikeellisuudesta täysin. Elämää ei kerta kaikkiaan voi ennustaa tai suunnitella tällaisella ruohonjuuritasolla pitkiksi ajoiksi eteenpäin. VR:n, valtion ja kuntien päätäntävallan alla on se, miten kiskobussikalustoa uusitaan. Jos tämä kärjistynyt esimerkki nostetaan esiin, julkinen liikenne toimii jatkossakin, jos siihen on edellytyksiä. Sinun tehtäväsi ei ole pohtia kaluston ikää.

Se, mitä ultimaattisesti koetan tässä sanoa, on, että et voi yksinkertaisesti "järjellä" pähkäillä itsellesi täydellistä paikkakuntaa. Ihminen sopeutuu helposti monenlaisiin ympäristöihin ja vastaa loppupeleissä hyvin pitkälti itse siitä, miten hyvin viihtyy. Se, mikä on oikeasti huomionarvoista, on oma auto ja sen tuomat mahdollisuudet. Auto ei vain helpota arjen elämää valtavasti, vaan se myös laajentaa asuinpaikkojen valinnanvaraa huomattavasti.

Se, että "on aina ollut autoton", ei ole mikään perustelu sille, etteikö tilanne voisi muuttua. Vai liittyykö tähän jotain pelkoja auton omistamisesta, ajamisesta tms.?
 
Ei kai tonnin pommitkaan yleensä joka vuosi laukeile? Ainakaan jos ei osta tyyliin ihan loppuun asti ajettua premiumautoa, vaan mieluummin just joku pikkuauto niin tonnilla saa useammin järkevässä kunnossa olevan. :hmm:
Ei kai ne yleensä, mutta siihen tuuriin ei voi oletuksena luottaa. Varsinkin jos oikeasti aikoo kulkea autolla, ja muuttotappiokylässä kilometrejäkin vähän kertyy ns. vähäisestäkin käytöstä.
Ja kai sitä voisi myös tarvittaessa vaihtaa samaan automalliin tai samaa rengaskokoa käyttävään, niin saisi vanhat renkaat mukaan. ,
Näinhän se ihannetapauksessa menee, mutta siinäkin tarvitaan jo suunnitelmallisuutta ja jonkinlaista teknistä käsitystä.
Eihän ne halvatkaan koko ajaa laukeile, yksi kaverikin teki varmaan kymmenisen vuotta sellaista että kävi aina ostamassa jobbarilta jonkun muutaman satasen pommin jossa oli leimaa reippaasti jäljellä, ajeli sillä kunnes leima alkoi loppua ja kävi vaihtamassa seuraavaan samanlaiseen pommiin. Eihän ne kovin kauniita olleet mutta kestivät aina sen vajaan vuoden huoltamatta.
Tässä taas voi saada sieltä jobbarilta toisen samanlaisen jonka doppelganger naapurikylästä ajatteli hylätä samasta syystä. Tuurilla tarjotaan jossain vuoden päästä samaa romua jonka itse viimeksi möi jos se ei ole sattunut räjähtämään.
On tullut testattua hiekkatien päässä asumista yhdistettynä tonninpommeihin, ja ei kyllä näin aikuisena jaksaisi sellaista. Sitä stressin määrää kun pakkasaamuna miettii duuniin lähtiessä että mikäs sitä rakasta Mustikkaa nyt vituttaa…
Ihmettelen miten en nuorena koskaan jäänyt tien päälle, tuuri oli käsittämätön. En nykyään lähtisi sellaisella autolla mihinkään oman tontin ulkopuolelle virka-ajan ulkopuolelle ja nykyään sentään ymmärrän esimerkiksi hinausvakuutusten toiminnasta.

Eivätkä ne ruostepommit olleet enimmäkseen silti ihan niin epätoivoista tasoa kuin 2008 Hiivatti Panda olisi nykyään.
 
Sateenvarjo on keksitty, joten ei julkisilla töihin meneminen tarkoita että olisi perillä kuin uitettu koira.

Mä olen tätä kyllä ihmetellyt, tosi olematon määrä ihmisiä isossa kaupungissa käyttää sadevaatteita tai edes sateenvarjoa. Näkee aina kun sataa hiukankin enemmän, suurin osa ihmisistä menee erilaisten katosten alle. Kuitenkin monilla on joku reppu jonne nyt ainakin sateenvarjon saa helposti.


Edelleenkin haluaisin kuulla sinulta sen, että miksi et pitäisi maalla Fiat Puntoa oman taloyhtiön parkkipaikalla? Auto helpottaa elämää siellä niin valtavasti ja voisit kulkea omilla aikatauluillasi kauppoihin ja uimahalliin jne. Auto säästää myös matka-ajoissa, koska auto on joissain tapauksissa jopa nopeampi täällä Helsingin seudulla. Esimerkiksi Länsi-Espooseen menee autolla 25 minuuttia Länsi-Helsingistä, kun HSL:n kanssa menee tunti. Eli säästää lähes tunnin aikaa menopaluussa, kun käyttää autoa.

Aloittaja elää kai enimmälti säästöillä, joten mikä tahansa auto on täysin ylimääräinen, merkittävä kulu.
 
Aloittaja elää kai enimmälti säästöillä, joten mikä tahansa auto on täysin ylimääräinen, merkittävä kulu.

Lisäksi hän etsii vuokralle kerros tai rivitaloa missä olisi hyvät julkiset kulkuyhteydet Tampereelle ja mieluusti myös Helsinkiin ja sen verran pieni paikka että kävellen / pyörällä pääsisi kaikkiin palveluihin mutta sen verran kaukana kuitenkin että luonto olisi lähellä eikä olisi liikennettä. Mieluusti pitäisi olla uimahalli sekä ravintola mihin voisi mennä ehkä kerran vuodessa ja muutama isompi kauppa eri ryhmittymiltä (Lidl, S tai K). Mieluusti vuokra olisi noin 300€ luokkaa eikä naapureista olisi harmia.

Voi olla vaikea tehtävä. Varsinkin kun pitäisi pystyä vielä ennustamaan tulevaisuuteen vuosikymmeniä että nämä kaikki pysyvät samoina kun itse muutto tapahtuu vasta sitten ehkä 2050 tai hieman aiemmin...
 
Onhan tämä melkoista yksisarvisen metsästystä. Heitellään paikkakunta sieltä täältä ja nyt ollaan päästy jo VR:n kaluston elinkaarenhallintaan kiinni. Melkoista kyytiä.

Triidi lienee enemmänkin aloittajan paikka purkaa omia ajatuksiaan kuin mitään muuta.
 
Minä näen tämän nyt vähän jollain autismikirjolla olevan henkilön tuskailuna, onhan nämä kriteerit, hyvin erikoisten asioiden etukäteen murehtiminen ja ehdotusten väistelyt vähän sitä luokkaa. Enkä tarkoita tätä millään pahalla, kaikilla meillä on omat erityispiirteemme ja itselläkin varmasti joidenkin mielestä erikoisia vaatimuksia tai tapoja joillekin asioille.

Muutamaa aiempaa viestiä kompaten voi kyllä todeta, että vaikea on löytää paikkaa, jossa pystyisi sitten olemaan jos ei osaa sopeutua tilanteeseen nyt ja sitten joskus.
 
Onhan tämä melkoista yksisarvisen metsästystä. Heitellään paikkakunta sieltä täältä ja nyt ollaan päästy jo VR:n kaluston elinkaarenhallintaan kiinni. Melkoista kyytiä.
No joo, menee kyllä täysin höpöosastolle jos oikeasti murehtii että mahtaakos se julkinen liikenne toimia sitten 20 vuoden kuluttua. Miten ylipäätään mistään asiasta voisi edes periaatteessa olla varma jollain kymmenien vuosien tähtäimellä tulevaisuuteen.
 
Naapurini sanoi, että kannattaisi muuttaa Mänttä-Vilppulaan. Asunnot vuokralle 300 alkaen hinta sinkkukämppään kunnon neliömetreillä ja kolmiotkin alkaen 450. Bussiyhteydet vähän heikot, mutta kiskobussi kulkee. Selvittelin tässä. VR kiskobussit ovat jo aika vanhoja ja ilman valtion tukea Liikenne olisi muuttotappiokuntiin mahdotonta. Oletetaan, että kiskobussit tulevat joskus elinikänsä päähän, loppuuko kiskobussiliikenne kokonaan vai investoiko VR uusiin kiskojuniin. Uskaltaako kiskobussi varaan laittaa elämää maaseudulle?

Mitä väliä tuolla on jos aiot asua vuokralla etkä ostaa asuntoa? Jos kiskobussiliikenne loppuu, sit vaan muuttaa muualle.

Ei kai ne yleensä, mutta siihen tuuriin ei voi oletuksena luottaa. Varsinkin jos oikeasti aikoo kulkea autolla, ja muuttotappiokylässä kilometrejäkin vähän kertyy ns. vähäisestäkin käytöstä.

Jos ei voi luottaa tuuriin vaan auton on pakko toimia ns. satavarmasti, niin sit palaa sitä rahaa ja paljon kun pitää olla uusi auto. Eli ehkä tosiaan parempi järjestää elämä niin että auto ei ole täysin pakollinen osa arkea, vaan vain helppoutta lisäävä tekijä. Eli että olisi joku B-suunnitelma arkiasioiden hoitoon, vaikka ne olisikin aikaavieviä ja vitutusta aiheuttavia ratkaisuja.

Mutta ei kai muuttotappiokylässä välttämättä tule sen enempää kilometrejä kuin PK-seudulla? Esim. jos ajaa kehäkolmosta töihin 30km suuntaansa joka arkipäivä, siitäkin tulee vuodessa jo 14000km.

Ihmettelen miten en nuorena koskaan jäänyt tien päälle, tuuri oli käsittämätön. En nykyään lähtisi sellaisella autolla mihinkään oman tontin ulkopuolelle virka-ajan ulkopuolelle ja nykyään sentään ymmärrän esimerkiksi hinausvakuutusten toiminnasta.

Eivätkä ne ruostepommit olleet enimmäkseen silti ihan niin epätoivoista tasoa kuin 2008 Hiivatti Panda olisi nykyään.

Vaikka joskus jäisikin tien päälle, niin aika monta kertaa vuodessa tarvinnee joutua hinauttamaan että se maksaisi saman verran kuin uuden auton arvonalenema... :hmm:

Mullakin auto on vanhempi kuin 2008, eikä sen kanssa ole vielä ollut mitään ongelmia, lähinnä kuluvia osia on tarvinnut vaihtaa välillä.
 
Alan olemaan enemmän ja enemmän sitä mieltä, että kyseessä on trolliketju. Tai sitten ei, mutta joka tapauksessa nämä aloittajan asettamat vaatimukset ja pohdiskelut ovat niin älyttömiä, että hedelmällisempää olisi tämän yhden tapauksen vatvomisen sijaan kääntää keskustelu yleiselle tasolle. Otsikon aihe kuitenkin sinänsä yleisesti on kiinnostava, ja voi herättää muutakin keskustelua.
 
Uskoisin, että tässä on nyt vaan tullut voimakas vastareaktio ja muutosvastarinta Pirkkalan ratikkapäätöksestä ja siihen liittyvistä kasvusuunnitelmista. Aikaa kun vähän kuluu ja asia ei ole päivittäin esillä mediassa niin savukin vähän hälvenee ja voi rauhassa miettiä mitä sitä oikeasti haluaa.

Mitä tulee itse aiheeseen, niin itse olen myös jossain määrin introvertti, mutta sanoisin että juuri se on yksi syy sille, miksi haluan asua kaupungissa enkä pikkupaikkakunnalla.
 
Kiitos kaikille ideoista. Autoa ei ole tarkoitus ajaa, ajokorttia ei ole tarkoitus hankkia, haluan elää autottomasti aina.

Kiskobussien tilanne: kukapa nyt haluaisi muuttaa pois ja sitten VR päättääkin, ettei kiskobusseja uusita ja vanhat tulevat vaikka 10 vuodessa tiensä päähän. Asun nykyisessä kunnassa lähes 15 vuotta jo ja tarkoitus on tehdä muutto viisaasti ilman hötkyilyä maaseudulle, muuttotappiokuntaan. Siksi asetin muuttotavoitteeksi 2030, katsoen vielä Pirkkalan ja seudun tilannetta. Todettakoon, että ratikka ei ole ainoa muuttoaihe, sen tuoma kasvu enimmäkseen asukaslukuun ja tiivistyminen asutuksessa. Myös mahdollinen Puskiaisten moottoritie ja kehätie laadukkaan, metsäalueen halki Pirkkalan ja Lempäälän välissä. Se on yhtenäinen ja rauhallinen metsäalue, jossa paljon maastopolkuja mm. fillaroiniin ja kävelyyn. Jos se lähtee, niin minulta lähtee harrastusalue, kun moottoritiet tekisivät siitä aivan liian meluisan. Ken tietää mitä kasvuseudulla uusi moottoritie tai kehätie tarkoittaa, tulee teollisuutta ja asutusta, mitä en voi hyväksyä. Jos muuttoa miettii perinpohjin, niin tulee todennäköisemmin asuttua seuraavassa kunnassa vuosikausia.

Muutto ei ole tosiaan ajankohtainen heti, koska tällä hetkellä kasvu-urakka ratikan vuoksi ei ole vielä käynnistynyt kunnolla.
Moottoritie puskiaisiin ja kehätie ei ole vielä varmistunut ja sen vastustus on kovaa.

Myös huoli terveyskeskusten alasajosta on noussut esiin, vaikka pidän itseäni perusterveenä. Haluan muuttaa paikkaan, josta terveyskeskus ei lähde ensimmäisenä.

Minulla on tosiaan muuttoaikeita ollut pitkään, mutta edelleenkin seuraan kotikuntani tilannetta ja jos tilanne heikkenee, on sentään tiedossa muutamia täälläkin läpikäytyjä kaupunkeja, joihin voisi muuttaa.
 
Kiitos kaikille ideoista. Autoa ei ole tarkoitus ajaa, ajokorttia ei ole tarkoitus hankkia, haluan elää autottomasti aina.

Kiskobussien tilanne: kukapa nyt haluaisi muuttaa pois ja sitten VR päättääkin, ettei kiskobusseja uusita ja vanhat tulevat vaikka 10 vuodessa tiensä päähän. Asun nykyisessä kunnassa lähes 15 vuotta jo ja tarkoitus on tehdä muutto viisaasti ilman hötkyilyä maaseudulle, muuttotappiokuntaan. Siksi asetin muuttotavoitteeksi 2030, katsoen vielä Pirkkalan ja seudun tilannetta. Todettakoon, että ratikka ei ole ainoa muuttoaihe, sen tuoma kasvu enimmäkseen asukaslukuun ja tiivistyminen asutuksessa. Myös mahdollinen Puskiaisten moottoritie ja kehätie laadukkaan, metsäalueen halki Pirkkalan ja Lempäälän välissä. Se on yhtenäinen ja rauhallinen metsäalue, jossa paljon maastopolkuja mm. fillaroiniin ja kävelyyn. Jos se lähtee, niin minulta lähtee harrastusalue, kun moottoritiet tekisivät siitä aivan liian meluisan. Ken tietää mitä kasvuseudulla uusi moottoritie tai kehätie tarkoittaa, tulee teollisuutta ja asutusta, mitä en voi hyväksyä. Jos muuttoa miettii perinpohjin, niin tulee todennäköisemmin asuttua seuraavassa kunnassa vuosikausia.

Muutto ei ole tosiaan ajankohtainen heti, koska tällä hetkellä kasvu-urakka ratikan vuoksi ei ole vielä käynnistynyt kunnolla.
Moottoritie puskiaisiin ja kehätie ei ole vielä varmistunut ja sen vastustus on kovaa.

Myös huoli terveyskeskusten alasajosta on noussut esiin, vaikka pidän itseäni perusterveenä. Haluan muuttaa paikkaan, josta terveyskeskus ei lähde ensimmäisenä.

Minulla on tosiaan muuttoaikeita ollut pitkään, mutta edelleenkin seuraan kotikuntani tilannetta ja jos tilanne heikkenee, on sentään tiedossa muutamia täälläkin läpikäytyjä kaupunkeja, joihin voisi muuttaa.
Jonnekin noin 5-10v päähän on aika hankala tehdä kovin tarkkoja suunnitelmia, siinä ajassa kerkiää moni asia muuttua. Maailma muuttuu, välillä hyvinkin nopeasti.

Jos on yhtään seurannut eduskunnan sote-sekoilua niin ei ole mitään takeita että 5v päästä olisi jollain kylällä terveyskeskusta vaikka tällä hetkellä näyttäisikin että sellainen siellä pysyy.

Samoin joukkoliikenteen kehitystä ei oikein pysty ennustamaan, omassakin asuinpaikassa oli vuosikaudet pirun hyvät bussiyhteydet vähän joka suuntaan mutta yhtäkkiä muutamassa vuodessa liki kaikki linjat ajettiin alas ja jäljelle jäi 2 bussilinjaa. Läheinen rautatieasemakin muuttui jossain vaiheessa, varmaan kymmenisen vuotta sitten lähinnä seisakkeeksi eli niin monet junat ei enää pysähdy siinä jne.

Samoin noista rakennusprojekteista on paha sanoa, täälläkin yhteen paikkaan tuli yhtäkkiä muutamassa vuodessa isompi asuinalue ja vastaavasti yksi tieprojekti minkä piti alkaa jo 20v sitten ei ole vieläkään päässyt edes suunnitteluvaiheesta eteenpäin kun aina joku on valittanut suunnitelmasta ja homma on alkanut alusta. Yksi ulkoilualuekin on pitänyt jo useampaankin kertaan jäädä asuinalueen, tien ja ties minkä projektien alle mutta aina on suunnitelmat muuttuneet.

Toki noista ehkä jotain suuntaa-antavaa tietoa saa mutta tosiaan muutaman vuoden päästä tilanne on monessa kylässä ja kaupungissa muuttunut, joissakin radikaalistikin.
 
tämä menee offtopikiksi mutta nykyään jää aika helpostikin kiinni jos on auto katsastamatta tai pois vakuutuksista. Ei tarvi kuin poliisin ajaa vastaan, ainakin osassa partioautoja on kamera joka nappaa automaagisesti kuvan vastaantulevasta rekkarista ja hälyttää jos on puutteita. On kokemusta ihan maaseudun ytimessä. (googlaa "Revika" jos kiinnostaa tarkemmin)
"Aika helposti" - niin varmaan jos käy aivan äärimmäisen huono tuuri. Poliiseja on ihan häviävän vähän. Itse näen ehkä pari kertaa vuodessa täällä.
Joskus tuli pakostakin (auto rikki ja perse auki) ajeltua katsastamattomalla Helsinkiin asti päivittäin...hilppasen rasittava combo. Ei luonnollisestikaan voi suositella, mutta tää on tätä suomalaisten rehellisyyttä kai tai auktoriteettien pelkoa kai.
 
En ole oikein ymmärtänyt tässäkin ketjussa mainittua ulinaa siitä, että raitiovaunu tulee Pirkkalaan. Jos ihmisten liikkuminen helpottuu ja asuntojen hinnat nousee, niin miksi sen pitäisi olla negatiivinen asia?

Vai meneekö tämä nyt johonkin yleiseen muitosvastarintaan, mitä noilla muuttotappiopaikkakunnillakin esiintyy. Että kunnan pitäisi olla elinvoimainen ja ihmisiä pitäisi muuttaa kuntaan lisää, mutta mitään uutta ei saisi rakentaa, tai mikään ei muutenkaan saisi muuttua. Toki joku Pirkkala on sijainniltaankin sellainen, että jos ei kouluja ja päiväkoteja lakkauteta, niin tulee olemaan jatkossakin kallis ja haluttu paikka asua lapsiperheille.
 
En ole oikein ymmärtänyt tässäkin ketjussa mainittua ulinaa siitä, että raitiovaunu tulee Pirkkalaan. Jos ihmisten liikkuminen helpottuu ja asuntojen hinnat nousee, niin miksi sen pitäisi olla negatiivinen asia?

Vai meneekö tämä nyt johonkin yleiseen muitosvastarintaan, mitä noilla muuttotappiopaikkakunnillakin esiintyy. Että kunnan pitäisi olla elinvoimainen ja ihmisiä pitäisi muuttaa kuntaan lisää, mutta mitään uutta ei saisi rakentaa, tai mikään ei muutenkaan saisi muuttua. Toki joku Pirkkala on sijainniltaankin sellainen, että jos ei kouluja ja päiväkoteja lakkauteta, niin tulee olemaan jatkossakin kallis ja haluttu paikka asua lapsiperheille.
No jaa, me lähdettiin voimakkaasti muuttovoittoisesta isomman kaupungin vieressä sijaitsevasta pikkukaupungista pois kun sen 10 vuoden asumisen aikana väkimäärä kasvoi yli 30%. Ehkä ei oltais muutettu jos ympäristö olisi pysynyt kutakuinkin samana kuin muuttaessa mutta rauhallisen, hieman syrjässä olevan rintamamiestaloalueen täyttyminen uudisrakentamisella, kymmenillä rivitaloilla ja pikkuruisilla tonteilla olevilla pakettitaloilla tuhosi asuinympäristön viihtyisyyden täysin.

Nämä on ihan ihmisestä kiinni mikä on positiivista ja mikä negatiivista. Toki talon hinta nousi tuon 10 vuoden aikana 60% (mitään inflaatio tms. muutoksia huomioimatta) niin oli sen turvin mukava lähteä maaseudulle jonne ei taatusti tule ikinä kasvamaan mitään lähiötä ympärille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 819
Viestejä
4 517 672
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom